سایر منابع:
سایر خبرها
الهی قمشه ای: فراق خواهرم قابل تحمل نیست
ترحیم مهدیه الهی قمشه ای در سخنانی گفت: من و خواهرم به جز 50 سال خویشاوندی، 50 سال دوست بودیم؛ به همین دلیل انسی ایجاد شد که فراق او برای من غیرقابل تحمل است. سعدی گفته است یاد وصال حضرت حق باعث تسکین هجران ها می شود اما غم مهدیه نمی گذارد به وصال فکر کنم. او در ادامه متذکر شد: هر مجلس ختم یادآوری برای همه ماست و باید بیاندیشیم که این مجلس می تواند مجلس ختم من باشد. در واقع هر زنگی که ...
ایران کشوری هنرپیشه محور یا نویسنده محور!
نویسنده چاپ می کند، در بهترین مورد به تازگی شنیدم ناشر کتاب را چاپ کرده و 100 جلد از آن را به نویسنده به عنوان حق التالیف تحویل داده است. به نظرم نویسندگان جوانی که این روزها آغاز به نوشتن می کنند تا گرفتن حق التالیف از ناشران سال های سال زمان نیاز دارند. • شما کتاب های مختلفی را روانه بازار کتاب و پیشخوان کتابفروشی ها کرده اید. وضعیت فعلی تیراژ کتاب های تازه منتشر شده را چگونه ارزیابی می ...
غرب چگونه، غرب شد؟ / طبقه بندی حکایت ما و غرب از نوع روابط عشق و نفرت
، انقلاب تجاری، عصر سفرهای دریایی و تولد بورژاوزی 1400-1600 ، ظهور دولت های مطلقه؛ وستفالیا و تولد ملت - کشور 1600-1800 ، عصر روشنگری 1650-1800 ، تاثیرات اجتماعی روشنگری و روشنگری و انقلاب علمی . حجم دانش ما از غرب سطحی و ناچیز است ! زیباکلام در مقدمه می نویسد: این کتاب در اصل تلاشی اندک در برابر سیل آموزش های ایدئولوژیک و شست وشوی مغزی است که در همه بخش های جامعه از جمله مراکز ...
دانشگاه و گفتمان های ایدئولوژیک در ایران
در همه جای دنیا دانشگاه را به عنوان یک اقلیم و سرزمین تلقی می کنند که برای خود یک تمامیت دارد و رییس دانشگاه در آن حکفرمایی می کند. اما در ایران به یک سازمان دولتی با مدیریت دولتی تبدیل شده است. ما دانشگاهیان نیز باید هم هزینه ایدئولوژی دولت را بدهیم و هم خرج سرمایه داری پولی را و در واقع، از دو سو گرفتار یک چنبره هستیم. به این ترتیب، دانشگاه ایرانی در طول هشت دهه که از آن می گذرد گرفتار ایدئولوژی ها بوده و نتوانسته هستی و چیستی و هویت آکادمیک خود را مستقل از گفتمان های ایدئولوژیک تعریف و مستقر کند. ...
روایت رئیس کتابخانه ملی از برنامه ریزی فرهنگی کتاب شد
به دلبستگی های قومی، محلی، زبانی، نژادی و دینی خود بستگی ندارد و انسان به منزله انسان در نظر گرفته می شود. این اصول مبتنی بر ذات بشر پنداشته می شود. یا آن را فرایند شکل گیری و گسترش فرهنگی خاص در عرصه جهانی تعریف می کنند. فرایندی که موجی از همگونی فرهنگی را در جهان پدید می آورد و همه خاص های فرهنگی را به چالش می طلبد. از این منظر، جهانی شدن در عین حال که اقتصاد جهانی و جامعه ای فراملی ...
