سایر منابع:
سایر خبرها
رونمایی از کتاب شور پروانه / معرفی کتاب پنج شنبه فیروزه ای
درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده اند. شاید اوج رفتار عرفانی در نگارش این رمان و رو در رو قرار دادن سبک های مختلف زیستی در رمان را بتوان در این بخش رمان جستجو کرد. عرفانی با زیرکی و در عین حال رعایت جنبه های مختلف عفاف، مخاطب را به درون تو در توی ذهن دختران جوان دانشجویی می برد که در این سفر همراهند. توصیف دقیق پوشش، چهره و حتی شرح لحن آنها ...
تازه های نشر نگاه راهی نمایشگاه کتاب می شوند
از این کار، انجام ژانگولرهای مرسوم داستان نویسانی نیست که مطابق با سرشت ذاتی ژانر پست مدرن حرکت می کنند و سعی می کنند به زعم خودشان از مرزهای ادبیات پا فراتر بگذارند (یک دروغ شاخ دار.) که درواقع، انتقال اطلاعاتی ست که از طرق غیرمعمول به دست من رسیده و من بر گردن خود می دانم آن ها را با شما خوانندگان محترم اقیانوس نهایی، درمیان بگذارم. این قسمتی از متن رمان ا قیانوس نهایی نوشتۀ دانیال حقیقی است که ...
تماشای” 50 کیلو آلبالو”ی فاسد بر پرده سینما
عمومی مواجه نمی شد. به طور کلی یکی از دلایل اصلی اینکه آثار در جذب و جلب مخاطب همواره با شکست روبرو می شوند عدم شناخت ودرک فیلمساز از ژانرهای سینمایی و استاندارهای آن است و در میان تمام ژانرهای سینمایی شاید ژانر کمدی یکی از آن گونه هایی باشد که فیلمسازان وطنی در یک وهم و کج فهمی عظیم آن را با هجو و هزل اشتباه گرفته اند و بدون آن که حتی به رسالت یک اثر کمیک در تاثیر گذاری بر مخاطب و انتقال مفاهیم و موضوعات جدی به آنها فکر کنند تنها به فکر پر کردن جیب خود و فروش گیشه هستند حتی اگر این انتفاع شخصی به قیمت هدر رفتن وقت و مال مخاطب و توهین به شعور و سلیقه آن ها تمام شود. منبع:سایت رویکرد ...
نگاه و نقدی بر رمان نامیرا اثری از صادق کرمیار
ارسال نکرد اما حق را دید و در کمال سختی و رنج خود را به امامش رساند و به یاری امام رفت. داستان از میان دلایل مختلف تحلیل وضعیت کوفه آن روز به نقش طایفه و قبیله به وضوح و پر رنگی پرداخته و برای آن اثر ویژه ای قائل بوده است. و نویسنده به خوبی خارج کردن امام را به عنوان محور جامعه اسلامی از میان مردم نشان داده و بازگشت مردم به خوی قبیله گرایی و باندبازی را به تصویر کشیده است. نقش ...
مرگ طبلیه که یه بند صداش بلنده گروتسکی درباره مرگ است
می بیند به یاد می آورد که چگونه مرده و یا در واقع کشته شده است... این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه هدف از اجرای این اثر نمایشی یادآوری این نکته به مخاطبان است که آدم ها تنها هستند، گفت: این نمایش بر این مساله تاکید دارد که همه ما آدم های تنهایی هستیم و با وجود داشتن خانواده و دوستانی که اطراف ما هستند اما باز هم در تنهایی به سر می بریم. همچنین شاید این نمایش تلنگری در ذهن مخاطب به ...
انتقام در دستان خالق است یا مخلوق!؟ /”بازگشته” تا برای تاریخ خودشیرینی کند+ تصاویر
کارکتر از نقطه ای به نقطه دیگر منطقی و با دلیل کار شده و در واقع همان نقش قصه گویی را ایفا می کند. باید در نظر گرفت که داستان فیلم چیزی نیست که علاقه مندان به فیلم و سینما در قالب هایی دیگر توسط همکاران این فیلمساز ندیده باشند، منتهی طراحی یک زاویه نگاه متفاوت و جلوه های ویژه به اندازه در فضایی بسیار باورپذیر است که این اثر را از دیگر آثار مشابه متمایز می سازد. مسئله خشم و ...
