سایر منابع:
سایر خبرها
سعید امامی را به قتل رساندند؟
بقیة الله سپاه که خانم او هم در وزارت اطلاعات بوده است، برای آقای یونسی خبر آورد که یک خانم و یک آقایی از متهمین پرونده در حال مرگ هستند و خیلی التماس می کنند که یک نفر با اینها صحبت کند. آقای یونسی نماینده ای فرستاد که او را راه ندادند تا این که جریان به دفتر مقام معظم رهبری رسید. از طرف دفتر با آقای هاشمی شاهرودی تماس گرفتند و ایشان آقای مروی را فرستاد برای تحقیق و دیدند که یکی از آنها همسر سعید ...
میزان خطر مثلث برمودا چقدر است؟
جای نگذاشتند به گفتهٔ روزنبرگ، احتمالا خلبانان پرواز 19 راه خود را گم کرده و سوخت گازشان به پایان رسید. اگر آنها سقوط می کردند، هواپیمای بزرگ و سنگین شان در اثر برخورد به زیر آب فرو می رفت؛ حتی اگر از سقوط جان سالم به در می بردند، آب آنقدر سرد بوده که خدمه هواپیما توان زنده ماندن به مدت طولانی را نداشته اند. هواپیمای نجات موسوم به PBM Mariner عمدتاً به یک مخزن گاز در حال پرواز تشبیه می ...
اطلاعیه وزارت کشور: 2 قایق صیادی ایران بر اثر امواج دریا جابجا شده اند
عربستان توقیف می گردد. وزارت کشور تاکید می نماید قایق های مذکور صرفاً صیادی بوده و بر اثر امواج دریا جابجا گردیده اند که در حوزه آبهای دریای عمان و خلیج فارس؛ این موضوع کاملاً عادی است و هرساله ده ها شناور صیادی کشورهای همسایه، بخصوص به دلیل نبود نشانه و علائم در خط مشترک مرزی، ناخواسته ممکن است وارد آب های سرزمینی گردند که به عنوان نمونه از ابتدای سال جاری تا پانزدهم خرداد ماه 17 شناور ...
قرآن و شبهه تاثیرپذیری از فرهنگ اعراب جاهلی
قرآن کریم به تورات و انجیل وجود دارد، گویای این است که پیامبر در صدد ارائه آموزه ها و احکامی کاملا نو و بدیع و متفاوت با پیامبران پیش از خود، به گونه ای که از اساس برای مخاطبانش تازگی داشته باشد، نبوده است. پیامبری پیامبر اسلام در امتداد و نیز نقطه پایانی زنجیره پیامبران الهی است. مطالعه و تفسیر قرآن کریم و سنت پیامبر با این پیش فرض، کار فهم آن را آسانتر می کند. پیامبر اسلام هرگز نیامده بود تا ...
خانه تکانی در راس هرم قدرت در عربستان / ولیعدی محمد بن سلمان چه معانی برای ایران دارد؟
پدر خود در امور اقتصادی بوده و مدتی را در کمیسیون صادرات عربستان سعودی فعالیت کرده است. در سال 2009 زمانی که پدرش استاندار ریاض بود در سمت مشاوره وی وارد حوزه سیاست شد و این مقدمه ای بود برای دستیابی او به سمت ها و مقامات متعدد. بعد از مرگ عبدالعزیز و رسیدن سلمان به پادشاهی محمد در سال 2011 عملا معاون نخست وزیر و وزرات دفاع را تصدی کرد. اولین و مهمترین اتفاق در دوره وزارت دفاع ...
ادعای عربستان درباره شلیک به قایق ایرانی: آنها سلاح داشتند!
و با جدیت تمام مورد پیگیری قرار می گیرد. وی اظهار کرد: ما در حال حاضر منتظر دریافت نتایج بررسی و تحقیقات در این زمینه هستیم. هم چنین مدیرکل امور مرزی وزارت کشور نیز در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرده است: دو قایق ایرانی که در حال ماهی گیری در آب های خلیج فارس بودند، بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج می شوند. وی در این ارتباط اعلام کرده است: بر این اساس و بدون تایید این مسئله که قایق های ایرانی وارد مرزهای عربستان شوند، تیراندازی از سوی گارد مرزبانی این کشور به سوی قایق های ایرانی صورت می گیرد و یک صیاد ایرانی بر اثر اصابت تیر به کمرش کشته می شود. ...
