سایر منابع:
سایر خبرها
شهید حسین زاده موحد؛ شهیدی که زنده به میهن بازگشت
انقلاب اسلامی و آزاده سرافراز و جانباز دوران دفاع مقدس در سن 63 سالگی و در سحر آخرین روز سال 1394 به لقاء الله پیوست. غسل آن مرد مجاهد در حسینیه آقا شیخ مرتضی زاهد و با حضور حجة الاسلام نخچی و حاج منصور ارضی انجام شد و مراسم تشییع و مراسم های وداع با ایشان در محل مسجد حوری با حضور جمع کثیری از امت حزب اله از همسنگران و همرزمان او در دوران انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد. ...
باهنر: حرف و حدیث پشت سرم زیاد است
. نزدیک ساعت 10:30 شب بود که دوستان مطمئن شدند من ثبت نام نکردم. تازه به در منزل آمدند و با اعتراض گفتند چرا این کار را کردی؟ من هم در سرما و هوای باز ایستادم و استدلال کردم که چرا نرفتم ثبت نام کنم. این حرف ها آنقدر طولانی شد که زمان ثبت نام تمام شد و خلاصه تصمیم خود را عملی کردم. واکنش های روز بعد پایان مهلت ثبت نام چه بود؟ صبح شنبه که تلفن ها را جواب دادم، گلایه های زیادی ...
مراسم بزرگداشت جانباز شهید وضاح قطبی در یزد برگزار شد
به گزارش ایثار مراسم بزرگداشت جانباز شهید وضاح قطبی روز پنجشنبه 5 فروزدین با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران استان، فرماندار و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در حسینیه شهید صدوقی برگزار شد. حجت الاسلام نقیبی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید وضاح قطبی گفت: ایران اسلامی همواره مدیون جانبازان و ایثارگران است زیرا آنان برای حفظ حفظ امنیت و ...
آیین ختم مادرهمسر رئیس جمهور در مسجد المهدی (عج)سمنان برگزار شد
به گزارش ایرنا، مرحومه ساره خاتون پیوندی مادر همسر رئیس جمهور از اسفند ماه سال گذشته به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان کوثر سمنان بستری و پس از انتقال به تهران صبح روز سوم فروردین ماه امسال در سن 70 سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری دار فانی را وداع گفت. پیکری وی صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی، مقامات کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم تشییع و بعد از اقامه نماز از سوی رئیس ...
شهید 17 ساله ای که به مبارزه با تفکیری ها رفت تا از حرم آل الله دفاع کند
افغانستان و حضور جوانان افغانستانی در هشت سال دفاع مقدس ایران. خواهر شهید در ادامه صحبت پدر از عمویشان می گفت که در جنگ رژیم بعث علیه ایران حضور داشته و جانباز شده است و باور داشت دوستی و همدلی دیرینه بین مردم ایران و افغاستان را و دردهای مشترکی که باهم تجربه کرده اند. خانم عطایی می گوید که هنوز وسایل شهید تحویل خانواده داده نشده اما از روزهای آخری که پیش آنها بوده خاطره نویسی و دست خط شهید که برای خواهر زاده هایش نوشته بود به یادگار مانده که در ادامه می بینید. ...
نخستین سالگرد شهید سجاد رشیدی در ایذه برگزار می شود
شهید توسط نماینده ولی فقیه خوزستان اقامه شد. پیکر پاک این شهید پس از استقبالی پرشور توسط مردم شهرستان ایذه در گلزار شهدا این شهرستان به خاک سپرده شد. سالگرد شهید استوار دوم سجاد رشیدی در روز جمعه ششم فروردین ماه امسال از ساعت 10 صبح در مسجد امام رضا (ع) شهرستان ایذه واقع در بلوار 32 متری خیابان سرقنات این شهر برگزار می شود. انتهای پیام/ ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
استان در طول جنگ محسوب می شود در مساحتی در حدود 1100مترمربع احداث شده است. این یادمان در سالروز عملیات مرصاد در سال 1375 توسط شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و با حضور خانواده های معظم شهدای این عملیات افتتاح شد. این یادمان در ایام نوروز روزانه پذیرای 10 هزار نفر از مسافران نوروزی می باشد. یادمان های دفاع مقدس در قصرشیرین به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ...
