سایر منابع:
سایر خبرها
امام حسین (ع) فرزند مکتب گفتگوست
عاشورا تجلی عینی آموزه های دینی است؛ لذا همه یاران امام در میدان ابتدا گفت و گو می کنند. کسانی که تن به گفت و گو می دهند، حاضر به معرفی خود و اهدافشان اند؛ آن کسی که با غرور و تکبر رفتار می کند حاضر به معرفی خود نیست و این از منطق امام حسین خارج است. وی با اشاره به سخنرانی زهیر؛ یار امام حسین در عاشورا گفت: دشمنان سیدالشهدا در پاسخ زهیر گفتند چرا اینقدر سخن می گویید!؟ و این منطق آن هاست ...
زمانی که حبیب در شب عاشورا غم زینب(س) را تسلی داد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس ، حبیب بن مُظَهَّر (یا مُظاهر) بن رئاب از قبیله بنی اسد و کنیه او ابوالقاسم بود که چهارده سال قبل از هجرت پیامبر گرامی اسلام(ص) در یمن متولد شد و یکی از اصحاب با وفای امام حسین(ع) در ماجرای قیام حضرت به شمار می آید. حبیب حامل علم منایا و بلایا حبیب همگام با اسمش دوستدار و محب اهل بیت (ع) و محبوب و مورد توجه ایشان بود. نام او همیشه در کنار ...
زندگینامه شهید حجت اله عبداله زاده/نویسنده ای مخلص و از جنس خاک
گمراهی نجات داد و این راه و روش را به ما آموخت که با ظلم و ستم مبارزه کنیم و علیه دشمنان اسلام و انقلاب لحظه ای از پای ننشینیم شکر خدا که این جانب توانستم خدمتی ناچیز به اسلام بکنم که امیدوارم این خدمت های ناچیز قبول حضرت حق بشود انشااله تعالی، لذا دشمنان اسلام و قرآن همیشه درصدد می باشد که علیه مردم بی دفاع ما توطئه و انقلاب اسلامی را نابود کنند که این افرادکور خوانده اند تا ما خدا را داریم موقعی که ...
همسر شهید حججی: محسن آتش به اختیار واقعی بود/ صالحی: شهید حججی خط امام حسین(ع) را تداوم داده است
دینی و اسلامی پیدا شده می توان متدین، انقلابی و جهادی بود و زیست. وزیر فرهنگ و اشاره اسلامی با اشاره به اینکه شهید حججی فرصتی تاریخی برای جوانان ماست، خاطرنشان کرد: این شهید نشان داد می توان در این زمانه همچنان انقلابی، مجاهد و متدین ماند و این پرچم را حفظ کرد. مرگ و شهادت فرصت های دوگانه ای است به این معنی که مرگ فرصتی است که سراغ انسان می آید و شهادت فرصتی است که انسان سراغ آن می رود و ...
امروز ولایت فقیه قطره ای از ولایت حسین (ع) و دارای عطر ولایت علی (ع) است/ فرهنگ شهادت دشمنان نظام اسلامی ...
امتحان قرار دارند. وی با تأکید بر اینکه جوانانی از این امتحان سربلند بیرون می آیند که عاشق خدا بوده و خداوند جوانانی که بنده او هستند را دوست دارند، بیان کرد: امروز نظام اسلامی امانت شهدا است و آنها رفتند که عزت، دین و استقلال در کشور بماند. فرهنگ شهادت دشمنان نظام اسلامی را زمین گیر کرده است امام جمعه موقت تهران بابیان اینکه این امت عاشورایی و کربلایی با تمام هستی از ...
چگونه نهضت عاشورا، در قلب تاریخ پایدار و جاودانه ماند؟
...... حقیقتی بود که حسین (ع) درک می کرد و دیگران درک نمی کردند. استاد مطهری عدم روشن بینی و درک ضعیف عامه و فراموشکاری آنان را یکی از علتهای مهم شهادت امام حسین (ع) می داند. (62) 2. امر به معروف و نهی از منکر حیات و پایداری و قوام جامعه اسلامی منوط به حساسیت مردم نسبت به احکام خدا و نظارت عمومی در امور والیان و مسؤولان و مردم عادی است. به این مسأله مهم اجتماعی از ...
