سایر منابع:
سایر خبرها
غرویان: دریاچه ارومیه با سینه زنی پرآب نمی شود
به عنوان یک مُکلّا موضع حمایتی از دانشگاه داشته باشد اما در جریان مناظره کاملا برعکس این انتظار اتفاق افتاد. غرویان معتقد است: مسئله فرار مغزها از کشور خودش نشانه تضاد قرائت های دینی با علم است، در مقابل قدیری ابیانه ضمن بیان اینکه دین اسلام با علم در تضاد نیست، به نقد غرب گرایی دانشگاه پرداخت. مشروح این مناظره را در ادامه بخوانید. **** خبرآنلاین: به ...
بیژن الهی؛ شاعر راز و نیاز و سکوت
روزنامه آرمان امروز - سامان اصفهانی: نهم آذر، هفتمین سال سفر ابدی بیژن الهی است؛ شاعری که از دهه پنجاه به شهر خلوت اش ره یافت و از همان شهر، شعر و شور و شعور سرود و ترجمه کرد؛ شاعری عجیب که آیدین آغداشلو از او با عنوان نبوغ شعله ور مسلم یاد می کند و می گوید: بعد از این همه سال از درگذشت او، فکر می کنم شفاعت این همه خاص بودن، متفاوت بودن و عجیب بودن را آثارش به عهده گرفته اند ؛ آثاری که ...
سکولاریزم تونسی یا واقعگرایی سیاسی؟
...، محمد عبده یا عبدالرحمان الکواکبی، با بینشی اصلاح طلبانه کوشید تا قرائتی جدید از رویکرد های سیاسی ارائه کند؛ رویکردی که بخش عمده ای از تلاش آن، تعیین تکلیف برای مسلمانی بود که ناگزیر در معرض تمدن جدید غرب و جلوه های آن قرار گرفته بودند. از زمان نگارش کتاب اقوم المسالک فی تقویم الممالک در 1867 به موضوع اصلاحات سیاسی در جهان عرب توجه کرد و در این کتاب تلاش کرده بود تا به رعم خود درست ...
حوزه و دانشگاه در دوراهی وحدت یا افتراق/ از ادغام ساختاری تا تعارض سنت و تجدد
اصول فقه تقلیل یافته و در خود هم فقه نگاه های اخباری شکل گرفته بود. از این رو مبنای علم دینی که می خواست انسان و سوژه ایرانی را سامان دهی بکند، آنقدر تقلیل یافته بود که به علومی بسیار محدود بدل شده بود و جهانی را که دستخوش تحولات عظیمی شده بود را نمی توانست تحلیل کند. از قرن شانزدهم تا قرن بیستم، جهان شاهد تحولات اجتماعی، علمی و .... بود، اما حوزه فهم روزآمدی از این تحولات نداشت. تجدد به گونه ای بر ...
ریشه برخی ناکامی ها و نابسامانی ها کجاست؟/ بحران های سه گانه پیش روی ترامپ
کسی از برجام به عنوان کنده شدن در قلعه خیبر یاد کند. در حوادث انقلاب های عربی با کلیدواژه بیداری اسلامی وقایع را تحلیل می کردند و نوید غلبه ظهور تمدن درخشان اسلامی را می دادند. اما دیدیم این اتفاق نیفتاد . 7- مگر انسان چشمانش را ببندد یا تعمد به ندیدن داشته باشد و گرنه طرف برنده و بازنده مصاف بزرگ در منطقه کاملا روشن است. ما در هارتلند ملتهب جهان زندگی می کنیم، نه سوئیس و نروژ و سوئد ...
چند نکته در باب وحدت حوزه و دانشگاه
دارم حرف های تعارف آمیز و کلی نزنم و قدری وارد مسائل جزئی و مشخص شوم، مسائلی که آنها را مسائلی واقعی می دانم. گفتیم که اگر بخواهیم دو قشر روحانی و دانشجو به هم نزدیک شوند باید مبادی و مبانی تفکر غربی در علوم انسانی را جدی بگیریم. لازمه این سخن توجه جدی به فلسفه - خصوصا فلسفه اسلامی - در حوزه های علمیه است; زیرا در سه چهار قرن اخیر در مغرب زمین فیلسوفان بوده اند که معیار به دست علما داده اند، علم ...
