سایر منابع:
سایر خبرها
ابتلائات یاران امام حسین(ع) - داستانی عجیب از نافع ابن هلال
رو به حسین علیه السلام آورد. سفارش کرده بود که اسبش را به نام کامل غلامش از دنبال او بیاورد. آن عاشق وارسته با پای پیاده چندین فرسخ راه به استقبال امام آمد تا به امام رسید، و به همراه حضرت برگشته به کربلا آمد. ابن شهر آشوب می گوید: وقتی که حرّ بن یزید کار را بر حضرت حسین سخت گرفت، آن حضرت در برابر یارانش به سخن ایستاد و فرمود: امّا بعد، پیش آمد کار این شد که می بینید، با آن ...
جداکننده رأس مبارک سیدالشهدا(ع) چگونه قصاص شد
ابوفاضل رضوی اردکانی در کتاب ماهیت قیام مختار بن ابی عبید ثقفی می نویسد: در روز عاشورا پس از آنکه امام حسین(ع) تنها شد و جنگ های زیادی کرد، ضربات زیادی از نیزه و شمشیر بر بدن مقدس حضرت(ع) وارد شد، شمر و سنان بن انس با 10 نفر از نیروهای پیاده به سوی خیمه امام حسین(ع) هجوم بردند که امام با دست خود اشاره به آنان کرد و آن جمله معروف را فرمود که اگر دین ندارید و از روز معاد نمی هراسید، لااقل آزاد مرد باشید ...
مذاکره با دشمن در سیاست انقلابی امام حسین (ع)
به گزارش کرب و بلا، سروش محلاتی گفت: از نظر تاریخی به طور قطع می توان گفت که ملاقات هایی بین امام حسین (ع) و عالی ترین مقام فرماندهی جنگ دشمن یعنی عمر بن سعد که در کربلا حضور داشت، وقوع یافته است. این مقدار روشن است، اما موضع علمای ما درباره این ملاقات ها متفاوت است. این پژوهشگر دینی ادامه داد: تفسیر این است که امام حسین (ع) در ا ...
حسین و مهدی علیهماالسلام مظلوم هستند!
کردن و هیاهوی لشکر، خطبه طولانی برای دشمن ایراد کرد. (سخنان امام حسین ازمدینه تا کربلا، ص 219) امام حتی از موعظه و نصیحت عمر سعد و شمر بن ذی الجوشن نیز خودداری نکرد. در روز عاشورا، در دیداری که با عمر سعد بین صفوف دو لشکر داشت، فرمود: وای بر تو ای پسر سعد آیا از خدایی که به سوی او باز می گردی، نمی ترسی؟ آیا با اینکه می دانی من پسر چه کسی هستم، با من می جنگی؟ قوم را رها کن و با من باش تا به ...
برگزاری نشست کتابخوان در کتابخانه شهید شهریاری ملارد
آنها پیکار کردند و بر کنار رود رسیدند اما با لبان تشنه برگشتند تا برای کودکان خیمه ها آب بیاورند. وی بیان کرد: کتاب بعدی داستان یک مرد قصه حبیب بن مظاهر نوشته ملا محمدی مجیدی بود که توسط مهدیه کریمی ارائه شد. یارمحمدی تصریح کرد: حبیب بن مظاهر از یاران امام حسین(ع) به شمار می رود و مردی شجاع، باصلابت و با قدرت بود، وی در روز عاشورا با شجاعت تمام، در مقابل لشکر عمر سعد ایستاد ...
مختار سر از بدن شمر را جدا کرد
از اهالی همان روستا را گرفت و با تهدید گفت: نامه ای دارم و باید آن را به سرعت به بصره نزد مصعب بن زبیر ببری. گویا آن روستایی قبول نمی کرد، شمر او را کتک زد و او هم از ترس جانش، این مأموریت را پذیرفت و نامه را گرفت و برای مقدمات سفر، به همان دهکده رفت و این دهکده چند خانه بیشتر نداشت و بعد معلوم شد که ابوعمره (رییس پلیس مختار) با گروهی مسلح در آنجا مستقر شده اند و در آن محل پاسگاهی جهت ...
