سایر منابع:
سایر خبرها
ضرورت تبلیغ جهادی برای گسترش تشیع در دنیا/ تشیع در آفریقای سیاه
باشند در همان اشعار صوفیانه خودشان اسامی اهل بیت را نام می برند. در کنار شیوخ و قطب های خودشان اسامی چهارده معصوم را هم می برند و اظهار علاقه می کنند. همین هم زمینه ای شده بود برای اینکه به سمت تشیع گرایش پیدا کنند اما نیاز به یک جرقه وجود داشت. جرقه این ماجرا پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود. انقلاب یک سری انرژی های نهفته ای که در آنجا وجود داشت را آزاد کرد. خود لبنانی ها به من می گفتند که ...
نگاهی به رابطه معنا دار ادبیات فارسی و نگارگری
اصفهان امروز: ادبیات فارسی سرشار از بیان های فرهنگی و تصویری مختلف و متنوع است و صاحبان ذوق پارسی برای بیان کلام خود از کل فرهنگ ایرانی استفاده کامل کرده اند. اگر شعر و ادبیات به دنبال تصویرسازی های مختلف کلامی ست نقاشی همان تصویرها را شاعرانه بر روی کاغذ می نشاند. در طول تاریخ حیات فرهنگ ایرانی رابطه های مستقیم و دو سویه ای میان ادبیات و نقاشی بوده است. اصولاً نگارگری ما در ابتدا چیزی جز ...
امیدوارم چراغی که روشن کردم خاموش نشود
فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین پروانه نشر در استان را گرفت. سین : چه هدفی در این سال ها دنبال کردید ؟ جیم :من در همه ی این سال ها سعی کردم کتاب های یکبار مصرف چاپ نکنم و حتی بسیاری از کتاب های فراموش شده را به چاپ برسانم . برای مثال، تذکره دلگشا اثر علی اکبر نواب شیرازی شامل اشعاری شاعرانی است که مردم نمی شناسند و مرآت الفصاحه که شرح حال 700 شاعر استان فارس است که به کوشش علامه شیخ ...
نگاه ویژه به ریتم، ملودی و شعر در کنسرت بگو به باران
به باران تاکید کرد که همواره دغدغه اش این بوده که به صِرف توجه به علاقه عامه مردم به برخی نوآوری ها، از اصالت و هویت موسیقی ایرانی، دور نشود. رودکیان، ریتم، ملودی و شعر را سه رکن مهم هر اثر موسیقیایی دانست و با اشاره به رویکرد کلی اجرای بگو به باران افزود: سعی کرده ایم با پیش بینی قطعات ریتمیک و پرتحرک، ملودی های غیرتکراری و اشعار صمیمی و روان، در عین پایبندی به چارچوب موسیقی سنتی ایرانی ...
سروده های سال 90 جواد مجابی در در این اتاق ها
روی جلد کتاب به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) جدیدترین مجموعه شعر جواد مجابی با نام در این اتاق ها در مجموعه جهان تازه شعر نشر چشمه منتشر شد. در این اتاق ها شامل 153 قطعه شعر است که همه در فاصله بین ماه های تیر تا آذر سال 1390 سروده شده اند. چیزی در این حوالی ، سفر به پایان می رسد؟ ، خواب میدان زمستانی ، مرغ خواب مرغ عقل ، دو روایت از یک تصویر ، به شاعران عرب ، مقصود ...
رهبر معظم انقلاب در چه روزی متولد شد
زندگینامه سید علی حسینی خامنه ای فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید جواد حسینی خامنه ای، در فروردین ماه سال 1318 شمسی برابر با 1358 قمری در مشهد مقدس چشم به دنیا گشود. او دومین پسر خانواده بود و زندگی مرحوم سید جواد خامنه ای هم مانند بیشتر روحانیون و مدرسان علوم دینی، بسیار ساده: پدرم روحانی معروفی بود، اما خیلی پارسا و گوشه گیر [...] زندگی ما به سختی می گذشت. من یادم هست شب هایی اتفاق می افتاد که در منزل ما شام نبود. مادرم با زحمت برای ما شام تهیه می کرد. [...] آن شام هم نان و کشمش بود. ...
