سایر منابع:
سایر خبرها
وحدت نباید ظاهری و شعاری باشد/ راهکارهای علمی وحدت تقویت شود
نمی گیرد. وی با بیان اینکه خداوند در آیه 11 سوره رعد فرموده خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند ، گفت: باید مسلمانان در رفتار و کردار خود تغییر ایجاد کنند و باید دارای عزت بوده و نسبت به دشمنان سخت گیر و در درون خود با یکدیگر مهربان باشند . امام جمعه اهل سنت بیرجند تصریح کرد: متاسفانه امروز مسلمانان به جای اینکه سلاح های خود را به ...
خداوند اینها را در خانه هایشان رسوا می کند!
: رسول خدا (ص) فرموده است: هر که کار زشتی را فاش کند چون کسی است که آن را انجام داده، و هر که مؤمنی را به چیزی سرزنش کند نمیرد تا مرتکب آن شود. و از امام صادق (ع) است که فرمودند: هر که مؤمنی را دیدار کند به چیزی که او را سرزنش کند، خداوند او را در دنیا و آخرت سرزنش کند. جالب آنکه اسلام و ائمه معصوم (ع) به این حد بسنده نکرده و از شماتت دیگران و شادکامی به گرفتاری مؤمنان نیز نهی ...
استعلایی بودن حالت امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر
بین مردم و نظام اسلامی تفرقه ایجاد کنند. لازم است این چهره ها در هر زمانی با بیان دلایل کافی افشا شده، به مردم معرفی شوند. زید بن موسی، برادر امام رضا ( علیه السلام )، در مدینه خروج کرد و دست به کشتار و آتش زد. هنگامی که بر مأمون وارد شد، امام ( علیه السلام ) جوابش را ندادند. زید ناراحت شد و گفت: من پسر پدرت هستم، جواب سلامم را نمی دهی؟ فرمودند: تو تا وقتی که در اطاعت خدا باشی، برادر منی ...
بررسی وحدت به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای امت اسلام در سیره امام رضا علیه السلام
و عزت مؤمنان است. رهبری، پایه بالنده اسلام و شاخه بلند آن است. این یعنی امام، مانع تفرقه است و از تفرقه جلوگیری می کند، به عبارت بهتر هر یک از معصومان(ع) وقتی با ظلم مواجه می شدند برای آنکه چارچوب وحدت شکسته نشده و نظام و قوام امت اسلام از میان نرود، تحمل می کردند و این جزو سیره عملی معصومان(ع) است. برای مثال حضرت امیرمومنان (ع) حتی با یاری کردن خلفای زمان خود در این راستا ...
امامت در الصحیفة الرضویة الجامعة
؛ طبرانی، 1415ق، ج6، ص 313) در دعای طلب باران از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است: خداوندا، ای پروردگار من، تو حق ما اهل بیت را بزرگ شمردی، پس چنان که تو خود امر کردی به ما متوسل شدند و به فضل و رحمت تو امیدوار گردیدند و احسان و نعمت تو را متوقع شدند. (موحد ابطحی، 1423ق، ص 25) از این دعا استفاده می شود که خداوند متعال به توسل به اهل بیت (علیهم السلام) امر فرموده است. در برخی از ادعیه ...
ترک گناه و انجام عمل خیر دو شرط حیات بشر است
و این صفت را خدای متعال در وجودمان قرار داده است، برخی از افراد برای به دست آوردن محبت مردم به هر راهی از حلال و حرام چنگ می زنند، اما امام علی(ع) راه را نشان می دهد که اگر ارتباط با خدا درست باشد او ارتباط فرد را با مردم درست می کند. حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: امام علی(ع) در جای دیگر فرموده اند که خدای منان محبت مومن را در دل مردم قرار می دهد؛ نمونه اش محرم و اربعین است که ...
جایگاه و فلسفه زیارت قبور در آیات و روایات
...> در این روایات در زمینه هایی چون سلام کردن به اهل قبور، اوقات زیارت قبور، آداب حضور در مزار، دعا در حق مزور، قرائت قرآن و انجام اعمال نیک است. حاصل این روایات توصیه و ترغیب به زیارت اهل قبور بوده و بیانگر سنت قولی معصومین (علیهم السلام) در این زمینه است. مثلاً از امام صادق (علیه السلام) در مورد نحوه سلام به اهل قبور سؤال شد آن حضرت فرمود: می گویی: السلام عَلی أهل الدِّیار مِنَ المُسلِمینَ و ...
ادعای عجیب درباره آمار ازدواج موقت/حافظ شب یلدا برای روحانی از دولت تدبیر گفت/پایکوبی در نیجریه به خاطر ...
حج واجب هر سال است و گرنه درآمدهای مربوط به حج عمره از سوی سعودی ها فاش نمی شود. لازم به ذکر است که سعودی ها در کشتار بی رحمانه شیعیان نیجریه و همچنین اجاره کردن ارتش دیگر کشورها برای حمله به یمن، نقش مستقیم ایفا می کنند. سه شبانه روز پایکوبی در نیجریه به خاطر ایران همایشی در تجلیل از شیعیان نیجریه و حمایت از آنها در مسجد امام صادق تهران برگزار شد. در این مجلس که جمعی از ...
