سایر منابع:
سایر خبرها
امام خمینی در کلام مسئولان کهگیلویه و بویراحمد
تاریخ ساز جهان اسلام است نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با گرامی داشت چهاردهم خرداد سالروز ارتحال امام راحل گفت که امام خمینی (ره) از مردان تاریخ ساز جهان اسلام است. غلامرضا تاجگردون افزود: انقلاب اسلامی که به رهبری امام راحل پس از سال ها مبارزه پیروز شد نه تنها در ایران بلکه در بیداری کشورهای جهان تأثیر گذار بود. وی افزود: انقلاب اسلامی به رهبری ...
پرونده انتخابات مختومه شد، تفرقه نیاندازید
قانون - عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه هنر امام(ره) پایه گذاری مردم سالاری دینی و باور داشن ملت بود گفت: کاندیداها و طرفداران شان از بیان سخنانی که مایه تفرقه ملت شود خودداری کنند. به گزارش قانون به نقل از انتخاب، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی شنبه شب در آیین گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه (س) قم، عنوان کرد: هنر امام(ره ...
امام خامنه ای به درستی خط و راه امام را ادامه می دهد
ادامه داد : پس از رحلت امام خمینی (ره) خیلی ها نگران بودند که چه کسی سکاندار انقلاب خواهد شد و مجلس خبرگان در کوتاه ترین مدت کسی را انتخاب کرد که شجاع ، استکبار ستیز ، با تقوا ، مدبر ، همراه امام و ادامه دهنده راه او بود. وی تصریح کرد : اگر ما به دنبال آبادنی و امنیت در کشور هستیم این موضوع در سایه ولی فقیه امکان پذیر است ، و ما باید شکر گذار این نعمت و برکتی که خداوند به ما عطا کرده است ...
مسئولان ساده زیستی امام(ره) را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام راحل نه تنها دشمن شناس بودند بلکه نسبت به راه و روش مقابله با کید و توطئه دشمنان هم آگاه بودند و این آگاهی و بصیرت ایشان با استقامتی ستودنی در برابر دشمنان و جهانخواران و مستکبرین توامان بود. آیت الله حسن ممدوحی در گفت و گو با میزان، با اشاره به ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) و سیره و سلوک فردی و اجتماعی این رهبر الهی، اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره ...
دیدگاه امام خمینی(ره) درباره واگذاری امور اقتصادی به مردم
کند که مردم وارد نمی شوند و یا مصلحت امنیتی است که وارد نشوند. یعنی این که به جای این که اقتصاد در دست دولت باشد، اصل 44 عملیاتی شود. این در حالی است که با وجود اجرای این قانون، در حال حاضر 60، 70 درصد اقتصاد در دست دولت است. آل اسحاق عنوان کرد: نظر امام خمینی(ره) این بود که کارهایی را که مردم می توانند بکنند، دولت نکند. یعنی دولت کارخانه دار و بازرگان و صادرکننده و واردکننده نشود. ...
داستان انحلال یک حزب / چه عواملی موجب پایان کار حزب جمهوری اسلامی را فراهم کرد؟
یا مرحوم شهید آیت. شما با این دو نفر ارتباطی داشتید؟ دیدگاه شما نسبت به این افراد چیست؟ نقی زاده: در مورد میرحسین موسوی باید بگویم که من ارتباط مستقیم با وی نداشتم و ارتباط ما فقط از طریق تشکیلات حزب جمهوری اسلامی بود. توده مردم که آن زمان به غیر از رهبر خود فرد دیگری را نمی خواستند برای عضویت در حزب جمهوری اسلامی بی تابی می کردند. این توجه مردمی، موجب شد تا در آن مقطع برخی ...
دشمن از شما تعریف کرد بدانید کارتان نقص و ایراد دارد
...، این اصول سیاسی نظام و دین است. امام جمعه لاهیجان با تأکید بر اینکه امروز خلف صالح امام همان راه را می روند که ایشان می رفتند افزود: دشمن درصدد نابودی انقلاب و آرمان های انقلاب است و وقتی مردم درصحنه و مسئولین آگاه باشند دشمن غلطی نمی تواند بکند حال این دشمن می خواهد آمریکا یا هرکسی دیگر. وی با بین اینکه نباید اصول و آرمان های امام را گم کنیم گفت: باید مراقب نفوذ دشمن ...
