سایر منابع:
سایر خبرها
جاذبه حسینی و براده هایی که جذب این میدان می شوند
خواندنی از فتح من در پیاده روی اربعین به قلم تقی شجاعی به رشتۀ تحریر درآمده است و در دفتر سوم مجموعۀ 3 جلدی روایت براده ها، کتاب این است، آن نیست! مجموعه وقایع و داستان هایی است که در سال های اخیر پیرامون اربعین حسینی رخ داده است و شامل 23 عنوان داستان توسط مجموعه ای از نویسندگان با قلمی هنرمندانه برای خوانندگان روایت شده است. مجموعه سه جلدی روایت براده ها که با محوریت زیارت اربعین نوشته شده در مدت زمان کوتاهی 23 هزار نسخه از آن به فروش رسیده و توانسته در میان مخاطبان توجه برانگیز باشد. این کتاب سه جلدی با قیمت 25 هزار تومان از سوی انتشارات شهید حاج احمد کاظمی روانه بازار کتاب شده است. ...
به گزینی در اتاق شیشه ای
انسان ها در چنین فلسفه و ماهیتی، به شکل دیگری تعریف می شوند؛ یعنی مخاطب تبدیل به رسانه می شود. مخاطب رسانه پدیده ای است که در چنین شبکه ای تحت تاثیر فلسفه شبکه ای تولید می شود و خودش را در یک اتاق شیشه ای فرض می کند؛ اطلاعات در این اتاق شیشه ای تولید می شود، یعنی پدیده ها روشن و شفاف هستند و همه می توانند اطلاعات را ببینند اما چیزی که اهمیت پیدا می کند، تحلیل است؛ یعنی زاویه دید مختلفی که نسبت به اطلاعات پیش می آید. افراد از زاویه خودشان اطلاعات را می بینند و به تحلیل هایی دست می یابند که ممکن است برای دیگران جذابیت پیدا کند، چون مخاطب رسانه تحلیل ها را تولید می کند و نوع نگاه آدم ها در چنین فرآیندی با دیگران کاملا متفاوت است. بنابراین تولید اطلاعات و توزیع آن، در جهان شبکه ای کاملا در اتاق شیشه ای اتفاق می افتد اتاقی که شفافیت و وضوح داشته باشد و بر کسی پوشیده نباشد. نتیجه این فرآیند، تحلیل اطلاعات به شیوه کاملا شخصی و متناسب با زیرساخت و روساخت هایی است که در نتیجه معلومات هر مخاطب ایحاد شده. باتوجه به بروز و ظهور رسانه های ارتباطی متعدد، اعم از وسایل ارتباط جمعی و ابزارهایی که ارتباط خصوصی را فراهم می کنند، دیگر نمی توان جلوی تولید اطلاعات را گرفت، پیدا کردن اطلاعات درست اهمیت پیدا می کند و ملاک می شود چون هر نوع اطلاعی می تواند در این فضا تولید بشود و هر نوع اطلاع رسانی ممکن است صورت بگیرد. در این فضا چیزی که اهمیت پیدا می کند، یافتن اطلاعات درست است و این امر زمانی مقدور می شود که مبنای اطلاعات درست باشد، ملاک ها و معیارهای مخاطب را برآورده کند، رسانه اعتماد لازم را ایجاد کرده باشد و مخاطب تحلیل درستی از اطلاعات بر مبنای واقعیت داشته باشد؛ به عبارتی حقیقت و واقعیت در این فضا ملاک عمل کاربران قرار می گیرد. تولید اطلاعات و اخبار در فضای رسانه های مجازی چند برابر می شود. سرعت، صحت و شفافیت در چنین فضایی حرف اول را می زند؛ این شفافیت اطلاعات و گسترش آن در شبکه های اجتماعی در ذات منفی نیست، اما سبب می شود هر پیامی در این فضا لزوما دقیق، درست، عینی و قابل استناد نباشد. در جهانی که اندیشه اش بر اساس شکل گیری شبکه های فکری انسانی، گسترش پیدا می کند، نمی توانیم تولید و اطلاعاتمان را محدود کنیم اما می توانیم روی بینش افراد کار کنیم که به شکل حقیقی و واقعی از اطلاعات و اخبار به گزینی داشته باشند. این بینش و آگاهی، سواد رسانه ای نام دارد و کمک می کند که بدانیم از اطلاعات موجود در فضای مجازی کدام واقعی است و کدام یکی برآمده از اطلاعات ذهنی مخاطب چرا که انسان ها برای اقناع خودشان، اطلاعات و تصوراتشان را به اشتراک می گذارند؛ تصوراتی که لزوما صورت عینی ندارند و ممکن است فقط صورت ذهنی داشته باشند. دکتر شهرام گیل آبادی مدرس ارتباطات ...
تنها بازیگری هستم که از تلویزیون ستاره شدم
به نظر می رسد در مسیر بازیگری سام درخشانی از نابرده رنج تا هشت و نیم دقیقه اتفاقاتی رخ داده، در نتیجه برای بسیاری از مخاطبان تلویزیون، حضورش در یک سریال به معنای تماشایی بودن آن است. در این خصوص و نیز درباره نقش احسان در سریال هشت و نیم دقیقه با او گفت وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید. به نظر می رسد احسان آن قدرها هم که فکر می کنیم آدم بدی نیست. شما وقتی فیلمنامه را خواندید، چه برداشتی از این شخصیت داشتید؟ روزی که با شهرام شاه حسینی (کارگردان سریال) درباره این نقش صحبت کردم، چیزی که برایم جذاب بود، همین پیچیدگی قصه و شخصیت احسان بود. این نقش تک بعدی نیست، وجوه مختلفی دارد و از همان زمان می شد حدس زد تماشاگر با نقش درگیر شود، چون تکلیفش با او خیلی روشن نیست و نمی داند احسان را جزو شخصیت های منفی بگذارد یا مثبت! این ویژگی را خیلی دوست داشتم. البته آن زمان هنوز تمام فیلمنامه نوشته نشده بود، ولی توضیحات شاه حسینی درباره نقش، شناختی که از کار او داشتم و دوستی چندین و چندساله مان باعث شد اولین نفری باشم که قرارداد ببندم و با این مجموعه همکاری کنم. بازیگران دیگر بعد از من آمدند و البته روند انتخاب بازیگر در این سریال طولانی شد؛ چون کمی به مشکل خوردیم و ترکیب بازیگران چند بار چیده شد و تغییر کرد. درنهایت به این جمع رسیدیم که به نظر می رسد مورد قبول واقع شده و مردم دوستش دارند. درباره احسان این کنجکاوی وجود دارد که تا پایان دچار اضمحلال شخصیت می شود و در مقابل یکتا، که قهرمان قصه است، به یک ضدقهرمان بدل می شود یا این که بعد