افسوس می خورم که چرا شهید نشدم/ آگاهی جامعه نسبت به جانبازان بسیار کم است
.... ما امروز به یقین رسیده ایم که خیلی از حرف ها دروغ است و تنها حرف های قابل باور سخنان امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب است. **افسوس می خوریم که چرا ماندیم! او را محمد صدا می کردند، جانباز دیگری که امروز شنونده درددل هایش می شوم. او برخی از سختی های روزگار و دردهای جسمی را مرور می کند، اما از یک افسوس سخن می گوید: هر روز افسوس می خورم که چرا شهید نشدم. هر روز که از عمرمان می ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
قوانین مربوط به جانبازان در کشوی میز ادارات استان بایگانی شده است/ وضعیت موجود در شان جانبازان و خانواده ...
به گزارش صاحب نیوز به نقل از قلمکده ، استاندار اصفهان شامگاه گذشته از آسایشگاه و مرکز توانبخشی امام حسین (ع) ویژه جانبازان شهرستان خمینی شهر به جهت تکریم ایثارگران در شامگاه چهارمین روز از ماه فروردین در فضای صمیمی و نوروزی با جانبازان این مرکز دیدار و از نزدیک با مشکلات آنان در جامعه آشنا شد. مشاور استاندار در امور ایثارگران گفت: در این آسایشگاه و مرکز توانبخشی 15جانباز قطع نخاعی و ...
پیام تسلیت فرمانده سپاه ناحیه کلات به مناسبت درگذشت جانباز یوسف فیروزی
ماندگار ایمان و اعتقاد راسخ شان به مشابه سراج منیر ،همواره پرتو افشان خواهد ماند. متاثر از درگذشت جانباز مبارز، یوسف فیروزی، مقام ایثارگری و مرام انقلابی ایشان را ارج می نهیم، یاد و خاطره اش را در زمره همراهان صدیق ولایت و مبارزان مخلص انقلاب پاس میداریم. امید که به فضل الهی ارج بلند آن مرحوم مشمول رحمت لایزال ربوبی گردد و خانواده معزز ایشان به صبر جمیل، تسلی یابند." لازم به ذکر است ...
دیدار فرماندار یزد با خانواده جانباز شهید وضاح قطبی
به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد، " محمود شاکری شمسی " به همراه معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری به مناسبت شهادت جانباز سرافراز وضاح قطبی با حضور در منزل وی با خانواده آن شهید گرانقدر دیدار و از آنها دلجویی کرد. فرماندار یزد در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهید قطبی اظهار داشت : تکریم خانواده های شهدا وظیفه است چرا که این عزیزان با صبوری و گذشت از پاره تن خود، کاری بس عظیم انجام ...
سفر به سرزمین های نور+تصاویر
دیار است. یادمان های مهران هنوز هم ندای زمزمه رزمندگان در شبهای عملیات را در جای جای خود حفظ کرده اند و به خوبی گویای رشادت و مقاومت هایی رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است. شهرستان مرزی مهران با تمام زیبایی ها ، خاک سرخش بوی رشادت و عطر دلنواز شهادت را می دهد که هر فردی به اینجا سفر می کند حال و هوای دیگر پیدا می کند. از پیرو جوان گرفته تا همرزمان شهدا به اینجا آمده ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
های انسانی است که ریشه های عمیقی در شعر، ادب، هنر و رسوم خانوادگی و اجتماعی این کشور دارد و با همان فر و شکوه پیشین انجام می شود. از آئین های خاص افغان ها در اولین روز نوروز، احتزاز پرچم و یا علم امام علی(ع) است که با مراسمی ویژه صبح عید برافراشته شده و بدین گونه، جشن نوروز بصورت آغاز می شود. مردم بر این باورند اگر برافراشته شدن علم به آرامی و بدون لرزش و توقف باشد، سالی نیکو و میمون پیش رو خواهند ...
خنداونه تنها برنده تلویزیون در سال 94
شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران حذف شده بود و بنابراین سرافراز توانسته دو شبکه هم راستا را در هم ادغام کرده و شبکه ای دیگر دست و پا کند و در هر دو هدف، خروجی موفقی داشته است. با این حال، البته نمی توان مدعی بود که شبکه نسیم، جز همین برنامه، خندوانه، دستاورد مهم و موفق دیگری داشته است اما به نظر می رسد در روزهای پخش سری دوم این برنامه از اواخر فروردین تا اواخر مهر ماه سال 1394 ...
گزارش تصویری:: مرور وقایع سه ماه اول سال 94
قشم دیدار جانباز 70درصد با رهبر انقلاب در جریان تشرف به حرم امام رضا(ع) محل قرائت بیانیه مذاکرات لوزان استقبال از تیم مذاکره کننده در تهران تیتر کیهان درباره مذاکرات هسته ای لوزان مراسم ترحیم همسر آیت الله احمد جنتی در مسجد اعظم قم حضور وزیر بهداشت در جمع جهاد گران- روستای محرزی از توابع خرمشهر حضور محمدجواد ظریف و علی ...
