سایر منابع:
سایر خبرها
مطالعه تاریخ صفویه در حقیقت مطالعه تاریخ تمدن ایران اسلامی است
. ولی این آثار محدود به اصفهان نیست. راه ها و پل هایی که آنها ساختند و کاروانسراهایی که بنا کردند نشان می دهد که آن ها به توسعه شهری به عنوان یک زیرساخت نگاه می کردند و به توسعه زیرساخت ها به درستی توجه داشتند. در واقع به دلیل این که کشور در دوران آرامش و ثبات قرار داشت آنها موفق شدند، طبق بعضی از تواریخ، هزار کاروانسرا بسازند و این خود بخشی از رویکرد درست آنها برای توسعه و آبادانی کشور بود. ...
انتقادات غزالی موجب ظهور سهروردی شد/ اشتراکات غزالی و سهروردی
شده است چون او در تاریخ حکمت ما از روسای حکمت بوده است. مرحوم هانری کربن، سیدحسن نصر و نجفقل حبیبی هم درباره این شیخ تاملات مهمی داشته اند. سهروردی در طول عمر کوتاه خود که 38 سال بود کارهای بسیار فشرده و ماندگاری انجام داد و در حکمت اسلامی نوعی جریان به وجود آورد. بعد از محمد غزالی فلسفه نمی تواند به راحتی کمتر راست کند. ولی حکمت الاشراق آغاز راه جدیدی در فلسفه بود. لذا هر چقدر در باب عظمت کارهای ...
از فعالیت های علمی و فرهنگی دکتر عماد افروغ تجلیل شد
دانست و گفت: در کتاب اخیرم چهارده دوگانه را زیر سؤال بردم؛ وقتی دوگانه نگری باشد تفاوت اصالت پیدا می کند و وحدت از بین می رود و این نگاه باعث می شود در جامعه جای خادم و مخدوم عوض شود. افروغ ادامه داد: روز اول در انقلاب قرار بود مردم مخدوم باشند نه خادم؛ اما تقسیم کار افراطی مردم را امروز خادم کرده است. این موجب خادم شدن مردم شده است. انسان ها قربانی نهادهایی شده اند که خودشان درست کرده اند ...
مشکل از زمانی است که چادر، وسیله تبرج شد
فلسفه ی وجودی آن در جامعه رجحان دهند. وقتی در قبال این کار مورد سئوال و مواخذه قرار می گیرند، با چند نوع پاسخ، فرد سئوال کننده را مورد هجمه قرار می دهند: 1- متحجر خواندن فرد سئوال کننده: در این راستا، فرد سئوال کننده متهم به فردی متحجر می شود که درک نمی کند یک انسان چادری و مقید هم دوست دارد با پوشیدن انواع چادرها و پوشش های مد روز(!) و متنوع، در جامعه از حالتی سنتی و قدیمی در آمده و به ...
حقیقت یا اخلاق؟
، برای من دچار مشکل می شود. این گونه مسائل در عرفان وجود دارد. ارتباطی بی تکلف بی قیاس/ هست رب الناس را با جان ناس با این وصف بی دلیل هم نیست که فرقه ای از فلاسفه ما که با عرفان مانوس هستند با فلسفه آلمانی نیز مانوس هستند. اما اگر قرار باشد ما در دنیای علم برویم بحث علل، انگیزه ها، زمینه و عوامل اتفاقی، قابل ملاحظه است و بررسی آن به رغم تفاوت رویکردها و روش های آن همین یک راه را بیشتر ندارد که فهم ...
مطهری: افروغ حقیقت را فدای مصلحت نمی کند/طائرپور: به وجدان عماد افروغ تعظیم می کنم
تاکید بر پرورش قوه تعقل و تفکر به جای انباشت داده به دانش آموزان از دیگر نکات مشترک نگاه های افروغ و شهید مطهری است. او نیز مثل شهید مطهری می گوید: هنر اصلی معلمی این است که تعقل به دانش آموز را بیدار کند و تجزیه و تحلیل به آن بیاموزد. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مقوله علم و عقل منفک از یکدیگر هستند و نباید را آنها با هم اشتباه بگیریم چه بسا عالمانی که فاقد تعقل و نگاه عاقلانه ...
