سایر منابع:
سایر خبرها
آخرین بازمانده های قشقایی و بختیاری در رودکی/ ما هنوز هستیم
به گزارش خبرنگار مهر ، بخش اجراهای دومین روز از سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار جمعه 25 تیر ماه در تالار رودکی تهران برگزار شد. بخش اول اجراها که از ساعت 18 پس از برگزاری سه نشست تخصصی برگزار شد به اجرای موسیقی ایل چهارمحال و بختیاری اختصاص داشت که در این بخش تعدادی از پیشکسوتان موسیقی منطقه از جمله استاد غلامشاه قنبری، کوروش اسدپور و داریوش اسکندری که مدتها از اجرای زنده آنها در ...
برنامه سومین روز از سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار
. ما مدیون نویسنده و شاعرانی هستیم که زحمات زیادی برای ما کشیدند. بهمنی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به برگزاری سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار تصریح کرد: از تمام کسانی که باعث می شوند فرهنگ ما از بین نرود ممنونم و خوشحالم که چنین رویدادهایی باعث می شود که به مردم بگوییم ما هنوز هستیم و شاید قرن ها نیز بمانیم. رپرتوار جنگی با همراهی سرنا، کرنا و نقاره با هنرمندی ...
نخستین نشست های تخصصی فستیوال موسیقی نواحی آینه دار برگزار شد
... استخراج چهارنوع پرده بندی در موسیقی لرستان، بررسی وجوه تمایز موسیقی محلی با موسیقی های دیگر، رویکرد نسل تازه موسیقی ایرانی با ارائه و اجرای موسیقی محلی، توجه به گردش ملودی ها و تنوع پرده های موجود در موسیقی اقوام به ویژه موسیقی منطقه لرستان، معرفی گونه های مختلف موسیقی در منطقه لرستان به لحاظ پرده بندی موسیقایی، هجوم موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک روی موسیقی محلی منطقه لرستان، ارائه توضیحاتی ...
موسیقی دان برجسته لرستانی: موسیقی محلی، موسیقی زندگی است
توضیحاتی پیرامون موسیقی دستگاهی ایران استخراج شده توسط داریوش طلایی، پرده بندی و دانگ های موسیقی، معرفی نمونه های مختلف موسیقایی در حوزه موسیقی دستگاهی، نقش موسیقی دستگاهی در موسیقی محلی، توصیه به آهنگسازان موسیقی سنتی برای استفاده از گوشه ها و نغمات موسیقی محلی، تاکید بر شناسایی هر چه بیشتر موسیقی محلی، پرده بندی و دانگ های تشکیل دهنده موسیقی لری و بختیاری، تببین اندیشه های موجود در ترانه های محلی برای تغییر در موسیقی های لری و بختیاری اشاراتی داشت. مطلب مرتبط: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی آینه دار کشور با حضور اساتید لرستانی ...
نشست های تخصصی جشنواره موسیقی آینه دار برگزار شد
نقش استاد گرگین پور در این زمینه از جمله مباحثی بود که در این نشست توسط این پژوهشگر ارائه شد. دومین نشست تخصصی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار هم به موضوع بررسی ساز سرنا اختصاص داشت که صادق چراغی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون نقش تاثیرگذار ساز سرنا از جریان موجود در موسیقی اقوام ایرانی و کم توجهی هنرمندان موسیقی ایرانی به این موضوع انتقاد کرد. ...
نغمه های گمشده زاگرس واکاوی شد/ وقتی موسیقی الکترونیک می آید
موسیقایی منطقه لرستان و تفاوت عمده مویه ها و هوره ها در منطقه کردستان و لرستان از جمله مطالبی بود که رحمانپور با اجرای زنده برخی از نمونه ها به مخاطبان ارائه کرد. علیمردان عسگری عالم محقق و پژوهشگر صاحب نام موسیقی و فرهنگ عامه نیز دومین سخنران بخش کارگاه ها و نشست های تخصصی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار بود که با موضوع موسیقی در فرهنگ شفاهی اقوام لر و لَک سخنانی را ارائه کرد. ...
