سایر منابع:
سایر خبرها
مردی که اشکهایش را در چشمهایش نگه میداشت
مدرسه ای شده بودم که در پاگرد راه پله نشسته بود و بدون اینکه بداند چرا گریه می کرد؛ می گفت: خب حالا الان تو گریه کنی اون زنده می شه؟ گفتم: ببین بودن تو این دنیا همین جوری سخته.. بودن درش برای ما تلخه، شیرینیش زیر دندون ما نرفته و نمیره، سرمون بهش گرم نمی شه، تا دنیا دنیاست ما درش غریبه ایم، آدم ها هم که فقط بلدند با بدی ها و خودخواهی شون این دنیا رو تلخ تر بکنن؛ حالا این وسط یکی مثل ...
آسیب های جنسی شغلی
به گزارش شفاآنلاین ،ثریا: "همکارم یدفعه شروع می کنه به حرف زدن در مورد مسایل شخصی و خصوصی خودش و از منم سؤال می پرسه، تو این مواقع با این که فقط داره صحبت می کنه، ولی من احساس می کنم هر لحظه داره برام ناامن می شه، احساس بدی بهم دست می ده، حس می کنم امنیت ندارم.” در پژوهشی تلاش شد آزار جنسی زنان در محیط کار، علل، پیامدها و شیوه های مواجهه زنان در این موقعیت ها، به روش کیفی مورد بررسی قرار ...
اینکه از فیلم ساز بخواهیم دردهای جامعه را مداوا کند، زیاده خواهی است
... آذین در توضیح گفت: در مورد شهید آوینی زیاد صحبت شده اما درست به جامعه شناسانده نشده، برخی از دوستان نزدیک ایشان هم هنوز نتوانسته اند این شهید را درست بشناسند و آن را به جامعه معرفی کنند. آوینی از وادی های مختلف عبور کرد تا به نور رسید. وقتی هم به نور رسید، قلم و تصویرش منور شد، با همین نگاه به فرهنگ و سینما و جامعه و باورهای مردم توجه کرد و سعی کرد با ارائه ی نظریاتی که هنوز هم حلاجی نشده ...
باید قلبم را به زیارتگاه ببرم/ از پریدن روی دیوار به داخل حیاط تا جمع کردن فرش های صحن جمهوری
خانه می برد؟ تا به خانه می رسید چیزی از این گل های تر و تازه باقی نمانده بود. دختر همچنان کنارش ایستاده بود. پانزده، شانزده سالی داشت. هم سن و سال خواهرش زهرا بود. اما به جز سن و سال، هیچ چیزش شبیه زهرا نبود. نه لباس های کهنه و رنگ و رو رفته اش، نه صورت آفتاب سوخته و نازیبایش و نه بوی کهنگی و عرق لباس هایش... چشمش به دختر گل فروش افتاد. کنار یک بی.ام.و سفید ایستاده بود ...
سومین رمان کیمیایی منتشر شد
اختیار فضلی نگران آن ها شد. ماهیان مرده و لزج سر می خوردند و روی هم در ته ظرف تلنبار می شدند. مرتضی دید فضلی ایستاده و نگاه می کند. او هم ایستاد. دو لاشه ماهی بیرون افتاده را برداشت به میان ماهیان دیگر انداخت. ماهیان در هم شده بودند. مغازه دار و شاگردش برای سوا کردن آن ها آمدند و شاگرد که فریاد زد: ماهی! ماهی تازه! مرتضی ترسید و تکانی خورد و دید فضلی ندید، راحت تر شد و به فضلی ...
تماشای سریال در حاشیه با پزشکان و پرستاران در بیمارستان / ما هم می خندیم
به گزارش ستاره نیوز، مسؤول حراست می گوید: این سریال درحاشیه که مشکلی نداره، همه چیزش خوبه، کلی هم می خندیم. چرا نباید پخش بشه؟ سوپروایزر هم که کنار دست او در اتاقک نگهبانی ورودی بیمارستان نشسته بود، سر تکان می دهد: این جا همه این سریال را می بینند و برای پخش آن هم مشکلی وجود ندارد. نظافتچی کنار نگهبان نشسته. حالا یه سریالی پخش می شه مردم ده دقیقه می خندند، شما رسانه ها این قدر جوسازی می کنین که ...
