سایر منابع:
سایر خبرها
آیدا پناهنده: ریتم "اسرافیل" کند است
...: حتی می توان گفت با فیلم سه پاره ای روبه رو هستیم. ساختار فیلم اینگونه است که اصلا قرار بود این طور باشد، داستان با یک کاراکتر شروع می شود بعد به کاراکتر دیگری می رسد، ولی فیلم های خیلی بزرگی در سینمای جهان ساخته شده اند که همین چندپارگی دارد و باید منتظر بمانید که این داستان ها کجا به یکدیگر می رسند و همدیگر را کامل می کنند. این کارگردان با اشاره به پذیرفته شدن فیلمش در جشنواره های ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی(398)
"سد معبر"، ساخته محسن قرایی جوان و یکی دیگر از فیلم های خوب جشنواره. سام نوری هم با لبخند همیشگی اش به برج میلاد آمد. ماهایا پطروسیان، یکی دیگر از ستاره های فیلم "خفه گی"ِ فریدون جیرانی. ملانی آوانسیان، هنرمند خوش صدا و نوازنده چیره دست ویولون سل، در حاشیه روز هشتم جشنواره. پیمان معادی به تحریم خود پایان داد و برای تماشای "نگار" به پردیس ملت رفت. ...
حس خفه گی فقط 30 دقیقه است، مابقی تکرار بی داستانی
ضد قهرمان و روایت های مبهم و اغلب تاریک است که با درون مایه نیرنگ، خیانت و خشونت همراه می باشد. اما اولین نکته این است که خفه گی می تواند کیفیت تمام عناصر اولیه نوآر را به خوبی رعایت کند؟ گمان نمی کنم. روایت خفه گی از اساس پیچیده نیست، خطی است. داستانش از دقایق اول برایمان لو می رود بخصوص با کم مایه بودن داستان. در خفه گی قرار است تا اتمسفر بصری نوآر جایگزین کمبود داستانگویی و کم مایگی ...
پناهنده: هدفم، جشنواره نیست؛ حضور در کشورهای مختلف است/ بابت ریتم آرام فیلم، عذرخواهی می کنم
. برای شکل گرفتن شخصبت ها و کاراکترها ما نیاز به این آرامش داریم و می بایست که اینطور می بود که اگر اذیت شدید عذر میخواهم. مستانه مهاجر نیز درباره مراحل تولید فیلم گفت: این فیلم برای من خیلی سنگین اما دوست داشتنی بود. وی درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم برلین گفت: خبر برلین از طرف ما نبود ،من یک روز این خبر را شنیدم که اسرافیل در بخش فروم برلین رفته و البته خودم خبر داشتم اما ...
اکران نوروزی خوب، بد، جلف قطعی شد
نمایش درمی آید. نمایش تمام این فیلم ها پیش از اکران نوروز پایان می یابد. از آنجا که نوروز در کنار عید فطر مهم ترین مناسبت های تقویمی برای اکران فیلم ها هستند، بسیاری از تهیه کنندگان تمام تلاش خود را برای نمایش آثار خود در این دوموعد به کار می گیرند. گفته می شود شاید سد معبر محسن قرایی هم در کنار خوب، بد، جلف گزینه اکران نوروز باشد؛ خبری که آن را محسن کیایی، بازیگر فیلم در نشست پرسش و پاسخ اعلام کرد. هر چند با توجه به مضمون تلخ سد معبر، نمی توان آن را گزینه ای مناسب برای شادترین روزهای سال دانست. ...
اگر آدم بهشتی نباشد، در بهشت راهش نمی دهند
؟ معلوم نیست برمی گشت. البته هزارتا چیز دیگرها. یکیش این بود. همه آن رئیس شهربانی ها را بعد از سقوط رضا شاه به دادگاه کشیدند. داستان آمپول هوا را که شنیده اید. در زندان یک پزشکی داشتند به نام پزشک احمدی. این یک آمپول هوا می زد. این را هم عرض کنم جالب است. سه نفر هم از اعضای دولت رضا شاه در بر سر کار آوردن رضا شاه، افراد اول بودند. هرسه شان با شکنجه در زندان جان کندند و مردند. در زندان خود رضا شاه ...
