سایر منابع:
سایر خبرها
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
برخی با شعار اقتصاد مقاومتی کاسبی می کنند/غربال اندیشه های سیاسی
داده اید. وی خطاب به دانشجویان ابراز کرد: حرکت شما در این زمان صرف نظر از این که فرصت ابتدای سال شماست، از دو جهت دارای اهمیت بوده که همراه با دو دستور مؤکد مقام معظم رهبری است. علم الهدی ادامه داد: بالاترین مصداق عملی اقدام و عمل، که رهبر انقلاب امسال را به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری کرده اند، کار جهادی شماست. وی اظهار کرد: نکته دومی که مقام معظم ...
تاریخچه شکل گیری قانون دیوان عدالت اداری
سرویس سیاسی بی باک ؛ بخش قوه قضائیه: به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در هفتم اردیبهشت 1339 قانونی تحت عنوان قانون راجع به شورای دولتی مشتمل بر 32 ماده و 3 تبصره به تصویب کمیسیون مشترک مجلسین وقت رسید که هیچگاه به مرحله اجرا درنیامد. با پیروزی انقلاب، با رویکرد ایجاد نظام اداری صحیح و محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی ...
قوانین مربوط به جانبازان در کشوی میز ادارات استان بایگانی شده است/ وضعیت موجود در شان جانبازان و خانواده ...
باید امکانات چند برابری زیادی برای آنها ایجاد شود. وی با بیان اینکه از استان اصفهان حدود 400فرمانده عالی مقام در دوران دفاع مقدس وجود داشت، افزود: با توجه ب وجود 6درصد از جمعیت کشور در استان اصفهان، حدود 10درصد از جمعیت شهدای کشور و 11 درصد از جمعیت جانبازان و آزادگان را نیز به خود اختصاص داده است استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب زمانی گفتند که روزی خواهد رسید و ...
لزوم ارائه راهکار در مورد پرداخت عوارض آزادراه تهران شمال توسط بومیان منطقه
به گزارش تابناک مازندران، قاسم احمدی لاشکی در نخستین جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به شعار سال تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: واژه اقتصاد مقاومتی که چند سال پیش از سوی مقام معظم رهبری پیشنهاد شده بود برای مدیران بیگانه نیست، چرا که برخی آن را به ریاضت و تحمل فشارهای اقتصادی تشبیه کرده و برخی نیز از آن به درست عمل کردن و به اندازه مصرف کردن و برنامه ریزی برای آینده تعبیر کردند ...
ترافیک در محورهای تهران- کرج، کرج- چالوس، جاده هراز و جاده فیروزکوه سنگین است
است. این گزارش می افزاید: هیچ گونه بارش یا مداخلات جوی خاصی در محورهای مواصلاتی اصلی کشور مشاهده و گزارش نشده است. برپایه این گزارش، محور فرعی شمشک به دیزین در استان های البرز و تهران به علت بارش برف و نبود ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود است.
هوا گرم می شود
گرد و خاک را به سبب وزش باد شدید در جنوب شرق کشور در استان سیستان و بلوچستان نشان می دهند که به تدریج تا اواخر امروز به جنوب غرب پاکستان انتقال می یابد. وی افزود: از امروز بتدریج با برقرار شدن وزش باد جنوبی بر روی البرز، دمای هوا طی 24 ساعت آینده بطور نسبی (بین 7 تا 10 درجه سلسیوس) افزایش خواهد یافت و بیشینه دمای شهرهای ساحلی خزر را به حدود 25 درجه سلسیوس خواهد رساند که انتظار میرود تا ...
وزش باد شدید در سیستان وبلوچستان
. از امروز به تدریج با برقرار شدن وزش باد جنوبی بر روی البرز، دمای هوا طی 24 ساعت آینده به طور نسبی افزایش خواهد یافت و بیشینه دمای شهرهای ساحلی خزر را به حدود 25 درجه سلسیوس خواهد رساند که انتظار می رود تا روز شنبه این شرایط دمایی تداوم داشته باشد. همچنین اواخر روز جمعه به دلیل وزش باد شدید در شرق سوریه و عراق، احتمال شکل گیری توده گردوخاک وجود دارد که نقشه های جوی پتانسیل افزایش غلظت ...
