سایر منابع:
سایر خبرها
10 نکته استراتژیک عملیات موشکی سپاه پاسداران
. حال آنکه با جمع کردن سران کشورهای اسلامی برای ایجاد جو رعب و وحشت تمامی تلاش خود برای راه اندازی ناتوی عربی به کار بردند اما باز هم به بن بست رسیدند. از جمله اقدامات شکلی و تهی آنان انعقاد قرارداد چند صد میلیارد دلاری خرید سلاح ازجمله سامانه حساس ضد موشکی تاد بود. عملاً نشان داده شد که موشک های شلیک شده ایران که سرعتی غیرقابل تصور دارند، میتوانند از هر سامانه ضدموشکی عبور کرده و به هدف اصابت ...
کارگردان استودیوهای بزرگ نیستم
کسب کرده است. (وقتی تماس دریافت جایزه را با او برقرار کردند، با فرزندانش سوار قطار به سمت کُنی آیلند شده بود و نمی توانست دوباره به موقع به فرانسه سفر کند.) این بار فیلم فریب خوردگان که از طریق کمپانی فوکوس فیچرز روز جمعه اکران شد، کالین فارل زخمی شده را در حمایت اسارتی گروهی از زنانی قرار می دهد که شامل نیکول کیدمن، کریستن دانست و ال فنینگ می شوند. این فیلم که در نیواورلینز فیلمبرداری ...
4 دلیل برای رد ادعای سازمان سیا در رابطه با نقش آیت الله کاشانی در کودتای 28 مرداد
همه اهانت ها که از طرف مصدق و هوادارنش نسبت به او و خانواده اش شده بود باز هم در روز 27 مرداد که مطمئن بود حوادثی جدی در شرف وقوع است برای حفظ نهضت نامه ای هشدار دهنده به مصدق می نویسد.[2] کاشانی یک بار دیگر می کوشید تا از بالای سر اطرافیان و دوروبری های مصدق، صدای خود را به گوش او برساند. کاشانی در این نامه که بعدها منتشر شد تمام پرده ها را بالا زده، فرصتی ایجاد ...
راز ناپدید شدن 5000 کودک یمنی چیست؟
باز گرداندن کودک در روز بعد را داده بودند. اما وقتی فردای آن روز شوشانا برای اطلاع از حال فرزندش به بیمارستان مراجعه می کند، خبر مرگ فرزندش به وی داده می شود، بدون آنکه موفق به دیدن جنازه کودکش شود. فاجعه اصلی در سال 1953 میلادی رخ نمود، سالی که بالاترین آمار مفقودی در میان کودکان مهاجران یمنی را داشت و موجب اعتراض های شدید بسیاری از خانواده های مهاجر از جمله خانواده هایی که کودکان خود ...
توقف روند تشدید تحریم های آمریکا علیه روسیه
با مسکو را از بین نبرند. و اکنون این مسئله را می توان نخستین پیروزی ترامپ در تلاش برای اجرای سیاست خویش در برخورد با روسیه ارزیابی کرد. در عین حال "الکساندر دومرین" استاد دانشگاه مدرسه عالی اقتصاد مسکو معتقد است که حمایت نمایندگان جمهوری خواهان از مواضع ترامپ در این زمینه، به مسائل درون حزبی در رابطه با انتخابات پارلمانی سال آینده در آمریکا مربوط می شود و رهبران حزب جمهوری خواه نگران آن هستند که درصورت اعمال فشار بر کاخ سفید ممکن است در انتخابات سال 2018 کنگره، نتوانند اکثریت پارلمانی را حفظ کنند، برای اینکه رای دهندگان آمریکایی طرفدار رئیس جمهوری هستند. ...
نقش اتحادیه اروپا در آینده مبهم برجام چگونه خواهد بود؟
به یک شکاف ساختاری میان طرفین در عرصه نظام بین الملل بدل شده است. به گزارش راهنمای سفر من به نقل از بولتن نیوز، متن این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته به شرح زیر می باشد: با این حال باید تاکید داشت که اتحادیه اروپا از جمله طرف های موثر و تاثیرگذار جهانی و در زمره اعضای مهم مذاکره کننده گروه 1+5 در رابطه با موضوعات مذاکره هسته ای مختومه به برجام با ...
