سایر منابع:
سایر خبرها
اشاره قرآن به نقش عیسی(ع) در مهدویت و امر ظهور
پیامبر(ص) یعنی اسلام است، قطعاً پس از ایمان آوردن مسیحیان به ایشان، آن ها را به دین اسلام مشرف می کند تا آمادگی پذیرش منجی موعود را داشته باشند.این رفتاری است که به تصریح آیات قرآن، عیسی(ع) در دوران کوتاه زندگانی خود پیش گرفتند، آنجا که خداوند فرمود: وَ إِذْ قالَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ یا بَنی إِسْرائیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً ...
تفسیر آیات 149-155سوره آل عمران
و سنی آمده، رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله ) مسئله رعب را یکی از خصایص خود دانسته، از خصایصی که خدای تعالی در بین همه انبیا (علیهم السلام ) تنها به آن جناب داده و به وسیله آن، وی را یاری و دشمنانش را از بین برده هست. و جمله (بما اشرکوا...) ) معنایش این هست که مشرکین به گناه شرکی که ورزیدند دچار این رعب گردیدند، شرکی که هیچ برهان خدائی بر آن نداشتند و یکی از چیرهائی که در قرآن مکرر آمده همین ...
احادیث خواندنی درباره صله رحم
قامَ بِنَفْسِهِ إلی تِلکَ الْحاجَةِ، وَ قالَ علیه السلام: نَهی رَسول ُاللّه ِ صلی الله علیه و آلهعَنْ أنْ یُستَخْدَمَ الضَّیفُ؛ ابن ابی یعفور : در خانه امام صادق علیه السلام میهمانی را دیدم که روزی برای انجام کاری برخاست . حضرت او را از آن کار منع کردند و شخصا آن کار را انجام دادند و فرمودند :رسول خدا صلی الله علیه و آله از به کار گرفتن میهمان ، نهی فرموده است . [کافی، ج 6، ص ...
فکری که انسان را جهنمی می کند/ تساوی مرد و زن در سیر به کمال الهی
واقعی و انجیل واقعی، به عنوان کتاب آسمانی مورد قبول و مورد اعتماد و مورد احترام است. البته قبول بودن به معنای حجت بودن نیست که به آن عمل شود. به فرض این که تورات و انجیل واقعی هم در اختیار امت خودشان از یهود و نصاری باشد، آن ها حق ندارند به آن عمل کنند، زیرا کتاب آسمانی آن ها مژده ی آمدن رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را به انسان ها داده است. مورد قبول بودن یعنی اگر آن کتاب واقعا کتاب آسمانی ...
مسئولان استان فارس درگذشت آیت الله حائری را تسلیت گفتند
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، مسئولان استان فارس هر یک در پیامی جداگانه درگذشت آیت الله حائری را تسلیت گفتند. پیام تسلیت مدیرکل صداوسیمای استان فارس وَ إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإَسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَة رحلت عالم وارسته و سالک الی الله حضرت آیت الله محی الدین حائری شیرازی رحمه الله علیه که عمر گرانمایه و پر ...
احادیث خواندنی در مورد صله رحم
...> [غررالحکم، ح 5453] امام صادق علیه السلام:اِبنُ اَبی یَعفورَ: رَاَیتُ عِندَ اَبی عَبدِاللّه ِ علیه السلام ضَیْفا، فَقامَ یَوْما فیبَعضِ الْحَوائِج، فَنَهاهُ عَنْ ذلِکَ ، وَ قامَ بِنَفْسِهِ إلی تِلکَ الْحاجَةِ، وَ قالَ علیه السلام: نَهی رَسول ُاللّه ِ صلی الله علیه و آلهعَنْ أنْ یُستَخْدَمَ الضَّیفُ؛ [غررالحکم، ح 5453] ابن ابی یعفور : در خانه امام صادق علیه السلام میهمانی را دیدم ...
شرح و تفسیر حکمت 241 نهج البلاغه با موضوع روز انتقام مظلوم
أهْوَنُهَا الْمَوْتُ. قالَ أنَس: قُلْتُ: یا رَسُولُ اللهِ! ما أصْعَبُها؟ قالَ: الْوُقُوفُ بَیْنَ یَدَیِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ إذا تَعَلَّقَ الْمَظْلُومُونَ بِالظّالِمِینَ؛ در میان بهشت و انسان هفت گردنه مخوف است که ساده ترین آن ها مرگ است. انس (از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله) می گوید: عرض کردم ای رسول خدا! سخت ترین آن ها کدام است؟ فرمود: حضور در پیشگاه خداوند متعال در زمانی که مظلومان دامن ظالمان ...
غصب درکلام حضرت علی(ع)
...: امام(علیه السلام) فرمود:الْحَجَرُ الْغَصِیبُ فِی الدَّارِ رَهْنٌ عَلَی خَرَابِهَا. (قالَ الرَّضِیُ وَیُروی هذَا الْکَلامُ عَنِ النَّبِی(صلی الله علیه وآله)وَلا عَجَبَ أَنْ یَشْتَبِهَ الْکَلامانِ لاَِنَّ مُسْتَقاهُما مِنْ قَلیب وَمَفْرَغَهُما مِنْ ذَنُوب). سنگ غصبی در بنای خانه گروگان ویرانی آن است. مرحوم سید رضی می گوید: این سخن از پیامبر(صلی الله علیه وآله) نیز نقل شده است و جای ...
