سایر منابع:
سایر خبرها
وظایف پنج گانه منتظران مصلح جهانی
عقیق : حجت الاسلام سید علی هاشمی نژاد، امام جمعه باغملک، با بیان این که بهترین اعمال در پیش خداوند متعال انتظار فرج است، اظهار داشت: در تفکر اهل تشیع و تسنن انتظار منجی عالم بشریت به عنوان یک اصل قطعی پذیرفته شده، و در آیین دینی شیعیان از مقوله انتظار به عنوان یکی از برترین اعمال یاد شده است. شناخت و معرفت به امام زمان(عج) وی به بیان وظایف منتظران مصلح جهانی حضرت مهدی موعود(عج ...
برای به نتیجه رسیدن کارها در شرق اصفهان باید وحدت داشت
ای منتظر هستند تا با استفاده از این کار وحدت را ازبین ببرند واگر کسی این کار را کرد فردای قیامت باید پاسخگو باشد . امام جمعه هرند گفت اگر مسئولین روزها وشبها به این مردم خدمت بکنند باز هم کم خدمت کرده اند وتوفیق کسانی پیش درگاه خداوند متعالی زیاد است که به این ملت بی منت خدمت کنند. وی به مسئولین بخش جلگه وهرند توصیه کرد تا زمانی که سرکار هستی خدمت کنید تا در اینده تاسف ان ...
نظر علمای اهل سنت درباره زیارت قبور
مردان به طور اجماع مستحب است در گذشته زیارت قبور نهی شده بود. پس نسخ شد به دلیل فرمایش پیامبر(صلی الله علیه وآله) که فرمود: در گذشته شما را از زیارت قبور نهی می کردم; ولی اکنون آنها را زیارت کنید . رسول خدا(صلی الله علیه وآله) همواره به سوی بقیع می رفت و می فرمود: سلام به شما ای سرزمین گروه مومنان! به خواست خدا به شما خواهیم پیوست. خدایا اهل بقیع غرقد را بیامرز! و روایت شده که حضرت فرمود: قبور ...
نقش عذرخواهی در استحکام روابط اجتماعی
شناختی که از خود دارد، دست از بهانه تراشی و بهانه جویی بردارد و با پوزش از خدا یا افراد جامعه ای که در حق ایشان ظلم و ستمی روا داشته و حقی را ناحق کرده، خود را در مسیر احسان قرار دهد. هرگاه شخص، عذر بخواهد خود را در معرض احسان الهی و مردم قرار داده است و از برکات احسان خود و جامعه برخوردار و بهره مند می شود. ● کاری نکن تا پوزش بخواهی انسان نباید کاری کند که مجبور به عذرخواهی شود. اگر کارهای ...
مقابله با استکبار تقابلی قرآنی و جزء خط قرمزهاست/ حمایت باطنی رهبری از تیم مذاکره کننده
شناخت سه عامل مربی، تربیت شونده و آفت هایی که در مسیر تربیت قرار دارد، گفت: اگر مربی وصل به بارگاه حق باشد و مجرای نور خدا قرار گیرد و انسان مرده دلی را احیا کند و عبد گریزپایی را به موطنش برگرداند و با خدایش آشتی دهد، این خود فردی است که کار پیغمبری می کند. صدیقی ادامه داد: تفاوت خداوند با چنین مربیانی این است که خداوند تربیت کننده خود را، خود آفریده است؛ می داند چه موجودی است، چه ظرفیت هایی ...
ذکر خدا قلب را زنده می کند/ ذکر یعنی انرژی گرفتن از خدا
مرده دل؟ این کسی که می خواهد زندگی کند، چقدر از حیات برخوردار است؟ چقدر به انرژی حیات متصل است؟ چقدر دارد از منبع انرژی و نور، دریافت می کند؟ انسان برای زندگی بهتر باید به منبع انرژی، حیات و نور متصل باشد و خداوند متعال در برنامۀ دینی اش برای مردم طرحی را ریخته و دستوراتی را داده که انسان ها به مرور زمان به این مرکز و منبع حیات متصل می شوند و اتصالشان به پروردگار عالم بیشتر خواهد شد. و ما ...
دوستت را در این سه خصلت امتحان کن!
اجتماع و از جمله نعمت های بزرگ الهی به حساب آورد که خداوند نیز به آن عنایت خاصی دارد، تا آنجا که می فرماید: ... وَاذْکُرُوا نِعْمَهَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً ... (آل عمران / 103)؛ به یاد آرید نعمت های خداوند را که دشمن یکدیگر بودید و او میان دل های شما الفت ایجاد کرد و به برکت نعمت او برادر شدید. ...
تو حاجیه ای هستی که حجش 4 سال به طول انجامید
می شود؟ در لباس های کوتاه و نازک و روسری های باز، موهای آرایش شده و صورت های عجیب و غریب فضایی. حالا بنگر چه کسی در بند اسارت است؟ تو یا اینان یا من که در بند اندوهم که چرا آن زمان طفل بودم. اکنون تو از همه آدمیان دنیا، رهاتر و آزادتری، تو پرواز را بارها تجربه کردی. عشق تاوان دارد خواهرم و تو و همرزمان خواهر و برادرمان به جان و دل خریدید. خواهر عزیزم؛ سرت ...
پایداری امام راحل و تداوم حرکت او ریشه در تفکر توحیدی دارد
است که جان مرده را زنده می کند و انسان فرشی را عرشی می سازد. وی تاکید کرد: البته باید دقت داشت که پیغمبر و امام، خالق بشر نیستند و ربوبیت خدا این است که خدای متعال، تربیت شونده خودش را خود آفریده و به ظرفیت های وی آگاه است و می داند برای احراز ظرفیت باید به چه اموری دسترسی پیدا کند و چه آسیب هایی بر سر راه اوست که باید برطرف کند. صدیقی این چنین نتیجه گیری کرد که انسان باید اول رب را ...