درسی که بعثت پیامبر(ص) به عالمان و حاکمان آموخت
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد حضرت محمد مصطفی(ص) روز 27 ماه رجب در سن چهل سالگی مطابق با 610 میلادی و سال چهلم از عام الفیل به پیامبری مبعوث شد. نجاشی پادشاه حبشه سپاهیانی را به فرماندهی ابرهه برای ویران کردن خانه کعبه فرستاد. چون سپاهیان حبشه تعدادی فیل با خود آورده بودند آن را عام الفیل نامیده اند در قران کریم به این داستان اشاره شده است که خداوند به پیامبر (ص) می فرماید: آیا ندیدی پروردگارت با اصحاب فیل چه کرد؟(ترجمه آیه اول سوره فیل) یکی از اهداف سوره فیل یادآوری خاطره بزرگ نعمت های عظیم خداوند به قریش است تا به آنها نشان دهد که اگر لطف پروردگارت نبود نه آثاری از این کانون مقدس یعنی مکه و کعبه وجود داشت و نه از قریش، شاید از مرکب غرور فرود آیند و به دعوت پیغمبر اکرم(ص) گردن نهند.. . هنگامی که پیامبر گرامی اسلام(ص) این آیات را برای مشرکان مکه خواند احدی آن را انکار نکرد، هرگاه مطلب مشکوکی بود لااقل گروهی اعتراض می کردند و اعتراض آنها مانند سایر اعتراض هایشان در تاریخ ثبت می شد به خصوص اینکه قران با جمله الم تر مطلب را ادا کرده است. 1 در آن روزگار مردم بسیاری از سرزمین ها با بی عدالتی، ظلم و ستم، تبعیض و اختلافات طبقاتی روبرو بودند و با مصائب و مشکلات و خودسری هایی که پادشاهان و حاکمان و روحانیون یهودی و مسیحی و زردشتی برای آنها به وجود آورده بودند دست و پنجه نرم می کردند. در میان بادیه نشینان و قبایل گوناگون عرب نیز دزدی و غارتگری رواج داشت. زنان را به صورت کالا خرید و فروش می کردند. وجود دختران را ننگ می دانستند و آنان را زنده به گور می کردند. گرچه شجاع و مهمان نواز بودند اما از هجوم به دیگران و خانواده حتی برادر خود پروایی نداشتند. چه بسا کوچکترین حادثه سبب می شد سال ها بین دو یا چند قبیله آتش جنگ و فتنه ادامه یابد. بت می پرستیدند، شعر و شاعری در میان آنان رواج داشت و مضامین بسیاری از این اشعار وصف شراب، افتخار به جنگ و حمله و آدم کشی و هوسرانی بود. حضرت محمد(ص) چهل سال از عمر خویش را در زمان جاهلیت و در میان قبایل متجاوز بی فرهنگ گذرانده و امین لقب یافته بود اکنون خویشتن را در آستانه مسئولیت شگرف می دید. در ایام نزدیک بعثت بیشتر اوقات از شهر و جنجال دور می شد هرسال یک ماه در کوه حرا به عبادت می پرداخت در آن ماه هر مستمندی نزد او می رفت او را طعام می داد و چون یک ماه سپری می شد پیش از این که به خانه خود باز گردد به کعبه می رفت و طواف می کرد. چون سال بعثت رسید محمد(ص) به کوه حرا رفت. به هنگام مبعث جبرئیل نزد او آمد و گفت: بخوان، گفت: چه بخوانم. جبرئیل گفت: بخوان به نام پروردگارت که آفرید. 2 در مدت 23 سال پیامبر بزرگوار(ص) با تحمل رنج ها و سختی ها و استقامت و پایداری در برابر آزار و اذیت و شرکت در جنگ هایی که بت پرستان و منافقان و مخالفان در مکه و مدینه براه انداختند با عرضه نمودن آیات شریفه قران مجید که بر قلب مبارکش نازل می شد چنان دگرگونی و تحولی در مردم ایجاد کرد که نه تنها اعراب بادیه نشین بلکه مردم سرزمین های دور از هر رنگ و نژاد و مذهب امت واحده ای تشکیل دادند که روز به روز شعاع نورانی آن پر رونق تر و افزون تر شده و خواهد شد. مولای متقیان حضرت علی بن ابی طالب (ع) ره آورد عظیم بعثت پیامبراسلام(ص) را این گونه بیان می فرماید: حال به نعمت های بزرگ الهی که به هنگام بعثت پیامبر (ص) بر آنان فرو ریخت بنگرید، که چگونه اطاعت آنان را با دین خود پیوند داد؟ و با دعوتش آنها را به وحدت رساند؟ چگونه نعمتهای الهی بالهای کرامت خود را بر آنان گستراند، و جویبارهای آسایش و رفاه برایشان روان ساخت؟ و تمام برکات آیین حق آنها را دربرگرفت؟ در میان نعمتها غرق گشتند، و در خرمی زندگانی شادمان شدند، امور اجتماعی آنان در سایه قدرت حکومت اسلام استوار شد، و در پرتو عزتی پایدار آرام گرفتند، و به حکومتی پایدار رسیدند، پس آنان حاکم و زمامدار جهان شدند، و سلاطین روی زمین گردیدند، و فرمانروای کسانی شدند که در گذشته حاکم بودند، و قوانین الهی را بر کسانی اجرا می کنند که آنها مجریان احکام بودند، و در گذشته کسی قدرت درهم شکستن نیروی آنان را نداشت، و هیچ کس خیال مبارزه با آنان را در سر نمی پروراند. 3 شایسته است عالمان با ایمان و حاکمان دوستدار ملت و مجری قانون در زندگی، ساده زیستن و رفتار پسندیده و حسن خلق را معیار و ملاک قرار دهند و به عدل و داد رفتار نمایند. به طور قطع زندگی کردن همانند انبیاء و ائمه علیهم صلوات ا... غیر ممکن است. اما گام برداشتن در مسیر رسیدن به قله هدایت امکان پذیر می باشد. می توان به یاد ناتوانان و فقیران بود و در جهت بهبود زندگی آنها قدم برداشت. از هم نشینی با زراندوزان خودداری کرد و توصیه و سفارشی هم برای سوء استفاده آنان ننمود و از خودپسندی و ارعاب و غرور اجتناب کرد. پیامبر گرامی اسلام می فرماید: دو دسته از مسلمانان هرگاه اصلاح شوند مسلمانان همه درست می شوند و هرگاه فاسد شوند مسلمانان هم فاسد می شوند گفتند ای پیامبر خدا این دو دسته کیانند؟ فرمود عالمان و حاکمان. در اصول کافی از پیامبر (ص) نقل گردیده است که فرمود: خدایا! به نان ما برکت ده و میان ما و آن جدایی مینداز، که اگر نان نبود، نه می توانستیم روزه بگیریم، نه نماز بخوانیم و نه دیگر واجبات پروردگار خویش را به جا آوریم. 4 حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمود: مردم، فقیر، محتاج، گرسنه و برهنه نگشتند مگر در اثر گناه توانگران 5 ما ظلمی نظیر ظلمی که در مورد قرآن کرده ایم در مورد سیره پیغمبر و ائمه اطهار کرده ایم. وقتی می گویند پیغمبر (ص)چنین بود، می گوئیم: او که پیغمبر بود، یا وقتی می گویند علی(ع) چنین بود، می گوئیم: او که علی بود، تو ما را با علی(ع) قیاس می کنی؟! ما را با پیغمبر(ص) قیاس می کنی؟! ما را با امام جعفر صادق(ع) قیاس می کنی؟! آنها که از آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند؟! و چون ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند دیگر به ما مربوط نیست، کار پاکان را قیاس از خود مگیر. گاهی یک تک مصراع ضررش برای یک ملت صد بار از وبا و طاعون بیشتر است. از آن تک مصراع های گمراه کننده در دنیا یکی همین است: کار پاکان را قیاس از خود مگیر. البته این تک مصراع از نظر گوینده اش یک معنا دارد و در میان ما معنایی دیگر رایج است. ما می خواهیم بگوئیم کار خود را قیاس از پاکان مگیر، این را با این تعبیر می گوئیم: کار پاکان را قیاس از خود مگیر. 6 از جمله مسائلی که می توان از سیره رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار آموخت این که نباید از هر سرمایه و پولی در تبلیغ دین استفاده کرد. معمولاً افرادی یافت می شوند که مثلا صدها میلیون تومان خرج تاسیس و احداث و یا ترمیم و تعمیر حسینیه، مسجد، مدرسه و درمانگاه می کنند یا در روزهای عزاداری و یا اعیاد مذهبی مبالغی جهت