در راستای نیل به اهداف مان، باید استوار و با قوام باشیم
عزت نفس خود را حفظ و دچار گمراهی نشویم. در ادامه این نشست، آیت الله ری شهری با محوریت موضوعات فلسفه و هدف خلقت ایجاد انسان و جهان، ضمن تفسیر آیاتی چند از سوره های مبارکه ملک، کهف و هود و بیان معیارهای احسن الاعمال و ویژگی های اخلاقی و معنوی انسان از جمله تعریف عقل در مبانی دینی و معارف اسلامی، داشتن نیت خالص و اخلاص در اعمال و... مطالب و توضیحات مبسوطی را بیان کرد و در پایان به قید قرعه ...
روشنفکران ما گفت وگو نمی کنند
احوالات روانی انسان مبنای زیست شناختی دارد، متهم است، در حالی که همه می دانیم معنای تحقیق آن محقق این نیست که هر کاری که انسان کرد، مجاز است، بلکه ادعای او این است که در معالجه فرد بزهکار باید واقع بین تر باشیم. این استاد فلسفه گفت: این مثال را از آن جهت بیان کردم که نشان دهم این دسته از مخالفان تحقیقات صراحتا نمی گویند که ما جلوی حقیقت را می گیریم، زیرا به هر حال حقیقت وحشی است. بلکه می ...
رستگاری اشراقی جامعه/ بزرگداشت این حکیم اشراقی
سمت تاسیس شهرها و اقامه کردن مصالح وامی دارد. از نظر سهروردی ریاست از راه چیرگی نیست و هرگونه سیاست مبتنی بر قدرت و تزویر را نفی می کند. شیخ اشراق موجودی که مظهر اسما و صفات خداوند بوده و به خلقت او آراسته شده است را انسان کامل می داند و معتقد است فردی که به این درجه از تعالی و قرب می رسد توان هدایت دیگران را خواهد داشت. او فاضل ترین انسان را کسی می داند که نفس او عاقل به فعل شود یعنی صورت ...
عقل در دیدگاه شیخ اشراق/ سهروردی و گسست از سنت یونانی
صورت هایی که در عالم وجود دارند همه کار عقل فعال است. اما چون تمام کلیات هم در عقل فعال هستند، بنابراین از دید مشائیان در انسان هم یعنی در خلقت ماها هم، هیولایی ماها را خلق کرده و هم اینکه روح ماها که صورت ماست را در آن کالبد می دمد. وی افزود: علاوه بر اینکه این کار را انجام می دهد کار معرفت شناسی هم انجام می دهد. مثلا وقتی که نوزاد متولد می شود پدر، مادر ... را می بیند که همه اینها جزئی ...
نگاهی به فرهنگ و تمدن هند
...؛ این روش از تأثیرات دیرینه و پی گیر اعمال انسان است که برای هر کردار و گفتار و پنداری، واکنشی وجود دارد. 2- جنانا (شناخت و معرفت دینی)؛ روشی است که در اثر تکرار اعمال دینی و مطالعه آن حاصل می گردد. باکتی (اخلاص و عبادت عاشقانه)؛ روشی است که انسان بایستی خالصانه و مخلصانه خالق را عبادت کند تا به درجه کمال رسد. در واقع نه تنها دین هندو، بلکه بسیاری از ادیان، این ...
بهترین راه برای بیرون کردن حب الدنیا از دل چیست؟
توان نتیجه گرفت که اصلی ترین انتظار خدا از ما هم محبت به اولیاء خداست. اصلی ترین راه سعادت، مشغول شدن به تقویت محبت اولیاء خداست همان طور که قبلاً بیان شد؛ نشاط علامت معنویت و سلامت روحی انسان است، و ریشۀ نشاط هم محبت است. و بهترین محبتی که راحت تر به دست می آید محبت به اولیاء خداست! پس محبت به اولیاء خدا باید اصلی ترین انتظار خدا از ما باشد. کمااینکه خداوند می فرماید: قُلْ لا ...
