سایر منابع:
سایر خبرها
انسان عاشق محبوب حضرت حق
*** ور بلیسی کرد من پوشیدمش چون که آمد پای تو اندر میان *** راضی ام گر کرد مجرم صد زیان صد هزاران خشم را توانم شکست *** که تو را آن فضل و آن مقدار هست لابه ات را هیچ نتوانم شکست *** زآن که لابه ی تو یقین لابه ی من است گر زمین و آسمان بر هم زدی *** ز انتقام این مرد بیرون نامدی ور شدی ذره به ذره لابه گر *** او نبردی این زمان از تیغ سر بر تو می ننهیم منت ای کریم ...
سبک زندگی مدیران دولتی از منظر امام علی (ع)
...، و غرب لسانک، و احترس من کل ذلک بکف البادره، و تأخیر السطوه، حتی یسکن غضبک فتملک الاختبار: و لن تحکم ذلک من نفسک حتی تکثر همومک بذکر المعاد الی ربک / و بپرهیز از آنکه چیزی را به خود مخصوص داری که بهره مردم در آن یکسان است؛ و بپرهیز از غفلت در آنچه بدان توجه باید، و در دیده ها نمایان است. چه آن را که گرفته ای از تو برای دیگری ستده است، و به زودی پرده کارها از پیش دیده ات گرفته، و داد از تو ...
قُرّاء و نقش ایشان در تحولات قرن اول هجری
پیامبرصلی الله علیه وآله به صحابه: دوره ای که پیامبرصلی الله علیه وآله قرآن را با هدف دعوت به اسلام به مردم یاد داد. از عثمان بن مظعون و ابن سعد و اُبی بن کعب روایت شده که رسول خداصلی الله علیه وآله ده آیه برای آنان قرائت می فرمود و آنان از این ده آیه فراتر نمی رفتند مگر آن که راه و رسم عمل به ده آیه نخست را از پیامبرصلی الله علیه وآله می آموختند و پیامبرصلی الله علیه وآله قرآن کریم و عمل به ...
قرآن و دروغی به نام تحریف
تحریف و مصونیت آن از تحریف و عدم راه یافتن باطل در آن می توان به ویژگی هایی چون اتقان قرآن اشاره کرد. خداوند در آیه 58 سوره آل عمران و نیز 1 سوره یونس، قرآن را دارای شرافت، استحکام و اتقان بر می شمارد، چراکه براساس زبان شناسی عربی، مقصود از ذکر حکیم این است که قرآن از شرافت و استحکام برخوردار بوده و به دور از هر گونه تضاد و اختلاف در تعالیم و آموزه هایش می باشد. (لسان العرب، ابن منظور، ج5، ص51 ...
چگونه دروغ را جبران کنیم؟
.... تو زورت نمی رسد. مگر می شود؟ می ترساند. فقط می ترساند. یعنی دروغ است. سخن او دروغ است. اگر آدم با توکل بر خدا، اگر آدم با توکل بر خدا توبه کند، [می شود.] توکل بر خدا یعنی چه؟ یعنی خدایا من می دانم خودم توانایی این کار را ندارم. تو می توانی. این را هروقت بگویید و راست بگویید، آن کار حتما می شود. حالا مثال عرض می کنم. دو بعد از نصفه شب خوابیده اید. مثلا می خواهید یک ساعت دیگر بیدار ...
مشخصات کلی مصحف های عثمانی
نگرفته اند؟ این سؤالی است که باید کسانی که به امر عثمان مصحف را نوشتند، پاسخ گویند. اما آنان در خاک آرمیده اند و از این رو دانشمندان گفته اند: رسم الخط مصحف، سرّی از اسرار است که هیچ کس از آن آگاه نیست. . . گوید: گمان سهو و خطا و جهل به اصول کتابت درباره ی آنان به خود راه ندهید که این خیال باطلی است. ما اعتقاد قطعی داریم که صحابه قواعد املا و کتابت را آن گونه که باید می دانسته اند و ما بر این گفته ...