گزارش وقایع استان از کمبود آگاهی های جنسی جامعه و طرح جدید آموزش و پرورش/صورت های سرخ
بلکه در اختیار همه جوامع قرار دارد. اما اینکه چقدر جامعه ما از این ابزارها استفاده می کند و تاثیر میپذیرد به علت تربیت غلط و فرهنگ ضعیف جامعه ماست نه تولیدکنندگان محتواهای پورن آمریکایی. حسن بیگی در ادامه می گوید: آموزش و پرورش و دستگاه های دیگر متولی باید قبل از اجرای طرح آموزش جنسیتی والدین دانش آموزان را از تاثیرهای مثبت آن مطلع کنند و رضایت و همراهی خانواده ها را برای اجرای هرچه بهتر و ...
چرا برجام تاثیری در زندگی مردم نداشت؟/ وعده هایی که پس از 1100 روز از عمر دولت محقق نشد
مغزدار و گروه هفت کچلون درخشیده بود. فعلا با محق بودن وطن امروز یا آن نهاد خاص در ماجرای اجاره بها کاری ندارم اما اگر یک روزنامه مستقل غیردولتی و اتفاقا منتقد درباره اجاره بها با متولی ساختمانش به مشکل خورد، فارغ از اینکه حق با کیست، آیا این درست است که اسباب و اثاثیه اش را در خیابان ولو کنیم؟ این با کدام منطق جامعه مدنی و آزادی بیان قابل توجیه است؟ رسانه و روزنامه مگر نباید زبان گویای ...
صابر ابر:در زندگی واقعی رئالم در تئاتر شیدا
: اریس شهر عجیبیه. این جا انگار همه یه چیزی جا می ذارن. وقتی می آی این جا، یا چیزی بهت اضافه می شه، یا چیزی ازت کم می شه. پاریس زندگی آدم رو تغییر می ده، بعضی وقت ها هم اون رو از آدم می گیره . صابر ابر در این گفت وگو از دغدغه هایش در مقام کارگردان می گوید و نگاهش به هنر تئاتر. هنری که به عقیده او برخی آن را مقدس می پندارند وسعی می کنند حضور افراد را در آن کنترل کنند... *** نگاهی کلی به ...
از اقیانوس معرفت حکمت متعالیه بهره کافی نبرده ایم - دور نگه داشتن جامعه از جهان بینی فلسفه اسلامی س
دورنگه داشتن جامعه از جهان بینی ای چنین غنی، جذاب و مسحورکننده، لطمات عمیق بی هویتی و سبک سری فرهنگی را به دنبال دارد که امروزه در جوامع، شاهد آن هستیم. راه چاره، ورود اندیشمندان و متخصصان با اذواق مختلف در فضای نظری و فلسفی اسلامی است که نتیجه آن اشراب این گونه جهان شناسی و انسان شناسی در فرآورده های مختلف علوم انسانی از جمله فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد و ... است. عینی شدن، کارآمد شدن، و به خدمت ...
نفیسه روشن: از فضای مجازی متنفرم
به گزارش فرهنگ نیوز؛ نام نفیسه روشن، بازیگر جوانی که بسیاری او را از بازی در آثار تلویزیونی می شناسند. روشن بازی در سریال هایی همچون تب سرد، روزگار قریب، کلانتر، سال های برف و بنفشه، اغما، مثل هیچ کس، دارا و ندار، پنج کیلومتر تا بهشت و... را در کارنامه هنری خود دارد. نام نفیسه روشن مدتی است به دلیل درگیری هایش در فضای مجازی بر سر زبان ها افتاده. در همین زمینه گپ وگفتی با او داشتیم که ضمن اظهار ...
تولدتان مبارک جناب لیبرالیست
خانم ها می شود. مرتضی مردیها به عنوان یکی از اندیشمندان شناخته شده ایران هم اکنون مشغول چه کاری است؟ گویا تقدیر من جز خواندن و نوشتن نیست، بنابراین به همان مشغول هستم. کتاب خاصی در دست دارید؟ می توانید معرفی کنید؟ کتابی در دست چاپ دارم با عنوان لیبرالیسم محافظه کار ؛ کتابی است از جنس ترجمه و تدوین. حدود 20 نفر از بزرگان حوزه علوم انسانی را که در ایران ...
