سایر منابع:
سایر خبرها
فریبکاری به هیچ عنوان عقلانیت و خردورزی نیست
به گزارش عصر امروز، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه جلسه تفسیر سوره لیل که با حضور زائران بارگاه قدس رضوی در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می شود، توکل و اعتماد به خداوند را اساس تمام امور دانست و افزود: ما مأمور به ادای وظیفه و تکلیف هستیم؛ نه مامور به نتیجه. وظیفه ما این است که با توکل به خدا مرد وظیفه و تکلیف باشیم. وی با اشاره به آیه 5 سوره لیل که خداوند در آن ...
راه های نفوذ شیطان به انسان /تبیین دقیق پاسخ شبهات ولایت امام علی(ع) در کتاب الغدیر
، اما آخرین دسته از آیات قرآنی، آیات غامض است که فهم آن نیاز به درک خاص دارد. استاد حوزه علمیه قم افزود: خداوند در آیه ای از قرآن فرموده است که ما شیاطین را از انسان می رانیم، این آیه، یک آیه سخت است و در این آیه قرآن ابهام وجود دارد. رفیعی با اشاره به نظر مفسرین در خصوص سوره ملک اظهار کرد: سید قطب در خصوص آیه پنج این سوره گفته است که معنی این آیه را نمی فهمم، اما علامه طباطبایی ...
عقل مرز میان ایمان و کفر است/ عقل و جهل در قرآن
را از ناسره جدا کرده و بهترینش را برمی گزینند. امام کاظم علیه السلام به هشام بن حکم فرمود: ای هشام! خداوند در قرآنش، اهل عقل و فهم را بشارت داد و فرمود: فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (سوره زمر، آیه 17و18) خردمندان اهل موعظه شنیدن و موعظه پذیرند. برای همین خدا آنها را ...
پدرم سَمبُل تعزیه خوانی و مداحی اهل بیت بود/ سلطان آواز ایران سال 42 شبی 2250 تومان می گرفت
و هر جا می رفت به او احترام می گذاشتند. بعدها ماشین خریدم و با ماشینم هر جا می خواست می بردمش. در یکی از مجالسی که در ماه محرم برگزار می شد من هم همراه با پدرم رفته بودم. قبل از آغاز مجلس، آقایی بلند شد و گفت: صلی الله علیک یا اباعبدالله . بعد از آن بود که هم گریه کردند و اشکشان سرازیر شد. برای من عجیب بود که مگر این شخص چه کرد که همه منقلب شدند. بعد از این که مجلس تمام شد به پدرم گفتم ...
عطوفت و مهربانی به والدین کلید رضایت پروردگار
محبت و مهربانی به پدر و مادر یکی از فضیلت های اخلاقی محسوب می شود که عقل و شرع بر ضرورت آن تاکید می کنند و پروردگار پس از بیان حکم واجب بودن پرستش معبود یگانه بر لزوم احترام و تکریم پدر و مادر اشاره دارد. خداوند در آیه 24 سوره اسراء می فرماید: از روی محبت و مهربانی، بال فروتنی را برای پدر و مادرت فرود آور. همچنین پروردگار در سوره بقره از این مساله اینگونه یاد می کند: هنگامی که از بنی ...
درسهایی از امیر مومنان علی (ع)/ دروغ رایج ترین گناه زبان- قسمت دوم
یکی از بدترین معایب و زشت ترین گناه انسان که به وسیله زبان اجرا می شود دروغ است. دروغ منشأ بسیاری از مفاسد و عادت به آن از رذائل اخلاقی و گناهان کبیره است و این صفت رذیله انسان را از رحمت الهی محروم و او را در میان مردم بی اعتنا نموده و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را دچار نفاق و دوری می نماید. در بسیاری از احادیث و روایات دروغ سرمنشأ تمام گناهان و رذالت ها بیان گردیده است و علی(ع) دروغ را ...
خانه چه کسانی عنکبوتی است
... نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان با اشاره به آیه 257 سوره بقره ابراز داشت: "اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّور" خداوند متعال صاحب اختیار و فرمانده کسانی است که ایمان آورده اند. وی در ادامه افزود: خداوند متعال در آیه 257 سوره بقره می فرماید کسانی که کافر شدند و دنبال غیر خدا رفتند طاغوت را برای خود ولی گرفته اند که طاغوت آنها را به سوی ...
همزمان با انتخابات ایران، ملک سلمان و ترامپ شمشیر را علیه ایران می کشند؛ یعنی این جمهوری ما متفاوت با ...
