سایر منابع:
سایر خبرها
مبارزه 200 شبکه رادیو و تلویزیون اسلامی با استکبار جهانی
جهان اسلام و استفاده از توانایی یکدیگر در خلق آثار جدید برای مبارزه با صهیونیست دانست و عنوان کرد: مردم یمن با مقاومت توانستند در مقابل ظلم بایستند. مسئول کمیته اطلاع رسانی و رسانه نهمین اجلاسیه مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون جهان اسلام بیان کرد: از زمانی که جریان تکفیری ها توسط داعش ظهور و بروز پیدا کرد، یکی از بال های توسعه طلبی و تخریب و تسخیر کشورهای اسلامی و جنگ روانی دشمن توسط رسانه ...
اختری: دیدگاه ایران درباره فلسطین مبنای عقیدتی دارد/ شیبانی: چتر حمایتی ایران شامل همه گروه های فلسطینی ...
و جریانی مقاومتی مانند فتح بعد از سال 67 شکل گرفت و گسترش یافت و اعلام مقاومت کردند و کشورهای عربی هم از فتح حمایت کردند، اما فتح در ادامه مسیر اصلی خود را تغییر و انحراف خود را نشان داد و به جای ادامه اندیشه مقاومت به اندیشه سازش پرداخت و باعث شد تا حرکت دچار انحراف شود. با روشن شدن نگرش سازش در گروه فتح در مجموعه هایی از آنها گروه های دیگر مانند گروه های دموکراتیک و خلق برای ادامه مقاومت شکل ...
کردستان؛ جهنم رؤیاهای داعش است
کنند که دلیل ساده آن می تواند خواست مخاطب برای کشف عاملین ترور، قصد، هدف یا چگونگی چنین حادثه ای باشد. محمدپور در ادامه می گوید: در همین حادثه اخیر تهران شاهد بودیم طیف وسیعی از کانال های تلگرامی در خبرگزاری ها به دنبال عکس و خبر دسته اول و بازنشر آن بودند که درصد بالای این صفحات توسط خود مردم مدیریت شد و می شود. او با تأکید بر صحت و روشنی خبر حوادث که سرعت انتشار و چرخش خبرها ...
رمضان؛ ماه خودسازی و اخلاص
قدر عمرمان باشد و فرصت حضور در میهمانی سال آینده ماه رمضان را نداشته باشیم. در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، بار دیگر جای جای شهر، میزبان برپایی محافل احیای شب قدر خواهد بود. ** شب قدر، شبی برای مهربانی و حسابرسی روزنامه ایران در یادداشتی با انتخاب عنوان شب قدر، شبی برای مهربانی و حسابرسی به قلم محمدرضا نوراللهی پژوهشگر حوزه دین، آورد: قرآن کریم از شب قدر به عنوان شبی مبارک و ...
رمضان؛ ماه خودسازی و اخلاص
اش بپردازد و خاطر عزادارش را تسلّی دهد، زیرا سال های دیگر، پرستاری از شوهرش مقداری از وقت و حواس او را می گرفت. خود رمضان سیمای ده را تا اندازه ای تغییر می داد و ماز جماعت ها رونق بیشتری به خود می گرفت. تفاوتی که در رمضان از این حیث پدید می آمد آن بود که لااقل در سحر یک غذای پختنی بود. آخر شب دیگ را می گذاشتند که برای سحر آماده بشود. ما نیز مانند کسان دیگری که در ده ساعت داشتند (و تعداد آنها در ...
تاکید یک عضو مجلس خبرگان بر لزوم بزرگداشت روز قدس
آرمان ملت فلسطین دانستند. گلپایگانی همچنین در دیدار با امام جماعت مسجد جامع آنکارا اسماعیل جوشار، تفاهم روحانیت شیعه و اهل سنت در راستای بیداری مسلمانان و مقابله با افراط گرایی و گروه داعش را خاطرنشان کردند. نماینده مجلس خبرگان رهبری، با حضور در مساجد شیعیان و سخنرانی در نماز جمعه آنکارا، ارتباط نزدیک ائمه جمعه و جماعات را با سایر جوامع دینی مسلمان از جمله راهکارهای تقویت وحدت میان امت اسلامی در ترکیه دانستند. ...