از فهمیدن حقایق راه رستگاری را در پیش می گیرد؟! احسان یکی از شخصیت های کاملا تکلیف روشن سریال است. او بسیار مثبت و مهربان است، اما تحت تاثیر شرایطی که اطرافش وجود دارد، مثل خیلی از ما کارهایی می کند که شاید درست نباشد و منفی به نظر برسد! همه ما تحت تاثیر اخبار و اطلاعاتی هستیم که از اطراف به گوشمان می رسد. ممکن است اخباری به شما برسد و متناسب با آن واکنشی نشان بدهید ولی بعدها بفهمید خبرها از پایه و اساس اشتباه بوده و شما به خاطر واکنش تان یک فرد منفی شناخته شده اید. احسان یک مرد معمولی، مثبت، خانواده دوست و عاشق بچه و همسرش است و البته تحت تاثیر همسرش نیز قرار دارد. در کنار همه اینها کمی جوشی است! تصمیم های آنی می گیرد و شاید مهم ترین ضعف او همین باشد. درباره سرنوشت احسان فقط می توانم بگویم از قسمت 17 یا 18 تازه درگیر یک چالش جدید می شود و همین چالش او را متحول می کند. آنجاست که ما تازه می فهمیم احسانی که دیده ایم واقعا چطور آدمی بوده و ذاتش چگونه است. البته همین حالا سرنخ هایی در قصه وجود دارد. او در ارتباط با پدر و مادرش مشکل داشته و امکان پدر شدن را برای همیشه از دست داده است؛ بنابراین شاید چالشی که گفتید مثلا چیزی شبیه فرزند خواندگی باشد! اجازه بدهید مخاطبان هم مثل شما حدس بزنند و همه با هم سریال را دنبال کنیم. فقط می توانم بگویم در همین قسمت ها اتفاقاتی رخ می دهد که احسان را به هم می ریزد؛ ماجراهایی را سبب می شود و او را به سمت و سویی می برد که ما اصلا فکرش را نمی کنیم. ماجراهایی که احسان در پیش دارد، شوک تازه ای به قصه وارد می کند و من هر اشاره ای بکنم، قصه لو می رود. مخاطبانی که مصاحبه های شما را می خوانند خبر دارند بچه دوست هستید و احتمالا می دانند حسابی در هر نقشی که بازی می کنید، فرومی روید. با این حساب باید صحنه های مربوط به خبر بارداری فروغ و بعد از مرگ فرزند برای شما بسیار تاثیرگذار بوده باشد. به طور طبیعی نقش احسان، سام درخشانی را هم در خودش دارد؛ بنابراین لحظه هایی که احسان خبر بارداری همسرش را می شنود، وقتی صدای قلب بچه را در سونوگرافی می شنود یا خبر فوت بچه به دنیانیامده اش را به او می دهند و بخصوص وقتی می فهمد مسبب ماجرا چه کسی بوده، درگیر احساساتی می شود که کاملا از وجود سام درخشانی آمده است؛ چون من عاشق بچه هستم و در تمام این لحظه ها واکنش هایی که از احسان دیدید واکنش های خود سام درخشانی بود. اگر همسرم باردار شود، احتمالا همین طوری واکنش نشان خواهم داد. احسان به دلیل کمبود محبت هایی که در دوران کودکی تجربه کرده، می توانست بسیار درونگرا باشد و جرأت ابراز وجود و مخالفت کردن را از دست داده باشد. به نظرتان این نقش به این میزان برون ریزی نیاز داشت؟ بهتر نبود کمی آرام تر و درونی تر احساسات او را نمایش بدهید؟ نقش به این ترتیب نوشته شده و به نظر من هم منطقی است. نقش احسان، اساس و تعاریف خودش را دارد. او مرد خانواده دوستی است که به همسرش عشق می ورزد و با وجود تمام مشکلات مربوط به بارداری فروغ، پای او می ایستد. فشارهایی که بابت از دست دادن بچه تحمل می کند، بعلاوه مشکلات کارخانه و از دست دادن پدر و برادرش در یک زمان، دست به دست هم می دهد که او از حالت درونگرایی خارج شود و خودش را بیرون بریزد. هر کسی اندازه و ظرفیتی دارد و احسان در حال تجربه یک بحران است؛ عزیزانش را از دست داده، وارد کارخانه ای شده که از آن سر درنمی آورد، کسی آنجا قبولش ندارد، پول نیست و... این فشارها باعث می شود واکنش های تند و آنی نشان بدهد. نقش احسان چه جایگاهی در کارنامه حرفه ای شما دارد؟ فکر می کنم این نقش نمودی از پیشرفت من در بازیگری باشد؛ یک پله به سمت بالا یا یک گام رو به جلو. شاید خیلی ویژه و متفاوت نباشد، اما بیانگر پیشرفت من نسبت به کار قبلی است. افرادی که با آنها درباره این نقش حرف زده ام، می گویند نسبت به قبل بهتر شده ای، پخته تر شده ای، احساسات و واکنش هایت را بهتر از قبل بازی می کنی و بروز می دهی؛ این یعنی من در نقش احسان موفق بوده ام و در مسیر تعیین شده برای زندگی هنری ام قرار دارم. همیشه گفته ام وقتی پیشرفتی نداشته باشم؛ یعنی دیگر وجود ندارم. شاید مرگ واقعی نباشد، اما به این معناست که مرگ هنری من از راه رسیده است. روزی که احساس می کنم درجا زده ام و نسبت به کار قبلی ام رشد نکرده ام، یعنی لازم است مدتی این حرفه را کنار بگذارم. خوشبختانه در سریال هشت و نیم دقیقه چند سکانس فوق العاده دارید، مثل صحنه ای که خبر می دهند فرزندتان از دست رفته. در این سکانس های بدون دیالوگ، احساسات احسان در چهره و نگاه شما بروز یافته است. امیدوارم این تلاش ها دیده شود. من همیشه تلاش می کنم به همه لحظات نقش فکر می کنم، انرژی می گذارم و فقط دلم می خواهد کاری که می کنم مورد توجه قرار بگیرد. مفهوم ستاره مربوط به دنیای سینماست، چون ستاره ها روی فروش فیلم ها تاثیر دارند. این مقوله شاید در تلویزیون مفهوم دیگری داشته باشد. با توجه به این که سریال های شما بخصوص در این سال های اخیر جزو آثار پرمخاطب بوده، آیا خودتان را یک ستاره می دانید؟ امیدوارم این طور باشد. اطلاعاتی که من از کارم و جایگاهم دارم، چیزی است که از اطرافیانم دریافت می کنم و شاید خیلی موثق نباشد، بنابراین به آنها استناد نمی کنم، اما چند مورد هست که با استناد به ...