... *** چه کسی می تواند حرف حق را به مردم برساند؟ قرآن گفته است: الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفی بِاللَّهِ حَسیبا (احزاب، 39) خداوند می فرماید که رساندن وظیفه ی شما است. تبلیغ یعنی رساندن. حرف را برسانید. اما قرآن می گوید می دانید چه کسی می تواند حرف حق را به مردم برساند؟ کسی که از خدا بترسد. یَخْشَوْنَهُ ...
از مهمترین صفات اهل بهشت انفاق است
بهشت اشاره شده است که یکی از مهمترین آنها انفاق در راه خداوند است. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کتاب حکمت است، اظهار داشت: آنقدر صفت انفاق از نظر قرآن اهمیت دارد که آن را بر همه صفات بهشتی دیگر مقدم کرده است. حجت الاسلام علی پناه افزود: از ویژگی اهل بهشت این است که از کنار مشکلات و گرفتاری مردم بی تفاوت عبور نمی کند بلکه از پول، آبرو و اعتبار خود برای حل مشکلات برادران ...
آیات ابتدایی سوره حدید؛ آیاتی برای معرفی خدا به ژرف اندیشان آخرالزمان
وجود بر ذات خدا سبقت نگرفته است او نخستین وجود است، سلسله وجود است وجود خداوند نامحدود و نامتناهی است. امام جمعه خرم آباد تصریح کرد: معنای ابدیت یعنی ذاتی که پس از فنا و نابودی تمام موجودات همچنان زنده و باقی است خداوند است، خداوند ابدی است لذا اول بودن یعنی خدا از لیست و آخر بودن یعنی خدا ابدی است. وی گفت: مشهور بین مفسران در تفسیر اول و آخر که در آیه سوم سوره حدید آمده است آن است که اول ...
مجموعه معارف اسلامی باید در یک منظومه قرار بگیرند
...، همان خداوند در آیه 39 سوره نجم این اصل را که وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی؛ و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست ، بنا نهاده است که اگر ما به این اصل توجه داشته باشیم، بسیاری از رفتارهای ما تغییر پیدا می کند. *در کنار اعتقاد به معارف اسلامی، تلاش و عمل هم باید داشته باشیم مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) به شخصیت علامه شهید مطهری(ره) اشاره کردو افزود ...
شب چهارم/ توحید افعالی؛ هشدار شرک پنهان
؛ اما اکثر ما گرفتار مراتب پایین تر شرک هستیم! خداوند متعال می فرماید: "وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِکُون و بیشتر آنها که مدعی ایمان به خدا هستند، مشرکند!". (سوره یوسف آیه 106) امام صادق(ع) در تبیین این حقیقت که چگونه اکثر مؤمنان، مشرکند؟ فرمود: "هو قول الرجل: لولا فلانٌ لهلکتُ و لولا فلانٌ لما أصبتُ کذا و کذا و لولا فلانٌ لضاع عیالی؛ ألا تری أنه قد ...
بهترین روش تفسیر ، تفسیر قرآن به قرآن است
صدای ایران - حضرت آیت الله سبحانی بعد ازظهر امروز در مراسم درس تفسیر سوره ملک که در مدرسه حجتیه برگزار شد گفتند: خداوند در آیه پنجم سوره ملک به مساله بسیار مهمی اشاره می کنند و به همین دلیل این آیه را از آیات مشکله قرآن بیان کرده اند. به گزارش صدای حوزه - حضرت آیت الله سبحانی فرمودند: خداوند در این آیه بیان می کنند، ما آسمان اول را با مصابیح و چراغ هایی زینت دادیم؛ چراغ در این آیه به ...
مسلمان مستطیع اجازه حج نرفتن ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی شامگاه یکشنبه در جلسه سخنرانی در دفتر مرحوم آیت الله بروجردی با اشاره به صفات خداوند اظهار کرد: تفکر در این صفات اثرات فراوانی برای انسان دارد و اندیشیدن به قدرت و مالکیت خداوند موجب تواضع در انسان می شود. وی ادامه داد: برخی از سوره های قرآن که بیشتر کوچک هستند، به صورت یک جا نازل شده است، اهمیت مرگ بیشتر از حیات است و ...
راه های غفلت زدایی و رسیدن به کمال
...: استاد حاج شیخ حسین انصاریان در جمع روزه داران، در حسینیه همدانی های تهران با اشاره به آیه 19 سوره حشر وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ / و چون کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند و او [نیز] آنان را دچار خودفراموشی کرد آنان همان نافرمانانند ، اظهار داشت: خداوند متعال در این سوره مبارکه گروهی را نام می برد تحت عنوان ...
