سایر منابع:
سایر خبرها
به یاد استاد محمد تقی جعفری
می توان نگریست . این کتاب که با گرایش فیزیک و فلسفه تألیف یافته ، محصول پویندگی هایی بود که سال ها به طول انجامید و حضور مؤلف خویش را در مرزهای واقعی دانش های نوین تثبیت کرد. وی تا واپسین روزهای عمر، مطالب و مسائل جدی دنیای جدید را مورد اهتمام قرار می داد. این اهتمام در درجه اول ، شناخت واقعیات و سعی در فهم و درک درست آن ها و در درجه دوم ، تحلیل و تشریح منتقدانه آن ها بود. تحلیل و آرای جعفری ...
علامۀ ماندگار...
صفحه دل ها و کاغذها نقش بسته بود از صدها و هزارها زبان و با صدها و هزارها بیان در همه جا منتشر می گشت و به همه کس علم و معرفت می آموخت . این چشمه جوشان و فیاض دانش و عرفان و تقوای اسلامی علامه طباطبایی در راه تعلیم و تربیت شاگردانی که هر یک در عالم اسلام دانشمندی برجسته اند، توقیفی کم مانند داشته است... آیت الله علامه طباطبایی مجموعه ای از معارف و فرهنگ اسلام بود . شهید مرتضی ...
آیت الله قاضی به علامه طباطبایی چه توصیه ی مهمی کرد؟/پای درس اخلاق مرحوم علامه طباطبایی /کلمات قصار از ...
... نهایه الحکمه؛ این اثر برای تدریس فلسفه با توضیحی بیشتر و عمقی افزون تر و سطحی عالی تر تدوین شد. اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ بینش علامه و شناخت مقتضیات زمان و مکان باعث نگارش این اثر نفیس شد. مباحثی که در آن روز ماتریالیست ها و مادیون مطرح می کردند تا با انحراف اندیشه جوانان، کویری بی حاصل از پهنه وجود آدمیان به وجود آورند موجب شد مرحوم علامه طباطبایی قلم به دست بگیرد ...
همسنجی نظریه کلیات پنجگانه در حکمت سینوی و حکمت صدرایی
عقلی از جهان خارج است که در پی آن اصحاب منطق از رهگذر تعریف منطقی به طبقه بندی کلی موجودات جهان خارج همت می گمارند. بنابر اسناد موجود سقراط به روایت افلاطون در رساله سوفیست، جهت تعریف اشیاء از تقسیم ثنایی استفاده می کرد و عمده همت او در این عمل وصول به تبیین و تعریف مفاهیم اخلاقی بود. (افلاطون 1366، ص 1474). ارسطو اگرچه بحث مستقلی را در رساله های منطقی خود به بحث کلیات خمس ...
گزارش فارابی از پارادوکس منون نزد ارسطو
افلاطون و ارسطو گفته است. وقتی فارابی به وجود قبلی نفس و بقای آن اعتناء جدّی نداشته و نظریۀ یادآوری بودن معرفت را به عنوان راه حلّ پارادوکس منون، با توجه به لبّ آن یعنی وجود حالت بینابین که آمیزه ای از دانستن و ندانستن است در نظر می گیرد، طبعاً باید انتظار داشته باشیم سخنان پایانی فارابی در جمع افلاطون و ارسطو، عبارت خواهد بود از ارائۀ تبیینی با رویکرد ارسطوئی. مهمترین مؤلّفه هائی که ...
سیاست به مثابه تئاتر و نمایش
عمل دست به تجویز و راهنمایی بزند. همانطور که یک هستی چون درخت وجود داشته با قوانینی که از ذات آن نشات می گرفت، پس باید در مورد دولت نیز ذات و جوهری وجود داشته باشد. شناخت این ذات و جوهر و دست یابی به قانون حاکم بر آن و تلاش برای ایجاد دستورالعمل هایی برای تقرب وتبدیل دولت های موجود به آن دولت مثالی وظیفه ای بوده که فیلسوفان سیاسی بر عهده گرفتند. نمونه عالی این امر نزد افلاطون و یا ...