سرنوشت شوم قاتلان امام حسین(ع) - 4
میدان یا قبرستان گویند) کوفه دیدند اما می خواستند به طرف جزیره (شمال عراق) فرار کنند که آنها را دستگیر و نزد ابن کامل آوردند. او به دستور مختار گردن آنها را زد و جسدشان را سوزاند. حضرت مهدی امام زمان (عج)، در زیارت شهداء کربلا از ناحیه مقدسه، به عبدالرحمن بن عقیل، سلام و درود فرستاده و قاتلش را لعنت کرده و می فرماید: السلام علی عبدالرحمن بن عقیل، لعن الله قاتله و رامیه عمر بن خالد بن اسد ...
عَمروبن حجّاج ؛دعوتگر بی بصیرت
رسد که وی شناخت خوبی از انگیزه های شهادت طلبی یاران امام حسین (ع) داشت به گونه ای که وقتی نافع بن هِلال، یکی از افسران سپاه عُمر بن سَعد به نام مُزاحم بن حُرَیث را از پای در آورد، عَمرو بن حَجّاج زُبَیْدی با صدای بلند فریاد زد: کسی دیگر جنگ تن به تن نکند، اینها شیر بیشه شجاعت هستند و مرگ را بر کف دست گرفته اند؛ ندیدید با یک ضربه رفیق ما را از پای درآورد؟اگر شما بخواهید جنگ تن به تن کنید ...
امام حسین (ع) منادی کرامت انسان
برای استکبار و بلندمنشی ، و نه از برای فساد و خرابی ، و نه از برای ظلم و ستم و بی دادگری ! بلکه خروج من برای اصلاح امّت جدّم محمّد صلّی الله علیه وآله است. من می خواهم امر به معروف نمایم ، و نهی از منکر کنم ؛ و به سیره و سنّت جدّم ، و آئین و روش پدرم علیّ بن أبی طالب علیه السّلام رفتار کنم .) این وصیتنامه بهترین گواه بر اوج شناخت آن حضرت از جامعه خویش و نوع حکومت حاکم بر آن اجتماع است. در ...
تنهایی و بی کسی در برزخ و قیامت
و عمر سعد و شمر و... آتشی در کربلا به پا کرد که برای اکثریت انسان های آن روز مایه ننگ ابدی است اما دل های ما لا مال از عشق و محبت به خدا در میان پیروان ابا عبدالله علیه السلام نوری را در دنیا و آخرت ساطع کرد که بشر گم گشته از راه می تواند از او بهره ببرد و خود را به خدای عالم و آدم برساند. بنابر آنچه که ابا عبدالله علیه السلام در دعای عرفه فرموده که: هر کس خدا دارد همه چیز دارد و هر کس از ...
علل بی وفایی اهل کوفه درخطبۀامام سجاد(ع)
...: سعید شیری: پس از اینکه امام سجاد(ع) در کاخ یزید ملعون خطبه معروف خود را ایراد کردند، موجب آگاهی برخی از افراد حاضر در جلسه شد. در این بین امام سجاد(ع) جملاتی را در توصیف مردم کوفه مطرح فرمودند که دقت در جملات حضرت جای تأمل زیادی دارد و شاید بتوان به دید عبرت به آن نگریست. سید بن طاووس در لهوف نقل میکند خطبه حضرت سجّاد علیه السلام موجب شد که از هر سو صداها بلند شود، گروهی به گروه ...
اولین شخصی که فریاد "یا لثارات الحسین "سر داد که بود؟
حسین(ع) در کوفه قیام توابین بود. که باید آن را یکی از نتایج نهضت امام حسین (ع) دانست . مختار که بخوبی از اوضاع سیاسی کوفه باخبربود با مهارت بالایی از احساس و فاداری به بنی هاشم فضای ضد اموی بهره گرفت و با برجسته ترین چهرهای این جریانات در کوفه دیدارکرد،حتی آنهایی که به نوعی در شکست برنامه مسلم بن عقیل(ع) و اعزام افراد به جنگ امام حسین (ع) بنوعی دست داشتند همراه او شدند . و ...