متن خلاصه و کامل قیام حسین علیه السلام اثر ماندگار دکتر سید جعفر شهیدی
خود را در تهران تا درجه دکترا ادامه داد و تا زمان وفاتش بیش از دو دهه استاد دانشگاه تهران بود. وی را با تالیفات ارزشمندی در حوزه تاریخ اسلام می شناسند، تالیفاتی مانند تاریخ تحلیلی اسلام، زندگانی حضرت فاطمه (س)، زندگانی علی بن الحسین (ع، شیرزن کربلا، انقلاب بزرگ و... در این میان کتاب پس از پنجاه سال، پژوهش تازه پیرامون قیام امام حسین (ع) از جمله کتاب های مطرح در تحلیل واقعه عاشورا است که به رخدادی ...
امروز و امشب به روایت امام موسی صدر/ متفاوت ترین ترسیم از آنچه حسین(ع) طراحی کرده بود
را رد کرده بود. بنابراین، امام حسین(ع) به شهادت خواهد رسید و از اول نیز برای کشته شدن آماده شده بود. ولی وقتی دید جنگ از نظر کمی نابرابر است، کوشید بُعد کیفی آن را بالا ببرد، یعنی کوشید از شهادت خود میوه ای بچیند، وجدان امت را بیدار کند، در تاریخ جاودانه شود، عواطف مردم را به جوش آورد، احترام مردم را به سوی خود جلب کند، مظلومیت و بر حق بودن حسین را به مردم نشان دهد تا انقلاب حسین بعد ها پیروز شود ...
نگاه اجمالی به زندگی حضرت امام حسین (علیه السّلام)
من و علی و فاطمه، حسن و حسین را آفرید و آن دو را به خود فرا خواند پس ایشان از خدا فرمانبرداری و اطاعت نمودند. سپس از نور حسین نُه امام را آفرید و آنان را فرا خواند پس آنان او را اطاعت و فرمانبرداری نمودند قبل از اینکه آسمان بنا نهاده شود یا زمین گسترده شود یا هوا یا آب یا فرشتگان یا انسان آفریده شود و ما به علم الهی انواری بودیم که او را تسبیح می گفتیم و از او می شنیدیم. حضرت امام حسین ...
تکاوری که شیر صحرا بود + عکس
مقدم قرار داشت. آبشناسان مانند بسیاری از مردان بزرگ در طول تاریخ، در زمان حیات خویش ناشناخته ماند و پس از شهادتش نیز ابعاد کمی از شخصیت و عظمت روحی او برای افراد جامعه مشخص شد. سرلشکر حسن آبشناسان، عارف شب زنده دار و شیر میدان های نبرد، مقلد صادق و مخلص امام و عاشق ایران، از شهیدانی است که مظلوم و گمنام به سوی حق شتافت و با آگاهی و شناخت عمیق به راه امام و اسلام زندگی کرد. ...
حضرت مسلم (علیه السلام) از دعوت تا شهادت
مقدمه کوفه و جهان اسلام، پس از شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین (علیه السلام) دیگر رنگ عدالت و انسانیت به خود ندید. حُکام بنی امیه هر روز ظلم و فساد را بیش از پیش افزون می کردند. از طرفی با تحمیل صلح ظاهری به امام حسن (علیه السلام) از طرف معاویه (لعنه الله علیه) و اندکی یاران آن امام مظلوم، قدرت بنی امیه و ظلمش به شیعیان بیشتر می شد. مردم، به خصوص شیعیان، از فساد و جور بنی امیه خسته و به ...
آثار قیام اباعبدالله برای بشریت/ امام حسین(ع) حق انتخاب و اختیار برای همه بشریت قائل است
حکومت افشا شد و مردم توانستند موضع گیری مناسبی داشته باشند. ثمره دیگر ، آزادی خواهی همراه با عمل در بین پیروان دین مبین اسلام، است به خصوص در بین کسانی که زیر پرچم اباعبدالله، به عنوان شیعه و عزادار حضرت هستند و به ذلت سازش با قدرت های ظالم تن نمی دهند و همواره درصددند تا آزاد و سربلند زندگی کنند و همان گونه که درمکتب اباعبدالله فراگرفته اند مرگ با عزت را به زندگی همراه با ذلت ترجیح ...
