سایر منابع:
سایر خبرها
پیامبر و امامان برای شفا چه تجویز کرده اند؟
به گزارش شمال نیوز، امام صادق علیه السلام میفرماید: پیامبر صلی الله علیه و اله هر زمان کسل میشدند یا سر درد میگرفتند دستهای خود را باز کرده و سوره حمد و ناس و فلق میخواندند سپس به صورت خود میکشیدند.* در کتاب شریف مکارم الاخلاق همین روایت از امام رضا علیه السلام وارد شده به اضافه سوره مبارکه توحید راوی نقل می نماید که از امام باقر علیه السلام شنیدم فرمود : هر کس را سوره حمد و قل هو الله ...
احترام و نیکی به والدین در قرآن
هرکه را با نیت پاک به درگاه او تضرع و توبه کند البته خواهد بخشید. و یکی از آثار بی حرمتی به پدر و مادر گرفتار شدن به عذاب الهی است: والذی قال لوالدیه افٍ لکما اتعد اننی ان اخرج و قد خلت القرون من قبلی و هما یستغیثان الله ویلک ءامن ان وعدالله حق فیقول ما هذا الا ساطیر الاولین. [18] این آیه در مورد فرزند بی ایمان و حق نشناسی است که مورد عاق والدین واقع شده است و به پدر ...
معناشناسی توحید در نهج البلاغه
است از تکثیر چنانچه در مورد تقطیع آمده که به معنای جَعلُ الشیئِ قِطَعاً کثیرا است؛ سلب چنانچه عبارت قشّرتُ العود به معنای نزعتُ قِشرَه است؛ ساخت فعل از اسم چنانچه عبارت خیّمَ القومُ به معنای ضربوا خیاماً است؛ و نسبت دادن مفعول و ریشه فعل به یکدیگر ، چنانچه تکفیرُ فلانٍ نسبت دادن کفر به فلانی است (شرتوی، 1379 ش، 19/4). در موضوع توحید خداوند، با توجه به اینکه متعلَّق توحید در لسان روایات خداوند است ...
سنّت های الهی در نهج البلاغه
مَّا تَرَکَ عَلَیْهَا مِن دَآبَّةة وَلَکِن یُؤَخِّرُهُمْ إلَی أَجَلٍ مُّسَمًّی فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لاَ یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ یَسْتَقْدِمُونَ (النحل /61)؛ اگر خدای متعال مردم را به سمتشان مؤاخذه می کرد، بر روی زمین جنبده ای وا نمی گذاشت؛ ولی تا مدّتی معیّن مهلتشان می دهد؛ و چون مدّتشان سرآید نه لحظه ای دیرتر [از میان] می روند و نه لحظه ای زودتر. برخی عبارات نهج البلاغه در این مورد ...
رفق و مدارا در سیره ی سیاسی امام علی (ع)
...، این احکام به گونه ای هستند که کوچک ترین مشقّتی ندارند؛ مثلاً در آیه ی 6 سوره ی مائده ، پس از این که حکم تبدیل وضو به تیمم را در صورت نبودن آب و ضرر داشتن آن ذکر می کند، می فرماید: خداوند نخواسته است مشقّتی بر شما قرار دهد، بلکه خواسته است شما را پاک کند و نعمتش را بر شما تمام گرداند تا شاید که سپاس گزار باشید . آیه درصدد بیان این است که خداوند هیچ حکمی را با هدف به زحمت انداختن شما تشریع ...
رابطه عبادت ظاهری با سلوک باطنی
...> براین اساس از سویی توجه و عدم نسیان غایت یعنی خداوند، سبب معرفت حقیقی به نفس است و لذاست که در آیه 19 سوره حشر نسیان رب، سببِ نسیان نفس دانسته شده است: لما کان سبب نسیان النفس نسیان الله تعالی إذ بنسیانه تعالی تنسی أسماؤه الحسنی وصفاته العلیا التی ترتبط بها صفات الإنسان الذاتیه من الذله والفقر والحاجه فیتوهم الإنسان نفسه مستقله فی الوجود ویخیل إلیه أن له لنفسه حیاه وقدره وعلما وسائر ما یتراءی له ...
عالم برجسته اهل سنتی که عاشق سجده بر تربت امام حسین (ع) در نماز بود /عکس
.... آیا خداوند ازدواج با اهل کتاب را حلال نفرموده است؟ آیا خداوند تبارک وتعالی نفرمود که ای اهل کتاب بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است که جز خدای را نپرستیم؟ و همچنین آیا رسول خدا، مدتی در مدینه همسایگانی از اهل کتاب نداشت؟ این ها قاعده های عام و ظاهری هستند که نیازی به تأویل و تفسیر هم ندارند چراکه بسیار روشن واضح هستند. ما مسلمانان در طول تاریخ لبنان با مسیحیان زندگی کردیم و حتی با ...