مدیریت ریسک، محور جدید نظارت بر بانک ها
نظارت بانکی کارا و موثر تدوین شد و مهمترین محور آن تعیین نسبت کفایت سرمایه هشت درصدی برای بانک ها بود. کمیته بال دستورالعمل جدید خود را با عنوان بال 2 در سال 1999 میلادی منتشر کرد که نسخه تکامل یافته بال 1 بود و البته تغییراتی را در شیوه تعیین نسبت کفایت سرمایه بوجود آورده بود. **بال 2 در ایران پس از اجرای برجام و در بهمن ماه 1394 بخش نخست نسخه ترجمه شده سند بال 2 با هدف ...
جزای نقدی در ازای تخلف انتخاباتی دولتی ها/ نهیب روزنامه جمهوری اسلامی به برخی اصلاح طلبان
های سابق و مدعی خط امام و تدارک آشوب های خیانت باری مانند تیرماه سال 78 و فتنه 8 ماهه سال 1388 است. حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ نامه وزیر کشور در سال 1366 تصریح کردند اگر این گروهک در دولت موقت بر سر کار می ماندند، سیلی ای می زدند که تا قرن ها اسلام و ایران سر بلند نمی کرد. موشک ها به مقر داعش خورد بی بی سی انگلیس نگران شد! شبکه دولتی انگلیس همچنان در کابوس تبعات حمله ...
آگاهی بخشی موثر در فضای مجازی؛ راهبرد موفق تبلیغ و اطلاع رسانی دینی
... اهمیت روز تبلیغات و اطلاع رسانی دینی سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با حجت الاسلام رضا اسلامی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم به گفت وگو بپردازد. حجت الاسلام اسلامی با بیان اینکه تبلیغات جایگاه خاصی در حوزه دین دارد، گفت: امام خمینی(ره) در بیانات خود اشاره کردند که تبلیغات در صدر تمامی امور قرار دارد. آیه ها و روایت هایی نیز درباره تبلیغ ...
ضرورت عملیاتی کردن منویّات امام راحل و رهبری در دانشگاه ها
بلند انقلاب اسلامی و تبدیل این انقلاب به یک قدرت جهانی است. بسیج اساتید یک مجمع عالی دارد که شورای سیاستگذاری آن است و از پنج معاونت تشکیل شده است؛ در اوایل سال پس از برگزاری انتخابات، اعضای این مجمع مشخص شدند. وی ادامه داد: در مجموع 190 عضو در 11 هیأت مانند دفاعی امنیتی، حقوقی قضایی، اجتماعی و ... مشخص شده اند؛ همچنین برخی کارگروه ها جلسات خود را تشکیل داده اند. در معاونت های آموزشی و ...
مهارت های پولساز تابستانی
این دوره ها به گونه ای است که هم نیازتان را مرتفع می کند و هم با جیبتان راه می آید. دیلماج ها وارد می شوند تا قبل از اینکه وارد دانشگاه شوم، نمی دانستم که ترجمه متون خارجی از عمده ترین منابع کسب درآمد برای دانشجویان است. اما بعدها دریافتم که دانش ترجمه در هر سطح و کیفیتی که باشد، طالب خاص خودش را دارد. برخی افراد، فارغ از اینکه محصل اند یا نه، با مراکز ترجمه یا دفاتر فنی ...
گزارش یک ماموریت رمضانی: 2 روز با جواد ظریف در شمال آفریقا
... بزرگترین کشور قاره آفریقا در نگاه اول نمایشی از معماری اروپایی به سبک فرانسوی است. الجزیره شهر کوهپایه ای با ترافیک سنگین و مردمی که هم سیاه پوست و هم سفید پوست با مخلوطی از زبان عربی و فرانسوی در بینشان بود و ساختمان های زیبا، روی دیگری هم داشت. هم مرز شدن با لیبیِ در حال جنگ و تونسِ انقلابی از یک سو و حضور تروریست های داعش، بوکوحرام و ... در اطراف کشور برای الجزایری ها شرایطی ...