بازداشت 3 نفر از نیروهای سپاه توسط عربستان
امواج دریا از مسیر خود خارج می شوند. وی افزود: بر این اساس و بدون تأیید این مسئله که قایق های ایرانی وارد مرزهای عربستان شوند، تیراندازی از سوی گارد مرزبانی این کشور به سوی قایق های ایرانی صورت می گیرد و یک صیاد ایرانی بر اثر اصابت تیر به کمرش کشته می شود. مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تصریح کرد: این کار عربستان مطابق با اصول انسانی نبوده و حتی با فرض ورود قایق های ایرانی به مرزهای ...
دیدگاه امام خمینی(س) درباره جایگاه رأی مردم در حکومت چیست؟
شرایط در احکام حکومت نافذ می باشد. به سخن دیگر اشکال عمده بر نظریه کشف آن است که این قول منافات با ولایت فعلیة تمامی فقهای واجد شرایط دارد بنابراین جای این پرسش وجود دارد که آیا پس از کشف ثابت می شود که سایر فقها واجد شرایط ولایت نبوده اند و برای تصدّی امور ولایی اعم از حسبی وغیره صلاحیت ندارند؟ اشکال دیگر آن است که نظریه کشف با حق مردم درتعیین سرنوشت خویش در امر حکومت و انتخاب زمامدار (البته در ...
دولت سعودی هرچه سریع تر صیادان دستگیر شده را آزاد کند
به گزارش خبرگزاری خانه ملت از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در این اطلاعیه که امروز - چهارشنبه 31 خردادماه- منتشر شد، آمده است: سه فروند قایق صیادی در روز پنج شنبه 25 خردادماه 1396 با داشتن هویت قانونی و مجوز صید از اسکله بندر بوشهر برای ماهیگیری به سمت عمق آب های خلیج فارس حرکت می کنند که در نیمه شب حین صیادی، بر اثر تلاطم دریا و اثرگذاری امواج در آب های منطقه کنترل لازم را از دست داده و هر ...
شلیک سعودی ها به ماهیگیران ایرانی برخلاف قوانین بین المللی است
بازداشت شوند و این موضوع بارها در آب های کشور ما اتفاق افتاده است که هیچ گاه چنین برخورد زشت و زننده و ناجوانمردانه را شاهد نبوده ایم. وی بیان کرد: این حرکت نیروهای سعودی نشان دهنده روحیه تکفیری و وحشی گری آن ها است که اصول اولیه انسانی و حقوق بشر را رعایت نمی کنند و به هیچ کدام از معاهدات بین المللی پایبند نیستند. صفاری خاطرنشان کرد: عربستان سعودی با توجه به شکست های اخیر ...
مراسم تحلیف رئیس جمهور به زمان دیگری موکول شد/ ناگفته های وزیر اطلاعات / اگر عربستان اقدامی علیه ایران ...
نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم که پیش از این قرار بود 15 مرداد برگزار شود، به زمان دیگری موکول شد. وی ادامه داد: هماهنگی برای تعیین زمان و جزئیات مراسم تحلیف آقای روحانی در هیأت رئیسه مجلس در حال انجام است و زمان دقیق برگزاری این مراسم متعاقبا از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام خواهد شد. ناگفته های وزیر اطلاعات از حمله سپاه به مقر ...