روشنفکر کیست؟ متحجر کدام است؟
.../امرالله اندرزیان: به گزارش عصر دنا -امرالله اندرزیان -تقابل بین این دو اصطلاح(تحجر وروشنفکر) و انطباق آنها بر عده ای از قدیم الایام در لابلای کتاب ها،مجلات،روزنامه ها ودر سالهای اخیر درسایتها و فضای مجازی نمود وظهوری فراوان داشته است.با عنایت به بعضی از مباحثی که در سطح جامعه بویژه در فضای مجازی دست به دست می شود و هر کدام گروه دیگری را متهم می نماید،نکاتی رادر همین زمینه به عرض ...
رمان هایی که از آن ها می ترسیم
اطلاع از این روحیه تصویرسازی ذهن انسان و با اتکا به آن دست به تولید اثر زدند و راهی را طی کردند که ادامه اش، امروز به تولید آثار مکتوب و سینمایی مورد توجه شده است. کارمیلا کیست؟ بد نیست برای علاقه مندان به ادبیات داستانی، کمی هم درباره شخصیت کارمیلا بگوییم. کارمیلا اشراف زاده ای نفرین شده است که به خون آشامی اشتغال دارد. او ظاهر یک دختر جوان زیبا را دارد که زیبایی و معصومیتش ...
تحریم بود عزت نبود؛ برجام برای ما عزت آورد/ سیاست درست در سایه خردورزی است؛ نه شعار دهی
.... وی با بیان اینکه این امر یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم بود گفت: این یکی از اقداماتی بود تا مردم مطلع و نظاره گر باشند و بتوانند نظر دهند، نقد کنند و نظراتشان را در کشور حاکم کنند. رئیس جمهور افزود: برای انقلابی و مستقل ماندن و خوداتکا بودن یکی از مباحث قابل ملاحظه، مسئله انرژی، نفت و گاز است. وی گفت: من امروز خدمت شما رسیدم تا از همه دست اندرکاران نفت، گاز ...
این گفتگو با شهرام شکوهی را حتما بخوانید
18 آهنگ را در هر کنسرت می خوانند. بارها پیش آمده که من در اجراهای تهران 21 یا 22 آهنگ را خوانده ام و حتی برخی اعضای گروه می گویند که چرا این همه کار می خوانی؟ به دلیل اینکه یک جایی فقط خودم هستم و از خودم مایه می گذارم. ولی در یک جایی من به تیم نیاز دارم تا بتوانم به کارها و حواشی سر و سامان بدهم تا کیفیت کار بالا برود. اینکه شما می گویید توقعات بالا می رود اتفاقاً خوب است و باید توقع مردم از ...
سینمای ایران مارکسیست زده است (1)
موعظه گوش کنند. الان تلویزیون نمونه شکست خورده فیلم موعظه گر است؛ و این بلایی که بر سر میزان مخاطب رسانه ملی آمده به این دلیل است که دائما می خواستند به مردم درس بدهند. در مدرسه و دانشگاه ها، همه ساعات را که درس نمی دهند، بالاخره زمانی را برای تنفس اختصاص می دهند، اما صدا و سیما دائما قصد تدریس دارد. برخی خواستند سینما را این گونه مدیریت کنند که اتفاق همه آن ها پست ها مدیریتی داشتند و ...
شب های کوش آداسی در کتابفروشی ها
لگوری از راه رسید ورش داره بره. این فکرا رو از تو گوشِت بیرون کن. ولی مامان، اسکندر یه لگوری نیست، او بافهم و کمالاته. نجیب و تحصیل کرده و باادبه. برام کادو آورده. ... این کتاب با 191 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 110 هزار ریال منتشر شده است.