استاد انصاریان: گنه کار، بیمار است و نیاز به درمان دارد
.... آن فرد گفت: هر کس حدّ خدا به گردنش است، برگردد (چون گفته بود صورتهایتان را بپوشانید تا آبروی مردم حفظ شود،) همه مردم برگشتند و فقط حضرت عیسی و یحیی علیهما السلام ماندند. حضرت یحیی علیه السلام به اعدامی گفت: می شود مرا نصیحت کنی؟ فرد اعدامی گفت: سه تا نصیحت دارم. یک اینکه با هیچ زن نامحرمی در خلوت قرار نگیر. دوم اینکه هیچ وقت در مقابل جریانات خانه و بیرون از کوزه در نرو و غضب نکن. سوم ...
اصحاب یمین و اصحاب شمال
گفتن و مانند آن به فکر اضلال دیگرانند که آنها را از راه راست به بیراهه بکشانند، می فرماید، وَمَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَمَا یَشْعُرُونَ اینها خود را به بیراهه می برند. نمی دانند چه می کنند، اگر با نیرنگ راه کسی را بستند اول در درون جان خود چاه عمیق کنده اند و در این چاه فرو رفته و حاضر شده اند که با پلیدی و خبث بسر برند تا راه دیگران را ببندید. در همین آیه سوره غافر فرمود، این بغض و ...
مفهوم حیات و مرگ در قرآن
...، احاطه با غیبت و غفلت سازگار نیست. اینها که مشمول مهر خدا نیستند، منسی اند. خدا فرمود ما با یک عده در قیامت سخن نمی گوئیم و یک عده را در قیامت نگاه نمی کنیم. آن تکلیم تشریفی و آن نظر تشریفی را در قیامت خدا نسبت به یک عده ی خاص روا می دارد. درباره عده ای می فرماید: لاَ یُکَلِّمُهُمُ اللّهُ وَلاَ یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ (14) آن نظر لطف را، آن سخن مهر را، خدا نسبت به بد اندیشان ...
نزول ملائکه و روح در شب قدر به چه معناست؟
به گزارش اتاق خبر، بنا بر آیات اولیه سوره قدر بسیاری شب قدر را شب نزول یکباره قرآن دانسته اند. در تفسیر آیه ابتدایی سوره قدر آمده است که بنا به دلایلی به خوبی استفاده می شود که قرآن مجید در ماه مبارک رمضان نازل شده است: شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن (بقره 185) و ظاهر این تعبیر آن است که تمام قرآن در این ماه نازل گردید. در نخستین آیه سوره قدر می افزاید: ما آن را در شب قدر نازل کردیم (انا انزلناه ...
مصادیق مختلف آیه در قران کریم
سَیْلَ الْعَرِمِ وَبَدَّلْنَاهُم بِجَنَّتَیْهِمْ جَنَّتَیْنِ ذَوَاتَی أُکُلٍ خَمْطٍ وَأَثْلٍ وَشَیْءٍ مِّن سِدْرٍ قَلِیلٍ (سبأ/ 1615)7. 31) آبی که از آسمان نازل می شود در شماری از آیات باران با تعبیری نزول آب از آسمان مقدّمه سخن درباره آیه ای است؛ به بیان دیگر، تصوّر باران به تنهایی توجّه به آیه محسوب نمی شود، بلکه نزول آب از آسمان با در نظر گرفتن آثاری که بر جای می نهد، آن را ...
فیش های نجومی و نامه های پر از درد علی علیه السلام
به او ببخشم.... چون به گفته های او گوش دادم، پنداشت که دین خود را به او واگذار می کنم و از راه عادلانه خود دست برمی دارم. روزی آهنی را گداخته به جسمش نزدیک کردم...، چون بیمار از درد فریاد زد... به او گفتم... از حرارت آهنی می نالی که انسانی به بازیچه آن را گرم ساخته است؟ اما مرا به آتش دوزخی می خوانی که خدای جبارش با خشم خود آن را گداخته است . (13) در جای دیگر خطاب به مالک می گویند: ای مالک ...