بطلان تصرفات زوجه در مهر
... افزون بر آن، احتمال می رود مراد از عدم قبض در روایت، قبض سهم شریک از سایر شرکاء باشد که طبق این احتمال خارج از محل بحث خواهد بود (انصاری، 1415: 287؛ طباطبائی قمی، 1400: 503). چهار. ظهور روایات در جواز تصرف در مطلق ثمن برخی از فقها بر اساس روایت ابن شعیب که در آن آمده است: از امام صادق (ع) در مورد مردی پرسیدم که طعامی را به چند درهم (برای مدتی) فروخته بود، وقتی که مدت ...
احنف بن قیس؛ از مردودین امتحان خواص
داشت[10] و در جریان حکمیت، ابوموسی اشعری را شایسته این کار ندانست و خواستار انتخاب خود یا ابن عباس برای این کار شد که مورد پذیرش قرار نگرفت.[11]احنف همچنان با استواری در کنار حضرت قرار گرفته بود و در جنگ خوارج حضور داشت.[12] در زمان جنگ با لشکری از بصره به یاری حضرت علی ع(ع)رفت.[13]. بعد از شهادت امام علی (ع) از احنف در منابع اخبار زیادی در دست نیست و گویا بطور کامل مسیر خود را از ...
برخی از مصادیق مخالفان و آزارگران پیامبر(ص)و اهل بیت(ع) و ولیّ فقیه
، آزردن و مخالفت با آن حضرت پیش از رحلت آن جناب و مرحلة دوم، مخالفت با آن جناب بعد از رحلت آن حضرت از طریق ستم به اهل بیت(ع). پیش از بیان مطلب، ذکر این نکته لازم است که برخی از صحابه چونان علی، علیه السّلام، سلمان، ابوذر، مقداد و... هیچ گاه در هیچ موردی پیامبر اکرم(ص) را نیازردند و با او مخالفت نورزیدند. حضرت امیر(ع) در این باب بارها سخن راند که پیشتر بدانها اشارت کردیم. وی در آغاز خطبة ...
روایت روز یازدهم تا بیست و هشتم محرم الحرام
این فتنة ننگین بود، طراحی نمودند و در حقیقت خنجری که شمر ملعون در عصر عاشورا بر گلوی نازنین امام حسین (علیه السلام) قرار داد، غاصبان خلافت در سال 11 ه .ق. آن را از غلاف بیرون آورده و برای کشتن امام حسین (علیه السلام) آماده کرده بودند. آنکه طرح بیعت شورا فکند خود همانجا طرح عاشورا فکند 2 برگزاری مجلس ابن زیاد ملعون عمر بن سعد روز یازدهم محرم به کوفه آمد و عبیدالله بن زیاد، بابرگزاری مجلس ...
آیا امام حسین (ع) خواستار توافق با یزیدیان بودند؟!
الفتوح 5/ 85 مطالعه کنید. [9] چنانچه گفتیم اولین گفتگو با پیش دستی عمر سعد و فرستادن پیغام برای امام علیه السلام بود. [10]الارشاد 2/ 86- تاریخ طبری 5/ 411- اخبار الطوال 254 [11]فاقبل شمر بن ذی الجوشن بکتاب عبید الله بن زیاد الی عمر ابن سعد، فلما قدم به علیه فقراه قال له عمر: ما لک ویلک! لا قرب الله دارک، و قبح الله ما قدمت به علیّ! و الله انی لأظنک أنت نهیته ان یقبل ما کتبت به الیه ...
بسته خبری سفیر پنجشنبه 29 مهرماه 1395
به همراه برد. حس می کرد که حادثه چگونه است. در آن ساعت های بحرانی که قوی ترین انسان ها نمی توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانی کرد و او را برای شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت حسین بن علی هم که دنیا ظلمانی شد و دل ها و جان ها و آفاق عالم تاریک گردید، این زن بزرگ یک نوری شد و درخشید. زینب به جایی رسید که فقط والاترین انسان های تاریخ بشریت یعنی پیامبران می توانند به آنجا ...
