سایر منابع:
سایر خبرها
پنجاه و یکمین شماره از فصلنامه - سفینه - منتشر شد
بینی های افعال اختیاری در بشر نیز، به ناچار مبدأ غیر مخلوقی داشته و صرفاً به اِخبار خداوند متعال، از علم خویش باز می گردد. * قضا و قدر در آثار آیت الله میرزا مهدی اصفهانی نوشتاری به قلم عباس شاه منصوری است و در چکیده اش آمده است: نویسنده پس از مروری گذرا بر نظریات ابن سینا و ملاصدرا و سهروردی در مورد قضا و قدر، به تفصیل در مورد آراء میرزا مهدی اصفهانی سخن می گوید. اصفهانی در ...
منتظر ظهور مهدی(عج) باشیم یا منتظر فرج؟
دراین عصر خط اتصال به ولی خدا توسط علمای دین و فقها حفظ شده است. برای فهم جامعه در عصر ظهور نیز باید درکی واقعی داشته باشیم شعار و ایده آل نباید مدنظر ما دراین شرایط قرار بگیرد باید همه تمنای ظهور مهدی موعود(عج) را داشته باشیم، نه اینکه هر کسی به فکر رفع گرفتاریهای شخصی خود باشد. این جامعه تنها با همدلی، همراهی با امام عصر(عج) به مقصد می رسد. پس افراد جامعه همه باید اراده ای ...
آغاز امامت امام زمان(عج) / اولین کسی که با حضرت مهدی(عج) بیعت کرد چه کسی بود؟
آدم 912، انوش پسر شیث 905 ، لمک 777 و حضرت نوح 950 سال عمر کردند. فلاسفه اعتقاد دارند بهترین دلیل برای امکان چیزی، واقع شدن آن است. ضمن اینکه بی تردید تأملی در کائنات و آنچه در اطراف ما قرار دارد، تأکیدی بر قدرت بیکران خالق هستی بخش است وپس شک نیست اینکه خداوند اراده کند بنده ای بسیار بیشتر از سایرین عمر کند، به هیچ عنوان غیرممکن، بعید و عجیب نیست. فلسفه غیبت امام ...
تلاش برای قرار گرفتن زیر قبه ولایت و حصن حصین امام عصر(عج)
مشمول رحمت خداوند! برای بررسی ابعاد اهمیت ظهور جهانی حضرت ولیعصر(عج ) و ضرورت بزرگداشت روز 9 ربیع الاول با آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی، استاد حوزه علمیه نجف اشرف و بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به گفت وگو پرداخته ایم. چرا ما روز نهم ربیع الأول را عید می دانیم؟ می دانید روز هشتم ربیع الأول، روز شهادت حضرت امام حسن عسکری ...
مبانی اندیشۀ اخلاقی دستغیب
نداشته باشد. سوّم، تنها به اوامر و نواهی الاهی سرگرم باشد. یگانه راه برای رسیدن به قرب خداوند همین بندگی است. انسان تا در این دنیا عبد مطلق نشود، سلطان مطلقِ عالَم آخرت نخواهد شد. رسیدن به رشد عقلی حاصل از علم و ایمان، یا همان دست یابی به مقام بندگی، سبب می شود که فرد عظمت دستگاه خلقت و خالق آن را دریابد؛ چرا که نزدیکی به بزرگ، سبب کسب بزرگی برای انسان است: خدا غنیّ مطلق است و بندۀ حقیقی ...
ماهیت و چیستی سلفی گری جدید و پی آمدهای سیاسی آن بر جمهوری اسلامی ایران
به نص تأکید می کنند. آن ها معتقدند آیه را هر کس اندکی ادبیات عربی بخواند، می فهمد و احتیاج به مجتهد، واسطه، مفسر نیست. (15) توجه به نص و نص گرایی با تکیه بر این نکته هر تر و خشکی را خداوند برای بشر در قرآن ذکر کرده است. از این رو هر فرد مسلمان برای نیازهای فکریش باید به خود قرآن، مراجعه کند. هم چنین این کتاب از عالم غیب برای انسان ارسال شده است؛ به همین سبب نمی توان آن را در حد فهم بشر پایین ...