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم و علامات و بالنجم هم یهتدون
ذِکرِ اللهِ وَ مَن یفَعَل ذلِکَ فَاولئِکَ هُمُ الخاسِرونَ. 12 فعل لا تُلهِکُم از همان مادۀ لهو است. 13 پس آیۀ تأکید می کند که مؤمنان نباید اجازه دهند اموال و فرزندانشان، ایشان را از یاد خدا و اقامۀ نماز، یعنی هر آن چه مقصد و راهنمای مقصود است، بازدارد. و اگر چنین کنند، خسران و ضرر خواهند نمود. هم چنین بار دیگر در سورۀ نور در وصف مؤمنان می خوانیم: رِجالٌ لاتُلهِیهِم تِجارَةٌ وَ لابَیعٌ عَن ذِکرِ ...
روابط میان علما و مردم حالت اداری و رسمی پیدا کرده است
خداوند این حجت درونی را به وسیله فرستادن انبیا کامل و تقویت کرده است. در مباحث کلامی، نبوت عامه را بر اساس قاعده لطف بیان می کنند؛ یعنی بر اساس عنایت خداوند است که انبیا برای ما انسان ها مبعوث می شوند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَی المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ؛ خداوند بر ...
گونه شناسی نقدهای خویی بر سه شرح ابن ابی الحدید، ابن میثم و راوندی
که راوندی بیان داشته بر وجهی حمل می کند که بتوان آن را به عنوان یک قول پذیرفت. میرحبیب الله خوئی در عبارت لَا یَغشَاهُم نَومُ العُیُونِ .. (خطبه اول) که حضرت در مورد صفات ملائکه بیان داشته کلامی نیز از راوندی نقل می کند. وی معتقد است که این عبارت اشاره دارد که خواب قلیلی برای ملائک وجود دارد اما به گونه ای نیست که از ذکر خدا غافلشان نماید. اما خداوند سبحان نه نوم و نه سنه دارد. (راوندی، 1364ش ...
آیا راهی برای فرار از ربا وجود دارد؟
نشده باشد. و نیز می فرماید: فما جاع فقیر الا بما متع به غنی فالله تعالی سائلهم عن ذلک: هیچ تهیدست محرومی گرسنه نمی شود مگر آن که نصیب او در خوشگذرانی ثروتمندی صرف می گردد و خداوند این طبقه را مورد مؤاخذه و پرسش قرار خواهد داد. و درباره ی سبب مبارزه پی گیر خود چنین می فرماید: و ما اخذ الله علی العلماء ان لا یقروا علی کظة ظالم و سغب مظلوم: ...
جایگاه ائمه معصومین،فرمانروائی سیاسی است
مُوسی وَ آلُ هارُون (بقره، 248) بحث بر سر این است که این سلاح آیت حق جنگ آوری می باشد. ادامه توضیح روایت وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ الَّذِی فِی أَیْدِیکُمْ شرح این عدلی که در دسترس مردم است، امام می باشد. ثُمَّ قَالَ لِلنَّاسِ- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ...
رابطه عبادت ظاهری با سلوک باطنی
مفاهیم اند که همگی غیرخدایند؛ چراکه خداوند وجود محض و هستی صرف است (طباطبایی، 1388، ص 109). گو اینکه چنین مسیری طولانی تر از سیر انفسی است، سیر انفسی که حرکتی در مسافت نفس است اقرب السبل است و خود معلوم به علم شهودی حضوری نزد عالم حاضر است (همان، ص111). علامه طباطبایی از جمله آیه 105 سوره مائده را به منزله شاهدی بر این مدعا می آورد: یا أیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیکُمْ أنْفُسَکُمْ لا یضُرُّکُمْ ...
تحلیلی بر شهادت شیخ نمر باقر النمر/ نامه شیخ شهید به مادرش پیش از شهادت
عَلی اَکْثَرَ مِنْ قَتْلِی؟ مَرْحَباً بِالْقَتْلِ فِی سَبِیلِ اللّهِ، وَلکِنَّکُمْ لا تَقْدِرُنَ عَلی هَدْمِ مَجْدِی وَمَحْوِ عِزِّی وَ شَرَفِی، فَإذاً لا اُبالِی بِالْقَتْلِ: شأن من مانند کسی که از مرگ می ترسد نیست، چه آسان است کشته شدن در راه عزت و زنده کردن حق؛ مرگ در راه عزت، جز زندگی جاوید نیست و زندگی با ذلت جز مرگ بدون زندگی نمی باشد. آیا شما بیش از کشتنم چه توانید بکنید؟! آفرین بر مرگ در راه ...
راه روشن اسلام شناسی چیست؟
قانونمندی به دست می دهد و می کوید، بگو اصلاً خدا هرگز به کار زشت ناپسند فرمان نمی دهد. یعنی برای شناخت اینکه خدا به چیزی فرمان داده یا نه، دقت کن ببین آن کار پسندیده است یا ناپسند است. از راه شناخت ناپسندی می توانی بفهمی که اگر هزار عالم برجسته هم آمدند گفتند خدا این جور فرمان داده، اشتباه می کنند؛ چون انّ اللّه لا یأمر بالفحشاء. انّ اللّه یأمر بالعدل والاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء ...