سایر منابع:
سایر خبرها
مسعود کرامتی: حوصله بازی در این نقش ها را ندارم!
. قصه را با ویژگی هایش برای من گفتند. قصه یک مقدار دستخوش تغییر شد، به خصوص در زمان اجرا که به لحاظ معنا و مفهوم حتی بهتر شد و از استخوان بندی بهتری برخوردار شد. نگارش و تصویربرداری هم قرار بود همزمان پیش برود. راجع به یحیی به سرعت به نتیجه رسیدید یا اینکه به عنوان بازیگر چکش خواری خودتان را برای کاراکتر داشتید؟ راجع به نقش صحبت های اولیه را داشتیم. قطعاً من نظرات خودم را راجع ...
کامل ترین برنامه کنسرت های بهار 94
موسیقی ایرانیان – لاله جهانشاهی: با آغاز بهار 1394و پایان تعطیلات عید نوروز، هنرمندان موسیقی کشور در تدارک برگزاری اجراهای زنده و کنسرت های خود هستند تا بعد از مدتی، دوباره دست به کار شوند و اجرا های خاطره انگیزی برای هواداران خود داشته باشند. این دو ماه مانده به ماه مبارک رمضان هم فرصت خوبی برای گروه های موسیقی است که آخرین کنسرت هایشان را برگزار کنند. البته طبق معمول تنور کنسرت های پاپ داغ تر ...
خاطره حاج احمد واعظی از مرحوم استاد آهی
را این همه مورد تفقد قرار دادند که یک لبخند را بر روی چهره آقا نشانده ام، پشت این قصه نوکری، آستان حضرات معصومین (ع) است که عظمت دارد. از طرفی هم اگر بی حرمتی و بی احترامی به نوکر امام حسین (ع) شود منظور از نوکر امام حسین فقط مداح نیست هر کسی که به حسین بن علی در هر زمینه ای علاقه مند است سینه زن، کفش جفت کن، چایی می ریزد، حتی اهل هیأت هم نیست اما در دلش آقا را دوست دارد نوکر حضرت است. ...
جزئیات سریال دردسرهای عظیم 2 +تصاویر
به تازگی به این جمع پیوسته اند. در خلاصه داستان سریال آمده است: با پیدا شدن بچه ای در ماشین و آمدن خانواده لطیف (جواد عزتی) از شهرستان و دعوت از خانواده پدری بهار (الناز حبیبی)، آندو دچار دردسرهای فراوانی می شوند. فرحان (مهدی هاشمی) که خود را مدیون کمک های لطیف و بهار می داند، سعی می کند مشکلات پیش آمده برای آنها را حل و فصل کند، اما... . سایر عوامل اصلی دردسرهای عظیم 2 ...
رامین ناصرنصیر هم در حاشیه می رود؟
.... ناصرنصیر در پایان گفت وگویش با ایسنا درباره ی حضورش در سریال حسن فتحی توضیح داد: تصویربرداری سریال شهرزاد همچنان ادامه دارد و فکر می کنم طی سه الی چهار ماه آینده به پایان برسد. این مجموعه کار بزرگی است و بازیگران خوب زیادی در آن حضور دارند. ماجرای اصلی شهرزاد در سه خانواده اتفاق می افتد و من نقش شوهر خواهر شخصیت شهرزاد را بازی می کنم که خانم ترانه علیدوستی ایفای نقش اصلی را بر عهده دارد. ...
شکست پزشکان منتقد، شکست سریال مدیری
همدلی بیشتری برانگیزد سیامک انصاری است؟ ماجراهای اعتراض به این سریال یادآور اعتراض وکلای دادگستری به سریال او یک فرشته بود است. این سریال که در ماه رمضان سال 1384 از تلویزیون پخش شد داستانِ فردی به نام بهزاد بود که با زنی تصادف می کند و پس از ماجراهایی می خواهد از همسر خود جدا شود و با او ازدواج کند. بعدها اما در سریال مشخص می شود که فرشته در واقع شیطان است و در جای دیگری در سریال هم به ...