هفتمین روز جشنواره با خفگی در یک روز بخصوص و رگ خواب یک کارگر ساده پایان یافت
به تصویر کشید. بازی درخشان لیلا حاتمی در فیلم نعمت الله از جمله نقاط قوت فیلم است؛ تا حدی می توان از او به عنوان یکی از کاندیداهای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نام برد. آخرین فیلم به نمایش درآمده در روز یکشنبه 《کارگر ساده نیازمندیم》 منوچهر هادی بود. موضوع فیلم منوچهر هادی در مورد مهاجرانی است که برای یافتن شغل به پایتخت آمده اند و با برای رهایی از معضل بیکاری گرفتار مشکلات ...
سینمای آشنای نعمت الله در رگ خواب / تفاله های چای در سینک ظرفشویی!
اولیه ی داستان و قدم های ابندایی شکل گیری رابطه که همه چیز خوب و سرخوشانه پیش می رود و سیر نزولی که در میانه اتفاق می افتد و مزاج مخاطب را تلخ می کند، به خوبی همراه می شود. اما نکته اینجاست که در بستر فیلم نامه هیچ دلیلی برای هیچ کدام این اتفاق ها ارائه نمی شود. در واقع نه دلیل قانع کننده ای برای عشق کامران حصیبی (با بازی کوروش تهامی) به مینا (با بازی لیلا حاتمی) ارائه می شود، نه دلیلی برای سرد ...
بغض شاعران فجر در میان قهرمانان آتش نشان
به گزارش ایلنا، چهارمین محفل شعرخوانی یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر، عصر یکشنبه 17 بهمن با عنوان محفل شهدای خدمت و به یاد فداکاری های قهرمانان آتش نشان در حادثه پلاسکو، در ایستگاه شماره یک آتش نشانی تهران برگزار شد. مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره شعر فجر با خوانش یک متن کوتاه داستانی گفت: خوشحالم که شاعران ارجمند کشورم، ما را در ...
نقد چهار اثر جشنواره فیلم فجر در سینما ساحل اهواز + تصاویر
نیازمندیم "، "سد معبر " ، "ایتالیا ایتالیا "و "شماره هفده سهیلا " اختصاص یافت . عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران درباره نگاه اجتماعی فیلم "به کارگر ساده نیازمندیم " اظهار کرد : موضوع این فیلم سینمایی اجتماعی است و رویکرد اجتماعی در آثار ارایه شده مشهود است. هنگامی که در یک کار اجتماعی نگاه واقع گرایانه ارایه شود آنگاه وارد فضای تلخ می شویم. تراژدی همیشه در خانواده شاهان اتفاق افتاده است ولی ...
غیب شدن سناریست در لحظه آخر!
جا و در سد معبر کاملاً خود را نشان داده و به پاشنه آشیل فیلم تبدیل می شود. داستان فیلم آغاز خوبی دارد و ما را درگیر چالش های خانوادگی یک زن و شوهر می کند. شرایط شغلی خاص کاراکتر اصلی مرد قصه هم مخاطب را جذب می کند. اما با ورود شخصیت دست فروش(نادر فلاح) به قصه، مسئله فیلم نامه عوض شده و درگیر ماجراهایی می شویم که هیچ ارتباطی به موقعیت مرکزی داستان ندارد. نویسنده با بهره گیری از عنصر تصادف ...
واکنش "افروغ" به فیلم های اجتماعی فجر و تحسین یک فیلم
اجتماعی این دوره از جشنواره فیلم فجر دیده است، گفت: سوءظن بین زن و شوهر نسبت به یکدیگر، طلاق عاطفی و بی توجهی به مقوله ازدواج و همچنین تغییر جهت در عشق ورزی از سوی پسر به دختر به دختر به پسر از جمله مواردی بود که در فیلمهای اجتماعی دیدم و باید بگویم که اولین جرقه این عشق ورزی نامتعارف را خانم رقیه توکلی در فیلم مادری زد که می توان به آن به مثابه یک هشدار و تلنگر نگریست. او با بیان اینکه فیلم ...
