سایر منابع:
سایر خبرها
استاندار، راضی از عوارضی برگشت
استاندار تهران در پنجمین روز تعطیلات نوروزی به محور مواصلاتی تهران - قم رفت، تا از نزدیک عملکرد اعضای ستاد خدمات سفر استان را مورد ارزیابی قرار دهد. رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان تهران که در این بازدید استاندار را همراهی می کرد، گفت: ریاست استاندار بر ستاد اجرایی خدمات سفر موجب شده است تا هماهنگی بیشتری را در بین کمیته های عضو این ...
هاشمی در عسلویه: تمدن جدید خلیج فارس با محوریت نفت و گاز ایجاد می شود/ برخورد نامناسب محافظان هاشمی با ...
پروژه ها ارائه کردند . گفته می شود در این سفر نیم روزه دیدار مردمی پیش بینی نشده است و بر اساس خبرهای رسیده قرار است وی نشستی با نخبگان منطقه انجام گیرد. * نکته جالب توجه دراین سفر حضور خانواده هاشمی در این سفر است که این سفر را به از حالت کاری به تفریحی تغییر داده است. همسر و دخترانش و محسن و یاسر هاشمی به عنوان همراهان در این سفر وی را همراهی می کنند. * در حال حاضر ...
وضعیت قطارهای حومه ای در کشورهای توسعه یافته
نقل ریلی حومه در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. - خطوط حومه ای پاریس به نام RER شناخته می شود که متولی ساخت، توسعه و بهره برداری آن زیرمجموعه ای از راه آهن ملی فرانسه (SNCF) است. - خطوط حومه ای بروکسل هم با عنوان RER شناخته می شود که در حال توسعه توسط شرکت SNCB راه آهن ملی بلژیک است. - خطوط حومه ای مادرید به نام سرکانیاس شناخته می شود که متولی ساخت ...
سه محور کلیدی سیاست های پولی بانک مرکزی
سیاست های پولی، ارزی و اعتباری بانک مرکزی در دولت یازدهم تنها معطوف به کنترل تورم نبوده است و در کنار آن توجه به رشد اقتصادی، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و استفاده از ظرفیت های خالی اقتصاد نیز به طور مستمر مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که حجم تسهیلات پرداختی در 10 ماهه سال 1394 به 2 /2984 هزار میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با رقم مشابه سال قبل به میزان 4 /10 درصد رشد داشته است. همچنین ...
چگونه قلب اروپا به منطقه جنگی تبدیل شد؟
اروپا در آن قرار دارد. شدت این واقعه، در کنار اهمیت محل وقوع آن و همچنین پیروی آن از یک الگوی تکراری مشابه در کشورهای مختلف، سبب شد بسیاری از مقامات اروپایی از وارد شدن اروپا به شرایط جنگی سخن بگویند. در همین راستا، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، طی سخنانی پس از واقعه بروکسل اظهار داشت که ما در حال جنگ هستیم و این جنگ، تمام اروپا را هدف قرار داده است. کارل بیلد، وزیر خارجه پیشین سوئد ...
پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران در سال 94
مدت معلوم بود.فیلمی که در فصل معمولا کم فروش زمستان به نمایش درآمد و بخشی از مدت زمان اکرانش با برگزاری جشنواره فیلم فجر همزمان شد. با این همه این فیلم طنزآمیز که ساخته اول سازنده اش به نام وحید امیرخانی است و از حضور جواد عزتی بازیگر موفق سال های اخیر استفاده می کند، توانست با فروشی در حدود 3 میلیارد و 700 میلیون تومان در رده پنجم قرار بگیرد و در موفقیت مالی این فیلم، مضمون آن که درباره ...
محدودیت های ترافیکی پنجم فروردین/جو پایدار محورهای مواصلاتی کشور
ترددشمار وگشتهای شعب راهداری سراسر کشور، در حال حاضر به استثنای محورهای مسدود و ممنوع ذیلاَذکر شده، مابقی محورهای مواصلاتی کشور باز و تردد درآنها به روال عادی درجریان است. طی شبانه روز گذشته، کل تردد ثبت شده براساس آخرین اطلاعات دریافتی از 1727ترددشمار فعال درمحورهای برون شهری، نسبت به روز قبل 6.6درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین 0 درصد، اوج تردد بین ساعات 17 الی ...
تبیین و نقد دیدگاه پوزیتیویسم درباره زبان دین
است که در طی دوره ها و سال های متمادی، تحولات عمیقی پیدا کرده است. اولین بار، اصطلاح پوزیتیو، توسط فرانسیس بیکن، فیلسوف انگلیسی به کاررفت. وی براین باور بود که ذهن، بدون هرگونه پیش فرض ومفاهیم ذهنی و قبلی، باید در جست وجوی کشف طبیعت باشد و نباید به استنتاج منطقی صرف روی آورد. این اصطلاح، بعدها توسط آگوست کنت نیز به کارگرفته شد و آن را برآخرین مرحله، پس ازمراحل دینی وفلسفی اطلاق کرد. وی براین ...