ارزش های شهدا حفظ وبه نسل های آینده منتقل شود/فرهنگ ایثار فکر تهاجم را از ذهن دشمن محو کرد
، اضافه کرد: دفاع مقدّس گنج گران بها و معدن تمام نشدنی است که باید از آن برای تولید فرهنگ غنی و ارزشمند استفاده کرد، باید تجربه دفاع مقدس را برای ساخت یک کشوری مستحکم بکار گرفت . وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) در پیامشان در باره پذیرفتن قطعنامه سازمان ملل برکات دفاع مقدس را چنین بیان می کند ما در جنگ ریشه های انقلاب پر بار اسلامی مان را محکم کردیم، ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ...
سقای "تشنه" لب چگونه رجز می خواند؟
به اسلام سلام رساند و با آن خداحافظی کرد. در این میان حضرت عباس (ع) با دقت و تیزبینی فراوان، مسائل و مشکلات جامعه را دنبال می کرد و از پشتیبانی امام خود دست بر نمی داشت و حمایت بی دریغش را از امام اعلام می داشت. یزید پس از مرگ معاویه برای فرماندار وقت مدینه ولیدبن عقبه نوشت: حسین (ع) را احضار کن و بی درنگ از او بیعت بگیر و اگر سرباز زد گردنش را بزن و سرش را برای من بفرست. ولید با مروان ...
عاشورا چه روزیست؟ (فلسفه عاشورا در سخنان امام حسین (ع))
...> الف احیای مظاهر و نشانه های اسلام اصیل و ناب محمدی ب ا صلاح و بهبود وضع مردم سرزمین های اسلامی ج مبارزه با ستمگران اُموی جهت تأمین امنیّت برای مردم ستمدیده د فراهم ساختن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی اصلاح در امور امت پیامبر امام حسین(ع) ضمن وصیت نامه ای که هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمد بن حنفیه برای وی نوشت ...
مداح اگر بدی کرد مداحی کردن برای امام حسین(ع) را بدنام نکنیم/ مداحی که در مقابل صادق شیرازی ها موضع ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پاسرو ؛ به فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و محرم و صفر نیز با نفس سخنرانان، راویان و مداحان نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده است، به بیانی شیواتر خون 72 تن شهید کربلا درخت اسلام را آبیاری می کند و این درخت همه ساله با نوای هر که در دستگاه حسین(ع) می خواند و تلاش می کند تازه نگاه داشته می شود. ...
حضرت عباس علیه السلام تکیه گاه ولایت/ علمدار کربلا آیه روشن کتاب استقامت است
وجود ندارد که ثابت کند در روز تاسوعا جنگی بین اصحاب امام حسین(ع) و دشمنان اتفاق افتاده باشد یا شخصی از طرفین کشته شده باشد، بلکه طبق تاریخ های معتبر، همه شهدا از جمله حضرت ابوالفضل(ع) در روز عاشورا شهید شدند. دلیل اینکه روز تاسوعا را متعلق به حضرت ابوالفضل(ع) می دانند، چند امر است: 1. روز تاسوعا روزی بود که آب به طور کلی در خیام حرم نایاب شد و عطش، اهل بیت(ع) را بسیار آزار می ...
دشمن در جنگ نرم نفوذ کرده/ شهید حججی نمونه اصحاب آخرالزمانی مهدی (عج) است
جوانان ما که در دل جوانان عالم نفوذ و 6 سال است که در سوریه و عراق، دشمنان سنگرها را از دست داده اند و نگاه رهبری به برکت جهاد و شهادت بر دشمن فائق آمد و دین خدا خالی از حجت نخواهد بود. جوشقانیان با بیان اینکه خدا دینش را حفظ می کند و زمین ارث مستضعفان است، بیان کرد: انقلاب اسلامی به رهبری حضرت روح الله و جانشینش که سکان دار بر حق او است، پرچم عدالت را جلو می برد و وعده های قرآن که ...
شهید حججی راه مبارزه با دشمنان اسلام را برای ما هموار کرد
و مبارزه با باطل و تمام خبیثان ایستاد، تصریح کرد: این شهید با انتخاب خود این راه و مسیر والا و ارزشمند را طی کرد و به درجه شهادت رسید. این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه شهادت شهید محسن حججی تأکید بر وفاداری به اصول ناب اسلامی بود، اضافه کرد: شهادت شهدای مدافع حرم به ویژه شهید محسن حججی ما را به یاد ایثار و رشادت جوانان دوران دفاع مقدس می اندازد. الماسی با تأکید بر اینکه شهید حججی راه مبارزه با دشمنان اسلام را برای ما هموار کرد، اظهار کرد: شهید حججی ها همانند سایر شهدا با خدا معامله کردند و بیرق دار دفاع از حریم اهل بیت (ع) هستند. انتهای پیام/ ...