بازدید بیش از 124 هزار گردشگر از بناهای تاریخی کاشان
.... به گفته وی،موزه ملی کاشان،حمام سلطان امیر احمد، موزه عروسک، کارگاه صنایع دستی، موزه مردم شناسی شهر برزک، غار رییس در شهر نیاسر و موزه شیبانی در رده های بعدی بازدید گردشگران قرار دارد. مسوول کمیته آمار و پردازش اطلاعات ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان کاشان، در ادامه با تاکید بر اینکه هموطنان عزیزمان از استان های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، البرز، قم، همدان ...
نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ( KHAMENEI.IR )، در خاطره ای از ایشان آورد: نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب در این سی سال، تجربه هم پیدا کرده ایم. گاهی به روی ما لبخند زدند. اوائل گاهی بعضی از ما باور میکردیم. یواش یواش فهمیدیم پشت صحنه چیست. فریب لبخند دشمن را، فریب وعده های دروغ دشمن را نخوریم. جبهه ی ...
روزانه 9 هزار نفر در جوار بقاع متبرکه اصفهان اسکان داده می شوند
خیرین بقاع ساز بتوانیم این زیرساخت ها را تقویت نموده تا بتوانیم یک گام دیگر به پیروی از منویات مقام معظم رهبری در تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی نزدیک شویم زیرا که با محوریت قرار گرفتن بقاع متبرکه در امور فرهنگی می توانیم با تهاجم فرهنگی دشمنان مقابله کنیم و همچنین از نفوذ بیگانگان نیز جلوگیری کنیم. انتهای پیام/63055/ط/ ...
واژگونی پراید در آزادراه کرج - قزوین
شهدای ایران :داود رجبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اثر واژگونی یک دستگاه خودرو سورای پراید در آزادراه کرج - قزوین یک نفر کشته شد. وی در ادامه محدوده این حادثه را لاین شمالی آزادراه حدفاصل ماهدشت به اشتهارد رو به روی روستای جارو اعلام کرد. معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز در پایان گفت: در این حادثه سه نفر مصدوم شدند که توسط نیروهای امدادی در محل حادثه به صورت سرپایی مداوا شدند. ...
رئیس جمهور در مراسم ترحیم مادر همسرش
به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، مراسم ترحیم مادر همسر رئیس جمهور با حضور دکتر روحانی در مسجد المهدی(عج) سمنان در حال برگزاری است. محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی نماینده مقام معظم رهبری و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، مصطفی کواکبیان منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در دهمین دوره ...
مراسم عقد گل آقا طنز پرداز گیلانی در فروردین سال 45 + عکس
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیارباران ، کیومرث صابری پایه گذار مؤسسه گل آقا، نویسنده و طنزپرداز معروف گیلانی است و می توان گفت طنز بعد از انقلاب ایران مدیون گل آقا است. انتهای پیام/م
واردات بی رویه کالا یکی از علل عدم موفقیت دولت در رونق اقتصادی است/ گره زدن رفع مشکلات به برجام، کار ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حجت الاسلام محمد رجایی در گفتگو با خبرنگار ندای گناباد ضمن تبریک سال 1395 درخصوص شعار سال گفت: بیش از یک سال از ابلاغ منشور اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری می گذرد و علی رغم شروع فعالیت هایی توسط دولت، انتظار رهبری در این خصوص وجود سرعت عمل بیشتری در اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی است. وی اظهار کرد: نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به ...
کسانی که در حوزه اقتصاد مقاومتی فقط شعار می دهند کاسبان اقتصاد مقاومتی با شعار ولایت هستند/ آمریکا بعد ...
نفاق است. عضو خبرگان رهبری بابیان اینکه رهبر انقلاب در پیام نوروزی بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن تأکید داشتند، بیان داشت: این حرکت دانشجویان جهادگر عالی ترین حرکت انقلابی است، معنای انقلابی بودن در عرصه زندگی این است که به جریان طبیعی زندگی قانع نباشیم و در پیروی تحقق یک هدف همه زندگی مان را برای رسیدن به آن استخدام درآوریم که این یک حرکت غیرطبیعی است به گونه ای که زندگی را متحول می کند ...