تسبیح از حمد خداوند برتر است/ نقص در خداباوری؛ مشکل انسان ها در زندگی
برای همین برای ما مهم است که چگونه در جاده دنیا رانندگی کنیم که سریع تر و سالم تر به مقصد برسیم که سالم تر باشیم، انسان ها از مادر که متولد می شوند، مانند آبی هستند که جریان پیدا می کنند و مسیری که به دریا می خواهد بریزد و آرام بگیرد، مسیر زندگی ما را تشکیل می دهد. امام جمعه مشهد با اشاره به ارتباط لفظی سوره حدید با سوره واقعه گفت: آخرین آیه سوره واقعه به همه موجودات می گوید که خداوند را ...
تفسیر قرآن به قرآن بهترین روش تفسیری است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ازقم، آیت الله العظمی سبحانی بعد از ظهر امروز 9 خرداد در مراسم درس تفسیر سوره ملک در مدرسه حجتیه در تفسیر آیه پنجم سوره ملک گفت: در این آیه سه بخش وجود دارد که دو بخش اول و سوم مشخص ولی بخش دوم از اسرار و بخش های مشکل قرآن است. وی افزود: در بخش اول بیان شده است که ما آسمان اول را به مصابیح زینت دادیم؛ منظور نیز کاملا مشخص است که منظور خداوند از ...
آثار وپیامدهای توحیددر سیره عملی مؤمنان / کوفتن بر سینه ابلیس
ایران آنلاین / واژه رب مفهومی مرکب از دو یا سه معنا است. واژه شناسان این واژه را به مالک مدبر یا مالک مربی معنا کرده اند، براین اساس درمفهوم رب ، مالکیت ، تدبیر و تربیت نهفته است؛ رب یعنی مالکی که عهده دار تدبیر و تربیت مربوب خود است؛ صفت ربوبیت مبدأ برخی صفات دیگر خداوند مانند رازقیت، هدایتگری، یاری کردن، زنده کردن و میراندن است، یعنی این صفات از لوازم و فروع ربوبیت خداوند بشمار می روند. صفت ...
مجموعه معرفتی ماه مبارک رمضان / خداوند توصیه به تدبر در قرآن نموده است /قرآن و اهل بیت با هم ، دو بال ...
، تدبر در آیات و ظرائف ، افزایش معرفت و بهره گیری از آیه آیه ی این اعجاز الهی همراه نماید همانطور که خداوند در آیه 82 سوره مبارکه انبیاء به اهمیت تدبر اشاره می نماید . افلا یتدبرون القرآن ولو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا : آیا در قرآن تدبر نمی کنید ؟ اگر (قرآن) از سوی غیر خدا بود در آن اختلاف های بسیار می یافتید . به همین جهت بد نیست روزانه در آیاتی از قرآن تدبر نماییم و ما ...
سهم خداشناسی در برنامه های تبلیغی اندک است
یک ریشه هستند، اظهار داشت: ایمان برخی افراد تنها لقلقه زبان است؛ گاهی به قلب می رسد، اما قلب آرامش ندارد و تنها زمانی که قلب آرام است، به آن ایمان گفته می شود. ایمان به خدا ، معاد ، نبوت و امامت چهار حوزه گستره ایمان است حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: همه می دانیم خداوند متعال رزاق است ولی گاهی به برخی افراد که در جایگاه بالاتری نسبت به ما هستند، می گوییم: اول خدا، دوم ...
حجت الاسلام قرنی: قله بلند بندگی؛ عبادت بالحب است
مسموم روح را از بین می برد و تباه می کند. رزق علم است. معنای فاعلیت بالحب فاعلیت خدا در هستی با فرمول محبت پیاده می شود؛ این معنای فاعلیت بالحب است. یعنی در تفسیر عرفانی هستی به هر چیزی نظر کنی تابلویی از محبت می بینی. در این دیدگاه جاذبه ی زمین یک جذبه ی محبت و یک کشش حبی است. من و شما غرق در محبت خدا هستیم. از تفسیر هستی شناسی از نگاه عرفانی همه ی هستی مالامال از محبت است ...
آرامش ناپایدار
آرزو زینالی: مشخصه انسان ها نسبت به سایر موجودات بهره مندی آنان از نعمت عقل و قدرت تفکر است. وجود این صفت در انسان ها آنان را در تصمیم گیری ها، دارای اختیار کرده و این آزادی عمل و توانایی در انتخاب ها تا جایی پیش رفته است که برخی افراد را دچار توهم نموده، به گونه ای که همه چیز را معطوف به خود و ناشی از وجود انسانی قلمداد می کنند. در حقیقت با نفی هر نوع اراده ای ورای اراده انسانی، وجود انسان را محور هستی می دانند. با وجود این چند نوع نگاه نسبت به این موضوع وجود دارد. خواست و اراده خداوند که از آن به قضا و قدر نیز تعبیر می کنند، نزد گروهی پذیرفته شده است، اما بدی ...
