سایر منابع:
سایر خبرها
تئولوژی خود یک نظام نهیلیستی است/گفتاری از بیژن عبدالکریمی
نظر من تئولوژی خود یک نوع از نظام های نهیلیسمی است. به بیان دیگر پایان تئولوژی می خواهد بگوید بیش از هر چیزی به روح سنت تاریخی ما بپردازیم. عبدالکریمی در پایان یادآور شد: در واقع پایان تئولوژیک، دعوت به حفظ مسیر سخت نقد و عقلانیت و ... است. دعوت به اندیشیدن به نقطه لاینقطعی است که انسان با آن مواجه است. در جلد دوم حرفم این است که نظام های تئولوژیک تاریخ را از ما گرفته اند و می خواهند ...
ملاحظاتی بر دو نقدِ فردیدشناسی بیژن عبدالکریمی
های سیّد احمد فردید منتشر کرده اند و در آن تفصیلاً به فردید و اندیشه هایش پرداخته اند. علاوه بر این، پس از انتشار این کتاب، ایشان طی مقالات و مصاحبه های متعدّدی به معرّفی این کتاب و هدف و نوع نگاه شان در آن پرداختند. (این مصاحبه ها و مقالات، بعداً در کتابی تحت عنوان هایدگر در افق تاریخی ما در سال 1395 توسط انتشارات نقد فرهنگ چاپ شد). بنابراین، این که دکتر جبّاری هنوز هم منتظر است تا دکتر ...
ارزیابی فلسفۀ اخلاق سکولار و روش شناسی مواجهۀ آن با اخلاق دینی
...> در گفت وگوی پیش رو میان این دو رویکرد، پس از طرح نظریات ادلۀ اخلاق سکولار از زبان روشنفکران مسلمان و وطنی در قالب چند دستۀ هم افق، ابتدا این موارد به صورت مختصر و مورد پژوهانه تحلیل و نقد خواهند شد. در ادامه مواجهه ای کلی تر ناظر به مبانی و مؤلفه های معرفتی اخلاق سکولار صورت خواهد گرفت. کلیدواژه ها: اخلاق؛ اخلاق دینی؛ اخلاق سکولار؛ ارتباط دین واخلاق؛ دین؛ روشنفکران مسلمان نویسنده: مسلم محمدی: استادیار دانشگاه تهران پردیس فارابی فصلنامه فلسفه دین - دوره 12، شماره 2، تابستان 1394. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
فلسفۀ فراروان شناسی از منظر ابن سینا
چکیده فراروان شناسی از جملۀ اموری است که در سده های هجدهم و نوزدهم با تشکیل مؤسسات تحقیقی توسط فیزیکدانان و سپس فلاسفه مورد توجه قرار گرفت و در سدۀ بیستم و به ویژه دورۀ پست مدرن به عنوان ابزاری برای نقد و گسست در نگاه ماتریالیستی و فیزیکالیستی مدرنیته، بیش از پیش اهمیت یافت. تبارشناسی این مسئله در فرهنگ اسلامی، ما را با تحقیقات ابن سینا روبه رو می کند که با دو رویکرد تجربی و فلسفی به ...
اگر تئولوژی نبود فلسفه غرب را نمی فهمیدیم
یکی نیست، افزود: اگرچه که باید در مورد پایان تفکر قدسی در روزگار ما صحبت کرد ولی در این سطح من بین دین و تئولوژی تمییز قائلم. این استاد دانشگاه اظهار کرد: کسی که با الفبای هرمنوتیک فلسفی آشناست، می داند که گذشته همواره در کنار ما حضور دارد، با این نگاه به تئولوژی، نقطه آغاز، تفکر ماست و هرگز از ما جدا نبوده است. اگر تئولوژی نبود شاید این اوصاف را نداشتیم و بی تردید فلسفه غرب را نمی ...
عدالت پایه کارآمدی ادبیات سیاسی خواجه نصیر/خواجه و مسائل امروز ما
سیاست نشده است، اگرچه در مورد به وزارت رسیدن او در حکومت هلاکوخان شک و تردید وجود دارد، اما خواجه چه در زمانی که در قلاع اسماعیلیه بوده و چه در زمانی که در دربار هلاکو بوده، حداقل مورد مشورت قرار می گرفته است. فیلسوفی که سیاستمدار و در عمل با امر سیاسی روبرو می شود، چگونه می اندیشد و با مسائل سیاسی چطور مقابله و به حل آنها می پردازد؟، در میان فیلسوفان اسلامی کسی چنین وضعی را تجربه نکرده است؛ اگرچه ...