احتمال جهش قیمت ها با ادامه رکود مسکن
.... سالی 20 درصد گرون شه با اینکه بعد 5 سال دو برابر شه فرقی نداره. رکود بیشترم میشه بیشترم باد میکنه رو دستتون درودبرکارشناسان باشهامت مسکن که شرف حرفه ای خودرابه بازار رقیب یعنی بورس نفروخته اند مثلا میخای با این حرفت مردم بترسن مصالح فروش و آهن فروش موقع رونق دپو و احتکار کردن ، مازاد تولیدشون رو صادر کنن من خونه دومم را بعد از کاهش 30 درصدی قیمت ...
جزء از کل و بیشعوری پر فروش های کتابفروشی های تهران/ رقابت آثار نشر چشمه و تیسا در هفته سوم فروردین ماه
فروردین ماه چنان مورد استقبال قرار گرفت که رقابت تنگاتنگی را با بیشعوری در فهرست پر فروش های کتابفروشی های تهران دنبال می کند. همچنین کتاب هایی چون سید ضیاء؛ عامل مشروطه ، وزیری امیر حسنک و پذیرفتن از دیگر کتاب های محبوب کتابفروشی های تهران در هفته گذشته بودند و ناشرانی چون چشمه ، تیسا ، فیروزی و ثالث حضوری پر رنگ در فهرست پر فروش های کتابفروشی های تهران داشته اند. این گزارش ...
معضل اجتماعی یا یک فاجعه فرهنگی؟ ای کاش که توله سگم حرفم را بفهمد!
رفیقم بودند، اما وقتی که به سودی نمی رسیدند، دورم را خط می کشیدند. فرهنگ نیوز: شما چندتا ازدواج ناموفق داشتید؟ علت طلاق چه بوده؟ 2 تا، من اوایل خیلی رسیدگی و محبت می کردم، مثلا همسر اولم را سفر خارج از کشور می بردم. اجازه دادم از دیپلم تا فوق لیسانس درس بخواند بعد که خواستم سرکار نرود، چون به زندگی نم یرسید، اما قبول نکرد، منم سر حرف خودم ماندم و طلاقش دادم. و طلاق های بعدی همسر ...
مهران مدیری به فکر مردم است؟!
بیارین برای اینکه این افراد به فکر مردم نبودند. مساله بعدی اینکه فردی می تونه از به نوعی سرمایه داری و اجحاف و ... انتقاد کنه که خودش تو این طبقه نباشه اما خب شما می تونین مصاحبه فرزند آقای مدیری رو مطالعه کنید که خودشون رو جزو ده پولدار ترین فرد ایران قلمداد کردن خب سوال اینجاس چطور از کار هنری در تلویزیون می شه به این حجم از درامد رسید؟ مساله بعدی شگرد تبلیغاتی بزرگیه که از ...
نامه اعتراضی وکلای دادگستری علیه در حاشیه و صحبت های بازیگر محبوب فوق سری و ستایش 3
وضعیت "ستایش 3" عنوان کرد: چند وقت پیش نویسنده سریال ستایش را در مراسمی دیدم و او از نگارش سری سوم این مجموعه و پررنگ شدن نقش محسن در آن به من خبر داد و گفت: به دلیل تقاضای زیاد مردم قرار است "ستایش 3" را ساخته و قصه آن را به سرانجام برسانیم و محسن هم نقش موثر و زیادی در این فصل دارد و حتما خودت باید آن را ایفا کنی حالا باید منتظر ماند و دید تصمیم مدیران، تهیه کننده و کارگردان چیست و اصلا من می توانم در این سری بازی کنم؟ این بازیگر در پایان خاطرنشان کرد: برای همه، آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم سال 94 برای همه سرشار از عشق، پول و سلامتی باشد. ...
عکاسی از پرنده سعادت!
