سایر منابع:
سایر خبرها
لاریجانی تاکید کرد: ورود ایران به فاز جدید در مبارزه با تروریسم
برای هیچ بخش عراق سودی ندارد. رییس مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مبارزه علیه تجزیه طلبی عراق بسیار مهم است و کلا ما این مسئله را برای کلیه کشورها امری خطرناک می دانیم و کشورهایی که از آن حمایت می کنند این مشکل روزی دامنگیر خودشان خواهد شد. لاریجانی افزود: دومین هدف داعش این است که عراق را درگیر مسایل داخلی کرده تا نتواند فعالیت های فرامرزی داشته باشید، زیرا عراق یک کشور ...
راز ناپدید شدن 5000 کودک یمنی چیست؟
، راه هایی برای انتقال کودکان و زنان سوری مجروح حلب به بیمارستان های این رژیم جهت مداوا بیابند. همچنین پس از فاجعه بمباران شیمیایی شهر خان شیخون در استان ادلب که آمریکا نظام سوریه را به آن متهم کرده بود، تل آویو خواستار انتقال کودکان سوری آسیب دیده در جریان این حمله جهت مداوا در بیمارستان های این رژیم شده بود، این درخواست ها این شبهه را ایجاد می کند که احتمالا هدف صهیونیست ها از این اقدام ...
محورهای سه گانه مقاومت، منطقه بیر القصب دمشق را آزاد کرد/ ناکامی گسترده تکفیری ها در دیرالزور، تلفات ...
چیزی که دشمنان برای ما می خواهند خواری و زبونی است. *ناکامی حملات تکفیری ها به محلات دیرالزور/ جنایت ائتلاف آمریکایی در رقه که به شهادت 14 سوری انجامید یکی از یگان های ارتش سوریه طی درگیری های شدید با گروه تروریستی داعش، حمله تکفیری ها را به مناطق نظامی نیروهای سوری در محله "الجبیلة" و باریکه "التنمیة" دیرالزور ناکام گذاشت. در ادامه گروه های دیگری از نیروهای سوری ...
مراسم روز قدس در مصلای بزرگ امام خمینی اصفهان برگزار می شود+ مسیرهای پنج گانه راهپیمایی
امروز الگو و نماد ظلم ستیزی و دفاع از مظلومین است. وی خاطرنشان کرد: این روزها شاهد رخدادهای مهمی در منطقه هستیم از جمله شکست داعش، ایستادگی اسرای فلسطینی، موضوع قطر و عربستان و فشار بر دولت قطر و اخراج حماس و قطع رابطه با ایران، افشاگری صورت گرفته در مشخص شدن چهره آل سعود برای دنیا و حمله موشکی مقتدرانه سپاه که سبب عزت و همبستگی گردید. عسگری تصریح کرد: با توجه به شرایط به ...
قدرت نتیجه ی عزت در دیپلماسی است
ماد -به گزارش استاد نیوز امین زارع، استاد دانشگاه رازی کرمانشاه دز تحلیل شرایط منطقه پس از حمله موشکی سپاه به مقر داعش در دیرالزور گفت: اقدام اخیر سپاه برابر تحرکات تروریستی داعش در تهران و پیامدهای این حمله موشکی برای کشور در جامعه جهانی، خواهد داشت. پاسخی که سپاه پاسداران به اقدامات تروریستی داعش داد حاوی 3 پیام مهم بود. اول اینکه تروریست ها و تکفیری ها متوجه شدند اگر اقدامی انجام دهند ...
مقام عالی رتبه حماس: اختلافاتمان با تهران 10درصد است
، صحبت از تغییر ارزش ها نیست و ارزش ها همچنان ثابت هستند، خاطرنشان کرد: این سند پراگماتیک و واقع بینانه است. نماینده جنبش حماس در تهران هم چنین در مورد نوع واکنش مقامات آمریکایی مبنی بر این که آنها حماس را تروریست خوانده اند، افزود: تروریست خواندن حماس اشتباه بزرگی است که ترامپ انجام داد و نمی توان به سادگی از آن گذشت. این مقام حماس با گستاخانه خواندن این موضع گیری گفت: این ...
اقدامات سخت جزء توصیه رهبری در فرمان آتش به اختیار نیست/ از ویژگی های مهم مجریان این فرمان عقلانیت است
افرادی است که شما در واقع در حاکمیت هستید اما مواضع شما به گونه ای است که گویی اپوزیسیون حاکمیت هستید! دانشجویان می توانند این افراد را فرا بخوانند و به چالش بکشند، اما نکته ای که بسیار مهم است و شاید اصلاح طلبان بیشتر به این موضوع در خصوص فرمان آتش به اختیار توجه کردند این است که در حال حاضر رهبری به گونه ای حوزه غیرحاکمیتی نظام را تقویت می کنند. یعنی جنبه هایی که جنبه های مردمی نظام ...