فناوری برای ما، ما برای فناوری
افزارمندِ انجام کارهاست، که سراسر تاریخ فناوری را پوشش می دهد و سیر تاریخی درازمدتی را هم پشت سر گذاشته است. اما شکلی که معمولا امروز به این کلمه اشاره می شود، کاربردی خاص تر را در نظر دارد و به فناوری مدرن اشاره می کند. در واقع، تمام تمدن های جهان فراز و فرودهایی داشته اند که بسیاری شان را می توان به کمک ظهور و افول فناوری های گوناگون توضیح داد. دکتر شروین وکیلی، جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به ...
کشیدن دندان بدون بی حسی به عنوان مجازات!
، ضرس، برکندند و بازداشتند. مراد مؤلف آنست که از جمله عذاب ها یکی آن بود که امر کرد چهار دندان پیشین او را که ضرس خوانند برکندند! (1) یک روایت دیگر از چنین مجازاتی را در اواخر دوران زندیه می بینیم: ...دیگر در آن شهر وارد بود مولانا محمدمهدی کرمانشاهی که فاضلی تحریر و در علوم معقول بی نظیر بود. سودایی مفرط به مزاجش غالب بود...گاهی از سلطنت و جهانگیری سخن راندی. با اسمعیل خان زند که در عهدی ...
شتاب گرایی: نقد سرمایه داری یا آخرین مد فلسفی جهان؟
در آخرین برنامه پنجشنبه های مؤسسه پرسش، بارانه عمادیان، مفهوم شتاب گرایی را به عنوان یکی از جدیدترین اشکال نفی سرمایه داری توضیح داد و به ریشه های نظری آن در میان آثار متفکران مختلف از زمان مارکس تا امروز اشاره کرد. مراد فرهادپور هم از سویه های رهایی بخش مد در آثار بنیامین گفت و هم از مد به عنوان یک ایدئولوژی ناب و القای امر کهنه به جای امر نو در فضای قدرت و رابطه توأمان عشق و نفرت نسبت به مد یاد ...
مد و فلسفه؛ یک رابطه دو پهلو
نزد اهل کلام فلسفه مکروه است. خصومت پنهان با فلسفه با چند مثال تجربی روشن تر می شود. افرادی را می بینیم که به راحتی فیلسوفی را که خواندن یکی از کتاب های اصلی او بیش از یک سال وقت می برد در یک خط، در یک مصاحبه، در یک مجله، یا در صفحه اندیشه فلان روزنامه دست به سرش می کنند با این عنوان که حرف های او چندان مهم نیست. نمونه دیگر، نوعی وسواس دیوانه وار نسبت به یک چهره خاص است و کنارزدن بقیه به عنوان مد ...
شبکه قرآن؛ منزلگاه همه مخاطبان تلویزیون
بسیاری از کشورهای اسلامی برنامه سازی با موضوعات قرآنی را جدی نگرفته اند و بحث رسانه ای کردن این کتاب الهی را منوط به پخش آیاتی کوتاه آن هم در مناسبت های خاص کرده اند. با توجه به اهمیت نشر مفاهیم قرآنی و ترویج و نمود این فرهنگ متعالی در سبک زندگی نوع بشر، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1379 اقدام به راه اندازی شبکه قرآن کرد. این شبکه امروزه به صورت تخصصی و 24 ساعته از کانال 8 سیما برنامه هایی متنوع با موضوع و محوریت قرآن از جمله مستند، فیلم های داستانی، سریال، اذان و قرائت، ترتیل خوانی، سرود و تواشیح، مسابقات، گفت وگو و بسیاری دیگر پخش می کند. ارتباط های صوتی و پیامکی با شبکه قرآن نشان و حکایت از کثرت مخاطبان این شبکه نه تنها در داخل بلکه خارج از کشور دارد. شبکه 8، سیمای تخصصی قرآن از جمله برنامه های موفق این شبکه، برنامه پلاک هشت است. تهیه کننده این برنامه در گفت وگو با جام جم معتقد است: شبکه قرآن، شبکه ای مسمّا به نام نامی امام هشتم، علی ابن موسی الرضا(ع) است. لذا بسیاری از مخاطبان رسانه ملی این شبکه را با عنوان شبکه هشت می شناسند. مرتضی طمقائیل افزود: برنامه پلاک هشت یک فضای دوستانه و صمیمی برای مهمانانی است که حضور آنان در شبکه های