سایر منابع:
سایر خبرها
لزوم واکنش قاطع به سخنان جان کری - قدرت موشکی قابل مذاکره نیست
اخیر در منطقه پرداخته اند بیاندیشند، کمی رعایت احتیاط را در دستور کار خود قرار خواهند داد. معاون ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر لزوم برخورد قاطع و شفاف با دخالت امریکایی ها در مسائل ایران به ویژه در حوزه دفاعی گفت: از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار می رود در قبال گستاخی های امریکا به ویژه وزیر امور خارجه ایالات متحده به موقع و قاطعانه واکنش نشان دهند و با اعلام وحدت راهبردی و اراده ملی در ...
برنامه دولت ترکیه برای جذب گردشگران ایرانی
سفر محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران به ترکیه در روز گذشته گفت: (وزیر امور خارجه ترکیه) اعلام کرده که ما خواهان برقراری پروازهای بیشتر به مقصد ایران در زمینه روابط گردشگری دو جانبه هستیم. وی (چاوش اوغلو) همچنین گفت که ترکیه خوشحال خواهد شد که ایرلاین های ایرانی اجازه داشته باشند به مناطق مختلف ترکیه پرواز کنند تا گردشگران ایرانی بتوانند به راحتی به ترکیه سفر نمایند. بر اساس ...
آیپک: کنگره مخالف دسترسی ایران به دلار آمریکاست
به گزارش شفاف به نقل از پایگاه اینترنتی کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل یا آیپک، اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات با انتشار بیانیه هایی مخالفت خود را در رابطه با انتشار گزارش هایی مبنی بر اینکه دولت آمریکا موضوع کاهش تحریم های ایران و دادن اجازه به این کشور برای انجام معاملات محدود با دلار آمریکا اعلام کرده اند. پل رایانPaul Ryan رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه خود ...
مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه
**اخبار داخلی مسکو- وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: معتقدیم که منطقه ما نیاز به مناقشات ندارد، ما همه با تروریسم و افراط گرایی مواجه شده ایم که بر اثر چند سال اشغال عراق توسط آمریکا به وجود آمده است. تهران- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی ترکیه و وزیر توسعه این کشور، برنقش فعال سازی و عادی شدن روابط بانکی در همه سطوح از جمله بانک های دولتی و خصوصی در گسترش روابط اقتصادی دو کشور تاکید کرد و گفت: از توسعه همک ...
تأثیرات فقه سیاسی شیعه بر جمهوری اسلامی ایران
سوی فقها به ویژه رهبری نهضت، تبیین و ترویج می گشت. در این باره، قبل از انقلاب دو نظریه وجود داشت که به صورت مختصر به آن اشاره می کنیم: اول: نظریه ولایت فقیه، بدون زعامت سیاسی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از علما در خصوص ولایت فقیه، نظرات مبسوط یا مجملی ارائه داده اند؛ از علمای متقدم گرفته تا علمایی که از دوره مشروطه به نظریه پردازی در این خصوص پرداختند. گرچه برخی از ...
فرار از زندان 2 قصه اسارت خودساخته آدمی است
عباس عبدالله زاده کارگردان نمایش فرار از زندان 2 که از 19 فروردین ماه اجرای خود را در فرهنگسرای نیاوران آغاز کرده است به خبرنگار مهر گفت: فرار از زندان 2 قصه دو زندانی افغانستانی است که قصد دارند از زندانی در افغانستان فرار کنند که ماجرای فرار آنها موقعیت های کمدی فراوانی ایجاد می کند. این نمایش یک اثر مدرن است که من آن را در سال 91 نوشتم و بارها قرار شد توسط کارگردان های مختلف و شناخته شده ای ...
کارتر: کنترل ایران، چالش پیش روی آمریکا
به گزارش شفاف به نقل از رویترز، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در اندیشکده شورای روابط خارجی گفت: ما در یک دوره راهبردی جدید به سر می بریم. وضعیت امنیتی کنونی در جهان نسبت به بیست و پنج سال گذشته بسیار متفاوت است. ما هم اکنون با پنج چالش مهم روبرو هستیم. کارتر مدعی شد: مقابله با تجاوزگریهای روسیه و فشارهای این کشور بر اروپا، مدیریت تغییرات تاریخی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام از جمله ...