نماز جمعه پایگاه حاکمیت و معنویت امت اسلامی است
هرکس ایمان به خدا و روز آخرت دارد بر عهده اوست حضور در نماز جمعه و در سخن دیگری امام صادق (ص) فرمودند جمعه به این دلیل نامیده شده است برای اینکه خدای متعال در این روز امر فرمود امت اسلامی جمع شوند برای دریافت فرمان ولایت رسول الله و جانشینان پیامبر، بنابراین ائمه ما به حضور مردم در نماز جمعه توصیه های زیادی فرموده اند. عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: نماز جمعه پایگاه حاکمیت و ...
آموزش و تربیت مهمترین و اثرگذارترین عامل زندگی آدمی شمرده می شود
پاک سرشت و نمونه، آن را از همه ی نظام های تربیتی متمایز و برجسته می سازد که به مواردی اشاره می نماییم: 1-22. الاهی بودن در تربیت دینی همه ی تصمیم گیری ها و فعّالیت ها بر اساس شریعت الاهی طرّاحی شده و اهداف تربیت به نحوی تعیین می شوند که تحقّق آن ها انسان را به خداوند متعال نزدیک سازد. پرورش انسان خدا محور، متفکّر و تزکیه شده، از جمله اهداف تربیتی است، همه بر اساس مکتب تربیتی ...
از انکار و تحریف تا تخریب و تحقیر در پرونده مهدی ستیزی!
به گزارش قدس آنلاین، شناخت دشمن و راه های او برای ضربه زدن یکی از رموز موفقیت و خنثی سازی تلاش هایش است، این مسئله وقتی در حوزه باور و ارزش های دینی وارد می شود ضرورتی دوچندان می یابد، از این رو، در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو هیئت مدیره انجمن مهدویت حوزه علمیه قم و مولف کتاب هایی همچون نقش مردم در انقلاب جهانی حضرت مهدی (ع ...
وقتی هنر با قرآن عجین می شود
است؟ جیم: البته همه آیات قرآن جالب و سازنده است آیات رحمت، بشارت و انذار بهشت و جهنم، آیات امید بخش و بیم دهنده همه بسیار تکان دهنده و موثر است اما مبحث توبه و برگشت انسان به خدا در هر شرایطی تاثیرگذارترین آیات قرآن برای من است که خداوند انسان را در هر مرحله و شرایطی می پذیرد و می بخشد. سین:حرف و سخن پایانی امیر حسین(ماشاالله) سخنی چیست؟ جیم: هر چه داریم از مسجد ...
جریان شناسی سلفی گری معاصر
اند که همه کاره، خدا است. اما در همین قرآن صراحتاً آمده است که نسبت داده است به حضرت عیسی (ع) که فرمود: انی اخلق، من دارم خلق می کنم و اذ تخلق، خداوند می فرماید و زمانی که تو خلق کردی. پس برخی از کارهای تکوینی را خداوند به احترام اولیا الله اجازه داده است که اولیاالله به صورت موجبه جزئیه در عالم تصرف کنند. خب وقتی قرآن این را گفته، وقتی که آدم ها می آمدند پیش حضرت عیسی (ع) می گفتند بچه ...
نقد اباحه گری به بهانه بسنده انگاری پاکی دل برای نجات
أَعْمَالِکُمْ وَ إِنَّمَا یَنْظُرُ إِلَی قُلُوبِکُمْ؛ خداوند به صورت ها و اعمال شما درنمی نگرد، بلکه دل های شما را می بیند. این روایت نشان می دهد که انسان ها در کنار صورت ظاهر و رفتار، دارای باطن اند و آن چه به آنان ارزش می دهد، چگونگی باطن و دل های آنان است. این نمونه ها به خوبی نشان می دهد که سلامت و پاکی دل و باطن، جای گاه بس ویژه ای از نگاه آموزه های دینی دارد. 3. ضرورت سلامت ...
70 گناهی که زبان مرتکب می شود
شهدای ایران : خداوند در قرآن کریم به نعمت زبان اشاره فرموده و می فرماید: ؛الرَّحْمنُ ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ ، خَلَقَ الْإِنْسانَ ، عَلَّمَهُ الْبَیانَ زبان عمده ترین وسیله ای است که مردم به کمک آن با یکدیگر ارتباط فکری برقرار می کنند و ایجاد تفاهم و انتقال مفاهیم از طریق زبان صورت می گیرد. در یک جمله زبان ملاک ارزش و معرف شخصیت انسان و ترازوی عقل اوست. حضرت علی علیه السلام می فرماید: المرءُ مخبوء ...
محسن تنابنده: به قطارِ در حال حرکت سنگ می زنند
سالمی نیستند. در گینس، برخی ایده پردازی ها، به شکل مطلوبی صورت گرفته؛ از جمله حضور دوقلوها که دو برادر را مدام به اشتباه می اندازند و همین گره افکنی های داستان را منجر می شود یا دقت به قاب بندی هایی که در طراحی آنها به نقاط طلایی کادر توجه شده که کمتر در یک فیلم تجاری نمونه اش را داریم. مثل اول و آخر فیلم که دوربین بالا می آید یا نمایی از دو پنجره که بهمن و بیک در چارچوب پنجره ایستاده ...
تاثیر زیارت امام رضا در نشاط روحی و روانی زائران
مافیها ؛ دو رکعت نماز در دل شب نزد من از دنیا و آنچه در آن است، ارزنده تر و دوست داشتنی تر است. حضرت صادق(ع) می فرماید: اگر مردم از فضیلت شناخت خداوند متعال آگاه بودند، چشمان خود را به بهره های مادی که خداوند به دشمنانش بخشیده نمی دوختند و دنیای آن ها در نظرشان از چیزی که زیر پالگد می کنند، بی ارزش تر بود و از شناخت خداوند چنان لذت می بردند که گویا پیوسته در باغ های بهشت با دوستان خدا، همنشین و ...
سه گروه از زنان هستند که عذاب قبر را از آنها بر می دارند
برابر یکی از نعمت های خداوند قابل مقایسه نیست. عده ای از پیامبر پرسیدند که شما با اعمال خودتان به بهشت می روید یا نیاز به رحمت خدا دارید؟ پیامبر فرمود: من هم نیاز به رحمت الهی دارم. پیامبر سه بار این جمله را تکرار کردند. رحمت خداوند در قیامت برای کسانی است که از دنیا دست خالی نرفته باشند. حضرت موسی سوال کرد که اگر کسی گرسنه ای را سیر کرد، پاداش او چیست؟ خطاب شد: من فردای قیامت فرمان می ...
