سایر منابع:
سایر خبرها
پیرامون کتاب ماللهند و آثارالباقیه توضیحات مفصلی پیرامون ابوریحان ارائه می دهد. وی ابوریحان را حکیمی جامع معرفی کرد که تسلط بر علوم زمان خود داشته و همواره از گهواره تا گور به دنبال کسب معرفت بوده است. او برخی از کتابهایش را در 28 سالگی و برخی دیگر را در 80 سالگی نگاشته است. 180 کتاب و رساله و مقاله ای که به وی منتسب است، نشان از فعالیت بسیار او در حوزه های گوناگون دارد. اما متأسفانه تنها ...
...> دکتر غلامرضا اعوانی، عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی سینا نیز با اشاره به ترجمه و شروحی که در کشورهای اروپایی بر کتب و رساله های فلاسفه و دانشمندان منتسب به غرب انجام می شود، گفت: متأسفانه در بحث ترجمه آثار فلسفی بخصوص درباره بوعلی و ملاصدرا و سایر عالمان کار در خوری در حوزه ترجمه به زبان های دیگر جهان و حتی فارسی انجام نشده است. شفا و بسیاری کتب و رساله های دیگر بوعلی هنوز به فارسی ترجمه نشده است و در ...
. در کتاب تحقیق ماللهند ، آداب و رسوم و علوم هندی به ویژه ریاضیات و نجوم آنان را مورد بحث قرار داده، در کتاب الآثار الباقیه از تاریخ و تقویم و گاه شماری های ملل مختلف بحث کرده، در الجماهر فی معرفه الجواهر به بحث درباره احجار کریمه و معدنیات پرداخته، در کتاب تحدید نهایات الاماکن ، طول و عرض شهرها را اندازه گیری کرده، و بالاخره در التفهیم لاوائل صناعه التنجیم ، علوم نجوم و ستاره شناسی را مورد بررسی ...
سلطان محمود بوده و از این فرصت پیش آمده خوب استفاده کرده است، زیرا می توانسته در هر شهر و منطقه ای از دانشمندان و محققان آن دیار بهره مند شود. ناگفته نماند در همین سفر هم بود که کتاب ماللهند را که درباره تاریخ و فرهنگ هند است، به نگارش درآورد. اهمیت این کتاب در حدی است که پس از گذشت حدود هزارسال از تاریخ نگارش آن، همچنان به عنوان مرجعی برای مطالعات هند استفاده می شود. ابوریحان در سال 427 ...
) . سپس با برشمردن عیوب و نواقص جدی روش نخست، از تکیه و اعتماد صرف بدان فاصله می گیرد: این سخن راست گفته اند که خبر چون عیان نیست. از آن روی که عیان اندریافتِ دیده بیننده است، مر ذات دیده را در زمان وجود و مکان حصول آن ... خبر به گونه ای یگانه در معرض صدق و کذب است و این هر دو بر آن عارض گردند. که همت ها دیگرگونند و ستیزه جویی بر مردمان غالب . (بیرونی، 1362: 1) بیرونی در ادامه دروغ را مهم ترین آفت ...
اند و نمی دهند که در جای خودش باید دربارة آن بحث کرد. بنده معتقدم که اگر به معنای دقیق و درست اصلاح و اصلاحات ملتزم باشیم، تنها یک اصولگرا می تواند اصلاح طلب واقعی باشد. یعنی برای اینکه شما اصلاح طلب به معنای حقیقی و درست آن باشی، باید پیش از آن، یک اصولگرا باشی. چرا؟ چون منطقا اصولی داشته ای و بر اساس آن، وضع و اوضاعی را شکل داده ای و اکنون هم نگران هستی و رصد می کنی که آن پدیده تا چه ...