واکنش قاطع سپاه درس عبرتی برای داعش و حامیان آنها
کهگیلویه اظهار کرد: داعش و حامیان انها بدانند که وقتی موشک های مابافاصله دور ساختمان کوچکی رادر سوریه هدف قرار می دهد واین حمله با موفقیت کامل انجام می شود؛هرگونه ناامنی ودسیسه ای علیه ملت ایران با واکنش قاطع یکایک انها و سیلی محکم تری پاسخ داده خواهد شد . این مسئول، واکنش قاطع سپاه پاسداران را درس عبرتی برای حامیان انها دانست . کاظمی جو درادامه به موضوع اسیب های اجتماعی اشاره ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
هشدار دادند. @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 17:46] [ Video ] وقتی کارشناس BBc فارسی هم مجبور به اعتراف می شود ⭕️ حملات موشکی اخیر، توان موشکی ایران را به دوست و دشمن نشان می دهد @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 18:08] http://yon.ir/AmS99 بیانیه مهم سپاه_قدس پیرامون تلفات حمله موشکی سپاه ...
واکنش سپاه برای دشمنان آمریکایی و برخی کشورهای منطقه دارای پیام های روشنی است
به گزارش ایسنا، سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در جمع فرماندهان، روسای پلیس های تخصصی، معاونان، اساتید و پیشکسوتان دفاع مقدس ناجا با اشاره به تنوع ماموریت های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و نقش نیروی انتظامی در امنیت عمومی کشور گفت: در کشور عظیم ایران ناجا دارای ماموریت های متنوع و گسترده مشکلی است، حفظ امنیت شهرها تا امنیت مرزها و امنیت حقوق افراد به عهده نیروی ا ...
دلایل رد ادعای سازمان سیا در رابطه با نقش آیت الله کاشانی در کودتای28مرداد
که زبانش بند آمده سکوت می کند. آیت الله ادامه می دهد دست کم عتبات عالیات را برای شیعیان آزاد کنید و با خنده ای تمسخر آمیز ادامه می دهد: اگر نمی توانید چطور است بروید با دست خود محل تجمع بهاییان را خراب کنید. باتمانقلیچ از ترس این که بیش از حد دچار تمسخر نشود بدون خداحافظی محل را ترک کرد. با این حال آیت الله کاشانی در دولت زاهدی و پس از سقوط نهضتی که آن ها پیش گرفته بودند با همه صدماتی که ...
کاهش پرونده طلاق توافقی نسبت به سال 94
به گزارش عیارآنلاین ، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری ضمن خوشامد به خبرنگاران گفت: در روزهای پایانی ماه مبارک هستیم و انشاءالله نهایت بهره را ببریم. همچنین در آستانه روز قدس هستیم و انشاءالله خداوند توفیق دهد وظیفه دینی و سیاسی خود را به درستی انجام دهیم. وی ادامه داد: لازم می دانم از تمام کسانی که در ایجاد امنیت، فوق العاده تلاش می کنند، تشکر کنم و به طور ویژه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در برخورد با جریانهای تکفیری و تروریستی بموقع و بجا ...
آرایش نظامی ساکت ترامپ در خاورمیانه بوی جنگ می دهد
...، هر کنشی واکنشی را به دنبال دارد. اصلا هیچ معلوم نیست ترامپ با این شیوه ای که در خاورمیانه در پیش گرفته، آیا اصلا به این فکر کرده است که اگر محاسباتش غلط از آب درآید چه اتفاقی خواهد افتاد. مسلم ترین عواقب قابل پیش بینی یک محاسبه غلط، وقوع یک جنگ مستقیم با ایران و یا حمله شیمیایی داعش علیه نیروهای آمریکایی است. در مبارزه طولانی مدت با داعش که از دولت اوباما کلید خورده است ...
اقتدار ارتش و نیروهای مسلح سوریه
پیروزی های میدانی محور مقاومت ادامه دارد. گروه تروریستی داعش که در روزهای اخیر شکست های سنگینی را از محور مقاومت دریافت کرده، با استفاده از وضعیت نامناسب جوی و افزایش سرعت باد و ریزگردها و کاهش میدان دید به مواضع ارتش در محور پانوراما و دو محله الرشدیه و الحویقه در دیرالزور حمله کردند که با مقاومت مقتدرانه یگان های ارتش در درگیری با تروریست های تکفیری مواجه شدند و نهایتا حمله کور آنها ...