اقدامات سخت جزء توصیه رهبری در فرمان آتش به اختیار نیست/ از ویژگی های مهم مجریان این فرمان عقلانیت است
تفسیر انحرافی را سامان دهند و مسیری را طی کنند که آورده ای برای انقلاب اسلامی ندارد. بنابراین وقتی شما می گویید اختلال در دستگاهی صورت می گیرد و این منجر به صدور فرمان آتش به اختیار می شود طبیعتاً حصری که ایجاد می کند این است که این فرمان جلوی سوءاستفاده را می گیرد. این دستگاه قرار نبوده است یک سخنرانی را بر هم زند و یا در جایی درگیری فیزیکی درست کند، دستگاه های ما چنین شأنی ندارند. دستگاه ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
...> yon.ir/rioGh ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 10:15] [ Photo ] ایندیپندنت: رویارویی قطر با عربستان خبر از اتفاقات تازه ای در دنیا می دهد yon.ir/2PD4E ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 10:19] دست بزنِ ملت را نمی توانند ببندند سپاه پاسداران، بازوی توانای ملت و دستِ بزنِ نظام جمهوری اسلامی است. از متن ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
سوبسید ایمنی به معادن داده شود
یک دستگاه لودر بر روی بولدوزر در معدن شن و ماسه در پل بلده در محور هراز استان مازندران، موجب مرگ یک کارگر و زخمی شدن کارگری دیگر شد. بیست و سوم خرداد ماه (تنها دو روز بعد از حادثه معدن هراز): یک کارگر جوان در معدن کوشک بافق بر اثر حادثه شغلی جان خود را از دست داد. علت فوت این کارگر، اصابت سنگ به سَر، عنوان شده است. این توالی مرگبار نشان می دهد که معادن کشور به شدت ناایمن ...
ناگفته هایی از حمله سپاه به داعش/ تغییر زمان تحلیف/ بازنشر اظهارات ضدایرانی ولیعهد عربستان و...
وزیر اطلاعات با بیان ناگفته هایی از حمله سپاه به مقر سرکردگان داعش ، گفت: پرتاب موشک به مراکز مهم تجمع سرکردگان داعش توسط سپاه قهرمان تجلی اراده ملت ایران و تصمیم جمعی سران نظام و سیلی سرسام آوری بود که کلیت نظام به گونه دشمن نواخت. حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی درباره حمله موشکی سپاه به مواضع داعش با بیان این مطلب اظهار کرد: همانگونه که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تصریح فرمودند این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و ریاست محترم جمهوری اسلامی نیز در ...
دیکته جدید ترامپ
به گزارش گلستان ما ؛ جوان گلستان در سخن سردبیر این هفته خود نوشت : قطع روابط دیپلماتیک شش کشور عربی با قطر وهمزمان انجام عملیات تروریستی منسوب به جریان داعش در ایران پس از سفر ترامپ به عربستان ، بی تردید دیکته سیاسی ترامپ برای حکام مرتجع عرب بویژه عربستان سعودی است. مشروط کردن باز گشت قطر به حلقه ارتجاع عربی ، به قطع ارتباط با ایران و اعراض از حماس و اخوان المسلمین گامی در جهت تأمین ...
شنیده هایی از فاجعه در مذاکرات ایران با توتال
آراستن جبهه ای ضد ایرانی از منطقه عربی، جهان اسلام و جهان غرب به کار بستند. خب همه می دانند که شرط درست بودن چنین سیاستی این است که خدشه ای به اقتدار نظامی خود آمریکا درمنطقه وارد نباشد وقتی آمریکا نمی تواند اراده خود را بر دو کشور عربی زخم خورده در یک موضوعی که جنبه سیاست خارجی دارد - یعنی عدم همکاری با ایران - حاکم نماید چگونه می تواند امنیت و اقتدار عربستان در برابر ایران را تضمین نماید با این ...
عربستان با عوامل تیراندازی به قایق ها برخورد کند
... پرونده ای برای این اتفاق در دادسرای بوشهر تشکیل شده و مساله از طریق وزارت امور خارجه در دست پیگیری است. امروز وزارت کشور نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد این قایق ها صرفا صیادی بوده و به علت امواج آب وارد مرزهای عربستان شده اند. در این اطلاعیه آمده است، سه فروند قایق صیادی در روز پنجشنبه تاریخ 25/3/1396 با داشتن هویت قانونی و مجوز صید، از اسکله بندر بوشهر برای ماهیگیری به سمت ...