خسته نباشید شبکه مستند به متخصصان حفاری + عکس
تهیه کننده مستند خسته نباشید به جام جم آنلاین گفت: به خاطر تازگی موضوعات برنامه و مستندسازی از مشاغل مختلف، برنامه خسته نباشید در قسمت اول خود با استقبال خوب و مخاطب قابل توجهی در شبکه های تلویزیونی مواجه شد. میثم رازفر افزود: بنابراین عوامل برنامه ساز این مستند، با انگیزه و تجربه بیشتری به ساخت سری دوم خسته نباشید همت گماردند. این برنامه ساز گفت: مستند خسته نباشید امشب از ساعت 21 و 30 دقیقه و هر یکشنبه همین ساعت به روی آنتن شبکه مستند می رود. در برنامه امشب مشاغل سخت و سنگین حفاری معرفی می شود و در برنامه های بعدی مشاغل دیگری به صورت مستند به نمایش در می آید. عوامل برنامه عبارتند از؛ شهره رعایتی کارگردان، میثم زادفر تهیه کننده و مجری، محمد عسکری مدیرتولید، مجید دهقان و روح الله فرح تصویربردار، فرزاد جلیلیان و فرشید ذوالفقاری دستیار، محمد سوران امینی صدابردار، مهیار صادقیان و علی تمدنی و فرشاد عباسی تدوین، مطهره کشاورز روابط عمومی، یلدا منتظری و شهره عنایتی نویسنده ...
سارا خوئینی ها مقابل دوربین در طاقباز
وب سایت فیلم نت نیوز: سارا خوئینی ها بازیگر نقش اول زن طاقباز به کارگردانی شهرام اسدزاده شد. طاقباز به نویسندگی و کارگردانی شهرام اسدزاده که هفته آینده در تهران کلید می خورد از حضور سارا خوئینی ها به عنوان بازیگر نقش اصلی زن این فیلم خبر داد. سوپراستار ، بیداری رویاها ، معصومیت از دست رفته ، در امتداد شهر ، کلاه پهلوی ، روزهای اعتراض ، سفر سبز ، فراموشی ، تلواسه ، راه شب ...
واکنش رضا عطاران بعداز دیدن اسپیلبرگ + عکس
جام جم آنلاین: رضا عطاران در اینستاگرامش عکسی منتشر کرد که نشان میدهد بالاخره توانسته با استیون اسپیلبرگ ملاقات کند اما به روشی جالب . نظریه های متعددی درباره شبکه های اجتماعی در جهان مطرح شده است؛ یکی از این نظریات مصرح و مشخص، فلسفه شبکه ای است که تولید اندیشه خاص خودش را دارد و بدون شک حول محوری شکل می گیرد که شبکه های فکری و فلسفی و اندیشگی در آن حرف اول را می زنند و قرار بر این است که توزیع اطلاعات در فضای شبکه های متعدد انسانی به شکلی اتفاق بیفتد که این اطلاعات صراحت، شفافیت و شمول عام داشته باشد. از سریال نابرده رنج به عنوان اولین حضور جدی در تلویزیون تا امروز، سام درخشانی در مجموعه های آوای باران، پژمان، همه چیز آنجاست، پشت بام تهران و هشت و نیم دقیقه بازی کرده است. او در هیچ کدام از این سریال ها اما نقش جوان اول عاشق پیشه را ایفا نکرده است. در مواردی نقش منفی سریال را به عهده داشته و حتی نقش اصلی هیچ کدام از این سریال ها نبوده است. او در بهترین حالت یکی از نقش های اصلی را به عهده داشته، اما وجه مشترک تمام شان تعداد مخاطبان و استقبالی است که از این آثار صورت گرفته است. یکی از کارتون هایی که مورد پسند تمام چندین نسل از هواداران انیمیشن است تام و جری است. جالب است بدانید این موش و گربۀ محبوب که برایمان کلی خاطرۀ بامزه ساخته اند، سه ماه دیگر 77 ساله می شوند! مجموعه تلویزیونی "شکوه یک زندگی" در تکریم از همسران شهدای جاویدالاثر، برای نمایش از شبکه دو سیما آماده تولید می شود. برنامه "امروزی ها" که از شنبه تا چهارشنبه پخش می شود، امروز میزبان عبدالرضا امیراحمدی است و او درباره ناهنجاریها و هنجارهای جامعه صحبت می کند. بیشتر مردم شهر تهران را با شلوغی و ترافیک و دود و ازدحام می شناسند اما این شهر ماشینی با تمام مشکلات و دغدغه هایش، جاذبه ها و نقاط گردشگری هم دارد که سبب شده این همه آدم به آن عشق بورزند. جام جم آنلاین: رضا عطاران در اینستاگرامش عکسی منتشر کرد که نشان میدهد بالاخره توانسته با استیون اسپیلبرگ ملاقات کند اما به روشی جالب . کامبیز دیرباز در اینستاگرامش عکسهایی از مجید سوزوکی واقعی که نقشش را در فیلم اخراجی های بازی کرده بود منتشر کرد. آرام جعفری سال 1359 در تهران و در یک خانواده گرم و صمیمی به دنیا آمد. او فرزند دوم خانواده است و یک برادر بزرگ تر از خودش به نام آرمان دارد. وی متاهل است و لیسانس گرافیک دارد. احتمالا همه ما ضوابط ثابتی از برنامه های علم محور تلویزیون در یاد داریم؛ برنامه هایی که با توجه به اهمیت موضوع علم و دانش و اختصاص پیدا کردن آن برای طیف خاص مخاطبانش، عموما از ساختارهایی ثقیل و سنگین هم برخوردارند و در فضایی ویژه ساخته می شوند. برنامه هایی با دکورهایی چارچوب بندی شده و مجریانی با جنس کلامی ویژه و حساب شده. همایش خبرنگاران، گزارشگران و عوامل تولید در رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب با حضور حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم قائم مقام رسانه ملی در مرکز بسیج صدا و سیما برگزار شد. مستند به نیابت روایتی از سفر معنوی خانواده های شهدای مدافع حرم به کربلای معلی دوشنبه و پنج شنبه (17 و 20 آبان ماه ) از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. آزاده نامداری با برنامه"آبان"به تلویزیون باز می گردد. کامبیز دیرباز در اینستاگرامش عکسهایی از مجید سوزوکی واقعی که نقشش را در فیلم اخراجی های بازی کرده بود منتشر کرد. داریوش فرضیایی ، عمو پورنگ محبوب بچه ها در اینستاگرامش از انجام کاری گفت که همیشه دوست داشت برای مادرش انجام دهد. سریال معمای شاه می تواند به یک اتفاق متفاوت برای مژگان ربانی بدل شود؛ او بعد از تقریبا 20 سال سابقه بازیگری که عمدتا در تئاتر بوده، نقش اشرف پهلوی را در این سریال بازی کرده است. البته او در سریال هایی چون روز حسرت ، حلقه وصل ، تا غروب ، کیف انگلیسی و کلاه پهلوی نیز حضور داشته، اما هرگز نقشش به این اندازه محوری نبوده است. روز گذشته در مراسم تشییع پیکر مرحوم منصور پورحیدری بازار سلفی گرفتن ها با چهره های مطرح داغ بود که این مسئله واکنش های جالبی به دنبال داشت. مخاطبان با دیدن چهره شبنم قلی خانی ناخودآگاه به یاد مجموعه مریم مقدس به کارگردانی شهریار بحرانی می افتند. او در این مجموعه نقش مریم، مادر عیسی مسیح را بازی می کرد و اتفاقا همین نقش او را در میان مخاطبان سینما و تلویزیون شهیر کرد. گیتی خامنه، مجری آشنای بچه های چند نسل اجرا را از بچه های هم نسل خودش، بچه های دیروز شروع کرد تا رسید به بچه های امروز. فیلمبرداری مجموعه تلویزیونی پرستاران از امروز ادامه می یابد. به تازگی پسر امین حیایی، بازیگر سینما و تلویزون به جرگه ی هنرمندان عرصه سینما پیوسته است. حیایی پدر در اینستاگرامش تصویری از پشت صحنه فیلم شعله ور را با گریم جالب پسرش منتشر کرد. حالا دیگر می شود خندوانه را به جرات به عنوان یکی از شناخته شده ترین برنامه های جریان ساز صداوسیما نام برد؛ برنامه ای که سه سری از آن در طول دو سال گذشته از شبکه نسیم روی آنتن رفته و سری چهارم آن هم برای پخش در شب های زمستان در حال ساخت است. پخش مجموعه دورهمی از پنجشنبه شب سیزدهم آبان آغاز خواهد شد. بعد از سال ها فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر فیلمی ساخته به نام رنج و سرمستی که اکران آن با اما و اگر روبه رو شده و او از این موضوع آزرده خاطر است. جهانگیر الماسی؛ یکی از جوان اول های سینمای بعد از انقلاب بود که با نقش آفرینی های درخشانش مردم زیادی را به سینماها می کشاند. ...