چالش دیدگاه ها درباره مسائل جهان اسلام
اسلام زندگی می کردند. از نظر ما اگر این ادعا درباره مردم ساکن در قرن اول بود، می شد آنها را به علت نزدیکی به دوران پیامبر اسلام (ص) بودن پذیرفت. اما وقتی درباره مردم سه قرن گفته می شود، نمی توان وجهی برای برتری دادن مردم این سه قرن بر دیگر مردم قرار داد. از این رو کارشناسان زبده حوزه و دانشگاه با حضور در این برنامه سؤالاتی نظیر: چرا سلفی گری در جهان اسلام به جریان مسلط در میان برخی اهل سنت ...
از نظرم درباره تجدد و توسعه عدول نکرده ام/ نگفته ام مردم مرگ بر آمریکا نگویند
موقوف به شناخت ذات و امکان های وجودی آن است/ ظهور غرب، مکر خداوندی نمی تواند باشد در خبرگزاری فارس منتشر شده بود که از اینجا قابل دریافت است. در این گفت وگو موارد زیر مطرح شده است: -توسعه نیافتگی ناتوانی از فهم جهان ساخته بشری و سستی در پیمودن راه توسعه است -توسعه نیافتگی یک حادثه مهم و عام تاریخی است -ماندن در وضع توسعه نیافتگی را عین وابستگی به قدرت ...
در آمدی تحلیلی بر شاخص های تمدن نوین اسلامی
، و از رسانه های مدرن تا هنر و سینما، و تا روابط بین الملل و غیره و غیره، همه از لوازم این تمدن سازی است. 3. علم و دانش اهمیت شاخص علم و دانش در تمدن اسلامی به حدی است که در کتاب وحی الهی قرآن مجید، متجاوز از هفتصد بار واژه علم و مشتقات آن به کار رفته و در اولین آیات نازل شده به رسول اکرم (ص) سخن از علم، دانش و قلم آمده است: الذی علم با القلم؛ همان کسی که به وسیله قلم تعلیم انسان ...
شیخ فضل الله نوری انقلابی عصر استبداد، اصلاح گر عصر مشروطه (1)
، کمابیش نظر به ایدئولوژی های مسلطِ روز (سیانتیسم، سوسیالیسم، لیبرالیسم، پلورالیسم و...) دارد. کسانی چون فتحعلی آخوند اُف، سِر سید احمدخان، محمد عبده، دکتر شریعتی و دکتر سروش، هریک به سبک و سلیقة خاص خویش، در گروه اول قرار دارند و کسانی چون شیخ فضل ا نوری، سید حسن مدرس، مرتضی مطهری و امام خمینی، در گروه دوم جای می گیرند.(2) سخن شیخ فضل ا، حرفِ دلِ همة برجستگان گروه اخیر است: عَلَیکُم بِطَلَبِ ...
گزارش نشست نقد و بررسی کتاب عروسی چاه
سال 1371 نوشته شده است و در سال 1373 اجرا شده است. بعد از این همه سال، وقتی آن را می خوانید می بینید که هنوز هم جواب می دهد و جذاب است. صرفا یک متن در آن زمان نبوده است. کاراکترهای این داستان، شما را به یک جهان آلیس وار می برد و زمان حال تان را فراموش می کنید و به گذشته می روید. در حقیقت از گذشته پلی به زمان حال تان زده می شود. این اتفاقی است که در متن آقای دژاکام رخ می دهد. این نمایش نامه وامدار ...
گذر از فقه شدنی نیست/ دانش فقه پتانسیل های عظیمی دارد
اجتهاد فقهی اجتماعی (فقه سیاسی، اقتصادی، جزائی و ...) که صاحب این قلم پیشنهاد می کند شدنی نیست و برای حکمرانی در کشوری چون ایران با سنّت دیرینه دینی اسلامی باید صبورانه و به تدریج گونه ای اجتهاد فقهی اجتماعی به وجود آوریم. سخن من با این محققان این است که این چنین فقهی لاجرم باید بر گونه ای مبانی کلامی قابل دفاع و معقول استوار گردد. اما چنانچه در کتاب نقد بنیادهای فقه و کلام آورده ام، به نظر ...