استاد ایرج رحمانپور هوره خوانی را بازمعنا کرد / نغمه های گمشده زاگرس واکاوی شد
به گزارش میرملاس ، استاد ایرج رحمانپور، روز شنبه در نشست تخصصی سومین روز از جشنواره ی موسیقی نواحی آینه دار، درباره ی ریشه های واژگانی و خاستگاهی نغمه های آوازی هوره و مور (مویه) در موسیقی منطقه ی لرستان و حوزه ی زاگرس سخنرانی کرد. این موسیقی دان با توضیح درباره ی مفهوم ها [...] به گزارش میرملاس ، استاد ایرج رحمانپور، روز شنبه در نشست تخصصی سومین روز از جشنواره ی موسیقی نواحی آینه دار، درباره ی ریشه های واژگانی و خاستگاهی نغمه های آوازی هوره و مور (مویه) در موسیقی منطقه ی لرستان و حوزه ی زاگرس سخنرانی کرد. این موسیقی دان با توضیح درباره ی مفهوم ها و اصطلاح هایی که به نادرستی تعریف شده است، گفت: در منطقه ی لرستان به بازی کردن می گوییم باختن . ساختِ این باختن درست مانند فرهیخته است؛ فرهیخته از پرهیزیدن (فرهیزیدن) ساخته شده که اول پرهیخته بوده و بعد، شده است فرهیخته ، یعنی بسیار پرهیزگار. وی ادامه داد: متأسفانه شرایط امروز به گونه یی شده است که گویی هرچه با پدیده ها و مفهوم های فرهنگی، زبانی و تاریخی، پیچیده تر برخورد کنیم، علمی تر خواهد بود؛ در حالیکه این طور نیست و باید این مسائل را به سادگی، همچنانکه هستند، تعریف و تفسیر کرد. رحمان پور گفت: در لرستان، فعلی داریم به نام چِر ؛ ما نمی گوییم بخوان یا آواز بخوان ، به جایش می گوییم بِچِر . این چِر همان سرود است که چِر تبدیل به سر شده و از آن، سرود و سرودن گرفته شده است. خواننده ی نامدار قوم لُر با مثال دیگری این بحث را پی گرفت و گفت: دنگ را ما لُرها به معنای آواز خواندن به کار می بریم و دنگر را به معنای خواننده؛ و اگر دقت کنیم در می یابیم که این، درست همان سانگ (خواندن) و سانگر (خواننده) زبان انگلیسی است. این دنگ یا خواندن را هم مانی و هم مزدک به کار برده اند و آن را نیرویی خدایی دانسته اند. وی افزود: این را نیز باید بگویم که مزدک و مانی، خود نیز از موسیقی دانان عهد ساسانی بوده اند. البته باربد به باور من نام یک شخص خاص نبوده؛ بلکه به طور کلی به نوازنده های دربار ساسانی باربد می گفته اند. مانی به نوعی از خوانندگی اشاره کرده که بسیار شبیه به هوره ها و مور های موجود در موسیقی لرستان است. این پژوهشگر موسیقی محلی ایران با اشاره به ارتباط دیرپای زبان و نغمه گفت: زبان، دوقلو و همزاد آواها و نغمه ها است. گویش لُری و گویش های منطقه ی غرب ایران، بازمانده از زبان پهلوی است؛ و از این رو، می توان گفت که نغمه ها و آواهای امروزه موجود در مناطق غربی ایران نیز بازمانده هایی از همان روزگار زبان پهلوی است. رحمان پور گفت: واژه ی دیگری که باید به معنای آن پرداخت، راه است، که در ادب فارسی در معنای نغمه و نوا و آهنگ به کار رفته. حافظ می گوید: راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد . هوره یا هوراه ، ترکیبی است از هو و راه . در زبان پهلوی، هو به معنای خوب و نیکو است؛ مانند هوبخت (خوشبخت). در لریِ امروز نیز کسی را که در کاری مهارت پیدا کند، می گویند هوکاره ، یعنی کسی که کار را خوب فراگرفته است. خواننده ی آلبوم وانو ادامه داد: پس بر مبنای آنچه گفته شد، می توان گفت که هو به معنای خوب، برجسته و نیکو است؛ و ره یا راه نیز به معنای آواز و نغمه. از این رو هوره می شود نغمه ی خوب، آواز برتر و نغمه ی برجسته. وی گفت: درباره ی تقسیم بندی دستگاه های موسیقی ایرانی صحبت های بسیاری شده است؛ در روزگاران گذشته (پیش از اسلام) موسیقی ایرانی را بر اساس هفت روز هفته تقسیم بندی کردند. سپس بر اساس 12 ماه سال این تقسیم بندی را انجام دادند که سرانجام در صد سال اخیر این تقسیم بندی منجر شد به نام گذاری هفت دستگاهِ سه گاه، چهارگاه، راست