تهیه و توزیع غذا و شربت و شیرینی هزینه می نمایند. اما به عنوان نمونه معادل چند برابر آن وجه از پرداخت مالیات خودداری و یا از راههای مختلف با ظاهرسازی سوء استفاده وگران فروشی و رانت خواری می کنند و این از وظایف عالمان و امیران به معنای عام است که ضمن مبارزه با فقر و ناتوانی مردم جامعه خود را گرفتار رفتار و کردار این گروه ننمایند. از دیگر نکاتی که سزاوار است بدان عنایت و توجه داشت این که نباید از هر وسیله نامشروع و یا جعل حدیث و یا نقل روایات دروغ و غیر صحیح برای پیشبرد اهداف دینی و مقدس استفاده کرد. من می خواهم یک مسجد بسازم، برای خودم که نمی خواهم بسازم. واقعا هم در مسجد ساختن هدف نا مقدسی ندارم. من جزء کسانی هستم که بانی شده ام در فلان محل که مسجد ندارد مسجدی ساخته بشود که در آنجا مردم بیایند نماز بخوانند، مجالس وعظ تشکیل بشود، بچه ها بیایند دستورهای دین را یاد بگیرند و جلساتی باشد. این مسجد مصالح می خواهد، گرفتاریهای دیگر دارد، اشکالات اداری ممکن است پیدا کند، و از مردم نیز باید پول گرفت. حالا یک آدم اهل خیر پاشنه گیوه را ور کشیده برای اینکه کار این مسجد را درست کند. نزد کسی می رود، یک حرفی می زند که هر جور هست از او پول در بیاورد، چهار تا دروغ می گوید ولی بالاخره پنج هزار تومان پول برای مسجد در می آورد. دو تا دروغ به یک نفر دیگر می گوید، چهار تا تملق و چاپلوسی نسبت به دیگری می کند که شما چنین هستید، چنان هستید، ما به شما از قدیم ارادت داریم، خواب دیدم که داشتید در بهشت کله معلق می زدید، حتما هم چنین چیزی هست. ده هزار تومان هم از این می گیرد. پنجاه هزار تومان از یکی دیگر می گیرد. حال این را ما چه می گوییم؟...این مطلب قبلا در ذهن خودم مکرر آمده بود، همین امروز که باز تفسیر المیزان را در همین زمینه مطالعه می کردم دیدم ایشان(علامه طباطبائی) ادب تبلیغ نبوت را که از قرآن استنباط کرده اند - که به طور کلی چه آدابی را همه انبیاء و از جمله رسول اکرم رعایت می کردند - از جمله همین مطلب را ذکر کرده اند که هرگز انبیاء در سیره و روش خودشان، برای رسیدن به حق از باطل استفاده نمی کنند، برای رسیدن به حق هم از خود حق استفاده می کنند... 7 آری این سیره پیامبر مکرم اسلام (ص) و ائمه طاهرین(ع) نجات بخش بشر و هدایت گر انسانها در زندگی است هر گاه عالمان و حاکمان به حق و انصاف گرایند و در جهت تحقق روش و شیوه زندگی رسول اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) تلاش کنند بی تردید جامعه نمونه مدنی که مورد تاکید آن بزرگواران بود به وجود خواهد آمد و آن جمله مشهور امام علی(ع) که فرمود شما نمی توانید چون امامتان زندگی کنید ولی مرا به وسیله خویشتن داری و تلاش و پاکدامنی واستواری کمک کنید در این صورت اهداف جامعه اسلامی محقق خواهد شد به امید آنچنان روز. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- تفسیر نمونه ، جلد 27.چاپ 1366. صفحه 342-341 2- بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی ، استاد محمد رضا حکیمی. صفحه 21 و 22 3- نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی(ره)، فرازی از خطبه 192، صفحه 283 -282 4- الحیاه ، استاد محمد رضا حکیمی. ترجمه احمد آرام، جلد ششم، صفحه 195 5- همان، گزارشی درباره جلد سوم تا ششم 6- سیری در سیره نبوی، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری. انتشارات صدرا. صفحه 30 7- همان، صفحات 106و 107 و 108 و 109 ...
