سایر خبرها
نقش خضر نبی(ع) در دوران غیبت
کتابی که بر او نازل شود و نه به جهت شریعتی که با آن، شریعت پیامبر را نسخ کرده باشد و نه برای امامتی که بندگان را به پیروی از او ملزم کند و نه برای طاعتی که خداوند برای او فرضی کرده باشد، بلکه چون در علم خدا گذشته بود که تقدیری در عمر حضرت قائم در ایام غیبت خواهد داشت و نیز در علم او انکار این جهت از امت گذشته بود، خواست تا عمر حضرت قائم به درازای عمر عبد صالح یعنی خضر طولانی شود. و این زنده نگه داشتن ...
سیدحسن خمینی، آینده ای برآمده از گذشته درخشان
...: رهبر و رهبری در ادیان آسمانی و اسلامِ بزرگ چیزی نیست که خودبخود ارزش داشته باشد، و انسان را خدای نخواسته به غرور و بزرگ اندیشیِ خود وادارد. آن همان است که مولای ما، علی بن ابیطالب، دربارۀ آن گوشزد فرموده است. اساساً انبیاء خدا صلواة اللّه و سلامه علیهم مبعوث شدند برای خدمت به بندگان خدا، خدمت های معنوی و ارشادی و اخراج بشر از ظلمات به نور، و خدمت به مظلومان و ستمدیدگان و اقامۀ عدل، عدل فردی ...
اتمام حجت انصارالله با عربستان/جنگ را متوقف نکنید منتظر اقدامات غافلگیرکننده باشید
در پاسخ به این سوال که" شما به عنوان جماعت انصارالله در خصوص آنچه که در کنفرانس سوئیس روی داد چه پیامی برای مردم جهان دارید؟ گفت: آنچه ما می خواهیم اعلام کنیم، آن است که ما بعد از این مذاکرات شاهد بزرگترین اشکال در نظام بین المللی بودیم، یعنی نظام جدیدی که بعد از تاسیس سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفته، چرا که در تاریخ سازمان ملل سابقه نداشته که کشوری به کشور دیگر حمله کند و ...
برکات ظهور در کلام اهل بیت(ع)
است حکومتی که در مدتی کوتاه، بر دشواری ها چیره شود و نابسامانی ها را از بین ببرد و با برچیدن ناامیدی از دل ها، بذر امید در آنها بکارد، از پشتیبانی مردمی برخوردار خواهد شد. از این و، در روایات از پیوند مردم با امام (عج) و علاقه آنان به آن حضرت (عج) با سخنان دلپذیری یاد شده است. رسول خدا (ص) می فرمایند: مردی از امت من قیام می کند که مردم زمین و آسمان او را دوست دارند. همچنین، امیرمومنان ...
آیا با گناه بیشتر ظهور نزدیک تر می شود؟
خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است. (11) قرآن کریم در آیه 29 سوره نجم آینده هر انسانی را بسته به تلاش خودش می داند. در سوره حج آیات 39 و 40 خداوند از مردمی که مورد ستم قرار می گیرند می خواهد که در برابر ظلم و ستم بایستند. همچنین در آیه یازدهم از سوره رعد به روشنی سرنوشت هر ملتی را به عملکرد خودشان پیوند زده است و این سرنوشت تغییر نمی کند مگر اینکه خود بخواهند. با توجه به چنین آیاتی ...
دولت اخلاقی و دکترین مهدویت
برنامه ها و عملکردهای مختلف و فرعی آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. مقاله پیش رو، عهده دار تبیین بخشی از دکترین مهدویت با توجه به انگاره دولت اخلاقی امام مهدی عجل الله فرجه الشریف است. پیشگفتار از دیدگاه شیعه، آینده جهان، بسیار روشن و خوشبینانه است. تاریخ، برای رسیدن به جامعه مطلوب و آرمانی (تحقق یافتنی و حتمی هر چند با طی فراز و نشیب ها و کژتابی های گوناگون) در ...
همکاری های دوجانبه ایران و اردن برای مقابله با تکفیر شکل بگیرد
به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر روز پنجشنبه در نشست مشترک وزیر اوقاف اردن با جمعی از شخصیت های حوزوی از جمله آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه، رفع سوء تفاهم را از اقدام های اساسی برای ایجاد همکاری های مشترک بین ایران و اردن عنوان کرد. وی ادامه داد: امروز جهان در شرایطی قرار دارد که تشنه اسلام و قوانین مترقی اسلام است و ایران و اردن می توانند ...
امام خمینی (ره): مردم به کاندیدایی رأی بدهند که طعم تلخ فقر را چشیده باشد
دولت بهار/ حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، پس از پیروزی انقلاب، با پشتوانه ی مردمی بی نظیر، روش و مسیری را برای اداره جامعه ی ایران در نظر گرفتند که رأی و نظر مردم در اداره ی امور مؤثر واقع شود. جمهوری اسلامی، تلفیقی منطقی از رأی مردم و احکام دین در این ساختار دیده شده است. سازوکار انتخابات شامال انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر دریافت نظر مردم و سازوکار ولایت فقیه، شورای نگهبان قانون اساسی برای جاری شدن احکام اجتماعی اسلام در قانون اساسی در نظر گرفته شده و به تأیید مردم رسید. در واقع می توان گفت اگر این دوبال جمهوریت و اسلامیت که به نوعی تکالیف متقابل مردم و حاکم اسلامی است، به وظایف خود به نحو شایسته عمل کنند، این پرنده می تواند اوج بگیرد. مهمترین وظیفه ملت برای اوج گیری کشور، حضور در انتخابات و انتخاب افراد اصلح است. حضرت امام خمینی در این باره می فرمایند: این وظیفه ای است الهی وظیفه ای است ملی وظیفه ای است انسانی وظیفه ای است که ما باید به آن عمل بکنیم همه مان باید در انتخابات شرکت بکنیم . (صحیفه امام ج 18 ص 318) اگر مردم در انتخاب خود معیارهای ...
راه های عملی که امام موسی صدر برای وحدت به مفتی اهل سنت پیشنهاد کرد
اصول فکری و عاطفی محکم از دو طریق تحقق می یابد: وحدت فقهی مبانی و بنیان های اسلام در اساس یکی است و امت واحده نیز در عقیده و کتاب و مبدأ و معاد با هم مشترک اند. بنابراین، چنین اشتراک گسترده ای اقتضا می کند که این امت در جزئیات نیز وحدت داشته باشند. وحدت در جزئیات مختلف یا نزدیک کردن آن ها به هم، آرزوی بزرگی است که دانشمندان گذشته مان قدس الله اسرارهم از آن غافل نبودند. شیخ ...