پنجگاه، شور، دشتی، همایون و نوا. رحمان پور افزود: بسیاری ماهور را ماه و خورشید معنا کرده اند، درحالیکه این طور نیست. در تقسیم بندی موسیقی ایرانی بر مبنای هفت روز هفته، دستگاهی بوده به نام مادارُستان ؛ و در تقسیم بندی 12 بخشی نیز دستگاهی بوده به نام مادزُسپان. از طرفی این پیشوند ما در منطقه های لُرنشینِ امروز کم کاربرد نیست و در نام هایی چون مانشت (کوهی در ایلام) و خورماوا (خرّم آباد به معنای شهر مقدس مادها) به کار رفته است. بنابراین می توان گفت، دستگاه ماهور به معنای نغمه یا آواز مادی است و ادامه ی همان مادارُستان و مادزُسپان . این خواننده ی پرآوازه ی موسیقی لرستان ادامه داد: هوره ها و مویه هایی که از گذشته در موسیقی امروزِ لرستان برجای مانده، با هوره ها و مورهایی که در دیگر منطقه های ایران خوانده می شود، متفاوت است. مورها و هوره ها را در لرستان درست در دستگاه می خوانند و بر خلاف دیگر منطقه ها، این طور نیست که خواننده با متر آزاد تا هر جایی که خواست خواندن را ادامه دهد. وی افزود: افزون بر این، برخلاف هوره هایی که مثلاً کردها می خوانند و جنبه ی عاشقانه دارد، هوره ها و مویه ها در منطقه ی لرستان روایتگر اندوه آدمی است؛ چه آنجا که برای شادی می خوانند، چه آن هنگام که برای غم، این هوره ها و مورها پرده یی از اندوه را بر روی خود دارد؛ و این از ویژگی های هوره ها و مویه های لرستان است. رحمانپور گفت: ایران از هزاران سال پیش تاکنون همواره قوم های گوناگون را در کنار هم و متحد با هم در خود جای داده و هیچ قومی پدر قوم دیگر نیست، بلکه همه ی قوم ها برادر یکدیگر هستند. در پایان، استاد رحمان پور نغمه هایی از هوره خوانی و مویه خوانی لرستان را به زیبایی برای حاضران اجرا کرد. استاد علی اکبر شکارچی، کمانچه نواز نامدار موسیقی ایران و استاد علیمردان عسکری عالم (پژوهشگر موسیقی لرستان) از جمله حاضران این مجلس بودند. سومین دوره ی جشنواره ی موسیقی نواحی آینه دار فردا(یکشنبه) در تالار وحدت به کار خود پایان می دهد. درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
موسیقی مانند یک موجود زنده نفس می کشد
موسیقی دستگاهی، شعر کهن، ترانه های محلی و موسیقی محلی را مانند اضلاع یک لوزی دانست و اظهار کرد: آن ها بازو در بازو کمک و یار یکدیگر هستند. شکارچی همچنین در بخش تخصصی سخنان خود، به مواردی مانند استخراج چهار نوع پرده بندی در موسیقی لرستان، انطباق دانگ ها بر موسیقی دستگاهی و محلی، سیال بودن قابل پذیرش و گردش ملودی در موسیقی محلی، توجه به گردش ملودی ها و تنوع پرده های موجود در موسیقی اقوام به ویژه موسیقی منطقه لرستان و نقش موسیقی دستگاهی در موسیقی محلی اشاره کرد . انتهای پیام ...
تاریخ قوم بختیاری در یک نگاه
در زمان ساسانیان ایجاد شده است. در زمان پادشاهی یزدگرد بود که حمله مسلمین به ایران آغاز شد. در سال 19 ه. تقریبا همه خوزستان به تصرف اعراب درآمد. با پیشرفت سپاهیان عرب در ایران سرزمین بختیاری نیز جزء سرزمین های اسلامی درآمد و جزء منطقه ای محسوب می شد که با عنوان کلی جبال و سپس عراق عجم خوانده می شد. این مناطق تا قرن سوم ه. از طرف حکام عربی که از طرف خلفا تعیین می شدند اداره می ...
تفکر بومی گرای ، تعصبی کور یا شعاری احساس برانگیز با مقاصد سیاسی در شهری با مردمان بلند همت
توجه به جغرافیای مکانی نادیده انگاشتن و یا ندیدن و بی توجهی عامدانه به تغییراتی است که جهان کنونی ما در حال تجربه کردن ” تجربه های مفید فرا منطقه ای ” آن می باشد ،نماینده محترم و شریف بروجرد حتما مطلع هستند که با پایان یافتن قرن بیستم بحث جهانی شدن گفتمان غالب در ادبیات جهان و محل تبادل نظر اندیشمندان جهان شد و تئوری دهکده جهانی مک لوهان سخن از قوم گرایی و تفکر منطقه ای را در عرصه سیاست به چالش ...