2روزه بود. گفتیم اگر قرار باشد حال و هوایمان عوض شود همین 2روز هم کافی است. وقتی پایمان به آبادی رسید با اینکه مشغله کاری زیادی داشتیم 4روز ماندیم! واقعا همان سفری بود که به آن نیاز داشتم. سوای آب و هوا و مناظر بکر روستا، اهالی مهمان نواز و مهربان روستا بودند که دل کندن از آنها کار را سخت تر می کرد. شب ها می نشستیم پای آتش و روستایی ها برایمان از کار و زندگی شان در آبادی و همچنین قصه و داستان های ...
دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد
، می خواست همه چیز را بداند اما خوب می دیدم که بیشتر اوقات اصلا گوش نمی دهد. کم کم رطوبت و سردی و هوا بیشتر شد ما کمی به هم نزدیک شدیم تا گرمتر شویم. سرانجام بلند شد، زمان رفتنش رسیده بود. به من گفت : از تو خواهشی دارم فقط یک خواهش میخواهم بویت کنم. چون من جواب ندادم، اعتراف کرد در همه ی این سال ها دوست داشته بوی مرا حس کند، هوای مرا نفس بکشد. با زحمت دست هایم را ته جیب پالتویم ...
اوضاع جوری شده که...
پست ترین کار اینه که دست بذاریم رو نقطه ضعف دیگران بعد بهش بگیم شوخی! ========= اس ام اس خنده دار ========= اوضاع جوری شده که هر شیش ماه یه بار آدم باس آستینش رو بررسی کنه ببینه ماری چیزی اون تو پرورش نیافته باشه یه وقت...!!! ========= اس ام اس خنده دار ========= حالا گفتن نداره ولی ما ازین خونواده های با کلاسی هستیم که زباله ...
پدرم اهل مطالعه نبود و خیلی کم کتاب می خواند/راه حلی که در “قارچ سمی” ارائه داد براساس تئوری اسلام نبود
جشنواره ای هم شکل یافت. نظر پدر درباره اینگونه فیلمسازان چه بود؟ بیشتر نگاه پدر به خود و وضعیتش بود تا دیگران و درباره فیلمسازان دیگر نظری نمی داد. البته این را بگویم که پدر نه تنها از جایزه بدش نمی آمد، بلکه از گرفتنش استقبال هم می کرد و این طبیعت هر آدمی است و ملاقلی پور هم از جنس همین مردم بود. اما برای رسول ملاقلی پور مهم تر از همه چیز، ارتباط با مخاطب بود. من یادم می آید که پدر یک روز ...
ملاقلی پور گفته بود: قارچ سمی یعنی من
مردم بود. اما برای رسول ملاقلی پور مهم تر از همه چیز، ارتباط با مخاطب بود. من یادم می آید که پدر یک روز به من زنگ زد و با خوشحالی گفت که علی، مردم جلوی سینما فرهنگ برای فیلم میم مثل مادر صف کشیده اند. آخرین یادگاری مرحوم ملاقلی پور که عاشقانه زیبایی برای مادر شد. بله! به نظرم سیر دریافت معرفت در رسول ملاقلی پور به سمتی رفت که فیلمی مانند میم مثل مادر را ساخت. فیلمی که به زیبایی پیام مهر و ...
شهید فاتح فاتح دل ها شد
و ظریف شان نشانه ای برای چک کردن مدارک بود- ایرانی های زیادی هم دیده می شوند که برای تشییع شهدا و شرکت در مراسم عزاداری آنان به حرم رضوی و بهشت رضا(ع) می روند. جمع زیادی از مردم ایران پیش قدم شدند. این آغاز یک تغییر فرهنگی و ترویج نگاه انسانی به بشر افغانستانی متولد و ساکن شده در سرزمین جمهوری اسلامی است. ماجرا ادامه پیدا کرد و در روز تشییع پیکر شهیدان علیرضا توسلی معروف به ابوحامد و رضا بخشی ...
