سایر منابع:
سایر خبرها
باهنر: حرف و حدیث پشت سرم زیاد است
یک قلم جنس بخرد، حالا یا خوردنی یا وسیله بازی. آیا رابطه شخصی بین شما و رقبای سیاسی تان مثلا اصلاح طلبان وجود دارد؟ واقعا با کسانی که سخت ترین تفاوت های سیاسی را دارم، هیچ وقت قهر نیستم و رفت و آمد داریم، صحبت می کنیم و حتی در بخش هایی که می توانیم، همکاری داریم. مثلا الان پنج سال است انجمنی برای توسعه استان کرمان راه اندازی کرده ایم و کارهایی چون سرمایه گذاری افراد در استان ...
الزامات توقیف دادرسی در دعاوی
کند زیرا دادرسی جریان ندارد تا توقیف شود. سایر موارد توقیف دادرسی از جمله سایر موارد توقیف دادرسی می توان به قرار اناطه، اعتراض ثالث و اعاده دادرسی اشاره کرد. 1- قرار اناطه بر اساس ماده 19 قانون آیین دادرسی مدنی، هرگاه رسیدگی به دعوا منوط به اثبات ادعایی باشد که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه دیگری است، رسیدگی به دعوا تا اتخاذ تصمیم از مرجع صلاحیتدار متوقف می ...
گردشگری اردبیل همه فصلی می شود
ویژه و جزو یکی از برنامه های محور توسعه کشور قرار گرفته است. به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، وی با بیان اینکه گردشگری صنعتی انسان محور و از بطن جامعه است ، اظهار کرد: بر این اساس فعالیت های گردشگری در ابتدا منجر به تغییرات روبه رشد اقتصاد خرد و کلان و تزریق درآمد در جوامع محلی شده و سپس به ارتقای سطح کیفی و کمی اقتصاد یک جامعه و اشتغال زایی می انجامد. او افزود: استان ...
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد/ ” تراکتورسازی را دوست دارم “
علاقمند به گزارشگری خواسته شد تا به سازمان نامه بنویسند. جواد خیابانی 26 ساله پس از دیدن این برنامه، نامه ای به صداوسیما نوشت با این مضمون که همه حرف های تان راست نیست و دست از این کارها بردارید، آمدن به تلویزیون پارتی می خواهد. واکنش خالقی به آن نامه بسیار جالب بود زیرا پس از خواندنش، به خیابانی زنگ زد و گفت تحت تاثیر نامه اش قرار گرفته و برای حضور در تست گزارشگری، از او برای حضور در صداوسیما ...
4 طرح آمریکا برای مدیریت اهرم های قدرت ایران
تغییر می خواهم اما مسئولان دولتی متوجه این نیستند که اوباما منظورش از تغییر، تغییر آب وهوای تهران نیست بلکه تغییر حکومت است. لذا به نظر می رسد تعریف درستی از طراحی طرف مقابل در میان مسئولین دولت یازدهم وجود ندارد چون خیلی اوقات در راستای اهداف طرف مقابل کار می کنند، مثلاً آقای رئیس جمهور قبل از برجام ده ها بار تکرار کرد که اگر ما به توافق هسته ای برسیم همه تحریم ها لغو می شود اما هفته گذشته ایشان ...
جدیدترین تحلیل بورسی رئیس بورس
طبیعی است که نسبت به این موقعیت جدید و تحولات مثبتی که در اقتصاد کشورمان در حال حاضر اتفاق افتاده است، سریعاً واکنش نشان دهد. از طرفی نیز علاوه بر رفع ریسک های سیستماتیک چون تحریم ها، مسائل دیگری نیز چون وضعیت پالایشگاه ها، معادن و نرخ خوراک پتروشیمی، تعیین تکلیف پرداخت مطالبات پیمانکاران توسط دولت و نرخ سود بانکی هم حل و فصل شده اند. وی تصریح کرد:از طرف دیگر دولت بسته ای در جهت خروج از ...
مایکروسافت هوش مصنوعی را توسعه داده که مانند یک نوجوان توییت می کند
got me. TayTweets (@TayandYou) March 23, 2016 – به طور قطع این نوع گفتار برای بسیاری عجیب و غیر قابل فهم خواهد بود، اما برای برخی جوانان انگلیسی زبان امروزی آشنا و لذت بخش است. در حال حاضر Tay در توییتر، GroupMe و Kik فعالیت دارد. تنها کافیست پیامی به آن بدهید تا پاسخ را با این لحن محاوره ای عجیب دریافت نمایید. این ربات چت با همکاری بین تیم تکنولوژی، تیم تحقیقات و ...
