سایر منابع:
سایر خبرها
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
نهایت ناگزیر به انتخاب یکی از این دو راهند؛ جنگ را بدون آنکه به نتیجه خاصی رسیده باشد، رها کنند و بطور یکجانبه آتش بس را اعلام نمایند و یا اینکه واسطه هایی را برای پیدا کردن راه حل سیاسی فعال نمایند و به یک حداقل هایی در مواجهه با انقلاب مردمی یمن دست پیدا کنند. یک گزارش بیانگر آن است که پادشاه عربستان در روز ششم حمله هوایی علیه یمن در جلسه کابینه این کشور شرایطی را برای پایان دادن به ...
قدر اردوهای هجرت را بدانید/ شما دل ها را زنده می کنید
نوشته ی رهبر معظم انقلاب خطاب به گروه جهادی یاوران : بسمه تعالی از همه تان سپاسگزارم و شما را به خدا می سپارم. میل به خدمت به مردم و تحمل سختی های آن، نقطه ای نورانی در باطن انسان است؛ آن را هر چه میتوانید در جان خود گسترش دهید و نگذارید آفتها: سودجوئی، خودنمایی، تنبلی و ... آن را گِل اندود کند. نیت خود را خدائی نگه دارید و از او کمک بخواهید و از همه ی نیروی خود برای آن مایه ...
ناگفته های دیدار رهبر معظم انقلاب باشهید آوینی
هسته ی مرکزی گروه جهاد تلویزیونی بودید که مستند خان گزیده ها و روایت فتح را ساختید. این حرکت تا پایان جنگ ادامه پیدا کرد، اما پس از جنگ سیر مستندسازی های دفاع مقدس متوقف شد. گویا رهبر انقلاب در آن روزها به اعضای روایت فتح تذکری دادند. لطف کنید درباره ی آن روزها و تذکر آقا توضیحی بفرمایید. بله، همین طور است. مجموعه مستندهای روایت فتحِ اول، پس از جنگ متوقف شد. البته به صورت پراکنده ...
جنگ سرد عربستان با ایران
نفوذ ایران خواهیم پرداخت. ساختار نظم منطقه ای خاورمیانه اگر به این مسأله توجه داشته باشیم که در سال های پس از پایان جنگ سرد جایگاه و نقش مناطق در سیاست خارجی کشورها پررنگ تر شده و اساساً ما شاهد اهمیت و اولویت سطح تحلیل منطقه ای نسبت به سطح تحلیل ملی و جهانی در قالب آن چه بَری بوزان و اُل ویور از آن با عنوان مجموعه امنیتی منطقه ای (1) نام می برند هستیم، می توان دید که سیاست خارجی کشورها ...
فاصله شهادت پدر و پسر تنها 10 روز بود
گروه تخریب لشکر عاشورا مشغول شد و در عملیات مسلم بن عقیل شرکت کرد. یکبار هم در حالی که با اتمام امتحاناتش تنها یک درس فاصله داشت، عازم جبهه شد. یک ماه بعد پدرش هم به جبهه رفت. اواخر مهرماه بود که پدر و پسر در کنار یکدیگر در عملیات والفجر4 شرکت کردند. بیست و هشتم مهر 1362 حاج ذکی و هشتم آبان همان سال محمدرضا به فیض شهادت نائل آمدند و در کنار هم در گلزار شهدای بهشت فاطمه به خاک سپرده شدند. وی نسل امروز جامعه را به الگوگیری از ائمه اطهار(ع) و شهدا دعوت کرد و زنده نگه داشتن آرمان های آنان را عمل به سیره و گفتار و کردار این بزرگواران دانست. انتهای پیام ...
لزوم پیاده سازی اندیشه های شهید آوینی در دروس دانشگاه های هنری
و دفاع مقدس که مشهورترین آنها روایت فتح در گروه تلویزیونی جهاد است، در زمینه هنر انقلاب صاحب نظر بوده که آثار او اغلب به شکل مکتوب در دسترس علاقه مندان قرار دارد. شورجه ادامه داد: ویژگی آثار شهید آوینی در تبیین موازین هنر انقلاب نگاه به این پدیده مقدس تاریخ معاصر از دریچه اعتقادی و ایمانی است که همه منطبق بر دیدگاه های ائمه معصومین(ع) و ولایت است و به این واسطه اگر آن شهید بزرگوار اکنون حیات ...