دیدار ایران - آمریکا مادر همه ی بازی های فوتبال بود
بسیار زیادی داشت -قرار گرفت. ایران که قبلا فقط یک بار در جام جهانی سال 1978 آرژانتین شرکت کرده بود، 20 سال صبر کرد تا دوباره در این رقابت ها حضور داشته باشد و آنها به سختی توانستند جواز حضور در جام جهانی را به دست آورند. تیم ملی فوتبال ایران بعد از دوم شدن در گروه خود، در پلی آف آسیا سه بر دو به ژاپن باخت تا یک بازی رفت و برگشت برابر استرالیا تکلیف آخرین تیم حاضر در جام جهانی را مشخص کند ...
رمضانی راد:صحبت های حاج صفی پاسخ محکمی به برخی باشگاه ها بود
هایی که انجام داد جدایی قطعی خود را در این فصل از سپاهان اعلام کرد و به زودی نیز با باشگاه خواهان خود قرارداد خواهد بست. مدیر رسانه ای سپاهان در پایان در خصوص برگزاری اردوی خارجی این تیم خاطرنشان کرد: هنوز این موضوع مشخص نشده است اما احتمالا اردوی خارجی نداشته باشیم. در خصوص اردوی داخلی و دیدار با باشگاه های لیگ برتری نیز در حال برنامه ریزی هستیم تا با هماهنگی با سایر باشگاه ها چند دیدار داشته باشیم. در حال حاضر صبح و بعد از ظهر تمرینات خود را پیگیری می کنیم و روز شنبه آینده نیز در نخستین دیدار تدارکاتی به مصاف تیم امید سپاهان می رویم. ...
رفیعی: حضورم در الخور قطعی شده است
اما در نهایت خودم تصمیم گرفتم. در حال حاضر در برهه ای از زمان قرار دارم که می خواهم فوتبالم را در خارج از ایران ادامه بدهم. ان شاء الله شرایط به گونه ای باشد که همه رضایت داشته باشند. هافبک فصل گذشته تیم فوتبال پرسپولیس در پایان خاطر نشان کرد: دلم با پرسپولیس است و برای این تیم همیشه دعا می کنم. در فوتبال همیشه این گونه است که شما رفقای صمیمی دارید اما به خاطر شرایطی که دارید گاهی باید از آنها جدا شوید. من باشم یا نباشم اولین چیزی که مهم است پرسپولیس است. من هم آرزوی موفقیت می کنم برای این تیم و مطمئنا دعا می کنم بازیکنان پرسپولیس موفق باشند. ...
گزارشی از تاثیر جدایی کریس/ خروج رونالدو معادلات را برهم می زند
اوبامیانگ و آندرا بلوتی را هم از سر بیرون کند. از طرفی موناکو پول خوبی از فروش امباپه به مادرید به دست می آورد و می توانند بازیکنانی مانند ایوان پریسیچ، بلوتی یا زلاتان ایبارهیموویچ را جایگزین او کنند. جدایی رونالدو از قهرمان 12 دوره مسابقات لیگ قهرمانان اروپا البته هنوز قطعی نشده است؛ اما اگر این اتفاق بیفتد بازار نقل و انتقالات تابستانی اروپا شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. ...
اقدامات سخت جزء توصیه رهبری در فرمان آتش به اختیار نیست/ از ویژگی های مهم مجریان این فرمان عقلانیت است
اشتباه انجام می دهد و در مخالفت با آن کار اشتباه اعلام موضع و نقش آفرینی کند. در این نوع نقش آفرینی(مخالفت با امر اشتباه) می توانند بیانیه صادر کنند، از مسئولین آن دستگاه مطالبه کنند، در جایگاه پرسشگری قرار گیرند و تجمعات درست اعتراضی داشته باشند که ما سوابق آن را در طول این چند سال زیاد داشتیم. مواردی هم وجود دارد که باید کار ایجابی انجام دهند و خودشان وارد صحنه عمل بشوند ...