نبود آمار و اطلاعات از مهمترین چالش های علوم انسانی
اعتلاء بر مبنای دغدغه های بنیادینی تهیه شده است که جوامع مسلمان و در حال توسعه در دوران معاصر با آن دست به گریبان هستند و در واقع می توان گفت ما به دنبال آن هستیم که تا حد امکان آرمان 200 ساله ای که مصلحان مسلمان و بیدارگران جهان اسلام مطرح کرده بودند، اما به سر منزل مقصود نرساندند، بر اساس اسناد بالادستی کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری به مقصد برسانیم. وی همچنین با تاکید بر اینکه بزرگترین ...
اقتصاد مقاومتی مسیر دستیابی به اقتصاد پررونق
رهبری از آن به عنوان مسیر دستیابی به اقتصاد پررونق، شکوفا و مبتنی بر توانمندی های داخلی و ظرفیت های درونی کشور نام برده اند لذا کشوری که بخواهد در معادله های پیچیده و یک سویه حاکم بر دنیای امروز صاحب نقش و جایگاه متناسب با ظرفیت های خود باشد چاره ای غیر از مقاوم سازی اقتصاد خود برای مدیریت معیشت شهروندان و همچنین پیمودن مسیر رشد و توسعه متوازن ندارد، اگرچه خاستگاه اقتصاد مقاومتی، ظرفیت ها و توانمندی های داخلی است لیکن این اقتصاد که دارای رویکردی دانش محور است موضوع تعامل صحیح با دنیای خارج را به عنوان اولویتی قابل توجه مد نظر قرارداده است. ...
خسارت های محض دو و سه و چهار
...> رهبر انقلاب در بیانات نوروزی امسال خود در حرم مطهر رضوی ضمن بیان عبارات بالا، هرگونه امیدبستن به توافق با آمریکا را برای جمهوری اسلامی خسارت محض ارزیابی و وضعیت کنونی برجام را نیز یکی از مصادیق آن برشمردند: آمریکایی ها گفته اند که ما تحریمها را برمیداریم و روی کاغذ هم برداشتند امّا از طرق دیگر جوری عمل میکنند که اثر رفع تحریمها مطلقاً به وجود نیاید و تحقّق پیدا نکند... ما ناگزیر باید به همه ی ...
سه محور کلیدی سیاست های پولی بانک مرکزی
بدهی به عنوان یکی از مکانیسم های تامین مالی دولت ضمن کمک به حرکت دولت به سمت سیاستگذاری غیرهمسو با سیکل های تجاری، زمینه کاهش اتکای بخش دولتی به منابع نظام بانکی را فراهم خواهد کرد که در این صورت توان اعتباردهی شبکه بانکی برای حمایت موثرتر از بخش غیردولتی به عنوان موتور محرکه اقتصاد جهت تحقق رشد اقتصادی هدفگذاری شده در برنامه ششم توسعه فراهم خواهد شد. ساماندهی موسسات غیرمجاز در ...
تبیین و نقد دیدگاه پوزیتیویسم درباره زبان دین
باوربود که معارف بشری، سه مرحله تاریخی را پشت سرگذاشته است: نخست، مرحله دینی و الهیاتی، این مرحله در تبیین پدیده ها، تنها به اراده خدا یا خدایان تمسک می نمود؛ مرحله دوم، مرحله فلسفی است، که با مفاهیم مابعدالطبیعی، چون علت ومعلول جوهر وعرض، ماهیت و وجود، به تبیین پدیده ها می پرداخت. پوزیتویسم به عنوان سومین مرحله، هرگونه دین داری وفلسفه گرایی را نفی می کرد و تنها با روش تجربی، جهت سود بیشتر اقدام به ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است در مود چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در ...
ظرفیت های بورس انرژی جدی گرفته نمی شود
.... مدیرعامل بورس انرژی، ادامه داد: البته بسیاری از فعالان در حوزه بازار سرمایه بر این باورند که حتی ظرفیتهای خود بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار نیز در شرایط کنونی به درستی و کامل شناسایی نشده است به همین دلیل هم بخش نوین و تجربه نشدهای مانند بورس انرژی بیش از پیش ناشناخته مانده و ظرفیت هایش شناسایی نشده است. حسینی اظهار داشت : طبق مقررات جدید و بر اساس قوانین اصل 44 قانون ...
9 رویداد جریان ساز اقتصادی سال 94
انعکاس خارجی و حساسیت بین المللی در این موضوع صلاح نمی دید که لایحه بودجه را بر اساس فرض رفع تحریم ها که تدوین کرده بود پیش از عملی شدن رفع تحریم ها به مجلس ارائه کند. در نتیجه برای اولین بار دولت یازدهم لایحه بودجه را دیرتر از زمان موعود به مجلس تقدیم کرد. موضوعی که مورد نقد برخینماینده های مجلس بود. از سوی دیگر دولت همزمان با این لایحه،لایحه ای نیز به عنوان لایحه برنامه ششم توسعه تقدیم ...