رمان کلیدر؛ انقلاب و زندگی
بخواهند البته در این صورت بستر لازم برای تحول آماده می شود اما به زور و جبر نمی توان حتی آزادی را به مردمی ارمغان داد. کلیدر رمانی است که بواسطه وسعت کلمات و جملات نو و نحوه قصه پردازی و نثر فاخر و وصف شخصیت ها و محیط روستایی کشور مورد اقبال نه فقط اهالی ادبیات بلکه دانشگاهیان بخصوص رشته های جامعه شناسی و مردم شناسی است. موضوع اصلی داستان کلیدر "زندگی" است. تبلور و تجلی زندگی با همه مرارت ها و مشقت هایش و همین نکته می تواند اثری ماندگار پدید اورد که زمان را در نوردد. *تحلیل کامل این رمان در نهمین شماره ماهنامه چهره های ماندگار آماده است. ...
اندوه بی پولی مردم کشت ما را!
وجود تمام کاستی های احتمالی استقبال کرد تا این حس گمشده به متن جریان فیلمنامه نویسی در سینمای ایران بازگردد. "کارگر ساده نیازمندیم" ساخته منوچهر هادی برخلاف آخرین اثر او یعنی کمدی پرفروش "من سالوادور نیستم" یک ملودرام نسبتاً تلخ خانوادگی است. فیلم با شروعی کنجکاوی برانگیز و ادای یک جمله معمایی در ابتدا وانمود می کند داستان پیچیده ای برای تعریف کردن دارد اما چنین نیست و پس از گذشت یک سوم از ...
سایه روشن های روز هشتم جشنواره فیلم فجر
خبری این فیلم، با بیان اینکه مجریان قانون مسئول رسیدگی به نابسامانی ها هستند، گفت: دغدغه ام در فیلم این است که تا زمان رسیدن مجریان قانون، مسئولیت اجتماعی مردم چیست؟ خلاصه داستان یک روز بخصوص که فیلمی در ژانر اجتماعی است، اینگونه بود که حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است. نشست خبری بعدی مربوط به فیلم 'خفه گی ...
دیگر دوره ای به نام نوجوانی وجود ندارد
های مربوط به نوجوانی در چندین دهۀ بعد تبدیل شد. دورۀ بلوغ، به مثابۀ جوششی آشکار به سمت بزرگ سالی، در تمام جوامع، نقطۀ عطفی محسوب می شود، چراکه شاخص قدرتِ نویافتۀ جسمانی و ظهور نیروی جنسی است. اما در آمریکا، این دوره تبدیل شد به مبنای ملاحظات فکری پیچیده و مهم و البته عامل ایجاد نهادهای جدیدی که به تعریف نوجوانی پرداختند. اعلان جسمانی بلوغ معمولاً با فرایندی آیینی همراه است، اما هیچ چیز در بلوغ ...
هیولای درون/ نگاهی به آثار به نمایش درآمده در کاخ جشنواره
فرهنگ امروز/ محمدرضا مقدسیان منتقد سینما: سد معبر؛ هیولا سد معبر پر از سوال های بی جواب است که اگر پاسخی برای آنها پیدا نشود، کلیت فیلم و منطق حاکم بر آن برای خلق موقعیت های پرکشش و ادامه داستان بی معنا می شود. تجربه همکاری محسن قرایی و سعید روستایی به عنوان کارگردان و فیلمنامه نویس نتیجه ای به شدت متوسط الحال رقم زده که بی شباهت نیست به سریال های تلویزیونی که اخلاق را در درام های ...
عدم توجه جشنوار ه ها به فیلم های کمدی/ تنهایی دوست داشتنی صحرا
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، جشنواره فیلم فجر روزهای پایانی خود را سپری می کند و همین باعث می شود تا اکثر مخاطبان در سالن های سینمای مردمی برای دیدن فیلم هایی که این چند شب بیشتر مورد توجه کارشناسان و مردم قرار گرفته است تلاش کنند. همزمان با 19 بهمن ماه طی یک مراسم ویژه نامزدهای این دوره از جشنواره فیلم فجر اعلام می شود و براساس پیگیری های خبرنگار سینمایی فارس ...