تصویر: توئیت هاشمی رفسنجانی با هشتگ شجریان
حساب کاربری آیت الله هاشمی رفسنجانی در توئیتر، جمله ای از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را با هشتگ شجریان منتشر کرده است. در این توئیت نوشته شده: ما نباید هنرمندان بزرگ کشورمان را طرد کنیم که اگر نابخردانه چنین کنیم باید منتظر ظهور ابتذال در عرصه هنر کشور و انقلاب باشیم.
جاده هایی که بعدازظهر پنجشنبه 5 فروردین ترافیک دارند
) ، استان قم (باند جنوبی آزادراه تهران-قم) و استان البرز باند شمالی آزادراه تهران-کرج(محدوده پل کلاک تا پل فردیس)نیمه سنگین گزارش گردید. سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار می باشند.
روایت عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از فعالیت های اقتصادی سپاه
احمد بخشایش با بیان اینکه نمی توان فعالیت های سازندگی و اقتصادی سپاه را در جهت مخالف خصوصی سازی تعبیر کرد اذعان داشت: ساخت پروژه های سخت و بزرگ، تخصص قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و احداث فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در مدت دو سال، نشان دهنده توانایی این نهاد در اجرای پروژه های بزرگ است. وی در ادامه با تمجید از عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در سرعت و ...
اقامت 3 میلیون مسافر نوروزی در مازندران
تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد شعار سال مبنی بر “اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل” باید جهت گیری ها و برنامه های این ستاد را به سمت اقتصاد مقاومتی پیش ببریم. وی با بیان اینکه مقوله گردشگری نوعی اقتصاد مقاومتی مولد است، تصریح کرد: باید به دنبال ایجاد شرایطی برای ایجاد آرامش مردم بود. فلاح به مواهب خدادادی بی نظیر استان اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط استثنایی استان باید ضمن حفظ و ...
برنامه های خانه هنرمندان در سال 95/ برگزاری دوره دوم جشنواره جایزه ققنوس
...: یکی دیگر از آرزوها برای سال 95 این است که به جد به عنوان سالی که داشتیم نزدیک شویم و عمل کنیم و همدلی و همزبانی واقعاً شکل بگیرد، چرا که این نام گذاری توسط مقام معظم رهبری تنها برای یک سال نیست و ایشان با توجه به نیاز جامعه چنین عناوینی را انتخاب می کنند به همین جهت باید در سال های دیگر نیز حواسمان به این رویداد باشد. وی در پایان خاطرنشان کرد: من امیدوارم امسال واقعاً همدلی و ...
آیت الله هاشمی رفسنجانی: برخی تحت تاثیر ادبیات مارکسیستی همه چیز را دولتی می خواستند
کشور مهم است و کارهای بخش خصوصی هم به نفع مردم و کشور است. ایشان جزایر ایرانی را نگین های ارزشمند در خلیج فارس دانست و گفت: آقای دکتر روحانی هم از اهمیت این جزایر و هم از نقش آنها در پویایی اقتصاد خبر دارد و شما صاحبان سرمایه در جزیره کیش مطمئن باشید سیاست اصولی دولت حمایت از شماست. آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر علاقه مردم به انقلاب اسلامی گفت: در همه مقاطع، هر وقت ...
مهمترین چهره های فرهنگی سال 94/ رامبد، سلحشور، حاتمی کیا و دیگران
سالار عقیلی مصلحت را بر آن دید تا با یک عذرخواهی ساده نظر مسئولین وزارت ارشاد را جلب کند و دوباره فعالیت های هنری خود را همانند قبل ادامه دهد. از هرچه بگذریم سخن جشنواره فیلم فجر (بخوانید جشنواره مد و لباس فجر!) خوشتر است؛ فجر 94 یکی از ترین جشنواره های فجر تاریخ انقلاب بود که با درخشش کارگردانان و بازیگران مطرح زیادی همراه بود. این جشنواره اما با همه خوبی ها و محاسن خود رنگ چندانی از ...
94؛ سال پرسفر آقای رییس جمهور
در فرودگاه چامپینوی رم مورد استقبال پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا قرار گرفت و پس از آن در کاخ ریاست جمهوری این کشور، سرجیو ماتارلا، رییس جمهور ایتالیا از روحانی استقبال رسمی کرد. در این سفر نشست تجاری بازرگانان ایرانی و ایتالیایی نیز برگزار شد و رییس جمهور، توسعه و اشتغال را راه اصلی مبارزه با تروریسم دانست. در ششم بهمن نیز روحانی در واتیکان به دیدار پاپ فرانسیس، رهبر ...