مبانی فقهی آزادی بیان
اکرم ( صلّی الله علیّه و آله ) جانشینان معصوم ایشان، یعنی ائمه اطهار ( علیهم السلام ) مفسّران این دین و کتاب الهی هستند و تفسیر و بیان دین با آزادی بیان محقق می شود. در زمانی که آزادی بیان وجود نداشت، یعنی زمان ممنوعیت نقل حدیث، کمترین آموزش دین صورت گرفت و در زمان امام صادق و امام باقر ( علیهِما السَّلام )، که تا حدی شرایط تبیین و تفسیر دین فراهم شده بود، معارف دینی نسبت به سایر زمان ها بیشتر آموزش ...
آملی لاریجانی: نگفتند شما بروید در بیت رهبری خیمه بزنید کارهای رهبری را یکی یکی رصد کنید
تأکید بر اینکه نباید با الفاظ بازی کرد، افزود: رفتند یک عبارتی از رهبری پیدا کردند که رهبر معظم انقلاب سال 85، به خبرگان فرموده اند که شما باید نظارت کنید، ولی بقیه عبارت را نمی خوانید و نمی نویسید. ایشان فرمودند نظارت، گفتند به این معنا که ببینید واجد اوصاف هست یا نه؟ ببینید وقتی گفتند رهبری مدیر هست، مدیر هست یا نه؟ نگفتند بروید شما خیمه بزنید در بیت رهبری در انجا کارهای رهبری را یکی یکی رصد کنید ...
سه نشانه افراد نادان
...: متن حدیث را از کتاب تحف العقول منتشر می کند. قال الصادق علیه السلام: ... الْجَهْلُ فِی ثَلَاثٍ فِی تَبَدُّلِ الْإِخْوَانِ وَ الْمُنَابَذَةِ بِغَیْرِ بَیَانٍ وَ التَّجَسُّسِ عَمَّا لَا یَعْنِیَ. نادانی در سه چیز است: عوض کردن برادران، کناره گیری (از دوستان) بدون دلیل، کنجکاوی در مطالب بی ثمر. تحف العقول عن آل الرسول (ص)، ص: 317. /1102001307 ...
آیت الله آملی: وجود حرکتی مرموز در پشت ماجرای نظارت بر رهبری
رییس قوه قضاییه با انتقاد از اینکه برخی در آستانه انتخابات،به دنبال دو قطبی کردن جامعه هستند، گفت: برخی با این هدف می خواهند از آرای مختلف استفاده کنند. : به گزارش سایت خبری بینانیوز ، اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام حسن عسگری(ع) و تبریک فرارسیدن نهم ربیع الاول سالروز امامت ...
آیا بعد از فاجعه منا، می توان حج را تعطیل کرد؟
خدا و توقف در مدینه مجبور کند و اگر مردم فقیر و نیازمند باشند، باید از بودجه اسلامی هزینه سفر آنان را تأمین کند. (حج بیرق و پرچم جهانی اسلام است و همیشه باید باقی بماند) بشارت امام صادق(ع) به داغدیدگان فاجعه منا اما در میان این ماجرا اجر و پاداش کسانی که مظلومانه جان باختند، حرف دیگری است که با مراجعه به احادیث معصومین علیهم السلام آرامش خاصی به انسان دست میدهد. تا جایی که ...
روایت تفکرات راهبردی سرلشکر محسن رضایی از پذیرش فرماندهی سپاه تا پیروزی تاکتیکی و عملیاتی
برای مذاکره می رفتند امام از جزئیات آنها اطلاع کامل داشتند. این گونه هم نبوده است آنچه را که روی میز مذاکره گذاشتیم به دست آورده باشیم. ضمن اینکه صدام سقوط کرد. من 48 ساعت بعد از پذیرش قطعنامه خدمت امام رسیدم. ایشان فرمودند که شما نگران نباشید، ما در انقلاب بارها و بارها برنامه ریزی کردیم که ازطریقی موفقیتی به دست آوریم و نشد، بعد دیدیم که خدا از جای دیگری که ما فکر نمی کردیم ما را پیروز کرد ...
ادیان و فرق در صحیفه رضویه
علیه و آله و سلم)، پیروان دیگر ادیان جهت سعادت مندی در دنیا و عقبی باید اسلام بیاورند. 2. مواجهه با فرق و مذاهب اسلامی غیر شیعی با فراهم آمدن شرایط سیاسی- اجتماعی گفتگوهای بین الادیانی و درون دینی از زمان امام رضا (علیه السلام) به بعد، مشاهده می شود که مواجهه و موضع گیری امامان این عصر در برابر مذاهب مختلف بیش از ائمه (علیهم السلام) عصر پیشین بوده است. (6) بنابراین خداوند که ...
معارف توحیدی در صحیفه رضویه و زیارات امام رضا (علیه السلام)
پاسخ به سؤال ایشان در مورد تفسیر صمدیت خداوند، ضمن تبیین دقیق این مفهوم، آنها را از غور و تعقل در آیات قرآن، آن هم بدون برخورداری از ظرفیت علمی و عقلی مناسب نهی فرمود (صدوق، 1357، ص 90-91) و همچنین امام رضا (علیه السلام) در مواجهه با عمران که از امام سؤال می کند که خدا در چیست و آیا شیئی به او احاطه دارد و آیا دچار تحول و دگرگونی می شود و نیز آیا به چیزی محتاج هست؟ می فرماید: یَا عمِرانُ فَاعقِل ...