آیا میتوان با فرشتگان ارتباط برقرار نمود؟
ائمه اطهار(ع) و ... این مسئله را اثبات می کنند. اما آنچه گفته شد الزاماً به معنای تحقق این ارتباط برای همه انسان ها نیست. پاسخ تفصیلی به گزارش جام نیوز به نقل از اسلام کوئست نخست باید دانست که؛ جهان هستی به دو بخش شهود و غیب تقسیم می شود. مقصود از عالم شهود، جهان و موجودات مادی است که با حواس پنج گانه قابل درک می باشند؛ و مقصود از جهان غیب، آن بخش از جهان و موجوداتی است که با حواس ...
راهبردهای مقابله با تهدیدات نرم ناشی از فعالیت جریان های سلفی تکفیری در جهان اسلام
را کافر و خارج از دین خواند (79) و پس از خوارج، بیشتر و پیش تر از دیگران این حربه را به صحنه سیاست کشاندند و هر موضع مخالف را گناه بزرگ و مرتکب آن را کافر می دانستند و سالیان متمادی مسلمانان به دلایل تفاوت دیدگاه درباره موضوعاتی مانند: ارتکاب گناه بزرگ، دشنام به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و صحابه، تأویل نصوص، مخلوق بودن قرآن، رابطه صفات و ذات خداوند، رؤیت خداوند، عصمت پیامبران، و بدعت ...
امکان شناخت خدا
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمدحسن قدردان قراملکی یکی از دغدغه های کهن انسان امکان معرفت و شناخت خداوند متعال است. پیش از پرداختن به این بحث لازم است نخست به حقیقت و چیستی علم و عالم و هم چنین متعلق شناخت اشاره شود تا اصل شناخت خداوند و زوایای آن روشن گردد. ذهن و عقل انسان کرانمند و مبتلا به انواع کاستی ها و حجاب های مادی و ...
مکاتب مختلف در اثبات وجود خدا
آنها برای همه مردم میسور نیست، بلکه نیازمند شناخت مفاهیم مختلف ذهنی و در رأس آنها مفاهیم فلسفی است. پیشینه این مکتب به فلسفه یونان و روم باستان برمی گردد که فلاسفه ای مانند سقراط (2)، افلاطون (3) و ارسطو (4) با راه های مختلف عقلی به اثبات خداوند البته با عناوین متفاوت مثل واجب الوجود، علة العلل و محرک اولی پرداختند. این مکتب مورد مخالفت مکاتب دیگری قرار گرفته است که در تحلیل مکتب حس ...
دلایل مخالفان براهین فلسفی خداشناسی
...> در خداشناسی و مسایل مربوط به آن تنها از طریق عقل و فلسفه است که به صورت یک علم مثبت نظیر روان شناسی و گیاه شناسی و غیره درمی آید. چقدر اشتباه است که می گویند راه مطالعه در خلقت، ما را از پیمودن راه های دشوار و پر پیچ و خم فلسفی بی نیاز می کند. (10) البته اگر عالم دینی علاوه بر عقل و فلسفه از عرفان و شهود نیز استمداد ورزد و به تعبیری فلسفه وی حکمت متعالیه باشد، میزان تفسیر او از آموزه های ...
عدل و عدالت رهاورد حکومت فراگیر حضرت مهدی(عج)
عادل و فقهای بزرگوار رجوع کنند و در بُعد حکومتی نیز می بایستی که پاسدار و حافظ، جایگاه والای ولایت فقیه باشند. **ایرنا: استدلال های عقلی را در ارتباط با امکان ظهور امام زمان(عج) چگونه ارزیابی می کنید؟ *** این مدرس معارف اسلامی، عدل پروردگار را دلیل عقلی بر امکان بلکه وجوب ظهور حضرت بقیه الله اعظم(عج) دانست و یادآور شد: عدل خدای متعال اقتضا می کند تا سرانجام روزی مستضعفان عالم که ...