این سریال ها کلا باس ماس!
منوچهر نوذری در یک خانواده پیش می رود ،نویسنده سریال در تمامی قسمت ها مبنای داستان را براساس موقعیت نوشته است ،"کوچه ی اقاقیا "برای شبکه ی تهران ساخته شد و بعدتر از شبکه های استانی پخش شد و در سراسر کشور دیده شد.کوچه ی اقاقیا یک چهره ی ویژه داشت :"منوچهر نوذری" که جای خالی اش خیلی به چشم می آید. یادگاری: (ببیتی ،ببرنه و...) تیپ : تازه به دوران رسیده (گشتاسب ،مجید صالحی) ...
اینکه از فیلم ساز بخواهیم دردهای جامعه را مداوا کند، زیاده خواهی است
درباره اکران این فیلم گفت: اکران خوب است و الحمدلله فروش خوبی خواهد داشت. یک گروهی پس از عید شروع به مقایسه ی غیرعادلانه ای نسبت به فیلم های پارسال و امسال کردند. سال پیش خودم هم در شورای صنفی حضور داشتم و به عنوان مثال از فیلم معراجی ها گفتم که 14 هفته اکران شد و مورد حمایت هم قرار گرفت. اگر یک سوم میزانی که در آن زمان پخش شد در حال حاضر برای این پنج فیلم هم اختصاص پیدا می کرد قطعا فروش سه برابر می ...
بازیگران جدید سریال دردسرهای عظیم 2
قصه سری جدید دردسرهای عظیم در ادامه همان سری اول از سر گرفته می شود و بهار و همسرش که جواد عزتی و الناز حبیبی نقش آنان را ایفا می کنند، با بچه ای که پیدا شده است ماجراهایی را شروع می کنند. مجموعه دردسرهای عظیم2 به تهیه کنندگی مهرام مهام که یکی از گزینه های رمضانی شبکه سه سیماست، روز جمعه - 21 فروردین ماه - در منطقه سوهانک تهران کلید خورد. تمام بازیگرانی که پیش از این در ...
نقد برنامه های نوروز تلویزیون
...> مهران مدیری به حاشیه رفت وی به مجموعه نوروزی پخش شده از شبکه سه سیما اشاره و با بیان اینکه کار امسال مهران مدیری نیز در حد و اندازه های او نبوده است، تصریح کرد: در مورد سریال در حاشیه که از شبکه سه سیما پخش شد، باید بگویم که مهران مدیری یک کارگردان دوست داشتنی و توانمند است. در این مجموعه، او تمام طنزپردازان هم دوره و شاگردان خود را گرد هم آورد اما متأسفانه فیلمنامه و قصه خوبی برای این ...
بازیگران جدید در دردسرهای عظیم 2
قصه سری جدید دردسرهای عظیم در ادامه همان سری اول از سر گرفته می شود و بهار و همسرش که جواد عزتی و الناز حبیبی نقش آنان را ایفا می کنند، با بچه ای که پیدا شده است ماجراهایی را شروع می کنند. مجموعه دردسرهای عظیم2 به تهیه کنندگی مهرام مهام که یکی از گزینه های رمضانی شبکه سه سیماست، روز جمعه - 21 فروردین ماه - در منطقه سوهانک تهران کلید خورد. تمام بازیگرانی که پیش از این در ...
این بیمارستان واس ماس
موقعیت های کمدی باز می گذارد؛ اتفاقی که در چند قسمت نخست رخ داده و بهروز شوخی های جذابی را خلق می کند. برای نمونه می توان به گل خریدنش در گلفروشی و اشاره های سرشار از اغراقش به زندگی در خارج کشور اشاره کرد که کاملا در چارچوب تعریف شده برای شخصیت فوق می گنجد. در مجموعه های کمدی عموما مردان نقش پررنگ تری نسبت به زنان داشته و از دومی بیشتر به عنوان مکمل بهره گرفته می شود. مدیری در این مجموعه ...