پرسش هایی که پاسخ آن برگرده فلسفه است
، همان مسائل بنیادی جهان بینی است؛ مسائلی که حل قطعی و نهایی آنها، مرهون تلاش های فلسفی است. آیا با وجود دین به فلسفه نیاز است؟ مبحثی که برخی در نقد نیاز به فلسفه بیان می کنند این است که روش های شناخت عمیق، صرفاً منحصر به جهان بینی فلسفی نیست و می توان از طریق شناخت دینی یا عرفانی نیز به حقیقت رسید. گرچه اصل این سخن درست است و می توان شیوه صحیح زندگی و حقیقت را از راه ...
اصول فلسفه و روش رئالیسم عرضه فلسفه تطبیقی میان شرق و غرب بود
. این صحبت ها نشان می دهد ما از جغرافیای بحث علامه طباطبایی خارجیم. نکته بعد اینکه، می خواهیم بگوییم ما دربارۀ شناخت چه فکر می کنیم. شاید از نظر ما این پرتقال، پرتقال یا این میز، میز باشد و هیچ اشکالی هم ندارد. ما طرفدار رئالیسم ساده هستیم و می توانیم طرفدار رئالیسم ساده باشیم، ولی علامه طباطبایی طرفدار رئالیسم ساده نیست. ایشان بارها در اصول فلسفه این تعبیر را می آورد که آن واقعیتی که ما ...
اسرار اعمال حج در قرآن و سنت
حقیقت رمی جمره درباره فلسفه و سرّ رمی جمرات می گوییم: هر یک از این ستون ها به منزله شیطان است و انسان با زدن سنگ به هر یک از آنها شیطان را از نفس خویش دور، و او را منکوب می کند. نفس انسانی سه قسم است: الف) نفس اماره؛ این نفس از نظر خداوند مذموم است؛ زیرا همیشه انسان را به انجام دادن کارهای زشت و ارتکاب گناه، وسوسه می کند. ازاین رو، برای رسیدن به کمال، باید با نفس اماره، ستیز کرده و با ...
سه خصلتی که در هر انسان وجود دارد/ انسان، نمونه عالم هستی است
ادراک درمی آید به نوعی در عالم است حتی اگر عینیت نداشته باشد. انسان می تواند در عالم تصور یک سنخیتی به آن پیدا کند. عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه انسان تنها موجودی است که می تواند به اشیا معرفت پیدا کند، گفت: حیوانات در حد غریزه عمل می کنند و معرفت ندارند. کلمه معرفت یا شناخت یا علم، تنها درک اشیا نیست. شما با معرفت آنچه که مورد معرفت است را دریافت می کنید. غیر از این که ...
فلسفه می تواند جنگ را تعدیل کند/ طرحی فلسفی برای صلح
. در قرون وسطی ناچار بودند با فلسفه و به ویژه افلاطون پیوند ایجاد کنند. اما زمانی که تأثیر افلاطون کم رنگ شد و دیدگاه های ارسطو رایج شد ظهور رنسانس و عقلانیت جدید را شاهد هستیم. عبدالکریمی افزود: نسبت فلسفه با تفکر بسیار مهم است. فلسفه یک شیوه از اندیشیدن است نه تنها شیوه اندیشیدن. بنده نسبت صلح با فلسفه را در معنای یونانی آن مد نظر دارم. عنوان جلسه امروز 3 پرسش را در ذهن ایجاد می کند. اول ...
خودانگیختگی در فلسفۀ نقادی کانت
متعلّق معرفت وجود ندارد، بلکه آنها اشیای نفس الامری هستند که نمی توانند متعلّق شناخت قرار گیرند و با تجربه اثبات و تأیید نمی شوند (همان). برعکس از نظر کانت عقل عملی می تواند این امر نامشروط را توجیه کند. در آنتی نومی (تعارض) سوّم که به طور خاص، علل حوادث در جهان در ارتباط با امکان آزادی بررسی می شود، به مسألۀ نامشروط توجّه می شود. این تعارض با شناخت یک آزادی مطلق استعلایی یعنی خودانگیختگی ...