روانشناسی شخصیت محمدرضا پهلوی /محمد رضا پهلوی در سفر ی که هر گز بازنگشت!!!
، طاق است ، او را جفت نباشد و هزار سال عمر می کند و چون نزدیک به مردن رسد ، سه روز قبل از موت ، هیزم بسیار جمع کرده ، بر سر هیمه نشیند ، و نزدیک هزار سوراخ در منقار اوست ، شروع به خواندن می کند ، و هر گونه آواز از منقار او بیرون آید ، و جمیع وحوش و طیور آن صحرا نزد آن مرغ جمع شوند ، بعضی از آواز او مدهوش شوند و برخی بمیرند . و چون وقت فوتش در رسد ، بال و پر بر هم زند ، و آتشی از بال او بجهد و به هیزم ...
نبود نقد و رکود ادبیات خراسان
بزرگ و کوچک در دربار شاهان و نقد و بررسی اشعار و نیز توجه به ضرورتهای تاریخی و اجتماعی رقم خورد. در سالهایی از دوران معاصر نیز که ادبیات ایران بویژه شعر در اوج شکوفایی خود به سر می برد، رونق گرفتن نقد ادبی و نظریه پردازی دربارۀ ادبیات در محافل و مطبوعات فرهنگی ادبی عامل اصلی این شکوفایی بود. امروز نیز اگر از هر کدام از شاعران، ادیبان و دست اندرکاران شعر و ادبیات دربارۀ ضرورت رونق گرفتن ...
غزل، پیشانی شعر است
شاعرانه اش را بیان می کند، اما آن سبکها مخاطب خاصی دارند و معمولاً روح تشنه همه شعر دوستان را سیراب نمی کند. دلیل دیگری که انتخاب قالب غزل می تواند داشته باشد، انس مخاطب و حتی خود شاعر با غزل است. از دیرباز غزلهای بزرگان شعر فارسی چون حافظ و سعدی، زمزمه خلوت و آشکار اهل ادب و دل بوده است. هنوز هم به نظرم پیشانی شعر، غزل است. *شما در سرایش شعر به دنبال زیبایی آفرینی، بیان دغدغه یا ...
نمی داندقفس چقدر تنها می ماند...
کرده است و از این لحاظ حال و هوا و ایجاز داستان هایش به اشعارش نزدیک است. شعرهای رحمتی نیز موجزند، ثبت لحظه هایی خاص از زندگی اند و در آن تلنگرهایی که شاعر گاه به مخاطب می زند و نگاه عادت زده اش را به زندگی به چالش می کشد، باعث استواری شعر است: لحظه هایی که شاید تنها نگاه کشف کننده شاعران و هنرمندان بتوانند آن ها را از میان هزاران لحظه ای که در زندگی می بینیم و از کنارشان می گذریم، جدا ...
دیدار و گفت و گو با دکتر لیلی انور
...، فارسی، ترکی، به صورت مجموعه ای به نام شرق، هزار سال شعر و نقاشی توسط انتشارات دیان سلیر چاپ گردید که در آن لیلی انور ترجمه ی اشعار فارسی را به عهده داشت. او همچنین نویسنده کتابی در مورد زندگانی ملک جان نعمتی است که به مناسبت صدمین سال تولدش در سال 2007 به زبان فرانسه منتشر شد. کتاب ملک جان نعمتی در سال 1388 به زبان فارسی ترجمه شده است. لیلی انور در سال 2009 کتابی به نام Tr ...