چرخش علم بر مدار چرخ
با این حال مدتی است این فضا به واسطه ساخت برنامه ای تازه در شبکه چهار سیما دگرگون شده است؛ برنامه چرخ به تهیه کنندگی سیاوش و محمدفواد صفاریان پور، در هر قسمت به موضوعات مختلف علمی سرک می کشد و با بیانی نو و زبانی صمیمی در کنار دکور خلاقانه و فضای جدید، ساعاتی را مهمان نگاه مخاطبان خود می شود. چرخ از پاییز سال گذشته پخش خود را آغاز کرده و به موجب این استقبال، نمایش آن همچنان ادامه دارد. برنامه ای که از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 19 روی آنتن می رود. بیانی متفاوت و خلاقانه سیاوش صفاریان پور، یکی از دو تهیه کننده برنامه چرخ در سری های پیشین آن است که در سری سوم و این بار بدون حضور برادرش محمدفواد صفاریان پور، در کنار تهیه، اجرای برنامه را هم عهده دار است. وی درخصوص دلایل موفقیت و استقبال مخاطبان از این برنامه به جام جم گفت: از همان زمان برنامه ریزی برای ساخت سری اول چرخ در پاییز سال گذشته، مدیران شبکه چهار سیما تصمیم گرفته بودند برنامه ای روزانه با محوریت علم و پوشش اخبار روز علمی روانه آنتن این شبکه کنند. در واقع چرخ هم براساس این نیاز متولد شد و کوشید برنامه ای به روز و پویا با ضوابط مفرح و عصرگاهی بودن و به دور از جدیت مرسوم برنامه های اینچنینی باشد. البته ما در همان زمان شروع کارمان واقعا پیش بینی این موفقیت را نمی کردیم و مطمئن نبودیم مخاطبانمان قرار است چه واکنشی به برنامه نشان بدهند. خلاقیت در شیوه بیان خلاقیت یکی از اصلی ترین عواملی است که در چرخ خودنمایی می کند و موجب شده در طول این یک سال پخش، برنامه ای خلاقانه و سرشار از اتفاقات تازه تقدیم نگاه مخاطبان علم دوست این شبکه شود. صفاریان پور در تعریف چگونگی دستیابی به این خلاقیت و ادامه پیدا کردن آن در طول سه سری از پخش برنامه تصریح کرد: ما سعی می کنیم حتی در بیان موضوعاتی که ممکن است دستخوش تکرار شده باشند هم شیوه بیانی متفاوت را برگزینیم و تلاش کنیم این موضوعات را در قالبی متفاوت به مخاطب ارائه بدهیم؛ چراکه اصلا خاصیت برنامه تلویزیونی این است. شیوه پرداخت متفاوت به موضوعات از اصلی ترین نکاتی است که در اتاق فکر برنامه ما و با حضور نویسندگان و کارشناسانمان مورد بحث و نظر قرار می گیرد. صفاریان پور افزود: ما هر بار حدود ده موضوع متفاوت برای پخش در پنج روز هفته داریم که به دو بخش اخبار و دستاوردهای علمی روز و دیگری درخصوص مفاهیم علمی کاربردی روزمره و بررسی آنها در زندگی مخاطبان تقسیم می شوند و کلیت ساختار چرخ را تشکیل می دهند. اطلاع رسانی با چاشنی جذابیت مجری پیشین و تهیه کننده چرخ، هدف اصلی این برنامه را سرگرم کننده بودن آن برای تمام مخاطبان دانست و تاکید کرد: هدف ما گرچه اطلاع رسانی به روز از موضوعات است، اما در کنار آن بیان جذاب مفاهیم را هم حتمأ مدنظر داریم و حواسمان هست که این مفاهیم متصل به زندگی روز همه افراد باشند؛ چراکه اصولا وظیفه تلویزیون هم همین است و سرگرمی سازی در آن نقشی اصلی و اساسی ایفا می کند. با وجود این انتظار داریم بتوانیم به تغییر نگرش عمومی در جامعه هم کمکی کرده باشیم و با ترویج تفکر علمی و ذهن استنتاج گر در مخاطبانمان، رفتاری بهتر از سوی مردم را در همه سطوح جامعه رقم بزنیم. صفاریان پور به طیف مخاطبان این شبکه هم اشاره ای کرده و معتقد است: هدف ما آموزش مستقیم به هیچ طیف و گروهی نیست. فقط هم پژوهشگران و دانشمندان را مدنظر نداریم، بلکه هدفمان برنامه سازی برای همه و تمام قشر مخاطب است. تابلوی شام آخر در چرخ! محمدرضا نوروزی، از جمله مجری کارشناسانی است که به گفته خودش کار ترویج علم را در این برنامه دنبال می کند. نوروزی که از ابتدا همراه چرخ بوده، در برنامه در زمینه های مختلف و متنوعی صحبت می کند. او در بیان تجربیات خود از اجرا و حضور در این برنامه اظهار کرد: من تجربه همکاری موفق با برادران صفاریان پور را نخستین بار در برنامه کندو تجربه کردم که ساختاری جدید داشت و نزد مخاطبان هم بسیار مورد قبول واقع شد؛ چون با این خواسته ها آشنا بودم، خیلی از ضوابط چرخ تعجب نکردم. این کارشناس درخصوص موضوعات مطرح شده توسط خودش در برنامه گفت: من این بار خیلی به موضوع مشخصی محدود نیستم و در هر زمینه ای که از من خواسته شود، صحبت می کنم. البته رشته خودم میکروبیولوژی است، اما اینجا به طور عام، کار ترویج علم را به عهده دارم و عمدتا در زمینه زیست شناسی هم موضوعاتی را بیان می کنم. نوروزی ادامه داد: تاکید ما از ابتدا بر ساده سازی مفاهیم بوده و در ساختار برنامه مان این هدف را مدنظر قرار دادیم که تا حد امکان ساده صحبت کنیم و کارشناسان برنامه با مخاطبانشان راحت باشند. نوروزی در انتها، انتقادی را هم به طنز به برنامه وارد دانست و گفت: تنها مشکلی که با چرخ دارم، وجود آن میز بزرگ در وسط دکور است. هر بار که پشتش می نشینم احساس می کنم وسط تابلوی شام آخر نشسته ام؛ با این تفاوت که شامی هم در کار نیست! زهرا غفاری رادیو و تلویزیون ...