از غیبت بپرهیزید زیرا که غیبت بدتر از زناست
.... زیرا که مرد زنا می کند و بعد توبه می نماید خداوند هم توبه اش را قبول می کند ولی صاحب غیبت آمرزیده نمی شود مگر اینکه آن کسی را که غیبت او را کرده از او راضی شود و حضرت رسول فرمود: در شب معراج بر گروهی گذشتم که رویشان را با ناخنها می کندند از جبرئیل پرسیدم که اینان چکاره اند؟ گفت: ایشان کسانی هستند که غیبت مردم را می کردند. ...
وصف مشهد و قم از زبان کیکاوس پسر فتحعلی شاه قاجار در سال 1254ق
رضا(ع) به ده سرخ رسید، در وقتی که به نزد مأمون ملعون می رفت6 گفت: یابن رسول الله! ظهر شده است نماز نمی کنید؟ پس فرود آمد و آب طلبید. گفتند: آب همراه نداریم. پس به دست مبارک خود زمین را کاوید، آن قدر آب جوشید که آن حضرت و هر که همراه آن حضرت بود وضو ساخت، و اثرش تا امروز باقی است. چون داخل سناباد شد پشت مبارک را گذاشت به کوهی که دیگ ها از آن می تراشند، و فرمود که خداوندا! نفع ببخش به این کوه و برکت ...
مردم به اعمال مداح هم نگاه می کنند/آقا فرمود مجالستان خالی از موعظه نباشد
...> من همین را می خواهم بگویم که این مسئله در مورد ما مداحان نیز صدق می کند کار بد از هر کسی بد است ولی از ما بدتر است چون ما مداح امام حسین و منتسب به این خاندان هستیم. مداحی فقط خواندن نیست مردم فقط به خواندن ما نگاه نمی کنند به اعمال ما هم نگاه می کنند این را هم باید توجه داشته باشیم . برای همین است که امام صادق فرمود: کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا زینت ما باشید ما را زشت نکنید ...
جریان تروریسم تکفیری امنیّت و صلح جهانی را تهدید می کند / تلاش برای تشکیل امت واحده اسلامی
است که فرمود: لن یزال المؤمن فی فسحة من دینه مالم یصب دماً حراماً (صحیح بخاری، ج 4، ص 188) و در حدیث متواتر دیگر از رسول خدا(ص) آمده است: المسلم من مسلم المسملمون من لسانه و یده (صحیح مسلم، ج 1، ص 48) بنابراین آیات و روایات، دین اسلام برای برقراری عدل و ایجاد امنیت جانی و مالی برای همة مردم آمده است و تنها با کسانی جنگ و ستیز دارد که با مردم در جنگ و ستیز باشند و به امنیت جانی و مالی ...
فرهنگ مهمانی خدا(1) بیاییم فرهنگمان را اصلاح کنیم
محمد جواد عسکری سعی کنیم از منظری صحیح به ماه رمضان نگاه کنیم در این ماه مبارک رمضان سعی بر این داریم تا با بیان برخی باید ها و نبایدها و برخی نکات قابل تأمل کوتاه به اصلاح فرهنگ برخورد با ماه مبارک رمضان بپردازیم . ان شاء الله ماحصل این کوشش ، اصلاح فرهنگ خود ، خانواده و جامعه مان در قبال ماه مبارک باشد .و در نتیجه رضایت باری تعالی را به دنبال داشته باشد . لذا در هر شماره به ذکر باید ها و نبایدهایی می پردازیم که با توجه و رعایت آنها از مهمانی خدا نهایت لذت و بهره برداری را ببریم .مسلما تغییر منظر و از منظر صحیح نگاه کردن ، باعث می شود تا انسان رفتار مناسبی در قبال موضوعات از خودش بروز بدهد و این نهایتا باعث اصلاح فرهنگ می شود . اینکه انسان از موضوعی خوشش بیاید یا ناراحت شود برمی گردد به منظر او به طرز تفکر او . گاهی فکر می کنیم فلانی می خواهد ما را اذیت کند یا به هر صورتی می خواهد ما را پیش دیگران خوار کند البته ما اینطور فکر می کنیم . و در واقع اینطور نیست .لذا هر کاری که آن بنده خدا بکند از منظر ما صحیح نیست و در واقع قصدش اذیت کردن است ولو اینکه ما را به مهمانی دعوت کند . منظر ما در اصل مشکل دارد . تا منظر ما اصلاح نشود هر برنامه ای از جانب او مشکل دار است .برای برخورد صحیح برای فرهنگ صحیح باید منظرمان را اصلاح کنیم . در کتاب معانی الاخبار مرحوم شیخ صدوق (ره)آمده است: شخصی بنام سعد، از امام باقر علیه السّلام روایت نموده و گفت: هشت تن در محضر آن بزرگوار بودیم و در باره رمضان صحبت می کردیم، حضرت فرمود: نگوئید این رمضان و نگوئید رمضان رفت، و رمضان آمد! زیرا رمضان نامی از نامهای خداوند عزّ و جلّ می باشد. نمی آید و نمی رود، آنکه می آید و می رود زائل و نیست شونده است، بلکه بگوئید: شهر رمضان (ماه رمضان) یعنی شهر اضافه گردیده به اسمی که نام خداست، ماهی که قرآن در آن ماه نازل گردید، و خداوند آن را حجّت و محلّ شادمانی برای اولیاء خود قرار داده است. غیاث بن ابراهیم گوید: امام صادق علیه السّلام از پدر بزرگوارش از جدّش روایت نموده که فرمود: حضرت علیّ صلوات اللَّه علیه فرمودند: نگوئید رمضان، بلکه بگوئید شهر رمضان چون شما نمی دانید رمضان چیست!... و از پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله روایت شده که این ماه رمضان نامیده شده، زیرا یرمض الذّنوب است یعنی گناهان را می سوزاند (می آمرزد) . منظر ما به مهمانی خدا چیست ؟از چه زاویه ای به ماه مبارک نگاه می کنیم ؟ از شنیدن کلمه رمضان چه حالتی به خود می گیریم؟خوشحال می شویم یا ناراحت . واقعا از اینکه وارد ماه مبارک شده ایم ابراز خوشحالی می کنیم؟