رهبری امام خمینی و آیت الله خامنه ای و نصرالله به ما اعتماد به نفس می دهد
ما را به پیروزی تقویت می کنند، عزت بخشید و این رهبری از زمان نهضت اسلامی معاصر حضرت امام روح الله الموسوی الخمینی (قدس سره الشریف) شروع شده و اکنون وارث ایشان در حمل پرچم حق ولی امر مسلمانان حضرت آیت الله خامنه ای ( دام ظله الشریف) و رهبر ما در مقاومت اسلامی جناب سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله است. ** متن کامل وصیت نامه شهید القنطار متن وصیت نامه سمیر القنطار که 30 سال از عمرش ...
ضرورت ها و زمینه های تحقق شعار همدلی و همزبانی
راهکارها در سطح ملت - قوانین کشور و آگاهی عمومی، مردم را به این درک و شناخت رسانده است که به فرموده امام راحل ) ره ( ولی نعمتان دولت و سایر مسئولان هستند و نیز بر این امر واقفند که دولت در برابر حق حکومتی که از آنها گرفته وظیفه دارد خواسته های مشروع آنها را برآورده کند و شأن و موقعیت منطق های و بین المللی آنها را رعایت نماید . حال چنانچه مردم تنها به این بخش از نقش خود در نظام سیاسی ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (1)
نیمه شب یا کمتر از آن یا بیشتر از آن و مجمع البیان از قول امام صادق (علیه السلام) می فرماید: قلیل نصف است یعنی کم کن از قلیل یا اضافه کن بر قلیل، مقدار کمی. نظر دیگر می گوید: نصف بدل از تمام لیل است. این نظر بعید است زیرا: ادات استثناء (إلا) ما بین بدل (قلیل) و مبدل منه (اللیل) قرار می گیرد. * التباس بین دو کلمه [نصف و لیل] صورت می گیرد. * این نظر خلاف ظاهر آیه است. ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
نمی کند ولی برعهده کسی که می خواهد قصاص کند این است که به اندازه سهم کسانی که از دیه او عفو کرده اند به مقتول بدهد به [سه دلیل] 1. اصل بقاء حق و 2. عموم فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَاناً [زیرا] ولایت بر هر کدام از [اولیاء دم] صادق است. 3. و به دلیل صحیحه أبی ولّاد الحناط که می گوید: از أباعبدالله (علیه السلام) [امام صادق (علیه السلام)] سؤال کردم از مردی که مرتکب قتل شده و [مقتول] پدر و مادر و ...
واعظ و اهل منبر باید مخلص و صادق باشد (1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد مسلمانان اعم از شیعه و سنی، آزادگان جهان، بسیاری از پیروان دیگر مذاهب و ادیان و کسانی که در کشورهای مختلف دنیا با زندگانی امام حسین(ع) آشنایی داشته باشند در ماه های محرم و صفر خود را عزادار سرور و سالار شهیدان می دانند و در عزایش اشک می ریزند. در طول جنگ، همه ابعاد کربلا با هم گره خورده بود. مداحانی که رزمنده بودند، هم حماسه می آفریدند و هم اشک می ریختند. نام شان و عکس شان نیز مطرح نبود. اما امروز کافی است که سری به برخی مجالس بزنید، نام برخی مداحان اطوار آنان، نوع موسیقی ای که انتخاب می کنند، جعلیاتی که تحت عنوان وقایع کربلا مطرح کرده و به خورد مردم می دهند، همه، نشان می دهد که هدف، مسابقه در گرفتن اشک است... - گاهی اشک می ریزیم که بیعت کرده باشیم و گاهی اشک می ریزیم که اعتراض خود را نشان دهیم. همه این عزاداری ها برای امام حسین(ع)، بدان خاطر است که می خواهیم با او بیعت کنیم. در محرّم، در هر خانه ای که شما پرچم سیاه می زنید و هرگاه پیراهن سیاه می پوشید یعنی: ای حسین بن علی(ع)! من هم در حزب شما هستم. می خواهم حسینی باشم. این رنگ سیاه پرچم و یا رنگ سرخ خون دلم، همه بهانه آن است که به رنگ شما درآیم، به رنگ خدا درآیم. رنگ خدا چیست؟ بی رنگی. من می خواهم صفات شما را پیدا نمایم و از همه رنگ ها و نیرنگ ها رهایی پیدا کنم... - اگر می خواهیم از مصیبت بگوییم، باید حقایق کربلا را بیان کنیم. به جای آنکه اهل بیت را کوچک نماییم، از خباثت یزید، شمر، عمرسعد و ابن زیاد سخن بگوییم. جنایت درباره هر کسی از ابنای بشر انجام شود، رقت انگیز است اما درباره کسانی که عزتی داشته اند، رقت انگیزتر است. پیامبر(ص) فرمودند: اکرام کنید عزیز قومی را که ذلیل شده است .1 در تاریخ 22/8/94 مقاله ای تحت عنوان تحریفات عاشورا و ستمگرانی که بانی عزاداری بودند در این ستون درج گردید. پنجشنبه و جمعه شب هفته گذشته در دو جلسه روضه خوانی و در دو محل جداگانه با فاصله چهار،پنج کیلومتر برای شرکت در مراسم سالگردی بر حسب اتفاق راقم