ادعای نخست وزیر سعودی یمن علیه ایران
... "عادل الجبیر" در حاشیه دیدار کری با وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در منامه پایتخت بحرین ادعا کرد: ما از تلاش ایران برای قاچاق محموله های تسلیحاتی به یمن برای رساندن آن به دست حوثی ها و دیگر کشورهای منطقه ناراضی هستیم و این اقدام را محکوم می کنیم. عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن، شانزدهم فروردین ماه امسال خالد بحاح معاون و نخست وزیردولت خود را به سبب شکست های اقتصادی و خدماتی و امنیتی برکنار کرد. وی سرلشکر علی محسن الاحمر را به عنوان معاون و احمد بن داغر را به عنوان نخست وزیر تعیین کرد. ...
العبادی: به نفع مردم است عراق یکپارچه بماند
نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق که به دیدار حیدرالعبادی رفته بود، از وی شنید که عراق یکپارچه به نفع تمامی مردم عراق است. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق، امروز (جمعه) عصر در سفری چند ساعته به بغداد با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق و جان کری وزیر خارجه آمریکا که در بغداد حضور داشت، دیدار کرد. به نوشته پایگاه خبری ...
ترکیه عامل گسترش داعش در عراق و سوریه/ کرسی اتحادیه عرب لایق نظام اسد است
: هر چقدر در این امر تاخیر داشته باشیم، امنیت و ثبات همه کشورهای عربی بدون هیچ استثنایی متزلزل خواهد شد. هریدی گفت: تا زمانی که کشورهای عربی با یکدیگر متحد نشده و اختلاف را کنار نگذارند، راهی برای دفع توطئه های آمریکا و اسرائیل علیه منطقه وجود ندارد و همچنان منطقه هدف توطئه ها و دخالت های جهانی قرار خواهد گرفت تا قدرت کشورهای عربی را نابود کند. معاون وزیر خارجه اسبق مصر در خصوص ...
تونر: اظهارات کری نشانه مذاکره درباره موشک های ایران نیست
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، خبرنگاری پرسید: سازمان ملل اعلام کرد که قصد دارد با سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره تحقیقی دیگر درسوریه هماهنگی کند. این تحقیق این بار درباره اتهامات بکارگیری تسلیحات شیمیایی در سوریه است. آیا شما این اتهامات را خودتان تائید می کنید و قصد دارید با این تحقیق همکاری کنید؟ دبیر کل سازمان ملل در واکنش به ...
دانشمندان و شهدای هسته ای، بال ها و قدرت نرم کشور
به گزارش نافع به نقل از رودآور، بیستم فرودین ماه در تقویم کشورمان با عنوان "روز ملی فناری هسته ای" نامگذای شده است، از این رو برای بررسی جایگاه این علم روز دنیا در ایران اسلامی و ارتباط آن با اقتدار نظام ایستادگی در برابر دشمنان و رابطه تنگاتنگ آن با واژه مقدس اقتصاد مقاومتی به سراغ یکی از کارشناسان حوزه فناوری هسته ای کشورمان رفتیم. دکتر روح الله سوری کارشناس فیزیک هسته ای کشورمان در ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
بررسی افراط گرایی و اعتدال گرایی در جنبش اخوان المسلمین مصر
خاورمیانه ، پژوهش های منطقه ای؛ ش 3، ص 105 تا 129. - سردارنیا، خلیل الله (1390)؛ تحلیل ساختاری و کنش گرا بر چرایی تثبیت حکومت اقتدارگرا در مصر (از 1900 تا ژانویه 2001) ، فصلنامه روابط خارجی؛ سال سوم، ش 2، ص 105 تا 131. - صلاح، محمد (1380)؛ ناگفته های جنبش های رادیکال اسلامی ، قسمت اول، فصلنامه مطالعات خاورمیانه؛ ترجمه سید محمد بجنوردی؛ سال هشتم، ش 28، ص 115 تا 140. ...
انتظار ترکیه برای درخواست تاسیس بانک های ایرانی در آنکارا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در ادامه دیدارهای رسمی خود با مقام های ترکیه در حاشیه برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در آنکارا، با آردم باشجی رئیس بانک مرکزی و نمایندگان بانک های خصوصی و دولتی این کشور گفت وگو کرد. وی افزود: خوشبختانه دوران تحریم در ایران برداشته شد و سیستم بانکی ایران آمادگی دارد نسبت به همکاری ه ...