25 نقل قول جذاب از "یوهان کرویف"/ 6 برابر از بازیکنان امروز بهتر بودم!
در آن فضاهای کوچک می داد که از توان خیلی از بازیکن ها خارج بوده و هست. قدرت کنترل نبض بازی او به سخنرانی هایش هم سرایت کرده و زمانی که او لب به سخن باز می کند، همه سراپا گوش می شوند. جملات قصار کرویف توجه خیلی از طرفداران فوتبال را به خود جلب کرده بود و این نه بخاطر عمق کلام بلکه بخاطر مسلط بودن او در رساندن این پیام ها بود. بعضی ها او را بسیار مغرور می دانستند؛ چون معتقد بودند کرویف ...
پگاه آهنگرانی: وقت آن است خیلی کارها بکنیم
و تجسمی ها با سینمایی ها، چون در ایران چنین فضایی نداریم که این چرخه تعامل بین آنها در آن اتفاق بیفتد و بچه ها از رشته های مختلف بیایند داخل آن جمع شوند و در عین حال همه در رده ها و رشته های خودشان کار کنند؛ خوب این یک فضای نسبتا ایده آل است و این ایده ای بود که من نخستین بار در برلین آن را دیدم. در آنجا یک ساختمان خیلی مهم وجود دارد به نام تفلسبرگ که کلی آرتیست از آن بیرون آمده است. ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
یهودیان آمریکا و دولت ایالات متحده و نخستین مراحل نفوذ این طایفه در ارکان سیاسی این کشور، به شمار می آید . از سده هجدهم میلادی، روح حاکم بر اقتصاد ایالات متحده سرمایه داری بود. یهودیان نیز با استفاده از این حربه با برنامه های دقیق و حساب شده، مراکز قدرت وتصمیم گیری این کشور را در حیطۀ اقتدار و نفوذ و انحصار خویش قرار دارند. هم اینک 20% از میلیونرهای آمریکایی و 140 نفر از 400 ثروتمند ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
، سرهنگ پاسدار علی احمدپور در گفتگو با الوند خبر اظهار داشت: شهرستان مرزی قصرشیرین دارای چندین یادمان دفاع مقدس و منطقه عملیاتی است که همه ساله پذیرای خیل عظیمی از کاروان های راهیان نور از سراسر کشور، خانواده های شهدا و رزمندگان اسلام است. فرمانده سپاه قصرشیرین تاکید کرد: یکی از راه هایی که می توان نسل جوان را با ارزش های دفاع مقدس آشنا کرد بازدید آنها از مناطق عملیاتی کشور در قالب کاروان ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
واردات بی رویه کالا یکی از علل عدم موفقیت دولت در رونق اقتصادی است/ گره زدن رفع مشکلات به برجام، کار ...
تا جایگزین کالاهای خارجی شود و توان رقابت تولیدکنندگان ایرانی در صادرات کالاها افزایش یابد. در بودجه 95، ساز و کارهای مناسب برای تسریع سیاست های اقتصاد مقاومتی لحاظ می شود رئیس فراکسیون اقتصاد مقاومتی در خصوص اقدامات فراکسیون اقتصاد مقاومتی در اجرایی شدن شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 95 گفت: در سال 1395 با توجه به شعار سال، بودجه 95 و برنامه پنجساله ششم در اولویت کاری ...
برنامه های خانه هنرمندان در سال 95/ برگزاری دوره دوم جشنواره جایزه ققنوس
مجتبی رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سال 94 و رویدادهای خوب و بد این سال گفت: یکی از بهترین اتفاق هایی که در این سال برای خود من رخ داد، عهده دار شدن مسئولیت خانه هنرمندان بود و امیدوارم توان این را داشته باشم تا به جامعه هنری خدمت و کمک کنیم. رجبی معمار اظهار داشت: به همین جهت باید تشکل ها و نهادهای ...
آیت الله هاشمی رفسنجانی: برخی تحت تاثیر ادبیات مارکسیستی همه چیز را دولتی می خواستند
بخش خصوصی گفت: برخی از مسئولان تحت تاثیر ادبیات مارکسیستی همه چیز را دولتی می خواستند و حتی چند مدرسه غیر دولتی از رژیم سابق را دولتی کردند. ایشان با تشریح فراز و فرود اصل 44 و صدر و ذیل آن و همچنین دستور رهبری نظام برای تفسیر مناسب آن گفت: مجمع سیاست های تقویت بخش خصوصی را تدوین کرد و رهبری نیز تایید و ابلاغ کردند. آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برنامه های دولت دکتر ...
دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخت وساز غیرقانونی را متوقف کند
استان تهران - که 28 اسفند این اتفاق را دید،توضیح داد: چند سال قبل در دوره ی یکی از مدیران پیشین دانشگاه تهران، زمانی که در بخشی از فضای داخلی دانشگاه و پشت مسجد را گودبرداری کردند، سازمان میراث فرهنگی از مسئولان دانشگاه شکایت کرد و آن ها تعهد دادند که دیگر هیچ ساخت وسازی در محدوده این بنای تاریخی با ارزش انجام نشود و تا امروز نیز هیچ کار دیگری انجام نداده بودند؛ اما متأسفانه به نظر می رسد بار دیگر ...
تهران تبدیل به یک هیولا شهر شده است
بینید سینما – گالری نقاشی – گلفروشی – رستوران – کافه و ... وجود ندارد یا بسیار کم است. در شهرهای شمال فقط چند روزنامه توزیع می شود. مثلاً در چالوس به روزنامه فروشی بروید سه تا مجله یا روزنامه هست. این آن فاجعه ی فرهنگی و بی خبری است که اتفاق می افتد. و این اشتباه است که همه ی امکانات در مرکز باشد و این فاجعه –که واقعاً فقط می توان به آن گفت فاجعه – در رفت و آمد، در چشم انداز، در هوایی که تنفس می کنیم ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
اینها یک قطب بمانند و همین الان اصلا دولت را به دست اصولگرایان بدهند از این بهتر که نمی شود! می خواهند چه کار کنند؟ چه برنامه و ایده ای دارند که می خواهند این مملکت را درست کنند؟ می خواهند با خارجی ها دعوا کنند و برجام را کنار بگذارند؟ اقتصاد را مسخره کنند؟ اصلا از کجا می خواهند پول بیاورند و چگونه می خواهند این مردم را به جامعه شان معتمد کنند که بتوانند کاری بکنند؟ فرض کنید فردا همه 290 ...
بازنگری سند ملی زیست فناوری بر اساس پیشرفت های کشور
برنامه های سند ملی زیست فناوری است، بنابراین در برخی زمینه ها ضعف های زیادی در این سند وجود دارد که نیاز به بازنگری آن را ضروری کرده است. زینلی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس شرایط جهانی و شرایط کشور، سند چشم انداز بیست ساله و قوانین و مقرراتی که در سال های اخیر وضع شده مانند قانون شرکت های دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی و موارد مشابه، لازم است با برنامه حساب شده تری روند پیشرفت دنبال شود. ...
هجوم هتل سازان و گردشگران خارجی به ایران
ایران و وجود تحریم های بین المللی ضربه های سنگینی را به صنعت گردشگری وارد کرد، اما با رفع تحریم ها و تغییر ذهنیت دنیا نسبت به ایران، آینده درخشانی در انتظار گردشگری کشور است. لغو تحریم ها و توسعه صنعت گردشگری در ایران این در حالیست که رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حدود 2 ماه پیش از آینده ای که همراه با توسعه زیرساخت های گردشگری، رشد چشمگیری را در این صنعت ...
مخاطب اقتصاد مقاومتی همه قوا، نهادها و ملت ایران هستند
شعار سال: محمد نهاوندیان در تشریح برنامه های دولت در راستای تحقق 'اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل' به عنوان شعار امسال، افزود: با رفع تحریم ها و برداشته شدن موانع در مسیر پیشرفت اقتصاد کشور، باید بر تلاش ها جهت جبران عقب ماندگی ها افزوده شود و با سرعت و هماهنگی بیشتری به سمت کاهش آسیب پذیری اقتصاد گام برداریم. رئیس دفتررئیس جمهوری تبیین اقتصاد مقاومتی را ضروری خواند وگفت: سیاست های کلی ...
"300000نفر" ازمسافران قطار آب رفت
آرمان پرس : عملکرد 9 ماهه ابتدایی سال 94 در مقایسه با مدت مشابه سال 93 شبکه حمل و نقل ریلی کشور حاکی از این است که در بخش حمل بار آمار رشد یک درصدی داشت اما بخش مسافری کاهش 300 هزار مسافر را تجربه کرد. تحلیل روند شاخص های کلیدی برنامه پنجم توسعه و مقایسه تطبیقی آن با سال های پیشین در بخش بار مسافر نشان می دهد که روند حمل و نقل مسافر در بخش ریلی از سال 1389 نزولی بوده به طوری که راه آهن ...