این سطور را پای منبر گوینده ای نشاند که حدود نود درصد مضامین و مطالب ارائه شده توسط وی در هر دو شب یکسان بود اما آنچه بیشتر باعث شگفتی می شد اهانت هایی بود که آن شخص در لابلای گفتارش نثار عده ای از فعالان سیاسی و بعضی از طرفداران و بزرگان فرقه های اسلامی در صدر اسلام می کرد که جز ایجاد شکاف و دو دستگی و حربه به دست مخالفان و معاندان و دشمنان کشور و اسلام دادن نتیجه ای در بر ندارد. به بزرگان حوزه های علمیه و علمای دارالعباده در کمال ادب پیشنهادی مطرح می گردد تا در صورت صلاحدید هر سال قبل از فرا رسیدن ماه های عزاداری سرور و سالار شهیدان طی جلساتی تذکرات لازم به بعضی از گویندگان و منبری ها و طلاب بدهند باشد تا از تکرار این گونه مطالب خودداری گردد یا اگر بعضی از آن منبری ها توانایی حفظ و صحیح خواندن آیات و احادیث را ندارند از روی نوشته و یادداشت جملات را بازگو کنند و از تحقیر و توهین و بیان اظهارات خلاف واقع در مورد هر انسان مسلمانی به جد خودداری نمایند. منبر جایگاه با عظمتی است که به سادگی نباید نوشته های روزنامه ای و سایت هایی را که بدون مدرک و دلیل به افرادی تهمت و افترا وارد می کنند نقل نمود یا منبر را نباید جولانگاه حمله به کسانی قرارداد که نماد و شخصیت مورد احترام اقوام و مذاهب اسلامی هستند. گرچه مردم هر شهر و دیار، بسیاری از وعاظ و طلاب را می شناسند که بعد از تحقیق و بررسی و مطالعه منبر می روند و خوشبختانه توانسته اند طرفداران زیادی را به خود جذب نمایند. مردم هر کوی و برزن هم از علم و موعظه و نصیحت آنان بهره می برند. چون به فرموده عالم جلیل القدر محدث نوری واعظان باید راستگو باشند و از دروغگویی پرهیز کنند و با اخلاص و صداقت جامعه را هدایت و راهنمایی نمایند. در این ستون بخش هایی از بیانات مقام معظم رهبری در سال های 87 و 88 در دیدارهای متعدد با مردم نقل می گردد: خط قرمز از نظر نظام اسلامی و از نظر ما، عبارت است از اهانت به مقدسات یکدیگر. آن کسانی که نادانسته، از روی غفلت، گاهی از روی تعصبهای کور و بیجا، چه سنی و چه شیعه، به مقدسات یکدیگر توهین میکنند، نمیفهمند چه می کنند. بهترین وسیله برای دشمن همین ها هستند؛ بهترین ابزار در دست دشمن همین ها هستند؛ این خط قرمز است. 2 هم عالم شیعه، هم عالم سنی، باید این را بفهمند؛ این را درک کنند. بدیهی است دو تا مذهب در برخی از اصول، در برخی از فروع با هم اختلاف دارند؛ البته در بسیاری هم با هم اتحاد دارند. اما اختلاف به معنای دشمنی نیست. 3 خیلی از این مردم بیچاره ی بی خبرِ سلفی و وهّابی که بوسیله ی دلارهای نفتی تغذیه می شوند تا بروند در اینجا و آنجا عمل های تروریستی انجام بدهند - در عراق یکجور، در افغانستان یکجور، در پاکستان یکجور، در نقاط دیگر یکجور – نمی دانند که مزدور دشمنند. آن مرد شیعی هم که می رود به مقدسات اهل سنت اهانت میکند و دشنام می دهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه می کند. 4 باید برویم به سمت وحدت. امروز دنیای اسلام محتاج وحدت است. عوامل تفرقه هم وجود دارد؛ باید بر آن عوامل فائق آمد؛ باید بر آن عوامل پیروز شد. 5 اینکه در دنیای تشیع علیه برادران اهل سنت، در دنیای تسنن علیه برادران شیعه کتاب بنویسند، تهمت بزنند، بدگویی کنند، این نه هیچ شیعه ای را سنی خواهد کرد، نه هیچ سنی ای را شیعه خواهد کرد. آن کسانی که مایلند همه ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل بیت و ولایت اهل بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمی توان شیعه کرد و به ولایت اهل بیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدایی همان چیزی است که امروز آمریکا می خواهد، صهیونیست ها می خواهند و دارند برای آن تلاش می کنند. 6 نظر خوانندگان آیینه را به گفتار یکی از مراجع تقلیدجلب می نماید: مبلغان در منابر خود به قرآن و حدیث تکیه بیشتری کنند و شایسته نیست که مبلغان فقط به مسائل سیاسی بپردازند. این مرجع تقلید در همایش مبلغان اعزامی در ایام محرم 1437 که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، افزود: مبلغان در منابر خود به قرآن و حدیث تکیه بیشتری کنند و بدانند که اگر فقط به مسائل سیاسی بپردازند شایسته منبر نیست و اگرچه اثری فوری داشته باشد اما اثر دائمی ندارد در حالی که باید استخوان بندی