عربستان برای جبران خسارات، سریع تر صیادان ایرانی را آزاد کند
حادثه دور و سپس به سمت ساحل هدایت کند. قایق دوم نیز با سه سرنشین با شغل صیادی به اسامی حسین اصلانی، سهراب اصلانی و حسین زارعی توسط گارد ساحلی عربستان توقیف می گردد. وزارت کشور تاکید می کند قایق های مذکور صرفاً صیادی بوده و بر اثر امواج دریا جابجا گردیده اند که در حوزه آبهای دریای عمان و خلیج فارس؛ این موضوع کاملاً عادی است و هرساله ده ها شناور صیادی کشورهای همسایه، بخصوص به دلیل نبود ...
FATF موجب تحریم بیشتر بانک های ایران می شود/ خطر پرداخت 2 میلیارد دلار به ترکمنستان/ تیم اقتصادی دولت ...
که در این سطح سنی و مدیریتی قرار دارد می تواند کاستی تلقی شود، فاصله گرفتن از اطلاعات دانش روز است. افرادی که برای سالیان متمادی در مسند کارهای اجرایی قرار دارند، فرصت کمتری برای مطالعه، دنبال کردن روند امور و تحولات روز دنیا و همچنین ارتقای دانش مربوط به حوزه خود دارند و این موضوع در برخی مواقع باعث می شود که آنها روش های قدیمی را برگزینند و در نتیجه، در مدیریت تحول کاستی ایجاد شود. زمانی ...
انتصاب یک فرد بدسابقه به سرپرستی اداره کل ارشاد/ مجوز دولت به سپاه و ارتش برای برخورد با شناورهای متخلف
بازداشت 3 نیروی سپاه توسط عربستان سردار سنایی راد معاون سیاسی سپاه پاسداران، ادعای عربستان مبنی بر بازداشت سه نفر از نیروهای سپاه را تکذیب کرد. به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه این موضوع کذب محض است، گفت: این ادعا فاقد هرگونه ارزش خبری است و این موضوع بیشتر به یک جوک و طنز و شبیه است. سفر محرمانه رئیس سیا به عمان برای هشدار درباره ایران پایگاه بلومبرگ در گزارشی نوشت مایک ...
رژه میلیشیای منافقین با مسلسل یوزی در خیابان های تهران/ حمله با تیغ موکت بری و اسید به مردم
در مورد هر دو طرف بحث استراتژیک کرده بود. این تحلیل، [مربوط به] قبل از 30 خرداد [60] است... در آنجا معتقد است که اگر با بنی صدر یکی شود قطعی است که می تواند رژیم را جارو کند... نشان میدهد که عملیات سرنگونی را طراحی کرده بودند. اینها آمادگی عملیات را داشته اند، منتها در مورد روز شروع عملیات مطمئن نبوده اند. البته بیانیه جبهه ملی در 25 خرداد، سازمان را روی این خط برد که ما نیرو را توی خیابان می ریزیم ...
سرمقاله های روزنامه های 31 خرداد
) ثبت می شوند، تفکیک صلاحیت ها در پروژه های مرمتی مختلف ناممکن است. برای نمونه یک خانه واجد ارزش تاریخی با معماری دوره پهلوی اول که واجد ارزش منطقه ای است و تخت جمشید که واجد ارزش ملی و بین المللی است هر دو در ردیف آثار ملی ثبت می شوند. این امر ممکن است در نگاه اول هیچ مشکلی ایجاد نکند. به هر حال این اثر ثبت شده است و مشمول ضوابط حفاظتی شده. پس مشکل کجا است؟ وقتی اثری ثبت ملی می شود لاجرم به عنوان ...