جلسه سران قوا قبل از رحلت امام/ لحظه آخرین وداع با بنیانگذار انقلاب
اول از سمت راست در کنار امام خمینی(ره) متن زیر روایت عضو دفتر امام(ره) از آخرین روزهای حیات پربرکت بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی است که از کتاب در سایه آفتاب نوشته حجت الاسلام رحیمیان نقل می شود: * صبح روز سه شنبه دوم خرداد 1368 با انکه به طور کلی اطلاع داشتیم که قرار است حضرت امام مورد عمل جراحی قرار گیرند ولی چنان نسبت به این مسئله تلقی ناباورانه داشتم که طبق معمول، کارها و ...
عرفان، سیاست و آزادی در اندیشه امام خمینی(ره)
استادی برجسته است؛ شخصیتی که تمام زندگی اش را وقف دین و خدمت به مردم کرد و در این مسیر ثابت قدم ماند. شخصیتی دارای جامعیت که علاوه بر داشتن جایگاهی والا در عرصه فقاهتی و سیاسی دارای مراتب بالای اخلاقی و سلوک عرفانی ، آثار برجسته ای را در طول حیات خود نگاشت. بی شک هر اندیشمند و سیاستمداری دارای میراثی است؛ امام(ره) نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو توجه و بازخوانی اندیشه و سیره عملی ...
نفی سلطه محور اصلی سیاست خارجی امام خمینی(ره) بود/ حمایت از ملت های مستضعف شاخص دیگر بنیان گذار کبیر ...
سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به عمده ترین شاخص های موردنظر حضرت امام (ره) در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره بنیان گذار کبیر انقلاب و شهدای پانزده خرداد سال هزار و سیصد و چهل و دو، اظهار داشت: حضرت امام (ره) در حوزه مراودات بین المللی با سایر کشورها چند شاخص اصلی و اولویت مهم داشتند که اولین ...
مراقب باشید سیاست بازان شما را به سوی چپاولگران نکشند
سرویس سیاسی پایگاه خبری شهدای ایران: وصیت نامه سیاسی- الهی امام(ره) نمونه ای کامل از راهنمای نظام جمهوری اسلامی ایران در تمام اعصار و قرون است؛ در سالروز ارتحال معمار بزرگ انقلاب بار دیگر با مرور وصیت نامه ایشان که حقیقتا باید آن را منشور انقلاب نامید، بجاست درس هایی برای امروز و فردایمان برگیریم. *اهمیت انقلاب اسلامی در دستاوردهای میلیون ها شهید است اهمیت انقلاب شکوهمند ...
آرمان گرایی و واقع بینی دو بعد مهم شخصیتی امام خمینی(ره) و امام خامنه ای محسوب می شود
) و مقام معظم رهبری تلاش می کنند تئوری را در عمل و همچنین در عینیت اجتماع جست وجو کنند. وی با اشاره به اینکه بعد دیگر رهبری امام(ره) و حضرت آقا آرمان گرایی و واقع بینی است، گفت: در عین حالی که طرح تمدنی امام راحل و رهبری از لحاظ نظری یک منظومه منسجمی را تشکیل می دهد و در عمل صحنه رویارویی با واقعیت ها، آسیب ها، موانع و چالش ها بر پایه عنصر پویای مصلحت و لحاظ اهم و مهم همچنین توجه به ...
بخش فرهنگی و پرورشی سند 2030 با اعتقادات دینی ما منافات دارد
زهر توسط امام (ره) و خبر ارتحال وی برای دوستان و یاران ولایتمدار انقلاب اسلامی جزو سخت ترین روزهای تاریخ است. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تدبیر امام خمینی(ره) با معرفی مقام معظم رهبری موجب دلگرمی و بازگشت روحیه امید به مردم ولایتمدار انقلاب اسلامی و موجب قرار گرفتن کشور در مسیر راه و آرمان های امام(ره) شد. رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره ...
تشریح جزئیات قرارداد گازی ایران و ترکیه
شد و شرکت ملی گاز ایران نیز چند بار با آن ها مذاکره کرد. عراقی افزود: در دولت قبل همکاران من در شرکت ملی گاز ایران تلاش های زیادی داشتند و بر اساس نظر رئیس جمهوری وقت حاضر شدند 10 درصد تخفیف گازی برای ترکیه اعمال کنند تا موضوع وارد داوری نشود، اما ترکیه با توجه به تجربه ای که داشت و همچنین با توجه به ادعاهایش درباره سقوط قیمت های گاز در دنیا، ادعای بیشتری مطرح کرد که به طور طبیعی طبق ...
صدیقی: عده ای می گویند ما با بهشت و جهنم مردم کاری نداریم؛ این تفکر خطرناک است
حجت الاسلام محمدکاظم صدیقی در مراسم بزرگداشت 14 خرداد سالگرد ارتحال بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اظهار داشت: امام(ره) رهبر سیاسی، اجتماعی و دینی جامعه شد اما حتی یک شب هم کاخ نشینی نکرد. این روش زندگی افتخار این ملت بوده و در جهان بی نظیر است که چنین فردی با اینکه قدرت های جهان را به زانو درآورد اما زندگی طلبگی را فراموش نکرد . وی با بیان اینکه امام خمینی ...