منبرشان قرآن و حدیث باشد. بعد به عنوان ضرورت، مسئله سیاسی را مطرح کنند. 7 یکی از فعالان سیاسی درباره بعضی از مداحان اینگونه اظهار نظر می کند بیاییم زمان حالا را با زمان امام(ره) مقایسه کنیم. در زمان ایشان مداحان وجود داشتند، ولی کشور ما کشور مداحی نبود. کشور عقل و منطق بود. اگر بنا بود مراسمی باشد باید دانشمندان و اندیشمندان سخن می گفتند و با مردم حرف می زدند. اگر کسی چاپلوسی و تملق می کرد، امام(ره) با او برخورد می کرد و اجازه نمی داد چاپلوسان و متملقان به مداحی بپردازند. الان می بینیم بخش زیادی از رسانه ملی در اختیار برخی از مداحان است. بخشی زیادی از مجالس ما در اختیار برخی از مداحان است. حتی مدتی کار به جایی رسیده بود که اصلا در مراسم فاتحه و بعد از آن اصلا سخنران را دعوت نکنند و خود مداح از اول تا آخر برنامه را اجرا کند؛ یعنی ما این وضعیت را پرورش دادیم و این اراده ای پشت قضیه بود تا مداحان جایگزین دانشمندان شوند، مداحان جایگزین نخبگان شوند. کلاس های مداحی تشکیل شد. بسیاری از بچه هایی که چهار روز در یک نهادی رفتند، دوره مداحی می بینند و تلاش می کنند این مداحی را به عنوان شغل انتخاب کنند. اصلا مداحی تخصص و شغل شده است. آن وقت مداحان با هم مسابقه می گذارند. مداح که فضیلتی ندارد، علمی هم برای ارائه که ندارد. فقط صدایی دارد و چهار بیت شعر می تواند بخواند. بالاخره باید به کسی بپرد، از کسی تعریف کند، به کسی توهین کند تا کارش رواج پیدا کند. کسی هم که صدای بلندتری داشته باشد و روی بیشتر و بتواند جسورانه به شخصیت ها حمله کند، در میان قشری از جامعه و نه افکار عمومی میداندار می شود. حالا یک روز این فرد هست و روز دیگر فرد دیگری جایگزین او می شود. ما باید با این فرهنگ مقابله کنیم. 8 متاسفانه امروز در جامعه شیعه، عده ای مرد و زن و جوان و پیر ما گرفتار چنین رفتارهای ناپسندی شده اند که بجای آگاهی بخشی و اعتراض و فریاد علیه ستمگران و متجاوزان به حقوق انسان ها و اندیشیدن و تفکر درباره حرکت و قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و الگو گرفتن از مکتب حیات بخش فرزند رسول خدا که افتخار تاریخ بشریت و همه آزادگان جهان است مجالس عزاداری آن بزرگوار در مواقعی شده است وسیله تحقیر و توهین به مخالفین حزب سیاسی و نوحه خوانی هایی با آهنگ های مبتذل خوانندگان روزگار پهلوی و اشعار سخیف و بی مغز که نه تنها دل ها را جلا نمی دهد و بیدار نمی کند که می میراند و اندیشه ها را سست و اعتقادات نسل جوان را پوک و پوچ و بی محتوا می کند. و سخن پایانی، نقل گفتاری از یک نویسنده در هفتصد سال پیش که می گوید: سخنان قصه گویان و نیز واعظانی که در گفتار خود بدعت ها می آمیزند نارواست. قصه گو اگر اخبار دروغ بگوید فاسق است و بازداشتن او واجب، همچنین است واعظ بدعت گذار که حضور در مجلس او جز به قصد رد گفتارش نارواست. واعظی که جوان باشد و خود را برای زنان بیاراید و در جامه و وضع ظاهری از قبیل داشتن موهای دراز و نیز در حرکات و رفتار خود را مقبول زنان بنماید باید از وعظ ممنوع گردد زیرا فساد آن بیشتر از صلاح است. 9 مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- روزنامه ایران، 27/7/94 2- دیدار مردم سقز، 29 اردیبهشت 88 3- دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان، 23/2/88 4- در جمع مردم استان کردستان در میدان آزادی سنندج، 22/2/88 5- در سالروز ولادت حضرت پیامبر اعظم (ص)، 25 اس-فند 87، خبر آنلاین 6- دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم به مناسبت عید سعید غدیر خم، 27 آذر 87 7- سایت جماران، آیت الله العظمی سبحانی8- رسول منتجب نیا، روزنامه شرق، 18/7/94 9- آیین شهرداری ، محمد احمد قرشی، 648-729 ه. ق، صفحه 183 ...
ضرورت و اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع)
...> 3٫ امام رضا(علیه السلام) در حدیث دیگری فرموده است: هر کس مصایبی را که بر ما روا داشته اند به یاد آورد و بر آن بگرید، در قیامت همراه با ما خواهد بود. هرکس به یاد مصایب ما بگرید و دیگران را بگریاند در روزی که همه چشم ها گریان است، چشمان او گریان نخواهد بود. هم چنین هر کس در جلسه ای بنشیند که در آن مجلس، امر ما برپا داشته می شود، در روزی که دل ها می میرد دل او زنده می شود. 4٫ امام صادق(علیه ...