رونمایی از 3 اثر در ارتباط با زندگی شهید صیاد شیرازی/ همه حرکات دشمن رصد می شود
نبودند در قالب این طرح به صورت انفرادی به مناطق عملیاتی سفر کردند . مدیر روابط عمومی ستاد راهیان نور شهید صیادشیرازی اظهار داشت: این زائران یادمان های مختلفی را چون دوکوهه، فتح المبین، فکه، کانال کمیل، چزابه، دهلاویه، هویزه، طلائیه، شلمچه، نهر خیّن، علقمه، مسجد جامع خرمشهر زیارت کردند. همچنین محل اسکان زائرانی که توسط ستادهای شهید صیادشیرازی و شهید باقری اعزام می شدند در شهر دزفول، بستان و خرم بود ...
مبانی و اهداف توسعه سیاسی از دیدگاه امام خمینی(رحمه الله علیه)
...، مجموعه مقالات جمهوریت و انقلاب اسلامی، تهران، سازمان مدارک فرهنگ وزارت ارشاد، 1377. 20. هانتینگتون، ساموئل، سامان سیاسی و جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، نشر علم، 1375. مقالات 1. ایوبی، حجت الله، نقد نظریه های غرب محور در توسعه سیاسی ، فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره اول، 1377. 2. بشیریه، حسین، از دیالکتیک تمدنها تا دیالوگ تمدنها ...
متخصص کشف معادن ناشناخته
این مراسم از آثار و نوشته های تاثیر گذارش در پیشبرد ادبیات انقلاب و دفاع مقدس یاد شد. آثاری چون اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی(مجموعه 8 جلدی مصاحبه با اسرای عراقی)، کتاب مقاومت(کاری مشترک با هدایت ا... بهبودی) ، ده روز محاصره در قلعه لویزان(خاطرات یک اسیرعراقی)، پا به پای باران( دو گزارش از خرمشهر)، همه چیز درباره جنگ(دارای 14 بخش درباره حواشی و وقایع جنگ)، همسر شقایق(کتاب خاطرات ...
فرصتی برای غربت زدایی از هنر انقلاب اسلامی
بیستم فروردین ماه 1372، منطقه فکه، صدای انفجار و ذکر یا فاطمه الزهرا(س) به گوش می رسد، چند روز بعد در صبح یکی از روزهای پایانی اولین ماه بهار، در خیابان حافظ تهران، رهبر معظم انقلاب وارد محوطه سازمان حوزه هنری و تبلیغات اسلامی می شوند، حضرت ایشان در کنار تابوتی پیچیده در پرچم مقدس ایران اسلامی می ایستند، تابوتی که انبوه دوستداران سیدمرتضی آوینی گرد آن حلقه زدند. دوستدارانی که آمده اند تا سیدمرتضی ...
اخبار کوتاه 2324
تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزییات تحول در نان برای سال 94 را اعلام و بر تشدید نظارت ها بر عملکرد نانوایی ها در زمینه عرضه نان سالم تأکید کرد. زهرا عبداللهی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شعار روز جهانی بهداشت مبنی بر ایمنی غذا از مزرعه تا سفره ، جزییات طرح تحول در نان و برنامه های وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در این خصوص را اعلام کرد و گفت: از آنجایی که نان قوت غالب ...