شهرکهای صنعتی آبروی صنایع است
امنای شهرکهای صنعتی نیز مورد توجه قرار دهند. وی بر ضرورت حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان تاکید کرد و افزود: اگر در سال جدید فکری به حال تامین منابع مالی و ورود ماشین آلات جدید برای واحدهای موجود نکنیم دچار مشکلات جدی خواهیم شد. نجاتی تاکید کرد: اگر موضوع اشتغال جوانان برای ما مهم است باید حمایت از تولید را مورد توجه قرار دهیم، چرا که در غیر اینصورت با تهدید انسانی مهمی مواجه خواهیم شد. 0 0 ...
قهرمانان جهان و المپیک ایران در کنار آینده سازان کشتی
این رقابت ها با حضور 12 کشور جهان به صورت تیم به تیم را ستود و آن را به عنوان یک مسابقه که باعث یادگیری برای تمامی کشتی گیران در تمامی سطوح خواهد شد، ارزشمند دانست. همچنین در بخش دیگری از خبر این سایت به حضور رضا یزدانی، کمیل قاسمی، حسن رحیمی، سید احمد محمدی، حسن یزدانی و علیرضا کریمی، قهرمانان آزادکار جهان و المپیک ایران بعنوان مربی در رقابت های فینال اشاره کرده است و آن را برای کشتی گیران جوان و با انگیزه ایرانی هیجان انگیز دانست. همچنین نتایج انفرادی مسابقات فینال و نتایج تیمی مسابقات رده بندی این رقابت ها، به همراه تصاویری از این مسابقات در ادامه این خبر آمده است. ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می کنند و در مواردی هم از کنار آن می گذرند. اگر خبر به ما هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. رصد ...
9 رویداد جریان ساز اقتصادی سال 94
تعویق افتاد. در مورد انتشار آمار شش ماهه توسط مرکز آمار هم رئیس این نهاد رسماً گفت این کار به درخواست دولت انجام شده و طبق آن نرخ رشد اقتصادی شش ماهه نخست سال 1394 مثبت است. این در حالی است که دقیقاً در همان دوره قائم مقام بانک مرکزی برآورد کرده بود نرخ رشد اقتصادی تابستان سال 1394 مثبت نیست. با این حال پس از آن بانک مرکزی ترجیح داد که حداقل تا اوایل اسفندماه (زمان نگارش این نوشته) سکوت آماری را در ...
عراقچی: دیپلمات در برابر مشکلات یا راهی می یابد یا راهی می سازد/ توانمندی ها و قدرت های داخلی؛ پشتوانه ...
توانمندی ها مذاکره کند. این توانمندی ها اعم از قدرت نظامی بوده و توانایی های اقتصادی، فرهنگی، فناوری، رسانه ای و... و به ویژه قدرت گفتمانی را نیز شامل می شود. عراقچی با اشاره به اهمیت قدرت نرم تصریح کرده است: قدرت نرم از آنجا که به صورت آرام و تدریجی حرکت می کند از اثرگذاری بیشتر و مداوم تری برخوردار است. شرایط بروز قدرت نرم طی سال های اخیر به شکلی باورنکردنی تغییر یافته است. انقلاب اطلاعات و ...
تهدیدات نصرالله کار دست صهیونیست ها داد
... هدف از این اقدام نجات از خطرات ناشی از آمونیاک نزدیک خلیج حیفا اعلام شد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه با شبکه المیادین ضمن هشدار به رژیم صهیونیستی درباره تجاوز به لبنان تهدید کرده بود: ما فهرست کاملی از اهداف در فلسطین اشغالی از جمله تأسیسات هسته ای در اختیار داریم که در صورت جنگ افروزی تل آ ویو، آن را هدف قرار خواهیم داد. دبیرکل حزب الله افزوده بود ...
پگاه آهنگرانی: وقت آن است خیلی کارها بکنیم
و تجسمی ها با سینمایی ها، چون در ایران چنین فضایی نداریم که این چرخه تعامل بین آنها در آن اتفاق بیفتد و بچه ها از رشته های مختلف بیایند داخل آن جمع شوند و در عین حال همه در رده ها و رشته های خودشان کار کنند؛ خوب این یک فضای نسبتا ایده آل است و این ایده ای بود که من نخستین بار در برلین آن را دیدم. در آنجا یک ساختمان خیلی مهم وجود دارد به نام تفلسبرگ که کلی آرتیست از آن بیرون آمده است. ...