شکوه یک زندگی در مسیر شبکه 2
به گزارش جام جم آنلاین امیر عباس کنی تهیه کننده مجموعه های تلویزیونی، بعد از همکاری خود با رضا بهشتی در سریال "یک لحظه دیرتر" و تله فیلم هایی همچون "فیروزه سیاه" و "تصادف" ، این روزها مراحل پایانی پیش تولید سریال"شکوه یک زندگی" را نیز به اتفاق هم پشت سر می گذارند. وی درخصوص روند و جزئیات ساخت این مجموعه تلویزیونی گفت: "شکوه یک زندگی"، کاری از گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما در 15 قسمت ...
پیشنهادهای فرهنگی آراس
...؛ هشت و نیم دقیقه مجموعه ای است که این شب ها از شبکه دو پخش می شود، کاری از شهرام شاه حسینی کارگردان تلویزیونی و بعضا سینمایی. سریالی که مطابق مد سریال های زرد ان ور آبی پر از اتفاقات یهویی و غیر قابل باور است و خط سیر اصلی داستان در روابط علی هم ناقص نشان می دهد. آدم های خوب و بد دسته بندی شده اند، آدم بد ها صورت سه تیغه دارند و مانتو می پوشند، خوب ها پوشیده ترند. هیچ چیز با گذشته ی سریال ...
رسانه های جمعی، معمار ارتباطات انسانی
رسانه ها چنانچه جلوه های مختلف خشونت را در قالب فعالیت پرسوناژها، شخصیت ها و قهرمانان فیلم ها به تصویر بکشند، کمک کرده اند تا انواع خشونت به صورت تصاعدی گسترش پیدا کند. در این مرحله است که رسانه ها آموزگار خشونت خواهند شد و نوجوان و جوان، جامعه را خاکستری و تیره می بیند. برعکس، رسانه ها باید پرسوناژهایی را که دست به خشونت می زنند، به عنوان انسان های ضد ارزش و نامطلوب به کار گیرند، آنچنان که عاقبت آنان به شکست و تقلید از آنان، نامطلوب جلوه کند. تحقیقات راجع به خشونت در ارتباطات نشان داده است که نوجوانان و جوانان رفتارهای شخصیت های خشن را سریع تر دریافت و درصدد همگون سازی رفتار خویش با رفتار هنرپیشه خشن برمی آیند. بزرگ ترین قهرمانان تاریخ، آنانی هستند که می توانند بر خشم خود غالب شوند و آن را کنترل کنند. باید توجه داشت که خشونت بُعدی غریزی دارد و در مدار بسته شکلی تصاعدی پیدا می کند. یعنی یک فرد خشونتی را اعمال می کند و دیگری پاسخ او را با خشونت می دهد و سپس نفرات بعدی ... بنابراین چه خوب است که رسانه ها، قهرمانان و انسان هایی را نمایش دهند که در مقابل خشونت، آرامش خود را حفظ می کنند. رسانه های رسمی در کشورهای توسعه یافته به صورت کنترل شده ای تصاویر خشونت های اجتماعی مانند بمب گذاری ها و ترورها را نشان می دهند چرا که به فکر بهداشت روانی جامعه هستند و نمی خواهند فعل خشونت تصاعدی رشد کند. لذا در حوادثی که رخ می دهد شاهدیم که تصاویر از دور گرفته می شود و با نمایش خودرو های پلیس و آمبولانس ها نشان می دهند که همه چیز تحت کنترل است و جای نگرانی نیست. در قرآن مجید هم ابتدای کلام با نام خدای مهربانی آغاز می شود و پروردگار عالم خود را خدای مهر و مهرآفرین معرفی می کند. بنابراین اگر خواهان جامعه ای امن هستیم باید رسانه هایی مروج مهر و امنیت داشته باشیم. بنای جامعه امن را رسانه ها تولید می کنند. جامعه ای امن به واقع گاهواره تمدن بشری خواهد بود. پروفسور باقر ساروخانی استاد دانشگاه ...
کار بیش از حد بلای جان کارکنان اداره برق قشم می شود/اعتراض پرسنل اتفاقات برق به افزایش ساعات کاری
روحی و جسمی خوبی برخوردار باشند اما با افزایش ساعات کاری نه تنها دقت و ایمنی این نیروها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت بلکه کیفیت خدمات رسانی آنها به مردم نیز کاهش خواهد یافت . از طرفی در صورت افزایش ساعات کاری در هر مجموعه دولتی یا خصوصی برای آن حق الزحمه یا اضافه کاری در نظر گرفته می شود که این موضوع نیز در اداره برق قشم نادیده گرفته شده و برای هشت ساعت کار اضافی کارکنان اتفاقات برق هیچ ...
سروش جمشیدی با سریال نوروزی و دورهمی می آید
می کنم حدود یک هفته دیگر در محلات باشیم. نقش متفاوت سروش جمشیدی جمشیدی درباره بازی خود در این مجموعه یادآور شد:تلاش می کنم با توجه به صحبت هایی که با آقای سهیلی زاده داشتیم هم فضای کمدی نقشم حفظ شود و در عین حال با شخصیت هایی که تا الان از من دیده شده متفاوت باشد. وی درباره تفاوت این نقش با نقش قیمت در مجموعه دورهمی گفت:تلاش می کنم نقشم تکراری نباشد و اتفاق جدیدی را ...