حضور نماینده تام الاختیار مدیرعامل منطقه آزاد اروند در مراسم غبارروبی گلزار شهدای آبادان
عیسی خزینه پور مدیرکل بازرسی و نماینده تام الاختیار مدیر عامل منطقه آزاد اروند در امور رسیدگی به خانواده شهدا و ایثارگران در معیت امام جمعه آبادان و سایر مقامات اجرایی، نظامی و انتظامی محلی با حضور در گلزار شهدای آبادان و عطر افشانی مزار شهدا نسبت به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس ادای احترام نمودند. وی اظهار داشت: نهضت اسلام و انقلاب اسلامی ایران از ابتدا تاکنون مدیون جانفشانی و ...
جانبازان دفاع مقدس نماز عشق را به حضرت عباس(ع) اقتدا کردند
شهادت بزرگ مردی است که در نهایت ادب و شجاعت، مردانه به میدان رفت و در دفاع از حریم با کرامت اهل بیت(ع) و برادرش امام حسین(ع) جانباز شد و پس از جانبازی نیز تا آخرین نفس ایستاد تا احدی از نیروهای دشمن، به اهل بیت پیامبر(ص) جسارت نکند. جانبازان دفاع مقدس میراث دار حقیقی ارباب وفاداری و ادب، بزرگ جانباز کربلا حضرت عباس علیه السلام هستند و همچون او در دفاع از ناموس سرزمین خود، تا پای جان ...
هیئت؛ کانون تربیت دینی، انقلابی و ولایی است/ شاخص ترین ملاک یک هیئت انقلابی، ولایی بودن است
خدانمایی بود؛ اما گاهی اوقات هدف ما خودنمایی است.از طرفی باید از این فرصت هیئت برای دشمن شناسی و دشمن ستیزی و روشنگری مردم استفاده کرد.بنابر فرموده مقام معظم رهبری هیئت ها نمی توانند سکولار باشند؛ هرکس علاقه مند به امام حسین(ع) است، یعنی علاقه مند به اسلام سیاسی است،اسلام مجاهد و ازجان گذشتن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین این است. این که آدم در یک مجلس روضه یا هیئت عزاداری مراقب باشد که نبادا وارد ...
14 بار در جنگ تحمیلی شیمیایی شدم/ سیره زندگی شهید حججی باید الگوی نسل جوان قرار گیرد
مقدس به نسل های جدید منتقل شده است؟ با وجود فعالیت های زیاد دشمن برای کمرنگ کردن دوران دفاع مقدس این فرهنگ اکنون در جامعه ما زنده است. ما از دشمنان بیرونی جز دشمنی انتظاری نداریم ولی کارشکنی افراد داخلی برای کمرنگ کردن فرهنگ ایثار و شهادت ما را زجر می دهد. در چند ساله اخیر با تقدیم شهدای مدافع حرم در کشور سر و صدای آنچنانی ایجاد نمی شد ولی خداوند شهید حججی را شهید کرد که ما قدر ...
حماسه عاشورا یک مصیبت بزرگ است اما بزرگتر از آن آسیبی بود که به اسلام وارد شد
به عنوان آرمان بزرگ ما در جهت اصلاح بشر بر اساس امنیت و ایمان، امروز در این زمینه آزمایش می شویم. امام جمعه بیرجند با اشاره به ترجمه و تفسیر محتوای زیارت عاشورا افزود: حماسه عاشورای حسینی در زیارت عاشورا یک مصیبت بزرگ است اما بزرگ تر از این مصیبت، آسیبی بود که به اسلام، دین خدا و ناموس حق وارد شد. عبادی بیان کرد: این واقعه به همه آسمان ها و زمین آسیب وارد کرد، کار مسلمان ها ...
درجامعه اسلامی بت ساختن ممنوع است ولو از حاکم اسلامی/ این که مردم در عزاداری، برای ساز و آواز و دهل زدن ...
شفقنا – مصطفی صالحی ؛عضو مجلس خبرگان، معتقد است زمانی که دین در جامعه ابزار شود، اهمیت جان و مال انسان ها کاهش می یابد و مردم نیز هم رنگ جامعه می شوند و امام حسین با قیامش، باطن حکومتی که هیچ اعتقادی به دین و اسلام نداشت و درحال فریب مردم بود را به جهانیان و تاریخ نشان داد و با قیامش وظیفه دین دار را حمایت از دین تا آخرین قطره خون دانست. استاد سطح عالی حوزه علمیه قم می افزاید: هیچ امام ...