تعارضی بین هنر و اجتماع وجود ندارد
. عمری با نویسندگان مهم معاصرمان محشور بوده ام و از کارهای شان یادداشت برداشته ام. آل احمد یکی از ذخایر بزرگ زبان فارسی است، او حتی در نامه هایی که می نویسد این ویژگی را دارد، مثلا یک جا نوشته قورما کردن پول نفت . از این نظر آنها با نویسنده های جوان دوره کنونی قابل قیاس نیستند چرا که دایره لغات شان بسیار گسترده بود. یا احمد شاملو که بعد از هدایت و دهخدا کار فرهنگ مردم رادر کتاب کوچه با آن عظمت در دست ...
نبرد با تانکها
ازم نگیرره. و بلا فاصله از حاجی پور پرسید: وضعیت چطوره؟ صدای شلیک ها و انفجارها در مغز حاجی پور طنین می انداخت . مثل اینکه چشم در چشم خورشید گرته باشد. چشمانش را بست. مکثی کرد و گفت: تا حالا چهار بار پاتک کردن، هر بار یه ارایش تازه میان جلو، نزدیک صد تا از بچه ها تا حالا شهید شدن. –چرا وضعیت رو به عقب گزارش نکردی؟ – توی تمام خط یه بیسیم سالم نمونده! – اما هر جوری ...
همسرگزینی مجازی
...، خوب نشدم. حالا از این که بگذریم، مثل این که قرار شده از این به بعد همه چی تو مطبوعات زوری بشه. یعنی به زور یه کارایی انجام بشه. معمولا هم وقتی تو مطبوعات پای زور میاد وسط اولش یه جوری میاد که انگار به نفع روزنامه نگاره، اما بعد یه جوری پیش می ره که به ضررش می شه. کلا از دوران کاغذ اخبار و صور اسرافیل قصه همین جوری بوده. الان هم که انگار وزارت ارشاد میخواد زورکی مدیرمسئول ها رو وادار کنه که ...
سرنوشت طبقه هفتم علاءالدین چه شد؟
اند پولشان را بگیرند. آنهایی که خیلی گیر بودند! وگرنه بقیه افراد را پخش کردند بین سایر مغازه ها. الان اگر نگاه کنید در خیلی از مغازه ها به جای یکی - دو نفر چهار - پنج نفر مشغول کار هستند. یعنی طرف که تا دیروز میلیاردر بوده، حالا مجبور است با شخص دیگری شریکی کار کند. آن هم با هزار منت! او مکثی می کند و ادامه می دهد: قصه تخریب علاءالدین، فقط و فقط به نفع مالکین پاساژ روبه رویی - چهارسو - شد ...
خودشیفتگی، سینمای ایران را به یک قدمی ورشکستگی مطلق کشانده
به مردم نشان داد و رسالت سینما این است. در مورد فیلم هایی که در جشنواره ها مورد استقابل قرار می گیرد هم این حرف زیاد شنیده می شود که مگر چیزی جز واقعیت بازنمایی شده است. به فرض اینکه این روایت آنها از جامعه واقعی باشد چه؟ راه انداختن صف های طولانی برای گرفتن مرغ و برنج و... تحقیر ملت بود من نمی خواهم بگویم که ما به هیچ وجه مشکل نداریم؛ ما هم مشکلات اقتصادی زیادی داریم و من ...
فریدون و حامد از یدالله می گویند/ سپهر سحابی از پنجره خانواده
: آخرین حرف درباره پدر بزرگ؟ سکوتی سرشار از ناگفته ها... . بعد به زمین خیره می شود. به همراه عکاس روزنامه به حیاط ساختمان می آییم و بعد از خاموش شدن ضبط چند دقیقه ای درباره شرایط روز صحبت می کنیم. نیم ساعت بعد از پایان مصاحبه از ساختمان مجله ایران فردا و گروه فرهنگی اخلاق خارج می شوم. به خود می گویم پیرمرد، فرهنگ دوستی اید ئالیست بود و عمل گرا. روزنامه شرق ...