مختلف باعث رونق آنتن می شود و شبکه های رادیویی و تلویزیونی از قرائت، تواشیح، ترتیل و اذان آنان در طول شبانه روز انتفاع می برند. لذا نام این برنامه پلاک هشت گذاشته شد تا القاء کننده این امر باشد که شبکه قرآن نه تنها شبکه ای برای دوستداران کلام وحی بلکه منزلی برای حضور همه مخاطبان تلویزیون است. این تهیه کننده گفت: پلاک هشت برنامه ای گفت وگومحور است که شامل چند آیتم می شود. آیتم نخست مربوط به مهمانان برنامه است که از فعالان، پیشکسوتان و چهره های قرآنی انتخاب و به برنامه دعوت می شوند. این گفت وگو برخلاف اکثر گفت وگوهای تلویزیونی، بسیار صمیمانه و خودمانی است. آیتم دوم شامل مستندی کوتاه و تولیدی از زندگی خصوصی مهمان برنامه است. مخاطب در این بخش با فعالیت های شخصی، اخلاق و رفتار مهمان در خانه خود بیشتر آشنا می شود. غافلگیری در برنامه ای زنده وی افزود: آیتم سوم شامل بخش شگفتانه است. این بخش به نوعی مهمان برنامه را غافلگیر می کند. یک تماس تلفنی با دوستی قدیمی، نمایش یک عکس خاطره انگیز یا هر موردی که مهمان برنامه را شوکه کند در این آیتم قرار دارد. آیتم چهارم به چهره های قرآنی هفته تعلق دارد. به عبارتی با رصد اخبار و شناسایی چهره های قرآنی، سه چهره فعال قرآنی انتخاب و از مخاطبان می خواهیم با توجه به فعالیت هر یک، با پیامک، چهره برتر قرآنی هفته را انتخاب کنند. وی در پایان یادآور شد: برنامه پلاک هشت هر پنجشنبه به صورت زنده به مدت 60 دقیقه از ساعت 22 از شبکه قرآن و با اجرای حیدر جاودان پخش می شود. خیابان ولیعصر کجاست؟ در ادامه حجت الاسلام عبدالله رضایی، تهیه کننده برنامه حاضرِغایب از نظر که یکی دیگر از برنامه های این شبکه است، گفت: حاضر ِغایب از نظر عنوان برنامه ای گفت وگومحور، ترکیبی و با رویکردی اجتماعی است که هر سه شنبه به مدت 60 دقیقه و از ساعت 21 به صورت زنده از مسجد جمکران تولید و پخش می شود. وی افزود: موضوع این برنامه، زمینه سازی ظهور، نقش منتظران و مباحث قرآن و مهدویت است. این برنامه نوعی چالش فکری و رفتاری را مطرح می کند و آن این که همگان تصور می کنند امام دوازدهم شیعیان غایب است در حالی که ما با نوع رفتار، سبک زندگی، درآمد، خوراک، اندیشه و اعتقادات خویش جامعه ای ساخته ایم که ظرفیت پذیرش ایشان را ندارد. به عبارتی ما غایب و ایشان حاضر و ناظر به اعمال و رفتار انسان است. رضایی تصریح کرد: آیتم های برنامه حاضرِ غایب از نظر عبارتند از نخست آیتم خیابان ولیعصر. این بخش می خواهد بگوید هر فردی که در محلی زندگی می کند، کسب و تجارت دارد یا در خیابانی که تردد می کند به نوعی در خیابان و مسیر ولیعصر است و باید امام عصر را ناظر بر کسب و کار و زندگی خود بداند. امید، موضوع اصلی مهدویت این برنامه ساز تلویزیونی با بیان این که تِم اصلی برنامه بر اساس امیدافزایی اجتماعی است، افزود: آیتم دوم شامل گزارشی از سطح شهر و بررسی بحث امید و ناامیدی در میان مردم است. موضوع مهدویت کاملا با بحث امید در ارتباط است و در این بخش نشان داده می شود که امید به مهدویت چه تاثیری می تواند در سلامت و سعادت زندگی فردی و اجتماعی موثر داشته باشد. وی افزود: سوم، آیتم دُردانه است که شامل مباحث تربیتی مهدوی و نسبت آن با خانواده ها و فرزندان یک جامعه دینی است. در این بخش موضوع امام عصر از نگاه کودکان و نوجوانان مطرح می شود. آیتم چهارم مسابقه پیامکی است که در آن به آیاتی از قرآن کریم که به موضوع مهدوی ...