دانشگاه ما مروج علم دیگران است/ وزرای علوم، غالبا تخصصی درباره علم ندارند/ سبک فعلی کنکور یکی از آسیب ...
ضمیمه مرتبط درهمین مسیر. دربخش معرفت شناسی شما یک روی بحث محتواگرایی تاکید دارید و محوریت آن هم رئالیسم انتقادی است. این نحله مبدأش لندن است و از طرفی ما شما را جزء بومی گرایان می شناسیم. مشخصا از نظر شما نسبت دانشگاه اسلامی با رئالیسم انتقادی با این وصف چگونه است؟ سوال خوبی است. اولا نگاه من به رئالیسم انتقادی یک نگاه روش شناختی است. کمااینکه رئالیسم انتقادی یک نحله شناخت شناسی است و ...
گزارشی از مراسم پایانی کتاب سال دانشجویی
.... طیبی رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی ما به دنبال روش هایی بودیم تا بتوانیم در حوزه فناوری و توسعه جامعه حرکت و علم را کاربردی کنیم و در خدمت جامعه قرار دهیم. کار ارزشمندی که جهاد دانشگاهی در طی سال های گذشته انجام داده جشنواره های کتاب سال دانشجویی و پایان نامه سال دانشجویی است. ما می خواهیم این اعتماد به نفس را در دانشجویان به وجود آوریم که ...
دانایی، فلسفه و علم
...> متقدمان علم را به نظری و عملی تقسیم کردند و البته نظر و عمل را به هم مربوط می دانستند. سوفسطاییانی که معاصر سقراط بودند حکمت اسلاف خود را بیهوده خواندند و علم را به علم مفید برای زندگی هرروزی محدود کردند. طرح سوفسطاییان در واقع متضمن تلقی و تعریفی تازه از علم بود. آنها بحث در اموری مثل وجود و عدم و چیستی موجودات و اینکه چه چیزها را می توان و چه چیزها را نمی توان شناخت بی وجه می دانستند و می گفتند ...
سرگذشت اندیشه هایی که از سر ایران گذشت
. گرچه ترجمه متون کلاسیک فلسفه غربی هنوز در آغاز راه است ولی بسیاری از آثار مهم فلسفه کلاسیک (تقریباً تمام آثار افلاطون و ارسطو) ، برخی از آثار مهم فیلسوفان سده های میانه (آکوئیناس و آگوستینوس) برخی از آثار مهم فلاسفه عصر جدید و معاصر (از دکارت تا هایدگر) و فیلسوفان تأثیرگذار فرانسوی (دریدا ، فوکو ، ریکور ، لویناس) به فارسی ترجمه شده اند. گرچه انتخاب و ترجمه آثار فلسفی عمدتاً بدون نظارت یک دستگاه ...
خاک بازی با گنجینه های زیر خاکی
...> نقد و بررسی چند مورد در فلسفه اسلامی و یونان دکتر کلباسی در پایان این طور بیان داشت : نکته ای که به عنوان نکته آخر می گویم و من در واقع غرضم یک گشودگی و یک گشایشی بود که افق بحث باز شود. من اگر نظری هم دارم نمی خواهم این نظر را به عنوان محور این جلسه قرار دهم بلکه به عنوان افق هایی که پرسش بر انگیز هست بیان می کنم.بنده به سیاق بیش از دو دهه درس و بحث ارسطو عرض می کنم که فقط در این سه محور ...
پرسش از چرایی وخامت وضعیت کتابخوانی در دنیای جدید
اشاره کرد. سریالی مانند دنیای غرب که توسط جاناتان نولان، کارگردانی فلسفه خوانده کارگردانی شده است نمونه ای از مطالعه و خواندنی نُو، در دوره جدید است. در دوره جدید این صرفا متون نیستند که معانی و مفاهیم را منتقل می کنند و آگاهی می بخشند. برای نمونه می توان به یک سریال و زبان القا معانی آن به مخاطب اشاره کرد. سریالی مانند دنیای غرب که توسط جاناتان نولان، کارگردانی فلسفه خوانده کارگردانی ...