مهمترین اولویت و مطالبه مردم تامین امنیت پایدار است
ای از دستگاه ها اعم از دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و در بخش برون مرزی سپاه، ارتش و سایر نهادهای امنیتی برای تحقق آن نقش موثر و مهمی ایفا می کنند. همتی باتجلیل از اقدام بموقع و مقتدرانه سپاه در حمله به مواضع گروه تروریستی داعش یادآورشد: این حرکت درس بزرگی به دشمنان بود تا بدانند ایران اسلامی امروز دیگر مانند گذشته نیست که به سیم خاردار محتاج باشد بلکه با کمک نیروهای هوشمند و متعهد خود ...
حضور در آیین های مذهبی از راه های مبارزه با دشمنان است
شهرهای استان همکاری و تعامل داشته باشند. امام جمعه یاسوج بیان کرد: حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به مواضع داعش در کشور سوریه نشانه کوچکی از اقتدار نظامی و دفاعی ایران بود و داعش به عنوان فرزند نامشروع آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی باید بداند که نمی تواند حریف ایران شده و کوچکترین آسیبی به آن وارد کند. وی عنوان کرد که ایران جزء امن ترین کشورهای دنیا بوده که این امر مهم نیز مرهون ...
روحانی بالاخره به حمله موشکی سپاه واکنش نشان داد
داد که بیش از این اقدام اخیر بود. رییس جمهور با تأکید بر اینکه این اقدام کاملاً درست، بجا و ضروری بود، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به منطقه و مسایل جهانی تغییر نکرده است، اما اگر از یک مرکز، گروهکی افرادی را اعزام کند و با پررویی می خواهد در برابر برخی از معاندین ما در منطقه و خصم ما در سطح جهانی خودی از خود نشان دهد و به عظمت جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد کند، مسلماً پاسخ قاطع ...
همبستگی امت اسلامی مهم ترین دستاورد روز جهانی قدس است
، تصریح کرد: مردم ولایی و با بصیرت کشورمان هیچ گاه زیر بار ظلم و ذلت نرفته و با همه توان در برابر هجمه ها و دشمنی های جبهه کفر خواهد ایستاد. امام جمعه ساری در بخش دیگری از سخنان خود به حملات مقتدرانه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروه های تروریستی داعش در سوریه اشاره کرد و آن را اقدامی قابل تحسین و اثربخش توصیف کرد. طبرسی با بیان اینکه در مجلس خبرگان رهبری این اقدام ...
تقدیر شخصیت ها و چهره های سرشناس از "ضربتِ ذوالفقار سپاه"
سرویس سیاسی - شخصیت های لشکری و کشوری، از اقدام سپاه در حمله موشکی به مواضع تروریست ها در سوریه تشکر کردند. به گزارش فانوس ، یکشنبه 28 خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در پاسخ به حملات تروریستی گروه تروریستی- تکفیری داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل، طی عملیات لیله القدر، با شش موشک بالستیک میان برد "ذوالفقار و قیام"، مواضع تروریست ها در استان دیر الزور سوریه را ...
کارنامه تحصیلی انیشتین/گرانترین بازیکن تاریخ لیگ کیست؟ /قانونی جدید در آرایشگاه های مردانه/شیوه رفتاری ...
.... ولی او اصلا شاگرد تنبلی نبود. در ادامه با ما همراه باشید تا تصویری از کارنامه تحصیلی انیشتین را ببینید. تصویری تکان دهنده از کودکی نجات یافته از دست داعش کودکی گرمازده در آغوش یک خبرنگار و سربازی در بالای سر او، کودک گرمازده شده و سرباز برای آنکه حال کودک عادی شود روی صورت اش آب می پاشد. این تصویر توسط اریک دو کاسترو عکاس رویترز ثبت شده و امروز به ...
رونالدو در رئال مادرید می ماند؟
...: چند روز پیش تیتر یک نشریه آبولا مبنی بر تمایل رونالدو به جدایی از رئال مادرید، به سرعت در میان سایر رسانه های دنیا بازتاب پیدا کرد. هفته گذشته دادستانی مادرید از رونالدو به اتهام 14.7 میلیون یورو فرار مالیاتی شکایت کرد و او باید 9 مرداد در دادگاه پاسخگوی اتهامات خود باشد. باشگاه رئال در اولین حرکت خود برای دفاع از رونالدو بیانیه ای منتشر و ابراز امیدواری کرد که بی گناهی فوق ...
پیام صریح موشکی سپاه به ترامپ
حمله به مواضع داعش است و فرق آنچه این ائتلاف انجام می دهد و اقدامات عملی و قاطع جمهوری اسلامی ایران بر ضد داعش تأکید کرد: البته آنچه ائتلاف آمریکایی انجام می دهد، صرفا نمایشی است و برای همه واضح و آشکار و عبارت از تلاش هایی برای حفظ آبروی آمریکاست که این مسئله در آنچه اخیرا رخ داد یعنی در سرنگونی یک جنگنده سوری که مواضع داعش را هدف قرار می داد و جنگنده های آمریکایی آن را به بهانه اینکه مواضع ...