"پایتخت4" فعلاً در چین خواهد بود
...> گفتنی است "پایتخت 4" به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری، در 26 قسمت و برای پخش از شبکه یک سیما در ایام رمضان، ساخته خواهد شد. در سری جدید همه بازیگران قبلی به جز مهران احمدی حضور دارند و البته به احتمال فراوان "سارا و نیکا"، دوقلوی سریال نیز به دلیل تحصیل، امکان ایفای نقش پیدا نخواهند کرد. گفتنی است تیم نگارش سریال ازجمله محسن تنابنده و خشایار الوند مشغول نگارش فیلمنامه نیز هستند تا همزمان با تصویربرداری، کار نگارش ادامه یابد. ...
سرنوشت مشترک شهاب مرادی و 5 رئیس دیگر
برکناری در حالی صورت می گیرد که صلاحی با این انتصاب، ششمین نفری خواهد بود که طی ده سال مدیریت دکتر محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران، به صندلی ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تکیه می زند. چنانکه تا پیش از صلاحی ، دکتر علی عسگری از مهر 1384 تا اردیبهشت 1386، احمد نوریان از خرداد 1386 تا تیر ماه 1388، دکتر سید محمد جواد شوشتری از تیر ماه 1388 تا بهار 1389 (به عنوان سرپرست)، دکتر امیر خوراکیان از ...
گاهی به پشت سر نگاه کن مازیار میری سریال ماه رمضانی شبکه دو شد
.../1/24 - 14:24 450807 به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی شبکه دو، تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی به پایان رسیده و انجام مراحل فنی آن برای پخش در رمضان 94 آغاز شده است. سریال گاهی به پشت سر نگاه کن یک ملودرام خانوادگی است که با محوریت موضوعی حمایت از تولیدات داخلی و اعتماد به نخبگان جوان ایرانی و توجه ویژه به سبک زندگی ایرانی اسلامی مقابل دوربین رفته است. ...
جمشید مشایخی به پایتخت 4 می رود؟
این بازیگر در گفت وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، با تایید این خبر گفت: پیشنهاد بازی در این مجموعه به من شده است اما هنوز فیلمنامه را نخوانده ام و منتظرم تا برایم ارسال شود. آخرین حضور جمشید مشایخی در تلویزیون به ایفای نقش در سریال همه چیز آنجاست مربوط می شود. قرار است مجموعه پایتخت 4 به کارگردانی سیروس مقدم برای پخش از ماه رمضان سال جاری آماده شود. ...
نامه اعتراضی وکلای دادگستری علیه در حاشیه و صحبت های بازیگر محبوب فوق سری و ستایش 3
وضعیت "ستایش 3" عنوان کرد: چند وقت پیش نویسنده سریال ستایش را در مراسمی دیدم و او از نگارش سری سوم این مجموعه و پررنگ شدن نقش محسن در آن به من خبر داد و گفت: به دلیل تقاضای زیاد مردم قرار است "ستایش 3" را ساخته و قصه آن را به سرانجام برسانیم و محسن هم نقش موثر و زیادی در این فصل دارد و حتما خودت باید آن را ایفا کنی حالا باید منتظر ماند و دید تصمیم مدیران، تهیه کننده و کارگردان چیست و اصلا من می توانم در این سری بازی کنم؟ این بازیگر در پایان خاطرنشان کرد: برای همه، آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم سال 94 برای همه سرشار از عشق، پول و سلامتی باشد. ...
گفتگو با کارگردان مجموعه سر به راه
اخبار هنرمندان,گفتگو با کارگردان مجموعه سر به راه : او چارچوب ملودرام را بخوبی می شناسد و معمولا رگه هایی از طنز را هم در آن می آمیزد. سلطانی پس از سریال پرمخاطب ستایش به سر به راه رسید؛ سریالی که ایام نوروز از شبکه پنج پخش شد. آقای سلطانی چطور شد سراغ فیلمنامه سریال سر به راه رفتید؟ به گزارش ایران مطلب به نقل از سینماخبر، فیلمنامه سریال بر محور ایتام و کمک به آنها طراحی شده ...
