سایر منابع:
سایر خبرها
اقتصاد مقاومتی سبب حل مشکلات اقتصادی کشور می شود
. وی ولادت با سعادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و ولادت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت. امام جمعه موقت دهدشت: دولت مردان باید زمینه اقتصاد مقاومتی را فراهم کنند حجت الاسلام سید عبدالمطلب تقوی نیز در خطبه های نماز جمعه دهدشت ضمن توصیه خود و همه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و تبریک عید سعید نوروز، اظهار داشت: امسال از ...
پاداش این عمل کمتر از بهشت نیست
] را از او بگیرد. همان حضرت (ع) فرموده اند: زیاد کار نیک انجام دادن، عمر را می افزاید و نام را پرآوازه می سازد. از امام کاظم (ع) روایت شده که فرمودند: خداوند در زمین بندگانی دارد که برای برآوردن نیازهای مردم می کوشند؛ اینان ایمنی یافتگان روز قیامت اند. و از امام صادق (ع) است که: مردم، بیشتر از آن که با عمر خود زندگی کنند، با احسان و نیکوکاری خود زندگی می کنند و بیشتر از آن که با اجل خود ...
روایت مرتضی احمدی از نوروز در تهران قدیم
از تصاویری که هر وقت دلش می خواست می توانست با آن بیان گرمش و لهجه خاصش همان تصاویر را با یاری کلمات بازسازی کند و تو را ببرد به تهران سال 1320 و برایت طوری سفره نوروز را بچیند که روح محله ها را احضار کند که هاج و واج بمانی و بگویی که یعنی تهران، همین تهران شلوغ و پلوغ، چنین حال و هوایی داشته؟ پیرمرد استاد روایت کردن بود و آنقدر سلیس و روان حرف می زد که دلت می خواست ساعت ها بنشینی و به ...
صله ارحام و روش های دید و بازدید
علیه السلام فرمود: رسیدگی به خویشان حساب روز قیامت را آسان کرده و از مرگ بد جلوگیری می کند. و – آبادی شهرها: امام صادق علیه السلام فرمود: صله رحم و خوشرفتاری با همسایه شهرها را آباد می کند. بعضی از روایاتی که در آنها به این آثار اشاره شده را در اینجا می آوریم: 1-پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: هر کس برای من یک چیز را ضمانت کند من برای او چهار چیز ...
گفت وگو با قاضی باتجربه پرونده های جنایی - از حضور در صحنه های قتل تا ملاقات های خیابانی با متهمان
بود و می پرسید: تو چطور از جسد نترسیدی؟ او روز بعد برای همکاران تعریف می کرد که در اولین برخوردم با جسد طوری جنازه را معاینه می کردم که انگار 10 سال است در پزشکی قانونی کار می کنم یا قاضی قتل هستم. تقریبا شروع کار جنایی من از آنجا بود، اما اختیارات قاضی تحقیق کم بود تا اینکه با سمت دادرسی، مسئولیت یک شعبه را در شهرستان بر عهده گرفتم و از همان جا به پرونده های مهم و جنایی شهر رسیدگی می کردم. ...
زندگی بابک حمیدیان تازه داماد سینمای ایران
روز نو : بابک حمیدیان تلاشی برای تصاحب نقش های اول نکرده اما با توانایی هایش در نقش های مکمل درخشید و در این سال ها بازی های انفجاری و به یادماندنی ای را در فیلم ها و سریال های مختلف داشته است. حمیدیان با همین نقش های کوتاه اما تاثیرگذار راه خودش را باز کرد و بعد از تئاتر، عرصه تصویر را هم تسخیر کرد. او یکی از بازیگرانی است که مسیر خوشنامی را انتخاب کرده و استعدادش در گزیده کاری مثال زدنی ...
نکوهش قطع رابطه با خویشان در قرآن / مصداق هایی از قطع رحم و صله رحم
اهمیت صله رحم در اسلام به حدی است که می توان گفت جزء اولویت های بزرگ اسلامی است. هیچ راه نجاتی برای قاطع رحم وجود ندارد و برای صله کننده، مژده فراوان است. به گزارش خبرگزاری شبستان آغاز فصل بهارهمراه با آیین و سنت های دیرینه ای است که از قبل شروع فصل بهار تا زمان جشن و سرور عید نوروز ادامه دارد که از جمله مهم ترین و اساسی ترین آیین ها در زمان نوروز می توان به دید و بازدیدهای خویشاوندی و ...