گاهی خنده مخاطب، طنزپرداز را دچار غفلت از ایراداتش می کند
موضوعی برای نوشتن انشا داد که من نزدیک به ده صفحه انشا در مورد آن نوشتم. موضوع این بود: چرا کچل ها خوش اقبال اند؟ راستش بعد از نوشتن آن انشا بود که متوجه شدم توانایی خنداندن دیگران را دارم، اتفاقا به انگیزه این خاطره و دینی که به این موضوع داشتم کتاب کی گفته بخت کچلا بُلنده خلق شد و آن را به همت انتشارات مروارید منتشر کردم. عرب امیری درباره سرودن شعر طنز، اظهار کرد: سعدی درباره شعر خود ...
رضا اسماعیلی 20 مقاله را به بازار کتاب آورد
شعر کوتاه است که با مضمون اجتماعی به نظم درآمده و هر یک از آنها بیانگر یکی از موضوعات اجتماعی از دید یک شاعر است. رضا اسماعیلی از شاعران خوش قریحه انقلاب است که عمدتاً او را با سروده های آیینی و انقلابی می شناسند. وی تاکنون آثار متعددی با موضوع محوری شعر، چه به صورت مجموعه سروده و چه در قالب اثری پژوهشی روانه بازار کتاب کرده است که از این جمله می توان به این مریم همیشه و خلوت انس اشاره ...
بزرگ جماعت شعر انقلاب؛ از خاطرت ما را نبر...
در میان شاعران انقلاب اسلامی، برخی از چهره ها در تمام فراز و فرودهای سال های مبارزه و رویارویی با جریانات مخالف و سال های دفاع مقدس همراه با انقلاب قلم زده اند که در این میان نام حمید سبزواری از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این روزها خبرهای خوبی نمی شنویم از شاعری که عمرش را وقف سرودن شعر برای انقلاب کرده است. حمید سبزواری شاعر بیشتر شعرهای انقلابی استاد حمید ...
شهیار قنبری: اول آرتیست شوید، بعد ترانه بنویسید
هنرهای دیگر داشته باشد. بله و به همین خاطر، من در این کتاب از کسانی حرف می زنم که کارشان ترانه نیست. و این سرنخی است که به مخاطب می دهید تا متوجه شود همه چیز صرفاً به دنیای شعر و ترانه محدود نمی شود. شما باید همه را بشناسید. اصلاً اول باید آرتیست بشوید، بعد بروید ترانه بنویسید. برای ترانه نوشتن هم، نخست باید شاعر بود. یک نکته ای که در کتاب درباره اش حرف ...
چه چهره هایی نویسنده رادیو بودند؟
در قالب قصه بود. حسن هنرمندی نیز مدتی نویسنده رادیو بود، مصاحبه هم می کرد. از جمله مصاحبه های معروف او گفت وگو با سعید نفیسی در برنامه صدای شاعر بود که توجه بسیاری از علاقه مندان ادبیات را جلب کرده بود. پیش تر، از سعید نفیسی طی نامه های رسمی تقاضا شده بود هفته ای دو روز بیاید رادیو طرز تلفظ واژه های دشوار را به گویندگان بیاموزد و نویسندگان را برای کار در رادیو آموزش دهد. این واقعه مربوط به قبل از ...
10 چهره دوست داشتنی
محبوبیت پایین نیاورد. * اثرات محبوبیت با اینکه چاوشی هیچ وقت کنسرت برگزار نکرد و همیشه طرفدارانش را در آرزوی شنیدن موسیقی زنده با صدای خودش گذاشت اما این مسئله باعث نشد ذره ای از محبوبیتش کاسته شود. خلاقیت او در آلبوم های مختلف و استفاده از اشعار شاعران نامی، طیف دیگری از موسیقی دوستان را هم با خودش همراه کرد. * بازتاب در شبکه های مجازی او به همان اندازه ...