آوینی و گزین گویه هایش
است که با انقلاب اسلامی آغاز شده است . مرتضی با زبان اشارات و رمز و استعاره گزین گویه های روایت فتح بر آنست تا خودآگاهی تاریخی خود را با آنان در میان بگذارد و مخاطبانش را به تفکر درباره آنچه انسان انقلاب اسلامی ( بسیجی ها) در جبهه های جهاد فی سبیل الله محقق کرده اند تا با تأمل در آن ، تمایز میان تاریخ جدید را با تاریخ مدرنیته و تاریخ غربی و با آنچه نیستیم را روشن کند . تمایزمان را با تاریخ ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
امریکا چرا غیرقابل اعتماد است؟
اشاره ای به یک تجربه قدیمی ملت ایران در رابطه با این کشور دارد و آن هم عهد شکنی هایی که مرتبا در موارد گوناگون از سوی امریکایی ها رخ داده است و همین مسئله بی اعتمادی ایرانیان را به وعده های امریکا تشدید خواهد کرد. صرف نظر از این تجربه مستقیم ملت ایران از خلف وعده مقامات امریکایی ها به کودتای امریکایی در 28 مرداد ماه سال 1332 باز می گردد، اما پس از انقلاب اسلامی و به رغم اینکه بارها و بارها ...
انتشار 159 کتاب دینی در 20 روز نخست فروردین / کتابشناسی نخستین آثار سال 94 در 6 بخش حوزه دین و علوم قرآنی
، نبأ، 88 صفحه، جلد 5، رقعی (شومیز)، چاپ 1 سال 1394، 2000 نسخه، 35000 ریال. • الغدیر همراه: محاصره خانه عثمان و حوادث بعد از آن عبدالحسین امینی، مترجم: سیدابراهیم سیدعلوی، ویراستار: عبدالحسین فخاری، نبأ، 120 صفحه، جلد 10، رقعی (شومیز)، چاپ 1 سال 1394، 2000 نسخه، 48000 ریال. • الغدیر همراه: نگاهی به سیره خلفا عبدالحسین امینی، مترجم: سیدابراهیم سیدعلوی، ویراستار ...
سؤالی که ازموسسه آوینی بایدپرسید
مجموعه تولیدات موسسه شهید آوینی جای تامل دارد . آوینی بدون شک خط مقدم اصلی مبارزه با جریانی است که به زعم خودش شبه روشنفکران سینمای ایران را تشکیل می داده اند و اکنون چند سال بعد از شهادتش در لوای نام مبارک سید شهیدان اهل قلم فیلمی تولید می شود که دستمایه اصلی جریان روشنفکری برای تخریب ارزشها و باور مردم رنج کشیده و استوار سرزمین ایران می گردد . بدون مرز فیلم متفاوتی است ...
برج سازها کجا و مردم فلک زده شرق اصفهان کجا؟
اهمیت موضوع مسکن بود، که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در همان اوایل پیروزی شکوهمند انقللاب اسلامی حساب مشهور به حساب 100 امام را مطرح کردند و در پی آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاسیس شد؛ تا وضعیت مسکن را سر و سامان داده و تامین مسکن اقشار محروم و کم درآمد را در دستور کار خود قرار دهد و همچنین وزارت مسکن و شهرسازی که طی سال های اخیر با وزارت راه و ترابری ادغام و وزارت راه و شهرسازی نام گرفت، برای همین ...
چیزی جز زیبایی ندیدم
از ازدواج با من، یعنی در سال 1359 در جبهه ها حضور پیدا کرده بودند. برای همین از همان ابتدای زندگی مشترکمان می دانستم زندگی با ایشان ورود به جهاد است. البته عبدالله در زمان مبارزات انقلابی هم فعالیت های زیادی داشت برای آگاهی مردم و دوستان نسبت به امام و آرمان های انقلاب همه تلاش خود را کرده بود. ایشان بعدها برایم تعریف کردند که آن ایام اعلامیه های امام را برای مردم می خوانده تا راه انقلاب به درستی ...
آوینی را تنها برای یادبودها نخواهیم
خرمشهر و آبادانی رفتند سخت در محاصره بود. تولید مجموعۀ حقیقت این گونه آغاز شد . کار گروه جهاد در جبهه ها ادامه یافت. عملیات والفجر هشت که شروع شد، گروه دیگر منسجم و منظم شده بود. همین شد که مجموعۀ تلویزیونی روایت فتح در همان حال و هوا شکل گرفت و تا آخر جنگ هم ادامه پیدا کرد. بعد از اتمام جنگ نیز کارهای وی ادامه داشت وشهید آوینی راه فیلمسازی خود را در حوزه مستند ادامه داد، حتی به دستور ...