رسوخ نحله های پست مدرن در برنامه سازی رسانه ملی
است که از نظر نگارنده به جنبش های پست مدرن در رسانۀ ملّی موسوم و متعلق می باشد، جنبشی که حالا دیگر از پوستۀ پنهانی اش خارج شده و دورۀ انقلابی و رادیکالیتۀ خود را آغاز کرده است. وضع به گونه ای مغلوبه است که حتی او و آنها که بنا بود معمای شاه و نظام شاهنشاهی را از حیث سیاست و حکومت نزد مردمان باز کنند، آشکارا به اسارت گفتمان پست مدرن (از حیث جلوه های بصری و لوکیشن ها ) درآمدند، و اینگونه ...
از بسیجی بودن تا بسیجی ماندن/ مرز میان تخیل و واقعیت در یک رمان
خبرگزاری فارس - گروه کتاب و ادبیات: بسیجی بودن یک حرف است و بسیجی ماندن حرف دیگر. این سخن را باید در رمان ملاقات در شب آفتابی اثر علی موذنی دید. داستان ملاقات در شب آفتابی ، پیش از آن که قصه ای درباره جنگ باشد، داستانی از فرهنگ رفتار بسیجی است. درابتدای داستان، مخاطب با مشکل زندگی کریم صفایی آشنا می شود؛ که او دفتر دار ساده ای در یک مدرسه است و حقوقش کفاف مخارج خانواده اش را نمی دهد ...
ارائه پروانه فعالیت یکساله به 7 شرکت/ نیمه دوم سال محتوای متنوع درVOD
از نیمه دوم اردیبهشت ماه شرکت ها، اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی خود را آغاز می کنند و امیدوارم با تلاش مضاعف، موفقیت های خوبی حاصل شود. وی در پاسخ به این سوال که مخاطب و کار بردر حال حاضر چگونه می تواند از فیلم های موجود در (VOD) استفاده نماید یادآور شد کاربران با نصب اپلیکیشن بر روی پلت فرم های خود اعم از تلفن همراه، تبلت، لب تاب و یا با نصب ست آپ باکس به تلویزیون های خود می توانند با ...
در گفتگوی اختصاصی کارگردان فیلم با فرهنگ و هنر بیان شد؛ آشوب یک فیلم موزیکال ایرانی با تصویرسازی مدرن
... وی ادامه داد: در سینمای ایران کمتر پیش می آید فیلمی بیشتر از یک ماه مراحل فنی داشته باشد اما ما حدود 6 ماه پست پروداکشن داشتیم و همین طولانی بودن روند تولید باعث شد فیلم به جشنواره سال قبل نرسد. فیلمی در ژانر تاریخی با تصویربرداری مدرن کاظم راست گفتار با اشاره به جلوه های تصویری آشوب اظهار داشت: آشوب یک فیلم خاص است و البته در ژانر تاریخی که به گونه مدرن فیلمبرداری شده ...
از غیرت قیصر تا خواهر فروشی!
تولید انبوهی از فیلم هایی با گرایش اجتماعی بود. وی افزود: فیلم نکاتی در بخش موضوع و مضمون و همچنین اِلمان هایی در بخش فرم و ساختار دارد که مخاطب خودش را درگیر می کند. بنابراین قبل از اینکه فیلم بتواند مخاطب را به فکر بیندازد بیشتر تلاش دارد از طریق عاطفی، مخاطبش را جذب کند. این منتقد سینمایی با بیان اینکه فیلم کوچه بی نام مقدمه کوتاهی دارد تصریح کرد: هرچند که معتقدم کلیت اثر ...
عزیزنسین شورشی بود!/گفت و گو باارسلان فصیحی درباره عزیز نسین،طنزاو و سانسورآثارش
در برابر آزادی مطلق رسانه ها در فضای مجازی و بردی که آن رسانه ها دارند؟ در دنیای مجازی مخاطب سه ساله تا90 ساله امکان دسترسی به همه مطالب را دارد. در حقیقت سانسور و غیرمجاز کردن یک کتاب به قول قدیمی ها همان اسم بدنامی شده است. وقتی اعلام می کنند کتاب من غیرمجاز شد، من هم این موضوع را اعلام می کنم و می گویم چند کتابم غیرمجاز شده است و امیدم را از دست داده و دلسرد شده ام! البته باید تاکید کنم کتاب ...