سهروردی آغازی بر پایان عرفان کاذب/اشراق فلسفه ایرانی اسلامی است
موجود مادی دیگر به نور صرف که منزه از حس می باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسی است. دقت نظر و توجه ویژه رهبر فقید انقلاب اسلامی به سهروردی در گنجاندن قسمتی از نظریه فلسفی سهروردی در نامه تاریخی شان نشان از توجه و دعوت ملت های ایران و جهان به فلسفه اشراق است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر لزوم این امر تاکید داشته و دارند. بی شک ...
شکوه سیاست اشراقی به بهانه هشتم مردادبزرگداشت حکیم سهروردی
همان فلسفه است. منتهی فلسفه یک واژه یونانی است که در ابتدا "فیلوسوفیا" بوده است. "فیلو" یعنی محب، "سوفیا" یعنی حکمت؛ "فیلوسوفیا" یعنی کسی که محب دانش و حکمت است و حکمت را دوست دارد. این چیزی است که سقراط باور داشت و ادعا می کرد که حکیم نیست، بلکه دوستدار حکمت است. هیچ کس حکیم نیست. حکیم مطلق خداوند است. ولی کسی می تواند در راه حکمت قرار بگیرد که محب حکمت باشد و اگر کسی محب حکمت نباشد، هیچ گاه حکیم ...
فیثاغورث و تبارشناسی تفکر
و روحی انسان می دانسته است؛ فیلولایوس، منجم مشهور، زمین را مرکز عالم نمیدانسته است؛ اینان از جمعیت فیثاغوریان بودند؛ در واقع، این مکتب و مشرب، در دو شاخه بسط و گسترش یافت 1- مشی مرتاضانه یا مرتاض مشربان؛ 2-ریاضی مشربان، که طالب علم و دانش و فلسفه بودند؛ یعنی، به زندگی واقعی توجه و التفات خاص داشتند. درک و فهم تبار تفکر فیثاغورث با شناخت نظر و دیدگاه و نگرش وی و پیروانش با عدد و عدد ...
تنهایی: دوآلیسیم مسئولیت و به خودوانهادگی
موجود تنهایی است که در صحرای این جهان پرتاب شده و در نتیجه ناچار است ماهیت خود را بسازد؛ ماهیتی که تنها با مرگ کامل شده و قابل تعریف می شود. در این نگرش برخلاف آنچه در نگاه نیچه شاهد بودیم، انسان تنهایی را به واسطه نوع خاصی از مسئولیت انتخاب نمی کند، بلکه به واسطه نوع وجودش تنها زاده می شود و ناچار از این تنهایی است. انسان جدا از هر گونه تقدیر و سرنوشت از پیش نوشته شده ای باید چگونه بودنش را ...
ذخایر غنی فکری داریم اما مدیران توانمند برای استخراج آن نداریم
انسانی و فلسفه و منطق گفتند، ولی مردم معجزاتی هم از اینها دیدند، دیدند که وبا و قحطی ریشه کن شد، تولیدت کشاورزی بالا رفت، ثروت بی حد شد، یکی از خاصیت های قرون گذشته محدودیت ثروت بود، یعنی تهران یکسری باغ داشت در دست تعداد محدودی بود بقیه مردم هم نداشتند، آن عده محدود باید به بقیه صدقه می دادند یا محصول باغ را می دادند، اما الان هر دستی می تواند مولد ثروت باشد، دیگر ثروت محدود نیست، چین می تواند به ...
سهم صبر در ارتقاء عقلانیت اجتماعی
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل کوگانا، از صفات پسندیده بشری که انبیاء عظام همواره بر آن صحت تایید گذاشته و آرزوی دارا بودن آن نزدهمگان امری رایج و پسندیده است صفت پرارزش (صبر،حوصله،تحمل و طاقت)به عبارتی ظرفیت است. از آنجایی که آدمیان بعکس سایر موجودات که ازدو ویژگی عقل و غریزه برخوردارند این دو صفت انسانی مدام در نزاع و کشمکش می باشند و آدمی همواره انتخابگر صحنه های پرغوغای مقتضیات ...
