سایر منابع:
سایر خبرها
تفاوت روانشناسی معاصر وروانشناسی اسلامی/لزوم همکاری حوزه ودانشگاه
دانشگاه شیراز ابراز کرد: شناخت، حس و اراده به تنهایی کار نمی کند همه در تعامل با هم مطرح می شوند، حس، عقل و قلب با یکدیگر درگیر بوده و با یکدیگر اشتداد جوهری دارند، با وجود این باز هم نمی توانیم رفتار انسان را توجیه کنیم عوامل دیگر مثل هیجانات ما درگیر هستند که قوای ادارکی ما را تحت تاثیر قرار می دهند احادیث در این زمینه زیاد هستند، وقتی گفته می شود که هنگام خشم تصمیم نگیرید، تصمیم فعالیت شناختی ...
نزاع بر سر هیچ!
فرهنگ امروز/ عارف دانیالی*: به تازگی یکی از اندیشمندان حوزۀ تحلیلی فتوای ورشکستگی فلسفۀ قاره ای را صادر فرموده و با خاطری مجموع اعلام نموده که نعش این شهید عزیز [1] را به خاک کنیم. نمی دانم این خبر باید دل شادمان کند یا مغموم؟ هرچند بی گمان از نازک طبعی به دور است بر مرگ کسی یا چیزی شادی کردن، اما این سورها و مژده پراکنی ها ما را به یاد بیانیۀ پایان تاریخِ فوکویاما می اندازد؛ انگاری نزاع فلسفۀ قاره ای و تحلیلی همچون پیکار بلوک غرب و شرق است که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، می ...
غلامی: قوانین متحجرانه علوم انسانی را وارد بحران ناکارآمدی کرده است/ قائمی نیا: دین می تواند در علوم ...
تقویت لایه های زیرینِ تفکر بنیادی خود، هر روز در عرصه ای جدید به عنوان رقیبی جدی برای علوم انسانی سکولار و غربی رخ نمایی می کند. هرچند روند تقویت و تکامل علوم انسانی سقفی ندارد اما مهم این است که طی دهه اخیر ساخت و تقویت تفکر بنیادی علوم انسانی اسلامی سرعتی چشم گیر پیدا کرده و دهها دیدگاه و نظریه در این زمینه ارائه و سپس در معرض نقد قرار گرفته است، البته نباید از نظر دور داشت که استمرار حرکت علوم ...
آیا اسلامی سازی علوم انسانی یک پروژه سیاسی است؟
گرایش به اسلام که از اثبات وجود خداوند یکتا و سپس نبوت و وحی آغاز می شود، یک امر محققانه و آزاد است. انسان باید خود را از انواع بردگی های فکری رها کند و بدون در نظر گرفتن تعلقات و تعصبات گوناگون و با اتکا به تعقل صحیح، به حقانیت خدا، نبوت و وحی دست پیدا کند. اگر به فلسفه و کلام اسلامی نگاه کنید، می بینید که یک فیلسوف اسلامی، صرف نظر از ایمانی که دارد، در به نقد کشیدن آموزه های اساسی دین و پیدا کردن ...
پیروزتر از حضرت سیدالشهدا (س) کیست؟
غلبه نظامی و مقطعی را نمی توان به معنای پیروزی حقیقی و دائمی دانست. اگر می خواهیم حقیقت موفقیت راستین را بشناسیم باید در معنا و پیام "فزت و ربّ الکعبة" که امیرالمؤمنین علی (ع) گفت، بیندیشیم. پاسخ استاد شهید مطهری: ایشان در کتاب حماسه حسینی با ترسیم دو صفحه متقابل حادثه عاشورا، مباحث سودمندی عرضه کرده است که در واقع، پاسخی عالمانه به پرسش مذکور است. مطالب استاد با اندکی تلخیص ...
آقای دکتر؛ یک بیت مولوی دلیل رد این همه روایت؟!