یا خوشحالی ما از رفتنش بیشتر است؟ آیا آنقدر منظر صحیح داریم که از بودن در ماه مبارک احساس شادی و شعف داشته باشیم ؟ یا فقط و فقط گرسنگی و تشنگی آن را می بینیم؟ واین منظری نادرست به ماه مبارک است. ابلیس که می خواهد بنی بشر را از مسیر خدایی دور کند دائم منظرهای ناجور تولید می کند فکرهای غلط. و آدم ضعیف هم که حوصله فکرکردن و تأمل کردن به خود نمی دهد همین افکار را در مخیله ی خود قرار می دهد.غافل از اینکه وارد ماه مبارک شدن صرفا با هیکل مادی وارد شدن و چیزی نخوردن نیست . هر چند خداوند متعال به همه نظرمحبت دارد. در واقع وقتی کسی وارد ماه مبارک شد تمام جنبه هایش وارد می شود . فلانی وارد ماه مبارک شد اما همه ی فکرش اذیت شدن است . من دارم اذیت می شوم . کی تمام می شود ؟ خسته شدم .شاید این جملات را به زبان نگوید اما در مخیله اش دارد داد می زند که : خدایا خسته شدم ! خدایا طاقت ندارم !... به هرکس هم که می رسد می پرسد : چند روز دیگر از ماه مبارک مانده ؟ و وقتی می شنود مثلا 20 روز ،قلباً ناراحت می شود . همه ی این ها برمی گردد به منظری که ما به ماه مبارک داریم .آیا واقعا ماه مبارک رمضان ماه اذیت شدن است ؟یا ...؟ فکر ما در مورد ماه مبارک چگونه است ؟ از شنیدن کلمه رمضان شاد می شویم یا ناراحت ؟ برای ما این یک ماه، یک ماه ریاضت است یا یک ماه مهمانی ؟ در چند شماره ای که در خدمت شما هستیم سعی می کنیم به این مهم بپردازیم تا نتیجه کار اصلاح منظر و تغییر فرهنگ برخورد با ماه مبارک به دنبال آن باشد . طوری شود که منتظر آمدنش باشیم و از رفتنش هم ناراحت شویم . مثل رفتاری که اهلبیت (ع) داشتند . ان شاالله ادامه دارد... محمد جواد عسکری ...
توصیه به تقوی و رعایت قانون باعث همدلی بیشتر می گردد
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد واعظ و گوینده و امام جمعه موفق کسی است که سخنانش جامعه را امیدوار کند و بر اساس دستورات اسلام مردم را به تقوی، عدالت و احسان دعوت نماید و بنا به گفته مرحوم استاد الهی قمشه ای حتی با دشمن هم نکو خلق و با صفا باشد و با شفقت و مسالمت رفتار کند تا دشمن را دوست گرداند و او از ما صلح و صفا و مهربانی بیاموزد مگر کسی که به خاطر خدا دوستی، با ما دشمنی و عداوت داشته باشد 1 چند روز بعد از جشن حضور که مورخ 24/3/94 در تالار شهید پاک نژاد یزد برگزار شد و دکتر علی جنتی و سیدمحمد میرمحمدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار یزد از سخنرانان در آن همایش بودند امام جمعه یکی از مناطق شهرستان یزد در خطبه های نماز با اشاره به جشنی که به عنوان سالگرد پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در یزد برگزار شده بود، تصریح کرد: حضور برخی در این مراسم غیر قابل انتظار بود و برخی دیگر در این مراسم با بیان مسائل و درخواست های نامشروع هویت روشن شده خود را بیشتر آشکار کردند.!! وی افزود: مسئولان، مدیران دستگاه های امنیتی و انتظامی باید در مقابل کسانی که در استان حاشیه سازی می کنند واکنش نشان دهند و اجازه ندهند مجلسی البته با جمعیتی بسیار کم و هدایت شده از یک نهاد آموزشی تشکیل شود که افرادی در تقابل با ارزش های نظام صف آرایی و عملکرد دولت قبل را تخریب و خلاف نظر دستگاه قضا صحبت کنند و یا خواستار آزادی کسانی شوند که خسارت های جبران ناپذیری را به این مردم و نظام زدند. 2 واعظ و گوینده ای که از تریبون رسمی آن هم در جایگاه با عظمت و قابل احترام نمازجمعه سخن می گوید و مواردی را نامشروع قلمداد می کند به طور قطع با معنی و مفهوم (مشروع) کاملاً آشنا است یعنی به مخاطبان القاء می کند درخواست ها و گفته های سخنرانان مورد نظر وی در آن همایش طبق شرع و اسلام نبوده است! چون نگارنده این سطور از افرادی بود که به عنوان روزنامه نگاری مستقل مطالبی را در آن جلسه اعلام نمود و عیناً در شماره 416 در همین ستون تحت عنوان نویسنده و خبرنگار باید امین، مطلع و منصف باشد چاپ و منتشر گردید لازم می داند مواردی را به اطلاع امام جمعه محترم برساند و نکاتی را تذکراً یادآور گردد. آیا واقعاً درخواست از مقامات مسئول برای رسیدگی به وضع معیشت معلمان، از بین بردن تبعیضات حقوقی فرهنگیان شاغل و بازنشسته با کارمندان دیگر ادارات، گران نکردن نان، مردم را در سفرهای استانی بدنبال ماشین های صدها میلیون تومانی دولتمردان ندواندن، سپاس از مسئولان دولت یازدهم که جو آرامش را بر جامعه حاکم نموده و در زمینه سلامت توفیقاتی کسب کرده اند، هم چنین با احترام یاد کردن از تلاش دلسوزان انقلاب و فعالان سیاسی و بازگو نمودن تقاضای بسیاری از رای دهندگان به دکتر روحانی تا برای رفع حصر معترضان انتخابات سال 88 تلاش نماید و یا حضار بر اساس دستور پیامبر گرامی اسلامی(ص) در ماه مبارک رمضان برای آزادی اسرا دعا کنند، در این صورت چه موضوع نامشروعی مطرح گردیده است؟ آیا هر کس می تواند به زعم خود اعمال و گفتار فردی را که با سلیقه سیاسی وی مخالف است غیر مشروع بنامد آن هم در جایگاه نمازجمعه !!؟ حمایت کنندگان در آینده باید درباره عملکرد رییس دولتی که خود را پاک ترین دولت تاریخ ایران می دانست پاسخگو باشند. دولتی که تاکنون دو نفر از معاونانش به علت ارتکاب تخلفات متعدد مالی و اداری به زندان افتاده اند یا پرونده بعضی دیگر در حال بررسی است، با این همه آمار و ارقام نجومی و شگفت انگیز ارتشاء، اختلاس، سوء استفاده های کلان، دروغگویی های آماری رییس دولت، تورم و گرانی های کمر شکن، بی توجهی به مصوبات مجلس شورای اسلامی، راه انداختن بگم بگم های مشمئز کننده، بکار بردن ادبیات غیرفاخر، برکناری بعضی از وزرا و مدیران عالی رتبه اجرایی در یک چشم به هم زدن و ناگهانی و ده ها مورد از کارهایی که سال ها باید بگذرد تا خرابکاری های آن ترمیم یابد. آیا در هیچ یک از خطبه های آن امام جمعه این گونه امور مورد انتقاد قرار گرفته است؟ آیا در آن 8 سال جز تعریف و تمجید در بعضی از سخنرانی ها چیز دیگری درباره مسئولان عالی اجرایی استان گفته شد؟ وقتی از هاله نور سخن به میان آمد، دهها نفر با استفاده از بیت المال به نیویورک رفتند و به سیر و سیاحت پرداختند، از همه مهم تر وقتی کارهای دولت را به امام زمان (عج) منتسب نمودند، وجه مربوط به یارانه را پول امام زمان نامیدند، صدها میلیون تومان به حساب بعضی از نهادهای تبلیغی از جمله دفتر بعضی از ائمه جمعه واریز شد، آیا بحثی از کارهای غیر مشروع به میان آمد؟ اما در تاریخ جراید یزد به ثبت رسید که مدیر مسئول آیینه یزد به علت اعتراض از عملکرد مدیران وقت استان به خاطر تعطیل کردن مدارس و ادارات و به صف کردن بسیاری از دانش آموزان دبستانی و راهنمایی و دبیرستانی و عده ای از کارمندان، در خیابان ها هنگام سفر ریاست جمهوری و دواندن مردم به دنبال ماشین های هیات دولت، در یک روز دو تذکر غلاظ و شداد از مدیریت وقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد دریافت نمود و از ورود آیینه به استانداری و بعضی از ادارات هم جلوگیری کردند. ضمناً در تاریخ صدا و سیمای یزد نیز ثبت و ضبط شد که شب قبل از ورود اعضای دولت سابق به شهر دارالعباده یکی از ائمه جمعه در تلویزیون ظاهر شد و به منظور تشویق شهروندان برای تجمع در خیابان ها و جایگاه سخنرانی از مهمان نوازی مردم یزد سخن به میان آورد اما داستان مردم شهر انبار و فرمایش مولای متقیان حضرت علی (ع) را فراموش کرد بازگو کند اما این نشریه بنا به رسالت روزنامه نگاری با دلسوزی و علاقه مندی که برای انقلاب داشته و دارد، شرح ماجرا را به ثبت رساند و مشکلات را تحمل کرد خلاصه آنکه عملکرد دولت قبل خود عامل تخریب خودش بوده است. گرچه به قول یکی از انقلابیون با سابقه و مورد احترام فساد در دولت گذشته همانند کوه یخی است که قله های آن تاکنون نمایان شده است!!. آیت ا... یثربی رییس حوزه علمیه کاشان در پاسخ به سوالی درباره اختلاس های دولت گذشته گفت: واقعا اسباب تاسف و سرافکندگی و شرمساری است. شرایط به گونه ای شده که انگار هر کس دستش به هر جایی می رسید برمی داشت. کسانی را می شناسم که سال 84 یا 85 به اینجا می آمدند که ما واسطه شویم برای دو میلیون وام. الان خبر می رسد که همین ها چندین برج در تهران دارند! این گونه افراد هستند که تلاش می کنند فردی را برای نمایندگی معرفی کنند تا بتوانند به این فعالیت ها ادامه دهند. 3 راقم این سطور در سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب و قبل از اخذ مجوز برای چاپ نشریه طی نامه هایی از تخلف بعضی از مسئولان انتقاد می نمود. به طور مثال چرا زمین چند صد متری گرفته بودند یا از اتومبیل های ادارات استفاده شخصی می نمودند یا حین کار اداری ادامه تحصیل می دادند یا چرا بعضی را زودتر از موعد مقرر بازنشست و یا به سفارش و توصیه این یا آن بر خلاف ضابطه عمل می کردند ؟ گاه این روش نه تنها مشکلات زیادی برای نویسنده که پرونده اش را به این دلایل به دادگاه فرستادند بوجود می آورد بلکه مورد عیب جویی و یا تمسخر عده ای هم قرار می گرفت. نه تنها آیینه یزد بلکه هر نشریه ای در دوران هر دولتی باید وظیفه و رسالت خود را انجام دهد از کار مفید و اثرگذار و خیر دولتمردان تقدیر و ستایش نماید اما از رشوه خواری، زمین خواری، اختلاس و فروش فرودگاه و کارخانه های دولتی با بهای اندک یا از غارت وجه اسکله نفت بنویسد. خوشبختانه قوه قضاییه عزم را جزم کرده است که برابر با قانون بنا به وظیفه ای که برعهده دارد از تضییع بیت المال و سوء استفاده عده ای زراندوز و متجاوز به حقوق مردم جلوگیری نماید و مجرمان و متخلفان و سوء استفاده کنندگان را به سزای اعمالشان برساند. لازم است خطیب نماز جمعه به مردم و مسئولان ادارات و نهادهای دولتی تذکرات لازم را بدهد و ضمن تشکر و سپاس از نیروهای امنیتی و انتظامی بخواهد امنیت مکان های برگزاری مراسم و جلساتی را که مجوز کسب