بادیگارد ؛ علیه سینمای روشنفکری/چرا بادیگارد صریح ترین فیلم حاتمی کیاست؟
بادیگارد که هم می توان آن را مثبت نام نهاد و هم منفی این است که تقابل فیلم تقابلی چند وجهی است که در آن هم میتوان تقابل دو نسل (بنام پدر)، تقابل حقیقت و واقعیت(آژانس شیشه ای) و تقابل انقلابی گری و محافظه کاری (موج مرده) را در یک داستان به تماشا نشست . بادیگار تقابل چند وجهی موجود در فیلم خود را بر بنای عنصر "شک" استوار می سازد. از این رو، سوالی که ایجاد می کند شک حیدر در تشخیص شخصیت نظام ...
مقاسیه تصویر تهران با پایتخت های دنیا در سینما
به عنوان بخشی از تصویر در پس زمینه همه قابها وجود دارد و بر مخاطب اثر می گذارد. نماهایی فراتر از کارت پستال برج ایفل که خیابانها، محل زندگی و تفریح مردم را نشان بدهد، در ناخودآگاه مخاطب نقش می بندد و نتایج بلند مدتی برجای می گذارد که قابل بهره برداری است. حالا تصویر کسی که تهران را ندیده از این شهر چه خواهد بود؟ نمایی از فیلم لوسی که لوک بسون در آن تصویر متفاوتی از پاریس ارائه می دهد ...
"پات" نخستین فیلم جدید در دور چهارم سینمای هنر و تجربه شیراز
نشان دادن آنچه بر یک سگ می گذرد به معضلات اجتماعی چون فقر و اعتیاد می پردازد. کارگردان این اثر گفته است در نگارش این فیلمنامه و ساخت این فیلم قصه سگ ولگرد صادق هدایت بی تاثیر نبوده است هرچند اقتباس مستقیم نیست. این فیلم سرانجام غافلگیر کننده ای برای مخاطب دارد به این معنا که نقطه شروع و پایان فیلم با یکدیگر قابل پیوند است و حلقه های اتصالی داستان چیزی جز بیان معضلات اجتماعی نیست. ساعد سهیلی، مصطفی ساسانی، نگار حسن زاده، سونیا سنجری، جمشید نوری، ماندانا نصرتی، فهمیه دباغی، بهنام حمیدی فر و بهزاد اشکان در این فیلم ایفای نقش کرده اند. انتهای پیام/ ...
چند خبر از حوزه هنری
، باید از جنبه نوع نگاه به مضامین هم خلاقانه باشند. وی ادامه داد: به عبارت دیگر، سازندگان چنین آثاری، جدای از فرم و ساختار خوب سینمایی باید در انتخاب مضامین و نوع نگاه و پرداخت به آن ها شیوه ای هنرمندانه را در پیش بگیرند. این عنصر نوع نگرش به سوژه یا مضمون اگر خوب و خلاقانه انتخاب شود می توان در همان زمان کوتاه تماشاگر اثر را تحت تاثیر قرار داد. این تهیه کننده اظهار کرد: این ...
کلام و گفتار سعدی از منظر سعدی پژوهان معاصر
...> مصطفی مستور دیگر سعدی پژوه گفت: حکایات سعدی از سنت داستان نویسی کهن پیروی می کند و محصول تخیل جمعی است. این داستان نویس ادامه داد: حکایت های سعدی اینگونه نیست که او درخانه اش نشسته باشد و از تخیلش حاصل شده باشد. این نقطه تفاوت اصلی او با داستان مدرن است، زیرا در داستان مدرن نویسنده داستان را در تخیل خود خلق می کند، در حالی که داستان های گلستان سعدی محصول تخیل جمعی است. وی اضافه کرد ...