ترتیب نزول سوره ها
. (18) علامه طبرسی تحقیقی لطیف درباره ی مدنی بودن این سوره دارد. (19) عمده ترین دلیل، روایات سلف است که جملگی اتفاق دارند که این سوره مدنی است. 18. سوره ی مطفّفین: یعقوبی می گوید: این سوره اولین سوره ای است که در مدینه نازل شد. و برخی نزول آن را در بیان راه مکه و مدینه دانسته اند. ولی روایات ترتیب بالاتفاق آن را آخرین سوره ی مکی شمرده است. 19. سوره ی اعلی: برخی این سوره را مدنی شمرده اند ...
داوری قرآن کریم نسبت به سخنان منافقان با تکیه بر آرای آیت الله جوادی آملی
) ادّعای اصلاحگری منافقان به دلیل فریبکاری نفس، بر این پندار باطل بودند که واقعاً مصلح هستند. آنها مدّعی بودند که نه تنها اهل فساد نیستند، بلکه جز آنان کسی مصلح جامعه نیست و این ادّعاکذب خبری است، نه مخبری (ر.ک؛ جوادی آملی، 1381، ج 2: 273) در آیات ابتدایی سورة بقره آمده است: ﴿وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ: و هنگامی که به آنان گفته شود ...
بررسی اعجاز در قرآن بر اساس علم منطق با تکیه بر احادیث
راه برود، همانند کسی است که در ظلمت ها باشد و از آن خارج نگردد؟!... (الأنعام/ 122). همچنین می فرماید: ... هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ: آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند یکسانند؟!... (الزّمر/ 9) (نیز، ر.ک؛ المجادله/ 11 و الزّمر/18). به هر حال، در دستور قرآن و دعوت او به فکر صحیح و راه علم شکّی وجود ندارد. علاوه بر این، قرآن کریم تذکّر می دهد راهی را که ...
اسباب نزول
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمدهادی معرفت در اهمیت شناخت اسباب نزول یا شأن نزول باید گفت: همان گونه که می دانیم قرآن، تدریجی و در مناسبت های مختلف نازل شده است. برحسب اقتضا اگر حادثه ای پیش می آمد یا مسلمانان دچار مشکلی می شدند، یک یا چند آیه و احیاناً یک سوره برای رفع مشکل نازل می گردید. پرواضح است که آیات نازل شده در هر مناسبتی ...
آزادی عقیده و آزادی بیان با تکیه بر واکاوی تفسیری آیه ﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ﴾
بفریفتند و با دین ترسایی دعوت کردند، پس ایشان را با خود به شام بردند. ابوالحصین گفت: یا رسول اللَّه! ایشان را بازخوان و با کفر بمگذار. در آن حال، ربالعزّه آیت فرستاد: ﴿لاَ إِکْراهَ فِی الدِّینِ ...﴾ عزّه آیت دیگر فرستاد: ﴿فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ...﴾ الآیه. پس از آن، ﴿لاَ إِکْراهَ فِی الدِّینِ ...﴾ منسوخ شد و فرمان آمد به قتال اهل کتاب در سوره برائه ...
بررسی فصل مقوّم انسانیّت در آموزه های قرآن کریم
محقّقان در تحلیل این نگرش قرآنی به جنبۀ معرفت شناختی آن پرداخته اند و گفته اند: اساساً راه حس، راه مستقلّی نیست و هیچ گاه به تنهایی ارزش علمی ندارد و ادراک حسّی بدون ضمیمه قانون عقلی مفید یقین نیست (جوادی آملی، 1386، ب: 315313). ادراک حاصل از مشاهده عینی و شنیدن ظاهری در اثر فرایندی غیرمادّی تبدیل به اِبصار و سمع می شود و اگر شخصی از عقل برای ادراک خود استفاده نکند، گرچه اهل نظر است ...