، آیا ترویج فرهنگ عزاداری و سوگواری موضوعی است که دین و مذهب ما را بدان امر کرده است و یا برخاسته از ساختار اجتماعی و فرهنگی ماست؟ عبدالکریم سروش با تأسی به آموزه های عرفان مولوی بارها بر دینداری شادمانه و پرهیز از غم و اندوه تأکید کرده است. چندی پیش همین نظر از عبدالحسین خسروپناه مورد پرسش قرار گرفت. متن پرسش و پاسخ خسروپناه در ادامه ذکر می شود: دکتر سروش در یکی از سخنرانی های خود ...
سرمقاله های روزنامه های 2 آبان
و نمای فرهنگی به کار گرفته شوند. این، اصل مطلب است. یک فعال فرهنگی باید با درک این ارزش های پایه، و با مهارت یافتن در مراعات آن ها نقش تسهیل گر در بسیج و در صحنه نگه داشتن مردم داشته باشد. - جاناتان هیت، استیو هیتلین، شالوم شوارتز، کوین پینکستن، استیون وایزلی، و اندرو مایلز، در جریان زنجیره ای از پژوهش های میان رشته ای، در میان قلمرو فلسفه و انسان شناسی و روانشناسی اجتماعی و ...
آن سوی فرش قرمز سلمان برای العبادی/ دولت عمیق و تفکر غلط !
برادرانه را گرفته است. از این زاویه، صدور فتوای آتش به اختیار فرهنگی ، معنا و خصلت تازه ای می یابد؛ این که برای زدودن آثار این فرهنگ روزنامه نگارانه که در فضای مجازی تشدید هم شده و در آن عداوت ها جای برادری ها را گرفته است، باید قدمی برداشت. * جعبه آچار کار فرهنگی: - هر نوع کار فرهنگی، باید معطوف به مدیریت ارزش ها باشد، و این کار هم برای خود قواعدی دارد. مهارت در مراعات ارزش ...
ساحات وجودی از چشم انداز نسبت خداوند با آدمی
هُوَ الْغَنِی الْحَمید؛ انسان همواره در برابر ذات حضرت حق نیازمند و فقیر است و فقط او است که غنی مطلق است (فاطر، 30). علاوه بر این، خداوند برای تمامی نیازهای موجود در بشر ارزش قائل شده و به منظور ارضای منطقی آنها نیز راهکارهایی پیشنهاد کرده است؛ و این خودِ انسان است که باید میانه روی پیشه کند. از آن رو که اسلام تمامی نیازهای بشری را مد نظر قرار داده و خواستار رهبانیت (حدید، 27) بشر نیست. خداوند ...
چرا با صورتی منسوخ شده از علم سیاست مواجهیم؟
این معنا که علوم انسانی هیچ گاه در هیچ مرحله ای از فرآیند تکوین خود، خالی از غایت، ارزش و پیش زمینه ها نبوده و با توجه به ماهیت خود، اصلاً نمی تواند باشد. مگر آنکه جمیع متفکران علوم انسانی به تعریف یکسانی از ابتدائیات علوم انسانی رسیده باشند. این در حالی است که پاسخ های مختلف به پرسش های بنیادین در قلمرو اجتماعی-انسانی به تنوع در رهیافت های اجتماعی-انسانی می انجامد. (1) به یک معنا، می ...
جزوه نویسی و تاکید بر خوانش مطلق اساتید
... باید از اساتید دانشگاه هایمان و بالاخص اساتید محترم در حوزه علوم انسانی که روش جزوه نویسی را متد اصلی کار خود قرار داده اند پرسید: چرا به رغم اینکه می دانید اساسا علوم انسانی (به معنای تخصصی آن) از دیالوگ های برجای مانده سقراط و بزرگان آتن (در دوره آثار افلاطون) بوجود آمده و در واقع مدون شده؛ باز هم روش اصلی تان در تدریس، جزوه نویسی است؟ آیا جزوه نویسی به این معنا نیست که من معتقد به این گزیده ...
چهره دوگانه اکتبر
.... این نظریه یا نظام فکری را نخست انگلس در کتاب آنتی دورینگ مطرح کرد و نام آن را جهان بینی مارکسیستی گذاشت. به نظر انگلس، مارکسیسم علمی است که از سه جزء فلسفه و اقتصاد و سیاست تشکیل شده است. سپس کائوتسکی در برنامه اِرفورت گفت این علم مستقل از مبارزه طبقاتی کارگران به وجود می آید، محصول افکار دانشوران بورژواست و باید از بیرون به درون جنبش کارگری برده شود، تا از تلفیق آن با این جنبش حزب سوسیال ...