این سریال فمینیستی نیست
شیراز نقش بهاره را بازی می کنم. این کاراکتر خانمی شوخ است که زندگی موفقی دارد و در انتظار تولد فرزندش به سر می برد. او همچنین درباره پذیرش نقش بهاره در سریال شهر من شیراز بیان کرد: علت اصلی همکاری ام با این مجموعه کیفیت خوب فیلمنامه بود. آقای محلوجیان در نگارش این سریال بسیار موفق بوده و پایان قصه هم به گونه ای است که خللی در زمینه اصلی داستان ایجاد نمی کند. شهر من شیراز ...
فصلنامه نقد کتاب میراث منتشر شد/ جلیسه: متون کهن دستمایه ای برای شهرت و نان شده است!
بر اصطلاحات مسلط نیست، دست کم کتاب های تخصصی اصطلاحات را بشناسد، چهارم، دوره تصحیح متون را تحت اشراف استاد فرابگیرد. (صفحه 10 و 11) چرا کنشگرانه به سراغ چاپ نرفته ایم؟ در بخش نقد نیز مجموعه عاشقان پریشان خوش تر (محسن باغبان)، تصحیحی ارزشمند از گزیده فرهنگی کهن (محمدحسین حیدریان)، تصحیح جدید از دیوان منوچهری (دکتر نصرالله امامی)، یک روز و دو شب زحمت این کار کشیدم (معصومه طالبی ...
کدام سریال ها در ماه رمضان روی آنتن می روند؟ / از پایتخت4 تا دردسرهای عظیم2
پیش می رود. فیلم نامه این مجموعه را محسن تنابنده و خشایار الوند نوشته اند و احمد مهرانفر، محسن تنابنده و علیرضا خمسه در آن ایفای نقش می کنند. از جمله ویژگی های سری جدید پایتخت غیبت مهران احمدی در تیم بازیگران است. شبکه دو، گاهی به پشت سر نگاه کن شبکه دو نیز مجموعه گاهی به پشت سر نگاه کن را برای پخش در ماه رمضان انتخاب کرده است. مازیار می ری که پیش از این با مجموعه ...
رنج نوشته ای در هویت و کیستی مرکز مازندران
زمانه صفوی؟! از ساری قاجاری؟! از ساری شاهنامه؟! از ساری بیهقی که گفت: اگر خوانند آرش را کمانگیر که از ساری به مرو انداخت یک تیر از ساری عصر خمینی (ره)؟! به راستی کدام ساری عکاسی شده است؟! کدام یک ساری هایی که گفتم از پشت لنز این دوربین ها دیده می شود؟! آیا عکاسی از حاجی فیروز و آسیاب بادی، اسکلت و کاریکاتور؟! بهار نارنج می تواند ره آورد سفر یک ایرانی و یا گردشگر خارجی از ساری کهن و ساری عصر اسلامی ...
فرار به جلو برای دَر رفتن از نقد!
....این سریال توسط نمایندگان معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و پخش شبکه یک سیما به صورتی باورنکردنی، سلاخی و تکه پاره شده و هیچ قسمتی از تعرض و دستکاری و جا به جایی و تعویض مکالمات مصون نمانده است و البته این امر در شرایطی صورت پذیرفته که در تمام مراحل تولید، مدیران شبکه یک و مسئولین ناجی هنر که زیر مجموعه معاونت اجتماعی نیروی انتظامی است،در جریان چگونگی و اجزای فیلمنامه و تک تک صحنه ها قرار داشتند و ...