باید تحرک شرکت های ترک برای استفاده از فرصت های پساتحریم افزایش یابد
محمود واعظی نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در روابط با ترکیه در حاشیه بیست وپنجمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه با 'مصطفی الی تاش' وزیر اقتصاد ترکیه راه های گسترش روابط و همکاری های اقتصادی - تجاری میان دو کشور را مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار داد. رئیس کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در این دیدار با اشاره به اینکه ابعاد مختلف مناسبات اقتصادی و تجاری در کمیته های فنی و حقوقی کمیسیون مشترک تحت بررسی است ؛ گفت: می خواهیم که در این دور از نشست ها کاری کنیم که توافق ها صرفا رو ...
سازمان سرمایه گذاری برای توسعه بندر کاسپین اعلام آمادگی کرد
به گزارش از گیلان، محمد خزایی در بازدید از منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: اقدامات و پروژه های زیرساختی خوبی برای توسعه روابط با کشورهای منطقه، به خصوص روسیه از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی در حال انجام است و باید از فرصت ایجاد شده و تحولات اخیر بین المللی در جهت توسعه روابط اقتصادی با روسیه بهره برداری کرد که این مسئولیت مهمی را بر عهده سازمان منطقه آزاد انزلی گذاشته است. معاون وزیر امور ...
ترکیه شریک اولویت دار و مهم ایران است
خصوص مهمترین مسائل مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کرد. رئیس کمیسیون مشترک ایران با ترکیه در این دیدار که ابراهیم طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت با اشاره به دیرینه مثبت تاریخی روابط دو کشور در حوزه های متنوع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گفت: سفر اخیر جنابعالی به تهران و دیدارهای صمیمانه انجام یافته با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهوری ایران افق جدیدی برای توسعه و تعمیق مناسبات ...
هفتم اسفند به سه روایت
. ایشان که اعتراضی نداشت باید به کسانی که اعتراض داشتند مراجعه می کردند. حالا شاید برای تشکیل حزب چندان مناسبتی نداشته باشد تا مثلا رییس دولت نزد مراجع برود. مهم این است که رابطه حسنه وجود داشته باشد که از قضا این را شاهد بوده ایم. به طور مثال آیت الله وحید خراسانی در دوران اصلاحات از رییس جمهور خواسته بودند که روز شهادت حضرت زهرا(س) تعطیل رسمی اعلام شود و ایشان این کار را انجام دادند. ...
ظریف: افراط گرایی، نتیجه اشغالگری آمریکا در عراق است
به گزارش عصر امروز، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه در مصاحبه با رسانه روسی تاس ، روسیه را کشور دوست ایران خواند و تأکید کرد که تهران شریک نزدیک مسکو باقی خواهد ماند. آقای ظریف در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در قبال درگیری های ناگورنو- قره باغ گفت: ما معتقدیم که منطقه ما به درگیری های بیشتر نیاز ندارد. همه ما با افراط گرایی و تروریسمی درگیر هستیم که از سالها اشغال عراق و ...
کتاب امامت و رهبری جامعه منتشر شد
سازی و آشنایی با این برنامه الهی است که اهل بیت(ع) در جهاد سخت و همه جانبه خود از آن پیروی کردند. این امر مهم، پژوهشی ژرف برای درک زندگی پیشوایان و روش رویارویی ایشان با معضل انحراف و غلبه بر آن را می طلبد. در این زمینه آیت الله شهید سید محمدباقر صدر تلاش نمود زندگی مبارک اهل بیت(ع) را با وجود هدف یکسان در سه مرحله تقسیم بندی نماید؛ زیرا از نظر متفکر شهید، پیشوایان معصوم(ع) همگی در پرتو یک برنامه ...
جریان شناسی سیاسی ایران پس از انقلاب
... (از غیر انقلابی غرب گرا تا غیر انقلابی مستقل) نمایندگی می کنند. جریان تفکر غیر انقلابی غربگرا هم اینک با شدت تمام در صدد عبور از خطوط قرمز نظام و هم آغوشی با آمریکا و تعامل با غرب در مسائل داخلی ، منطقه ای و جهانی است. غیر انقلاب های غربگرا با غرور تمام خود را برتر از همه گروهها و احزاب سیاسی دانسته و معتقدند در مواجهه با مسائل سیاست خارجی و اقتصاد از سایر گروهها توانمند تر بوده و موفق تر ...
رایزنی برای حل بحران قره باغ و سوریه
...: محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان بعد از نشست سه جانبه با همتایان آذری و ترک خود در رامسر، عصر چهارشنبه راهی باکو شد تا این بار با وزیران خارجه روسیه و آذربایجان مذاکراتی فشرده داشته باشد. صبحانه روز پنجشنبه را با محمد یاروف و سرگئی لاوروف خورد و پس از آن در اجلاسی سه جانبه با محور تعمیق گفت وگو و تعامل این کشورها درباره مسائل منطقه ای و بین المللی شرکت کرد. آنها در بیانیه پایانی ...