آسیب شناسی عزاداری/ حسن حسینی یار
اختصاصی شبکه اجتهاد: نماد سرخ عاشورا و نهضت عظیم کربلا همچون دیگر ارکان مهم دین اسلام از گزندها و نقشه های احتمالی دشمنان قسم خورده مصون نخواهد بود. اگر روایات و احادیث بر این مسئله تاکید می کند که با برپایی هیئت های عزاداری و سوگواری یاد و خاطره سالار شهیدان در دل ها و جان ها زنده شود، درکنارش به این نکته نیز اشاره می کند که چارچوب های شرعی و عرفی این مراسم ها و حرکت ها نیز به طور جدی باید لحاظ ...
گفتاری درباب آسیب شناسی عزاداری/ حسین یاراحمدی
آورنده این دو، ایمان نیاورده بودند در فاصله کمی از رحلت پیامبر اسلام(ص) آخرین چراغ هدایت از خمسه طیبه و کشتی نجات امت را با شیوه ای بسیار ناجوانمردانه و جفا کارانه به شهادت رساندند و آزادی خواهان عدالت طلب را در سوگ ابدی او که گریه برفقدان عدالت و هدایت است به ماتم نشاندند. آن ها با تشکیل مجالس یاد حسین(ع) چراغ هدایت را برافروخته نگه داشتند و با حسن استفاده از محرم و صفر کاری کردند که امام امت(ره ...
نقش الگو در تربیت و ضرورت معرفی شهدا بعنوان الگوی انسان موفق
ابراهیم عزیزی/ میرملاس: نظام تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده [...] ابراهیم عزیزی/ میرملاس: نظام تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده مطالب را مشاهده کند تا با تاسی از آنها، سریعتر و راحت تر به همان نقطه یا دستاورد برسد همه می دانیم که تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده مطالب را مشاهده کند تا با تاسی از آنها، سریعتر و راحت تر به همان نقطه یا دستاورد برسد. به همان میزان که الگو در تربیت اهمیت دارد، بحث مصداق و چگونگی ارائه آن نیز مهم می شود و لذا می بایست تمرکز اصلی بر آن باشد که چه کسی یا چه چیزی با چه خصوصیات و ویژگی هایی واجد الگو شدن می شود و الگو باید چه زمانی و چگونه به متربی عرضه شود تا اثر تربیتی، اثر دلخواه باشد. انسان ها به طور طبیعی به دنبال موفقیت می روند و بسته به برداشت خود از موفقیت، سعی می کنند افراد موفق را پیدا کنند و خودشان را به آنها نزدیک نمایند. اگر نظام تعلیم و تربیت در همین مسیر حرکت کند و در معرفی موفقیت و افراد موفق به آنها کمک کند، عملا به تربیت کمک کرده ولی اگر در این بین قصور و کوتاهی کند، ای بسا موفقیت جور دیگری تعریف شود و فرد موفق کسی باشد که با اهداف مورد نظر فاصله داشته باشد. اشتباه در تبیین الگو برداشت افراد از موفقیت متفاوت است و هرکسی بسته به نوع نگاه خود به زندگی سعی می کند موفقیت را چیزی در نظر بگیرد، در جامعه اسلامی موفقیت تعریفی دارد و در جامعه غیراسلامی و مادی نیز تعریف دیگری. هر کدام از این ها هم نمونه و اسوه هایی دارند که می خواهند جامعه آنها را الگو قرار دهد و مطابق رفتار آنها، رفتار و عمل کند. اینجاست که وظیفه نظام تعلیم و تربیت سنگین می شود و باید با تمام توان در انطباق فرد موفق و خود موفقیت کوشش کند و موانعی که می خواهند در ذهن ها انحراف به وجود آورند و موفقیت را چیز دیگری معرفی کنند را بردارد و نمونه و الگوی عملی برای منظور خود را نیز ارائه کند. اکنون ما صحبت از شهید می کنیم و انتظار داریم شهدا، الگو جامعه قرار گیرند. اینجا باید ابتدا انطباق بین مفهوم موفقیت با عمل شهید ایجاد شود و آنگاه جنبه های مختلف زندگی شهید متناسب با شرایط جامعه و نیاز افراد در سطوح