سایر منابع:
سایر خبرها
کوروش بزرگ که بود و چگونه کشته شد
گونه سند موثقی برای انتساب این سخنان به وی وجود ندارد. تنها سند به جا ی مانده از نخستین پادشاه هخامنشی، منشور او محسوب می شود که تا حدودی قابلیت اتکا دارد و از آن به عنوان نخستین منشور خقوق بشر در جهان نیز یاد شده است. در ادامه به ترجمه فارسی این منشور از متن اصلی بابلی نگاهی خواهیم داشت که به کوشش دکتر شاهرخ رزمجو، استاد دانشگاه تهران، فراهم شده است. منشور کوروش کبیر منبع عکس ...
خاطراتی از طیب حاجی رضایی یا حر زمان
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، طیب به دلیل اقداماتی که در 28 مرداد به نفع تاج و تخت انجام داده بود، همواره مورد توجه محمدرضا پهلوی بود و حتی یک طپانچه از شاه هدیه گرفته بود، اما در بامداد 11 آبان 1342 به همراه اسماعیل رضایی به اتهام فعالیت مجرمانه و خیانتکارانه به منظور برهم زدن نظم و امنیت عمومی در راهپیمایی روز 15 خرداد اعدام شد. 54 سال از صبحگاه خونینی که در آن طیب حاج ...
ایدئولوژی صهیونیسم در مساله نسل کشی فلسطینیان؛ هیچ کس زنده نماند!
با پیامبران بنی اسرائیل به راه انداختند. این روند ادامه داشت تا اینکه در نهایت یهوه، موسی علیه السلام را به ریشه کن کردن این قوم امر کرد. پس از آن که ساموئل به عنوان پیامبر خدا برگزیده شد، از جانب یهوه دستور آمد که هیچ جنبنده ای از عمالیق نباید زنده بماند. بدین ترتیب عمالیق به نمونه ای کلاسیک در معارضه با بنی اسرائیل تبدیل شد. جرالد کرومر ، استاد جرم شناسی دانشگاه بار ایلان اسرائیل معتقد است که ...
خالی بودن سینماها موجب گمراه شدن فیملسازان ارزشی نشود
... * در حوزه اندیشه و فکر جای خالی امثال آقا مرتضی احساس می شود حاتمی کیا در ادامه با اشاره به حواشی حضور فیلم سینمایی شیار 143 در سی و دومین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: چرا باید در جشنواره سال گذشته فیلم شیار بیاید و برخورد مردم اینگونه شود؟ مگه شیار حرف تازه ای زد؟ نه اصلا حرف تازه ای نزد ولی چه میشود که در جشنواره نسبت به این نوع نگاه ها غریبگی وجود دارد؟ حرف این است که چرا این جو ...
کوروش هخامنشی ؛ افسانه یا واقعیت؟ | برای کوروش وصیت نامه ها نوشته اند و از زبانش سخن ها گفته اند | دروغ ...
.... در همین رابطه بخوانید: در ادامه نشست کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت؛ در پرتو اسناد و مدارک تاریخی و پژوهش های باستان شناسی ، جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران گفت: اینجا خانه فرهنگ و تمدنی بزرگ به نام ایران است که سالهای سال آثارش مورد پژوهش و استناد پژوهشگران فرهیخته داخلی و خارجی بوده است که گوش جان به روایت صادقانه این آثار سپرده اند و آنها را برای ما بازگو کرده اند ...
توضیحاتی درباره روز کوروش
سربازی برای تامین مطامع کشورهای غربی در سرزمین فلسطین است. در ادامه نشست کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت؛ در پرتو اسناد و مدارک تاریخی و پژوهش های باستان شناسی ، جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران گفت: اینجا خانه فرهنگ و تمدنی بزرگ به نام ایران است که سالهای سال آثارش مورد پژوهش و استناد پژوهشگران فرهیخته داخلی و خارجی بوده است که گوش جان به روایت صادقانه این آثار سپرده اند و آنها را ...
استوانه کوروش نشانه تساهل و تسامح با دیگران است
در نشست کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت در پرتو اسناد و مدارک تاریخی و پژوهش های باستان شناسی که هفتم آبان ماه 1402 در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: در تاریخ باورها و اندیشه های جهان شخصیت ها و بزرگانی هستند که آنان را نمی توان زاده ماه، سال و زمان خاصی دانست. به گزارش ایبنا، وی افزود: برخی افراد اگرچه از دل تاریخ بیرون می آیند، خود تاریخ را می سازند و مردم آرمان های سرخورده خود را در ...
بزرگترین پادشاه تاریخ ایران
پایان رساندم. 42- دروازه های بزرگ آن ها را بنا نهادم . . . و درهایی از چوب سدر با پوششی از مفرغ با آستانه ها و پاشنه هایی از مس ساخته شده . . . هر آن جایی که دروازه های شان یافته می شد. 43- استوار گردانیدم . . . نوشته ای به نام آشوربانی پال شاهی پیش از من در میان آن بدیدم 44- . . . 45- . . . تا روز جاویدان هر سال هفت آبان علاقه مندان به کوروش و تاریخ و تمدن ایران زمین برای پاسداشت فرهنگ و تمدن ایرانی به پاسارگاد، در کنار مقبره کوروش جمع می شوند تا نام و یاد او را گرامی دارند. ...
طوفان الاقصی؛تجلی نبرد تمدنی غرب وشرق
جداگانه بنگریم می توان گفت بخش هایی از فرهنگ غربی روی مسلمانان اثر گذاشت و نیز مسلمانان بر غرب؛ این تعامل میان اسلام و ایرانیان با غرب همواره بوده و تجدد باعث شد نگاه و افق جدیدی در نگره تمدنی ایرانیان گشوده شود. ایرانیان سعی کردند میان این مولفه ها پیوند جدیدی برقرار سازند، میان ایران باستان و اسلام شیعی و تجدد منتها با محور و پیوندانی به نام اسلام شیعی که عناصر پسندیده تجدد را گرفت و مولفه های ضد ...
بعد از رفتن درباره بخشیدن و برگشتن است
آورد و مخاطب با فضایی خالی از داستان مواجه می شود. نجاتی: این تعبیر خالی بودن هم نیاز به بحث تخصصی دارد. شخصاً معتقدم فیلم بعد از رفتن یک فیلم مبتنی بر حس و حال است. از نظر ساختاری، فیلمنامه بعد از رفتن یک ساختار کلاسیک و سه پرده ای دارد. یعنی حادثه محرک دارد، نقطه عطف و نقطه میانی دارد و همه قواعد یک فیلمنامه سه پرده ای در آن رعایت شده است. به استناد همین ساختار هم معتقد نیستم که فضای ...