فرق سؤال و شبهه در چیست؟
مشاهده کرد و دانست که در قرآن و روایات نیز به هر قسم از این دو، به گونه ای در خور شأن پاسخ داده شده است. [12] [1] . مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی- فارسی ، ص 516، بی جا، بی تا. [2] . ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 13، ص 503، بیروت، دار صادر، 1414ق. [3] . سید رضی، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 81، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [4] . ابن فارس، أحمد، معجم ...
انتخابات شورای شهر ؛ فردای افلاک
رضا عالیخانی چگنی / میرملاس : فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ – آیه شریفه 18سوره زمر – (پس مژده به بندگان من، کسانی که سخن ها را می شنوند و سپس نیکوترین آن را انتخاب می کنند) بسمه تعالی با سلام خدمت همشهریان عزیز: هر دوره از انتخابات در شهر عزیزمان(خرم آباد) مردم این دیار [...] رضا عالیخانی چگنی / میرملاس : فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ – آیه شریفه 18سوره زمر – (پس مژده به بندگان من، کسانی که سخن ها را می شنوند و سپس نیکوترین آن را انتخاب می کنند) بسمه تعالی با سلام خدمت همشهریان عزیز: هر دوره از انتخابات در شهر عزیزمان(خرم آباد) مردم این دیار مانند دانشجویانی رفتار می کنند که شب امتحان درس می خوانند حاصل دست رنج آن دسته از دانشجویانی که مدت ها برنامه ریزی میکنند بی شک بهتر و برتر از دانشجویانی است که وقتی را صرف درس خواندن نمی کنند....مردم عزیز ما برای شناخت کافی از نفراتی که نامزد انتخابات میشوند وقتی را هزینه نمی کنند شاید دلیل آن وعده های پوچ نمایندگان ادوار گذشته می باشد که باعث بی انگیزگی شده است یا شاید هنوز نمی دانند شرکت در انتخابات و انتخاب درست از وظایف شرعی آن هاست ما همه پیرو خط ولایت هستیم وقتی به فتوای رهبر و دستورات ایشان لبیک گفته ایم باید مطیع فرمایشات ایشان باشیم انتخابات و انتخاب صحیح را مهم بدانیم د راستای پیشبرد اهداف و توسعه شهر و همچنین شفاف سازی برنامه نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر گروهی به نام شورای شهر فردای افلاک تشکیل داده ایم تا بتوانیم با کمک همه همشهریان عزیز اصلح ترین نفرات را برای شورای اسلامی شهر انتخاب کنیم هدف ما در گروه تلگرامی “شورای شهر فردای افلاک ” معرفی نامزدهای شورای اسلامی شهر در دوره پنجم ،نقد و بررسی دوره چهارم و عملکرد آنها،پرسش و پاسخ از نمایندگان فعلی و نامزدهای دوره پنجم و ... با فراگیر شدن دنیای مجازی این فرصت را در اختیار داریم تا شروع زود هنگامی در شناخت کاندیدای انتخاباتی داشته باشیم ما برای کمک به شهرمان به کسانی نیازمندیم که به فکر آینده فرزندان این دیار باشد نه به فکر گذشته پدرهایشان،با آگاه سازی مردم عزیز شهرمان انتخاباتی به دور از طایفه گرایی و حزب گرایی داشته باشیم