متن کامل مصاحبه نماینده حماس با روزنامه اعتماد
دکتر خالد قدومی نماینده جنبش اسلامی حماس در ایران گفتگویی با روزنامه اعتماد داشته است که این مصاحبه در شماره امروز پنجشنبه این روزنامه منتشر شده است. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، متن این مصاحبه به شرح زیر است: خالد القدومی بیش از چهار سال است که به عنوان نماینده جنبش مقاومت اسلامی، (حماس) در تهران فعالیت می کند. پزشک است و قبل از آمدن به تهران در دفتر سیاسی حماس که آن ایام در دمشق بود، حضور داشته است. اکنون نیز که در تهران حضور دارد، در محافل رسانه ای مشارکت فعالی دارد. وقتی به دفتر او می روم، تصویر دو نفر بیش از هر چیز جلب نظر می کند، شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی؛ دو رهبر فقید حماس که از بنیانگذارانش هم بوده اند. مصاحبه با خالد القدومی از ساعت 11 آغاز شد و گفت وگویی که قرار بود کمتر از یک ساعت باشد، بیش از یک ساعت و نیم به درازا کشید؛ به گونه ای که می توان آن را مفصل ترین گفت وگوی خالد القدومی با رسانه های ایرانی دانست. با این حال، آنچه بیش از هر چیز در این مصاحبه نمایان است، عدم تمایل نماینده حماس در تهران درباره گفت وگو در خصوص سوریه است چنانچه او در آغاز مصاحبه بیان کرد که درصدد نیست تا آنچه را قبل تر بیان کرده، مجددا بازگویی کند و در خصوص نظر حماس درباره تحولات سوریه بیان می کرد که حماس قصد دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد. او در این گفت وگو از دیداری مهم میان مسوولان ایران و حماس هم خبر داده است و می گوید که با این گفت وگو، فصل جدیدی از روابط میان ایران و حماس آغاز خواهد شد. مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید. هم اینک روابط تهران و جنبش حماس به چه شکلی است؟ من در این مصاحبه درصدد آن نیستم تا آنچه را که قبل تر گفته شده و اتفاق افتاده است مجددا بازگو کنم اما آنچه به روابط میان ایران و جنبش مقاومت اسلامی حماس مربوط می شود، باید بگویم ان شاءالله مسیر و حرکت به سمت بهتر شدن است. اخیرا ملاقات هایی در یکی از کشورهای عربی میان مسوولان جنبش مقاومت و برادران ایرانی صورت گرفت. توافق شد تا مسیر جدیدی در مناسبات میان ایران و حماس را طی کنیم و این روابط را به سمت جلو پیش ببریم. باید این را بگویم ان شاءالله ما در آینده نزدیک، شاهد تقویت و تحکیم این روابط خواهیم بود. باید بار دیگر تاکید کنم که روابط با جمهوری اسلامی ایران از نظر حماس، راهبردی است و تنها قطب نما و هدف آن هم رهایی قدس و فلسطین است. در صحبت های تان اشاره کردید که اخیرا دیداری میان مسوولان ایران و حماس در یکی از کشورهای عربی صورت گرفته است. از جزییات این دیدار و سطح آن بگویید؟ ما همیشه با عزیزانی که مسوول این پرونده هستند ملاقات هایی داشته ایم. این افراد در میان تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان جمهوری اسلامی ایران معروف هستند و همان طور که بیان شد این دیدار در یکی از کشورهای عربی صورت گرفت. این دیدار پس از چند مدت و پس از چه وقفه ای صورت گرفت؟ ارتباطات میان ما و ایران همواره وجود داشته و هیچگاه دچار وقفه نشده است. همان طور که بیان کردم در دیدار اخیر توافق شد راه جدیدی را پیش ببریم و در راستای تحکیم هر چه بیشتر این روابط گام برداریم. در چند سالی که به عنوان نماینده حماس در تهران حضور داشته ام، هیچگاه ارتباطات قطع نشده و همواره میان مسوولان ایران و حماس ارتباط وجود داشته است، اگرچه این روابط دچار فراز و نشیب و نوساناتی بوده اما قطع و دچار وقفه نشده است. یکی از مسائلی که بر روابط میان ایران و حماس سایه انداخته، مساله سوریه بوده است به گونه ای که شما نیز به فراز و نشیب روابط میان طرفین اشاره کردید. سوریه برای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این کشور نیز در محور مقاومت، نقش کلیدی ایفا کرده ولی حماس دیدگاه متفاوتی نسبت به این بحران ابراز کرد. آیا حماس هم اکنون مواضع خود را در رابطه با بحران سوریه تغییر داده و اصلاح کرده است؟ آنچه شما گفتید، حاوی چندین مساله است. نخست آنکه سوریه فقط برای ایران اهمیت ندارد بلکه برای حماس، فلسطین و تمامی کشورهای عربی و اسلامی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. موضع ما در رابطه با سوریه اعلام شده و مشخص است و می توانید برای اطلاع یافتن از جزییات بیشتر به بیانیه های رسمی جنبش رجوع بکنید. هر روزی که می گذرد، ما فلسطینی ها نسبت به اهمیت ثبات و پایداری در منطقه و به خصوص در سوریه بیشتر پی می بریم و امیدوار هستیم و از خداوند هم مسالت می کنیم تا سوریه را به ساحل امن و ثبات رهنمون سازد. اما در خصوص مساله دوم که به روابط جنبش مقاومت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بازمی گردد باید بگویم این است که قرار شده دیدگاه و توجه مان فقط متوجه فلسطین باشد. ما به تصمیم کشورهای مستقل در مورد هر موضوعی احترام می گذاریم چون اساسا قایل به دخالت در امور داخلی کشورها نیستیم اما در روابط مان با جمهوری اسلامی ایران توافق کرده ایم که پایه و اساس، رکن و محوریت روابط مان فقط موضوع فلسطین باشد. همان طور که بیان شد راه های تقویت و پشتیبانی از انتفاضه، اوضاع در کرانه باختری و قدس، حمایت از مقاومت و جنایت هایی که رژیم صهیونیستی در حال مرتکب شدن است، در دیدار میان مسوولان جنبش اسلامی مقاومت و ایران مورد بررسی قرار گرفت و همین طور مسوولیت جهان اسلام و کشورهای اسلامی و از جمله ایران اسلامی عزیز در رابطه با این مسائل مورد مرور و بررسی قرار گرفت و به تبادل نظر و بحث در این باره پرداخت. شما بیان کردید که در مناسبات جدید ایران و حماس، روابط میان طرفین فقط روی آرمان فلسطین متمرکز شده است ولی نمی توان این را هم منکر شد که در سال های گذشته، بحران سوریه بر بحران فلسطین و محور مقاومت سایه انداخته است. دولت بشار اسد هم در رابطه با محور مقاومت خدمات بی بدیلی را انجام داده است. آیا با این شرایط سوریه و عدم مشخص بودن وضعیت بشار اسد در آینده می توان همچنان از محور مقاومت سخن گفت؟ من انتظاری را دارم و خواستار آن هستم تا این مساله را برای خوانندگان تان بیشتر شرح بدهید و آن، این است که رکن اساسی محور مقاومت، فلسطین است و نه چیز دیگری. بنابراین هرجا فلسطین باشد، یعنی مقاومت نیز آنجا است. به عبارت دیگر، ستون اصلی محور مقاومت، فلسطین است و اگر فلسطینی نباشد، مقاومتی هم نخواهد بود. رکن اساسی دیگر مقاومت نیز مردم فلسطین هستند که در داخل فلسطین و سرزمین های اشغالی، درگیر مبارزه و مقابله با رژیم صهیونیستی هستند. آنها جانفشانی می کنند، خانه های شان ویران می شود، شهدایی را تقدیم می کنند، جوانان، مردان و زنان شان به زندان رهسپار می شوند، تحت تعقیب قرار می گیرند، به خارج تبعید می شوند. اینها نشان می دهد که ملت فلسطین به وظایف خود درباره آرمان فلسطین و مقاومت عمل کرده است و هر آنچه در امکان و اختیار داشته باشد، از سنگ تا گلوله و حتی اگر موشکی هم به دست بیاورد، از آن استفاده خواهد کرد تا به پیروزی دست یابد. مساله دیگر اینکه، هم اکنون وظیفه امت اسلامی و آزادگان جهان و کشورهای عربی و همه همه، آن است که چه کاری می توانند در جهت نصرت و یاری