برهان امکان و وجوب در اثبات خدا (1)
سال پیش اصل آن در عالم خارج تغییر یافته و اثری از آن باقی نیست، اما انسان قادر است، همان صورت را به شکل اولیه بعد از پنجاه سال به خاطره اش بیاورد. لذا اگر علم و ادراک مادی بود، با وجودی که در این مدت طولانی همه ی سلول ها و اعصاب مغز انسان تغییر یافته است در صورت ذهنی نیز تغییری حاصل می شد. ج) ادراکات فراحسی امروزه با وجود پیشرفت علوم تجربی، انسان از راهکارهای غیرعادی، علوم و آگاهی هایی کسب ...
برهان امکان و وجوب در اثبات خدا (2)
الوجود) نتیجه گرفت. (4) نقد و نظر 1. نکته اول و قابل توجه این که جریان اصل علیت و نظام سببیت در گستره عالم طبیعت در کلام و فلسفه اسلامی خصوصاً شیعه یک اصل پذیرفته شده می باشد. به این معنی که رویداد هر پدیده مادی در جهان از روی علل طبیعی متناسب آن انجام می گیرد و این اصل خودخواسته و نظام الاهی است و خود خداوند چنین نظامی را برای اداره عالم ملحوظ نموده است. لذا کشف نظام علیت در جهان طبیعت و اداره ...
برهان صدیقین در اثبات خدا
فلسفه اسلامی وجود ندارد، اما اصطلاح محمول بالصمیمه دقیق تر و فراگیرتر از آن است. (24) نکته سوم: در افاده معنای قضایای فلسفی این که در فلسفه بیان شده است که قضایایی که محمول آنها وجود است، قضیه عکس الحمل است (25)، به این معنی که اصل منطقی آن است که محمول موضوع و موضوع محمول واقع گردد، مثلاً العلة موجودة ، باید الموجود علة باشد، در قضیه الله موجود نیز باید این گونه باشد: بعض الموجود الله در ...
برهان حدوث در اثبات خدا (1)
قادر مطلق و فیاض با قدم عالم امکان سازگار و قابل توجیه است. امروزه برخی از فلاسفه ی ملحد مانند راسل نظریه حدوث جهان را بر قدم آن ترجیح می دهند و لکن به جای استناد آن به واجب الوجود آن را با صدفه توجیه می کنند. (26) 2. حرکت و تغییر ملاک نیازمندی خود مارکسیست ها می پذیرند که یکی از اصول دیالکتیک اصل حرکت عمومی و تغییرپذیری ماده است. لازمه آن این است که ما هر موجود مادی ولو چندین میلیارد ...
مرثیه سرای تو و چشم انتظار فرزند توایم/ مأموریت مهم امام عسکری(ع)
غم و اسارت بر شانه های استوار خویش حمل کرده بود. این 6 سال کمترین مدت امامت در میان سایر ائمه اطهار(ع) بود که البته سخت ترین دوران نام گرفت. اوج هنرمندی امام حسن عسکری(ع) بیان فلسفه غیبت و ظهور موعود بود، به گونه ای که از آن زمان تاکنون جان ها به عطر حضور یگانه فرزند ایشان زنده اند. انتقال امامت از حضور به غیبت به گفته آیت الله هادی عباسی استاد سطوح عالی حوزه های ...
برهان حدوث در اثبات خدا (2)
. لکن گفته شد که در تبیین مسأله خلقت فرضیه چهارمی وجود دارد که خلق را نوعی تنزل و تجلی وجود الاهی تفسیر می کند. عرفا و بعضی فلاسفه قید عدم را در معنای خلق لحاظ ننموده اند (13) و از خلق و آفرینش جهان توسط خداوند معنای بدیعی ارائه نموده اند که فهم و شناخت کنه آن به آشنایی با مبانی و اصول عرفانی بلکه طی طریقت و نیل به آن منوط و نیازمند است. نگارنده با اذعان به قصور خود با عنایت الاهی به توضیح مختصر آن می ...