شرح زندگی شیخ اشراق سهرودی، فیلسوف نامدار ایران
هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد. او به سختی بر ابن سینا می تازد و از کلیات و مثل افلاطون دفاع می کند. بر وجودشناسی ابن سینا ایراد می گیرد که چرا اظهار داشته که در هر شئ موجود، وجود امری حقیقی است و ماهیت امری اعتباری، و برای تحقق ...
نخستین جلوه کرامت، خداخواهی است/ اهمیت توجه به کرامت انسانی در مذاکرات بین المللی
بالاترین تأکید دین بر شناخت حجت خداست و همچنین بزرگترین نکوهش برای بشریت آن است که در جهل و نادانی غوطه ور باشد البته در اینجا منظور از جهل، انسان بیسواد نیست. وی ادامه داد: درست است انسانی که درس نخوانده متفاوت است ولی منظور جهلی است که در مقابل آن عقل است نه جهلی که در مقابل آن علم است یعنی انسان هایی که اهل تحلیل و خردورزی نباشند، جامعه و محتوای آن را نشناسند و ندانند راه و راهبر کیست ...
تقوا؛ راه رسیدن انسان به کرامت
. خداوند کریم، قران و ائمه همگی تنها یک راه را برای رسیدن به کرامت به انسان معرفی می نمایند و آن راه تقوای الهی است. امام علی (ع) در این باره می فرمایند: خدا شما را به پرهیزکاری سفارش کرد و آن را نهایت خشنودی خود و خواستش از بندگان قرار داده است. پس بترسید از خدایی که در پیشگاه او حاضرید و اختیار شما در دست اوست و همه حرکات و حالات شما را زیر نظر دارد. اگر چیزی را پنهان کنید می داند و اگر ...
شهابی در عرفان و اشراق
. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد. کتاب حکمه الاشراق مهم ترین اثر فلسفی سهروردی در واقع به نظریهٔ ابن سینا برای تاسیس حکمت مشرقی جامهٔ عمل پوشاند. او را زنده کننده عرفان آریایی و پدیدآورنده حکمت خسروانی می دانند. کتاب حکمه الاشراق مهم ترین اثر ...
لزوم خروج علم از فضای انتزاعی
آینده نگری با درک و شناخت امکان ها و توانایی ها در نسبت با علم میسر می شود یعنی بسته به اینکه تا چه اندازه علم در جامعه جای خود را یافته و از غربت بیرون آمده باشد در ساختن آینده مشارکت می کند. علم محصور در دانشگاه، اگر ظهور داشته باشد ظهورش بیشتر در فهرست های علم نگاری و مقاله شماری است. این علم نه به آینده نگری مدد می رساند و نه با آن آینده محقق می شود و تا زمانی که علم و عزم آینده توأم نشوند علم در مقام خود قرار نمی گیرد و از قدرت تغییر جهان برای زندگی مدرن برخوردار نمی شود. ...
اول باید انقلابی فکر کرد
جهان است که یکه و بی همتاست، انقلابی که مبنا و مقصد دارد، افق و حرکت دارد، تنها انقلاب منطقی جهان که از اسلامِ ناب نشات گرفت و توانست ثمره اصلی خود را که اسلام انقلابی ست را به یک ضرورت طبیعی و تاریخی، و بر اساس سنت های الهی، به عنوان نمادِ حق در دوران معاصر جلوه گر کند. اسلام انقلابی روزنه های نجات بخش دین مبین اسلام را باز کرده، و سرنوشت کمال انسان را در امتداد راه آن قرار داده است ...