تفسیر عرفانی نه تنها ناسازگار بلکه ضد قرآن است
گوید حضرت موسی نسبت به برادرش عصبانی شد به این خاطر که چرا نگذاشتی ایشان گوساله را بپرستند، مگر گوساله سامری، خدا نیست؟ این ها نمونه های دیگری از تفسیر عرفانی است. مراد شما از اشکالات تفسیر عرفانی چیست؟ در تفسیر عرفانی ادعا این است که این تفسیر نتیجه کشف و شهود است، از چند جهت اشکال وجود دارد. یک، از کجا معلوم این کشفی که مثلا ابن عربی به آن رسیده است، کشف درستی است. چون خود عرفا می گویند ...
گفتگو با عوامل عصبانی نیستم و ایتالیا ایتالیا را در مجله فیلم بخوانید
سینمادوستان فقط به سوی یک شگفتی تمام عیار دیگر بوده و در نهایت به آن ختم نشده است. با وجود این، سه فیلم نام برده با همان میزانِ وسواس، در بُعد محتوایی به کاوش در مضامینی چون سرگشتگی انسان مدرن و جست وجوی معنا، و میل وافر آدمیان برای رسیدن به لذت و چیزهای ازدست رفته می پردازند... مروری بر کارنامه ی فاتح آکین: بگرد، و بازگرد... مرتضی مؤمنی: دوربینی سبک و دستی بین زمین و آسمان می چرخد. روی ...
حوزه امروز نیازمند تدریس نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و خطبه فدکیه است
افراد می شویم، وقتی فرعی فقهی را اشتباها مطرح کنید؛ طرف مقابل، در معرض عمل قرار می گیرد، آنگاه شرعا موظفید او را پیدا کنید و مطلع نمایید. رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: لذا اگر مسئله ای را نمی دانید بگویید: نمی دانم؛ به دیگری که در این موضوع تبحر دارد مراجعه کن، ما که علامه دهر نیستیم و این را هم در نظر داشته باشید که بلافاصله پاسخ ندهید! در احوالات علامه ...
عنصر معنا، مبدأ تحلیل ساحات وجودی
، حیات و جهت گیری آن نظر می افکند. مقررات رفتاری، ارزش ها، نیت ها، مقاصد، طرح ها، راهبردها و روابط قدرت در دنیای امر انسانی در نظام ارزش ها، روش ها، بینش های تغییر فردی، تغییر اجتماعی و آشکارگی آن در عرصه هنر، سامان می یابند و به این قرار مضمون جهتی مکتب تغییر را توضیح می دهند. پس، فهم کامل فرآیند حیات و تغییر، باید دربرگیرنده ترکیب چهار چشم اندازِ شکل، ماده، فرآیند و معنا باشد. در ...
پنج کتاب دربارۀ میشل فوکو به توصیۀ گری گاتینگ
ارائه دهند. در اینجا بهترین منبع کتابی است با عنوان آثار اساسی فوکو، 1954 تا 1984، دورۀ سه جلدی: 1. سوبژکتیویته و حقیقت؛ 2. زیبایی شناسی، روش، و اپیستمولوژی؛ و 3. قدرت، ویراستۀ پل رابینو11 استایلز: تأثیر فوکو بر حوزه های تخصصی بسیاری مشهود است، از فلسفه و تاریخ گرفته تا نظریۀ سیاسی، جامعه شناسی و...، بااین حال او اندیشمندی است که به سادگی نمی توان در دسته بندی مشخصی قرارش داد. فکر می ...
قائمی نیا: علوم جدید برآمده از فلسفه نیست - رفیعی آتانی: علوم انسانی و طبیعی محصول فلسفه است
که از همه این فرصت ها می تواند استفاده کند و به همه نقدها پاسخ دهد، این باشد که تبیین و پیش بینی و توصیه را مبتنی و برآمده از معارف اسلامی قرار دهیم و خروجی چنین تلاش علمی را علوم انسانی اسلامی بدانیم . وی درباره نسبت فلسفه اسلامی با علوم انسانی اسلامی بیان کرد: دانش از نقطه صفر شروع نمی شود و عموم دانش ها نقطه آغازی برای شکل گیری دارند. پاسخ به آغازی ترین پرسش ها در قلمرو علمی در حیطه ...