کارگزاران نظام اسلامی باید انتقادپذیر باشند
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد اخیراً حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری در نمایشگاه مطبوعات درباره لزوم نقد سخن گفت و با انتقاد از نشریاتی که از بیت المال تغذیه می شوند و حرمت شهروندان را نگه نمی دارند مطالبی بیان داشت که مردم از طریق خبرگزاری ها و رسانه های عمومی از آن سخنان و بازتاب هایی که در پی داشت آگاه شدند از جمله: آیت ا... آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، با تأکید بر اینکه روند دستگاه قضایی رعایت قانون و مصالح کشور است، از مطبوعات و مسئولان خواست به قوه قضائیه کمک کنند نه اینکه در حق قوه قضائیه جفا کنند و نسبت های ناروا دهند. وی اظهار داشت: رئیس جمهوری محترم گفتند باب نقد در کشور باز است و به النصیحته لائمه المسلمین تمسک جستند و اینکه حتی به حاکم مسلمین هم می توان نقد کرد، بنابراین طبعاً به مقامات پایین تر هم می توان نقد کرد؛ چند نکته را از باب نصح مطرح می کنم. آیت ا... آملی لاریجانی با تصریح بر اینکه نباید نسبت به قوه قضائیه جفا کرد افزود: همه می دانند که همواره از دولت حمایت کرده ام؛ بعد از این هم حمایت خواهم کرد چرا که معتقدم باید با همدلی حرکت کنیم، مردم از ما حل مشکلات را می خواهند نه اینکه هر روز حاشیه ای ایجاد کنیم و مشکلی بر مشکلات بیفزاییم. رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: رئیس جمهوری محترم دو سه عبارت را به کار بردند از جمله اینکه قوه قضائیه باید مأمن جامعه باشد و اگر نمک سالم باشد، هر چیزی اشکال داشته باشد می توان جلوی آن را گرفت اما اگر نمک فاسد شود، کار بسیار سخت می شود، باید پرسید مقصود از این جملات شرطی چیست. 1 اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه ای همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت دانسته و حدود و کیفیت آن را به عهده قانون گذاشته است به عبارتی هر شهروند که حق شرکت در انتخابات را داشته باشد می تواند با متانت وادب و بدون اهانت به دیگران مواضع انتقادی خود را سنجیده و از روی دلسوزی خطاب به هر یک از مسئولان و دولتمردان بگوید یا بنویسد، ضمناً جو را متشنج نکند و عنان قلم را رها ننماید، در این صورت درخواست پاسخگویی از افرادی که در قوه قضاییه انجام وظیفه می نمایند یا انتقاد از عملکرد عده ای از قضات به معنی زیر سئوال بردن نهاد قوه قضاییه یا نادیده گرفتن تلاش ها و اقدامات قانونی اکثریت قضات محترم کشور نیست. منتقدین می خواهند متذکر شوند ممکن است قدرت، انسان را از مسیر اصلی و واقعی دور کند بنابراین باید نیروهای مسئول به منظور ایجاد جو آرامش در جامعه و جلوگیری از تضییع حق انسان ها و احقاق حق مظلومین و مجازات ستمگران، اختلاس کنندگان، زراندوزان، تهمت و افترازنندگان، متجاوزان، قاچاقچیان و امثال آنها تلاش مضاعف به عمل آورند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) بارها و مکرراً در مصاحبه ها و پیام ها و سخنرانی ها برای آحاد مردم این مرز و بوم حق انتقاد قائل شده اند. این حکومت در همه مراتب خود، متکی به آرای عمومی و تحت نظارت و ارزیابی و انتقاد عمومی خواهد بود. 2 الان مکلفیم ما، مسؤولیم همه مان مسؤولیم، نه مسؤول برای کار خودمان مسؤول کارهای دیگران هم هستیم (کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته) همه باید نسبت به همه رعایت بکنند، همه باید نسبت به دیگران، مسؤولیت من هم گردن شماست، شما هم گردن من است. اگر من پایم را کج گذاشتم شما مسؤولید اگر نگوئید چرا پایت را کج گذاشتی، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا بر خلاف موازین؟ سایر مردم هم باید بکنند و نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد، مال همه است، امت باید نهی از منکر بکند، امر به معروف بکند. 3 ...اگر یک نفر خلاف کرد، بیست نفر از شماها رفت گفت نکن، این کار صحیح نیست، تحت تأثیر واقع می شود. اگر یک معمّم، یک صورت معمّم، یک کار خلاف کرد، از اطراف، معمّمین هجوم به آن آوردند که چرا این کار را می کنی؟ نمی کند دیگر. اگر من یک خلافی کردم همه تان هجوم آورید که چرا این کار را می کنی؟ من سر جایم می نشینم. همه تان مسئولید، همه مان مسئولیم. امروز مسئولیت، بزرگ است برای ما، ما نصف راه هستیم و من خوف این را دارم که قضیه ما قضیه هیتلر بشود. 4 مقام معظم رهبری در مواقع گوناگون به این نکته اشاره و از انتقاد استقبال نموده اند. اینی هم که گفتند از رهبری انتقاد نمیکنند، شما بروید بگوئید انتقاد کنند. ما که نگفتیم از ما کسی انتقاد نکند؛ ما که حرفی نداریم. من از انتقاد استقبال می کنم؛ از انتقاد استقبال می کنم. البته انتقاد هم می کنند. دیگر حالا جای توضیحش نیست؛ انتقاد هم هست، فراوان هست، کم هم نیست؛ بنده هم می گیرم، دریافت می کنم و انتقادها را می فهمم... چند سال قبل یکی از نشریات دانشجویی از بنده انتقاداتی کرده بود. خواستند برخورد کنند اما من گفتم برخورد نکنید این ها اشکالی ندارد اجازه دهید بنویسند. 