ملت فلسطینی که درگیر و رودرروی استکبار جهانی است، انجام دهد. باید یادآور شوم که ملت فلسطین درگیر یک جنگ بین المللی است که در آن سوی مقابلش، استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی است. باید این سوال مطرح شود که چه می شود و چه امکاناتی را می توان در اختیار این ملت مبارز و مجاهد قرار داد تا بتواند در این جنگ بین المللی پیروز شود. مساله مهم آن است که ما باید از هرگونه مساله اختلاف برانگیز دوری داشته باشیم؛ چه میان کشورها و چه میان گروه ها. در رابطه با دیدگاه حماس در خصوص سوریه نیز باید بگویم که دیدگاه حماس نسبت به تحولات سوریه بسیار شفاف و روشن است. ما در خصوص تحولات سوریه با هرگونه دخالت خارجی مخالف هستیم و امیدواریم حل این مساله به دست مردم سوریه و از راه های مسالمت آمیز صورت بگیرد. به عبارت دیگر، نظر ما در خصوص سوریه در سه محور خلاصه می شود: مخالفت با دخالت خارجی و بیگانگان، راه حل سوری سوری باشد و اینکه از راه های مسالمت آمیز باشد. شما بیان کردید برای پیروزی مقاومت باید از مسائل اختلافی دوری کرد. در حالی که در سال های گذشته محور مقاومت با قدرت در حال مبارزه با توطئه های رژیم صهیونیستی بود، به ناگاه با آغاز بحران در سوریه روبه رو شدیم. چرا حماس در آن مقطع، آن موضع گیری را انجام داد؟ آیا حماس همچنان دیدگاه سابق را در رابطه با بشار اسد دارد؟ راه حلی که حماس در رابطه با بحران سوریه مطرح می کند، مبتنی بر همان سه نکته ای است که بیان کردم. من قصد دخالت در امور داخلی سوریه را ندارم. آنچه برای ما حایز اهمیت است، این است که امت اسلامی از وحدت و ثبات و امنیت برخوردار باشد. من در این مصاحبه نمی خواهم نامی از کشوری خاص ببرم زیرا برای ما این اهمیت وجود دارد تا همه کشورهای اسلامی، عربی و منطقه از امنیت، ثبات و پایداری برخوردار باشند. آنچه اهمیت دارد آن است که ما باید تلاش کنیم تا در این کشورها ثبات، امنیت و پایداری برقرار شود. ما وارد جزییات و امور داخلی کشورها نمی شویم و مردم آن کشور بهتر می دانند که این مسائل را چگونه عملی سازند و بهتر از ما تصمیم گیری می کنند. چرا تاکید ما برای امنیت، ثبات و پایداری است؟ زیرا معتقدیم اگر این کشورها از این مولفه ها برخوردار نباشند، چگونه می توان متصور بود که آنها بتوانند در خصوص مساله فلسطین به ما کمک کنند. کشورهای جهان اسلام چگونه می توانند به مساله فلسطین بپردازند در حالی که خودشان گرفتار هستند و از ثبات و امنیت و پایداری برخوردار نیستند. در صحبت های ابتدایی تان بیان کردید که دیدار اخیر مسوولان ایرانی و حماس توافق شد تا طرفین به سمت بهبود روابط حرکت کنند و به فراز و نشیب ها در روابط تهران و حماس اشاره کردید. در دیدار فوق، چه چاره اندیشی ای صورت گرفت تا اختلافات گذشته تکرار نشود؟ ما همانند یک خانواده واحد هستیم. ممکن است در این خانواده توافقاتی صورت بگیرد، اختلاف نظرهایی هم به وجود بیاید و این امری طبیعی است. از طرفی، ما انسان هستیم، بنابراین آرا و دیدگاه های مختلفی می توانیم در موضوعات مختلف داشته باشیم. با این حال، آنچه حایز اهمیت است، این است که از موجودیت و هویت این خانواده محافظت شود. در رابطه با مساله فلسطین، هیچ گونه اختلافی با برادران مان در جمهوری اسلامی ایران نداریم و آنچه با آن عزیزان مطرح کردیم و به تبادل نظر و بررسی پرداختیم، این بود که چگونه هر دو و در کنار هم پیش برویم و در عین حال، بتوانیم از این هویت مشترک که مقاومت است، محافظت داشته باشیم. بنابراین هدف مقاومت، حفظ فلسطین است یعنی اگر فلسطینی نباشد، مقاومتی هم وجود ندارد. از سویی، در رابطه با رودررویی با رژیم صهیونیستی و مقابله با توسعه طلبی های آنها به گفت وگو پرداختیم و اینکه چگونه از ملت فلسطین حمایت کنیم. بنابراین حمایت از ملت فلسطین یعنی حراست و صیانت از امنیت ملی جهان اسلام در قبال تهدیدات رژیم صهیونیستی که مرز نمی شناسد. مطمئنا اگر دشمن آسوده بماند در پی روش های مختلفی برای مقابله با جهان اسلام خواهد بود. جنگ نرم را به راه خواهد انداخت و تا پای مرزهای کشورهای عربی و اسلامی خواهد آمد. با وجود سفر مسوولان عالیرتبه حماس به ترکیه و عربستان و... در دو سال گذشته، آنها سفری به ایران نداشته اند. دلیل این عدم سفر چیست؟ آیا در آینده ای نزدیک شاهد سفر یکی از مقامات عالیرتبه جنبش مقاومت اسلامی به تهران خواهیم بود؟ شاید مساله ای که شما آن را مطرح کردید، دقیق نباشد. در چهار سال گذشته یعنی از سال 2011 تا به امروز، اگر میانگینی از دیدارها میان مسوولان ایران و حماس بگیریم، تقریبا هر دو ماه یک بار، دیداری میان مسوولان حماس و برادران جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته که البته این دیدارها در سطوح مختلف بوده است. اسماعیل هنیه، ابوموسی مرزوق، عماد الاعلمی، اسامه حمدان، محمد نصر و... از جمله اشخاص معتبری هستند که در این مدت با مسوولان ایران دیدار داشته اند. منظور من سفر به تهران و آن هم در بازه زمانی دو سال گذشته است. همواره این دیدار صورت گرفته است. برخی از این دیدارها در ایران و برخی از آنها در خارج از ایران بوده است. همچنین این دیدارها در سطوح مختلف بوده اند. باید بگویم هر گاه احساس نیاز شده است، این دیدارها صورت گرفته است. اینکه این دیدارها منحصر به این بازه زمانی شود، باید بگویم که آن دیدارها در سطوح مختلف میان برادران جنبش حماس و مسوولان جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. گفته می شود در سال های اخیر هر چند دیدارهایی در سطوح عالی میان مسوولان ایران و حماس صورت گرفته است اما هم اکنون تهران پذیرای مسوولان حماس نیست. آیا این گزاره صحت دارد؟ مساله نخست این است که علاقه مندی از سوی مسوولان حماس برای سفر به تهران وجود دارد کما اینکه در دو سال گذشته این دیدارها و این سفرها هم در سطوح مختلف صورت گرفته است. من گفتم هیچگاه این مناسبات دچار وقفه نشده است. با آنکه نوساناتی داشته اما قطع نشده است. ما چنین احساسی را از سوی مسوولان ایرانی نداریم. موردی هم مبنی بر اینکه آنها پیشنهاد سفر به تهران را رد یا قبول نکرده باشند، صورت نگرفته است اما شرایط منطقی حاکم شده بود تا به هر حال برخی از این دیدارها به تعویق بیفتد یا تاریخش تغییر پیدا کند. این مساله به پیشنهاد دو طرف و بنا به شرایط منطقه بوده است ولی امیدوار هستیم در آینده نه چندان دور یک دیدار بسیار خوبی در راستای خدمت به آرمان فلسطین در تهران صورت بگیرد. آیا موردی هم نبوده است که مسوولان حماس قصد سفر به تهران یا دیدار با مسوولان ایران را داشته باشند ولی آن خواست رد شده باشد؟ در صورت تایید، آیا حماس از کسانی چون سیدحسن نصرالله یاری خواسته است؟ باید بار دیگر تاکید کنم ما هیچ گونه مخالفت و ممانعتی از جانب رهبری ایران مشاهده نکرده ایم. اگر چنین باشد چگونه است که آقای لاریجانی در دوحه با آقای خالد مشعل دیدار می کند؟ چگونه است که در یک سال گذشته آقای امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه دو بار با آقای خالد مشعل دیدار می کند؟ ممکن است روابط طرفین دچار نوسان شده باشد ولی این مساله در یک خانواده هم پیش می آید و طبیعی است. هیچ وقت این روابط دچار انقطاع نشده است. نقش جنبش حزب الله و شخص سیدحسن نصرالله همواره مثبت بوده است. هر زمان احساس شد تا در رابطه با مقاومت مطلبی مطرح شود یا حتی در خصوص مسائل دوجانبه، حزب الله و سیدحسن نصرالله دیدی مثبت داشته اند و استقبال کرده اند ولی نیازی به وساطت هم نیست. هم اکنون وضعیت کمک ها و حمایت های ایران به حماس چگونه است؟ این به سود منافع طرفین نیست که این مسائل در رسانه ها مطرح شود. همانطور که بیان شد هیچگاه انقطاعی در روابط میان ایران و حماس صورت نگرفته است. هر گاه دیداری با رهبران جمهوری اسلامی ایران داشته ایم، ما همان روحیه مثبت و سازنده در قبال مساله فلسطین را مشاهده کردیم. با این حال، حمایت ها حالت سینوسی و بالا - پایین داشته است ولی این مختص به ایران نیست و ممکن است برای هر کشور دیگری نیز صورت بگیرد. این مساله نیز به دلیل شرایط موجود است و حماس این مسائل را درک می کند اما در عین حال، مساله اساسی این است که حمایت از ملت فلسطین باید در رویارویی با دشمن اصلی که همه روی آن اتفاق نظر داریم، صورت بگیرد. رژیم صهیونیستی، دشمن امت اسلامی است، پس این یک وظیفه برای امت اسلامی و کشورهای عربی است که از این ملت آزاده، مبارز و مجاهد که در خط مقدم مبارزه و مقابله است، حمایت و پشتیبانی کنند. دلیل برخی موضع گیری های افراد بلندپایه حماس نسبت به تهران مانند موضع گیری علی برکه، نماینده حماس در لبنان چیست؟ او مدعی شده بود که کمک های ایران به دلیل موضع حماس در رابطه با سوریه کاهش یافته است. این مسوول گفته است که میزان کمک ها کاهش یافته است و من نیز گفتم ما این مساله را به دلیل شرایط کشورها درک می کنیم زیرا ممکن است در شرایط خاص، میزان کمک ها کاهش یا افزایش یابد. متاسفانه تفاوت هایی که وجود دارد، برخی ها از آن درک درستی ندارند و برخی ها می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند که این کار به ویژه از سوی رسانه های زرد صورت می گیرد که البته منظورم رسانه های ایرانی نیست. آنها تلاش می کنند در این شرایط، چاشنی مساله را افزایش دهند و سوءاستفاده بکنند. البته باید بگویم آقای برکه آخر همین ماه، ان شاء الله میهمان جمهوری اسلامی خواهد بود و شما می توانید این سوال را مستقیما از خود ایشان بکنید. آیا احتمال انتقال دفتر سیاسی حماس از دوحه به تهران وجود دارد؟ نه، این مساله در شرایط کنونی مطرح نیست. اینکه دفتر سیاسی حماس در دوحه قطر قرار دارد هم بار سیاسی ندارد. روابط کنونی حماس و حزب الله لبنان چگونه است؟ روابط ما با یکدیگر بسیار بسیار خوب است. چندی پیش دیدارهایی میان مسوولان حماس و حزب الله صورت گرفته است. به دلیل فاجعه ای که در پی انفجار تروریستی در جنوب بیروت رخ داد، هیاتی از حماس دیداری با مسوولان حزب الله داشت و به مسوولان حماس این ضایعه را تسلیت گفتند. مسائل سوریه بر روابط میان حماس و حزب الله لبنان تاثیرگذار نبوده است؟ اساس روابط حماس و حزب الله، مساله فلسطین است. البته در خصوص مسائل دیگر هم بحث می شود. روابط حماس و روسیه به چه شکلی است؟ روابط ما با دولت روسیه به ریاست آقای پوتین، یک روابط منطقی است. با توجه به اینکه روسیه یکی از کشورهایی است که در تصمیم سازی در سطح بین المللی در رابطه با فلسطین مشارکت دارد، ما تلاش داریم تا نظرات جنبش مقاومت اسلامی را به سمع و نظر مسوولان روسی برسانیم تا آنها با توجه به جایگاهی که دارند، علیه رژیم صهیونیستی فشار وارد کنند و از سویی، در پی احقاق حقوق حقه ملت فلسطین باشند. تمرکز ما نیز این است که در آن مسیر حرکت کنیم. ارتباطات ما با آنها برقرار است و حدود یک ماه، یک ماه و نیم پیش بود که آقای سرگئی لاوروف در دوحه دیداری با آقای خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس داشت و در پی آن، دعوتی از رهبران جنبش برای سفر به روسیه صورت گرفت. روس ها در ماه های گذشته حضوری نظامی در سوریه داشته اند. نظر حماس درباره حضور نظامی روسیه در سوریه چیست؟ همانطور که بیان شد، ما قصد ورود به این قضایا را نداریم و تمرکز خود را متوجه فلسطین کرده ایم بنابراین نمی توانم در این باره نظری داشته باشم. روابط کنونی حماس با کشورهای عربی چگونه است؟ این یک امر طبیعی است که در پی گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی باشیم. باید در نظر داشته باشیم که این کشورها در نزدیکی فلسطین هستند و باید یادآور شوم که پشتوانه اصلی فلسطین، کشورهای اسلامی اند. از سویی، ما در بسیاری از کشورهای عربی نمایندگی داریم و بنابراین طبیعی است که ما درصدد بهبود و گسترش روابط با آنها باشیم و این مساله، بی تردید به سود مساله فلسطین است. در ماه های گذشته شاهد سفر مسوولان حماس به ریاض بوده ایم. با توجه به آنکه ریاض در حمله رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان در سال های گذشته، مواضع نامناسب و منفعلانه را در پی گرفت، چرا حماس به دنبال گسترش روابط با آنهاست؟ مساله نخست آنکه موضع دولتی و مردمی دولت عربستان سعودی، بسان دیگر کشورهای اسلامی است و آنها به طور کل حامی مساله فلسطین هستند. در جهان عرب و جهان اسلام، آرا و دیدگاه های مختلفی وجود دارد؛ چه در رابطه با مقاومت و چه در رابطه با سازش. آنچه برای حماس مهم است، این است که مناسبات مان باید متعادل و طبیعی باشد. عربستان زمانی ناظر و مشرف توافقی است که در مکه صورت گرفت. بنابراین از نظر حماس، شدیدا علاقه مند هستیم که روابط مان با جهان عرب و جهان اسلام همیشه متعادل و طبیعی باشد. قطب نمای این روابط هم باید آزادی فلسطین باشد. فکر نمی کنید توسعه روابط حماس با عربستان، موجب تحت الشعاع قرار گرفتن روابط حماس با ایران شود؟ ما چنین احساسی نداریم و بعد از دیداری که صورت گرفت، من با برادران مان در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دیدارهایی داشتم. ما چنین احساس هایی را نزد برادران مان نیافتیم. مساله عادی است، آنها می دانند که این نوع روابط باید باشد. باید توجه داشت که اساس این روابط مبتنی بر حمایت از آرمان فلسطین است و نه علیه کشوری دیگر. از سوی دیگر، ما می خواهیم مسوولیت این کشورها را به آنها در قبال این مساله بسیار مهم یادآوری کنیم. آیا مسوولان سعودی قولی به حماس برای کمک و حمایت از شما داده اند؟ با توجه به آنکه حماس، یک بازیگر مهم و اساسی در تحولات فلسطین است، طبیعی است که آنها از حضور حماس استقبال کنند و به همین خاطر از مسوولان حماس استقبال کردند. آن دیدار در سطح دیپلماتیک خود یک حمایت محسوب می شود ولی اینکه چه کمک ها و چه حمایت هایی از حماس می توانند داشته باشند، ما با توجه به شرایط شان آن مساله را درک می کنیم. ما قدردان کسانی که ما را دعا می کنند تا کسانی به ما موشک می دهند، هستیم و از هر دو تشکر می کنیم. با توجه به اینکه ملت فلسطین نیازمند پشتیبانی همه امت اسلامی هستند، ما هر کجا رفته ایم، این مساله را یادآوری کرده ایم. حمایت هایی که از سوی عربستان یا از سوی کشورهای اسلامی نسبت به مردم فلسطین شده است، متناسب با امکانات آنها نیست و در مقابل امکانات شان، بسیار اندک است با توجه به آنکه نیازهای ما در عرصه مقاومت آنچنان نیست. از دیدار با مسوولان ایرانی پس از سفر مسوولان حماس به ریاض سخن گفتید. در آن دیدارها چه مسائلی مطرح شد؟ همان طور که گفتم آنها این مساله را طبیعی دانستند. آقای ولایتی در یکی از گفت وگوهای شان با الجزیره، در پاسخ به سوالی در این باره، گفتند که طبیعی است که حماس برای جلب حمایت های دنیای اسلام تلاش کند. روح همکاری ما با مسوولان جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که ما آنها را در جریان امور می گذاریم. آیا پیامی از سوی مسوولان سعودی برای مقامات ایرانی داده شد؟ خیر. هم اکنون وضعیت جریان مقاومت در فلسطین به چه شکلی است؟ آیا تحولات کنونی در فلسطین در ماه های گذشته می تواند منجر به شکل گیری انتفاضه سوم شود؟ آنچه مهم است، این است که ملت فلسطین حتی برای یک روز مقاومت خود را در برابر رژیم صهیونیستی متوقف نکرده است و این یک امر عادی و طبیعی است چراکه تا زمانی که اشغالگر وجود دارد و تا زمانی که اسراییل وجود داشته باشد، مقاومت نیز وجود خواهد داشت. مقاومت یعنی واکنش در برابر کنشی که همان اشغالگری است. انتفاضه یکی از ابزارهای ابداعی و ابتکاری ملت قهرمان فلسطین است. انتفاضه زمانی صورت گرفت که دلاورمردان ما و سربازان غیور ما در غزه در ظرف 51 روز در برابر تهاجمات وحشیانه و ددمنشانه رژیم صهیونیستی مقاومت و آنها شهدایی را تقدیم کردند. سرانجام این مقاومت آن بود که رژیم صهیونیستی به یک عقد قرار آتش بس تن دادند که با دخالت و میانجیگری دولت های منطقه ای و فرامنطقه ای متعددی مانند مصر و امریکا بود. ما در این توافقنامه شرایط و خواسته های ملت و مقاومت را قرار دادیم اما متاسفانه رژیم صهیونیستی این توافق را محترم نداشت و زیر پا گذاشت بنابراین محاصره ادامه پیدا کرد بلکه اجازه بازسازی در غزه را هم ندادند که خودشان ویران کردند و به یهودی سازی قدس ادامه دادند و به سیاست های چکشی و امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی در برابر مردم ما در کرانه باختری ادامه دادند و حتی در چارچوب سازش با طرف فلسطینی، راست گرایان افراطی حاکم بر رژیم صهیونیستی امتیازی به طرف فلسطینی ندادند. بنابراین انسداد و نبود افق باعث شده است تا جوانان ما دست به کار شوند و خود به خیابان ها بیایند تا از قدس و مسجدالاقصی عزیز حمایت کنند و این گونه از حقوق حقه خودشان دفاع کنند. آنچه مهم است این است که این انتفاضه روز به روز در حال رشد و فزونی است. مساله اسفبار این است که جامعه بین الملل هیچ گونه توجهی به عزیزان غیرنظامی فلسطینی که توسط نظامیان تا بن دندان مسلح کشته می شوند، ندارد. این در حالی است که این فلسطینیان غیرنظامی هستند و حرکت هایی مدنی انجام می دهند و این موجب می شود تا تضمینی برای تداوم مقاومت باشد. با وجود جانفشانی و قربانیان بسیاری که در این مدت تقدیم شده است اما با تمام این اوصاف موفقیت های چشم گیری به دست آمده است. نخستین دستاورد این مقاومت، بازداری رژیم صهیونیستی از تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی بود. به هر حال آن شهرک نشین و سرباز اسراییلی که در قدس و مسجدالاقصی بدون توجه به هیچ مساله ای دست به هر کاری می زنند و هر جنایتی را مرتکب می شوند، امروزه دیگر آن احساس امنیت سابق را ندارند و این گونه نیست که مانند سابق جنایتی را انجام بدهند و مجازاتی هم نشوند. آنها می دانند اینک هر کاری بکنند، مجازات خواهند شد. این مساله نشات گرفته از تزریق مجدد روح مقاومت به کرانه باختری است که متاسفانه به دلیل هماهنگی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی اندکی در گذشته کاهش یافته بود. اگر رژیم صهیونیستی از ما 131 نفر غیرنظامی را به شهادت رسانده است ما نیز 23 نظامی تا بن دندان مسلح را از پا درآورده ایم. از این مقاومت، داستان های اسطوره ای ساخته شده است. اگر بخواهیم به داستان هم تراز اشاره کنم، اکنون فردی مانند رابین هود وجود دارد که تک تیرانداز است. این تک تیرانداز با وجود دوربین های مداربسته رژیم صهیونیستی، در زاویه ای کور قرار می گیرد و سرباز مسلح اسراییلی را مورد هدف قرار می دهد و در نهایت پوکه هایش را هم جمع می کند تا اثری از او باقی نماند. ما در میان مقاومت، دارای عملیات های چشم گیری هستیم که اگر شرایط آن فراهم شود، آن عملیات قابل بازگویی خواهند بود مانند کشتن سربازان صهیونیست و به آتش کشاندن برج های نگهبانی و تلاش برای ربودن سربازان و... به شکرانه پروردگار می گویم که این روحیه در میان ملت فلسطین بسیار بالا است و این انتفاضه تا رهایی و آزادسازی فلسطین متوقف نخواهد شد. شاید این انتفاضه و مقاومت دچار فراز و نشیب شود ولی باید مطمئن باشید که انتفاضه برای رژیم صهیونیستی بسیار اذیت کننده است و ان شاءالله منتج به رهایی کل فلسطین خواهد شد. نظر حماس نسبت به رایزنی های بین المللی که برای کنترل این بحران و با هدایت امریکا صورت گرفت، چیست؟ متاسفانه نظام بین المللی حاکم بر جهان از بدو پیدایش مساله فلسطین، جانب انصاف را در قبال ملت ما رعایت نکرده است. تصور کنید که چگونه وقیحانه و سرسختانه و معاندانه کسانی چون جان کری وزیر امور خارجه امریکا بیان می کند که اسراییل تا بن دندان مسلح و مجهز به سلاح اتمی حق دارد تا در برابر کسی که دستانش خالی است و فقط سنگ یا کارد میوه خوری در دست دارد که برای خون خواهی از اقوامش آمده، از خود دفاع کند و این شهروند بی دفاع و غیرنظامی را از پا دربیاورد. به دور از احساسات، این در خود عامل دو پیام است: تداوم پیام های منفی از سوی جامعه بین الملل و در راس آنها، امریکا در قبال جانبداری شان از رژیم صهیونیستی در برابر حقوق حقه ملت فلسطین. حتی اگر شخصی هم مانند باراک اوباما در راس قدرت ایالات متحده امریکا قرار بگیرد و در برابر شخص جنایتکاری چون نتانیاهو قرار بگیرد که هیچ تناسبی با او ندارد و هر دو از یکدیگر خوش شان نمی آید و نمی توانند همدیگر را تحمل کنند، باز او مجبور است که از اسراییل حمایت کند. او خود را ناگزیر می بیند که از اسراییل حمایتش را اعلام کند. پیام دوم این است که ملت فلسطین راهی جز مقاومت برای گرفتن حقوق مان ندارند. ما در سال 2005 از طریق موازنه وحشت و تلفات سنگینی که به رژیم صهیونیستی وارد کردیم، اشغالگران را وادار به عقب نشینی کردیم که این مساله از طریق مقاومت بود. مذاکرات سازشی که از سال 1993 با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، هیچ ثمره و دستاورد ملموسی برای ملت فلسطین نداشته است. رژیم صهیونیستی نه تنها به طرف مقابل فلسطینی خود اهمیتی نمی دهد بلکه متعمدانه او را تحقیر می کند و به او اهانت می کند اما ما که در جبهه مقاومت حضور داریم از حضورمان در این جبهه احساس سربلندی و افتخار می کنیم. البته این مساله منتج به یک سناریو خواهد شد و آن انفجار بر صورت رژیم صهیونیستی است. مسوولیت این انفجار که در پی خیزش فلسطینی ها ایجاد شده است، برعهده رژیم صهیونیستی و حامیانش است. گفتید که در پی آتش بس سال گذشته میان حماس و رژیم صهیونیستی در تجاوز سال 2014، صهیونیست ها همچنان به تعهدات شان پایبند نیستند. شما در مقابل این عدم تعهد چه اقدامی انجام داده اید تا طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد؟ معتقد هستیم که رژیم صهیونیستی از دو راه نابود می شود. راه نخست این است که جامعه ستمگر بین المللی حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسد و جنایت های رژیم صهیونیستی را محکوم کند و از ملت فلسطین حمایت و از تمام ابزارهای خود برای نابودی این رژیم استفاده کند. زمینه ها و داده های تئوری برای تحقق این راه فراهم است. ما نمونه های بسیاری داریم. رژیم صهیونیستی از 1967 تا به امروز چیزی حدود 149 قطعنامه سازمان ملل علیه خود را نادیده گرفته و نقض کرده است. 25 قطعنامه شورای امنیت را هم نقض کرده است. هر کدام از این قطعنامه ها می تواند پرونده اسراییل در فصل هفتم منشور سازمان ملل باز کند و همین مساله نیز می تواند یک ارتش بین المللی برای نابودی رژیم صهیونیستی فراهم کند اما اگر کسی این اظهارات را بخواند، با خود می گوید حتما من شوخی می کنم چون جامعه بین المللی هیچ توجهی به حقیقت ندارد و آنچه برایش اهمیت دارد، حفظ و پاسداری از رژیم صهیونیستی است چون از دید آنها حفظ اسراییل، حفظ امانتی از سوی جامعه بین المللی است. روش دوم برای نابودی رژیم صهیونیستی چیست؟ پاسخ آن در یک کلام خلاصه می شود: مقاومت. مقاومت کارایی خود را نشان داده و این خیال پردازی نیست. این مقاومت نیازمند اتحاد و همراهی آحاد امت اسلامی است. ملت فلسطین به وظیفه خود از روز اول تا به امروز عمل کرده است و از نوزادترین فرد تا پیرترین فرد تا آخرین قطره خون شان ایستاده اند ولی مساله ای که تاکنون برای حمایت از این ملت تحقق پیدا نکرده است، همان تحرک جهان اسلام است و ان شا ءالله این مساله هم امکان پذیر است. از آغاز ریاست جمهوری اوباما، فشارهای اوباما برای متوقف شدن شهرک سازی های غیرقانونی اسراییل دوچندان شده است. اگر رژیم صهیونیستی به این مساله تن دهد و حتی به مرزهای 1967 بازگردد، آیا این احتمال وجود دارد تا مقاومت نیز پایان یابد یا مقاومت همچنان ادامه می یابد؟ این طبیعی است که اسراییل باید نابود شود. از دید ما، فلسطین یعنی همه آن و نه فقط بخشی از آن، فلسطین یعنی ذره ذره خاک فلسطین، فلسطین یعنی همه روستاهایی که در آن قرار دارد، یعنی تمام کوه ها، دره ها و دشت ها است. صحبت از توقف شهرک سازی ها، صحبت از یک خیال پردازی است. تلاش برای توقف شهرک سازی فقط در تئوری و حرف خلاصه شده است و در عمل، اقدامی صورت نگرفته است. اینکه شما انتظار معجزه از اسراییل داشته باشید که او داوطلبانه شهرک سازی هایش را متوقف سازد، یک خیال پردازی است. اینکه اسراییل دست از اشغالگری بردارد، به خودی خود عملی نیست. آقای اوباما نیز در دوره اول ریاست جمهوری اش، تلاش های بسیاری برای این مهم انجام داد ولی این تلاش بی نتیجه بود. اسراییل باید از بین برداشته شود و اینگونه نیست که داوطلبانه برود. باید اسراییل را برکند. این مساله به دلیل ماهیت و خوی تجاوزکارانه آنها است. مردم فلسطین منادی یک زندگی مسالمت آمیز هستند که می خواهند مانند تمامی ملل در آسایش و آرامش و امنیت زندگی کنند ولی یک ملت با کرامت است. ما نمی توانیم اشغالگری را تحمل کنیم و با هر وسیله ای که به دست آوریم هر چند ساده و ابتدایی باشد، برای از بین بردن اشغالگر استفاده خواهیم کرد. سال گذشته مقام معظم رهبری از ضرورت تسلیح کرانه باختری سخن گفتند. این مساله تا به امروز در کرانه باختری تحقق یافته است؟ شکی نیست که حماس از این پیشنهاد استقبال می کند و این بازگو کننده حق ملت فلسطین است. ما ملتی هستیم که تحت اشغال درآمده ایم. قوانین آسمانی به ما می گوید مقاومت کنیم. کرانه باختری از نظر قوانین بین المللی، یک منطقه تحت اشغال است و البته از نظر ما، کل فلسطین تحت اشغال است. بنابراین این فراخوان، یک فراخوان قانونمند است و حق فلسطینیان است که از آن برخوردار شوند. اینکه روش تسلیح چگونه باشد، به بچه های مقاومت واگذار می کنیم و آنها روشش را می دانند و ان شا ءالله ما شاهد تحقق پیش بینی مقام معظم رهبری خواهیم بود و تا 25 سال آینده شاهد نابودی اسراییل هستیم. البته شهید شیخ احمد یاسین بیشتر از این ها خوش بین بودند و گفته بودند تا سال 2027 اسراییل نابود خواهد شد. جمله های کلیدی-1 اخیرا ملاقات هایی در یکی از کشورهای عربی میان مسوولان جنبش مقاومت و برادران ایرانی صورت گرفت. توافق شد تا مسیر جدیدی در مناسبات میان ایران و حماس طی کنیم و این روابط را به سمت جلو پیش ببریم. باید این را بگویم ان شاءالله ما در آینده نزدیک، شاهد تقویت و تحکیم این روابط خواهیم بود. باید بار دیگر تاکید کنم که روابط با جمهوری اسلامی ایران از نظر حماس، راهبردی است و تنها قطب نما و هدف آن هم رهایی قدس و فلسطین است. در چند سالی که به عنوان نماینده حماس در تهران حضور داشته ام، همواره میان مسوولان ایران و حماس ارتباط وجود داشته است، اگرچه این روابط دچار فراز و نشیب و نوساناتی بوده اما قطع و دچار وقفه نشده است. سوریه فقط برای ایران اهمیت ندارد بلکه برای حماس، فلسطین و تمامی کشورهای عربی و اسلامی نیز از اهمیت برخوردار است. هر روزی که می گذرد، ما فلسطینی ها نسبت به اهمیت ثبات و پایداری در منطقه و به خصوص در سوریه بیشتر پی می بریم . رکن اساسی محور مقاومت، فلسطین است و نه چیز دیگری. بنابراین هرجا فلسطین باشد، یعنی مقاومت نیز آنجا است. به عبارت دیگر، ستون اصلی محور مقاومت، فلسطین است و اگر فلسطینی نباشد، مقاومتی هم نخواهد بود. رکن اساسی دیگر مقاومت نیز مردم فلسطین هستند. نظر ما در خصوص سوریه در سه محور خلاصه می شود: مخالفت با دخالت خارجی و بیگانگان، راه حل سوری- سوری باشد و اینکه از راه های مسالمت آمیز باشد. در چهار سال گذشته اگر میانگینی از دیدارها میان مسوولان ایران و حماس بگیریم، تقریبا هر دو ماه یک بار، دیداری میان مسوولان حماس و ایران صورت گرفته است. جمله های کلیدی-2 احساسی مبنی بر اینکه مسوولان ایران علاقه مند سفر مسوولان حماس به تهران نباشند، نداریم. موردی هم مبنی بر اینکه آنها پیشنهاد سفر به تهران را رد یا قبول نکرده باشند، صورت نگرفته است اما شرایطی حاکم شده بود تا به هر حال برخی از این دیدارها به تعویق بیفتد یا تاریخش تغییر پیدا کند. نقش جنبش حزب الله و شخص سیدحسن نصرالله [درباره روابط ایران و حماس] همواره مثبت بوده است. هر زمان احساس شد در رابطه با مقاومت مطلبی مطرح شود یا حتی در خصوص مسائل دوجانبه، حزب الله و سیدحسن نصرالله دیدی مثبت داشته اند و استقبال کرده اند ولی نیازی به وساطت هم نیست. هرگاه دیداری با رهبران جمهوری اسلامی ایران داشته ایم، ما همان روحیه مثبت و سازنده در قبال مساله فلسطین را مشاهده کردیم. با این حال، حمایت ها حالت سینوسی و بالا - پایین داشته است ولی این مختص به ایران نیست و ممکن است برای هر کشور دیگری نیز صورت بگیرد. انتقال دفتر سیاسی حماس به تهران در شرایط کنونی مطرح نیست. اینکه دفتر سیاسی حماس در دوحه قطر قرار دارد هم بار سیاسی ندارد. بعد از دیداری که [میان مسوولان حماس و عربستان در ریاض] صورت گرفت، من با برادران مان در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دیدارهایی داشتم. ما چنین احساس هایی را [مبنی بر نارضایتی از این دیدار] نزد برادران مان [در ایران] نیافتیم. آنها می دانند که این نوع روابط باید باشد. باید توجه داشت که اساس این روابط مبتنی بر حمایت از آرمان فلسطین است و نه علیه کشوری دیگر. از سوی دیگر، ما می خواهیم مسوولیت این کشورها را به آنها در قبال این مساله بسیار مهم یادآوری کنیم. ...