سپاه شهداء سپاه عاشقان هستند/دین اسلام دین دنیا و آخرت است +تصاویر
به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی شاهین پیام ، سردارمحمد جواد سبحانی فر(حاج نوشاد پاکار) معاون علمی پژوهشی دانشگاه امام حسین(ع) با حضور در مراسم سومین روز درگذشت مادر شهیدان احمد و علیرضا دوستی که در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان شاهیندژ منعقد گردیده بود ضمن عرض تسلیت به خانواده های معزا ، طلب غفران و رحمت برای مادر دلسوز و مهربان از دست رفته آنان داشت و در مدح و ثنای ...
تشییع پیکر جانباز شهید یزدی با حضور مردم و مسئولان
به گزارش تابناک یزد در این مراسم جمع کثیری از مردم استان و همچنین برخی مسئولان همچون فرمانده سپاه الغدیر، فرمانداریزد، موسوی نماینده منتخب حوزه یزد و اشکذر و برخی از مسئولان دیگر حضور داشتند. پیکر شهید قطبی از مسجد روضه محمدیه و تا خلدبرین یزد توسط مردم تشییع شد. وضاح قطبی جانباز 70 درصد یزدی پس از سال ها تحمل درد و رنج مجروحیت و بر اثر شدت یافتن عوارض ناشی از جراحت در اولین روز از سال جدید ...
تشییع پیکر مطهر جانباز شهید وضاح قطبی در یزد
پایگاه اطلاع رسانی آزادگان ایران : مراسم تشییع پیکر مطهر جانباز شهید وضاح قطبی روز چهارشنبه 4 فروردین با حضور مسئولان و قشرهای مختلف مردم ولایتمدار دارالعباده به ویژه خانواده های مکرم شهدا و جانبازان برگزار شد. در ابتدای این مراسم مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد در سخنانی به اهمیت مقام شهید و شهادت در اسلام و قرآن اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی مدیون ایثار و فداکاری ...
فرهنگ اصفهان در سالی که گذشت
...> نیمه اردیبهشت کتاب مسافران بهشت اولین اثر با موضوع شهدای شهرستان برخوار برای رده سنی کودکان توسط مجموعه وارثان شهدا چاپ و توزیع شد. داستان شهیدان حمیدرضا معینی و حیدر علی آقاجانیان بسیار شنیدنی است، این دو شهید در یک روز و یک ماه و یک سال دیده به جهان گشودند، از همان کودکی دوستان بسیار خوبی برای هم بودند و با هم راهی جبهه شدند و در یک تاریخ به شهادت رسیدند. درک خوب ناشر از اهمیت کار برای کودک ستودنی ...
برنامه خندوانه و سمت خدا را دنبال می کنم/برخی انتقادها به شبکه دنا غیرمنصفانه است
شده مسیر این موفقیت ها کُند شده و این فرصت برای همه جوان های با استعداد استان فراهم نشود. پایگاه اطلاع رسانی صبح زاگرس به مناسبت نوروز 95 گفت و گوی صمیمانه ای با این مجری توانمند استان انجام داده و در مورد زندگی، کار و خانواده از او سوالاتی پرسیده است. از این هنرمند خوب هم استانی به خاطر حضور در این گفت و گو سپاس گزاریم . لطفاً بفرمایید متولد چه سالی هستید و اهل کدام منطقه ...
برگزاری یادواره 11 شهید دهستان الگن چاروسا
داد و تأکید کرد: یادواره شهدا دهستان الگن روز پنج شنبه 5 فروردین در مسجد امام حسین (ع) این روستا با حضور مسئولین و خانواده شهدا برگزار می شود. وی از عموم جهت شرکت در این مراسم دعوت کرد. انتهای پیام/م
گرامیداشت مادران چشم به راه در برنامه حلما
الاسلام حسن ناصری پور، سرپرست معاونت فرهنگی این سازمان و جمعی از مادران شهدا اجرا شد. محمود صلاحی پس از عرض تسلیت به مناسبت وفات ام البنین (س)، همسر امام علی (ع) و مادر علمدار کربلا حضرت ابوالفضل (ع) به همه مردم و والدین شهیدان و به ویژه مادران چشم به راه، فرا رسیدن بهار 95 را تهنیت گفت و افزود: حضرت ام البنین (س) مادر گرانقدر چهار شهید کربلا، زمانی که بعد از شهادت حضرت زهرا به همسری ...