اسکناس 10 هزار ریالی جدید به دستخط مقام معظم رهبری متبرک شد / توزیع اسکناس طرح جدید از نیمه خرداد
، جعل آنها را برای جاعلان، بسیار مشکل می کند. در اسکناس 10 هزار ریالی جدید برخی از نقوش مشتمل بر پرتره حضرت امام خمینی (ره)، نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل به صورت برجسته چاپ شده که با لمس توسط انگشتان دست به سهولت قابل شناسایی است. وی افزود: طرح سیاه مشق مدالین بر روی اسکناس درج شده است. این تصویر، مصرع اول بیت هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ...
امام (ره) چه افرادی را از ورود به سیاست منع کردند
به گزارش شهدای ایران ؛ حضرت امام خمینی(ره) به عنوان بزرگ منادی اسلام سیاسی در دنیای کنونی، از اسلامی سخن گفتند که می تواند تمام سعادات دنیوی و اخروی بشر را تامین و او را به نیک روزی رهنمون کند. تا قبل از ایشان اسلام به عنوان دینی مطرح بود که تنها به بعد فردی افراد جامعه توجه کرده و نسبت به زندگی اجتماعی آنان فاقد برنامه است و هر چه هست باید در دنیای شرق و غرب جستجو و از آن تبعیت کرد ...
قوای مسلح، مطلقا خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند
به گزارش نه صبح ، در ایام فرا رسیدن بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در بخش های مختلف وصیت نامه ایشان را برای یادآوری و بهره برداری مخاطبان بار دیگر منتشر می کند. بخش های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(ره) در روزهای گذشته منتشر شده و بخش ششم آن را در زیر می خوانید. ی - از اموری که اصلاح و تصفیه و مراقبت از آن لازم است قوه اجراییه است ...
گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)
حقیقت امور را در می یابد، بلکه عقل همراه با اختیار انسان به او قدرت گزینش و انتخاب می دهد و در نتیجه انسان اراده می کند و با اراده خود بر می گزیند، بنا بر این از نظر گاه ایشان، ادراک عقلی مقدمه شهود قلبی است و این دو مکمل یکدیگر می باشند. حضرت امام(ره) منادی این نکته در دنیای معاصر امروز هستند که منتقدانه به عقلانیت ابزاری غرب محور نگریسته شود و بر معناداری و عقلانیت دینی برای حل مسائل و ...
زنده تر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم؟
... در این برنامه محمد گلریز از خوانندگان انقلابی کشورمان که تکه ای از دفترچه خاطرات قلب مردم ایران است، سرود "دریغا" را به مناسبت ارتحال امام راحل اجرا کرد و پس از آن به بیان خاطراتی از امام خمینی پرداخت. او در این باره گفت: افتخار می کنم که به عنوان اولین و آخرین خواننده در موسیقی فاخر نزد امام خمینی(ره) در مدرسه شهید مطهری اجرای زنده داشته ام. من از آن دوران خاطرات زیادی دارم. یادم هست که ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
گرامیداشت یاد وخاطر ه امام راحل در شهرهای ایران
15 خرداد ، پل باقر آباد که محل قتلگاه شهدای 15 خرداد است، گلباران شد. همچنین در اراک نیز خبر ها حاکی از حضور مردم در مراسم ارتحال امام (ره) در مدرسه طلبگی ایشان بود. آستانه فرارسیدن سالروز ارتحال امام خمینی(ره)، حجره طلبگی بنیان گذار انقلاب اسلامی در مدرسه تاریخی سپهداری شهر اراک گلباران شد. حجره طلبگی امام راحل در حوزه علمیه اراک، در ساختمان مدرسه تاریخی سپهداری واقع شده و ...
پروژه تعامل خطرناک ترین حرکت دشمن برای از بین بردن انقلاب/ دشمنان در پروژه تعامل می خواهند رهبرسومی ...
به گزارش خبرنگار خاورستان ، سید ابراهیم حسینی اراکی مدرس حوزه علمیه در مراسم سالروز ارتحال معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) در حسنیه جماران بیرجند، اظهار کرد: شب رحلت امام خمینی(ره) برای همه ی مردم ایران و مسلمانان جهان شب بسیار عزیزی است شب رحلت جانسوز و جانگذار بنیان گذار نهضت قرآنی و خدایی حضرت امام خمینی (ره) است و 28 سالگرد رحلت این فقیه مجاهد و این انسان عرشی و ملکوتی را خدمت همه شما ...