مختلف، استخراج و در معرض دید و انتخاب قرار گیرد. اگر در هریک از این ها خللی باشد در تحقق هدف خلل به وجود می آید. نمی شود نسبت به برداشت جامعه از موفقیت بی تفاوت بود و یا حتی چیزی متفاوت با شهادت و مسیر شهید را موفقیت جلوه داد و انتظار داشت جامعه شهید را الگو انتخاب کند. همچنین نمی شود از الگو بودن شهید صحبت کرد ولی هیچ عمل و اقدام عملیاتی برای دستیابی به آن انجام نداد. قدری به تعریف از موفقیت در جامعه دقت کنید. پول و پولداری، رفاه و آسایش، من و منیت، مدرک، مقام، امکانات و... اگر این ها برای جامعه ای موفقیت محسوب شود، به طور طبیعی جامعه به دنبال نمونه های موفق در همین عرصه ها به راه می افتد و الگوی جامعه افراد پولدار، مرفه، صاحبان نام و نشان و صاحبان مدرک و امکانات و.... خواهد شد. اکنون غایت تحصیل از مهدکودک تا دانشگاه چه چیزی تعریف شده است؟ چقدر نظام تعلیم و تربیت در صدد است برای نیازهای جامعه در حوزه های مختلف رفتاری و عملکردی (دراخلاق، در اعتقادات، در مباحث علمی پژوهشی و...) الگو معرفی کند و چقدر سعی می کند این الگوها، الگوهایی باشند که سرانجامشان ختم به خیر و ختم به شهادت شده است؟ تبلیغ اهداف و ارزش های غربی در جامعه اسلامی! واقعیت آن است که در نظام ما ارزش های نظام سرمایه داری غربی، تبلیغ و ترویج می شود. موفقیت و برخورداری، برخورداری از همان ارزش ها به حساب می آید. برای ارزش های دینی و اسلامی هم الگو ارائه نمی شود (پیدا کردن آن به خود متربی و مردم واگذار می شود) و با الگوهای مغایر با اهداف هم برخوردی نمی شود، اما انتظار می رود که شهید الگوی جامعه قرار گیرد! مگر می شود در جامعه ای چیزهایی که شهید از آنها گذشته و حتی با آنها مبارزه کرده، ارزش باشد و در عین حال، شهادت و شهادت طلبی خشونت محسوب شود و شهید نمونه خشونت طلبی به حساب آید ولی همزمان همان شهید الگو و اسوه هم در نظر گرفته شود؟! وقتی کنکور همه هدف دانش آموزان می شود باید گفت نظام تعلیم و تربیت ما به طور کلی و آموزش و پرورش در هدف گیری (تعریف موفقیت) دچار خطاست. در داخل مدرسه و دانشگاه بعد از قریب به چهل سال هنوز کسب نمره قبولی در کنکور و مدرک تحصیلی، همه هدف دانش آموزان و دانشجویان است و در بیرون از آن دین و دینداری عمل فردی به حساب می آید و حتی دولت و مقامات اجرایی خود را موظف به تحقیق آن نمی دانند. وقتی آزادی به غلط در بی بندوباری تعریف می شود، داشتن مال و ثروت ارزش محسوب می شود و صدا و سیما و دیگر رسانه ها در همین جهت عمل می کنند؛ آن وقت انتظار داریم شهدا، علما و صلحا الگو و اسوه مردم به حساب آیند!؟ لزوم بازبینی نظام ارزش گذاری جامعه تا متربی چیزی را مهم و با ارزش نبیند (موفقیت) برای آن تلاش نمی کند. تا تعریف او از موفقیت با تعریف شهید یکی نشود، نمی تواند نمونه موفق او به حساب آید. باید نظام ارزش گذاری جامعه مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد، باید هدف ها و هدف گذاری ها از نو طراحی شود و باید سعادت دنیا و آخرت هدف نظام تربیتی قرارگیرد و مراتب آن در سنین مختلف روشن و در هر سطح به هدف عملیاتی تبدیل شود و باید نشان داده شود که شهید و شهادت کجای اهداف قرار می گیرد (موفقیت نهایی) آنگاه شهید الگو خواهد شد. ترویج شهید و شهادت یک چیز است، نظام ارزش گذاری چیزدیگر. زنده نگه داشتن یاد شهید و بردن نام شهدا یک چیز است و الگو کردن و الگو