علوم انسانی در ایران به بیراهه رفته است
تواند برای آینده ما راهگشا باشد، اهمیت ندارد. همین نقد هم می تواند به ایشان وارد باشد. در نظام الجابری کلام نقش کلیدی دارد. لازمه این مهم این است ما آن را کامل بدانیم و نتوانیم در آنها دست ببریم. استاد دانشگاه علامه یادآور شد: مناقشه من با نویسنده نه تنها درباره مطهری بلکه درباره همه متفکران است. به این صورت نیست که بگوییم لزوما نظام فلسفه ای در حال فروریختن یا شکل گرفتن است. بنابراین به ...
فقه توانایی تطبیق با همه زمان ها را دارد/ پشتیبانی از نظام به معنای نادیده گرفتن ضعف ها نیست
ادامه گفت : یکی دیگر از توصیه های امام جلوگیری از قرار گرفتن افردا غیر انقلابی در جایگاه های حساس نظام است. این استاد حوزه در ادامه به تطبیق منشور روحانیت با فضای کنونی حوزه های علمیه پرداخت و بیان کرد: یکی از مهم ترین نکات فقه سنتی در مسائل روز جامعه وبه تعبیر دیگر ایجاد فقه نظام های اجتماعی است. رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به مسئله حوزه انقلابی در بیانات ...
اباذری: چرا ایرانیان دوست دارند بیمار باشند؟
نظام سلامت حاکم است، هم به میان آمد. از یک سو جامعه شناسان و از دیگر سو، پزشکان در مقابل هم قرار گرفتند و یکی در نقد و دیگری در دفاع صحبت کردند. مهم ترین موضوع هم حول محور کمرنگ شدن ارتباط پزشک و بیمار چرخید. نشست نقد اجتماعی مرگ چهره ها و امر پزشکی، بعدازظهر روز سه شنبه، از سوی گروه جامعه شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد. یوسف علی اباذری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم ...
فهم مدرن و متفاوت از حافظ در مشربِ هرمنوتیک
درباره آنها نیز انجام دهید؟ خیرف چنین نیتی ندارم. کار من بیش از آن که نقد ادبی باشد در قالب فرهنگ شناسی می گنجد. حافظ به ویژه از آن جهت که یکی از کانون های اصلی فرهنگ صوفیانه و عرفانی ست و این فرهنگ خود یکی از سازمایه های بنیادی عالم فرهنگی و روانِ جمعی ماست، به ویژه وجه رندانه آن، بیش از همه ذهن مرا به خود می خواند. اما پرداختن به حافظ بر زمینه نگاه به کل این فرهنگ و چهره های ...
هنوز در مرحله سوم انقلاب مانده ایم/ماموریت های 4 قرارگاه بسیج دانشجویی/گلوگاه های فساد در کشور را ...
ابتدا نخبگان را تحت تأثیر قرار دهند و سپس آن را به بقیه جامعه تسری بخشند بحث دیگر هم نگاه جدایی دین از سیاست بود لذا هر دو بحث را در دانشگاه و مطبوعات آغاز کردند. یک مجاهدت سختی در آن 8 سال اصلاحات در دانشگاه ها انجام شد، به معنای واقعی مشکلاتی در آن زمان وجود داشت که نقطه اوج آن فتنه سال 78 بود. سابقه و کارنامه بسیج دانشجویی هزاران صفحه است و بچه ها با نگاه پیام امام اقدام به مجاهدت کردند ...
اقتصاد مقاومتی می خواهد به همه رفتارهای مالی و ملی ما هویت دهد
که ما ذیل غرب بیندیشیم؛ میشل فوکو می گوید در غرب تفکر و فرهنگ را باید ذیل قدرت ببینید لذا به همین دلیل است که وقتی از تکنیک و تکنولوژی در غرب حرف می زنیم آنها هستند که قاهریت را به وجود می آورند. وقتی که می گوییم اقتصاد مقاومتی، می خواهیم از مقهوریت با طرح پرسش دقیق بیرون بیاییم، جامعه ای که پرسش نکند آینده ندارد، بازخوانی گذشته برای آینده است نه برای بازگشت، این نگاه بنیادی است که ایران در مجموعه ...
