سایر منابع:
سایر خبرها
بار کج غرب به منزل نمی رسد
ای حتی به شکل صلح آمیز نیز مشکل دارند چرا که به خوبی از پایان پذیری سوخت های فسیلی در جهان مطلع هستند و این را نیز می دانند که آینده از آن دولت های است که نه تنها توان هسته ای بلکه از دانش هسته ای نیز برخورداند. توافق ژنو در حکم یک فرصت طلایی و نقطه عزیمت برای آغاز یک دوره بلند مدت برای اعتماد سازی از سوی غرب بود ولی اقدام طرف غربی، در صورت تداوم و اجرایی شدن تحریم های جدید، این راه را مسدود خواهد کرد چرا که از جمله شرایط و مفاد بنیادین توافقنامه مذکور به کار بستن "حسن نیت" و "اعتماد سازی" است. ...
بذرپاش: موظفیم بیانه لوزان را بدبینانه تحلیل کنیم چون طرف مقابل دشمن است
بیانیه یک صفحه ای لوزان می بینیم که در 9 بند با توافق اولیه در ژنو، اختلاف دارد. بذرپاش با انتقاد از آن هایی که تحلیل های منتقدان را مورد نقد قرار می دهند گفت: ما موظفیم که بدبینانه تحلیل کنیم چراکه طرف مقابل دشمن است. وی خاطرنشان کرد: در تفاهم نامه لوزان آمده است که بعد از این که همه تعلیق ها انجام شد و آژانس این ها را تایید کرد اقدام به رفع مرحله ای تحریم ها خواهیم کرد
فکت شیت هایی که فقط مصرف داخلی دارند
و بیمه نفتکش ها لغو خواهد شد و اساسا توافق اولیه ی ژنو، فرآیندی است برای آزمودن اراده ی هر یک از طرفین برای حل مشکلات موجود . اما در سوی دیگر میدان، رئیس جمهور آمریکا نیز تفسیر اختصاصی خود از توافق ژنو را اینگونه اعلام کرد: ذره ای از فشارها و تحریم ها علیه ایران کاسته نخواهد شد، و ما توانسته ایم ساختار تحریم ها علیه ایران را حفظ کنیم . در این زمان بود که دو طرف درگیر تفسیرهای
توافق لوزان چرا فرو ریخت؟
محرمانه نگاه داشتن مذاکرات تا پس از اعلام توافق نهایی یا عنوان کردن اینکه مذاکرات تحت نظر رهبری است و هیچ دغدغه ای وجود ندارد، راه انداخت و جا انداخت و مردم و نخبگان را در برابر عمل انجام شده قرار داد. رهبر معظم انقلاب در ماه های اخیر چندین بار به صراحت فرموده اند که ضمن اعتماد و حمایت از تیم مذاکره کننده، نسبت به خدعه و فریبکاری و تقلب و بدعهدی دشمن دغدغه و نگرانی دارند؛ همچنان که با
رفع تحریمها 15درصد مشکل اقتصادی را رفع می کند/ اجازه دسترسی فراتر از پروتکل با روح استکبارستیزی در تضاد ...