دانشجویان و مسأله نماز در غیر وطن / سیدحسن شیرازی
شده است. روایاتی که می توان بر خلاف قول مشهور به آنها استدلال کرد عبارتند از: الف) سعد بن عبد الله عن ایوب بن نوح عن ابن ابی عمیر عن حماد بن عثمان عن الحلبی عن ابی عبدالله علیه السلام فی الرجل یسافر فیمرّ بالمنزل له فی الطریق یتمّ الصلاه ام یقصّر قال علیه السلام: یقصّر انّما هو المنزل الذی توطّنه[2] [3] ب) سعد بن عبد الله عن احمد بن محمد عن ابن ابی نصر عن حماد بن ...
سرانجام مصاحفی که عثمان به نقاط مختلف فرستاد
...، به هر صورت، از موارد بسیار خوب برای تحقیق در آن نوع مصاحف است. گذشته از آن، نسخه ی دیگری نیز بوده که در جنگ جهانی اول جمال پاشا سفّاح فرمانده سوریه آن را به گیّوم قیصر آلمان هدیه کرد. گفته می شد آن قرآن به خط خالد بن ولید صحابی فاتح سوریه بوده که تا آن موقع بر سر قبر وی موقوف بود. (7) نسخه ی معروف دیگر مصحف اسماء است. این همان مصحفی بود که عبدالعزیز ابن مروان که از 65 تا 86 امیر ...
رواج مصحف عثمان پس از توحید مصاحف
نابود سازند. (13) و می گفت: اگر کسی قرآن را بر قرائت ابن مسعود بخواند گردنش را می زنم و اعمش در دل می گفت: به کوری چشم تو من آن را می خوانم! (14) این علی بن اصمع از آن مأموران بسیار خوش خدمت حجاج بود. او از نیاگان اصمعی شاعر است. در زمان علی (علیه السلام) والی بارگاه بصره بود. خیانتی کرد که علی (علیه السلام) فرمود تا انگشتانش را قطع کردند. سالها گذشت و حجّاج زمامدار شد. روزی رفت نزد حجاج و گفت: ای ...
از "غیرت ناموسی" مهم تر "غیرت دینی" است
خشم مقدس و غیرت دینی یعنی اینکه در آنجا که نسبت به حقوق مؤمنین و حدود الهی و نسبت به انبیا و اولیای الهی تعرضی می شود، انسان محکم بایستد. در زمان وجود مقدس سیدالشهدا(ع)، مظهر غیرت خدا، ابا عبدالله الحسین(ع) در جایی که انحطاط در جامعه مسلمین داشت کاری می کرد که از اسلام فقط اسمی باقی بماند، غیرت دینی حضرت ایشان را به چنین قیام باعظمتی کشانید. ...
معنیِ پیامبر امّی
...: 161، 163، 172 جدید. 29. جنگ احد در روز شنبه هفتم ماه شوال سال سوم هجری میان پیغمبر و قریش با قبایل متحد آنها در کنار کوه احد رخ داد. مراجعه کنید: صحیح بخاری: المغازی باب17 و 20، کتاب65 تفسیر سوره ی 3 باب10 و11، مسلم: جهاد حدیث100-103 و 136، سنن ابی داود: جهاد 106، سنن نسائی: البر و الصلة 28، ابن سعد: جزء2 قسم 1 ص25، مسند احمد1: 287، 463 و 4: 293 و 294. مسند طیالسی: حدیث 725، ابن ...
نخستین نقطه گذاری های قرآن
مرّبی و آموزگار می گزیدند او مؤدّب اولاد زیاد بن ابیه بوده... دهخدا: لغت نامه ی کلمه ی ابوالاسود، طبقات ابن سعد 7 قسم 1: 70، الشعر و الشعراء ابن قتیبه: 475 (و یا 707)، الاغانی11: 105 به بعد چاپ بولاق. الارشاد یاقوت 4: 280 به بعد، تاریخ دمشق ابن عساکر7: 104 به بعد، خزانة الادب1: 136 به بعد، از تاریخ الادب العربی بروکلمن 1: 171 به بعد، اسدالغابة 3: 69، الاصابة3: 304، تاج العروس (دأل)، تهذیب التهذیب12 ...