پیر و جوان کتاب جنگل را می بینند
محصول نیو لاین و متروگلدن مایر امیدوار بود که به رکورد فروش 12 سال پیش قسمت دوم فیلم آرایشگاه : بازگشت به تجارت دست یابد. قسمت دوم این اثر در افتتاحیه به فروشی برابر با 24.1 میلیون دلار دست یافته بود. تبهکار اما علیرغم گروه بازیگران سرشناس و قدرتمند با فروشی برابر با 5.9 میلیون دلار در 2683 سالن سینما در رده ششم پرفروش های پایان هفته ایستاد. در این فیلم خاطرات یک مامور مرده سرویس جاسوسی ...
گروتسک در نگاه میخائیل باختین
رابله ای از کارناوال ارائه می کند، بسیار سخن گفتیم. در هر حال باید گفت که این مسائل هیچ ارزشی ندارند، زیرا اثر رابله راجع به جهانی کارناوالی و سرتاسر جشن و سرور نیست. رابله با توجه به داستان های عامیانه و اساطیر، یک داستان حماسی و پهلوانی از دو غول به نام های گارگانتوا و پانتاگروئل می نویسد که البته صحنه هایی از کارناوال های قرون وسطایی یا فرهنگ آن در آن مشاهده نمی شود. ریچارد برونگ در رابله و ...
مردی که می خواست محافظ باشد
انتخاب کرده ام البته پیچ و مهره ای که بر خلاف بادیگاردهای سینما، در کنار دفاع، زبان اعتراض هم دارم و در برابر آنچه کج روی و انحراف از آرمان ها می دانم، سکوت نمی کنم و مثل حاج حیدر هزینه هایش را می دهم (بادیگارد در جشنواره فیلم فجر امسال تقریبا در همه بخش ها از بازیگری تا فیلمبرداری تا جلوه های ویژه و... نامزد سیمرغ بود اما در بخش هایی که مستقیما به حاتمی کیا برمی گشت، یعنی بهترین کارگردانی و ...
پروژه های جدید دو تن از بازی سازان بزرگ جهان با ساختاری متفاوت
داستان های خلق شده به دست او نمود می یابد و در واقع این ویژگی برجسته را می توان به وضوح در بسیاری از کار های او مشاهده کرد. حال این بازی ساز توانمند قصد دارد نقطه قوت اصلی خود را در عرصه ای جدید به نمایش بگذارد یا به عبارت بهتر آن را به گونه ای نسبتاً متفاوت محک بزند. در واقع پروژه ی جدید کن لواین یک بازی کامپیوتری به مفهوم واقعی کلمه به شمار نمی آید و در حقیقت محصولی است تلفیقی که شاید بتوان آن را در ...
اولین نقطه هدف حمله کنندگان جنگ نرم باورهای مردم است
به گزارش تریبون، حمید شاه آبادی در برنامه گفت وگوی سیاسی رادیو گفت وگو اولین نقطه آسیب و هدف حمله کنندگان جنگ نرم را باورهای مردم عنوان کرد و اظهار کرد: در عرصه کارزار جنگ نرم، باورها و اعتقادات بیشترین بخش را به خود اختصاص می دهد و مورد نشانه قرار می گیرد. وقتی دیدگاه و باورها و اعتقادات تغییر پیدا کرد، دیگر بر سر آن سفره همه چیز را می توان جای داد. برنامه گفت وگوی سیاسی با موضوع جنگ ...
فیلم حاتمی کیا از نگاه بازیگر سریال شهرزاد
. مثلا همان صحنه زد و خورد در پارک و ورود آقای پرستویی به یک درگیری تا حدی به نظرم تصنعی و نچسب بود. البته شاید در لحظه اول به دلیل تحریک احساسات قهرمانی و برانگیخته شدن هیجانات، مخاطب از این سکانس لذت ببرد اما پس از گذشت زمان و با قدری تأمل اینطور به نظر می رسد که ضرورتی برای پرداختن به این سکانس در این فیلم وجود نداشت و نمی توان کارآیی چندانی نیز در نشان دادن شخصیت های قصه برای آن در نظر گرفت ...
جوادی یگانه: استقبال از کتاب حاجی بابا به دلیل عقده گشایی خلقیات ایرانیان است/ نقد فراستخواه بر داینامیک ...
