سایر منابع:
سایر خبرها
حجت الاسلام علی جان دلدار، مدیر حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی در گفت وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، با بیان اینکه انسان معنوی از دیدگاه اسلام در قرآن کسی است که با عالم معنا و غیب ارتباط داشته و در هر شرایط و موقعیتی وظیفه خودش را به بهترین نحو ممکن بشناسد و عمل کند، گفت: یک برداشت اشتباه که نسبت به انسان معنوی وجود دارد این است که فقط در ظاهر عمل به واجبات داشته باشد، اما در اصل انسان معنوی کسی ...
کیش اعداد بودند. اعداد پنج و هفت و دوازده و بیست و چهار و سی برای آنان مقدس بود. عدد هفت را ارزش خاصی بود. آن ها می گفتند وجود هفت آسمان و هفت زمین و هفت آیه در سوره فاتحه و هفت عضو در بدن و هفت حفره در صورت انسان خود رمزی از اهمیت ویژه عدد هفت است. اسماعیلیان براساس این اصول عقاید یک نوع سلسله مراتب کاستی بوجود می آوردند که در راس آن خلیفه شان قرار داشت که حجت های خود را برای تبلیغ به هفت ...
وحی کرد که صورت خود را بشوید تا عظمت او را ببیند. آن گاه دو ذراع راست و چپ را بشوید تا با دستش کلام خدا را دریافت کند. سپس با باقی مانده همان آب دست، سر و پا را تا برآمدگی مسح کند تا او را برکت بخشد و گام هایش را به جایی رساند که جز او هیچ کس در آن جا گام ننهاده باشد. این است علت وضو. " [5] آن چه انسان را به این جایگاه می رساند، باطن و سرّ وضو است که تکوینی و غیر اعتباری است. روشن است ...
یاد نبرید زیرا موفقیت با شماست و در گرو اراده شما قرار دارد. 2- از اینکه صریح لهجه و راستگو می باشید، ناراحت نباشید ولی مواظب باشید با نیش و زخم زبان موجب آزار اطرافیان خود نشوید. از اینکه ریا و تزویر ندارید و مانند کف دست صاف و صادق می باشید، به شما تبریک می گویم ولی در زندگی امروزی قدری سیاست و کیاست لازم است. چون مردم همسان و یک عقیده نمی باشند. 3- این نیت با صبر و ...
بداند که در فردای قیامت، برای او در پیشگاه ذات اقدس خدا، ایستادنی است که چگونگی آن را همین ایستادن تعیین می کند، و لذا شایسته است که انسان آنچه در توان دارد، در تصحیح و اصلاح قیام نماز خود به کار گیرد و بداند که تمام امور پنهانی و خاطرات و ضمایر نهانی اش، نزد خداوند متعال مکشوف و آشکار است، و پروردگار حتی به مسائلی که خودِ شخص از آن ها بی خبر است و در باطنِ اوست، آگاه است. و لذا باید خیلی مراقب باشد ...
حیله های شیطان است و تا لحظه مرگ و خروج جان از بدن، ابلیس رانده شده از درگاه الهی هرگز بی خیال انسان و نا امید از گمراه کردن و سلب ایمان از او نخواهد شد. برای روشن شدن بهتر تعارض بین گرایش به امور عبادی و معنوی و پیروی شیطان به چند نمونه عینی از زندگی روزمره مردم اشاره می کنیم: به یاد دارم سال ها پیش در سفری که با اتوبوس بین شهری از تبریز به قم مشرف می شدم، در بین راه اتوبوس ...
از دست شان خارج می شود. اما سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما. (میرزا علی اکبر شیخ الاسلام). این ها هیچ ضدیت و منافاتی با هم ندارند. بلکه باعث تکمیل ابعاد شخصیتی انسان می شوند. همان طور که حضرت زهرا (س) در اوج بینش و جهاد سیاسی، بانویی بودند که هرگز همسر خود را در هیچ زمینه ای ناخشنود نکردند، ضمن اینکه مادری فوق العاده هم بودند. ناامیدی سیاسی را از خود دور کنید ...
امروزی که همواره شاهد بی وفایی انسان ها به یکدیگر هستیم. فقهای عظام شیعه، سگ را یکی از نجاسات می دانند و این حکم بین آنها اجماعی است. در مذاهب اسلامی، تنها گروهی که سگ را نجس نمی دانند مالکی ها(یکی از فرق اهل سنت) هستند که آنها هم معتقدند احکام و دستورات مربوط به سگ، باید به صورت تعبّدی عمل شود. آنها با این که سگ را نجس نمی دانند، اما از روی تعبد ظرفی راکه سگ لیسیده، هفت بار می شویند. در نجاست سگ ...
جامعه اسلامی ایم، باید از خان اول، رد شود و تأسیسی بودن وغیرامضائی و غیرانشائی بودن ادله آمره به عدل و قسط را تحکیم کند. نوع عمومیت خطابات خطاب موجود در آیات آمره به قسط و عدل، عام مجموعی اند نه عام استغراقی. در این رابطه می توان از آیه اقامه دین، نام برد که می فرماید: (و أن اقیموا الدین) که مانند نماز و روزه، کار آحاد و عام استغراقی نیست تا فرد فرد، مکلف باشند؛ بلکه مجتمع دینی و ...