وقتی سینمای آوینی در دانشگاه های آمریکا مطالعه می شود و در دانشگاه های ایران نه!
فرد است و سبک او پیوندهای ایدئولوژیک قدرتمندی دارد. شهری در آسمان به چهل و پنج روز آغازین نبردی می پردازد که به اشغال خرمشهر توسط عراق انجامید. شهری در آسمان در پاییز سال 1371 تولید و در زمستان برای اولین بار از تلویزیون پخش شد. این آخرین مستندی بود که توسط سیدمرتضی آوینی درباره جنگ ایران و عراق ساخته است. در میان مستندهای آوینی درباره جنگ ایران و عراق، دو مجموعه از او منحصرا! بر دوره ای متمرکز می ...
جشنواره فیلم شهر تا 20 اردیبهشت پذیرای آثار در مسابقه خرمشهر است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، بخش مسابقه فیلم و عکس خرمشهر با توجه به همزمانی و آغاز پنجمین دوره جشنواره شهر در سالروز فتح خرمشهر طراحی شده و برگزاری این بخش با هدف ثبت لحظاتی شاد برای مردم شریف ایران اسلامی پیش بینی شده است. شهر خرمشهر در تاریخ دفاع مقدس به نماد رشادت ها و دلاوری های رزمندگان و مردم تبدیل شده و ...
کدام شاخه حماس، علیه داعش می جنگد؟ +تصاویر
قابل ملاحظه ای داشت و رابطه سه گرو.ه فوق الذکر (اکناف بیت المقدس،ریال جیش الاسلام و ابابیل) با حماس نیز کاهش یافت. بعد از تشکیل اتحادیه تکفیری جبهه اسلامیه متشکل از گروه های تروریستی پراکنده سوری، جیش الاسلام – که طی این مدت با شعار "همه ما شامی هستیم" تعداد زیادی سوری جذب کرده بود – به سرعت به دعوت زهران علوش (مفتی مشهور تکفیری سوریه و فرمانده کل جبهه اسلامیه) لبیک گفت و طی مدت کوتاهی به یکی از ...
بررسی سیاست های کلی برنامه ششم در مجمع تشخیص/ جز انتقال تجربه ام به سپاه٬ چیز دیگری مطرح نیست /مشروح ...
سرباز انقلاب و رهبری می دانم و رهبر انقلاب هر تصمیمی بگیرند به آن عمل می کنم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اولویت اول 20 سال گذشته اقتصاد بود و من و دوستانم تلاش کردیم که تا می توانیم به تدوین سیاست های کلان اقتصادی کشور کمک کنیم. لذا هم اکنون مجموعه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام با نظر مقام معظم رهبری فراهم شده که برخی می گویند ما تا 50 سال آینده سیاست کلان اقتصادی داریم و باید به ...
بهای خون حاج حبیب، نجات جان 80 رزمنده بود
به راستی حبیب خدا شد. پس از پیروزی انقلاب حاج حبیب الله به لحاظ علاقه شدیدی که به ادامه تحصیل داشت، پس از مدت ها تلاش و پیگیری، موفق شد ویزای تحصیلی از کشور سوئد را در مقطع دکتری در رشته داروسازی اخذ کند و در تدارک رفتن و تهیه بلیت هواپیما بود که در 31 شهریور سال 59 با تهاجم دشمن بعثی به کشور اسلامی و شروع جنگ تحمیلی برسر دوراهی سرنوشت قرار گرفت؛ رفتن به خارج از کشور و ادامه تحصیل یا ...
پاسخ سلیمی نمین به ادعای خاتمی
هدفش نجات سلطنت از بحران موجود است، تلقی گردد. (آخرین تلاش ها در آخرین روزها، ابراهیم یزدی، انتشارات قلم، چاپ پنجم، سال 63، ص32) البته ناگفته نماند آقای یزدی، خود در مورد نخست وزیری شاپور بختیار تلاش مشابهی می کند که با تیز هوشی امام ره به جایی نمی برد. (پرداختن تفصیلی به آن در حوصله این مطلب نیست). اما در مورد این ادعا که امام هر آن چه مسئولان در بعد از انقلاب می گفتند می پذیرفت، آقای ...
ارتش بعث 75 روز قبل از آغاز جنگ تحرکات مرزی خود را آغاز کرده بود/ صدام می خواست 5 ساعته خرمشهر را بگیرد
به گزارش خبرنگار سرویس حماسه و جهاد دفاع پرس ، سرهنگ جانباز علی قمری تکاور ارتش و فرمانده گردان دژ در 34 روز مقاومت از خرمشهر بوده است. 6 ماه قبل از این که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شروع شود، فرمانده شلمچه تا کوشک و مسئول گردان دژ شلمچه بوده است. او آغاز جنگ و اولین روز جنگ تحمیلی را چنین شرح می دهد: از روز 26 شهریور و قبل از آغاز جنگ، یگان ما 7 شهید و 17 مجروح داده بود که ...
تیر خلاص هم نتوانست او را از پای درآورد
گروه جهاد و مقاومت مشرق - درب خانه را می زنم، صدایی آرام و مهربان از من نشانی می خواهد و وقتی خود را معرفی می کنم به آرامی درب را باز میکند. مادری با موهای سپید و به گرمی آفتاب که سوی چشمانش را در چشم به راهی فرزند شهیدش هدیه کرده، می گوید: سردار شهید "عباس شعف" از جنس زمینیان نبود و لیاقتش همان شهادت بود و بس. در آستانه سالروز میلاد حضرت زهرا(س) مهمان مادر این شهید بزرگوار شدیم، مادری ...
گرایش به وحدت و پرهیز از اختلاف ویژگی مهم سپهبد شهید صیاد شیرازی بود
نیرومند نظامی دیگری بنام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از انقلاب را فراهم ساخت. وی با اشاره به این که در بُعد نظامی و در زمان جنگ هدف صیاد شیرازی در کنار هم جنگیدن رزمندگان بود متذکر شد : در نهایت ثابت شد هر عملیاتی که وحدت قلبی و همراهی ارگانیکی در نیروها تحت فرماندهی مطلع واحد وجود دارد، فتح بهمراه خواهد داشت. فرمانده ناوگان شمال خاطرنشان کرد : در راستای همین پرهیز از اختلاف، صیاد ...
شیرمردهای افغانی، غریبانه تشییع می شوند
سال 78 به دست منافقین مجاهدین خلق که امروز خانه شان دو کوچه پایین تر از کاخ سفید است، ترور شد و امروز 16 سال از شهادت وی می گذرد. وی گفت: اینجا قبرستان نیست و این ها مرده نیستند. این ها نه تنها زنده اند بلکه در نزد خدا روزی می خورند و ما را یاد می کنند. این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه از شهید رضا چراغی کم گفته شده و غریب است، ادامه داد: برای عملیات فتح المبینی که امام گفت ...
تدبیر صیاد شیرازی برای حفظ جان شهید "ناصر کاظمی"/ ماجرای خرابکاری مجاهدین خلق در مرزها
را دستگیر و به نیروهای اطلاعاتی تحویل دادیم. ما از زمانی که جنگ شروع شد با نیروهای سپاه در درگیری با نیروهای ضد انقلاب همکاری داشتیم. بعد از جنگ نیز در مناطق مهم مستقر می شدند و همکاری خوبی با ما و نیروی انتظامی داشتند. برای مدتی نیز به منطقه دهلران آمدم که در آنجا با عناصر اطلاعاتی سپاه همکاری داشتیم. در همان سال های ابتدایی دهه هفتاد نیز درگیری های زیادی با منافقین داشتیم ...