گسل جدی میان خاندان سلطنت با ولیعهدی محمد سلمان / جوان ماجراجو بر آتش جنگ منطقه ای می دمد
سید مهدی سید افقهی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین در خصوص زلزله سیاسی بوجود آمده در دستگاه حاکمیتی ریاض و برکناری محمدبن نایف ولیعهد عربستان اظهار داشت: نظر به عزل و نصبهای یک سال اخیر خاندان آل سعود، کاملا قابل پیش بینی بود تغییر و تحولات به نفع فرزند ملک سلمان پادشاه سعودی یعنی محمد سلمان در حال شکل گیری است. وی افزود: البته تفویض اختیارات گسترده ای همچون وزارت جنگ و ...
راهپیمایی روز قدس باطل السحر توطئه های شیاطین خواهد بود
به گزارش خبرگزاری مهر ، هیئت رزمندگان اسلام به مناسبت فرارسیدن روز قدس بیانیه ای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است. اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان (روز جهانی قدس ) یکی از راهبردی ترین تصمیم اساسی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در راستای وحدت بخشی به مسلمانان و آزادی خواهان جهان برای ایستادگی و مقابله با ظالمان و ستمگران است . آن عزیز سفر کرده ، خود در تبیین فلسفه روز ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
شریف : رژیم صهیونیستی پس از 80 سال امروز در بدترین شرایط قرار دارد حکام مرتجع عرب سرنوشتی مانند صدام خواهند داشت مراسم روز قدس در تهران در مسیرهای ده گانه از ساعت 10:30 روز جمعه آغاز خواهد شد و رئیس مجلس سخنران آن خواهد بود. yon.ir/OAbIq ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 12:36] [ Photo ] رژه میلیشیای منافقین با مسلسل یوزی ...
کودتای 28 مرداد و اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا
جنجال های سیاسی روز. متأسفانه، با چند توئیت از سوی افراد غیرمتخصص، در همان روزهای اول انتشار این اسناد به موضوع جنجالی روز بدل شد. من تابع امواج سیاسی روز نیستم. واکنشم به این موج یادداشت کوتاهی بود که با عنوان بازهم دوگانه کاشانی- مصدق منتشر کردم. بعلاوه، هنوز در حال مطالعه اسناد جدیدم. اگر کارم به پایان برسد، احتمالاً یادداشت های خود را درباره این اسناد به صورت مقاله منتشر خواهم کرد ...
جنگ با ایران آغاز شده، اما هنوز تیری شلیک نشده است
به گزارش بلاغ ، پرونده ویژه باجِ باجه در خبرگزاری تسنیم با هدف نقد سلبی و ارائه راهکارهای ایجابی در موضوع نظام پولی و بانکی، در سطح ملی و جهانی در حال پیگیری است. کل پرونده اینجا (+) در دسترس است. در همین راستا سایت کدآمایی در تحلیل جنگ ارزی 1 به عنوان یکی از رویدادهای مهمی که اقتصاد ایران را در چند سال اخیر تحت تأثیر خود قرار داد و موجب ظهور و بروز عدم تعادلهای اساسی در سازوکارهای ...
28 مرداد مردم غافلگیر شدند
. البته از سختگیری ممنوعیت استفاده از چادر برای بانوان در دو سال پایانی حکومت رضا شاه کاسته شد، زیرا بعضی از بانوان به روال عادت کردند. تصور می کنم 17 ساله بودید که نیروهای متفقین تهران را اشغال کردند. چه تصویری از آن روزی دارید که متفقین وارد پایتخت شدند؟ روز سوم شهریور بود و خانه ما در دزاشیب قرار داشت. یکی از دوستان پدرم آمد و گفت صبح امروز قشون روس و انگلیس وارد ایران ...