بینیم که در توافق لوزان نیاز کشور مورد نظر قرار نگرفته است. رهبر معظم انقلاب در صحبت های خود از بی اعتمادی ریشه دار مردم و نظام ایران به غرب و آمریکا تأکید کردند و آنها را اهل دبه کردن دانستند. از دیدگاه شما مصداق و ریشه این بی اعتمادی های چیست؟ آمریکایی ها اهل دبه درآوردن و مکار و حیله گر هستند. در حرف های آنها و حتی تعهدات آنها صداقتی وجود ندارد. در مذاکرات ژنو آمریکایی ها
چگونه مذاکره، به گزینه روی میز تبدیل می شود؟
به گزارش 55 آنلاین طی هفته های اخیر، برخی اقدامات و موضع گیری های خصمانه و غیرمنطقی مقامات آمریکایی و دولت این کشور، ضمن ایجاد ناخرسندی در ایران، به این بحث دامن زده که آیا با وجود چنین رویکردهایی در طرف مقابل، اصولاً ادامه مذاکرات هسته ای توجیهی دارد یا خیر. اما به نظر می رسد آنچه در این میان مغفول مانده، تأثیری است که نفس مذاکرات بر شکل گیری شناخت دقیق تر از طرف مقابل داشته است. طیفی
مونیز: پس از توافق می توان تمام تاسیسات هسته ای ایران را بازرسی کرد
محدودیتی را در رابطه با برنامه هسته ای ایران می دهد که این مساله برای این که ایران بتواند اعتماد جامعه بین المللی در رابطه با صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش را جلب کند بسیار مهم و حساس خواهد بود. وزیر انرژی آمریکا ادامه داد: در واقع در این توافق حدود 97 تا 98 درصد از ذخائر اورانیوم ایران کاهش خواهد یافت. او تصریح کرد: البته هدف آن است که در درازمدت ایران بتواند به همه تعهدات
آماده باش غرب برای حرکت به سوی بهشت پارسی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،این روزنامه سوئیسی نوشت: توافق هسته ای، فروش موشک به تهران ، نیروگاه های هسته ای، انواع و اقسام قراردادها... روسیه قراردادهای متعددی از این دست با ایران امضا کرده است و البته این تنها کشوری نیست که اشتهایش برای بازار ایران زیاد شده است. تریبون دو ژنو نوشت: مسابقه آغاز شده است. کمتر از سه هفته بعد از توافق چارچوب تاریخی منعقد شده بر
مرحله متن نویسی!
در ادامه این یادداشت می خوانیم: فرصت این کار تا دهم تیرماه آینده دیده شده است. معاون وزارت خارجه و عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای ایران دیروز در پایان جلسه در ژنو گفت: درباره لغو تحریم ها طرف آمریکایی و اروپایی روشنگریهای خوبی ارائه دادند، به خصوص درباره قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است. بحث های مفیدی داشتیم. ما در ابتدای کار نگارش متن هستیم و این مسیر تا رسیدن به جمع بندی درباره چگونگی
بیانیه لوزان با عجله تنظیم شد
به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش ظهر پنج شنبه در همایش "فرصت ها و چالش های گفتمان انقلاب اسلامی" که در مجتمع بعثت کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به مذاکرات هسته ای و بیانیه لوزان، اظهار داشت: 12 سال است که در حال مذاکره هستیم و این مذاکرات از سال 82 شروع شده است. وی افزود: در زمانی که ایران سر میز مذاکره نشست از نظر هسته ای که هیچ، در مقیاس تحقیق و توسعه نیز ماشین نداشتیم و وقتی تعلیق
الهه کولایی: توافق هسته ای، فرصت های از دست رفته را بر می گرداند
شفقنا- استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت : درصورت توافق هسته ای ایران و غرب، فرصت های از دست رفته کشورمان بویژه درحوزه اقتصادی باز می گردد. به گزارش خبرنگار ایرنا الهه کولایی عصر یکشنبه در نشست بررسی دستاوردهای توافق هسته ای و چالش های پیش رو در گرگان،اظهارداشت:بدلیل سیاست های تقابل گونه در سیاست خارجی و صدور 6 قعطنامه شورای امنیت و
طرف مقابل در مذاکرات قابل اعتماد نیست