انسان با خویشتن داری، مراقبت و اراده می تواند به تقوا برسد
جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم در مورد تقوا به دو شکل سخن گفته است، ادامه داد: در یکی از آیات قرآن اشاره شده است که اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ یعنی نهایت تقوا را داشته باشید و آخر تقوا این است که انسان هیچ گناهی را مرتکب نشده باشد، هیچ فکری زشتی را نکرده و هیچ منکری را انجام داده باشد. حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار کرد: علامه طباطبایی می فرماید که ...
ماهواره غیرت جامعه دینی را از بین می برد
حجت الاسلام حبیب باقری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمانشاه با اشاره به تاثیر ماهواره بر غیرت، اظهار داشت: در سوره نساء آیه 75 آمده است که و ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا ...
زنده کردن و میراندن آفریده ها؛ نشانه مالکیت خداوند
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد شامگاه دوشنبه، هشتم خرداد در برنامه تفسیر قرآن با محوریت سوره مبارکه حدید در مسجد بعثت خرم آباد، گفت: آیه اول سوره حدید با این مضمون سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ می فرماید: همه موجودات تسبیح خدا را به جای می آورند کمااینکه ...
دنیاطلبی؛ مانع عبادت
مورچه بگیر، نمیکنم . یعنی عالم هستی اصلاً و ابداً در مقابل ظلم به مورچه، نزد آن امام بزرگوار ارزش ندارد.همه و به ویژه شیعیان باید چنین باشند، اما متأسفانه بسیاری از افراد، در مقابل مال دنیا، خود را گم می کنند. خدای متعال در آیات 6 و 7 سوره علق با این مضمون کَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَی ﴿6﴾ أَن رَّآهُ اسْتَغْنَی فرموده است: حقا که انسان سرکشی می کند، همین که خود را بی نیاز پندارد . ...
دیدگاه های مختلف پیرامون معراج پیامبراسلام
از جمله در تفسیر نمونه مطرح شده است. وی با اشاره به چند سوال در خصوص معراج افزود: سوال در این بحث، آن است که مگر ملائکه الهی در کره خاصی هستند و بهشت و جهنم نیز در برخی کرات دیگر قرار دارد؟ استاد هادوی تهرانی ادامه داد: معراج، سیر در آسمان مادی و کرات دیگر نیست بلکه به تعبیر علامه تعابیر تمثیلی و برای تقریب به ذهن است لذا اشتباهی که برخی کرده اند این است که گفته اند اگر ...
ظلم داعش به پیامبر(ص) در تاریخ بی سابقه است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت الله مهدی هادوی تهرانی امروز، هشتم خرداد در ادامه تفسیر سوره مبارکه اسراء گفت: خداوند در پایان آیه اول این سوره بعد از ذکر ماجرای معراج به سمیع و بصیر بودن خود اشاره کرده که علامه طباطبایی در این زمینه فرموده است که خدا از سویدای دل پیامبر با خبر است یعنی دل پیامبر می خواست تا معراج برایش اتفاق بیافتد ولی آن را از روی حجب و حیا بر زبان نمی آورد در حالی ...
نشانه های عاقل و سفیه در دعای روز سوم
در آئینه موجودات طبیعت یکی از معانی عقل است که در قرآن کریم به آن اشاره شده و خداوند متعال در آیه 63 سوره عنکبوت فرموده است: وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِها لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ/ و اگر از آنها بپرسی چه کسی از آسمان آبی (به صورت باران و برف و تگرگ) فرو فرستاد پس بدان وسیله ...
نگاهی به روش مطهری در کتاب اقتصاد اسلامی
امامت مشخص است، ولی اصل عدالت که به نظر، تنها یکی از صفات خداوند است در میان این اصول چه می کند؟ اگر این اصل صرفا برای ذکر یکی از صفات خداوند بود، هیچ ترجیحی بر دیگر صفات همچون رحمان، جبار، رحیم و ... نداشت و آوردن آن در میان اصول دین بی جهت است. شاید ادعا شود که این اصل حاوی باقی صفات خداوند است و همه آنها از این صفت منشعب می شوند. در برابر این ادعا می توان پرسید آیا اهل سنت که این اصل را در ...