اقتصاد مقاومتی قطع ارتباط با دنیا نیست/ هیچ ضرورتی ندارد که ما ذیل غرب بیندیشیم
تولید فکر را نداریم. وی ادامه داد: اینکه اساتید اعلام می کنند که چرا دانش ما گاهی دست به تولید فکر نمی زند با دستور اتفاق نمی افتد، نسبت ما با عالم متفاوت می شود و دنیایی که در ذیل آن می اندیشیم به سان امری از بیرون نگاه می کنیم با نگاه فراتر، در تمام گفتمانی علمی که به وجود آمد راهش پرسش و گسست بود و چرخش معرفتی بنیادین. پورحسن خاطرنشان کرد: بنابراین بنده اقتصاد مقاومتی را ...
خوب بود دکتر عبدالکریمی فهم فوکویامایی از پایان نمی داشتند
در پویایی از ایمان مسیحی حرف می زند و فرایند تاریخی را در آن می بینیم. بنابراین تلقی من این است که شاید مناقشه نخست بنده با جناب عبدالکریمی درباره واژه پایان و واژه تئولوژی باشد. عضو گروه اندیشه دانشگاه علامه طباطبایی (ره) با بیان اینکه چرا باید تئولوژی را لزوماً ایدئولوژیک ببینیم، گفت: آیا آقای دکتر عبدالکریمی متاثر از الجابری است که در سراسر کتاب اینگونه نگاه می کند، الجابری در نخستین ...
نقد برای پویایی، خلاقیت و اصلاح روش ها ضروری است
جشنواره فیلم فجرگفت: کار با مفهوم سختی عجین شده و در هر حوزه چالش ها و مشکلاتی وجود دارد، ما پذیرفتیم که با همین سختی ها کار کنیم . صالحی امیری افزود: از تلاش های هیات انتخاب، داوران و هیات اجرایی و تمامی دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر و برندگان سیمرغ تشکر می کنم و این اتفاق یک پیام روشن دارد و آن اینکه همه شما به عشق مردم کار کردید. وی ادامه داد: از کسانی که نقد کردند تشکر می ...
فیلسوف غرب، سفیر شرق
.... در این وضعیت، کربن یک تنه تمام معادلات را بر هم زد و تحول عظیمی در شیعه شناسی، اسلام شناسی،ایران شناسی و مطالعه حکمت اسلامی به وجود آورد. چهره ماندگار فلسفه ادامه داد: هانری کربن یک فیلسوف به معنای دقیق کلمه و با همه گرایش های فلسفه زمان خودش آشنا بود. هانری کربن وقتی به ایران می آمد جلساتی را در قم و خانه ذوالمجد می رفته و از حضور اساتیدی چون شهید مطهری، داریوش شایگان و سید حسین نصر ...
روابط عمومی های خلاق عامل رشد سازمان ها هستند
نقطه ضعفی است که در شهرستان بسیار وجود دارد و دستگاه های اجرایی را متضرر می سازد. کولانی با اشاره به اینکه برای جبران این ضعف و خلاء باید تدبیری شود، تصریح کرد: یکی از مؤلفه های مهم در این زمینه آموزش است که در کنار فراهم کردن بسترهای لازم از جمله امکانات سخت افزاری تا نرم افزاری می تواند روابط عمومی ها را ضامن عملکردی صحیح کند. وی روابط عمومی ها را سخنگوی دستگاه دانست و بیان ...
جای خالی آثاری مانند فراموش شده ها به شدت حس می شود
ساختاری موجود در نظام حکومت ایران، با تقدیر از مستند فراموش شده ها گفت: در این وضعیت نامطلوب موجود این غنیمتی است که مستندی در یک نگاه پژوهش محور به رابطه فقر اجتماعی و فساد اقتصادی توجه کرده است و جای خالی این نوع از آثار تا امروز به شدت حس می شد. وی در ادامه نقد به خود را هم مورد توجه قرار داد و گفت: ما که صبح تا شب همه را محاکمه می کنیم و همه چیز را به گردن حاکمیت و دولتها و تاریخ می ...