افشای روش های امریکا در جلوگیری از تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران
بسیاری از بانک های اروپایی شامل این مقوله می شوند- همچنان با محدودیت های تجاری گسترده و خسته کننده ای روبرو خواهند بود، مگر آنکه بتوانند فعالیت های تجاری خود را به صورت کامل از اروپا و آمریکا مجزا کنند. وی که اقدام به ارائه مشاوره به شرکت ها برای انجام مراودات تجاری با ایران می کند، در ادامه گفت: سخن گفتن درباره این موضوع، بسیار آسانتر از عمل کردن به آن است. سطح ساختار دهی دوباره مورد ...
همیشه مدیون پرسپولیس هستم/ هیچ کس نگفت به استقلال نرو!
وانانیوز- وقتی بحث به موضوع جنجالی انتقالش از پرسپولیس به استقلال رسید، انصاریان عنوان کرد همیشه مدیون پرسپولیسی هاست و این انتقال اشتباه بوده است. در ادامه بخشی از صحبت های انصاریان را مشاهده می کنید. *قبل از رفتن به استقلال، سالی بود که به عنوان مدافع بیشترین گل را در لیگ زده بودم. *در حال نزدیک شدن به جام جهانی آری هان سرمربی وقت پرسپولیس من را در فهرست مازاد ...
مطبوعات عربستان به خدمت داعش درآمدند؟
نفوت ، نایب رئیس اسبق موساد است که در گفت وگو با شبکه دو تلویزیون اسرائیل تاکید کرد، تل آویو از دهه 60 قرن گذشته ریاض را دشمن خود نمی داند و اسرائیل داخل عربستان دوستان و شرکای بسیاری دارد که برای رابطه با تل آویو ارزش بسیاری قائل هستند و تل آویو و ریاض نگرانی های مشترکی در قبال منازعات مذهبی جاری در جهان اسلام دارند. نفوت در ادامه به نادرستی تصویر کلی ترسیم شده در سرزمین های اشغالی که اظهار می کند، کشورهای عربی خواهان نابودی اسرائیل هستند، اشاره و تاکید می کند، موضوع رابطه اسرائیل با کشورهای عربی از جمله موضوعات و قضایای مورد اختلاف بین اعراب بوده است. ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
...، آمریکایی ها را با اعطای وام های کلان، مورد حمایت و کمک خود قرار دادند؛ اما پس از 50 سال، در پی مهاجرت های انبوه و گسترده یهودیان اروپا و به ویژه آلمان به آمریکا، تعداد آنها به بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر رسید. عامل اصلی جریان سیل مهاجرت یهودیان به آمریکا این بود که سرزمین جدید را محیطی امن و راحت و بکر برای زندگی و توسعۀ فعالیتهای اقتصادی خود یافتند؛ بنابراین چندان عجیب ...
از چراغ جادوی علاءالدین تا اشتباه تایپیِ حکیم ابوالقاسم فردوسی
تأییدیه سازمان نظام مهندسی صحه گذاشتند"7. اما محمدمهدی تندگویان همچنان حکم عدم ایمنی این پروژه را بر قوت خود باقی دانست و گفت "در شرایطی که پروسه ایمن سازی انجام شود و کار مورد تأیید سازمان نظام مهندسی ساختمان و ستاد بحران قرار بگیرد و با رأی مثبت شورای شهر تهران، دستور صدور پایان کار به شهرداری ابلاغ می شود، در غیر اینصورت بهره برداری این مجموعه برای مالک حتماً تبعات حقوقی و اجتماعی در پی خواهد داشت"8 ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
های راهیان نور است فرمانده سپاه ناحیه قصرشیرین در خصوص یادمان دفاع مقدس این شهرستان گفت: جبهه شهید بهشتی، نمایشگاه جلوه های ایثار، رزمگاه شهدا، مسجد مهدیه، نقطه صفر مرزی خسروی، منطقه سومار، نفت شهر و گیسکه، بوستان بسیج و بیمارستان مخروبه قصرشیرین به عنوان آثار باقی مانده از هشت سال دفاع مقدس مورد بازدید کاروان های راهیان نور قرار خواهد گرفت. وی همچنین از آمادگی برای اسکان ...
اهداف و منافع عربستان سعودی در سوریه چیست؟
را متأثر ساخت و عربستان را بر آن داشت تا به موضع گیری در خصوص این موضوع بپردازد. گرچه رویکرد اصلی عربستان سعودی در خصوص تحولات منطقه، حفظ رژیم های سیاسی و ممانعت از تغییر آنها و به طور کلی سیاست حفظ وضع موجود بود، اما در قبال کشورهای مختلف واکنش های دوگانه ای را اتخاذ نمود؛ در حوادث مصر و تونس شدیداً مخالف تغییر رژیم بود، در بحرین بازیگر اصلی بحران بود و در مورد سوریه در رویکردی همسو ...