5 دولتمردان و مسئولان در نهادهای مختلف، نمایندگان مجلس و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران باید خود را پاسخگوی انتقادات بدانند. امام جمعه موقت قم آیت ا... ابراهیم امینی می گوید: انتقاد در فرهنگ اسلام یک ارزش و گاهی یک تکلیف است، امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمود: بهترین برادران من کسی است که تذکر عیوبم را به من هدیه کند. میزان الحکمه، ج 3، ص 2207. انتقاد سازنده به انسان کمک می کند تا عیوب خود را بر طرف سازد، اگر طالب کمال هستیم باید ازا نتقاد استقبال کنیم و از ان پند بگیریم. ولی در عرف ما انتقاد کار زشتی به شمار می رود، می کوشیم از کسی مخصوصا قدرتمندان انتقاد نکنیم مبادا رنجیده خاطر گردند و منافعمان در خطر قرار گیرد. دوست نداریم کسی از ما انتقاد کند و اگر کسی عیوب و نواقص ما را تذکر داد، به جای تشکر، می رنجیم و او را قدر ناشناس، حسود، بی ادب و دشمن، به حساب می آوریم. با این که انتقاد در عرصه سیاست یک امر ضروری است. و بهترین وسیله است برای شناخت نقاط ضعف و منفی و اصلاح آنها ولی متاسفانه شخصیت های سیاسی و اجتماعی و مسئولان سازمان ها و نهادها جدا" از آن گریزانند، و این عمل مفید و سازنده را حمله به شخصت خود به حساب می آورند و در صدد انتقام بر می آیند. این اشتباه بزرگی است که امام خمینی(ره) همواره بدان اشاره می کرد. در جایی فرموده: هیچ کس و هیچ دستگاهی و هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که من نقص، هیچ ندارم، اگر کسی ادعا کرد این را این بزرگترین نقصش همین ادعاست. کسی نیست که بتواند بگوید که من بی عیب هستم، بی عیب ما نداریم در دنیا، و ما باید همیشه توجهمان به آن عیوب خودمان باشد. صحیفه امام، ج 17، ص 246. امام خمینی بر این باور بود که مردم حق انتقاد دارند و باید در مواقع لازم از مسئولان انتقاد کنند و تذکر بدهند تا اگر اشتباه دارند در صدد اصلاح خود برآیند، مسئولان و کارگزاران نیز باید انتقاد پذیر باشند. در جایی فرمود: انتقاد باید بشود، تا انتقاد نشود اصلاح نمی شود یک جامعه، عیب هم در همین جا هست. سر تا پای انسان عیب است و باید این عیب ها را گفت، انتقادات را کرد، برای این که اصلاح بشود جامعه. صحیفه امام، ج 14، ص 401 6 عده ای از نمایندگان و فعالان سیاسی گاه از عملکرد بعضی قضات انتقاد نموده و از جمله نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار می دارد: چرا در قوه قضاییه مشهور شده است که تا رشوه ندهی و پارتی نداشته باشی کار پیش نمی رود و چرا وقتی آیت ا... شاهرودی در قوه قضاییه آمدند گفتند ویرانه تحویل گرفتم و وقتی آیت ا... آملی آمدند گفتند خرابه تحویل گرفتم و چرا باید روسای دادگستری ها هشت سال در بالاترین سمت بمانند تا دچار اتهام و ناکارآمدی شوند؟وی تصریح کرد: آب راکد هم می گندد پس چرا برخی از مدیران در مقام قضایی سال ها جای خود می مانند و مگر نمی گویند امیرمومنان(ع) صبح هنگام به ابوالاسود حکم قضاوت داد و ظهر هنگام این حکم را لغو کرد پس چرا در کشور ما این اتفاق رخ نمی دهد؟ و علمای ما نیز مردم را از مرگ نمی ترسانند و از خطاهای خود برحذر نمی دارند و گورستان را با نام آرامستان تلطیف می کنند در حالیکه مرگ تنها حقیقتی است که مغرورین را به تواضع می کشاند. 7 نگارنده این سطور به عنوان نمونه یادآوری می نماید: اگر به تذکرات مجلس ششم و هفتم، هشتم ونهم درباره تخلفات یکی از قضات سابق توجه شده بود، مردم در جریان نهایی شدن پرونده فروش سئوالات کنکور قرار گرفته بودند، ماجرای مرگ خبرنگار ایرانی، کانادایی پیش نیامده بود، جنایت کهریزک رقم نخورده و داستان ستار بهشتی به وقوع نپیوسته بود، عده ای از دولتمردان و نمایندگان سابق مجلس را با زیر شلواری و سرپایی به سالن دادگاه نیاورده بودند در حالی که هنوز حکمی برای آنها صادر نشده محاکمه آنها از تلویزیون پخش نمی شد، گرچه دزد چند مرغ و لنگه کفش را که به حق به زندان انداخته بودند اما در برابر، عده ای از اختلاس کنندگان و مفسدان اقتصادی و زمین خواران در گوشه و کنار راست راست نمی گشتند، به دست بعضی از قضات مرخصی عده ای زندانی ماه ها لغو نمی شد و می گذاشتند زن جوان و زندانی طبق قانون مدتی یک بار با خانواده اش ملاقات داشته باشد یا فرزند دو، سه ساله اش را در آغوش بگیرد تا فرزند گرمای وجود مادر را احساس کند و در نهایت توسط یک مقام اسبق دادگستری بر خلاف قانون مخفیانه گفته های فردی ضبط نمی شد و عالی ترین مقام اجرایی کشور در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دوربین های تلویزیونی و رسانه های سراسر جهان پخش نمی کرد و... در آن صورت به طور قطع بهتر و بیشتر در مسیر قانونگرایی قدم برداشته بودیم و بنا به گفته آن روحانی دلسوز و اندیشمند توانا امام جمعه موقت قم آیت ا... ابراهیم امینی: اگر دستگاه قضایی بدون رعایت جناح بازی، رشوه خواری و پارتی بازی کار خود را انجام دهد آبروی نظام حفظ خواهد شد، اگر مردم از دستگاه قضایی مایوس شوند به انقلاب، امام راحل (ره) و شهید بهشتی ظلم شده است. 8 حسن ختام مقاله به ترجمه آیات 44 و 45 و 46 سوره شریفه الحاقه که خداوند خطاب به رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) با کلمه شرط فرموده است اختصاص می یابد: اگر محمد(ص) دروغی به ما نسبت دهد و چیزی که ما گفتیم از خود درآورده و به ما نسبت دهد یعنی اگر سخنی به تکلف و زحمت خودش بگوید، دست راست او را قطع خواهیم نمود و ما قطع می کنیم از او رگ دل او را و او را هلاک می نمائیم. 9 مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- روزنامه ایران، 19/8/94 2- صحیفه امام خمینی(ره)، جلد 4، صفحه 160 3- همان، جلد 8، صفحه 487 4- همان، صفحه 511 5- سایت الف، 7/8/1388، واکنش رهبر معظم انقلاب به انتقادات صریح یکی از نخبگان 6- پایگاه اطلاع رسانی آیت ا... ابراهیم امینی، اخلاق و سیاست از دیدگاه امام خمینی(ره)، 10/3/1387 7- سایت تابناک، 19/3/94 8- خبرگزاری دانشجویان ایران 9- ترجمه تفسیر مجمع البیان ، شیخ طبرسی، جلد 25، انتشارات فراهانی، سال 1358 ...