بودن شهید چیز دیگر. ما در خوشبینانه ترین حالت کارهایی برای تجلیل و تکریم شهید می کنیم ولی این کارها تا مرحله الگو شدن شهید فاصله زیادی دارد. تعلیم و تربیت برای الگوسازی مطلوب و برای اینکه بتواند شهید را الگو معرفی کند علاوه بر نیاز به اصلاح جهت گیری و اصلاح در اهداف و شیوه ارزش گذاری ها، نیازمند به اصلاح فرآیند و اصلاح ساز و کارهای (مکانیزم) نیز هست. اکنون فرآیند الگو سازی هم با مشکلاتی روبروست. اولاً نسبت به نیازهای مختلف تربیتی جامعه اشراف لازم ندارد و غیر از آن، یافتن الگو را در بسیاری از زمینه ها به خود جامعه و خود متربیان محول کرده است. نظام تعلیم و تربیت در اکثر زمینه ها به صرف دانش نظری و در اختیار قرار دادن مفاهیم و اطلاعات، آن هم در محیط های بسته و کلاس های درس بسنده می کند. همین حالا روند الگو دهی در جامعه حساب و کتاب چندانی ندارد و لذا اگر قرار باشد شهید الگوی رفتاری معرفی شود باید علاوه بر اصلاح ساز و کارها (مکانیزم عمل) یک اصلاح دیگری نیز از مرحله شناسایی نیازها تا عرضه الگو از زندگی شهدا، به عمل آورد تا بر اساس آن مشی شهدا در معرض انتخاب جامعه قرار گیرد. زندگی شهدا، مثل معدن و سنگ معدن ارزشمند است ولی بسیاری از جنبه های آن هنوز شناخته شده نیست و گذشته از آن به همان شکل خام قابل بهره برداری نیست، کما اینکه سنگ معدن اینگونه است. همان طور که سنگ معدن باید استخراج، فرآوری و تبدیل شود تا مورد پذیرش و استفاده قرار گیرد، جنبه های مختلف زندگی شهدا نیز باید فرآوری و به زیور هنر آراسته شود، اما اکنون مسیر تعلیم و تربیت، مسیری غیر از این است. زندگی نامه شهدا، شهادت نامه آنها و وصیت نامه هایشان نیاز به واکاوی و استخراج دارد. مبنای این واکاوی باید نیاز جامعه در زمان ها و مکان های مختلف باشد. باید برای همه نیازها مفهوم سازی کرد و برای مفاهیم، نمونه پیدا کرد. این ها به سازوکار نیاز دارد که متاسفانه تاکنون خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. نقش اعتقاد عملی به مفاهیم ارزشی در الگوسازی مناسب در اینکه چرا تاکنون جهت گیری تعلیم و تربیت به سمت اهداف متعالی اصلاح نشده و چرا فرآیند الگوسازی و الگو دهی هنوز با مشکل مواجه است قطعاً دلایل زیادی وجود دارد که در جای خود قابل بررسی است، اما؛ اینجا باید اعتراف کرد که هنوز کم نداریم کسانی را که در مجموعه نظام تعلیم و تربیت کار می کنند ولی به تعلیم و تربیت اسلامی قائل نیستند.کم نیستند تعداد موثرین عرصه تعلیم و تربیت که تربیت مطلوب را همان تربیت غربی می دانند و همه آمال و آرزوی آنها رسیدن به وضعیتی مثل یا عین آنهاست. متاسفانه در درون نظام تعلیم و تربیت ما و در بین مسئولین، هنوز کم نیستند کسانی که با شهید بیگانه اند و شهادت را سعادت نمی شناسند. افراد وابسته و دلبسته به غرب اعتقادی به تربیت اسلامی و شهید ندارند. در جریان سند آموزش 2030 نمونه هایی از این افراد و شدت اعتقادات و علاقه شان را همگان مشاهده کردند. از این قبیل افراد انتظار زیادی نمی توان داشت، اما در بین کسانی که مخالفت با شهید و شهادت ندارند، نیز داشتن اهتمام و همت به عنوان یک عنصر مهم است. واقعیت آن است که حتی دلسوزان و علاقه مندان نیز تلاش چندانی برای این منظور به عمل نمی آورند و متناسب با این هدف بلند، عمل و رفتار نمی کنند.