عدالت در ردیف سایر فضایل اخلاقی نیست
تر است یا تعقل؟ تفسیر من این است که نسمع اخلاق است و نعقل دانش و آگاهی.وی با بیان اینکه چهارصد سال از تمدن مدرن غرب می گذرد، افزود: دکارت می گوید من می اندیشم، پس هستم. همین یک کلمه او چهره جهان را عوض کرده است. من هم می خواهم سخنی به این حرف دکارت اضافه کنم. آدمی اگر اندیشه ای نداشته باشد، نیست اما اگر دارای اخلاق نباشد، انسان نیست. وجود دارد اما دیگر انسان نیست. امروز آدم هایی را در عرصه ...
نخبگان جوان از مسائل زنان در ایران می گویند
سینا فلسفه یونان را خوب فهمید و حتی در اواخر عمر و آثار متأخرش اشاره می کند که فلسفه یونان خوب فهمیده شد و اشکالاتش درآمد. بعد فردی مانند شیخ اشراق روشی ذوقی ارائه می دهد، به روش فلسفی آن نقد جدی می کند و بعد در حکمت متعالیه به کمال خود می رسد. این مواجهه غلطی است که با غرب داشته و داریم؛ به این معنا که با ارزش هایمان سراغ فمینیسم برویم و سعی کنیم مسائل خود را به آن بار کنیم. البته برای همه ما روشن ...
نباید فلسفه و دانش مبتنی بر فهم مستقل را فرودست انگاشت
: در قرن 18 عمدتاً دانشگاه های بزرگ اروپایی دارای چهار دانشکده الهیات، حقوق، پزشکی و فلسفه بودند که مجموعۀ علوم انسانی که ما امروز می شناسیم در حوزۀ فلسفه قرار می گرفت. در آن مقاله، کانت دانشکده های حقوق، پزشکی و الهیات به عنوان فرادست و دانشکدۀ فلسفه را به عنوان دانشکدۀ فرودست برشمرده است. دلیل این تقسیم بندی این بود که آن سه دانشکده کار دولت را انجام می دهند و فلسفه و تمام دانش های مرتبط آن زمان ...
توسعۀ آمرانۀ الیت نوساز
طی کنند. غافل از اینکه تاریخ اروپای جدید در هیچ جای جهان تکرار نمی شود، هرچند ماهیت تجدد، هرجا که باشد، متفاوت نمی شود و همان تجدد غربی است که در همه جا بسط می یابد. [10] این رویکرد این نظریه پرداز ضمن آنکه نشان می دهد نویسنده پارادایم توسعۀ غربی را پذیرفته است، مؤید این نیز هست که از منظر فلسفۀ تاریخی، وی محافظه کار بوده و تفکرش به ایستایی تاریخ می انجامد. اگر این روش تفکر در قرون وسطا حاکم بود ...
بازخوانی واقعه اعزام قوای محمد رسول الله(ص) به لبنان
را آن همه بر فرزندان غاصب و صهیونیست آل یهودا تنگ نمود که برای شناخت این دشمن جدید و پیچیده از نظر آنها، مجبور شدند اولین"کنفرانس شیعه شناسی"را در سال 1984 در دانشگاه تل آویو و با حضور 400 تن از برجسته ترین شیعه شناسان و اسلام شناسان اسرائیل و غرب برگزار نمایند. * نقد و بررسی بر اساس این روایت که مبتنی بر اسناد و منابع آشکار و در دسترس است روایت جناب موسوی با چالش های جدی ...
گزارش نشست نقد و بررسی مجموعه داستان طنز عمیق
عمدتا مبتنی بر شیوه ی نامه نگارانه است. این شیوه در قرن 19 متداول شد و با اختراع تلفن از کار افتاد. سپس با اختراع دستگاه دورنگار رونق دوباره ای گرفت. نویسنده ی داستان با انتخاب موقعیت و زمان داستان، این نوع نامه نگارانه را توجیه پذیر کرده است. داستان های من بزرگ و سعادت را داستان های مدرن می دانم که بسیار زیبا بود. داستان من بزرگ مبتنی بر نشانه شناسی است. بسیاری از مضمون های معروف داستان های مدرن ...