بیان واقعیات و مسائل مردم سبب امید آفرینی است
...> یک نگاهی در بین مسئولین محافظه کار رسانه ای وجود دارد که فکر می کنند راه جلوگیری از سیاه نمایی نشدن مسائل این است که کتمان بکنیم واقعیت ها را و فکر می کنند امید آفرینی یعنی این که شما بیایید مسائل و مشکلات مردم را نگویید و دائماً می گویند نقطه مثبت ها را بگو، امید آفرینی ها را بگو .... این چیزی است که من هر روز این ها را می شنوم و گمان می کنم که با یک نگاه شعاری که فقط شما بروی و فلان نقطه قوتی ...
فرهادی: وزنه برداری تهران باید به جایگاه اصلی اش بازگردد/ در المپیک 2020 باید در تیم ملی نماینده داشته ...
و جایگاه واقعی وزنه برداری تهران را در سطح ملی و بین المللی ارتقا دهیم. وی درباره خانه وزنه برداری استان تهران خاطرنشان کرد: قول این مکان را از شهرداری منطقه 7 گرفته بودیم، اما بیان موضوعاتی از جمله عدم استحکام بنای مورد نظر به منظور انجام رشته وزنه برداری ما را بر آن داشت تا تیمی را از سازمان نظام مهندسی مامور کنیم تا سازه این بنا را از نظر استحکام مورد بررسی قرار دهند تا اگر مشکلی بود ...
کلام می تواند به شکل گیری جامعه شناسی در ایران کمک کند
جهان از طریق ساخت ایدئولوژی های متفاوت است و به این دلیل است که تفکر غربی موفق به ساخت نظام های فکری و نظری می شود و در انسان غربی میل به تغییر جهان بسیار زیاد دیده می شود. قانعی راد افزود: به نظر می رسد که با این نگاه به گونه ای ما وارد بحث امتناع تفکر می شویم که من چند نقد نسبت به این مباحث دارم. نویسنده فرهنگ ما را گشوده به فردا می بیند. به نظر من این یک وضعیت پارادوکسیکال است؛ یعنی از ...
تنها چیزی که شهید بهشتی را آزار می داد، اظهارنظرهای نسنجیده برخی دوستان بود
گیرد برای انسان خیلی اسباب تعجب و دردناک نیست، ولی وقتی دوستان دست به این کار می زنند، انصافاً تحمل آن بسیار سخت است. خود من در قضیه قتل های زنجیره ای وقتی احساس کردم حتی اگر قربانی هم بشوم باید حق را بگویم، خیلی درد کشیدم، ولی قابل تحمل بود، اما وقتی برخی دوستان حرف های ظالمانه ای زدند، حقیقتاً کمرم شکست! وضعیت شهید بهشتی به مراتب دشوارتر از من بود، اما ایشان حقیقتاً به درستی راهش اعتقاد داشت و ...
مخاطرات اسلام ایرانی از منظر کربن
وجود ندارد. این عرفان پژوه اهل فلسفه ادامه داد: بعد از رنان، مدعاهایی در تاریخ فلسفه های عمومی و اسلامی مطرح شد که در راس آنها، پنج مورد زیر قرار دارد: 1. فلسفه، آریایی است و یونان، آریایی است؛ پس غیراروپایی ها و مسلمانان فلسفه ندارند؛ 2. اگر هم چیزی به نام فلسفه اسلامی وجود داشته باشد، همان فلسفه یونانی و درواقع ترجمه آن یا تلقی مسلمانان از فلسفه یونانی، آن هم در محدوده ...
فراستی فروشنده نیست و دنبال مشتری هم نمی گردد
شکل نافرجامی از سینمای مبتذل، از جریان اصلی تولید سینمای ایران حذف شد. گام دوم فراستی مواجه با چهره جدید و سازمانی جریان روشنفکری، اصغر فرهادی بود. البته مرحوم کیارستمی و مهرجویی سال ها پیش توسط این منتقد سینمایی تحت پیگرد نقد و تحلیل جدی قرار گرفته بودند و با اکران فیلم جدایی فراستی خیمه جریان روشنفکری توخالی را مورد هدف قرار داد. فراستی برای حمله به روشنفکران از کدام نهاد ...