این موضوع زمانی محقق میشود که هرکس از خود و خانواده خود شروع کند به فرهنگ سازی دقیق وقتی ما نتوانیم خانواده خود را به شایسته سالاری تشویق کنیم هرگز نخواهیم توانست که همسایه خود را متقاعد کنیم پس همه دست به دست هم خواهیم داد و خرم آبادی خرم و آباد خواهیم ساخت. *مدیریت گروه تلگرامی شورای شهر فردای افلاک/ رضا عالیخانی چگنی https://telegram.me/joinchat/BV3dzz9LAm01-HK3Wf2TSg درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
نسیم شمال، شاعری همطراز ستارخان
، شعرهای طنز نسیم شمال هم بعد از 100 سال هنوز در حافظه ها باقی است و به عنوان نمونه اعلا ی طنز بازگو می شود: دست مزن! چشم، ببستم دو دست راه مرو! چشم، دو پایم شکست حرف مزن! قطع نمودم سخن نطق مکن! چشم، ببستم دهن هیچ نفهم! این سخن عنوان مکن خواهش نافهمی انسان مکن لال شوم، کور شوم، کر شوم لیک محال است که من خر شوم ...
انقلاب مشروطه، پایه ای برای انقلاب اسلامی شد
...، در تضاد با حکومت بودند و تضادشان هم خونی و جنگی نبوده، بلکه خیلی با آرامش می خواستند نظام قانونی برقرار بکنند. به زبان دیگر مردم از حالت رعیت بودن خارج شده و به صورت ملت در صحنه تاریخ حضور پیدا می کردند... جامعه ایران در آن زمان حالتی پیدا می کند که عامل های آن قبلا بیان شد که در دوره صفویه یا سلجوقی به آن حالت نبوده است. تمام شیوه های استبدادی در ایران همیشه بوده است ...
شاعری که مقلد مقلدان خود است
. وی با اشاره به محتاط بودن علی پور گفت: در نگاهی کلی می توان گفت که او مقلد مقلدان خویش است. او شعری بدیع می سراید و او را برای همه می خواند اما منتشرش نمی کند و یکی از مقلدان همان دنیای تازه او را در شعرش ترسیم می کند و چون صدایش از صدای علی پور بلندتر است، مردم آن جهان بینی را حاصل تلاش او می دانند و حتی اگر با اشعار علی پور روبه رو شوند، او را تقلیدی از شاعری که بیش از او می شناسند می ...
نقد صریح نسخه تاریخ گذشته لیبرال ها برای محرومیت زدایی
برنامه ثریا بعد از دو ماه سکوت با برنامه جنجالی مناطق آزاد و بررسی لایحه دو برابر کردن گلوگاه های واردات به کشور به روی آنتن برگشت. در دو ماه گذشته برخی رسانه ها با ابراز نگرانی ها از تعطیلی ثریا گمان زنی هایی کرده بودند مبنی بر اینکه مشکلات بوجود آمده ممکن است موجب محدودیت هایی برای این برنامه صریح انقلابی بشود. ...
فقه اجتماعی چیست؟ / جامعه و دولت مدرن در نسبت با فقه
پرداختن به مسائلی اجتماعی مثل نماز جمعه و جماعت می دانند. این جزو فقه ما بوده، استنباط شده و مسئله جدیدی نیست. گروهی بخشی از فقه را که مسائل نوپدید است، مثل رسانه، ترافیک، تجارت الکترونیک، بیمه، شرکت های سهامی جدید، بورس، بانک و بازار بورس و امثال اینها را فقه اجتماعی می دانند. برخی نیز دایره فقه اجتماعی را مفاهیم جدیدِ اجتماعی می دانند که در حوزه دانشِ جامعه شناسی پیدا می شود ...