انتظار برای بهار واقعی
ظهور تفاوتی ندارد. یعنی درست است که انسان ها در عصر ظهور جامعه به رشد عقلایی می رسد و موانع و مشکلات برداشته می شود اما مومن و منتظر در همین دوره غیبت نیز خود را در دوره ظهور می بیند. از فرصت ها استفاده می کند و امام برای او غایب نیست. انسان مومن همیشه خود را در محضر امام می بیند و از این فرصت استفاده می کند به قول حافظ از دست غیبت تو شکایت نمی کنم/ تا نیست غیبتی نبود لذت حضور وجود ...
مزاحمت های کلامی برای برخی زنان و دختران
به گزارش شفا آنلاین ،گاهی با خانواده مشغول تفریح در پارکی هستی، سنگینی نگاه نظاره گری را از صندلی مقابل حس می کنی، برخی وقت ها در تاکسی و اتوبوس و مترو هستی، در میان هیاهو چشمانی به تو زل زده است. طبق روال هر روز به محل کارت می روی، سایه ای سوت زنان پا به پایت می آید. *برخی زنان، قربانی مزاحمت های خیابانی جنس لطیف زن همیشه محدودیت های خود را دارد، حتی اگر فرهنگ هم بالا برود ...
حاشیه های هفته گذشته مجازی را در این خبر ببینید
در سایت های خارجی بازتاب زیادی داشته است. تیپ اسپرت معاون رئیس جمهور +عکس صفحه منتسب به معاون اول رئیس جمهور تصویری متفاوت از وی را در کنار مادر در اولین روز از سال نو منتشر کرده است. مرد پنجه آهنی این بار با ماسک سبزی پلو ماهی جلو آمد؛ باراک اوباما نوروز 95 را تبریک گفت/ جشن نوروز کاخ سفید به صرف "سبزی پلو" +عکس و فیلم "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا ...
نوروز، عید ولایت و یادآور قیامت است
پربارتر کرد، که عید نوروز از این نوع است. وی بیان کرد: در روایت داریم که وقتی یک ایرانی به امیرالمؤمنین(ع) هدیه دادند و گفتند که ما رسم داریم در ایام نوروز هدیه بدهیم و به دیدن بزرگان برویم، حضرت فرمودند هر روزمان را نوروز کنیم؛ یعنی اعمالی مانند هدیه دادن و صله رحم را تنها محدود به عید نوروز نکنیم. اصغری حسامیه عنوان کرد: نوروز، روز ولایت است، چون آن روزی که عید غدیر در آن واقع شد و ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
رفت و آمد می کردم. در روز اول عید سال 58 در بیت امام در قم بودم که هیأت دولت خدمت ایشان رسیدند.یادم است یک کیسه پلاستیکی کنار امام بود که در آن سکه های کوچک یک ریالی بود. مهندس بازرگان خطاب به امام گفتند یک عیدی در شأن انقلاب به ما بدهید. امام به هر کدام از وزرا از این سکّه ها دادند. من گفتم جداگانه خدمتتان می رسم این فایده ندارد.وقتی همه رفتند و امام هم رفتند داخل، به آقای صانعی گفتم ببینید اگرآقا ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
صبح شروع به گرفتن رقص و آواز کردیم. دفتر هم همانجا بود و فردای آن روز رفت و آمدهای قدکچیان و بوتیمار را گرفتم. شب که همه خسته بودند و اتفاقا باید حالت غیرعادی هم داشته باشند، پشت میز نشاندم و شروع به گرفتن دیالوگ ها تا صبح کردیم. یعنی 45 درصد فیلم را در این دو روز گرفتیم! یک روز استراحت کردند و فردای آن روز یک کاباره در دالان بهشت را گرفتیم و چلوکبابی فرودستان خیلی زیبا بود و سه روز آنجا کار کردیم ...
دیدار با خانواده شهدای باقرشهر در نوروز 1395 +تصاویر
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از باقرشهرنیوز همزمان با بهاری شدن طبیعت، جمعی از بزرگان و مسئولین باقرشهر در قالب تیم های مختلف با حضور در میان چندین خانواده شهید، به مقام شامخ شهداء و خانواده های آنان ادای احترام کردند. در این برنامه که به همت بسیج باقرشهر و با همکاری امور ایثارگران شهرداری این شهر برگزار می شد، آیت الله سید احمد موسوی امام جمعه باقرشهر، سعید استادفرج ...
درس های استاد
تا چه اندازه راه های درست و چه مسیری را به اشتباه رفته ، می تواند یکی از درخشان ترین سال های زندگی حرفه ای خود را از نظر بگذراند. *** موسیقی در سالی که گذشت فراز و فرودهایی داشت که این موضوع البته یک بساط همیشگی ست. اینکه توقع داشته باشیم همه چیز به سامان باشد و کارها طبق یک روال مشخص و برنامه ریزی شده انجام شود را تقریبا همه فراموش کرده ایم و عادت کرده ایم به این فراز و فرود ...