قتل عام نیس پس از نشست منافقین
کار ببرد تا اعضای این سازمان به این اموال دسترسی یابند. در چنین شرایطی همواره در طول سالیان گذشته برخی دیگر از حامیان مالی و سیاسی گروهک منافقین در پشت پرده قرار داشتند. در طول سال های گذشته تحلیل هایی پیرامون نقش دولت های مرتجع منطقه در حمایت های مختلف از این گروهک مطرح می شد اما به دلیل فقدان اسناد آشکار امکان مانور بین المللی بر روی آن وجود نداشت. اما امروز پس از اعلام رسانه ای نشست ...
مجلس تجلیل از نویسنده مجلس ترحیم اوست/ فلسطین اولویت تاریخ معاصر
به گزارش خبرنگار مهر ، همایش ادبی قدس ما را آزاد خواهد کرد عصر روزگذشته 26 تیرماه با حضور جمعی از چهره های فعال سیاسی فرهنگی ایرانی در موضوع فلسطین و نیز جمعی از شاعران ایرانی و فلسطینی در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد . نخستین شاعری که در این مراسم به شعرخوانی پرداخت، کمال شفیعی بود. وی پیش از شعرخوانی در سخنانی عنوان کرد:کاش می شد به جای شعر، آزادی و امنیت را به فرزندان مظلوم فلسطین ...
تاکید بر تقویت بخش خصوصی/لزوم حفظ و حراست از نسخ خطی کشور
رونق و اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی است. رزم حسینی استاندار کرمان هم با ارائه گزارش قابلیت های متنوع استان کرمان در بخش ها کشاورزی – صنعت، معدن و گردشگری فرصت های متنوع سرمایه گذاری در این استان را به حاضران در نشست معرفی کرد. بازوند استاندار لرستان هم ضمن ارائه گزارش شرایط استان، از وجود وجود 22 منطقه نمونه گردشگری، 18 شهرک صنعتی ، وجود صنایع پائین دستی پتروشیمی، 400 واحد ...
توصیه های هواشناسی به کشاورزان
...، سالن های پرورش قارچ و انبارها انجام هرس سبز درباغات انگور، دانه دار و هسته دار و ردیابی و کنترل زنجره مو در باغات انگور و حذف سرشاخه های آلوده به تخم زنجره مو مبارزه با نسل دوم کرم آلو و نسل دوم کرم خوشه خوار انگور و نسل دوم کرم سیب بر اساس اطلاعیه های پیش آگاهی با توجه شرایط جوی مدیریت دور آبیاری(حدالامکان آبیاری در ساعات خنک روز یا شبانه انجام گیرد) در باغات ...
GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 27 تیر
با بیان این که این نانوذرات با لعاب کاشی به عنوان افزودنی مخلوط می شد، اظهار کرد: فلز کپسوله شده توسط مواد مختلف، دارای پایداری شیمیایی مناسب بوده و یون فلزی را در طولانی مدت آزاد می کند که باعث می شود کاشی از خود خاصیت آنتی باکتریال دائمی به میزان 99.99 درصد نشان دهد. به گفته وی، خاصیت آنتی باکتریال این کاشی و سرامیک دائمی است و حتی در تاریکی مطلق و بدون نیاز به تابش اشعه ماورای بنفش بصورت ...
واردات ده ها میلیون تومان کلنگ چینی در آخرین سال دولت/ معاون برکنار شده بیمه نرفته برگشت/ دستور مستقیم ...
خواهند کرد. وی تاکید کرد: برای ما قابل قبول نیست که بشنویم در شهرستان های همجوار، برای روزه خوار حد جاری می شود اما ابرکوه در منطقه حاشیه امن خلافکاران و بزهکاران و مشروب سازان و ناپاکان شده است . * از چهارمحال و بختیاری خبر می رسد تعدادی از اعضاء شورای شهر به همراه شهردار یکی از شهرستان های این استان به اتهام تبانی بازداشت شده اند. خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از منابع موثق در این ...
توصیه های هواشناسی کشاورزی برای 6 روز آینده
خاکورزهای حفاظتی دام داری : تهویه و تنظیم دما و رطوبت در مرغداری ها و دامداری ها زنبورداری : محافظت از کندوها در برابر وزش باد استان های کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد : باغبانی : محدودیت در انجام عملیات محلول پاشی و سم پاشی در اواسط روز به دلیل گرمای هوا به جهت پیشگیری از ...