سایر منابع:
سایر خبرها
چرا هنر در جامعه ما شغل محسوب نمی شود؟
صنفی ، از صنف و صنفی بودن ارائه می کند از جمله محل کار، مالکیت بر تولید، زمان انجام کار، روابط کاری و مانند آنها قرار نگیرد. همین موضوع باعث شد تا دولت به فکر تدابیر ویژه در مسیر حمایت از هنرمندان بیفتد. اندیشه استقرار یک نظام صنفی به منظور دفاع از حقوق هنرمندان از اوایل دهه 70 بر پایه همین تفکر شکل گرفت و با حمایت دولت برای ایجاد شرایط قانون شغلی خانه های هنری تاسیس شد. خانه سینما از اولین اصنافی ...
مرجعیت شیعه در قبال همۀ انسان ها وظیفۀ پدری دارد
بروجردی برسم و ایشان را ببینم و بعد صورت حساب بدهم. تا این را گفت، با خودم فکر کردم آیت الله بروجردی نمی پذیرند. نگران بودم که آیت الله بروجردی بگویند نه لازم نیست بیایند، این ها زرتشتی هستند. در قم خدمت آیت الله بروجردی رفتم و موضوع را گفتم. ایشان گفتند چرا او را با خودت نیاوردی ؟ به او بگو بیاید. خوش حال شدم و به آقای یگانگی هم که گفتم، بسیار خوش حال شد. چند روز بعد با هم به منزل آیت ...
گزارش/ فرش های ناپدیدشدۀ سعدآباد کجاست
به گزارش ایسنا، ساختمان حافظیه ، جایی که این فرش ها از آن خارج شده است، از جمله ساختمان های منسوب به نهاد ریاست جمهوری است که در محله سعدآباد و در کنار مجموعه کاخ های سعدآباد در بین سال های 1374 و 1376 با طراحی حسین شیخ زین الدین ، در آستانه برگزاری هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی ساخته شد. در توضیحات موجود درباره ساختمان حافظیه آمده است: باغ سعدآباد یکی از باغ های باارزش تهران است که با مجموعه ساختمان مهمانسرای حافظیه در حاشیه جنوبی آن و در زمین های احداث شده که فاقد درخت بوده و به عنوان زمین ورزشی از آن استفاده می شد. با خرید چند خانه و مدرسه و تخریب بناهای موجود در آن جا، فضای مناسبی در جلو ساختمان ایجاد شد. با آن که ساختمان در حدود 25هزار متر مربع مساحت دارد، سطح بزرگی از فضای باغ را اشغال نکرده و بسیاری از قسمت ها در زیرزمین قرار گرفته اند. درحال حاضر کاربری این ساختمان بیشتر برای برگزاری اجلاس و به عنوان مهمانسرای سران کشورها است. در اسفند سال 1398 از ساختمان حافظیه برای برگزاری جلسات ستاد کرونا استفاده می شد که نقدهایی به این تصمیم وارد شد و رئیس دفتر رئیس جمهور وقت نیز در پاسخ به آن انتقادها، گفته بود : در مجموعه پاستور سالن مناسبی برای برگزاری جلسات با پروتکل های خاص تعیین شده از سوی وزارت بهداشت وجود ندارد و ساختمان حافظیه دارای سالن جلسات مناسبی است که می توانیم با حفظ پروتکل های تعیین شده از جمله حفظ فاصله میان افراد، جلسات را در این مکان برگزار کنیم. کاخ های سعدآباد در مجموعه ای دیگر و در مجاورت ساختمان حافظیه است که رئیس جمهور تنها در یکی از آن ها از رؤسای جمهور و مهمانان خارجی استقبال رسمی می کند. اما حدود یک هفته پیش یکی از خبرگزاری ها گزارشی از ناپدید شدن فرش های ساختمان حافظیه منتشر کرد و با ارجاع به گزارشی از دولت با عنوان خروج غیرقانونی اموالی نظیر 48 تخته فرش دستباف نفیس و گران قیمت از ساختمان حافظیه سعدآباد ، نوشت: تعدادی تخته فرش نفیس در ساختمان حافظیه نهاد ریاست جمهوری در سعدآباد ناپدید شده است. در دولت سیزدهم تیم ویژه ای با همکاری سازمان های نظارتی تشکیل شده و به بررسی همه جانبه موضوع مفقود شدن فرش های نفیس در دولت قبل پرداخته شده است. در این گزارش با استناد به نظر کارشناسان با توجه به قدمت تاریخی آن فرش ها، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی ارزش نسبی آن ها مبلغی معادل 127 میلیارد تومان اعلام شده است. همچنین اشاره شده است که این ده تخته فرش ارزش گذاری شده جزء نفیس ترین فرش های نهاد بوده و متعلق به سبک های مشهدی (عمواوغلی)، اصفهان و تودشک است که یکی از آن ها از نظر قدمت به دوره قاجار می رسد. تصاویر برخی از این فرش ها در کتاب گنجینه تار و پود، مجموعه تصاویر دومین کلکسیون بزرگ فرش جهان در سال 91 منتشر شده است. گزارش مذکور همچنین اشاره کرده که فرش ها در بازه سال های 1392 تا 1395 از ساختمان خارج شده است. تا کنون واکنش های مقامات دولت های قبل و حال حاضر تایید کرده که این فرش ها، که البته در تعداد و سال خروج آن ها ابهام مطرح شده، از ساختمان حافظیه خارج شده اند. اما سوال این است که، اگر آن چنان که در گزارش های برخی رسانه ها اشاره شده این فرش ها قدمت و ارزش تاریخی داشته، چرا فهرست آن ها تا کنون در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی حفاظت از اموال تاریخی قرار نگرفته است؟ مطابق ماده 3 آیین نامه اموال فرهنگی، هنری و تاریخی نهادهای عموم ...