رسانه جهانی اربعین و تحریریه ای به گستردگی زائران
بی گمان جابرابن عبدالله انصاری نخستین زائری است که در نخستین اربعین شهادت ثارالله خودش را به کربلا رساند و در روزگار خفقان یزیدیان، علاوه برآن زیارت پرفضیلت، آغازگر حرکت تبلیغی برای پیام رسانی عاشورا بود. در روزگاری که رسانه های نظامِ سلطه می کوشند، تصویری مخدوش از اسلام و مسلمانان به جهان ارائه دهند و با انتشار تصاویر خشونت بار و نسبت دادن آن به دین اسلام، هراس را به ذهنِ مخاطبان خود القا سازند و در دورانی که گروه های تکفیری که نام اسلام بر خود نهاده اند اما از حقیقت اسلام بیگانه اند، در ذیلِ عناوینِ مقدسی همچون جهاد و شهادت ، فجیع ترین جنایت ها را در سوریه و عراق و دیگر کشورها مرتکب می شوند، بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد که پیام عاشورا به معنای پیام اسلام راستین از طریق رسانه ی جهانی اربعین منتشر شود و ابعاد اجتماعی و انسانی این حرکت عظیم مردمی به گوش و چشم جهانیان رسانده شود تا نظاره گر ایثار، فداکاری، صفا، آرامش، صلح، وحدت و روحیه تعاون و همکاری گروهی مسلمانان راستین باشد. بنابراین روایت لحظات پرشور راهپیمایی اربعین به زبان های مختلف و با ابزارهای گوناگون رسانه ای بیش از هر زمان دیگر ضروری می نماید. چرخه اطلاع رسانی و خبر رسانی به مدد ظهور شبکه های اجتماعی بسیار متنوع شده است. اگر در چرخه پیشین اطلاع رسانی، پس از هر رویداد، نخست تحریریه رادیوها و تلویزیون ها گزارش می دادند و سپس بازخورد آنها منعکس می گشت، امروز شبکه های اجتماعی گوی سبقت را از رسانه های اصلی ربوده اند. به دیگر سخن، امروز پس از وقوع هر رویداد، شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی از سریع ترین رسانه یعنی رادیو نیز پیشی می گیرند. در این چرخه، بازخورد و بحث درباره موضوع یا رویداد به سرعت در شبکه های اجتماعی شکل می گیرد. تلفن همراه هوشمند همه ابزارهای لازم برای تولید متن، صوت و تصویر را در خود دارد و افراد هرکدام با استفاده از این ابزار در هر لحظه و در هرمکان می توانند رویدادها را ثبت کنند. این شیوه از تولید اگرچه حرفه ای نیست اما به سبب مجاورت با واقعه یا رویداد، ارزش خبری و رسانه ای بالاتری نسبت به کار حرفه ای دارد. امروز گاه به اخبار یا تصاویر رویدادی بر می خوریم که یک جریان خبری را ایجاد کرده است اما منبع تولید آن کاربران بوده اند که از تلفن همراه تولید و انتشار یافته است. یکی از مهم ترین مشخصه های رسانه های مجازی، شخصی شدن آنهاست، به این اعتبار هر فرد با تلفن همراه هوشمند خود می تواند همزمان هم گیرنده و هم تولیدکننده و هم فرستنده باشد. از این رو شبکه های اجتماعی هم تحریریه تولید را بسط داده اند، هم حوزه دریافت مشخص پیام و هم حوزه انتشار آن را و لذا دایره نشر و توزیع محتوا نیز به مدد پایگاه های وب پخش و یا پیام رسان ها وسعت یافته است. به دیگر سخن رسانه جهانی اربعین، برای تولید و انتشار باید هم در حوزه تولیدِ پیام تحریریه ای داشته باشد به وسعت زائران و هم در عرصه توزیع پیام، بزرگ، متکثر و متنوع باشد. بر این ویژگی باید خصوصیت تعاملی رسانه های نو را افزود که ظرفیت کنشگری را فراهم می کنند و رسانه های جمعی همچون رادیو و تلویزیون می توانند از این فرصت به خوبی بهره گیرند. چنانچه رسانه های جمعی بتوانند فرصت این تعامل را برای زائران پدید آورند، بدیهی است که انعکاس و بازتاب این حرکت عظیم و حماسی بیشتر جلوه گر خواهد شد. بنابراین برای نمایش و انعکاس جلوه های این حماسه بزرگ لازم است فرصت شکل گیری تحریریه بزرگ پویش مردمی اربعین فراهم گردد. امید که همه فعالان رسانه ای بویژه در حوزه ی رسانه های برون مرزی و بین المللی این فرصت را برای معرفی اسلام راستین و رساندن پیام عاشورا مغتنم شمارند. دکتر محمد اخگری مشاور رییس رسانه ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما ...
یکتای "هشت و نیم دقیقه" روی صحنه تئاتر رفت/"پوست انداختن" فرصت خوبی برای بازگشت "شبنم قلی خانی" به عرصه ...
می دهم اگر دوباره بخواهیم فعالیتی داشته باشم، با متن متفاوت تری کار کنم. گفتنی است، سریال تلویزیونی "هشت و نیم دقیقه" به کارگردانی شهرام شاه حسینی و با بازی شبنم قلی خانی به عنوان نقش اصلی، هر شب ساعت 21:30 میهمان مخاطبان شبکه دو سیما می شود. همچنین در این اثر تلویزیونی هنرمندانی همچون سام درخشانی، بهرنگ علوی، پژمان بازغی، حمید ابراهیمی، توفان مهردادیان، الهه حصاری و آشا محرابی به ایفای نقش می پردازند. انتهای پیام/ ...
متخصص در من کاتبم ایفای نقش می کند
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو؛ من کاتبم را سعید تشکری نوشته و داستان تاریخی را روایت می کند که درباره ی زندگی خواهر و برادری است که میراث دار مکتبی هستند و در این راه اتفاقاتی برایشان رخ می دهد . در این نمایش رادیویی هنرمندانی چون فریبا متخصص، رضا عمرانی، امیر فرحان نیا، سعیده فرضی، شمسی صادقی، کرامت رودساز، راضیه مومیوند، اکبر ملایی، نورالدین جوادیان، نگین خواجه نصیر، شهریار حمزیان و تعداد دیگری از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش می پردازند. من کاتبم به تهیه کنندگی : مهتاب امینی، صدابرداری : پیروز صدرایی و افکت : محمدرضا قبادی فر فردا ساعت 12 از رادیو نمایش پخش می شود. ...
نشاط و سرگرمی مردم تنها هدفم در برنامه طنز رادیو است
...> آذری در عین حال گفت: مخاطب رادیو همه قشر را در بر می گیرد به نحوی که حتی یک کشاورز هم با داشتن یک رادیوی کوچک می تواند در زمین های کشاورزی خود به برنامه های ما گوش دهد. این هنرمند پیشکسوت رادیو و تلویزیون از مخاطبان به عنوان سرمایه های اصلی این رسانه یاد کرد و گفت: در نقش کارمندی ها سعی کردم مشکلات این قشر را به صورت طنز بیان کنم و همواره تمامی اعضای گروه هنری 'جمعه ایرانی' هدفمان خدمت به ...
رضا رفیع:طنز در تلویزیون مانند راه رفتن روی لبه تیغ است
حال طنز مطبوعاتی معاصر را از زمان مشروطه ریشه یابی می کنند. رفیع خاطرنشان کرد: یکی از نمادهای طنز مطبوعاتی که در زمان خودش بسیار شهره بود و 50 سال منتشر شد و البته با توقیف های چند باره هم مواجه بود مجله توقیف بود که در رژیم گذشته منتشر می شد. این مجله دستِ بازی در انتشار سوژه ها داشت و بسیار به خط قرمزهای سیاسی نزدیک می شد که این جسارت ها بالاخره منجر به توقیف توقیف شد. بعد از پیروزی ...