نموده اند تامین نمایند و قانوناً جلوی نیروهای خودسر را بگیرند و اگر برگزار کنندگان مراسم یا مدعوین هم بر اساس تعهدی که سپرده اند احیاناً سخنی ناروا گفتند یا اقدامی بر خلاف قانون انجام دادند از طرف مقامات ذی ربط اقدام لازم مبذول گردد. به امید آن که مسلمانان با آگاهی هر چه بیشتر و عمیق تر از عمل به تعالیم ارزنده و عالیه اسلام بهره ببرند و روز به روز صفا و صمیمت و برادری و همدلی بین آنها افزون گردد. حسن ختام مقاله به درج ترجمه خطبه ارزشمند پیامبر گرامی اسلامی(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان که به منظور آماده ساختن یاران خویش برای استقبال از این ماه مبارک ایراد فرمود اختصاص می یابد باشد که مورد استفاده خوانندگان آیینه قرار گیرد. ای مردم ! ماه خدا با برکت، آمرزش و رحمت به سوی شما روی می آورد، این ماه برترین ماه ها است، روزهای آن برتر از روزهای دیگر و شب های آن بهترین شب ها است لحظات و ساعات این ماه بهترین ساعات است. ماهی است که به میهمانی خدا دعوت شده اید و جزو کسانی قرار گرفته اید که مورد اکرام خداوند هستند. نفس های شما همچون تسبیح، خوابتان چون عبادت، اعمالتان مقبول، و دعایتان مستجاب است. بنابراین با نیت های خالص و دل های پاک از خداوند بخواهید تا شما را در روزه داشتن و تلاوت قرآن در این ماه توفیق دهد، زیرا بدبخت آن کسی است که از آمرزش الهی در این ماه بزرگ محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی خویش در این ماه به یاد گرسنگی و تشنگی رستاخیز افتید، بر فقراء و بینوایان خود بخشش کنید، پیران خویش را گرامی دارید، به خردسالان رحمت آورید، پیوند خویشاوندی را محکم سازید. زبان هایتان را از گناه باز دارید، چشمان خویش را از آنچه نگاه کردنش حلال نیست بپوشید، گوش های خویش را از آنچه شنیدنش حرام است فرا گیرید. بر یتیمان مردم شفقت و محبت به خرج دهید، تا با یتیمان شما چنین کنند... 4 مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- صحیفه کامله سجادیه، شرح دعای 44 2-یزد آوا، 29/3/94 3- سایت انتخاب، 8/4/94 4- تفسیر نمونه ، جلد اول، صفحه 463 ...
تازه ترین فتاوی رهبری درباره اینترنت، ماهواره، تحصیل در دانشگاه مختلط، خلوت با نامحرم، جادوگری، قمه زنی ...
...> 455٫ بنا بر احتیاط، گرفتن اجرت در برابر تراشیدن ریش، حرام است. تعریف موسیقی و غناء حرام 456٫ هر نوع خوانندگی و نوازندگی که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه و شهوترانی سوق دهد لهوی مضل عن سبیل الله بوده و حرام می باشد. ملاک حرمت موسیقی 457٫ هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی مضلّ عن ...
درسی که بعثت پیامبر(ص) به عالمان و حاکمان آموخت
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد حضرت محمد مصطفی(ص) روز 27 ماه رجب در سن چهل سالگی مطابق با 610 میلادی و سال چهلم از عام الفیل به پیامبری مبعوث شد. نجاشی پادشاه حبشه سپاهیانی را به فرماندهی ابرهه برای ویران کردن خانه کعبه فرستاد. چون سپاهیان حبشه تعدادی فیل با خود آورده بودند آن را عام الفیل نامیده اند در قران کریم به این داستان اشاره شده است که خداوند به پیامبر (ص) می فرماید: آیا ندیدی پروردگارت با اصحاب فیل چه کرد؟(ترجمه آیه اول سوره فیل) یکی از اهداف سوره فیل یادآوری خاطره بزرگ نعمت های عظیم خداوند به قریش است تا به آنها نشان دهد که اگر لطف پروردگارت نبود نه آثاری از این کانون مقدس یعنی مکه و کعبه وجود داشت و نه از قریش، شاید از مرکب غرور فرود آیند و به دعوت پیغمبر اکرم(ص) گردن نهند.. . هنگامی که پیامبر گرامی اسلام(ص) این آیات را برای مشرکان مکه خواند احدی آن را انکار نکرد، هرگاه مطلب مشکوکی بود لااقل گروهی اعتراض می کردند و اعتراض آنها مانند سایر اعتراض هایشان در تاریخ ثبت می شد به خصوص اینکه قران با جمله الم تر مطلب را ادا کرده است. 1 در آن روزگار مردم بسیاری از سرزمین ها با بی عدالتی، ظلم و ستم، تبعیض و اختلافات طبقاتی روبرو بودند و با مصائب و مشکلات و خودسری هایی که پادشاهان و حاکمان و روحانیون یهودی و مسیحی و زردشتی برای آنها به وجود آورده بودند دست و پنجه نرم می کردند. در میان بادیه نشینان و قبایل گوناگون عرب نیز دزدی و غارتگری رواج داشت. زنان را به صورت کالا خرید و فروش می کردند. وجود دختران را ننگ می دانستند و آنان را زنده به گور می کردند. گرچه شجاع و مهمان نواز بودند اما از هجوم به دیگران و خانواده حتی برادر خود پروایی نداشتند. چه بسا کوچکترین حادثه سبب می شد سال ها بین دو یا چند قبیله آتش جنگ و فتنه ادامه یابد. بت می پرستیدند، شعر و شاعری در میان آنان رواج داشت و مضامین بسیاری از این اشعار وصف شراب، افتخار به جنگ و حمله و آدم کشی و هوسرانی بود. حضرت محمد(ص) چهل سال از عمر خویش را در زمان جاهلیت و در میان قبایل متجاوز بی فرهنگ گذرانده و امین لقب یافته بود اکنون خویشتن را در آستانه مسئولیت شگرف می دید. در ایام نزدیک بعثت بیشتر اوقات از شهر و جنجال دور می شد هرسال یک ماه در کوه حرا به عبادت می پرداخت در آن ماه هر مستمندی نزد او می رفت او را طعام می داد و چون یک ماه سپری می شد پیش از این که به خانه خود باز گردد به کعبه می رفت و طواف می کرد. چون سال بعثت رسید محمد(ص) به کوه حرا رفت. به هنگام مبعث جبرئیل نزد او آمد و گفت: بخوان، گفت: چه بخوانم. جبرئیل گفت: بخوان به نام پروردگارت که آفرید. 