روسیه آمریکا را به تدابیر تلافی جویانه تهدید کرد
برای مبارزه در شرق اوکراین نیرو جذب می کنند به همراه شش بانک در شبه جزیره کریمه مشمول تحریمهای جدید آمریکا می شوند. به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، روابط آمریکا با روسیه از آوریل سال 2014 در پی متشنج شدن اوضاع در اوکراین، رو به تیرگی نهاد و با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه به اندازه ای تشدید شد که که از پایان جنگ سرد به این طرف بی سابقه بود. اتحادیه اروپا و ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
جیرجیرک خوری از آنجلینا جولی تا سیرجان
به گزارش بلاغ ، نتشار گزارش و عکس هایی که در آن نشان می داد، جیرجیرک سرخ شده همراه تخم مرغ در منو غذایی بخشی از مردم سیرجان واقع در استان کرمان قرار دارد باعث حیرت برخی از مردم شد. اسفند سال گذشته انتشار تصاویری از آنجلینا جولی که او را در حال خوردن عنکبوت های درشت نشان می داد هم بسیاری را شوکه کرد. او در سفر به کامبوج برای افتتاحیه فیلم تازه اش، "اول پدرم را کشتند" اقدام به ...
7بحرانی که افغان ها و عراقی ها را به ایران کشاند/ایران چهارمین کشور دارای جمعیت پناهنده در جهان
پناهندگان اشاره دارد، هم گذری زد: درحال حاضر، 391 هزارو625 نفر از فرزندان لازم التعلیم پناهنده ها در 26 هزار مدرسه آموزش و پرورش درس می خوانند، همه اینها درحالی بود که سرانه تحصیل هر دانش آموز، دو میلیون و200 تا 300 هزار تومان است. در این میان هم 659 هزار نفر درقالب نهضت سوادآموزی، خواندن و نوشتن یاد گرفتند. او ادامه داد: همه اینها درحالی است که از یکی دو سال پیش، با دستور رهبری، تمام فرزندان افغان ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
95 اسلو فروم به ترتیب محمد نهاوندیان، معصومه ابتکار و محمدجواد ظریف حضور داشتند. حضور نهاوندیان همزمان با آعاز فعالیت داعش بود که تشریح مواضع کشورمان در این خصوص جذابیت قابل توجهی برای مقامات سیاسی و پارلمانی و همچنین شرکت کنندگان در اجلاس داشت . سفر معصومه ابتکار نیز در احیای همکاری های زیست محیطی از یک سو و تشریح موقعیت زنان در کشورمان از سوی دیگر نقش موثری داشت . ظریف در خلال سفر سال گذشته خود ...
بابا کیوکیو بس است برگرد/ ماجرای کلاه صورتی رنگی که نهال از رهبر خواست
اش همیشه حرف شهادت بود. هر موقع مسافرتی می رفتیم جای سرسبزی می رسیدیم می گفت: از من عکس بنداز! عکس شهادتی! من هم می خندیدم و جدی نمی گرفتم. اما الان که نگاه می کنم می بینم همیشه در این حال و هوای شهادت بود . من همیشه می گفتم حالا کجا جنگ است که شما بخواهی بروی شهید بشوی؟! کی به سوریه اعزام شدند؟ مهرماه 94 اعزام شدند و قرار بود 22 آذر یعنی 5 روز بعد از شهادتش دوره ماموریت اش تمام ...
محمدحسن و محمدحسین امین الضرب چگونه در تاریخ ماندگار شدند؟
رشد سرمایه داخلی محسوب می شد و اعتراض تجار را برمی انگیخت (از مجلس وکلای تجار تا اتاق بازرگانی، ص 42). امین الضرب در جریان اعتراض به دولتی ها نقش اصلی را بر عهده داشت و نامه نگاری با حکومت از طریق او انجام می شد. اعتراض تجار نسبت به نحوه اداره امور اقتصادی در کشور طی نامه ای از طریق حاج محمدحسن امین الضرب به ناصرالدین شاه اعلام شد و خواهان اصلاح امور شدند. شاه طی فرمانی در سال 1263 شمسی ...