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همایش خویش کاوی ایرانیان در دوران مدرن با همکاری گروه اخلاق انجمن جامعه شناسی ایران و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات سه شنبه 31 فروردین در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. بهانه برگزاری این همایش، پنجاهمین سالگرد انتشار کتاب خلقیات ما ایرانیان محمدعلی جمال زاده است که نقطه عطفی در مطالعات منش ملّی ایرانیان محسوب می شود. نخستین پنل تخصصی ...
مهمترین مسئله ی دوران مدرن، مواجهه با یک دیگری است
دانیم حاجی بابا یکی از منفی ترین نگاه ها به جامعه ایرانی را ابراز می کند اما چرا همچنان هم مورد توجه ایرانیان قرار دارد؛ گفت: هر چند سعید نفیسی و مصطفی مینوی می گوید این کتاب ترجمه نیست و تالیف است چراکه یک انگلیسی نمی تواند به این دقت ایرانیان را ثبت و درک کند، اما جیمز موریه از آنجاکه به طور مدام با میرزا ابوالحسن خان ایلچی مراوده داشته چنین نگارش منفی ای از خلقیات ایرانی از سوی او چندان عجیب ...
گروتسک در نگاه جفری گالت هارفام
حوزه ی ادبیات به آثاری مانند بلندی های بادگیر اثر امیلی برونته، نقاب مرگ سرخ اثر آلن پو، مرگ در ونیز اثر مان و برخی نوشته های کنراد (1) پرداخته است. بدین شکل نکات مهمی در تئوری ادراکی او از گروتسک ارائه شده است. هارفام به تفسیر نهاد و ماهیت گروتسک علاقه دارد، هرچند کاملاً واقف است که انجام این کار بدون اشکال نخواهد بود. در اشاره ای به پژوهش های کایزر و باختین، این مشکل به نوعی خود را عیان می کند ...
گروتسک در نگاه ولفگانگ کایزر
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: جیمز لوتر آدامز، ویلسون یتس برگردان: آتوسا راستی اثر کایزر به نام گروتسک در هنر و ادبیات بنیانگذار توجهات به این مقوله پس از جنگ جهانی دوم بود و اغلب تئوریسین های دوران مدرن، اثر او را همیشه به عنوان یک مرجع مورداستفاده قرار می دهند. کایزر پژوهش خود را با تعریف کردن گروتسک آغاز می کند، زیرا به نظر او گونه ای ابهام و ...
اسم های خز و کیلومتری فیلم های ایرانی +عکس
، اسامی بالاتر از سه کلمه دارند انتخاب اسم از میان جمله های بالای سه کلمه هم میان کارگردان ها طرفدار زیادی دارد. انگار هر چه اسم فیلم بلندتر باشد جذابیت آن برای مخاطبان هم بالاتر می رود. بعضی کارگردان ها کلا دوست دارند از این جور اسم ها انتخاب کنند و برای شان فرقی هم ندارد که مخاطب نمی تواند هر بار برای صحبت راجع به فیلم، چنین جمله بلندی را به زبان بیاورد. البته بیشتر این فیلم ...
از عاشقانه ای کودکانه تا درامی پلیسی
ایسلند را روایت می کند که چهل سالی با هم حرف نمی زنند و به دشمنانی دیرینه تبدیل شده اند؛ اما در نهایت به دلیل بیماری گله هایشان مجبور به آشتی می شوند. روزنامه انگلیسی گاردین در نقدی از این فیلم با تعریف از بازی های آن نوشته است: دو هنرپیشه اصلی به عنوان دو برادر دشمن مخاطب را متقاعد می کنند. ضمن اینکه در رفتارهای آنها می توان به کودکی از دست رفته پی برد؛ دو ضدقهرمانی که بدون توجه به گذشته ...
هر آنچه می خواهید از فیلمهای کن 2016 بدانید
و دزدی خرده پا. سایه روشن: تمام سهم قاره کهن از جشنواره کن امسال این فیلم و اثر محصول فیلیپین است. از فیلم فیلیپینی که هیچ اطلاعاتی نداریم اما آسیایی ها عموما در همه ادوار کن موفق بوده اند. گاهی به نخل طلا رسیده اند و گاهی هم با جوایز جانبی سر و ته حضورشان را جمع کرده اند. چیزی که اهمیت دارد این است که کن راحت به فیلمسازان کشورهای آسیایی جایزه می دهد. شاید برای تشویقشان در پیمودن راهی که درش ...