بسیاری از مردم در تسخیر جهان هستند/ بشر به ذات غایت اندیش است
در تسخیر جهان هستند؛ جهان آنها را شکار کرده است. اُبژه چیزی است زیر سیطره نگاه شما به صورت بالقوه وی در پایان خاطرنشان کرد: جهان طبیعت با ما چه ارتباطی دارد؟ این را می توانیم به عالم عین الذهن که حکمای ما از آن تعبیر کرده اند، تعبیر کنیم. دنیای امروز و فلسفه امروز از سوبژه و اُبژه سخن می گوید؛ انسان را سوبژه می داند و جهان را اُبژه. اُبژه آن بیرونی است که زیر نظر شما قرار می ...
برای دنیا بنویسیم
قدس آنلاین - در حوزه مطالعات قرآنی در دنیا، آثار و مجلات بسیار زیادی منتشر می شود؛ مثلاً دایرة المعارف قرآن که در 6 جلد منتشر شده یا QURAN Encyclopedia که قرآن را به مثابه یک دایرة المعارف قرار داده است. با یک جست وجوی کوچک با عبارت هایی مانند Quranic studies یا Islamic studies ده ها، صدها و هزاران مجله و مرکز اسلام پژوهی پیدا می کنید. در تمام دانشگاه های اروپایی از آلمان گرفته تا انگلستان ...
حوزه و دانشگاه در علوم انسانی چه کار کرده اند؟
اساسا یعنی دگرگونی. این در علوم انسانی هم می تواند بوجود بیاید با توجه به گستردگی که در علوم انسانی وجود دارد. جهان بینی اسلامی در تولید علم اثر دارد گلشنی: نکته ای که من می خواهم عرض کنم تمرکزش روی همین است قبل از اینکه سه تا سؤال در نکته آقای زیباکلام را جواب دهم، می خواستم این نکته را مورد بحث قرار دهم، شما هر علمی را بگیرید مثلا هندسه را، چند اصل را در نظر می گیریم که ...
استدلال اخلاقی اشتراوس به سود وحی
فرهنگ امروز/ لیورا باتنیتسکی، ترجمه: عدنان فلاحی: اشتراوس (هم در آثار نخستینش دربارۀ عقلانیت یهودی قرون وسطایی و هم در آثار متأخرش در آمریکا) استدلال می کند که فقط وحی -و نه فلسفه- می تواند پایۀ یک اخلاق جهان شمول را بنا نهد. مطمئناً این اخلاق جهان شمول بر پایۀ ایمان -و نه شناخت یقینی- است؛ بااین وجود، چنین چیزی ضعفی اخلاقی را در جایگاه فلسفی برجسته می کند. اشتراوس این موضوع را در هیچ ...
اخلاق در سلسله علل احکام/ احکام و عقاید در خدمت اخلاق
دینی است؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید مشخص کنیم که مقصودمان از اخلاق و دین چیست؟ و چه تعریفی از اخلاق و دین را مد نظر داریم. به گمان من در این پرسش مقصود از اخلاق، علم اخلاق و فلسفه اخلاق نیست، بلکه مقصود گزاره های اخلاقی ناظر به خوب و بد و یا شایست و ناشایست بودن یا به تعبیر قدما حسن و قبح افعال ارادی موجود مختار است. همان گزاره هایی که اساس و مبنای شان عدالت و اصل طلایی اخلاق ...
تهران، شهری ناخواناست
را باید متخصصین اداره کنند و این متخصصین هم دانش مدیریت شهری، مهندسی و... دارند و شهر را براساس طرح های جامعی که تهیه می شود اداره خواهند کرد. بنابراین تأکید می شود که شهر را باید به دست متخصصین سپرد؛ این را باید با همین نگاه که متخصصین با شهر چه خواهند کرد؟ مورد ارزیابی قرار داد. همان نگرانی ای که در طرح افلاطونی- مانهایمی به یک معنا وجود دارد، نمی شود درباره شهرهای نوین هم مطرح کرد؟ مثلا هانری ...