اقتصاد اسلامی انسان اسلامی می خواهد
اجتماعی که لازمۀ یک رژیم سالم است تحقق می یابد . تاکید بر فعالیت مولد فرشاد مومنی ، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مقاله ای در دومین سمینار بررسی اندیشه های اقتصادی حضرت امام بر این نکته تاکید دارد که ایشان حمایت از فعالیت های مولد را مورد تاکید قرار داده اند . در این خصوص ایشان می فرمایند " مساله کشاورزی در کشور ما در راس امور است . به حمد الله مملکت از ...
اسکناس جدید 10 هزار ریالی سبز شد
همچنین غلظت رنگ خطوط، جعل آنها را برای جاعلان، بسیار مشکل می کند. در اسکناس 10 هزار ریالی جدید برخی از نقوش مشتمل بر پرتره حضرت امام خمینی (ره)، نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل به صورت برجسته چاپ شده که با لمس توسط انگشتان دست به سهولت قابل شناسایی است. وی افزود: طرح سیاه مشق مدالین بر روی اسکناس درج شده است. این تصویر، مصرع اول بیت ...
امام (ره)به ملکوت نزدیک شده بود/ اشک طلاب از دیدن من در قامت امام خمینی (ره)
روزهای میانی خرداد سال 68 درتاریخ همه مردم ایران و حتی جهانیان به خوبی مانده است. شور و هیجانی که مردم را از کودک تا پیر و جوان به خیابان های تهران کشاند تا بنیان گذار کشورشان را بدرقه خانه ابدی کنند. امام خمینی (ره) با تمامی منش، ویژگی و منویات خاص خود در اذهان همه مردم جهان به یادگار مانده و هنوز هم زنده است. بازیگران بسیاری در نقش ایشان مقابل دوربین رفته اند، اما نوع و شیوه پرداخت به زندگی ...
بهترین تبیین کننده اندیشه های امام راحل، شخص رهبر انقلاب است
آسمان بلند بود تا از حضرت دوست سلامتی و شفای امام و مقتدای خود را طلب کنند؛ اما زمان وصال یار برای او و فراق برای مردم ایران فرا رسیده بود و این گونه در آستانه نیمه خرداد 68 ایران اسلامی در سوگ از دست دادن پیر و مرداد خود یکپارچه عزادار شد و رخت ماتم به تن کرد. هرچند 28 سال از عروج ملکوتی امام خمینی (ره) می گذرد؛ اما هر سال و با فرا رسیدن سالروز ارتحال ایشان مردم و به ویژه نسل جوان از سراسر ...
نگاهی به گفتمان رفاهی امام خمینی (ره)
خمینی یکی از تفاوت های مهم نظام اسلامی و نظام شاهنشاهی در این است که " کارهای عمرانی آن زمان اختصاص داشت تقریبا به شهرها آن هم به محلات مرفه ؛ و فقرا و مردمان محروم از آن امور بهره ناچیزداشته یا نداشتند؛ ولی دولت فعلی و بنیادهای اسلامی برای این طایفه محروم باجان و دل خدمت می کنند." حضرت امام خمینی در متن تنفیذ بنی صدر اولین رئیس جمهور نظام اسلامی نیز صراحتا از مردم می خواهند تا زمانی که ...
آشوری: باور به مردم رمز ماندگاری اندیشه امام خمینی (ره) است
است که یک سرمایه و دستاورد بزرگ برای ادامه راه بشمار می رود. وی با بیان این که ریشه امنیت و اقتدار ایران اسلامی، مردم محور است، افزود: هم در گفتمان و اندیشه امام راحل (ره) و هم در اندیشه و کلام مؤکد رهبر معظم انقلاب اسلامی، توجه به مردم و مراجعه به آرای مردم در همه امور اساسی کشور دیده می شود و این مهم در ساختار نظام جمهوری اسلامی ما نیز به طور ویژه ای وجود دارد که بخش جدائی نا پذیر ماهیت ...
ایران سوگوارِ روح خدا
، یک نفر دستش را برد بالا برای مخالفت، کلی هم حرف زد و دلیل آورد، اعضاء نپذیرفتند و همان آقای مخالف انتخاب شد برای رهبری انقلاب. رئیس ستاد 14 و 15 خرداد استان تهران، در در این خصوص اظهار داشت: پایه های انقلاب اسلامی بر اساس حضور مردم گذاشته شده و قدرت گرفته است، عملکرد سریع و باذکاوت مجلس خبرگان رهبری در انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان جانشین خلف امام خمینی(ره) قابل تقدیر است و به ...