ابرمردی که علی وار زندگی کرد
.... بینش بالای او در درک شرایط روز، نکته ای مهم را در ذهنش جاری می کند. چریک فعال که مخالف ملی گرایی محض و به دور از اسلام است به جمال عبدالناصر رهبر وقت مصر معترض می شود که جریان ناسیونالیسم عربی که گاهی رگه هایی از افراطی گری در آن دیده می شود، باعث جدایی و تفرقه میان مسلمانان می شود و عبدالناصر به خیال اینکه این جریان هیچ گاه طعم شکست و تفرقه را نخواهد دید، حرف چمران را رد می کند. هرچند که گذر ...
28 مرداد مردم غافلگیر شدند
بزرگ ترین ریاضیدان های وقت بود و با من کار می کرد. بهجت از جمله کسانی بود که رضا شاه در سال 1304 آنها را به بلژیک فرستاد تا مهندس راه شوند. صادق هدایت و خسرو هدایت از جمله افرادی بودند که در این سفر حضور داشتند، اما صادق در میانه راه نتوانست درس را ادامه دهد و بعد از این گروه جدا شد. به همین دلیل هدایت با استاد من رفیق بود و به منزل استاد می آمد و من در آنجا وی را می دیدم. گاهی نیز در کافه فردوس ...
تئوری پرداز منافع ملک و ملت/ نگاهی دوباره به ماکیاولی و آموزه های او 490 سال بعد از مرگش
آنها با حزم و دوراندیشی عمل کند ، فرمانروایی کهن به نظر خواهد رسید. در واقع کتاب شهریار او عمدتا با پاسخ به این مساله سر و کار دارد. حال اگر بخواهیم یک صورتبندی اجمالی از توصیه های او به شهریاران داشته باشیم می توان الگوی زیر را ارایه داد. ارتش خوب مهم تر از قوانین خوب نخستین و مهم ترین نکته ای که ماکیاولی ذکر می کند این است که بنیاد اصلی همه دولت ها، قوانین خوب و ارتش های شایسته ...
حمله موشکی سپاه به مواضع داعش امید دوچندان جبهه مقاومت شد
گروه اجتماعی: رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان ، جمهوری اسلامی ایران را محور جبهه مقاومت خواند و افزود: حمله موشکی سپاه به مواضع داعش سبب امید دوچندان جبهه مقاومت در سراسر جهان و به ویژه منطقه شد. محسن جعفری، رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به داعش، اظهار کرد: سپاه پاسداران به نمایندگی ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
روز قدس، روز تجلی اراده ملت های اسلامی علیه رژیم صهیونیستی/ استفاده از تجربیات نمایندگان ادوار مجلس به ...
در نشست مشترک دولت و مجلس در روزهای گذشته گفت: دولت آینده زمانی موفق است که پارادایم مسلط بر آن حاکم باشد. اگر تفحصی در اوضاع کشور صورت گیرد مشخص می شود که مهمترین مسئله و دغدغه دولت آینده باید اینگونه باشد که توان اقتصاد ملی را بالا ببرد. او ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد کشور در بخشی از موضوعات مانند اشتغال و سرمایه گذاری با مشکلاتی روبرو است بنابراین در آرایش دولت آینده باید به نحوی ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
95 اسلو فروم به ترتیب محمد نهاوندیان، معصومه ابتکار و محمدجواد ظریف حضور داشتند. حضور نهاوندیان همزمان با آعاز فعالیت داعش بود که تشریح مواضع کشورمان در این خصوص جذابیت قابل توجهی برای مقامات سیاسی و پارلمانی و همچنین شرکت کنندگان در اجلاس داشت . سفر معصومه ابتکار نیز در احیای همکاری های زیست محیطی از یک سو و تشریح موقعیت زنان در کشورمان از سوی دیگر نقش موثری داشت . ظریف در خلال سفر سال گذشته خود ...
وابستگی مشروعیت حکومت، به بیعت و رای مردم
.... این مقاله به قلم بهروز پورسیناکه روز چهارشنبه انتشار یافته در ادامه می افزاید: در همین راستا بود که نگارنده، بر آن شد تا در یادداشتی به این سوال پاسخ دهد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومتی که ریشه در حکومت امام علی علیه السلام دارد، چرا مظهر مردم سالاری است. طی یک هفته ای که از زمان انتشار سرمقاله حکومت امام علی علیه السلام و مردم سالاری به نگارش این قلم در صبح روز چهارشنبه ...