شعر نوجوان امروز؛ سردرگم میان مرزهای نامعلوم و بلاتکلیف در متن و حاشیه
رودابه حمزه ای، شاعر کودک و نوجوان، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به این موضوع که چرا شعر نوجوان کمتر گفته می شود، گفت: ما شعر نوجوان را به نوعی حذف شده در ترکیب گروه های سنی می بینیم. دلیل این است که نوجوان دیروز با نوجوان امروز ما زمین تا آسمان متفاوت است، ولی ما شاعران خودمان را با این تغییرات عوض نکردیم. نوجوان دیروز ما می توانست با سن 12 تا 17 سال، کار بیرون را انجام ...
بزرگ شعرای انقلاب محتاج دعای خیر است
گروه فرهنگی تیتر یک ؛حمید سبزواری، شاعر متعهد انقلاب اسلامی که اشعار ماندگاری چون سرود خمینی ای امام را خلق کرده است، این روزها در بستر بیماری است. حسین آقاممتحنی، شاعر خراسانی که بیشتر با نام ادبی اش حمید سبزواری شناخته می شود، نامی جدایی ناپذیر از ادب انقلاب اسلامی به شمار می رود. شاعری مبارز و انقلابی که با سرودن بسیاری از سرودهای ابتدای انقلاب نام خود را به عنوان بزرگ شاعر انقلاب به ثبت ...
وصیت نامه حمیدرضا شکارسری
حمیدرضا شکارسری است که چاپ اول آن حدودا هفت سال پیش توسط نشر علم در تیراژ 1650عدد و 128 صفحه به چاپ رسید . همانطور که از نام آن پیداست گزیده ای از شعر های مذهبی است و با مروری ساده می توان فهمید تجربه نوشتاری شاعری شیعه را بر دوش می کشد. باید توجه داشت به علت عدم حضور موضوعی واحد، سخت است نام کتاب را بر آن گذاشت و به همان نام مجموعه بسنده می کنیم. شاعر در مقدمه مجموعه با چند جمله درشت و ...
کتاب باران خاطرات منتشر می شود/ گفتگوی شاعرانه با 54 چهره
به گزارش خبرگزاری پانا، این شاعر و ادیب با بیان اینکه این مجموعه شعر با عنوان باران خاطرات؛ زیر چتر 75 سالگی آماده نشر می شود، اضافه کرد: این کتاب در برگیرنده گفتگو های شاعرانه با 54 شاعر است که در اصطلاح ادبی اخوانیات نامیده می شود. گفتگوی شاعرانه با ابتهاج، اخوان ثالث، دانشور، آذرخشی، صبور، خائفی و دیگران امامی از چهره های ادبی و شعر ایران در این کتاب نیز نام برد و گفت: از ...
فارسی، زبان فرهنگ و ادب
دگرگونی و تحول می شود و طبیعی است کشورهای فاقد این حرکت های فکری و عملی، نیاز به خلق واژگان جدید ندارند. زیرا چیزی نمی آفرینند. برای مثال، در زبان فارسی هنوز اشعار هزار سال پیش مانند سروده های سنایی، منوچهری، دقیقی و فردوسی به همان آسانی فهم می شود که اشعار شاعران کنونی و یا حتی می توان گفت که فهم آنان از آثار ادبی معاصر هم آسان تر است. این امر از آن روست که جامعه به لحاظ فکری و خلق آثار جدید در ...
دیوان مینای شیرازی اثرماندگارسلطانعلی خان مینای زند
شوری داشت. تحصیل قلیل کرده و قدری از اوقات صرف نوکری نموده، در حدود سال 1280 به رکاب شاهزادۀ نامدار حسام السلطنه در خراسان پیوست و در خدمات جزئیه مناسبه منسوب شد. بعد از آن دیگر ملاقاتش نکرده تا در 1295 با لباس فقر به کرمانشاهان آمد. مجدداً منظور نظر مرحمت گردید. حکم شد که ترک کسوت فقر گوید و در جرگۀ چاکران ملتزم گردد . مینا از جرگۀ شاعران بازگشتی است که غث و سیمین به وفور در شعر او دیده ...