مشکل افراد متدینی که گمراه شدند، سست بودن اعتقادات است
کمالاتی دارد. وی افزود: حسد، تکبر و عجب، آخرین صفت بدی است که از وجود انسان خارج می شود و اگر کسی بخواهد عالم شود، باید کل هستی خود را بدهد تا بهره ای از علم بگیرد. رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران در زمینه جایگاه علم کلام در دین پژوهی گفت: علم کلام دانشی است که از خداوند بحث به میان آورد و در خلاصه می توان آن را خداشناسی دانست؛ سپس صفات خداوند مورد بحث قرار می گیرد و پس از آن به ...
پیامبر حیات بخش/ دکتر شهباز محسنی
خداوند برای انسان، بعثت و ارسال رسولان و انبیاء بود همراه با برنامه های حیاتبخش برایشان؛ یعنی دین. دین مجموعه ای است از برنامه ها و آداب که خروجی آن رفتار و عمل است. به قول علامه اقبال لاهوری ایمان چیزی بیش از احساس محض است. دین، دستگاهی از حقایق کلی است که چون صادقانه آنها را بپذیرند و به صورت صحیح فهم کنند اثر تغییر شخصیت و اخلاق از آن آشکار می شود . از آنجا که تغییر شکل دادن و رهبری حیات درونی ...
همه آنچه در کتاب حلال شده، ظاهر آن است
؟ مگر ممکن است شرک ورزی حلال باشد؟ واقعا نه! اما یادمان باشد که شرک، تنها شرک جلی (مانند بت پرستی و ...) نیست؛ بلکه شرک خفی هم هست. باور به توحید یعنی اینکه تنها یک خدا هست و او همه کاره عالم است: هم در نظام تکوین، همه چیز به دست اوست و هر موجودی هر خواسته ای دارد تنها و تنها اوست که برآورده می سازد و اسباب و علل، همگی به اراده و خواست او اسباب و علل شده اند (به قول فلاسفه ...
تبری؛ حقیقت و طریقت-بخش نخست
فی الاجتهاد و التقلید، ج 2، ص363)، مکمل و یار دیرپای تولی به حساب آمده است. گرچه در گذشته و در میراث فقهی و کلامی شیعی کمتر به این مهم پرداخته شده است و این امر ناشی از برکنار بودن فقهای شیعی از اجتماع، قدرت و حکومت بوده است، اما امروزه و با تشکیل حکومت دینی، مقوله تولی و تبری به مثابه قاعده ای فقهی، در اعداد دیگر قواعد فقه مورد بحث قرار گرفته است. (ن.ک. شریعتی، روح الله، قواعد فقه سیاسی، ص 339 ...
می ترسم روزی فلسفه اسلامی را مستشرقین به ما بیاموزند
ذات حق است در صورتی که ارسطو در خلقت گیر می کند. اتفاقا همه این تعبیرات به کار برده شده از قرآن گرفته شده است. مثلا وقتی می گویند خدا نور است یعنی همه عالم اثر اوست و تمام عالم را جلوه حق و ظهور حق می دانند و قدرت حق تعالی را بی نهایت می دانند. آیت الله مصطفوی گفت: ملاصدرا با مساله وجود و اصالت وجود گفت که وقتی وجود اصل شد چند چیز لازمه وجود است. یکی ادراک است یعنی هر وجودی خودش و خالقش ...
ماجرای تأسف رهبری از حذف تدریس شرح منظومه
انصافا فلسفه بزرگی داریم. مرحوم ملاصدرا و سایر فلاسفه به این سه مسئله اساسی که مطرح کردم می پرداختند. مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه خداوندی که عبادت می کنیم فاعل و عالم بر همه چیز است، توضیح داد: یعنی آنچه از نظام عالم ساختیم از اول خلقت در ذات خدا بوده پس فاعلیت، عاملیت و قدرت بی پایان حق ریشه دار در دین اسلام است. همه ادراکات تسبیح گوی خدا هستند اما شاید ما متوجه برخی ...