دولت آغوش خود را به روی جوانان انقلابی بگشاید
باور به خود داشته باشید، آمریکا و بزرگ تر از آمریکا هیچ غلطی نمیتوانند بکنند. پروردگارا! آنچه گفتیم و شنیدیم، برای خودت و در راه خودت قرار بده؛ آن را به کرمت از ما قبول بفرما. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، ارواح شهدای عزیز را از ما راضی کن؛ روح مطهّر امام بزرگوار را از ما راضی کن. پروردگارا! به این ملّت، عزّت روزافزون، شوکت روزافزون، قدرت روزافزون و توانایی های روزافزونِ همه جانبه عنایت ...
تعطیلات 1395 در یک نگاه
رسمی سال 1395 خورشیدی که علاوه بر اعلام تاریخ تعطیلی، شامل روز تعطیل هفته نیز هست، داشته باشید: -لحظه تحویل سال 1395 هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران ساعت 8 و صفر دقیقه و 12 ثانیه روز یکشنبه اول فروردین 1395 هجری شمسی مطابق با 10 جمادی الثانی 1437 هجری قمری و 20 مارس 2016 میلادی است. -تعطیلات رسمی سال 1395 علاوه بر تعطیلات نوروز که از اول تا چهارم فروردین و سپس 12 و ...
شیطان پشت پرده انیمیشن های والت دیزنی با کودکانمان چه می کند؟
به گزارش بولتن نیوز ،خاطرات کودکی بسیاری از ما با شخصیت های کارتونی چون میکی موس ، شیر شاه ، سفید برفی و هفت کوتوله ، سیندرلا ، زیبای خفته ، علاءالدین و ... همراه است که همه این ها محصول یک کمپانی هالیوودی به نام والت دیزنی است. امروزه نیز شاید راه کار برخی والدین برای سرگرم کردن کودکانشان گذاشتن یک سی دی از دیگر کارتون های والت دیزنی باشد، از دیو دلبر و گیسو کمند گرفته تا شجاع و آلیس ...
تبیین مولفه های زندگی اجتماعی امام خمینی (ره) به عنوان الگوی روحانی انقلابی
مطالبی که در زندگی حضرت امام (ره) محل تامل است این نکته می باشد که ایشان مرد زمانه ی خودشان بودند؛ در جریان کاپیتالیسیون در سال 1343، بیانات مهمّ و تارخی امام خمینی که با نگرشی همه جانبه به بررسی رژیم کاپیتولاسیون پرداخته نشانگر این مهمّ است که ایشان با یک شناخت کامل، به معرفی این قضیه پرداخته و در پیام خود موضوع را تنها از یک بعد بررسی نکرده بلکه تمامی ابعاد این قضیه را مورد تحلیل قرار داده است و ...
فرهنگ اصفهان در سالی که گذشت
نشان دادند... شهدا فقط راه های مین گذاری شده را باز نکردند، راهِ فرهنگی را که ما بتوانیم از تکنولوژی عبور کنیم نیز باز کردند. ان شاءالله با تلاش نسل نوجوانان انقلابی حرکت های فرهنگی پویا و بالنده خواهد شد. با وجود برخی پدیده های نامطلوب در گوشه و کنار، جهت گیری کلی حرکت کشور، خوب و رو به پیشرفت است و افق آینده به لطف پروردگار در همه ی زمینه ها روشن است. حضرت امام خامنه ای برای سلامتی ایشان و شادی روح شهدا صلوات ...
"تعویض دعای یا مقلب القلوب با دعایی پارسی ... چرا که خدایی که جز زبان تازی نداند خدای ما پارسی ها نیست ...
که همه با هم تفاهم کنند، امکان پذیر نیست . خصوصا که به اعتراف همه زبان شناسان ، زبان عربی قوی ترین و کامل ترین زبانهاست . www.islamquest.net/fa/archive/ question/fa423 5 عید نوروز با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهره ی آن مورد موافقت و تأیید اسلام قرار گرفت . روزی برای حضرت علی(ع) هدیه ای آوردند، حضرت فرمود این چیست؟ گفتند: ای امیر المؤمنین، امروز ...
تعطیلات عید چه کاره اید؟
... دریا اخلاقی: سلام بر همه ی دوچرخه ای ها! عیدتان مبارک. اولین هدیه ی من به شما کتاب پیشگو است؛ کتابی که حمید نوایی لواسانی آن را نوشته و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم چاپش کرده. فضای فانتزی و تاریخی آن مرا حسابی به هیجان آورد. امیدوارم برای شما هم جذاب باشد. مدتی پیش یک فیلم خوب هم دیدم؛ در دنیای تو ساعت چند است؟ ؛آن را به خاطر فضای بدون تنش و آرامش دهنده دوست دارم و ...