بیت کوین؛ مولود وصلت ریاضیات با اینترنت
به گزارش کرج رسا، با وجود سال ها تحصیل در مدرسه و دانشگاه کماکان حق دارید به فکر بروید! آن هم وقتی شب و روز در فکر به دست آوردن همین برگه های رنگی هستیم که رویش اعدادی نوشته با واحد ریال یا یورو و دلار و... حالا این وسط خرید با کارت هوشمند بانکی، فهمیدن کارکرد پول اعتباری را پیچیده تر هم کرده است؛ کارت می کشیم و در کسری از ثانیه چندصد هزار تومان یا حتی چند میلیون تومان از حسابمان کم می شود و جز دریافت یک پیامک حسی نداریم از این ک ...
تمدن عصر صفوی اکنون قابل شبیه سازی است
... نجفی تأکید کرد: نتیجه اینکه به نظر می رسد به رغم بسیاری از کمبودها و آسیب ها و سوء مدیریت ها که وقایع و تلخی های سال های اخیر را در پی داشته است، اینها نه در ذات انقلاب که مسائلی عرضی و روبنایی بوده و به رغم تحمیل شرایط بد، نوعی شکوفایی تمدنی(به خاطر ازدیاد علم و ثروت و قدرت) بعد از دوران آرامش گونه و ثبات سالیان اخیر دیده می شود. این استاد دانشگاه تصریح کرد: این خط و مسیر مهم ترین ویژگی آینده پژوهی انقلاب اسلامی را ترسیم می کند. این انفتاح و گشودگی از چشم استراتژیست های برجسته غرب مثل هنری کیسنجر پنهان نمانده و از آن به نام امپراتوری پارس نام می برد. ...
زرشناس: تهاجم فرهنگی و نفوذ راه را بر جریان انقلابی بسته است
را دوست ندارد و دارد به سمت خود ویرانی می رود چرا که ظهور اندیشه پست مدرن بزرگترین نشانه این مسئله است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عطف به سوال مجری گفت: اندیشه سلفی هیچ آلترناتیوی مقابل جریان غرب مدرن ندارد. حتی این جریان آلترناتیو اقتصادی مقابل نظام سرمایه داری غرب مدرن ندارد. مجری برنامه با سوال از زرشناس گفت: شما چه آلترناتیوی برای دولت ملت مدرنیته دارید ...
مقابله با غرب موقوف به شناخت ذات و امکان های وجودی آن است
رئیس فرهنگستان علوم گفت: ما امروز در عصر پست مدرن و پس از مارکس و نیچه و اشپنگلر و هوسرل و هیدگر و فیلسوفان پست مدرن خیلی آسان می توانیم درباره بی پروایی ها و نارسایی های تجدد حکم کنیم.
می سازیم تا به آسانی تخریب شود
ارائه گفته مان معماری معاصر ایران، مورد توجه قرار بگیرند. همان طور که جریان ساخت و ساز نظام بورژوازی با پروپاگاندا و ابزارهای خاص خود سعی دارد تا فضا را به نفع نگرش این ساخت صددرصد بی هویت به پیش ببرد، وظیفه شورای عالی معماری و شهرسازی است که نسبت به ترویج گفتمان صحیح فعالیت نماید. وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد تا قوانین ساخت شهری را برای شهرهای ایران، منطبق با شرایط سکونت بومی ...
مقدمه ای بر سخنرانی نقد تشیع علوی و تشیع صفوی
علوی و تشیع صفوی عنوان کتابی از شریعتی است که در حسینیه ارشاد سخنرانی شده بود و در سال 1351 به چاپ رسید. شریعتی شیعه را در درون نگاه تاریخی می نگرد و بیان می دارد که تشیع دارای دو دوره کاملا متمایز است . نخست دوره آغازین اسلام تا سده نهم می باشد و دوم دوره ای است که با ظهور صفویه آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. او شیعه اصیل را شیعه نوع نخست می داند که شیعه نهضت ، اعتراض و قیام است اما شیعه نوع دوم ...