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام محمدعلی نکونام چهارم اردیبهشت ماه در خطبه های نماز جمعه این هفته دست قدرت الهی را در همه عرصه ها همراه با انقلاب اسلامی دانست و گفت: از آن جا که دست قدرت الهی در همه عرصه ها همراه با ملت ایران است دشمنان همیشه ذلیل و شکست خورده هستند. وی مذاکره شش کشور قدرتمند جهان با ایران را یکی از نشانه های بارز دست قدرت
توافقی برای توافق
است که باید مورد تأیید آژانس انرژی اتمی یا به عبارتی همان آمریکا و اسرائیل برسد. کشور ما تجربه های فراوانی از مذاکرات هسته ای دارد و بدعهدی ها و نقض توافق بسیاری از غرب دیده است. اینکه اوباما، خود سخن از ادامه اختلافات با ایران اسلامی حتی بعد از توافق احتمالی به میان می آورد و دلیل آن را حمایت ایران از حزب الله، سوریه و مخالفت با اسرائیل می داند، به خوبی ماهیت تنش زا و غیرقابل اعتماد آمریکا
محمدی: با اطمینان می گویم در آستانه توافق بد هستیم / هیچ جریانی در ایران مخالف توافق نیست
قدرت ما با غرب بخصوص آمریکا که عنصری محوری در طرف مقابل هست به چه شکل است و ما و آمریکا در چه وضعیتی قرار داریم که ما از آن این گزاره را استخراج می کنیم که "ما می توانیم به یک توافق خوب و قابل قبول برسیم"؟ محمدی : من در چند بخش به سئوال شما پاسخ می دهم؛ اول اینکه آیا حقیقتاً آنگونه که ادعا می شود مشکلات اقتصادی ما محصول نوع مدیریت کشور در پرونده هسته ای است؟ و سئوالی که در ادامه به وجود
انتقاد های صریح مجری ثریا از صدا و سیما
استانداردهای دوگانه، نشان دادن نامردی و نا عهدی شان بعد از توافق ژنو و...! بیایید با مردم روراست باشیم. ما رسانه ای ها بخصوص ما ساکنین رسانه ملی باید به تصویر می کشیدیم که براستی چند درصد از قول های غرب عملی شد؟ ما باید به مردم می گفتیم که به فرض تحقق توافق احتمالی تحریم های هسته ای فقط 5 مورد از 28 مورد از تحریم های اعمال شده علیه کشورمان است و نباید با مخفی نگه داشتن واقعیت ها از مردم آنها را
تصاویر/جلیلی و دلایل عدم اعتماد به آمریکا
درباره هشدار پیرامون برنامه هسته ای ایران نوشته است. عین همین موضوع چندی بعد و در سفر وزیر خارجه وقت برزیل رخ داد که وی هم نامه ای از جیبش درآورد و گفت که از سوی اوباما به رییس جمهورشان درباره برنامه هسته ای ایران نوشته شده است. جلیلی ادامه داد: ما هم با تاکید بر آنکه آمادگی داریم توافقی که حقوق ما را تضمین کند امضا کنیم، برای امضای توافق نامه تهران با موضوع تامین سوخت هسته ای با حضور
زیباکلام: اعداد و ارقام که در بیانیه لوزان نیامده، عراقچی از کجا آمار می دهد؟
برای اجرای توافق نامه ژنو بین ایران و 1+5 بود که در این توافق همه جزییاتی که در فکت شیت امریکایی در روز سوم آذر 92 آمده بود، در این خلاصه تفاهمات هم وجود داشت که این نشان دهنده آن بود که توافق نامه ژنو اصلی همان فکت شیت امریکایی بود که طرف ایرانی مایل به افشای آن بلافاصله پس از امضای توافق ژنو نبود ولی طرف مقابل آن را منتشر کرد. پس از امضای خلاصه تفاهمات بود که در صحبت مسئولین کشوری همچون رئیس
پهن کردن تور برای شکار کوسه از آب گل آلود مذاکرات یا دریای مواج مذاکرات
وارد مرحله جدیدی شد. مسئله توافق ژنو، مذاکرات فشرده و پیچیده لوزان و ... تا بالاخره تفاهم لوزان . که طبق این تفاهم نامه طرفین به یک چهارچوب مشخص در زمینه حل مسئله هسته ای رسیده اند ولی ظاهرا طرف غربی بنا را بر ادامه راه سابق و غلط خود گذاشته و اهل عبرت گرفتن و درس گرفتن از گذشته نیست و دچار آلزایمر است و تجربه گذشته خود را فراموش کرده که باید با ملت ایران با تعامل برخورد کرد نه با ریاکاری
وضعیت مبهم برنامه ثریا !