شهید چمران؛ راوی حدیث مقاومت
ادامه این یادداشت می خوانیم: 29 خردادماه 1367 یک روز پس از حمله منافقین به خطوط مرزی استان ایلام، شهر کوچک مهران که پیش تر چند بار بین نیروهای ایرانی و عراقی دست به دست شده بود، اشغال شد. البته این شهر مرزی در زمان تجاوز نفاق خالی از سکنه بود و متجاوزان نیز نتوانستند بیشتر از سه روز در آن دوام بیاورند و اول تیرماه مجبور به فرار شدند. این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان روزی که خانه ملت مشهد ...
روزهایی که برای از دست دادن یک قبضه سلاح، عزا می گرفتیم
(تبادل بیش از هزار اسیر فلسطینی با گلعاد شالیط سرباز صهیونیست) در سال 2011 از زندان آزاد شد. او مدتی پس از رهایی، طی 11 جلسه ی حدودا 45 دقیقه ای به ذکر خاطراتش از دوران کودکی تا زمان آزادی پرداخته و مطالب مهم و جالب توجهی را روایت نمود. با توجه نزدیکی روز جهانی قدس بر آن شدیم خا1طرت عبدالحکیم حنینی را ترجمه و در اختیار کاربران عزیز قرار دهیم. این خاطرات به مرور به صورت اختصاصی در گروه ...
مهارت های پولساز در اوقات فراغت تابستان را بشناسیم
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از خراسان، اغلب تلاش می کنند آن مهارتی را بیاموزند که بشود روی درآمدزایی اش حساب کرد؛ چه پاره وقت و کناره باشد، چه دراز مدت با آینده ای روشن. پس دخل و خرج نیز آستینش را بالا می زند و از دور و اطراف پرس و جو می کند تا ببیند آموختن چه چیزهایی هم برای خودش مفید است و هم برای جیبش. کاسبی با کامپیوتر یک آدم باسواد در دنیای تکنولوژی، سوای آنکه می داند دکمه روشن کردن ...
دموکراسی سعودی!
نشست های هفتگی کابینه را برعهده دارد که بر تمام جنبه های اجتماعی عربستان تمرکز دارد. شورای علمای اعظم که 34 عضو دارد، با 31 رأی این تغییرات را تأیید کرده است. نقش جدید، قدرت بن سلمان را که پیش تر پدرش در ژانویه 2015 برعهده او گذاشته بود، رسمی می کند. از آن زمان و طی این 2 سال او بیش از هر فرد دیگری در این کشور نفوذ داشته است. او طرح هایی را برای خصوصی سازی شرکت نفتی آرامکو (Aramco) پیش ...
منافع متناقض ترامپ در ترکیه / جان نوریس و کارولین کنی
پول دریافت خواهند کرد. با توجه به اینکه دموکراسی ترکیه تحت محاصره شدید قرار دارد و جنگ در سوریه همسایه همچنان ادامه دارد، به نظر می رسد تصمیم دولت ترامپ در رابطه با روابطش با ترکیه عمیقا تحت تاثیر پرداختی های مبهم استانبول به فلین و نگرانی اصلی ترامپ برای محافظت از منافع تجاری خارجی اش قرار دارد. این ها اختلافاتی هستند که به ضرر امریکا و به نفع ترامپ است. جان نوریس یکی از اعضای ارشد مرکز پیشرفت امریکا است. کارولین کنی یکی از تحلیلگران سیاست امنیت ملی و سیاست بین المللی در این مرکز است. ترجمه: سرویس ترکیه خبرگزاری کردپرس ...