بنفشه حجازی: سرقت محتوا بیشتر از کتابسازی ما را تهدید می کند/ 30 سال کتابسازی کرده ام!
وجود دارد در واقع چیزی که برای دیگران مضر تلقی می شود ممکن است برای من مفید باشد. به نظر من مفید در این جا یک بحث و مفهوم نسبی است. بنابراین چیزی به عنوان مفید و مضر در بحث کتاب را قبول ندارم. مثلا کتاب بوف کور از دیدگاه من یک کتاب مفید است البته خیلی اعتقاد دارند که این کتاب برای مثال ذبیح الله منصوری یکی از نویسندگانی است که کتاب هایی در حوزه داستان های تاریخی نوشته که باعث جلب توجه ...
کاکایی و عبدالملکیان؛در مجله شعر
موافقت از این و آن گرفتن می گذراند. علیرضا قزوه نیز در ادامه این بخش از مجله شعر در مقاله ای بلند به بررسی بایسته های جریان ادبیات و شعر انقلاب اسلامی پرداخته و موضوعاتی مانند بسیج برای پژوهش های ادبی، پرورش نسل های جوان، باور داشتن به شاعران به عنوان بخشی از مجریان فرهنگی حاکمیت در کنار پشتیبانی از نشر را در رابطه مورد توجه قرار داده است. در بخش دست خط این شماره از مجله شعر ...
دوردست های فاصله
شاعر شجاعی است. او هیچ وقت از تکرار در شعرهایش بیمی نداشته و بی هراس از نق نق های شاعران خرده گیر، از تکرار کلام ساده من دوستت دارم (در شعر سه کلمه)، ملکوتی می سازد... چیرگی او در لحن ترانه گوی بی هراس شعرهاست و توجهی هوشمندانه که به تکرارها و بازی با کلمات دارد. مونولوگ های دراماتیک هم یکی دیگر از خاصه های شعر اوست که لحنی یگانه و مهر نام او خورده، به شعرش می بخشد و محور اصلی بسیاری از شعرهایش است ...
خودی سیّال
. ** مجموعه مدایح بی صله طی دوره ای طولانی از 1357 تا نیمه 1369 سروده شده است. *** در دوره هایی از شعر شاملو- عمدتا تا مقطع انقلاب- انسان خاص او دگرگونه انسانی است که شاعر به آن بُعدی حماسی می دهد. 1) نمی توانم زیبا نباشم/ مدایح بی صله/ احمد شاملو 2، 3، 4) پس آنگاه زمین سخن نگفت/ مدایح بی صله/ احمد شاملو 5، 6) جهان را که آفرید/ مدایح بی صله/ احمد شاملو 7، 8) زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی درانتی/ هدی ندایی فر/ ص2 9) در آستانه/ از دفتر در آستانه/ احمد شاملو ...
رهایی از بردگی بازنمایی
اثر مادام دواستال، در باب سنجش ادبیات بر حسب روابط آن با نهادهای اجتماعی را که در سال 1800 منتشر شد، غالبا به منزله مانیفستی به منظور اطلاق تازه ای از ادبیات به شمار می آورند. با این همه بسیاری از منتقدان رفتاری را پیش گرفته اند که گویی صرفا یک اسم با اسمی دیگر جا عوض می کند و بر این منوال برآنند تا میان رویدادها و جریان های سیاسی، به معنای تاریخی شان از یک سو و مفهوم غیر زمانمند ادبیات از سوی ...
خبر نداشتن از حال من بهانه توست
هشت سال پیش، روز 15 اسفند سال 86، درست زمانی که مردم خود را برای آغاز سال نو آماده می کردند، خبری ناگوار جامعه ادبی کشور را با بهت همراه کرد. خبر چنین بود: احمد عزیزی، شاعر آیینی به کما رفت. احمد عزیزی که در سال 37 در سرپل ذهاب به دنیا آمد، از جمله شاعران خوش قریحه در قطار شعر انقلاب است که تاکنون از او سروده های بسیاری منتشر شده است که عمده آنها در موضوعات آیینی است. عزیزی در مثنوی صاحب ...