رهبر هستند. افسوس می خورم از فرصت هایی که دارند از دست می روند. باور کنید بهترین حمایت از تیم مذاکره کننده نشان دادن خدعه های آمریکا و غرب به افکار عمومی است، نشان دادن تبعیض ها و استانداردهای دوگانه، نشان دادن نامردی و ناعهدی شان بعد از توافق ژنو و...
مهمترین دلیل تحریم های اخیر ناشی از فتنه 88 است
: ایران در جریان برج های دوقلو امریکا و بعد از تعلیق چند ماشین گفته شده به عنوان محور شرارت معرفی شد و پرونده هسته ای در شرایط خاص قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه شش قطعنامه سازمان ملل به دلیل طی نکردن مراحل قانونی از نظر جمهوری اسلامی ایران غیرقانونی قلمداد می شود، افزود: در سال 82 مذاکرات مخلفی انجام شد که نشست سعدآباد از جمله آن ها بود که به دنبال آن توقف انرزی هسته ای برای مدت یک سال و 11
مذاکرات هسته ای 9 شکاف بزرگ در جهان ایجاد کرد
که این دو امتیاز را ایران داشته باشد. در مقابل دو امتیاز را خواهیم داد. به عبارتی توافق نهایی بدون پرداخت این دو هزینه میسر نخواهد شد. اول آنکه سیستم راست آزمایی، بسیار وسیع و گسترده خواهد بود. دوم آنکه محدودیت بر روی برنامه هسته ای برای یک دوره زمانی مشخص اعمال خواهد شد. به طور حتم اگر این دو امتیاز را نپردازیم، نمی توان آن دو امتیاز را به دست آوریم. تمامی انتقادها و نگرانی ها داخلی
ارزیابی زیبا کلام از مواضع دولت در پرونده هسته ای
. وی نقد و نظر در خصوص مسائل کلان کشور را خوب و مهم ارزیابی کرد و افزود : این فضا را مدیون دلواپسان هستیم زیرا تا قبل از موضع گیری آنها درباره توافق ژنو، هر جا هرچه که انجام می شد درست تلقی می شد. وی ایجاد فضای نقد و نظر پیرامون مسائل هسته ای را بزرگترین دستاورد بیانیه لوزان عنوان کرد و افزود : اگر بیانیه سوییس هیچ دستاورد دیگری نداشته باشد همین که باعث شد ما درباره سیاست های
مذاکرات "ژنو 3" چهاردهم اردیبهشت برگزار می شود
استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در نشست شورای امنیت که پشت درهای بسته انجام شد، اعلام کرد: فرصت و شرایط برای آغاز روند انتقال سیاسی بهتر از شش ماه پیش نیست و نظام و مخالفان سوریه همچنان تمایل کمی از خود برای مذاکرات جدید نشان می دهند. وی تاکید کرد که سازمان ملل همچنان بر لزوم بازسازی سوریه و ادامه تلاش ها جهت یافتن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه تاکید دارد.