اصالت سخنان امام علی(ع) درباره آفرینش انسان و حیوان و نقد شبهات
است (الفیل/ 12). قرآن درباره آفرینش انسان نیز بسیار سخن گفته است و خداوند متعال در سوره ها و آیات فراوانی به نوع آفرینش انسان اشاره فرموده است؛ برای نمونه در سوره مؤمنون می فرماید: همانا ما آدمی را از گِلِ خالص آفریدیم. پس آنگاه او را نطفه گردانیدیم و در جای استوار قرار دادیم. آنگاه آن نطفه را علقه و علقه را گوشت پاره و باز آن گوشت را استخوان و آنگاه بر استخوان ها گوشت پوشانیدیم. پس از ...
مراد از ریسمان خدا در آیه وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعاً چیست؟ قرآن، امام و یا ...؟
مکمّل هم باشند تا راه هدایت مردم فراهم شود. [1]. و همگی به ریسمان خدا، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! ؛ آل عمران، 103. [2]. فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج 3، ص 236، قم، هجرت، چاپ دوم، 1410ق؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 11، ص 134، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق. [3]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص 217، دمشق، بیروت، دارالقلم ، الدار الشامیة ...
اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
اعمال مشترک شب های قدر، آن ها را نیز انجام دهد، که شرح آن در ادامه می آید: 1- سوره عنکبوت و سوره روم را بخواند که امام صادق(ع) فرمود: " هرکس در شب بیست و سوم، سوره های عنکبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند! اهل بهشت است". 2- هزار مرتبه سوره "انا انزلناه" (سوره قدر) را بخواند. 3- سوره " حم دخان" (سوره دخان) را بخواند. 4- این دعا را بخواند: ...
تاریخ جمع و تألیف قرآن
فِیهِ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّی کُلُّ نَفْسٍ مَا کَسَبَتْ وَ هُمْ لاَ یُظْلَمُونَ (1)- که گفته اند از آخرین آیات نازل شده است- پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور فرمود آن را بین آیات ربا و آیه ی دَیْن، در سوره ی بقره آیه ی 281 ثبت کنند. بنابراین ثبت آیات در سوره ها، چه با نظم طبیعی یا نظم دستوری، توقیفی است و با نظارت و دستور خود پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) انجام گرفته است و باید از آن ...
اعمال و دعای مخصوص روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
...> ماهی که در آن قرآن را برای راهنمایی مردم و نشان دادن راه هدایت و جدا نمودن حق از باطل فرو فرستادی و شب قدر را در این ماه مقرر داشتی و نیز آن شب را بر هزار ماه برتری دادی; پس ای خدای صاحب منت که هیچ کس بر تو منت ندارد, در میان آن همه بندگانت که منت گزارده ای بر من منت گزار و از آتش دوزخ نجات بخش و به بهشت همیشگی داخل گردان! به حق رحمت بی پایانت ای مهربان ترین مهربانان 3. بنا بر فرمایش ...
بارالها! دربهای فضلت را به رویم بگشا
” (بقره/168) یعنی ”و از وسوسه های شیطانی پیروی نکنید، به درستی که او برای شما دشمنی آشکار است” . سماواتی اضافه کرد: خداوند در سوره بقره آیه 64 می فرماید: اگر فضل و رحمت خداوند بر بندگانش نبود و آنها را هدایت نمی نمود به حقیقت که آنان از شیطان پیروی نموده و مورد غضب الهی واقع می شدند و دوزخ بر آنان واجب می شد و در حالی که از زیانکاران شده بودند چرا که ”ان الانسان لفی خسر” (عصر/2) یعنی ”به ...