شکست به سبکِ آل سعود
اسلامگرای مورد نظر خود ثروت زیادی را خرج کرده اند و اختلاف نظر زیادی میان آن ها در این زمینه وجود دارد. در حالی که قطر به پایگاهی برای یکی از بزرگ ترین اپوزیسیون های عربستان در خلیج فارس یعنی جماعت اخوان المسلمین تبدیل شده است، عربستان هوادار گروه های سلفی است؛ علت این مسئله هم جایگاه نهاد وهابیت در دولت این کشور از زمان پیدایش آن است. نهاد وهابیت از زمان شکل گیری و آغاز برنامه ای موسوم به (نشر الدعوه ...
کتاب - دائره المعارف قرآن - بر رشد قرآن پژوهی در ایران اثر گذاشت
مناسب همراه باشد و نباید عینا آن را ترجمه کنیم. من جزو مخالفان نبودم بله جزء موافقان بودم چرا که معتقد بودم مخاطبان اول این کتاب، جامعه علمی خواهند بود و این افراد آشنا هستند که چگونه آن را نقد کنند. وی ادامه داد: انتشارات حکمت بعد از ترجمه کل اثر، جلدی را با عنوان نقد نامه در انتهای کار منتشر می کند. از همان سال 91 به عنوان ناظر محتوایی طرح قرارداد بستم و مکلف شدم که جلد به جلد این ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
عبدالرحمن فتح الهی - هرساله نروژ در ژوئن میزبان میهامنانی از سراسر جهان است که در نشست اسلو فروم از یک صد کشور جهان گرد هم می آیند و در خصوص مهم ترین منازعات جهانی و راهکارهای تحقق صلح بین المللی تبادل نظر می کنند. مرکز گفت و گوی بشردوستانه از سال 1999 فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان یک نهاد میانجیگری پیشرو در جهان شناخته شده است . در جهت اجرای بهتر و درک دقیق تر از تحولات منطقه ای، اسلو فروم ...
نگاهی به مانیفست و منشور بسیج اساتید/ راهبردهای بسیج اساتید برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی در افق پیش رو
: تا زمانی که اعضای هیئت علمی به فکر حل مسئله نباشند، توفیقی حاصل نمی شود؛ چراکه عده ای فقط منتظر نشسته اند تا مسئولین تصمیم بگیرند و این سم جامعه دانشگاهی است. عبدالله زاده با ابراز تأسف از علوم انسانی غربی که مبنای غیر الهی دارد، تصریح می کند: برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید نخبگان علمی و گروه های مطالبه گر به منظور رصد و توجیه و اصلاح متون آموزشی به جد از طریق مسؤولین پیگیر تغییر رویه ...
شریعتی، اخوان المسلمین ایرانی است
استعمار و استثمار پرداخت. شریعتی با چیزی به نام تشیع صفوی مقابله می کند و با علامه مجلسی به عنوان مهمترین دایره المعارف نویس تشیع می جنگد. از اول هم خلافت را به عنوان مبنا قبول می کند و اسلام شناسی مشهدش را بر اساس آن بنا می کند. بعد از آن همین خلافت را می خواهد امامتی کند. یعنی تفکر خلافتی به در قالب امام و امت تعریف کند. همین فکر در داعش هم مطرح است. داعش، تفکر خلافتی است که تبدیل به امامت شده است ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
..., [18.06.17 10:25] [ Photo ] دانشجوی آمریکایی که یک سال و نیم در کره شمالی زندانی بود، کمتر از یک هفته پس از آزادی درگذشت yon.ir/O2Ti8 ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 10:26] شریعتمداری: استفاده از موشک نه فقط لازم، بلکه فراتر از واجب است یادداشت مدیر مسئول روزنامه کیهان: داعش در حد و اندازه ای نیست که هدف شلیک چند ...