کودکان بی سرپرست قربانی سخت گیری بهزیستی در روند فرزندخواندگی/ بهزیستی از واگذاری موقت کودکان پرهیز کند
...: متقاضیان فرزندخواندگی و کودکان به لحاظ وابستگی روحی با واگذاری به شکل موقت لطمه می بینند، از این رو در جلسه دیدار با رئیس سازمان بهزیستی این موضوعات را مطرح و بررسی خواهیم کرد. لازم به ذکر است انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر 1600 نفر متقاضی فرزندخواندگی و 900 شیرخوار در کشور است، گفت: متأسفانه اغلب متقاضیان خواهان سرپرستی نوزاد و کودکان ...
سروش در باشگاه پرسپولیس: دلم تنگ شده بود
هواداران تشکر کردم و آمده ام تا کارهای اداری ام را انجام بدهم. احتمال دارد سال آینده به پرسپولیس باز گردد؟ من خودم را پرسپولیسی می دانم و عاشق این تیم هستم و این تیم را دوست دارم. امیدوارم که زودتر مجددا به این تیم باز گردم. حضورش در باشگاه الخور قطر قطعی شده؟ بله. کارهای قراردادم نهایی شده است و قراردادم را امضا کرده ام، اما در حال حاضر در قطر ماه مبارک رمضان است که آنها ...
شنیده هایی از فاجعه در مذاکرات ایران با توتال
. 4- البته ایران هرگز نمی خواهد جنگی را در منطقه به راه اندازد کما اینکه تاکنون این کار را نکرده و هر جا هم که حضوری نظامی پیدا کرده است برای خواباندن جنگی بوده که دشمنان منطقه به راه انداخته اند. رفتار ایران در طول این 40 سال رفتاری سازنده بوده و در آینده نیز ایران همین موقعیت مطلوب را برای خود حفظ می کند. شلیک موشک در واقع حصارها و حدودهای عینی و خیالی را برهم زد و موقعیت انقلابی ایران را ...
خواص و مزایای واقعی سنجد!
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از گروه سلامت خبرگزاری برنا ، سنجد درختی است از خانواده سنجدیان که بیشتر در آب و هوای معتدل میروید. امروزه میوه و چوب درخت سنجد در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی، صنایع چوب و عطر سازی مورد استفاده قرار می گیرد. برگهای این درخت باریک و مخملی شکل، میوه های آن قهوه ای رنگ و خوراکی است. میوه سنجد دارای خواص مهمی مانند خاصیت ضد التهاب، ضد میکروب و تب بر است. از هسته سنجد ...
استفاده شهید چمران از مهندسی آب برای آزاد سازی خرمشهر
کانال را زیر کشت ببرد که متاسفانه همینطور رها شده است یعنی استفاده نمی شد، ما گردش کاری از طرف قرارگاه خاتم خدمت مقام معظم رهبری کردیم که این کانال را بعد از خاتمۀ جنگ در سال 72 چه کنیم، آن زمان وزارت نیرو از ما تحویل نگرفت، حضرت آقا فرمودند تحویل سپاه بدهیم که در زمان صلح استفادۀ کشاورزی شود و در زمان جنگ هم ما بتوانیم استفادۀ نظامی بکنیم، چون این کانال استفادۀ نظامی هم داشت ما آن 5/2 کیلومتر ...
اگر انتخابات به دور دوم هم می رفت، روحانی احتمالا پیروز می شد
رای را برانگیزد. * چرا؟ بالاخره آقای روحانی رئیس جمهور مستقر بود و رئیس جمهور مستقر در طول مدت نزدیک به چهار سال فرصت کافی داشته تا اینکه بتواند مواضع خودش را بیان کند و با سخنرانی هایی که همه جا دارد و با موقعیتی که برای معاون اول، وزرا و دیگران فراهم می شود، بتوانند سفر کنند و طرح هایی را افتتاح کنند که در آنجا، سخنانش بازتاب پیدا می کند . رسانه ها هم در خدمتشان بود، خصوصا ...