چرا پول نقد را به عیدی متبرک ترجیح می دهیم؟
نوروز جزء فرهنگ ایرانی هاست، اما پیامبر اسلام و امام معصوم علیهم السلام در مناسبت های مذهبی به خانواده خود و مردم دیگر عیدی می دادند. به عنوان مثال در کتاب بحار الانوار، روایتی به نقل از پیامبر اسلام (ص) درباره عید فطر نوشته شده، مبنی بر اینکه آن حضرت فرموده است: عید فطر، هدیه ای است که از سوی خداوند به مردان و زنان امتم داده شده و خداوند متعال چنین هدیه ای را پیش از من به هیچ کس نداده است. جالب ...
بررسی اجمالی نوروز در تاریخ و اسلام
بن جعفر علیهما السلام فشار آورد، تا در روز نوروز به عنوان عید جلوس داشته باشند. همین طور خلفای بعدی که طرفداران آن ها ترک ها بودند. همچنان که گفته شد، نوروز قبل از اسلام و مدّتی بعد از ظهور اسلام در گردش بود تا زمان متوکّل عبّاسی که علمای وقت، کبیسه را انجام دادند، تاریخ طبری می نویسد: متوکّل نوروز را 28 (اردی بهشت) مطابق 17 حزیران قرار داد. بختری طائی گوید: ان یوم ...
این تجربه ی سینمایی را امتحان کنید
خبرگزاری ایسنا: دوره ی جدید اکران فیلم های هنر و تجربه که از یک هفته پیش از نوروز آغاز و شامل 19 فیلم سینمایی بلند، 6 مستند و دو مجموعه ی 14 فیلم کوتاه است، میهمان پنج سینمای فرهنگ ، موزه سینما ، پردیس کورش ، پردیس چارسو و خانه هنرمندان در تهران ، پردیس پرشین در کرج، پردیس هویزه در مشهد، سوره در اصفهان و هنر و تجربه ی شیراز خواهد بود. در بخش فیلم های بلند، سه فیلم تابو به کارگردانی ...
عید بازگشت به اصول و ارزش ها در جامعه است
حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا ، با اشاره به ایام عید نوروز و تحول طبیعت، اظهار داشت: در آیه 114، سوره مائده آمده است، عیسی بن مریم(ع) از خداوند درخواست کرد پرودگارا، برای ما از آسمان مائده ای بفرست، تا این روز برای ما و کسانی که پس از ما می آیند ، عید باشد که تو بهترین روزی دهندگانی و این نشانه و حجتی از جانب تو برای ما باشد. ...
نوروز در منابع اسلامی و حکم شرعی آن
: هر روز نوروز باد و در مهرگان چنین کردند فرمود: هر روز مهرگان باد. قریب به این حدیث روایتی است که خطیب در تاریخ بغداد (24) در احوال ابوحنیفه مسنداً نقل می کند و اضافه می نماید که شخصی که حلوا را به حضرت تقدیم کرد، جد ابوحنیفه نعمان بن مرزبان پدر ثابت بود. ولی این روایت مرسله هیچ دلالتی بر مشروعیّت عید نوروز در اسلام ندارد بلکه شاید مُشعِر به عدم مشروعیّت آن باشد زیرا حضرت اظهار ...
پیام های مراسم عروسی حضرت زهرا و امام علی برای زوج های جوان
نگه داشت. راه بروید با بهترین زنان عالم؛ آن زنی که سزاوار است به او گفته شود: که فدای تو عمه ها و خاله های من. استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد افزود: مادر سعدبن معاذ چنین سرود: فَاطِمَةُ خَیْرُ نِسَاءِ الْبَشَرِ، وَ مَنْ لَهَا وَجْهٌ کَوَجْهِ الْقَمَرِ، فَضَّلَکِ اللَّهُ عَلَی کُلِّ الْوَرَی، بِفَضْلِ مَنْ خَصَّ بِآیِ الزُّمَرِ، زَوَّجَکِ اللَّهُ فَتًی فَاضِلًا، أَعْنِی ...
نوروز ایرانی از نگاه رسانه های عربی
تقویت کرد. از دیرباز تا سال های گذشته در این روز رتبه برخی از سربازان و افسران ارتقا داده می شد. مکان های عمومی و خانه ها تمیز و برخی از زندانیان آزاد می شدند. خبرگزاری وطن افزود: حاکمان ایرانی این آداب و رسوم را حفظ کردند. در دوره داریوش اول جشن های نوروز در پرسپولیس پایتخت آن زمان برگزار می شد. پس از ورود اسلام به ایران این آداب و رسوم مراحل گوناگونی را به خود دیده است. هیچ سند تاریخی ...