کاهش پرونده طلاق توافقی نسبت به سال 94
به گزارش عیارآنلاین ، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری ضمن خوشامد به خبرنگاران گفت: در روزهای پایانی ماه مبارک هستیم و انشاءالله نهایت بهره را ببریم. همچنین در آستانه روز قدس هستیم و انشاءالله خداوند توفیق دهد وظیفه دینی و سیاسی خود را به درستی انجام دهیم. وی ادامه داد: لازم می دانم از تمام کسانی که در ایجاد امنیت، فوق العاده تلاش می کنند، تشکر کنم و به طور ویژه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در برخورد با جریانهای تکفیری و تروریستی بموقع و بجا ...
28 مرداد مردم غافلگیر شدند
دوره بر کرسی وکالت مجلس شورای ملی نشست. من در شش سالگی به دبستان سیروس رفتم؛ مدرسه ای که کلاس های ابتدایی را دایر می کرد و سه کلاس متوسطه هم داشت. پس از دو سال که به این مدرسه رفتم، کلاس های متوسطه منحل شد و تنها کلاس های ابتدایی در آن پابرجا ماند. نام این مدرسه که در خیابان شاه آباد بود سپس به امیر معزی دگرگون شد. بعدها تصدیق ششم را گرفتم و شاگرد اول تهران هم شدم. پیش از این که در مدرسه ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
شنیده هایی از فاجعه در مذاکرات ایران با توتال
. زلزله 31 خرداد 69 در فاصله حدود دو سال بعد از سال های دفاع مقدس رخ داد؛ بنابراین از نظر مدیریت بحران از ستادهای پشتیبانی و بازسازی جنگ هشت ساله در این زلزله به عنوان پشتیبانی از عملیات جست وجو و امداد و درنهایت بازسازی در مناطق زلزله زده استفاده شد. خسارت های زیاد و گستردگی محدوده خرابی ها از ویژگی های زلزله 1369 منجیل است. در این مورد باید اشاره کرد که: اول آنکه این زلزله با بزرگای 7,3 از بزرگ ترین ...
داعش؛ در رؤیای رابرتسون و هانتینگتون/ تخریب کامل تمدن های منطقه غرب آسیا
رویارویی تمدن ها، خصوصاً در منطقه غرب آسیا سخن می گفت. جنگی که ناشی از مجموعه ای عوامل مانند تغییرات اقلیمی، از بین رفتن کشاورزی، کمبود آب، افزایش درآمد نفتی و ... است و ظهور گروه های تروریستی شبه اسلام گرا را تقویت می کند. داعش داعش به معنای تام آن، شبکه ای اجتماعی است. رسانه های اجتماعی، برخلاف عنوان خود، جماعتی از تنهایی را به ذهن متبادر می کند. را می توان در میانه ...
حسن الحسن:عملیات موشکی سپاه پیام رسان پایان عربده کشی زورگویان جهان درمنطقه بود
محاسبات خود می کند. این کارشناس سوری گفت: حامیان تروریسم اکنون می دانند که سرمایه گذاری در جذب، آموزش و اعزام تروریست ها و جنایت آفرینی بی پاسخ نخواهد ماند و امکان و توان پاسخ نیز به خوبی وجود دارد. الحسن افزود: نکته مهم تر که باعث تعجب دوست و دشمن شده است، دستیابی به چنین توان و امکانات نظامی درسایه تحریم های ظالمانه چند ده ساله است. وی اظهارداشت: ایرانی ها با عقل، تدبیر و صبر ...
راهبردهای رهایی قدس شریف از نگاه آیت الله العظمی خامنه ای
با بمباران هوایی سوریه و مصر و هم زمان حمله زمینی سریع نیروهای مکانیزه تحت پوشش هوایی، جنگ شش روزه ای را به راه انداخت و موفق گردید مساحت قابل توجهی از کشورهای مصر، اردن و سوریه را اشغال کند. پس از شعله ور گشتن قیام اسلامی و مردمی یعنی انتفاضه اول در سال 1987 فلسطین شاهد تولد یکی از بزرگترین و فراگیرترین جنبش های اسلامی تحت عنوان جنبش مقاومت اسلامی حماس بود. خاستگاه اصلی حماس انتفاضه ...