گمنامِ جدید، فرزند روح اللهِ بهشت زهرای تهران، افغانستانی است
آرمان به میان آمد، اولین هایی بودند که به میدان آمدند. اگر انقلاب سال 57 نبود و اگر سوریه ای نبود و آرمانی به خطر نمی افتاد، این روزها آنها در مزارشریف یا کابل با قصد ارادت به امیرالمؤمنین(ع) به زیارت سخی رفته بودند، زیاد هم فرقی نکرده است، حالا بعد از وفاداری به دخترش در کنار فرزندش در بهشت همسرش آرام گرفته اند. * * * 20 سال بعد 30 سال کتاب های تاریخ جدید نوشته می شود، حدسش ساده است، بدون بردن نامی از افغانستانی ها. تاریخ ابتر خواهد ماند اما این هم سرنوشت تاریخی افغانستانی ها است. از تاریخ گریزی نیست؟ ...
رهایی از رکود؛ خاطره ای از دهه 40
اقتصاد ایران توصیه می کنیم و کاش یک نسخه برای چهره پیش گفته سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی بفرستند که در تازه ترین موضع گیری گفته بود انقلاب اسلامی هنوز وارد اقتصاد نشده است تا همه دریابند نه نیاز به اختراع دوباره چرخ است ونه تجربه کردن هزارباره روش های شکست خورده . کافی است خاطره نقل شده از دکتر نیازمند را بخوانند، تا به این نتیجه برسند که اقتصاد باید به بخش خصوصی سپرده شود یا از گزارش ...
اعزام کاروان های راهیان نور از آستارا به مناطق عملیاتی جنوب
مردم اعم از اصناف، کشاورزان، خانواده معظم شهدا، ایثارگران، دانشجویان و بازاریان در قالب کاروان راهیان نور از مناطق عملیاتی اروند کنار، هویزه، شلمچه و طلایه دیدن می کنند. سرهنگ علیزاده، خاطرنشان کرد: برگزاری این اردوهای معنوی می تواند در مبارزه و خنثی سازی توطئه ها و تهاجم های فرهنگی ابرقدرت های منطقه و جهان، نقش بسیار مهمی داشته باشد. فرمانده سپاه ناحیه آستارا اظهار کرد: کشور ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
معلوم نیست بتوانید این موج را کنترل کنید. موج سوار و قایق به صخره کوبیده می شوند. بنابراین بعد از 88 شاید بتوانیم این طور بگوییم که اساسا کسی کنترلی روی خودش نداشت. در اندیشه پویا نوشتم که وقتی رهبر فرانسه در مجلس گفت من رفتم به سمت انقلاب و از او پرسیدند که کجا؟ گفت مردم می خواهند انقلاب کنند. به او گفتند تو که رهبر هستی چرا دنبال مردم می روی؟ گفت به خاطر اینکه رهبرم باید دنبال مردم بدوم. این اشتباه ...
سفیر بلژیک: ارتباط بمب گذاری ها با بحران مهاجران خطرناک است/ بمب گذاران اروپایی هستند
بلژیک را رد کرد، اما گفت که آنها بهتر می توانستند عمل کنند. 'بیل شورتن' رهبر مخالفان دولت استرالیا نیز گفت که با دیدگاه نخست وزیر این کشور در مورد کنترل بیشتر مرزهای استرالیا موافق است. همسو با اظهارات نخست وزیر استرالیا، پلیس فدرال این کشور روز گذشته تدابیر امنیتی را در 9 فرودگاه بین المللی افزایش داد. *ایرنا ...
پیش بینی شدت بارش ها برای 6 استان
کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام روند افزایش دما برای پایتخت طی روزهای آتی از وزش باد شدید و کاهش دید در تهران و 6 استان کشور خبر داد. به گزارش تسنیم، فریبا گودرزی در تشریح وضعیت جوی کشور در روزهای آتی گفت: برای امروز، بارندگی در مرکز و نیمه شرقی کشور به صورت پراکنده تداوم دارد که می تواند این بارش ها به صورت رعد و برق و وزش باد و در مناطق مرتفع و جاده های کوهستانی البرز و زاگرس به ...