ساحت گفتمانی اعتدال(1)
و لغوی آن بوده که بحث و چارچوب علمی و مستدل آن هویدا باشد و در یک چارچوب منطقی و نظمی متقن؛ به طرح موضوع موردنظر بپردازیم. گفتمان،اصطلاحی است که در زمینه ها و رشته های گوناگونی چون فلسفه، جامعه شناسی، انسان شناسی و زبان شناسی به طور گسترده به کار برده شده است و فیلسوفان و نظریه پردازان مختلف درباره دامنه،مفهوم، نقش و کارکرد آن، نظریه های گوناگون، و تا حدی متفاوت، مطرح کرده اند و پیرامون ...
مدرنیته متاخر و تغییر اجتماعی
اجتماعی و سیاسی به آن زیبایی و خوبی که تصور می شد، نیست. حتی در مواردی می توان گفت که این آرمان ها نتیجه معکوس داشته است؛ زیرا مدرنیته، به ویژه در نیمه اول قرن بیستم، پیامدهایی داشت که به قدری هولناک بود که همه متفکران را وادار کرد که در آن بازاندیشی کنند. از آن پس، جریان های انتقادی زیادی شکل گرفت که هر کدام از آنها علت مشکلات را چیز خاصی می دانست و راه حل متفاوتی ارائه می کرد. برخی از اساس با ...
روشنفکری به اقتصاد سیاسی توجه کند
بوده است. همچنین شاهد رشد گرایش پست مدرن در قالب مطالعات فرهنگی و پیگیری مطالبات خرد بودیم. همه این عوامل دست به دست هم داد تا مهم ترین مسئلهی جامعه ما مورد توجه روشنفکران قرار نگیرد. همین عوامل باعث شد که اقتصاددان های نولیبرال در سه دهه گذشته بدون وقفه با سیاست ها و برنامه های پیشنهادی خود یکه تاز میدان شوند. * شما معتقدید در دوره ای روشنفکران ایرانی توسعه گرا بوده اند اما در دوره معاصر ...
وزیر راه وشهرسازی در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری: ریسباف؛ اندیشه تغییر رویکرد ...
است و مسئله ای که مردمان این کشور در آن زمان از آن رنج می بردند بی عدالتی در نظام طبقاتی بود. شرایطی که اسلام به محض ورود به این منطقه افزون بر تاکید بر 3 اصل مذکور اصل عدالت را نیز مورد توجه قرار داد و بدین ترتیب مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت. وی دراین مورد اضافه کرد: در حقیقت اسلام بر ایرانیان غلبه نکرد بلکه مورد استقبال آن ها قرار گرفت. نکته بسیار ظریفی که در پیام حضرت رسول اکرم (ص ...
از احمد آرام درجشنواره ملی داستان کوتاه پرراس تجلیل شد: هم غریب است و هم آشناست
به تعریف تازه ای از بوم برسیم . واژگان بومی بسیار خوب است اما قرار نیست یک داستان لبریز از واژگان بومی بشود ، بعضی از واژگان قوام می بخشند و بعضی دیگر شاید تخریب کد . . همه چیز بستگی به تعادل و تناسبِ استفاده از واژه است. شیوا مقانلو در بخشی از سخنان خود در این نشست تخصصی گفت: به نظرم گفته نغز ارسطو همچنان و پس از گذشت قرن ها درست و کارگشاست: این که در یک اثر هنری – بگوئیم داستان - همه ...
تحلیلی بر روش خاورشناسان در فهم احادیث امامت/ روش پدیدارشناسانه امیرمعزی تهافت درونی دارد
توسط غالیان را مبنای شناخت امامان قرار داد. امیرمعزی معتقد است پیروان امامان(ع) با مفهوم غیبت آشنا بودند اما اکثر کتاب های مرتبط با این زمینه، از می ان رفته بود. همچنین به دلیل تقیه، اطلاعات مربوط به تعداد امامان، امام دوازدهم و دو غیبت صغری و کبری و ظهور ایشان در منابع مرتبط با دوران غیبت صغری مانند بصائر الدرجات ذکر نشده و این روایات در منابع بعد از آن، مانند آثار کلینی و شیخ صدوق نقل ...