با توافق هسته ای مشکلات اقتصادی حل نمی شود
وجه از این حق صرف نظر نمی کنیم. ولی حاضریم تضمین دهیم که برنامه ما کاملا صلح آمیز است. در مقابل، آنان می خواستند که ما مطلقا از فناوری هسته ای حرف هم نزنیم و مدعی بودند که ما چون قصد بمب سازی داریم، مانند لیبی باید تمام تاسیسات را برچینیم و حتی پیچ و مهره ها را هم برای آن ها بفرستیم و برای رسیدن به این مقصود به تحریم های به قول خودشان، فلج کننده دست یازیدند. البته تحریم های شان ما را فلج نکرد ولی
احمد توکلی:تمام مشکلات اقتصادی با توافق هسته ای حل نمی شود
بود، کاهش دهد. اگر به همین نکات توجه می شد برخی انتقادات تند و بی مبنای شرعی و عقلی انجام نمیشد و مردم را ناراحت و دودل نمی کرد. 2. آیا تا همین جا این بیانیه مشترک برای ایران دستاوردی نداشته است؟اگر به یاد آوریم که ما از اول چه می خواستیم و آنان چه می خواستند، پاسخ این پرسش داده می شود. ما از ابتداء می گفتیم غنی سازی و داشتن فناوری هسته ای حق ملت ایران است و به هیچ وجه از این حق صرف نظر
زیباکلام: آقای ظریف چرا علناً تکذیب نمی کنید؟
بخش و 43 ماده است که بیش از 30 ماده آن اینگونه آغاز شده که ایران فلان تعهد را کرده، ایران قبول کرده که فلان کار را بکند و ... در صورتی که طرف مقابل کمتر تعهدی داده است. وی در ادامه با اشاره به توافقنامه داخلی ژنو تصریح کرد: جای هیچ تردیدی نیست که انتشار توافقنامه داخلی پس از توافق تلخ ژنو کار بسیار سختی است چرا که مردم می فهمند چه خبر است و اعتراضات خود را آغاز می کنند، متأسفانه پس
مسئولان اجازه نظارت غرب بر سیستم دفاعی و امنیتی کشور را ندهند
حاضر برخی آمریکایی ها مدعی شده اند که لغو تحریم ها به صورت مرحله ای و مثلاً ظرف مدت 6 ماه انجام می گیرد ولی در خصوص نحوه برداشته شدن و چگونگی لغو تحریم ها و مباحث جانبی آن باید در این مدت باقی مانده و در توافق نامه نهایی بحث و بررسی شود. ولی برچیده شدن اصل تحریم های هسته ای با شفافیت در بیانیه مشترک تصریح شده است. دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: این 6 قطعنامه متأسفانه در دولت قبلی از طرف
تفاوت زمین تا آسمان خط قرمز رهبری با دکتر عراقچی در موضوع تحریمها و تبعات آن
آژانس) لحاظ شده است. اگر روز اجرا ملاک باشد، ایران شروع کننده است و باید ریسک کرده و به وعده طرف غربی اعتماد کند. بعد از اجرای تعهدات ایران و راستی آزمایی آن توسط آژانس (با فرض اینکه مساله بازرسیها مشکل درست نکند)، آن وقت نوبت به لغو تحریمها می رسد. در این حالت اگر طرف غربی خلف وعده کند و بازی درآورد، دیگر کار از کار گذشته است. برنامه هسته ای ایران تا 4 سال دیگر به کما می رود و تحریمها باقی می
بدون همدلی با ملت توفیقی نخواهید داشت
توافق نهایی آغاز شده اما مسئولان مربوطه باید بدانند پس از دوسال وعده و وعید به مردم و نتایج به شدت تحقیرکننده و ضعیفی که پس از توافق ضعیف ژنو تجربه شد و در ادامه، فاجعه لوزان با متن بسیار ضعیفی که توسط ظریف و موگرینی قرائت شد و عدم شفاف سازی با مردم همزمان با انتشار "فکت شیت" آمریکایی، نه تنها همدلی لازم از تیم مذاکره کننده ایجاد نشده است، بلکه در افکار عمومی، سوالات و ابهامات بسیاری شکل گرفته که
یادداشت مفصل احمد توکلی در باره مذاکرات هسته ای
است و به هیچ وجه از این حق صرف نظر نمی کنیم. ولی حاضریم تضمین دهیم که برنامه ما کاملا صلح آمیز است. در مقابل، آنان می خواستند که ما مطلقا از فناوری هسته ای حرف هم نزنیم و مدعی بودند که ما چون قصد بمب سازی داریم، مانند لیبی باید تمام تاسیسات را برچینیم و حتی پیچ و مهره ها را هم برای آن ها بفرستیم و برای رسیدن به این مقصود به تحریم های به قول خودشان، فلج کننده دست یازیدند. البته تحریم های شان ما را