فیلم هایی که سودای سیمرغ در سر دارند
بهمن کامیار و کارگردانی محسن قرایی نیز یکی دیگر از فیلم های بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر است. سد معبر که فیلم نامه آن را سعید روستایی به نگارش درآورده، اثری اجتماعی است که به عنوان دومین تجربه سینمایی محسن قرایی، داستان قاسم، کارمند اداره سدمعبر شهرداری را روایت می کند که در تلاش است وضعیت زندگی خود را بهبود ببخشد، اما در این راه با نرگس همسرش اختلاف نظر دارد. در این فیلم حامد بهداد، باران ...
از فیلم روشنفکرانه جیرانی تا نگاه درست منوچهر هادی به پول حرام
کوچکی که از قدم با مونس در ابتدای فیلم می بینیم باعث می شود که به دلیل صحنه پردازی درست و واقعی بودن اتفاقات با این عشق همراه شویم. این اتفاق در مورد سایر شخصیت های فیلم هم صادق است. از جهان گرفته تا پدر مونس همه به اندازه و به درستی در قصه حضور دارند. حضوری معنا دار که به روایت داستان فیلم کمک می کند. بازی خوب بهرام افشاری در نقش قدم یکی از درست ترین بازی های جشنواره امسال است. بازی به ...
از طلاق عاطفی تا حرام خوری در جشنواره فیلم فجر
اخلاقی می دهد که از فیلم بیرون می زند، چنانکه در قد و قوارۀ فیلمساز نیست. مأمور رشوه بگیر سد معبر/ محسن قرائی خلاصه داستان: قصۀ زندگی قاسم نصیری (حامد بهداد) که مأمور سد معبر شهرداری است. فیلمنامه را سعید روستایی بر اساس ایده ای از محسن قرائی نوشته است. او توانسته خیلی خوب به زندگی مأموران سد معبر بپردازد. فیلمنامه اما بسیار تلخ است هرچند که سعی شده تا زهر ...
قهرمان ها دیگر ایستاده نمی میرند
تنفس و تأمل ندهد. تماشاگر البته از فیلم جا نمی ماند و همراه با ریتم تندش، لحظه ای چشم از آن برنمی دارد اما لزوماً این را نمی توان به پای خوب بودن فیلم نوشت؛ چرا که اساساً هدف کارگردان طراحی چنین ساختاری بوده تا تماشاگر را میخکوب و آچمز کند. جنس روایت و ساختار سد معبر حتی ما را به یاد کمدی های اسلپ استیک می اندازد که پر از صحنه های جنجالی و بزن بکوب با ریتمی تند است.از فرم که بگذریم سد معبر خالی از ...
ماه گرفتگی در نیمروز
فیلم گاهی کمدی می شود و گاهی تراژدی. داستان، آدم ها و حوادث فیلم، در مرز خیال و واقعیت گرفتار هستند. منطق فیلم، لق است و نمی تواند مخاطب را قانع کند؛ چرا مردم همه به اتفاق، درباره یک فرد پاک و بی خطا، دچار ظن می شوند؟ این همه بدبینی به مردم، با کدام واقعیت بیرونی سازگار است؟ ویلایی ها؛ زن، زندگی، جنگ فیلم ویلایی ها هم به عنوان فیلم اول یک کارگردان، اثری قابل قبول و محترم است. هر چند که ...
قالیباف طبق قانون نمی تواند از خود رفع مسئولیت کند
ردیف اول بود و انتظار می رفت دست کم عذرخواهی کند ناگهان ورق برگشت هم متهم اصلی و هم حامیانش تلاش کردند و می کنند که داستان را به نحو دیگری جلوه دهند یعنی توپ را به زمین حریف بیاندازند آن هم در شرایطی که به نظر می رسد سوختن پلاسکو ، محمدباقر قالیباف را به مهره سوخته انتخابات ریاست جمهوری سال 96 تبدیل کرده است. در این میان از یک سو رسانه ملی از هر فرصتی برای تجلیل از شهردار تهران در خصوص ...
سالن سینما یا صحنه جنگ بازیگران!