برداشت پدیدار شناختی از تکنولوژی
جداسازی را قایل است، اما معتقد است که همه چیز یک ارزش اطلاعاتی است. بنابراین عامل مصنوعی نیز باید به مثابه عامل اخلاقی در نظر گرفته شود و نسبت به کنشی که انجام می دهد مسوول است. البته او به این تمایز میان انسان و امر تکنولوژیک معتقد است که انسان معنابخش است و دیگر موجودات را نمی دانیم معنابخش هستند یا خیر. ضمن آنکه از نگاه او ماشین ها فاقد این قابلیت هستند. حسینی در ادامه به نظریه فلوریدی که اشاره ...
10 کاری که شما را از چشم بقیه می اندازد
به گزارش بهداشت نیوز 1. فقط به فکر خودتان هستید خیلی ها بدون اینکه خودشان بدانند این ویژگی را دارند. فقط بر خودشان تمرکز می کنند، فقط راجع به خودشان حرف می زنند و اهمیتی نمی دهند که دیگران چه حرفی برای گفتن دارند. در این حالت فکر می کنید خودتان تنها آدمی هستید که اهمیت دارد. اگر این ویژگی ها در شما وجود دارد، وقتش است خودتان را تغییر دهید. هیچ کس دلش نمی خواهد با آدمی که فقط به فکر خود ...
کاتوزیان: پیشگو نیستم
! وی سپس اظهارات خود را با طرح دو پرسش از کاتوزیان ادامه داد: ما فلسفه تاریخ یاس آلودی داریم؛ مثل اینکه همه به ناکارآمدی ساختارهایمان معتقدیم، یا می گویند کار، کار انگلیسی ها است یا کار خودشان است. متن دکتر کاتوزیان هم همین ویژگی را دارد. آیا کاتوزیان هم تحت تاثیر این فلسفه یاس قرار گرفته یا نه ممکن می داند که می توانیم کنش کنیم. آیا چرخه های تاریخی هرج و مرج و استمداد که ایشان می گوید ...
برگزاری همایش ملی حقوق شهروندی در ارومیه نمود شخصیت فرهنگی مردم آن است
ارومیه در صیانت از حقوق شهروندی گفت: در همه زمینه ها نارضایتی و انتقاد ها از طرف مردم را کسب و در بهبود فعالیت های مجموعه شهرداری به کار گرفته ایم وهر اقدامی که در راستای بهیود خدمات مدیریت شهری صورت می گیرد در واقع گامی در راستای ارج گذاری به حق و حقوق شهروندی مردم دارد. وی با اشاره به اینکه انتظار شهرداری ارومیه از مردم، رعایت حقوق متقابل است ، اظهار داشت: پرداخت به موقع عوارض، عدم تخریب ...
برگزاری همایش ملی حقوق شهروندی در ارومیه نمود شخصیت فرهنگی مردم آن است
حقوق شهروندی گفت: در همه زمینه ها نارضایتی و انتقاد ها از طرف مردم را کسب و در بهبود فعالیت های مجموعه شهرداری به کار گرفته ایم وهر اقدامی که در راستای بهیود خدمات مدیریت شهری صورت می گیرد در واقع گامی در راستای ارج گذاری به حق و حقوق شهروندی مردم دارد. وی با اشاره به اینکه انتظار شهرداری ارومیه از مردم، رعایت حقوق متقابل است ، اظهار داشت: پرداخت به موقع عوارض، عدم تخریب آسفالت شهری ...
اختلاف نظر بر سر موانع پیشرفت ایران از آبراهامیان تا کاتوزیان
خود را دنبال می کنند می توان به آثار و دیدگاه های کسانی چون احمد اشرف، محمدعلی همایون کاتوزیان و یرواند آبراهامیان اشاره کرد. پارادایم آسیایی با نقد پیش فرض های پارادایم فئودالی کار خود را آغاز می کند. اصلی ترین این پیش فرض ها مفاهیمی چون، مالکیت خصوصی و طبقه اجتماعی است. این پارادایم در تلاش است تا با شرح برخی مصادیق عدم وجود یا به رسمیت شناخته نشدن مالکیت خصوصی در ادوار تاریخ ایران را مطرح کند ...