فلسفه علم در ایران
تحولات علمی که پس از قرون 16 و 17 میلادی با ظهور دانشمندانی نظیر گالیله، نیوتن و کپلر آغاز شد و بعدتر در قرن بیستم با هایزنبرگ و انیشتین ادامه پیدا کرد فهم انسان از جهان را به صورت بنیادینی تغییر داد. این تحول اگرچه در حیطه علم اتفاق افتاد اما تبعات فکری و فلسفی بسیاری نیز به همراه داشت و پای تحولات علمی در زیست شناسی، شیمی، فیزیک، کیهان شناسی و این اواخر ژنتیک به حیطه فلسفه هم باز شد و پرسش های ...
دوری از سخنان امام رضا (ع)، علت سرگردانی بشر امروز
...: بعد از توحید، والاترین تاکید دین بر شناخت حجت خداست و بزرگترین نکوهش آن برای بشر این است که در جهل غوطه ور نباشد و منظور در خصوص جهل، جهلی است که عقل نیست و مقتدا و رهبر، خوب و بد، دوست و دشمن خود را نمی شناسند. آیت الله رئیسی دشمن شناسی و دشمن ستیزی ویژگی های یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ذکر کرد و افزود: همواره دشمن دنبال این است که فرهنگ و ارزش های خود را بر جامعه ما که ...
جعل مدرک برای آموزش مدیریت در کلاس جهانی
، آسیب شناسی سازمانی؛ ارائه راهکارهای بهبود وضعیت، تدوین برنامه های راهبردی و... افراد تحصیل کرده در رشته های مدیریت مورد توجه قرار گرفته و سازمان ها برای انجام این امور از آنها کمک گرفته و با استفاده از آنها به رفع نیازهای سازمانی خود مبادرت می ورزند که در این میان برخی پاسخ گوی آنها و برخی نیز اگر چه به نوایی می رسند؛ اما چیز درخور توجهی از خود برای سازمان ها برجا نمی گذارند و فقط به انجام شکلی امور ...
مناجات مریدین امام سجّاد(ع)؛ بهترین راهبر در سیر إلی الله
پته همه آنان را بر آب ریخته و نقش رنگارنگ و پر جاذبه شان را نقش بر آب می سازد؛ آنان که تصوّری از معرفت و شناخت ذات حضرت حقّ ندارند و فقط به صرف انکار وصول به این مرتبه بسنده می کنند و عارفان بالله و واصلان به کعبه ذات و حریم حضرت محبوب را مورد طعن قرار می دهند. آیا بالاتر و رساتر از این فقرات می توان یافت که فقط خواست و همّت و اراده و اختیار و حبّ و عشق و وله و آرزو و خلاصه تمام شراشر ...
فضای مجازی پدیده ای ذاتا پلید نیست/ ضرورت ایجاد فضای آموزشی مجازی از سوی حوزه
دهد و بزرگ ترین مرکز خدمات روان شناسی در کالیفرنیا دقیقا با اهداف دینی به طرح مباحث مشاوره می پردازد و در کشور ما نیز سایت تبیان این خدمت را در حال انجام دادن است. این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: در این فضا، انسان سازی و کادرسازی رخ می دهد و محصولی که خروجی این سطح است محصولی است که خودش می تواند منشا کادرسازی قرار گیرد لذا در دنیا بیشترین استفاده از این فرصت ها صورت می گیرد و حتی کلیمیان ...
ضرورت دخالت سمنها در حل معضلات حاشیه نشینی/انتقاد از آلوده شدن حاشیه نشینی به سیاست
آسیب دیده اشتباه است، افزود: معمولا افراد آسیب دیده در کشور ما از خانواده، گروه دوستان و به طور کلی اجتماع کنار گذاشته می شوند و توسط جمع طرد می شود و علاوه بر اینها برچسب و انگ اجتماعی هم به آنان زده می شود به گونه ای که در جامعه مورد پذیرش قرار نمی گیرند. وی با تاکید بر مفهوم واقعی مشارکت اجتماعی گفت: معمولا در برخورد با مسایل اجتماعی، مشارکت به عنوان ابزار نه به عنوان هدف مطرح است در حالی که ...