اختلاف نظر معتضد با کارگردان معمای شاه
خسرو معتضد درباره ی سریال معمای شاه اظهار کرد: ایفای نقش برخی شخصیت ها و اتفاقات در این مجموعه من را راضی نمی کند و با محمدرضا ورزی در بسیاری از موارد اختلاف نظر دارم؛ به عنوان مثال درباره ی برخی از دسته ها و جمعیت ها اغراق شده است؛ مثل ملی شدن نفت که سهم همه ملت ایران است اما در این مجموعه نشان داده می شود که سهم گروه خاصی بوده است. این پژوهشگر تاریخ و مجری - کارشناس برنامه های تاریخ ...
مزدک رستمی:نقش نیما در هشت و نیم دقیقه پررنگ تر می شود
به گزارش اتاق خبر، مزدک رستمی بازیگر سریال هشت و نیم دقیقه گفت: زمانیکه نقش نیما به من پیشنهاد شد، تردید داشتم که آیا این نقش را بازی کنم یا خیر چراکه فیلم نامه کاملی در اختیارمان نبود و متن ها در حال بازنویسی قرار داشت. اما در ادامه به دلیل اینکه در سریال همه چیز آنجاست نیز با شهرام شاه حسینی همکاری کرده بودم این پیشنهاد را پذیرفتم. وی با اشاره به نقش آفرینی های اخیر خود در این مدت ...
نورایی: امیدوارم تلویزیون به دوران اوج بازگردد
درباره ی تفاوت کار در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون گفت: فقط ممیزی های نمایش خانگی با تلویزیون فرق دارد با توجه به این که تلویزیون در این سال ها مخاطبش را از دست داده شبکه نمایش خانگی در حال جذب مخاطب است. تلویزیون بسیار فوق العاده است ولی امیدوارم مقداری سختگیری ها در این رسانه کم شود و حمایت های بیشتری از هنرمندان صورت گیرد. نورایی تغییر مدیریت ها را یکی از دلایل کاهش مخاطبان تلویزیون ...
بازیگری برایم شیرین و لذتبخش است/دیگر نوبت هنرنمایی جوان هاست
هم تا ظهر در منزل به کارهای شخصی ام می رسم. به هر حال ما دوران پرکاری را تجربه کرده ایم و در این سن و سال استراحت کردن برایم بهتر است و باید جوان ها در این حوزه کار و تلاش کنند و حالا نوبت کار و فعالیت جوانان است. سریال های تلویزیونی را دنبال می کنید؟ معمولا بعد از ظهر و قبل از خواب سریال هایی را که دوست دارم نگاه می کنم و خوشبختانه دو شبکه آی فیلم و تماشا مدتی است اقدام به ...
طنزپرداز: طنز اصیل باید از صراحت فاصله داشته باشد
هشت ماه طول کشید که به دوران وفور طنز معروف شد. وی افزود: در شهریور 58 قانون مطبوعات شکل گرفت و تعدادی از نشریات تعطیل شدند و جریان طنز به یک سری از روزنامه ها محدود شد و گاهی فقط یک ستون به آن تعلق داشت. مجری برنامه تلویزیونی قند پهلو ادامه داد: دی ماه سال 63 شاهد شکل گیری ستون گل آقا در روزنامه اطلاعات بودیم که بعد از آن طنز بعد از انقلاب با مختصات خاص خود متولد شد و بعدها در قالب ...
داستان هایم مانند ویتامین میوه است
شده است و تصویر یک شیشه مربا که جمعیتی را در خود جای داده نشان می دهد که همه در گیر یک ماجرا شده اند. وی با بیان این که برای نوشتن داستان مربای شیرین سختی زیادی کشیده ام، گفت: برای نوشتن کتابی مانند مربای شیرین باید تجربه داشت ومن وقایع را تصویری و با جزییات می نویسم. لذا باید ابتدا مواد اولیه را به دست آورد و سپس ماجرا ساخت، برای همین ابتدا 470 صفحه نوشتم و بعد حجم مطلب را کم کردم. ...
دقت، صحت و سرعت، عنصر اصلی خبر استانی
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی انعکاس اخبار اقوام در قاب مشترکی به نام رادیو و تلویزیون اشاره ای به ظرفیت مناسب و بالنده رسانه ملی دارد که مجموعه ای با عنوان معاونت مراکز استان های صداوسیما هدایت آن را برعهده دارد. این بخش را مدیریت اخبار و تولیدات رادیویی و تلویزیونی استان ها پیش از تولید تا موقع پخش برعهده دارد و با هدایت کمیسیون خبر در نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی استان ها ضمن انتخاب آثار درخور توجه، مسیری را برای برنامه سازی در حوزه خبر ترسیم می کند. سیدداود موسوی مدیرکل اخبار استان ها که در این دوره از جشنواره، ریاست کمیسیون خبر را نیز برعهده دارد، ظرفیت خبری 33 مرکز استانی را همپای دیگر تولیدات رادیویی و تلویزیونی می داند و با اشاره به سه بخش تلویزیونی و سه بخش رادیویی اخبار استانی که روزانه روی آنتن استان ها می رود، آن را ظرفیت بزرگی برای انعکاس اخبار در مراکز استان ها می شمارد. این مراکز روزانه بین 300 تا 400 خبر مکتوب، در حدود 100 آیتم و گزارش تصویری و 50 آیتم صوتی برای بخش های ملی و فراملی رادیو و تلویزیون تولید و آماده می کنند. به بیانی دیگر، بیش از 40 درصد ظرفیت تولیدات مراکز استان ها در شبکه های ملی و فراملی پخش و با استقبال خوبی مواجه می شود. در گام نخست شکل گیری کمیسیون خبر، چه نکاتی مرکز توجه شما خواهدبود؟ جشنواره تولیدات مراکز استان ها یکی از جشنواره های معتبر رسانه ملی است که به منظور انتخاب آثار برتر برای برنامه سازی، تشویق هنرمندان و ارزیابی کمّی و کیفی تولیدات مراکز و هدایت تولیدات سال های بعد در مسیر رویکردهای اساسی سازمان صدا و سیما برپا می شود و کمیسیون خبر در کنار چهار کمیسیون دیگر امیدوار است در نشان دادن سیمای استانی و قومی هم وطنان عزیز و ایجاد انسجام، وحدت ملی، همدلی و هم زبانی، گام بر دارد. رسانه ملی آینه تمام نمای وحدت ملی اقوام ایرانی است و خبر که به عنوان گزارشی از رویدادهای واقعی و عینی تعریف می شود بخشی از این واقع نمایی و اتحاد و انسجام است. چه عنصری در این واقع نمایی برای شما اهمیت داشته است؟ ما تلاش کردیم به دور از شکل تشریفاتی جشنواره، این رویداد را زمینه ای برای آموزش ببینیم و وجه کاربردی و آموزشی جشنواره در حوزه خبر برای ما اولویت داشته است. هم اکنون بیش از 241 بخش خبری رادیویی و تلویزیونی در مراکز سی و سه گانه، وظیفه اطلاع رسانی و نشر خبر را بر عهده دارند و این بخش ها پیش از هر چیز، بازتاب دهنده قومیت، نژاد، زبان و فرهنگ منطقه شان هستند. پس رویدادها نیز در همین بستر سنجیده و ارزیابی می شود. شاخص بررسی آثار در کمیسیون خبر چه بوده است؟ با توجه به اهداف و سیاست های کلی حاکم بر جشنواره، ما نیز با نگاه حرفه ای، آثار را ارزیابی خواهیم کرد. با اینکه آثار ارسالی باید در سال های 93 و 94 تولید شده، باشند، نگاه ما به روز است و شیوه های حرفه ای تولید خبر، بسته های خبری، ادبیات خبر، گویندگی و اجرا و مهندسی خبر را بررسی می کند تا عناصری مانند نوآوری، جامع نگری و بهره وری را از دل آن ها استخراج کند و براین مبنا به آن ها امتیاز بدهد. چه تعریفی از حرفه ای بودن در حوزه خبر دارید؟ بدیهی است برای ساخت هر برنامه خبری، چه رادیویی و چه تلویزیونی، اولین و مهم ترین موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد ارزش خبری اثر است که باید در کنار سه عنصر دقت، صحت و سرعت مفهوم پیدا کند. ما مجموعه آثار را به شکل غیرمنتظره بررسی می کنیم و از نگاه مخاطب ارزیابی هایمان را می چینیم. نکاتی که در این ارزیابی ها در نظر دارید، چیست؟ فراموش نکنید که ما درباره مراکز استانی در ایران صحبت می کنیم. در حالی که در برخی استان ها به دلیل اهمیت منطقه، شاهد دو مرکز صداوسیما در یک استان هستیم؛ به عنوان نمونه در استان خوزستان با داشتن مرکز خوزستان و آبادان، در استان آذربایجان غربی با داشتن مرکز آذربایجان غربی و مهاباد و همچنین در استان هرمزگان ملاک ارزیابی ما تولیدات صدا و سیمای خلیج فارس و مرکز کیش است. این ظرفیت 33 مرکزی قطعاً در نشان دادن سیمای استانی و قومی هم وطنان عزیز و ایجاد انسجام، وحدت ملی، همدلی و هم زبانی گام برمی دارد. پس ارزیابی ما نیز با توجه به اوضاع اقلیمی، قومی، اقتصادی ، سیاسی و...هر استان خواهد بود. از منظر دانشگاهی و علمی چطور؟ همان طور که گفتم، اصل ارزیابی ما در این دوره، داشتن نگاه حرفه ای است. این نگاه دانشگاهی و حرفه ای به حوزه خبر، ممکن است وجوه متفاوتی داشته باشد. به طور مثال، برای ما چینش خبر مهم است؛ اینکه خبرهای پراهمیت اول برنامه و خبرهای کم اهمیت تر به ترتیب در ادامه برنامه جا داده شده اند؛ متن خبری که برای رادیو یا تلویزیون تهیه شده با هم تفاوت داشته است و آیا تنظیم خبر درست بوده یا نه. در این فضا حتماً برای ما چینش و ساخت بسته های خبری و گزارش ها اهمیت دارد . ویژگی های مخاطب بومی در اولویت است بله، آنچه در ...
اردشیر رستمی: رضا درمیشیان تمایل به ساخت فیلمنامه من دارد/ تهیه کننده ها در ایران سیاسی هستند
از سال 96 آغاز می شود، درمیشیان حدود سه سال است که به دنبال تولید آن است اما ساخت این فیلم نیازمند شرایطی است که باید آماده شود چون بحث مالی آن بسیار مهم است زیرا اکثر بازیگران آن خارجی هستند و بیشتر اتفاقات آن در فرودگاهی در آمریکا رخ می دهد. بازیگر لانتوری افزود: سیاوش چراغی پور را بسیار دوست دارم زیرا لحظاتی در بازی این بازیگر وجود دارد که بین طنز و جدی است و تعلیقی که در چهره او است ...
اجبار به 16 ساعت کار کارکنان امور اتفاقات برق قشم
15 نفر از کارکنان امور اتفاقات برق قشم نسبت به بی عدالتی و افزایش ساعات کاری توسط مدیر اداره برق قشم اعتراض کردند.
مثبت و منفی غرفه ایران در بلگراد
کتاب های خود توضیحاتی را برای راهنمایی مراجعه کنندگان درج کرده بودند و نباید از این موضوع چشم پوشید. کتاب های انتشارات علمی و فرهنگی که توضیحات داشت *بروشورهای معرفی نشر ایران در دست مخاطبان شهرام نیا در این باره هم در بخشی دیگر گفت: ما پنج شش مجموعه کتاب را در نمایشگاه عرضه می کنیم که غیر از ناشران دولتی مانند الهدی، جامعه المصطفی و علمی و فرهنگی، هرکدام دارای چند ...
بهره ای که مطبوعات ایران از کاریکاتور می برد
ایران آنلاین / او در سال 63 برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد وی بعد از بازگشت نیز همواره با نشریاتی چون کیهان کاریکاتور همکاری داشت؛ دامنه این همکاری در چند سال اخیر به گل آقا، گلستانه، و... نیز گسترش پیدا کرده است. شهیدی در کنار نام هایی چون اردشیر محصص و کامبیز درم بخش از پیشگامان کاریکاتور ایران است و در سال های پس از انقلاب که کاریکاتور ایران بیشتر به حوزه طنز محدود می شد از معدود کسانی بود که در ای ...
بازیگر نقش فرح: از شدت سوزش چشم به محوطه کاخ فرار می کردم
سال بعد هم زمانی که من در شاهرود سر کار یلدا بودم آقای ورزی در حال بستن عواملشان بودند، ظاهرا روی یکی دو بازیگر دیگر تست گریم انجام شده بود که هیچ کدام نتیجه دلخواه را نداده بود اما گویا روی عکس من کارهایی انجام شده بود و بعد از مدتی من به پروژه پیوستم. گریم در مجموعه معمای شاه یکی از ویژگی های بارز به شمار می آید؛ گریم شما چقدر زمان می برد و چقدر سخت بود؟ بعد از بستن ...
اقدام نیکوکارانه سرمربی تیم ملی در تبریز
آن مرحوم رساندند و با حضور خود باعث دلداری به بازماندگان خصوصا مادر آن مرحوم شدند، کی روش در این دیدار به خانواده مرحوم فرهنگی گفت: همیشه در فوتبال سعی بر این است تا شادی و خوشحالی بر جامعه حکمفرما شود و جوان ها از دیدن این بازی لذت ببرند و با انگیزه بیشتری به زندگی بپردازند اما متاسفانه وقتی این اخبار را می شنویم و اتفاقات اینچنین تلخ می افتد باعث ناراحتی همه ما می شود. وی ادامه داد ...