سایر منابع:
سایر خبرها
ثمره تحول علوم انسانی جامعه سازی است/ راهبرد تحول در علوم انسانی
مباحث نظری به کمک روش، صورت می پذیرد. روش علم، نگاه درجه دو به علم دارد. مجموع علم را به شکل یک جا موضوع نظر قرار داده و چگونگی ورود به مسأله و خروج از نظریه را مدنظر قرار می دهد. به طور معمول روش های اصلی، خود، مشتمل بر قواعد درونی هستند که بر روی هم، روشی مرجع را تشکیل می دهند. مثلاً علم اصول در حوزه های علمیه، که منطق فقها در فهم از کلمات شارع می باشد، مشتمل بر قوانین متعددی است که بر ...
فلسفه آسمانی یا زمینی؟
کتاب نوامیس را نوشت و به فلسفه، مقام قانون گذاری بخشید. وقتی فلسفه ی یونانی به عالم اسلام آمد، طبیعی بود که سیاست هم در آن مقامی کم و بیش نظیر مقامی که در فلسفه ی افلاطون یا ارسطو داشت، داشته باشد و می دانیم که فیلسوفان اوایل به سیاست اعتنای تام کردند و این اعتنا کم و بیش دوام داشته است؛ اما طرحی که فارابی پیش آورد در آثار ابن سینا و اخلاف او تعدیل شد. در فلسفه ی مدنی فارابی نبی و ...
سخنی درباره فلسفه اسلامی
...، در قرون وسطی، مسیحیت با فلسفه میزان می شد؛ اما در عالم اسلام فلسفه می بایست با شریعت سنجیده شود. اگر اتین ژیلسون نیز چنین نظری داشته است، نمی توانسته است فلسفه ی قرون وسطی را فلسفه ی مسیحی نداند و چگونه فلسفه ای که میزان مسیحیت است، مسیحی نباشد. اما ظاهراً ژیلسون وقتی به عالم اسلام نظر می کرده است، فلسفه را امر بیرونی می دیده است. من بدون اینکه در این بحث وارد شوم، فلسفه را به ...
خلأها و نوآوری های نظام آموزشی حوزه علمیه را در کنار هم ببینیم
و مراکز علمی چون مؤسسه راهبردی علوم و معارف اسلامی فعالیت های پژوهشی قابل توجه ای داشته اند که قضاوت منصفانه ایجاب می کند این فعالیت های علمی نیز دیده شود. معاون پژوهشی حوزه های علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: کتبی چون نگرش سیستمی به دین و راهنمای تحقیق براساس نگرش اسلام به علم و هستی از حجت الاسلام واسطی را از جمله مصداق های فعالیت های پژوهشی توسط شخصیت های حوزوی است. شیدایی ...
قرآن، هدف نهایی بلاغت اسلامی
برانگیز هم داریم، مثل عرفان و بلاغت. آیا می شود گفت بلاغت علمی کاملاً وارداتی است یا علمی کاملاً بومی؟ درباره ی عرفان هم همان موارد مربوط به بلاغت را می شود گفت. اشکال اصلی هم ما در زمینه ی بلاغت چند مورد است. بعد از قرن دوم و سوم تفکر فلسفی از تمدن اسلامی بیرون رفت و فلاسفه مطرود شدند، خاصه از طریق تفکر اعتزالی. هر جا اندیشه بیرون برود، آرام آرام بنای آن علم نابود خواهد شد. آورده های بلاغت یونانی هم ...
نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی تبدیل کرد
فریبکاران و راهزنان راه علم و دین، تنگ تر شود. باید تولید نظریه و فکر ، تبدیل به یک ارزش عمومی در حوزه و دانشگاه شود و در قلمروهای گوناگون عقل نظری و عملی، از نظریه سازان، تقدیر بعمل آید و به نوآوران، جایزه داده شود و سخنانشان شنیده شود تا دیگران نیز به خلاقیت و اجتهاد، تشویق شوند. باید ایده ها در چارچوب منطق و اخلاق و در جهت رشد اسلامی با یکدیگر رقابت کنند و مصاف دهند تا جهان اسلام ...
بحارالانوار دائره ی المعارف بزرگ احادیث شیعه
نابودی آنهاست ، متونی که به واسطه ی غرض ورزی فاسدان ، بی توجهی جاهلان ، استیلای سلاطین گمراه و مخالف با اهل بیت (ع )، رواج علوم باطل و نیز کم اعتنایی به احادیث ، در حال از بین رفتن بوده ، و جامعه ی آن روز برای هدایت و استفاده به آنها نیازی مبرم داشته است . روش کار مجلسی در بحارالانوار: روش کار مجلسی هر چند به نظر می رسد نوعی برداشت از کارهای گذشته نیز باشد، اما ابتکارات شخصی نیز دارد ...
هنر و هنرمند متعهد من درآوردی است؟
بیشتر ندارند و آن اینکه مولود مسلمانان هستند. مسلمان هم یعنی کسی که آگاهی به معارف دینی و التزام به ارزش های دینی داشته باشد. علوم اسلامی، علومی هستند که در دامن مسلمان های مسلط بر معارف اسلامی و ملتزم به ارزش های اسلامی می رویند؛ همین و بس. [...] دانشگاه اسلامی و هنر اسلامی و ... اموری که صفت اسلامی را برای آنها قائل می شویم، برای اسلامی بودن به هیچ چیز حاجت ندارند جز اینکه مولود مسلمان ها باشند ...