مسأله وحدت و تبعات جبران ناپذیر افراط و تفریط
رهبر انقلاب در این زمینه می فرمایند: ما در عالم وحدت امت اسلامی هیچ اصراری نداریم که یک فرقه عقائد یک فرقه دیگر را حتماً قبول کنند؛ نه، وحدت به معنای این نیست. وحدت به معنای این است که با عقائد مختلف، شعب مختلف، مشترکات را بگیرند، موارد محل اختلاف را وسیله برادرکشی و جنگ و دشمنی قرار ندهند؛ مسئله وحدت این است. [2] شهید مطهری در نفی برداشت غلط از مفهوم وحدت اینچنین بیان می دارد ...
قم، پایگاه دین اسلام است/ اسرائیل بیشترین منفعت را از شرایط منطقه می برد
خطرها و جالش ها نجات دهد به ویژه چالش امروز امت اسلام که فکر تکفیری است که در اختیار دشمنان اسلام قرار گرفته تا از این طریق امت اسلام را نابود و متشتت سازند و این در حالی است که این افکار هیچ ارتباطی با کتاب خداوند عزوجل و سنت پیامبر(ص) ندارد. قم، پایگاه دین اسلام است وزیر اوقاف اردن گفت: برای من افتخار بزرگی است که به شهر مقدس قم سفر می کنم که شهر علم و علما و مراجع بزرگ است که ...
بیانیه هفتاد و ششمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی کشور
جریانی رشددهنده، ذهن و جان خود را نسبت به مسائل جهان امروز آگاه نکنند، بی تردید به عنوان عناصر بی خبر و منفعل، رفته رفته نه تنها برای جامعه و مردم خود مفید و موثر نخواهند بود، بلکه به عنوان علل و عوامل منفی در جریان حیات ملت ها و فرهنگ ها، سبب سرافکندگی محتوم خواهند شد. فضای فرهنگی در همه ابعاد خود، نه جای کاسبی است و نه جای سیاست پیشگی، از این رو جوانان پرنشاط و مؤمن به سرافرازی ایران و ...
اسلام تمدنی فرازمان و فرامکان را به بشریت ارائه کرده است
شفاف تر کند. *تفاوت میان تمدن غرب و تمدن اسلامی را با رویکردیکه وجود دارد برای حل نیازهای جامعه در پیش گرفته اند چیست سقای بی ریا: نکته ای را عنوان می کنم در پی نکته ای که در مورد شناختها، اهداف و شکل گیری عادتها و سبکهای زندگی عنوان کردم خواهم گفت. به تفاوتی اشاره می کنم بین آدمهایی که در غرب هستند و مردم خودمان. من معتقدم که ما نیمه پر لیوان را هم باید ببینیم. در هر دو طرف ...
بازتاب شرایط سیاسی- اجتماعی در ادعیه رضویه
صَلاحِکُم وَ اللهُ عَلَی ما نَقُولُ وَکیِلٌ (34) (کلینی، 1365، ج1، ص 319) تنگنای اقتصادی شیعیان این دوران را می توان در بسامد بالای طلب رزق و روزی و برچیده شدن فقر در ادعیه نیز مشاهده نمود. به عنوان نمونه دعای مفصلی از امام جواد (علیه السلام) برای از بین رفتن تنگدستی و گشایش روزی با عبارات مختلف نقل شده است. (ابن طاوس، 1411ق ب، ص261؛ کفعمی، 1405ق، صص 171-172) نیز وقتی شیعه ای از امام حسن ...
مدیران و امتحان الهی
شده به عنوان یک وسیله آزمایش و امتحان بنگریم و بکوشیم با برنامه ریزی، عقلانیت و توکل به خدا به مردم خدمت نماییم. اگر چنین کنیم، اداره و سازمان خود را به عبادت گاه تبدیل کرده ایم، چرا که بزرگترین عبادت، خدمت به خلق خداست. این امتحان بر این نیست که برای خداوند ثابت شودکه چه کسی آدم خوبی است و چه کسی بد، بلکه خداوند با این امتحان، خوبی و بدی خودمان را به ما می نمایاند. أَ حَسِبَ ...
سلاح امروز دشمنان اسلام تفرقه افکنی میان مسلمانان است
خداوند در قرآن از آنها یاد می کند. امام جمعه اهل سنت درمیان تفرقه را سلاح دشمنان اسلام دانست و بیان کرد: مستکبران از همان ابتدا تاکنون بیکار ننشسته اند و امروز با جنگ های نیابتی مسلمانان را به جان همدیگر انداخته اند. مولوی عبداللهی با اشاره به اینکه تمامی خونریزی های امروز کشورهای اسلامی است، تصریح کرد: این امر هرگز با امت واحد سازگار نیست و نباید گویندگان کلمه توحید اینگونه با ...
انتظارات مردم از نماینده
در ادامه این مطلب آمده است: این جایگاه را می توان از دو جنبه مورد مطالعه و نقد و بررسی قرار داد:از یک جنبه جامعه ی نمایندگی حاوی اختیارات و قدرت است قدرتی که قانون اساسی بر اساس آرای انتخاب کنندگان به انتخاب شوندگان اعطا می کند و به آنها توان انجام اموری را می دهد که پرداختن به آنها جز با اتکا به خداوند متعال و خواست عمومی ممکن نیست. لذا از این حیث نماینده مظهر قدرت جمعی افرادی است که او را ...