نسبت فضا و مکان در اثر معماری با تکیه بر اندیشه های هایدیگر و نوربرگ شولتز
1- مقدمه دو مفهوم فضا[1] و مکان[2] از مفاهیم پیچیده در معماری هستند که هنوز بر سر تعریف آنها اجماع نظر وجود ندارد و برای یافتن پاسخ به پرسش های متعدد ذهن خلاق، باید از مباحث بنیادین و ریشه ای علم معماری مدد جست. بحث مکان از دیدگاه پدیدارشناسانه در آثار نویسنده و نظریه پرداز نروژی، کریستین نوربرگ-شولتز که متاثر از اندیشه های هایدیگر است یافت می شود. با مطالعه پیرامون ادبیات موضوع این سوال پیش می آید که آیا فضا و مکان در اثر معماری با یکدیگر نسبت دارند؟ در این مقاله ابتدا مفهوم مکان و بازتاب آن در معماری تبیین و آنگاه با جمع بندی ادبیات موضوع، رابطه ی میان فضا و مکان و نسبت آن دو با یک ...
نظریه شهید صدر (ره) در مورد اقتصاد اسلامی
استقلال سیاسی، به گونه ای که کشورهای اسلامی بازار فروش کشورهای غربی می شدند 3٫ استقلال اقتصادی و سیاسی که تنها از جهت طبیعت نظام اقتصاد سرمایه داری تابع غرب بودند. نقطه اشتراک هر سه مواجه کشورهای اسلامی این است که از نظام اقتصاد آزاد (سرمایه داری) و یا مارکسیستی پیروی می کردند؛ و مشکل آنجا بود که این سیستم ها اولاً خود دچار بحران شده بود و ثانیاً آلوده به ربا، بی عدالتی، تبعیض و... بود ...
به ایران بازگشتم، زیرا امکان اصلاح وجود دارد
کاری (دگماتیسم). اصولی در اینجا به معنای تاریخی در فقه نیست که در برابر اخباریون ، اجتهادگرا یا عقل گرا بودند. اما اخباریون سنتی بودند؛ منظور اینکه شاید اصولگرایان خود را اینطور تعریف کنند که ما به اصولی چون اسلام و انقلاب پایبندتریم. اما در همین معنا هم باید پرسید که حفظ ارزش ها و اصول، چطور در عمل قابل تحقق اند؟ محصول سیاست های کلان طی چند دهه گذشته مگر همین وضعیتی نیست که از نظر اقتصادی، اجتماعی ...
تفکر ذیل کدام تاریخ؟
خواهیم داشت. وجود فلسفه علم تاریخ مورد مناقشه هیچ یک از دانشمندان نیست اما از آنجا که وجود فلسفه نظری تاریخ مستلزم در نظر گرفتن قوانین عام و کلی حاکم بر تاریخ بشر است، از ابتدا مورد مناقشه بسیاری از اندیشمندان بوده است. مطالبی مانند ماهیت تاریخ، عصربندی ها، نحوه گذار از یک عصر به عصر دیگر، عامل محرک تاریخ و... ازجمله مسائل فلسفه نظری تاریخ است. لازمه پرداختن به این مسائل بررسی گزاره های ...
علم جدید طرح دگرگونی جهان است/ دانایی، فلسفه و علم
مثل وجود و عدم و چیستی موجودات و اینکه چه چیزها را می توان و چه چیزها را نمی توان شناخت بی وجه می دانستند و می گفتند انسان میزان و مقیاس چیزهاست. علم هم باید برای انسان باشد. سوفسطاییان با فلسفه هایی که در شرف پدید آمدن بود مخالفت کردند و این مخالفت ها زمینه بحث های تازه و تأسیس فلسفه را فراهم آورد. در آن زمان نظر سوفسطاییان جایگاه مهمی پیدا نکرد اما مشکل نظر و عمل در فلسفه باقی ماند و هر بار که ...