علائم اختصاری در آیات قرآن
الکاتبین از ابوعید رضوان المخِلاتی. 4.ابوداود در سنن، باب تحزیب القرآن از اوس بن حذیفه و امام محمد در مسندش از عبدالرحمن بن مهدی و ابویعلی نقل می کند و ابن ماجه از ابوبکر بن ابی شیبه از ابوخالد بازمی گوید. تفسیر قرطبی 1: 63. کتاب المصاحف 118، البرهان فی علوم القران1: 250، طبقات الکبیر ابن سعد 5: 374 چاپ سخو، ابوداود: رمضان باب8، سنن ابن ماجه: الاقامه 178، مسند احمد بن حنبل4: 9، 343، 353-355 ...
روش تاریخ گذاری روایات در مطالعات غربی
.... (بی تا). المستدرک. تحقیق و إشراف یوسف عبدالرّحمن المرعشلی. بی جا: بی نا. یعقوبی، احمد بن واضح. (بی تا). تاریخ الیعقوبی. بیروت: دار صادر. Burton John. (1979). The Collection of the Qur’an. Cambridge: Cambridge University Press. Daniel, W Brown. (1999). Rethinking tradition in modern Islamic thought. Cambridge: University Press. Goldziher, Ignaz ...
تنها سفیر بازمانده، از کربلا تا شهادت
جمع اسرای اهل بیت علیهم السلام چهارم خطبه های حضرت سجاد از کربلا تا مدینه و در آخر شهادت آن امام همام. بیماری امام سجاد علیه السلام برخی از مورخان معتقدند که امام زین العابدین علیه السلام در واقعه جان گداز و خونین کربلا 24 ساله بوده است و بعضی دیگر نوشته اند که از سن مبارکش 22 سال می گذشت. محمد بن سعد در کتابش می نویسد: علی بن الحسین علیهما السلام در واقعه کربلا ...
آیا بسملة جزو سوره ها است؟
. ولی قرّاء کوفه و مکه آن را آیه ای جدا حساب کرده و به صدای بلند می خواندند (19) و نیز روایات زیادی از امیرالمؤمنین علی و امام محمد باقر و امام جعفر صادق (علیهما السلام) نقل شده که در همه ی آنها بسمله را آیتی جدا در هر سوره ای محسوب داشته اند. در اخبار عامه و خاصّه هر دو آمده که ابن عباس گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پایان سوره را نمی شناخت تا بسم الله الرحمن الرحیم بر او نازل می شد. (20 ...
نقد و بررسی ادله نقلیِ قادیانیه
علی بن ابی طالب: شنیدم، حجاج گفت: “و اللَّه جئت بها من عین صافیه” به خدا سوگند آن را از سرچشمه زلال و صافی گرفتی (قمی، 1404، ج 1: 158). روشن است ایمان به عیسی(ع) به معنی پذیرش و ایمان به مقتدای او، یعنی امام مهدی(عج) می باشد. ب: از روایاتی دیگر استفاده می شود که برخورد حضرت با اهل کتاب و مخالفان همیشه یکسان نیست، بلکه در مواردی با دریافت جزیه، به آنان اجازه می دهد به دین خودشان باقی ...
سرنوشت عبرت آموز اصحابی که جلوتر یا عقب تر از ولیّ زمان حرکت می کردند/ پشت پرده هجمه شبکه های اجتماعی به ...
...: شرایط سیاسی اجتماعی حاکم بر جامعه اسلامی بعد از مرگ معاویه بن ابوسفیان و تکیه یزید بر مسند خلافت منجر به خروج و قیام امام حسین علیه السلام علیه وی گردید. حرکتی که از مدینه آغاز شد و نهایتاً در روز دهم محرم سال 61 هجری منجر به شهادت حضرت و جمعی از یاران وفادار ایشان شد. علل قیام حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اینکه چرا کسانی که برای یاری حضرت اعلام آمادگی کرده بودند و مصرانه ...