توسعه خدمات بانکی از سوی شرکت پست استان ها
استان شد. این گزارش می افزاید: به منظور گسترش همکاری های دوجانبه، طی نشستی مشترک تفاهم نامه همکاری بین مقیمی، مدیر کل پست و پاساد، مدیریت شعب بانک قرض الحسنه مهر استان بوشهر امضا و مبادله شد. براساس این تفاهم نامه طرفین در زمینه استفاده از فضاهای محیطی پست و امکانات دیگر به منظور تبلیغ خدمات بانک، توزیع ابلاغیه های بانک قرض الحسنه در محل نشانی پستی مشتری همکاری می نمایند. خاطرنشان می سازد توزیع ابلاغیه های مذکور به صورت پیشتاز توزیع و در اسرع وقت در محل نشانی پستی مشتری به دست آنان می رسد. ...
خطبه ناخوانده خطیب جمعه نیشابور/از شوق طلبگی تا مبارزه با طاغوت
خبرگزاری مهر -گروه استان ها: آیت الله عبدالجواد غرویان با حکم بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) مدت 33 سال امامت جمعه شهرستان نیشابور بود تا اینکه دلیل کهولت سن در سال های اخیر درخواست هایی مبنی بر جایگزینی فردی دیگر را به عنوان امام جمعه نیشابور از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کرد که هر بار معظم له بر ادامه فعالیت آیت الله غرویان تأکید کردند و سرانجام با درخواست ایشان در ...
چقدر صدایت شبیه بلال است برادر!/ می رسد بوی باروت آمریکایی...
محور است و اصالت را به خواستۀ گروه می دهد. در واقع این فرهنگ، نشأت گرفته از تفکرات دموکراسی است. اما فرهنگی که مورد تایید اسلام است و از این دو فرهنگ معرفی شده، جامع تر و کامل تر است؛ فرهنگ خدامحور است که در آن، اطاعت از خداوند به عنوان کسی که مصلحت انسان را می داند، به عنوان اصل قرار می گیرد و خداپرستان ملزم به رعایت حقوق یکدیگر و ادای تکالیف خویش هستند. آنچه که مشخص است این ...
از بگم بگم متنفر هستم / 1140 هزار میلیارد تومان در دولت احمدی نژاد دود شد / اجرای آزمایشی خرید با کارت ...
دکتر حسن روحانی دیروز در نشستی با برگزیدگان شهرری، مردم این منطقه تهران را انسان هایی پرتلاش، انقلابی و ایثارگر، برشمرد و اظهار امیدواری کرد این سفر بتواند گامی خوب در رفع مشکلات و خدمت بهتر به مردم این منطقه باشد . رئیس جمهوری با اشاره به تلاش ها و دوستی نزدیک با آیت الله ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، در راستای تبلیغ و خدمت به دین خدا و خاندان رسالت، رونمایی از مجموعه هفت ...
بررسی مبانی قرآنی حرز در کتاب الصحیفة الرضویة الجامعة
محفوظ بودن بوده است و در مفهوم محوری آن تغییری دیده نمی شود. مصادیق این واژه را در متون دینی می توان در چهار بخش کلی ترسیم کرد: 1. حرز به عنوان صفتی برای لطف و رحمت خداوند، (موحد ابطحی، 1420ق، ص 147) و یا مانند: قَالَ امِیرُ المُؤمِنینَ (علیه السلام): فِی القَدَرِ الا إِنَ القَدَرَ سِرٌ مِن سِرِ اللهِ وَ سِترٌ مِن سِترِ اللهِ وَ حِرزٌ مِن حرزِ اللهِ مَرفُوعٌ فِی حِجَابِ اللهِ (ابن بابویه، 1398ق ...
لیست کامل داوطلبان خبرگان رهبری در لرستان+ زندگی نامه 6 داوطلب
نیازی در خانواده ای مذهبی و اصیل به تاریخ سال 1325 شمس متولد شد. زندگی در خانواده ای مذهبی و همچنین میل به کسب معارف ناب اسلام و مکتب اهل بیت(ع) سبب شد که ایشان بعد از گذراندن دوران ابتدایی در سال 1340 وارد حوزه علمیه تازه تاسیس خرم آباد شود. دو سال بعد آیت الله نیازی برای ادامه درس و بحث وارد حوزه علمیه قم شد و در همین ایام در دروس خارج فقه شرکت نمود و توانایی علمی ایشان مورد توجه ...
بدهی های یک دانشجو +عکس
تو را به خون شهدا، تو را به جان آن شهدایی که ما افتخار داشتیم که با آنها دوست باشیم گناهان من رو سیاه را ببخش. از تو می خواهم که لطف کنی و مرگ مرا در شهادتم قرار دهی مولا جان یک لحظه از عمری را که باید وظیفه بندگی انجام می دادم؛ انجام ندادم و اگر بندگی بوده برای تو نبوده یا برای مردم بوده یا برای شیطان. خدایا اگر من این همه گناه کارم ولی امید به کرم و بخشش تو دارم. خدایا بحق ...
رضایت مندی واقعی در بانک ها زمانی تحقق می یابد که منافع همه ذینفعان تامین شود
وام های قرض الحسنه از محل سپرده های قرض الحسنه پرداخت شود ، انشاء الله موفقیت حاصل است. مدیر عامل بانک قوامین با عنوان اینکه روند کار بسیار پیچیده است ، افزود : بعد از بانکداری بدون ربا بانکداری اسلامی ونظام پولی اسلامی محقق می شود، لذا همه باید همکاری کنند ونرخ سهم قرض الحسنه را بالا ببرند تفاوت اقتصاداسلامی ودیگر مکاتب در همین بحث قرض الحسنه است وبدانید ضعیف ترین افراد جامعه از نظر ...
جنگ را متوقف نکنید منتظر اقدامات غافلگیرکننده باشید
منتقل شود و در آنجا تمام کمک های بشردوستانه از کشتی خارج شد و قرار بود به مردم یمن برسد اما این محموله به دست ملت یمن نرسید. این خود نشان می دهد که سازمان ملل با دشمن دست به توطئه زده و اکنون امیدواریم در این باره سازمان ملل به صورت صادقانه تری عمل کند. شورای امنیت در جنگ یمن به مسئولیت اصلی خود عمل نکرد این عضو ارشد انصار الله در پاسخ به این سوال که" شما به عنوان جماعت ...
دومین جشنواره خیرین کتابخانه ساز بوکان برگزار شد
بوکان در پایان پیشنهاد کردند جلساتی برای معرفی و نقد کتابهای ارزشمند برپا شود تا شاید این آثار بر زندگی مردم ما تاثیر مثبتی بگذارند همچنانکه کتابی چون فاوست زندگی نویسنده ای را تغییر داد. این برنامه با قرائت متنی زیبا در ژانر چیتار(ترکیبی از داستان و مقاله) به قلم حسین شیربیگی ادامه یافت. شیربیگی چیتار را واژه ای نوساخته عنوان کرد که در ادبیات امروز دنیا شناخته شده نیست اما به عنوان یک ...
جایگاه فقهی و حقوقی مجلس خبرگان
نهاد برتری برای مراقبت ویژه در ثبوت و سقوط رهبری پیش بینی شده است. آیا نمی توان وظایف خبرگان را به مردم واگذار کرد؟ آیه اللّه جوادی آملی: حق حاکمیّت که از طرف خداوندِ آفرینش به جامعه بشری داده شده گاهی بدون واسطه اعمال می شود و گاهی با واسطه. در مواردی که وضع آن روشن است و هیچ ابهامی وجود ندارد, چنان که هیچ رقیبی برای مورد رأی یافت نمی شود تا زمینه تردید, تحیّر و مانند آن ...
استعلایی بودن حالت امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر
جامعه خواهد شد و با حضور عموم مردم در صحنه، این واجبات در سطح جامعه زنده و پویا خواهد ماند. در خصوص تحت فشار قرار گرفتن امام رضا ( علیه السلام ) برای پذیرش ولایت عهدی، چنین آمده است: چون امام رضا ( علیه السلام ) ولی عهد شدند، شنیدم دست به آسمان برداشتند و گفتند: بارخدایا! تو می دانی که من در فشارم و چاره ای ندارم. از من مؤاخذه مکن؛ چنان که از بنده ات و پیغمبرت یوسف برای ولایت مصر ...