ماجرای شام به روایت مقام معظم رهبری/ همه چیز در مورد برگزاری نمایشگاه مطبوعات/ رایزنی های انتخاباتی
تعویق انداخت. ** 94/8/13 : بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران به مناسبت 13 آبان روز استکبار ستیزی، راهپیمایی خود را از درب شرقی دانشگاه تهران تا روبروی لانه جاسوسی تحت عنوان فصلی نو از مبارزه و با شعار هیهات منا الذله آغاز کردند. ** 94/8/13 : صبح امروز دانش آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم در مقابل لانه جاسوسی جمع شدند تا شعار مرگ بر آمریکا را برای سی و هفتمین سال بر سر ...
فراخوان چهارمین دوره طرح ملی کوثر رسالت اعلام شد
.../1/5 - 09:40 530938 به گزارش خبرگزاری شبستان، به مناسبت بزرگداشت حضرت فاطمه زهرا(س) و در راستای بزرگداشت مقام شامخ و شخصیت بی نظیر و عظیم الشأن حضرت فاطمه الزهرا (سلام ا... علیها ) دختر پیامبر اعظم(ص) چهارمین دوره طرح ملی کوثر رسالت با محوریت کلام حکیمانه مقام معظم رهبریی حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) که فرمودند"شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، زن نه شرقی نه ...
تلخ و شیرین جبهه!
. * شهادت تشنه لبان سلمان یزدانی از رزمندگان دوران دفاع مقدس می گوید: در عملیاتی ایذایی در منطقه کردستان که با شرکت تیپ عملیاتی قدس سنندج، گروهی از پیش مرگان کُرد و گروهان جندالله ارتش انجام شد، شرکت داشتم. ساعت 4 صبح به قله مورد نظر رسیدم، روز اول هیچ تحرکی از جانب عراق مشاهده نشد اما ساعت 12 شب صدای الله اکبر از پایین ارتفاعات شنیده می شد، بچه ها هیچ عکس العملی از ...
علی عبدالله صالح:هرگز ضد انصارالله با عربستان متحد نمی شوم
رژیم سعودی درگیر بودیم تا این که در دهه هفتاد قرن میلادی گذشته با یکدیگر آشتی کردیم ولی امروز گروهی قدرت را در عربستان سعودی در دست دارد که رفتارش با ملت یمن کینه توزانه است. من در این مناسبت پس از گذشت یک سال از تجاوز به یمن از اعضای ائتلاف سعودی می خواهم از این ائتلاف خارج شوند. میان این کشورها با یمن هیچ اختلاف سیاسی،مذهبی و مرزی وجود ندارد و همچنین هیچ خطری علیه اراضی عربستان سعودی مطرح نیست تا ...
دیدار با پیکری که سر بر بدن نداشت
رسید که پاهای پدرش را ببوسد. کوچک بود. دست های را کشیدم روی پاهای حاجی و کشیدم روی دست و صورت بچّه هایم. خودم هم پاهایش را بوسیدم.او به آرزویش رسیده بود. همیشه در دعاهایش می گفت:- خدایا، اگر من توفیق شهادت داشتم، دوست دارم مثل امام حسین شهید بشوم . یک روز وقتی که فاطمه هفت ماهه بود، از من پرسید: فاطمه چند ماهش است؟ گفتم : هفت ماه. لبخندی زد و گفت: خیلی خوب است. وقتی من شهید شوم ...
ام البنین، پاسدار خاطره عاشورا
...، و مادرش ثمامه یا لیلاست. همسرش علی بن ابی طالب علیه السلام و فرزندانش عباس علیه السلام ، عبداللّه ، جعفر و عثمان هستند که هر چهار نفرْ در سرزمین کربلا و در رکاب امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند. آرام گاه وی در مدینه منوّره و قبرستان بقیع است. ولادت ام البنین علیهاالسلام در مورد تاریخ دقیق ولادت حضرت ام البنین اطلاعی در دست نیست و تاریخ نگارانْ سال ولادت او را ثبت ...
صله ارحام و روش های دید و بازدید
...: پسر عمویی داشتم که معاند و خبیث بود. متوجه شدم در گرفتاری و پریشانی است. پیش از آن که به سوی مکه حرکت کنم، مقداری پول برایش فرستادم تا زندگی اش تامین شود. چون به مدینه آمدم، امام صادق(ع) این چنین مرا با خبر ساخت.( (بحارالانوار، ج 74، ص .93) دیدار با خانواده های سوگوار در روز اول عید همچنین در دید و بازدیدهای نوروزی رسم است که نخست به خانه کسانی بروند که نوروز اول درگذشت ...