2 در مدت 23 سال پیامبر بزرگوار(ص) با تحمل رنج ها و سختی ها و استقامت و پایداری در برابر آزار و اذیت و شرکت در جنگ هایی که بت پرستان و منافقان و مخالفان در مکه و مدینه براه انداختند با عرضه نمودن آیات شریفه قران مجید که بر قلب مبارکش نازل می شد چنان دگرگونی و تحولی در مردم ایجاد کرد که نه تنها اعراب بادیه نشین بلکه مردم سرزمین های دور از هر رنگ و نژاد و مذهب امت واحده ای تشکیل دادند که روز به روز شعاع نورانی آن پر رونق تر و افزون تر شده و خواهد شد. مولای متقیان حضرت علی بن ابی طالب (ع) ره آورد عظیم بعثت پیامبراسلام(ص) را این گونه بیان می فرماید: حال به نعمت های بزرگ الهی که به هنگام بعثت پیامبر (ص) بر آنان فرو ریخت بنگرید، که چگونه اطاعت آنان را با دین خود پیوند داد؟ و با دعوتش آنها را به وحدت رساند؟ چگونه نعمتهای الهی بالهای کرامت خود را بر آنان گستراند، و جویبارهای آسایش و رفاه برایشان روان ساخت؟ و تمام برکات آیین حق آنها را دربرگرفت؟ در میان نعمتها غرق گشتند، و در خرمی زندگانی شادمان شدند، امور اجتماعی آنان در سایه قدرت حکومت اسلام استوار شد، و در پرتو عزتی پایدار آرام گرفتند، و به حکومتی پایدار رسیدند، پس آنان حاکم و زمامدار جهان شدند، و سلاطین روی زمین گردیدند، و فرمانروای کسانی شدند که در گذشته حاکم بودند، و قوانین الهی را بر کسانی اجرا می کنند که آنها مجریان احکام بودند، و در گذشته کسی قدرت درهم شکستن نیروی آنان را نداشت، و هیچ کس خیال مبارزه با آنان را در سر نمی پروراند. 3 شایسته است عالمان با ایمان و حاکمان دوستدار ملت و مجری قانون در زندگی، ساده زیستن و رفتار پسندیده و حسن خلق را معیار و ملاک قرار دهند و به عدل و داد رفتار نمایند. به طور قطع زندگی کردن همانند انبیاء و ائمه علیهم صلوات ا... غیر ممکن است. اما گام برداشتن در مسیر رسیدن به قله هدایت امکان پذیر می باشد. می توان به یاد ناتوانان و فقیران بود و در جهت بهبود زندگی آنها قدم برداشت. از هم نشینی با زراندوزان خودداری کرد و توصیه و سفارشی هم برای سوء استفاده آنان ننمود و از خودپسندی و ارعاب و غرور اجتناب کرد. پیامبر گرامی اسلام می فرماید: دو دسته از مسلمانان هرگاه اصلاح شوند مسلمانان همه درست می شوند و هرگاه فاسد شوند مسلمانان هم فاسد می شوند گفتند ای پیامبر خدا این دو دسته کیانند؟ فرمود عالمان و حاکمان. در اصول کافی از پیامبر (ص) نقل گردیده است که فرمود: خدایا! به نان ما برکت ده و میان ما و آن جدایی مینداز، که اگر نان نبود، نه می توانستیم روزه بگیریم، نه نماز بخوانیم و نه دیگر واجبات پروردگار خویش را به جا آوریم. 4 حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمود: مردم، فقیر، محتاج، گرسنه و برهنه نگشتند مگر در اثر گناه توانگران 5 ما ظلمی نظیر ظلمی که در مورد قرآن کرده ایم در مورد سیره پیغمبر و ائمه اطهار کرده ایم. وقتی می گویند پیغمبر (ص)چنین بود، می گوئیم: او که پیغمبر بود، یا وقتی می گویند علی(ع) چنین بود، می گوئیم: او که علی بود، تو ما را با علی(ع) قیاس می کنی؟! ما را با پیغمبر(ص) قیاس می کنی؟! ما را با امام جعفر صادق(ع) قیاس می کنی؟! آنها که از آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند؟! و چون ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند دیگر به ما مربوط نیست، کار پاکان را قیاس از خود مگیر. گاهی یک تک مصراع ضررش برای یک ملت صد بار از وبا و طاعون بیشتر است. از آن تک مصراع های گمراه کننده در دنیا یکی همین است: کار پاکان را قیاس از خود مگیر. البته این تک مصراع از نظر گوینده اش یک معنا دارد و در میان ما معنایی دیگر رایج است. ما می خواهیم بگوئیم کار خود را قیاس از پاکان مگیر، این را با این تعبیر می گوئیم: کار پاکان را قیاس از خود مگیر. 6 از جمله مسائلی که می توان از سیره رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار آموخت این که نباید از هر سرمایه و پولی در تبلیغ دین استفاده کرد. معمولاً افرادی یافت می شوند که مثلا صدها میلیون تومان خرج تاسیس و احداث و یا ترمیم و تعمیر حسینیه، مسجد، مدرسه و درمانگاه می کنند یا در روزهای عزاداری و یا اعیاد مذهبی مبالغی جهت تهیه و توزیع غذا و شربت و شیرینی هزینه می نمایند. اما به عنوان نمونه معادل چند برابر آن وجه از پرداخت مالیات خودداری و یا از راههای