بعد از شلیک موشک ها/ چرا موشک نقطه زن داریم، اما خودروی خوب نه؟ / برجام بادنجان بم است
های کماندویی، پایگاه اشرف را موشک باران کرد؟ یا علت اینکه کماندوهای تیپ ویژه صابرین سپاه پاسداران ظرف 48 ساعت به دیرالزور نرفتند و ضربه کاری خود را از نزدیک به دشمن وارد نکردند، چه بود؟ پاسخ این است که در 4 نوع عملیات تاکتیکی که عبارت اند از اقدام مستقیم ، عمل تقویت ، عمل کلی تقویت و عمل کلی ، راهبرد همیشگی نظام، استفاده از عمل کلی و هدف قرار دادن عقبه کلی تروریست هاست. حمله موشکی سپاه به تکفیری ها ...
دولت از فعالیت موشکی سپاه حمایت می کند/ درمورد توان دفاعی با آمریکا مذاکره نمی کنیم/ اقتدار ایران امنیت ...
روشنی تامین نیاز دستگاه ها به نیروی انسانی را مشخص کرده. همچنین مجوز استخدام دو هزار نفر در شورای عالی اداری داده شد تا مشاوران و نخبگان جوان استخدام شوند و بتوانیم نیروهای جوان را در کنار مدیران قرار دهیم تا زمینه گردش نخبگان و مدیران را فراهم تر کنیم. نوبخت در ارتباط با توزیع سهام عدالت نیز گفت: رویکرد جدید دولت در ماه گذشته تصمیم گیری شد. بر پایه همان تصمیمات، مسایل اجرایی و عملیاتی می شود و از همکاران خود در وزارت اقتصاد و دارایی درخواست می کنم سریعتر گزارشِ به روز اقدامات را به مردم ارائه دهند. منبع: مهر ...
رئیس جمهور به مطالبات مردم پاسخ می دهد
با هیچ یک از دولت های زیاده خواه از جمله آمریکای نیست. نوبخت درخصوص ادعای بازداشت سه نظامی ایران توسط گارد دریایی عربستان گفت: این موضوع برای تعدادی از صیادها اتفاق افتاده و عربستان مدعی است که آنها وارد مرزهای این کشور شده اند. اصولا در اینگونه موارد که ممکن است بر اثر خطای ناوبری مسیر تغییر کند آتش به روی صیادان نمیگشایند وی در پاسخ به این پرسش که آیا برجام محدود کننده برنامه دفاعی ...
به برخی حرف های زمان انتخابات عملی پاسخ می دهیم/حمله جدیدی به قالیباف: پاسخگو باش/رفتار عجیب مسوولان ...
اعلام کردید که در زمان مناسب پاسخ این حرف ها را خواهید داد، چه زمانی به این موارد پاسخ می دهید، گفت: بعضی از این حرف ها را پاسخ دادیم اما آنها از پاسخ ما عصبانی شدند و خوششان نیامد و ناراحت شدند. اشکال ندارد حرفی زدند و ما جواب شان را دادیم و برخی را نیز جواب عملی می دهیم. خبرنگار ایلنا بازداشت شد عسل اسماعیل زاده فعال رسانه ای و عکاس خبری روز گذشته بازداشت شد. اسماعیل زاده ...
طرح ادعاهای واهی عربستان علیه ایران با انگیزه خروج از موضع انفعالی
این در حالی است که صیادان ایرانی در آب های خلیج فارس مشغول صیادی بودند که قایق آن ها بر اثر امواج جا به جا شد. کینه سعودی ها به جمهوری اسلامی ایران سابقه ای دیرینه دارد و مربوط به اکنون نیست، اما آنچه که در شرایط کنونی موجب شده است مقامات عربستان چنین ادعاهای بی اساسی را عنوان کنند، خشم شان از هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه است. یکشنبه شب سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ...
نوبخت: بازداشت شدگان توسط عربستان، صیاد هستند/جلوگیری از بدعت جدید در منطقه
به گزارش مقیم به نقل از ایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری و در پاسخ به اینکه دولت سعودی مدعی بازداشت تعدادی نظامی ایرانی شده اند، افزود: این افراد نظامی نبوده اند بلکه تعدادی از صیادان هستند. وی در پاسخ به اینکه آیا حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریست ها در شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسیده بود، گفت: در ارتباط با تنبیه تروریست ها می بایست مسیری طی می شد که همه این مسیر ...