آیدا ؛ این فیلم جدا از ساختار تلخ و ناامید کننده خود، به لحاظ سینمایی نیز جذابیت به همراه نداشت، تماشاگر تنها بعد از دیدن نیم ساعت از فیلم می توانست پایان آن را حدس بزند. این فیلم داستان دو دختری را بیان می کند که به نوعی مشکلاتشان به هم گره خورده است. در این میان سارا به عنوان بازیگر نخست فیلم که نقشش را خانم صارمی بازی می کند، نقش سرد و منفعلی ارائه می دهد، پگاه آهنگرانی مانند همیشه نقش خوبی را ...
هشداری تلخ و گزنده به قربانیان فردگرایی که محتاج حمایتند/ هنگامی که نفسانیت جامعه مدرن، رگ خواب عواطف را ...
ساخته حمید نعمت الله ساعتی پیش به عنوان سومین فیلم داستانی در بخش مسابقه برای اهالی رسانه به روی پرده رفت، فیلمی که با استقبال روبرو شد و مهمانان ویژه ای را به کاخ جشنواره کشاند. فیلم در رابطه با زندگی دختر جوان مجردی به نام مینا با بازی قابل تأمل لیلا حاتمی است، با نریشن هایی که به سبک سیال ذهن از درون فکر و خیالات او به گوش مخاطب می رسد. داستان تنهایی مینا در زندگی آشفته و پرهیاهوی امروز و نیاز ...
شهرداری بیشترین کمک را به سینما می کند/ رسانه ها از به وجود آوردن سوء تفاهم خودداری کنند/ سد معبر قضاوت ...
بهمن کامیار تهیه کننده فیلم سینمایی سد معبر در گفت وگو با خبرنگار سینمایی فارس، درباره اینکه برخی با نگاه اشتباه ممکن است فیلم را در مقابل شهرداری قرار دهند، گفت: ابتدا باید بگویم که در فیلم سینمایی ما هیچ اتفاق گل درشتی وجود ندارد که با مبحث سد معبر تا انتها پیش برود بلکه بستر اصلی داستان ما می توانست در فضای دیگری با شغل های دیگری رخ دهد، بر حسب سلیقه فیلمنامه نویس یکی از شخصیت های ما مأمور سد ...
سلفی یا عارضه ای به نام خود ارجاعی
، که این تصاویر میتواند هیچ رابطه ای با آن واقعیت در حال رویداد نداشته باشد، یعنی هدف تنها تصویر تمثال خالص خود است که مهم می نمایید و نه آن رویداد در حال وقوع در دنیای واقعی. به عنوان مثال هنگامی که در کنار یک ساختمان در حال آتش، اشخاصی با سد معبر در امداد رسانی در حال فیلم برداری و یا گرفتن عکس از خود هستند- تا با اشتراک آن در جامعه شبکه ای هویت خود را تعریف کند- هیچ ارتباطی بین حضور آن افراد در ...
فوران حاشیه در فستیوال فیلم فجر
جدید محسن قرایی است که فیلم نامه اش را سعید روستایی نوشته و تهیه کننده اش بهمن کامیار است. این فیلم مطابق کارهای قبلی نویسنده اش یک فیلم تلخ اجتماعی است که به زندگی طبقات فرودست جامعه می پردازد. سد معبر در بخش اصلی جشنواره امسال رقابت می کند و 110 دقیقه است. قصه فیلم: قاسم مامور سد معبر شهرداری است که مشکلات خانوادگی و مالی متعددی دارد. او در جریان یک درگیری با دستفروش های کنار خیابان و ...
ایا فیلمنامه فیلم “سدمعبر” ساخته محسن قرایی دزدی است؟
فیلمنامه “سد معبر” فیلمی با همین عنوان توسط آقای “محسن قرایی” ساخته شد. با اکران این کار در جشنواره فیلم فجر، تشابهات متعدد فیلم با فیلمنامه ثبت شده ما عیان شد. پیگیری های صورت گرفته از کارگردان تا کنون بی ثمر بوده است و به ناچار جهت روشن شدن موضوع شکایتی تنظیم کرده و از مسئولان وزارت ارشاد در خواست کرده ایم که رسیدگی نمایند. با اینکه معمولا فیلمنامه در اختیار بازیگران نمی ...