در درون نظام تعلیم و تربیت و بیرون آن، در حوزه های فرهنگی و غیرفرهنگی و حتی در درون آموزش و پرورش، نه عزم و جدیتّی برای این منظور مشاهده می شود و نه تا به الان سازوکار رسمی و تعریف شده ای شکل گرفته که بخواهد ظرفیت های مختلف را (معلم، متن، محتوی، نشریات، فیلم، عکس، اردوها، فعالیت ها و برنامه ها و....)را به کار گیرد و از آن برای تولید الگو و عرصه مناسب استفاده نماید. تناقض اهداف و الگو بنابراین به صورت خلاصه باید گفت؛ در ضرورت ارائه الگو به جامعه تردیدی وجود ندارد و برای انقلاب اسلامی و متولیان اصلی و دلسوز آن نیز شک و تردیدی نیست که باید شهیدان الگو و اسوه مردم قرار گیرند، اما در این هم نباید شک کرد که نمی شود اهداف را چیزی تعریف کرد (موفقیت) و الگو را چیز دیگر. متاسفانه نظام تعلیم و تربیت ما در کل و آموزش و پرورش به عنوان جزئی از آن، در تعریف موفقیت دچار خطای اساسی است. در حرف و شعار از سعادت و کمال انسانی و قرب به خدا صحبت می کند اما عملا ارزش های نظام سرمایه داری را ترویج می کند (یا حداقل با آنها مقابله جدی نمی کند). خود با دست خود جامعه را اسیر کنکور، مدرک، پول و غیره کرده است (که همه آنها می بایست وسیله می شدند) ولی انتظار دارد شهادت بشود آرمان و آرزو و شهید الگو باشد. مضاف بر آنکه تاکنون هیچ کار درخوری برای استخراج از معدن شهادت و چند صدهزار شهید ایران اسلامی و شهدای دیگر راه اسلام، صورت نداده است. نظام تربیتی ما عملا الگو دهی را به جامعه و فعالان این عرصه واگذار کرده و آنها هم در انتخاب الگو و هم در نحوه ارائه، از مدل های غربی و مرسوم پیروی می کنند. چه باید کرد؟ در یک چنین حالتی برای اینکه بتوانیم شهید و شهادت را الگوی نسل جوان و آحاد جامعه قرار دهیم، باید برگردیم به نظام ارزشی جامعه و ارزش گذاری ها را تغییر دهیم. برای ارزش های مورد نظر فرآیند عملیاتی طراحی نماییم و محل ها و موقعیت های نیازمند به ارائه الگو را شناسایی کنیم. متناسب با نیازها کاوشگر به معدن شهیدان بفرستیم تا آنها رگه ها و مواد معدنی مناسب را بیابند و در اختیار قرار دهند، آنگاه هر قطعه ای از سنگ معدن را به هنرمندانی خاص بسپاریم تا آن را با هنر آمیخته کنند و در قالب های جذاب، محصول فرهنگی، عکس و نوشته و نوشت افزار و غیره به جامعه و نسل جوان عرضه نمایند. درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
شعار قیام حسینی هیهات من الذله است/ روز عاشورا مذاکره در کار نبود
...> نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: شروع جنگ تحمیلی در اول انقلاب اسلامی برای این بود که دشمنان اسلام نگذارند ملتی که از زیر سلطه آمریکا و رژیم پهلوی نجات پیدا کرده است، به عنوان یک الگو در جهان معرفی شود و با تحت فشار قرار دادن ایران سعی کردند که دوباره ما را به دوران ذلت برگردانند، اما مردم و نیروهای نظامی ما با تأسی از عاشورای حسینی، گفتند که محال است ما زیر بار ذلت برویم. موسوی ...
اولین شهید دفاع مقدس ایلام کیست؟
درآمده و فرماندهی اطلاعات عملیات سپاه ایلام را عهده دار شده بود . دقایقی از آتش دشمن کاسته می شود و فرصتی برای استراحت پیش می آید، روح الله به همراه همرزمانش در جویباری که در آنجاست غسل شهادت می کنند و سپس دقایقی را با خود خلوت می کند و کنار سنگر مشغول نوشتن بر روی تکه مقوایی (جعبه خمپاره) می شود. آخرین دست نوشته سر دار رشید اسلام شهید شنبه ای ،لحظاتی قبل از شهادت که بر روی مقوای جعبه ...