اسکان روزانه 3 هزار نفر در مسجد مقدس جمکران
. وی برنامه های فرهنگی مسجد مقدس جمکران را بسیار وسیع عنوان کرد و بیان کرد: برگزاری مراسم مذهبی و حضور روحانیون و بانوان پاسخگو به مسائل شرعی و اعتقادی در قالب طرح طبیب دوار و برنامه های شبانه قرآنی از جمله این برنامه هاست که مورد استقبال مسافران و زائرین قرار گرفته است. معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران در پایان فعالیت های اطلاع رسانی و بنرهای راهنما در سطح شهر و مسجد مقدس جمکران را مورد توجه قرار داد و افزود: در زمینه اطلاع رسانی و راهنمایی مسافران از سوی دستگاه ها نسبت به سال گذشته فعالیت های بسیار خوبی صورت گرفته است. ...
وقتی یک ایرانی، برادران کوئن را سوال پیچ می کند!
این فیلم - یک کارچاق کن استودیو بود. جوئل: بله، شما هم خیلی سریع می خواهید بروید به سراغ لانه زنبور. بسیاری از ستاره های تراز اول در این فیلم کنار هم قرار گرفته اند. دستمزدهای این همه بازیگر را باید خیلی کم داده باشید. ایتن: همین مسئله است که نشان می دهد یک مرد (بالغ) چه فرقی با یک پسربچه دارد. جوئل: رازی نیست که بخواهیم مخفی کنیم، از نظر نوع کارهایی که انجام می دهیم و بودجه ...
پشت پرده حمله به رئیس صداوسیما چیست؟!
خصوص دارند و سرافراز به همین دلیل به سیبل حملات این گروه تبدیل شده است چه آن که اگر سرافراز هم نبود هرکس دیگر که در جهت روشنگری افکار عمومی درباره این فرد می پرداخت مورد هجمه قرار می گرفت؛ شاید به همین دلایل بد نباشد تا صداوسیما درخصوص این فرد خاطی و فعالیت های ضد نظامی که داشته بیشتر بپردازد و با توجه به اسناد موجود شجاعانه و با صراحت سطح روشنگری مردم را بالاتر ببرد. ...
نتیجه گیری ساده از دو سخنرانی مقام معظم رهبری/برخی مسئولین ما نفوذی هستند!
شخصی که مورد نفوذ قرار گرفته است، تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر میکند؛ یعنی کاری کنند که شما همان جوری نگاه کنی به مسئله که یک آمریکایی نگاه میکند -البتّه یک سیاستمدار آمریکایی، به مردم آمریکا کاری ندارد- همان جوری تشخیص بدهی که آن مأمور عالی رتبه ی سیا تشخیص میدهد؛ در نتیجه همان چیزی را بخواهی که او میخواهد. رهبر معظم انقلاب در این بیانات میفرمایند ...
خسارت 150 میلیارد تومانی به باغداران و زارعان استان اردبیل
نظران استان و بخش اجرایی دور هم جمع شدند و پروتکلی با جهاد دانشگاهی انجام دادیم تا ارقام مقاوم به سرما در درختان گردو را طی پنج سال آینده تکثیر و در اختیار باغداران قرار دهند که امیدواریم با برنامه ریزی پنج ساله آینده بتوانیم شاهد رشد و توسعه باغات استان باشیم. انتهای پیام/62007/ق/ظ1004
بغ بغو های امیر تتلو!
حال خودم باشم !!! همه رو برق میگیره مارو چراغ نفتی. پیام صادقیان اما با نوشتن جمله فعلا فقط سکوت می کنم. در اینستاگرامش ترجیح داد حاشیه ها را بیشتر نکند اما دوستی این دو همین جا به پایان رسید. اما حاشیه های تتلو به همین ختم نشد. او تیرماه امسال عکس هایی از حضورش در ناوشکن دماوند در بندر انزلی در اینستاگرامش منتشر کرد و خبر از یک کلیپ جدید داد. کلیپی به نام انرژی هسته ای که به سرعت مورد توجه ...
هشدار انصار حزب الله به دولت روحانی در مورد اجرای اقتصاد مقاومتی/در صورت قصور مسئولان موجبات اعتراضات بر ...
به گزارش “گذارنیوز” ، متن این بیانیه به شرح زیر است : رهبر معظم انقلاب، بر مبنای رویه سالیان اخیر، در پیام نوروزی و سخنان آغازین سال جدید، راهبردها و خطوط کلی حرکت نظام اسلامی، برای رهایی از ورطه مشکلات و نیل به آرمان های انقلاب را مطرح و ضمن ارزیابی فراز و فرودهای مسیر طی شده سال گذشته، ملزومات نگاه و عمل انقلابی و در طراز اهداف مقدس جمهوری اسلامی را گوشزد نموده اند. آغاز ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...