قائمی نیا: فلسفه مضاف باید در جامعه کاربردی شود/ طاهری: دلیل موجهی برای کاربرد فلسفه مضاف نداریم
فلسفه علم دخالت می دهند فیلسوف مسلمان هم باید به عالم کاربرد برسد مشکل فلسفه ما این است که فیلسوف امروز با سه قرن قبل تفاوت کرده و باید این را فهم کنیم. در پایان این مراسم نیز به دلیل پرسش و پاسخ با حضار فرصتی برای سخنرانی آیت الله رشاد پیش نیامد و سپس مراسم رونمایی از کتاب درآمدی بر فلسفه مضاف و مجموعه مقالات در این حوزه با حضور اساتید حاضر برگزار شد. انتهای پیام/ ...
فلسفه غرب، حرف مفیدی برای انسان ندارد - روایتی از دیدار خصوصی با رهبری
توجه جدی فلاسفه اسلامی است و تأکید می شود که خلقت لازمه ذات حق است، همان طور که نوربخشی، لازمه نور است. وی با اشاره به آیه معروف سوره مبارکه نور مبنی بر الله نور السماوات و الارض... ، گفت: به عقیده فلاسفه بزرگ ما مسلمانان، وقتی خدا نور است، همه عالم هم جلوه نور اوست؛ فلاسفه بزرگ اسلام، همه عالم را جلوه حق دانسته و قدرت خدا را بی نهایت می دانند. آیت الله مصطفوی خاطرنشان کرد ...
تبیین روایی نقش و جایگاه امامت از دیدگاه امام رضا (ع) و وجوب ولایت پذیری از امام معصوم و ولی امر زما
وَ أَحلَمَ النَّاسِ وَ أَشجَعَ النَّاسِ وَ أَسخَی النَّاسِ وَ أَعبَدَ النَّاسِ؛ امام دارای نشانه هایی است. امام آگاه ترین، استوارترین، با تقواترین و بردبارترین مردم و از همه شجاع تر، با سخاوت تر و عابد تراست (عطاردی،1392، ج1: 101). همچنین در تبیین مقام عترت و جایگاه امامت در سخنان عالم آل محمد (صل الله علیه وآله وسلم)، حضرت رضا (علیه السّلام) آمده است که در جمع بزرگی از عالمان عراق و خراسان ...
راه را هنوز به مقصد نرسانده ایم/ برگزاری یادواره های شهدا را کم ندانید
برد تا دست به کار شود و انسان های بزرگ را معرفی کند. ضرورتی که شهدا برای آن به میدان رفتند، همچنان هست وی ادامه داد: مطلب دیگری در بحث شهدا داریم، آنچه شهدا برای آن به میدان رفتند؛ فلسفه شهادت و نیاز به این نقش آفرینی تمام نشده است. یعنی دلیلی که جوانان ما رفتند و سینه خود را سپر کردند؛ آن ضرورتی که برای آن به میدان رفتند، آن ضرورت ها همچنان هستند. تا وقتی که ما در جبهه حق و ...
ایران همین جاست که ایستاده ایم
در رؤیا غرق نشود و مرزهای بی خیالی و بی غمی را فرو نریزد. در جهان کنونی که علم تکنولوژیک دائرمدار همه چیز است دانشمندان و مهندسان و پزشکان در سراسر روی زمین به کشورهای توسعه یافته و بخصوص به امریکا و کانادا می روند و در آنجا اقامت می کنند. این وضع می تواند نشانه ای از جهانی بودن و جهانی شدن علم و تولید و تجارت باشد و البته اهل علم و تولید و تجارت به عالم علم و تجدد تعلق دارند. من در مقاله ای ...
بازنمایی خصلت های فتوت و پهلوانی در تولیدات رسانه ای ایران و غرب
همه موارد گفته شده را تحت عناوین آیینی مجددا دسته بندی کرد. آیین، برگزاری منظم و دقیق و ادواری مراسم و تشریفاتی خاص است که عملا صورتی نمایشی دارد (ستاری، 1385، ص 23). در علم ارتباطات، آنطور که رودنبولر (1387، ص 70) می نویسد، آیین اجرای داوطلبانه رفتاری است که به شکلی سزاوار به منظور تاثیرگذاری نمادین یا مشارکت در زندگی جدی طراحی شده است . مفهوم آیین می تواند به فهم جنبه های غیرعادی امور ...