تاریخ، همچون سخن هستی است
جبروتی محض هم بشود، باز انسان نیست. اگر کسانی بخواهند انسان عقل محض شود، باز انسانیتش را از او گرفته اند. حقیقت انسان، سیر در همه این مراتب است و انسان جامع همه این هاست. مثلا حیوانات ویژگی های خاصی دارند و همواره در آن اوصاف باقی می مانند. مقام گربه، مقام معلومی است، ما می توانیم تعریفش کنیم. گربه خصوصیات خاصی دارد. گربه نمی تواند به وزغ تبدیل شود، به انسان هم تبدیل نمی شود؛ همیشه در همان گربه بودنش ...
حکمت ادریسی
آسمانی و نسبت آنها با انسان و زندگی و سوال از راز و رمز و علت و اصل امور، مواجه می شویم؛ این مفاهیم و مضامین از نشانه ها و اثرهای حکمت و تفکر است؛ نام هرمس، با حکمت قدیم و معارف باستانی قرین می باشد؛ و هرمس همان ادریس نبی (ع) و اخنوس است. در قرن سوم هجری قمری، صابین حران، هرمس یا ادریس را پیامبر خود و نوشتجات وی را کتب آسمانی خود قلمداد می کردند به شهر زوری و نزهه الارواح و روضه الافراح ...
علت ها و حکمت های سختی و بلا در زندگی؛شکفتن در میان خارها
اقتضائات و قوانین حاکم بر زندگی، برای کاهش مشکلات بکوشیم و با آن مواجهه ای حکیمانه و صحیح داشته باشیم. از آنجا که مشکلات و نابسامانی های زندگی، هم از لحاظ علل و عوامل ایجادکننده، هم از لحاظ هدف و هم از لحاظ ارزش و آثار با هم متفاوتند، شناخت فلسفه وجود مشکلات، علل پدیدآیی و راه ها و ابزارهای مورد نیاز برای حل آن، مهم و ضروری است و در رفع سختی ها و تنگناها و یا دست کم کاهش یا سازگاری با آنها سودمند و ...
ملاصدرا؛جمع عرفان و فلسفه
نفیسه فیاض بخش مهم ترین ویژگی فلسفه ملاصدرا را جمع عرفان با فلسفه دانست و گفت: اصولاً عرفایی مانند ابن عربی مشاهدات خود را داشتند و در مورد فرشتگان، خلقت، مقام نوری انسان کامل و حقیقت محمدی سخن گفته اند، درحالی که هیچ استدلالی در مورد آنها مطرح نمی کنند، اما فلاسفه ای مانند ابن سینا و ملاصدرا با استدلال پیش می رفتند. عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شاید بتوان ...
دانشگاه با فرهنگ چه می کند؟/ علم را بازاری نکنیم
آراء ارسطو و ابن سینا و ملاصدرا و دکارت و کانت و هگل و هوسرل و هیدگر و جیمز و فوکو و ... خوانده است و با شعر و عرفان نیز آشنایی دارد چگونه می تواند به دانشگاه نگاهی پراگماتیست یا نزدیک به آن داشته باشد این سوءتفاهم عجیبی است شاید معترضان نمی دانند فلسفه چیست و پراگماتیسم چه می گوید و علم با فرهنگ و فلسفه چه نسبت دارد .من هرگز به دانشگاه نظر پراگماتیست نداشته ام و اگر داشتم از مقام تاریخی آن و لزوم ...
مبانی فلسفی و زبان شناختی فضای مجازی
مقدمه کار فلسفه در جهان فهم مفاهیم و درک چرائی ها است. تلاش همه فلاسفه عالم برای پرده برداری از راز های موجود در جهان و فهم حقیقت آن است. و به قول اتکینسون: فلسفه، یا تحقیق و تعمق در مفاهیم می تواند بدون توجه به سودمندی اجتماعی آن یا هر نوع غرض دیگری، صرفا برای خودش مورد مطالعه قرار گیرد (اتکینسون، 1394، 5). زمانی وجود و هستی محور بحث دانشمندان و فلاسفه بود و بحث های اصاله الوجود و اصاله الماهیه مدار گفتگوی آنان بود. از زمان دکارت به بعد بحث بر روی ذهن و مسائل روانشناختی متمرکز گردید. از آنجا که مباحث روانشناختی فردی است (کردفیروزجانی، 1382، 37-48) و نمی تواند چیستی ها و چرائی ها را در سطح عموم تبیین کند بحث های منطقی و به ویژه منطق ریاضی جایگزین آنها شد. باز از آنجا که منطق نمی تواند راز معنا را آنطور که باید بگشاید برای کشف معنا زبانشناسان دست به کار شدند و بحث دلالت ه ...
هم آغوشی دین و اخلاق
قدس آنلاین - پرسش مهم دربارۀ جایگاه و مرتبۀ فلسفۀ اخلاق در اندیشۀ مسلمانان این است که آیا متفکران مسلمان مسئله ای تحت عنوان فلسفۀ اخلاق داشته اند و این نیاز را احساس کرده اند که در مباحث هنجاری و ارزشی، تأمل فلسفی و چون وچرا کنند؟ با وجود گستره و تنوع علوم دینی از فقه و اصول و تفسیر تا فلسفه و کلام و عرفان شاید این انتظار در وهلۀ نخست از فیلسوفان مسلمان بیش از دیگر عالمان دین باشد ...