پوتین حرف اول و آخر را در روسیه می زند
تا چه اندازه در این تصمیم گیری نقش داشتید؟ پرزیدنت پوتین رهبر نهایی روسیه است و همه تصمیمات مهم شخصا توسط او اتخاذ می شوند. البته او به مشاوره های مشاورانش گوش می دهد اما تصمیم نهایی با اوست. من دراین باره به او مشاوره ای نداده ام چراکه هیچ گاه مشاورش نبودم و نیستم. واقعیت آن است که ابتدا نیز گفته شده بود عملیات برای زمان محدودی ادامه خواهد یافت و قرار بر حضور نظامی گسترده دائمی در سوریه ...
آغاز ارزیابی عملکرد روابط عمومی های استان
نتیجه برجام صورت گرفت، امیدواریم که سال 95 سال شکوفایی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و تعامل سازنده با جهان باشند. شهابی بیان کرد: پیام نوروزی مقام معظم رهبری، پیام بسیار روشنی داشت و متولیان امور در دستگاه های اجرایی باید زمینه را برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی فراهم کنند. وی گفت: رئیس جمهوری نیز در پیام نوروزی تأکید کرد، همه تلاش خود را برای اجرای دستورات رهبری فرزانه انقلاب به ...
موشک قابل مذاکره نیست
درخواست آمریکا از ایران برای کمک به حل و فصل بحران های سوریه و یمن، آخرین تحول رخ داده در مناسبات غیر رسمی جمهوری اسلامی و ایالات متحده است. هرچند تهران و واشنگتن دارای هیچ گونه روابط رسمی و دیپلماتیک با یکدیگر نیستند اما قدرت و سطح بالای نفوذ ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه، باعث شده است تا هرازچندگاهی مقامات آمریکایی برای کمک به تأمین نظم منطقه ای دست یاری به سوی جمهوری اسلامی دراز کنند. نکته ...
عکس/ نوجوانی های سردار سلیمانی
به گزارش جبهه جهانی مستضعفین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با گسترش فضای مجازی و وجود شبکه های اجتماعی فراوان، این روزها هنرمندان و ورزشکاران برای ارتباط تنگاتنگ با هوادارانشان از جزئیات زندگی خود و یا مسائل روز عکس گرفته و آن را به اشتراک می گذارند. بسته اینستاگردی امروز باشگاه خبرنگاران هم قصد دارد گلچینی از پست های هنرمندان و ورزشکاران را که با تبریک سال نو به روز شده اند در اختیار ...
تروریسم وافراط گرایی منطقه حاصل چندسال اشغال عراق توسط آمریکاست
روسیه به ایران در دوران سخت کمک کرد. روسیه، زمانی که جامعه بین المللی و سازمان ملل ایران را تحریم کرد، از ما حمایت می کرد. این پشتیبانی روسیه را فراموش نمی کنیم. ایران دوست روسیه و شریک نزدیک این کشور باقی خواهد ماند. ظریف تصریح کرد، تهران به دلیل روابطش با روسیه و منافع مشترک با این کشور به دنبال تقویت و بهبود این روابط در سال های آینده است. وزیر امور خارجه ایران همچنین توسعه ...
قطع رابطه با کشوری که می خواهد نوکرش باشیم را جشن می گیریم/اقتصاد مقاومتی راه نجات کشور است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب ؛خطیبان جمعه در شهرستانهای استان مرکزی ضمن بررسی و تحلیل اوضاع جهان،منطقه ،کشور و استان بر ضرورت اقدام همه جانبه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و پیروی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب تاکید کردند. آیت الله دری نجف آبادی بانک ها به جای دلالی، به سمت باز کردن گره ی تولید در کشور بروند آیت الله دری نجف آبادی گفت : واحد های ...
آثار همکاری های عملی تهران و رم به زودی آشکار خواهد شد
بهمن ماه سال گذشته حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به همراه هیئتی بلندپایه به رم سفر و ضمن امضا 28 یادداشت تفاهم با مقام های عالی رتبه این کشور نیز دیدار و گفت و گو کرد. سفیر کشورمان در رم حضور رییس جمهور کشورمان در ایتالیا را علاوه بر گسترش روابط دو جانبه آغاز فصل جدیدی در روابط ایران با اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگ صنعتی جهان دانسته و سفر رسمی نخست وزیر ایتالیا را گامی در جهت عملی شدن ...