اصناف سیاست زده هنرمندان سرگردان
جهت فعالیت دعوت به حضور می شوند اما با وجود این تئاتر هنوز به عنوان یک شغل دیده نمی شود که این کم کاری را باید معطوف به خانه تئاتر دانست. نهادی که تا چند سال پیش فقط یک ان جی او بود که مجوز آن به نام یک نفر بود و پس از آن که برخی از چهره های تئاتری به این موضوع اعتراض کردند، خانه تئاتر پس از دو دهه به سمت قانونی شدن پیش رفت. به همین دلیل هم هست که هنوز هنرمندان مطرح و شناخته شده تئاتری برای امرار ...
کتابی که سریال سوران از آن اقتباس شده است چه ویژگی هایی دارد؟ / رهایی از کریسکان!
که اسیر این سازمان ها و گروه ها می شوند، کمتر خاطره داریم . عصرهای کریسکان در سال 1394 توسط نشر سوره مهر منتشر شد و با اقبال مخاطب مواجه شد. حالا مردم به برکت این کتاب؛ سعید سردشتی و فداکاری هایش را از لابه لای کلماتی که گلزار راغب برای شرح آن امیدِ بر دل نشسته خلق کرده، می شناسند. این کتاب که دید نسبتاً کاملی در مورد احزاب سیاسی کردستان و قوم کُرد در اوایل انقلاب به خواننده می دهد، کتاب ...
فکر نمی کردم اسیر چرب زبانی های دوست شوهرم شوم!/ فریب خوردم و زندگیم نابود شد...
زن جوان در مورد قصه زندگیش گفت: به طور سنتی با “جلال” ازدواج کردم او کارمند بود و به من عشق می ورزید من هم به امور خانه داری مشغول شدم و با به دنیا آمدن دخترم روزگار شیرینی را سپری می کردم تا این که پای “همت” به زندگی ما باز شد. او از دوستان صمیمی همسرم بود و یک سال قبل از ما ازدواج کرده بود روزی که تولد دو سالگی دخترم را جشن گرفتیم او نیز به همراه همسر و فرزند خردسالش به جشن تولد آمد و این گونه ...
ماجرای چند لباس نوشته در جبهه
ه؟ زودتر بگو برویم ملاقاتش! بازگفتم: نمی شود حاج آقا، حالش خوب نیست. مجروحیتش شدید است. این را که گفتم، بغضم ترکید. حاج آقا قربانی هاج و واج مرا نگاه می کرد و گفت: خوب نمی خواهی بگویی کدام بیمارستان است؟ من هم دل را به دریا زدم و گفتم: نه آقای قربانی، نوید در معراج شهداست و به جمع یاران شهیدش پیوسته. به هق هق افتاده بودم و به دیوار کنار خانه تکیه دادم. دیگر نفهمیدم چه اتفاقی ا ...
همه حق زندگی دارند، حتی کسانی که به خدا اعتقاد ندارند
صورت حساب بدهم. تا این را گفت، با خودم فکر کردم آیت الله بروجردی نمی پذیرند. نگران بودم که آیت الله بروجردی بگویند نه لازم نیست بیایند، این ها زرتشتی هستند. در قم خدمت آیت الله بروجردی رفتم و موضوع را گفتم. ایشان گفتند چرا او را با خودت نیاوردی ؟ به او بگو بیاید. خوش حال شدم و به آقای یگانگی هم که گفتم، بسیار خوش حال شد. چند روز بعد با هم به منزل آیت الله بروجردی رفتیم. وارد شدیم، در اتاقی که آیت ...
دوقطبی فرهنگی بر همۀ ابعاد زندگی سایه انداخته است/ نیازمند به بازآرایی هویت جمعی بر مبنای ایران هستیم
کلیت جامعه می بینند و می فهمند. در چنین وضعیت هایی بعضاً حتی اگر موضوع دوقطبی موضوعی خاص و مشخص باشد، در ادامه چون طرفین آن تبدیل به دو جهان متفاوت و متمایز می شوند، مدام شاخ و برگ پیدا می کند و امور دیگر را هم حول محور خود شکل می دهد. یکی از تجربیات خودمان دوقطبی سال 88 بود که در جامعه به نحوی پیش رفت که حتی چند سال بعد با اینکه موضوع مقداری از تب وتاب افتاده بود، ولی مثلاً وقتی دو کمدین با هم ...