پای مادر را ببوس همه کارها درست می شود
500 تا کلمه که سهله اگه پنج به نمای N واژه هم برای توصیف تو در اختیارم بود باز حرف کم می اومد، آخه برای از تو گفتن باید از کجا شروع کنم؟ کدوم واژه توانایی تعریف یه لحظه با تو بودن رو داره؟ خوبی های بی نهایت تو و زبان ناتوان من توی این یادداشت کوتاه به کجا می رسه؟ چطور می شه اون وجود آسمونی رو با واژه های زمینی توصیف کرد؟ مامان؛ شاید خودت ندونی وقتی که خسته از همه دنیا به آغوش تو پناه میارم و از ...
تحریم 30 ساله اسرائیل توسط علی رهبری و برنامه کنسرت های بهاری
گروه موسیقی، درحالی که ساعاتی پیش برنامه های ارکستر سمفونیک تهران در 6 ماه اول امسال اعلام شد، علی رهبری، رهبر جدید این ارکستر از دلایلش برای اجرای سرزمین های اشغالی سخن گفت. به گزارش بولتن نیوز ، معرفی برنامه های ارکستر سمفونیک تهران در 6 ماه اول سال، هدیه سهراب پورناظری به مردم بی خانمان، رضا ناژفر ، فلوت نواز ارکستر سمفونیک در راه تهران، صحبت های علی رهبری درباره تحریم اسرائیل و حواشی ...
پس از دعوت حمید گودرزی، او بارها تهدید شد/ ترورها هنوز متوقف نشده!
، دلیل هم دارد، به خاطر اینکه من 20 سال قبل، فیلم جاسوسی ساخته بودم و در آن مورد هم از ابتدا شرط کرده بودم که وزارت اطلاعات در کار من دخالت نکند. فیلم تمام شده را نگاه کنند و بگویند که قابل نمایش هست یا نیست. حالا بعد از 20 سال فکر می کنم که رابطه برعکس هم شده است یعنی وقتی من صلاح می بینم که در زمینه ای فیلمی ساخته شود، آنها هستند که به حرف من گوش می کنند. تمام فیلم های جاسوسی که مورد اشاره تو هستند ...
روایت گذر از چالش ها با کاوش در قرآن/ هم کلام با بانوی مترجم قرآن + عکس
بدنمان می لرزد. خیلی زیباست و اگر به معنای آن نگاه کنیم واقعا دچار تحول خواهیم شد. قرآن سرتاسر نویدبخش است بعد از خواندن معانی قرآن فهمیدم که چقدر آیه نویدبخش زیاد است. آن زمان من همیشه می گفتم چرا ما همش باید به فکر آن دنیا باشیم. این تفکری که تو می میری و مردنت سؤال دارد و نکیر و منکر هستند و زجر می کشی. اکنون می فهمم که این تفکر در بوداست. اکنون که شیعه شناسی می خوانم می ...
مبانی و اهداف توسعه سیاسی از دیدگاه امام خمینی(رحمه الله علیه)
، تفسیر سوره حمد: 98 103) انسان در نگاه امام یک موجود ملکوتی است و تلاش های این موجود برای رسیدن به اصل خویش و رفع موانع برای وصول به آن در مکتب امام به مجاهده و مبارزه تعبیر می شود؛ از این رو، انسان باید برای رهایی از نفس و رسیدن به قرب در مرحله اول برای خدا قیام کند و حکومت در این مسیر، وسیله ای است که انسان را به مرتبۀ الهی می رساند و هدف مکتب های توحیدی آن است که مردم را از ظلمت های ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
در جست و جوی انسان کامل
پرواز به عالم ملکوت را پیدا کند تا دوباره در قالب پری متجلی شود، و آن آئینه گونگی و پری گونگی قبل از هبوط را دوباره به دست آورد . این چنین هم هست . یعنی اگر انسان واقعا بر سریر بندگی خدا تکیه بزند و در بندگی اش هم خالص باشد ، به مراتبی از عصمت می رسد و خلق و خوی الهی را پیدا می کند . شاید اشاره فرید هم در بیت زیر به این معصومیت از دست رفته باشد : یک روز در بهشت تو پروانه بوده ایم یعنی ...