مختلف با ظاهرسازی سوء استفاده وگران فروشی و رانت خواری می کنند و این از وظایف عالمان و امیران به معنای عام است که ضمن مبارزه با فقر و ناتوانی مردم جامعه خود را گرفتار رفتار و کردار این گروه ننمایند. از دیگر نکاتی که سزاوار است بدان عنایت و توجه داشت این که نباید از هر وسیله نامشروع و یا جعل حدیث و یا نقل روایات دروغ و غیر صحیح برای پیشبرد اهداف دینی و مقدس استفاده کرد. من می خواهم یک مسجد بسازم، برای خودم که نمی خواهم بسازم. واقعا هم در مسجد ساختن هدف نا مقدسی ندارم. من جزء کسانی هستم که بانی شده ام در فلان محل که مسجد ندارد مسجدی ساخته بشود که در آنجا مردم بیایند نماز بخوانند، مجالس وعظ تشکیل بشود، بچه ها بیایند دستورهای دین را یاد بگیرند و جلساتی باشد. این مسجد مصالح می خواهد، گرفتاریهای دیگر دارد، اشکالات اداری ممکن است پیدا کند، و از مردم نیز باید پول گرفت. حالا یک آدم اهل خیر پاشنه گیوه را ور کشیده برای اینکه کار این مسجد را درست کند. نزد کسی می رود، یک حرفی می زند که هر جور هست از او پول در بیاورد، چهار تا دروغ می گوید ولی بالاخره پنج هزار تومان پول برای مسجد در می آورد. دو تا دروغ به یک نفر دیگر می گوید، چهار تا تملق و چاپلوسی نسبت به دیگری می کند که شما چنین هستید، چنان هستید، ما به شما از قدیم ارادت داریم، خواب دیدم که داشتید در بهشت کله معلق می زدید، حتما هم چنین چیزی هست. ده هزار تومان هم از این می گیرد. پنجاه هزار تومان از یکی دیگر می گیرد. حال این را ما چه می گوییم؟...این مطلب قبلا در ذهن خودم مکرر آمده بود، همین امروز که باز تفسیر المیزان را در همین زمینه مطالعه می کردم دیدم ایشان(علامه طباطبائی) ادب تبلیغ نبوت را که از قرآن استنباط کرده اند - که به طور کلی چه آدابی را همه انبیاء و از جمله رسول اکرم رعایت می کردند - از جمله همین مطلب را ذکر کرده اند که هرگز انبیاء در سیره و روش خودشان، برای رسیدن به حق از باطل استفاده نمی کنند، برای رسیدن به حق هم از خود حق استفاده می کنند... 7 آری این سیره پیامبر مکرم اسلام (ص) و ائمه طاهرین(ع) نجات بخش بشر و هدایت گر انسانها در زندگی است هر گاه عالمان و حاکمان به حق و انصاف گرایند و در جهت تحقق روش و شیوه زندگی رسول اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) تلاش کنند بی تردید جامعه نمونه مدنی که مورد تاکید آن بزرگواران بود به وجود خواهد آمد و آن جمله مشهور امام علی(ع) که فرمود شما نمی توانید چون امامتان زندگی کنید ولی مرا به وسیله خویشتن داری و تلاش و پاکدامنی واستواری کمک کنید در این صورت اهداف جامعه اسلامی محقق خواهد شد به امید آنچنان روز. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- تفسیر نمونه ، جلد 27.چاپ 1366. صفحه 342-341 2- بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی ، استاد محمد رضا حکیمی. صفحه 21 و 22 3- نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی(ره)، فرازی از خطبه 192، صفحه 283 -282 4- الحیاه ، استاد محمد رضا حکیمی. ترجمه احمد آرام، جلد ششم، صفحه 195 5- همان، گزارشی درباره جلد سوم تا ششم 6- سیری در سیره نبوی، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری. انتشارات صدرا. صفحه 30 7- همان، صفحات 106و 107 و 108 و 109 ...
راز برتری قرض الحسنه بر صدقه
ارحام بیست و چهار. علاوه بر این، امام صادق (ع) روایت کرده اند که: رسول خدا (ص) روزی بر منبر بالا رفت و به حمد و ثنای خدا پرداخت و فرمود: ای مردم! حاضران شما به غایبان خبر دهند که: آگاه باشید! هر کس وامدار تنگدستی را مهلت دهد، خدای متعال برای هر روزی که به وامدار مهلت داده است، صدقه ای به اندازه تمام آن مال در حق او بنویسد، تا آن روز که وام به تمامی پرداخته شود . همچنین، رسول خدا (ص) می ...
بررسی آسیب شناسانه معضلی به نام آقازادگی / آقازاده ها
عراق به من امکان می دهد قفل سر بسته دهانم را باز کنم و آنچه را رهبران ایران به نام مذهب و خدا بر سر مردم ایران می آورند را افشا سازم. بدانید دیکتاتورهای مذهبی قادر نخواهند بود مانع من شوند. مهمترین خواسته من جدایی دین از حکومت است چرا که تا زمان امام دوازدهم هیچکس نمی تواند به نام خدا و اسلام حکومت را به دست بگیرد انتشار این مصاحبه در رسانه های مختلف، آنچنان تکان دهنده و شگفت انگیز و در انتقاد از ...
خاطرات همسر امام خمینی (ره) از زندگی خصوصی تا سیاسی
مقدر است. آن خوابی که دفعه آخری دیدم که کار تمام شد حضرت رسول امیرالمومنین و امام حسن را در یک حیاط کوچکی دیدم که همان حیاطی بود که برای عروسی اجاره کردند. یعنی شما در خواب خانه ای را دیدید، و بعد از مدتی خانه ای که برای عروسی شما اجاره کردند، همان بود که شما قبلاً در خواب دیده بودید؟ بله، همان اتاق ها با همان شکل و شمایل که در خواب دیده بودم. حتی پرده هایی که بعداً برایم خریدند، همان ...