برخوردهای مسالمت آمیز پیامبر(ص) با یهود
عمومی به گونه ای است که مورخان بعدی, گروه های اصلی یهود را هم در این قرار داد سهیم دانسته اند و به نظر می رسد این توهم ناشی از واژه هایی است که ابن اسحاق در این گزارش به کار برده است. درباره وثاقت ابن اسحاق اختلاف نظر فراوان است اما به نظر می رسد پذیرش گزارش های او از سوی مورخان بعدی شاهدی بر وثاقت او باشد. گذشته از این, در بررسی های تاریخی به آسانی نمی توان گفته های ابن اسحاق را که با ...
سیمای یهود در ادب منظوم پارسی از سده سوم تا سده هفتم
... مولوی در حکایات دیگری که داستان آن درباره ی قتل نصارا توسط یک پادشاه جهود است، اعلام می دارد که داستان این شاه به حکایت مرد احولی می ماند که به واسطه ی معیوب بودن چشمش یک شیشه را دو شیشه می دید. پند اطرافیان، مبنی بر این که شیشه یکی است و دوگانگی آن حاصل خطای دید چشم توست، مؤثر واقع نشد، لذا او تصمیم گرفت با شکستن یکی، شیشه واقعی را از غیر واقعی تمیز دهد، اما شکسته شدن شیشه همان و محو شدن هر ...
فلسفه و سابقه شب قدر در دیگر ادیان
قدر است. عرضه داشت: نجات از آتش دوزخ، خدا فرمود: استغفار در شب قدر. در پایان گفت: خدایا رضایتت را می طلبم، فرمود: در شب قدر نماز بگذار.[4] در تورات و انجیل موجود شبی به نام قدر وجود ندارد اما به جای آن شب مقدس با اعمال مخصوص دارد که به شب و عید فصح یا فطیر معروف است که حضرت موسی در این شب بنی اسرائیل را به کارهایی وا می داشتند و این شب مقارن است با چند روز روزه گرفتن که شباهت هایی به شب ...
تبیین عقلی و نقلی رابطه وجودی حضرت فاطمه(س) با شب قدر
: خردمندان ژرف اندیش می دانند که آنچه آنجاست (در آن جهان) جز به واسطه آنچه که اینجاست(در این جهان) دانسته نمی شود این سخن همان است که در آیات قرآن با عنوان تفکّر در آفرینش آسمانها و زمین آمده است: الَّذِینَ یذْکُرُونَ اللَّهَ قِیامًا وَقُعُودًا وَعَلَی جُنُوبِهِمْ وَیتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ... (191 آل عمران) از امام سجاد (ع) نیز سخنی قریب به همین مضمون ...
حجت الاسلام میرزا محمدی: هنر شب قدر سبک کردن بار گناهان است/ حاج منصور ارضی: شب قدر شب شروع بندگی است، ...
. فلذا اعمالی که در این شب نورانی و مبارک - "إِنَّا أَنزَلْنَهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَرَکَةٍ" (سوره دخان آیه 3) که ما قرآن را در شبی پر برکت نازل کردیم- برای ما حاصل می شود در هیچ شب دیگری به دست نمی آید. " لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ" برای همین در این شب آنقدر ملائکه بر زمین نازل می شوند که زمین گنجایش آن را ندارد. پس هرکار واجب و مستحب ما برتر از هر شب دیگر است و خیراتی که در این شب به ...
عوامل انسان شناسی در پیدایش فرهنگ جامعه کوفه
از طریق متن تاریخی زیر می توان آن را چنین خلاصه کرد: طبری می گوید: سجاح تمیمی – که ادّعای پیامبری نمود – همچنان در میان قبیله بنی تغلب بود تا اینکه معاویه در عام الجماعه آنان را انتقال داد. معاویه هنگامی که همه عراقیان سرسپرده او شدند، از شهر کوفه کسانی را خارج می کند که هوادار علی(ع) بودند و شامیان، اهل بصره و جزیره، همان کسانی که به آنان رفت و آمد کنندگان به شهرها (نواقل) گفته می شد ...