کسانی که حضرت محمد(ص) را در صحرای محشرمی بینند
...: در این باره ابن قولویه با سند خود، از جابر، از امام باقر (ع) نقل کرده که فرمودند امیرمؤمنان علی (ع) بیان داشتند: روزی رسول خدا (ص) به دیدار ما آمد، در حالی که امّ ایمن شیر و کره و خرما، برای ما هدیه آورده بود. از آن آوردیم و حضرت از آن میل کرد. سپس برخاست و به گوشه خانه رفت و چند رکعت نماز گزارد. چون آخرین سجده اش فرا رسید، سخت منقلب شده گریست. کسی از ما به سبب هیبت و عظمتشان، چیزی نپرسید ...
برترین ارزش در کلام امام حسن عسکری(ع)
عقیق :دو صفت است که بالاتر از آن دو، صفتی نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران. (تحف العقول ص489 * بحارالانوار، ج78 ،ص374) امام یازدهم(ع) در این حدیث شریف، ارزش های مافوق همه ارزش ها را شناسانده اند. جمله لیس فوقهما شی بر در اوج بودن این دو ارزش بنیادین تصریح دارد. نخستین صفت از دو صفتی که در ردیف بالاترین ارزش ها قرار دارد، ایمان به خدای متعال است. علم و آگاهی از وجود هستی بخش و ...
اتمام حجّت خداوند بر حقّانیت امیرالمؤمنین (ع) در سوره بقره
... ایمان آورندگان واقعی به خدا : شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام * یُخادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَمَا یَشْعُرُونَ [7] می خواهند خدا و مؤمنان را فریب دهند; در حالی که جز خودشان را فریب نمی دهند; (اما) نمی فهمند. رئیس مذهب حقه شیعه ، صادق آل محمّد علیهم السلام در تفسیر این آیه فرمودند : منظور از کسانی که ایمان ...
حفظ وحدت جز با تمسک به حبل الله و اهل بیت ممکن نخواهد شد
خاصی که خداوند برای آنها مقدر کرده کنار هم و بدون ذره ای اختلاف قرار دارند و اینچنین قرآن کریم توسط وحی الهی به دست ما رسیده است. آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه قرآن کریم انسانها و مومنان را به کرامت و برَ دستور می دهد؛ گفت: برّ تنها به معنای کار خوب نیست بلکه به نیکی و صحراگونه عمل کردن هم برّ گفته می شود. او تصریح کرد: خداوند فرشتگان را به برّ دستور می دهد و در حال حاضر ...
آداب اسلامی ویژه شب یلدا
خداوند برای رفاه و آسایش بندگان خود، نعمت های بسیاری آفریده و به آنها امر فرموده از این نعمت ها استفاده کنند؛ ولی همواره باید از اسراف کردن بپرهیزند. زیرا خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد. امام علی علیه السلام اسراف کردن را موجب هلاکت دانسته و همچنین امام سجاد علیه السلام در دعا و مناجات های خود با خدا می فرماید: و مرا از زیاده روی بازدار و روزی ام را از تلف شدن نگاه دار و ...
اعتبارسنجی منابع و اسناد ادعیه رضوی
؛ برترین عبادت امت من بعد از قرائت قرآن کریم، دعا است. (راوندی، 1407 ق، ص19) سپس آن حضرت این آیه را تلاوت فرمود: ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ... (غافر: 60)؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. امام علی (علیه السلام) نیز دعا را محبوب ترین عمل در نزد خدا می دانست و مردم را بدان ترغیب می کرد و خود نیز آن چنان با دعا مأنوس بود که امام صادق (علیه السلام) فرمود: کان أمیر المؤمنین رجلاً دعاءً امیرالمؤمنین ...
پایان شب سیه
خرد کند .آن حضرت کمی سکوت کرده و ادامه دادند: صاحب این امر را غیبتی است، پس باید که بنده از خدا بترسد و به دین چنگ آویزد و متوسل شود . پرهیز از شهرت کاذب و حفظ زبان: سفارش شده که مردم در دوران غیبت امام زمان (عج) تا حد امکان از شهرت دروغین دوری کنند و مراقب گفتار خود باشند چراکه بیشترین گناهان از طریق زبان انجام می شود. در این باره امام جعفر صادق(ع) فرمودند: (در دوران غیبت) زبان های ...