اجرای تئاتر شب دهم ، لغو اپرای سعدی و حضور عادل فردوسی پور در یک نمایش
، سرخط مهمترین اخبار بولتن تئاتر امروز بیست و سوم فروردین ماه را به خود اختصاص می دهد. برای مشاهده دیگر اخبار فرهنک و هنر اینجا کلیک کنید! سعدی در شیراز به بن بست رسید!/ تک خوانی عروسک مانع اجرای اپرا اجرای اپرای عروسکی سعدی در شیراز به بهانه تک خوانی زن در این نمایش منتفی شد. اپرای عروسکی سعدی به کارگردانی بهروز غریب پور که قرار بود روز اول اردیبهشت ماه به ...
مدیر شبکه سه: در حاشیه از ابتدا قرار بود به آسایشگاه سالمندان برود
مراحل پیش تولید فاز دو و سه انجام خواهد شد که این دو فاز بعد از ماه مبارک رمضان پشت سر هم پخش خواهد شد. مدیر شبکه سه در خصوص تغییرات ، اظهار داشت: در ابتدا قرار بود سه فاز پشت سر هم ساخته شود و این شخصیت ها در طول قصه تغییراتی کنند و پیر شوند و فاز سه آن به آسایشگاه سالمندان بپردازد اما اکنون با طراحی بهتر فاز دو و سه پیوسته پخش خواهد شد و از فاز دو وارد آسایشگاه سالمندان می شویم. ...
پس از دعوت حمید گودرزی، او بارها تهدید شد/ ترورها هنوز متوقف نشده!
. اصلا اسم همین موتورسوار، حمید است، به این دلیل که می خواستم با حمید گودرزی کار کنم، منتها زمانی که به فیلمبرداری نزدیک شدیم، آقای پیرهادی (تهیه کننده فیلم) خیلی اصرار داشت که محسن تنابنده این نقش را بازی کند. محسن تنابنده هم خودش در هر فیلمی که من می خواستم کار کنم می گفت من هم هستم اما من فکر می کردم به این کاراکتر نمی خورد. یک دلیلش این بود که بالاخره آدم باید فکر کند که یک مناسبتی بین این زوج ...
سریال های طنزی که در راه است
به گزارش افکارنیوز ، سری دوم سریال دردسر های عظیم هم دیروز کلید خورد؛ سریالی که گزینه این شبکه برای پخش در ماه رمضان است. سری دوم سریال تلویزیونی دردسرهای عظیم به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی مهران مهام دیروز در لوکیشن خانه منیر خانم (شهین تسلیمی) واقع در سوهانک کلید خورد. در این لوکیشن اکثر بازیگران غیر از مهدی هاشمی ( فرحان) حضور داشتند. بتازگی فهمیه راستکار و ...
نفوذ صهیونیسم بر پل فرهنگی، سیاسی آفریقا
تسلط معنوی آن بر سایر کشورهای فرانسه زبان منطقه و نقش سنگال در حل بحرانهای منطقه ای رژیم صهیونیستی را بر آن داشت تا جهت نفوذ و تسلط بر مسئولین این کشور یکی از کارشناسان خبره خود را به سنگال اعزام کنند بدین منظور گیدون بهار کارمند عالی رتبه وزارت خارجه اسراییل برای این مهم انتخاب و عازم سنگال شد . طی زمان حضور گیدون بهار در سنگال سطح روابط دو طرف به بالاترین سطح رسید بطوریکه کشور سنگال که تنها کشور ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
سؤالی که ازموسسه آوینی بایدپرسید
مجموعه تولیدات موسسه شهید آوینی جای تامل دارد . آوینی بدون شک خط مقدم اصلی مبارزه با جریانی است که به زعم خودش شبه روشنفکران سینمای ایران را تشکیل می داده اند و اکنون چند سال بعد از شهادتش در لوای نام مبارک سید شهیدان اهل قلم فیلمی تولید می شود که دستمایه اصلی جریان روشنفکری برای تخریب ارزشها و باور مردم رنج کشیده و استوار سرزمین ایران می گردد . بدون مرز فیلم متفاوتی است ...