روز انتقام مظلوم از دیدگاه حضرت علی (ع)
وَالْجَنَّةِ سَبْعُ عِقابٍ أهْوَنُهَا الْمَوْتُ. قالَ أنَس: قُلْتُ: یا رَسُولُ اللهِ! ما أصْعَبُها؟ قالَ: الْوُقُوفُ بَیْنَ یَدَیِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ إذا تَعَلَّقَ الْمَظْلُومُونَ بِالظّالِمِینَ؛ در میان بهشت و انسان هفت گردنه مخوف است که ساده ترین آن ها مرگ است. انس (از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله) می گوید: عرض کردم ای رسول خدا! سخت ترین آن ها کدام است؟ فرمود: حضور در پیشگاه خداوند متعال در ...
تلاوت مجلسی آیات 1-31سوره مریم توسط شحات محمد انور
وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا که از من ارث برد و از خاندان یعقوب [نیز] ارث برد و او را ای پروردگار من پسندیده گردان (6) یَا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَی لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِیًّا ای زکریا ما تو را به پسری که نامش یحیی است مژده می دهیم که قبلا همنامی برای او قرار نداده ایم (7) قَالَ رَبِّ أَنَّی یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَکَانَتِ ...
شرح و تفسیر حکمت 241 نهج البلاغه
الْمَظْلُومَ یَأْخُذُ مِنْ دِینِ الظَّالِمِ أَکْثَرَ مِمَّا یَأْخُذُ الظَّالِمُ مِنْ مَالِ الْمَظْلُومِ؛ بدانید مظلوم از دین ظلم کننده بیش از آن چیزی که ظلم کننده از مال مظلوم می گیرد خواهد گرفت . و در ذیل حدیث آمده هست که آن دو بعد از شنیدن اظهارات امام بر علیه السلام پیش از آن که از جای برخیزند با یکدیگر صلح کردند . این حرف را با حدیثی از رسول خدا صلی الله بر علیه وآله پایان می دهیم آن جا که فرمود ...
همسر شهید: برای رفتن به سوریه راضی کردن من زیاد سخت نبود، به این نبودن ها عادت داشتم/ وصیت نامه شهید: ای ...
مسئله را حل می کنی؟ برای کدام امتحان درس می خوانی؟ به چه امید نفس می کشی؟ جنگ، جنگ است، برای شیعیانی در آن طرف مرزها، حرامی ها نگاه چپ می خواستند به حرم عقیله بنی هاشم بیاندازند که غیورمردان ایرانی جلو نگاه و فکرهایشان را گرفتند. قاسم، علی اکبر، جعفر و عبدالله امام حسین علیه السلام نیستند، اما خود را می توانند شبیه شان کنند و از حریم عقیله بنی هاشم علیه السلام محافظت کنند. حتی اگر خون شان در این ...
استادی که به تنهایی یک دانشگاه موسیقی بود
شاگردانِ ضرب نواز بزرگی را پرورش داده؛ شاگردانی که امروز از بزرگ ترین نامداران تنبک نوازی ایران هستند و پیشاپیش همه آنان نام یادگارِ استادانِ گذشته، استاد محمد اسماعیلی می درخشد. استاد تهرانی به قدری در کار خود چیره دست، مسلط و ماهر بود که استاد روح الله خالقی نقل می کند وقتی لئون کنیپر، آهنگساز بزرگ روس، در سال 1323 به ایران آمده بود و کنسرت ارکستر موسیقی ملّی را با حضور استادانی چون حبیب سماعی ...
آثار دعا و زیارت برای ارتباط با حضرت حجت
عنْدَه مِن الخیْرِ و الابْتِهال إلیه بالسُّؤَالِ یعنی رغبت به سوی خدا در آنچه در نزد اوست از خیر که با حالت ابتهال و تضرع از او درخواست شود. فیّومی در مصباح المنیر نیز همین قیود برای دعا به سوی پروردگار را در نظر می گیرد. ابن منظور و دیگر لغت شناسان به نقل از زجاج سه وجه برای دعا به سوی خدا ذکر نموده اند که اول از آن، حمد و ثنای الهی است. مثل اینکه گفته شود: یا الله لا إله إلّا أنت دوم طلب ...
چهل حدیث در فضیلت صلوات
...> صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام نزد خدای عزوجل برابر است با تسبیح(ذکر سُبحانَ اللهِ) و تهلیل(ذکر لا إلهَ إلاّ اللهُ) و تکبیر(ذکر أللهُ أکبرُ). صلوات بر حضرت زهراء سلام الله علیها عن مولاتِنا فاطِمَۀَ الزهراءِ: قالتْ: قالَ لِی رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ علیه وَآلِه: یا فاطِمَۀُ، مَنْ صَلَّی عَلَیکِ غَفَرَ اللهُ لَه وَألْحَقَهُ بِی حَیْثُ کُنْتُ مِن الجَنَّۀِ. ای فاطمه، هر که بر تو صلوات فرستد خداوند او را میبخشد و در هر جایی از بهشت که من باشم او را به من ملحق خواهد کرد. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان ...
رزمنده دفاع مقدس علی خوش لفظ پس از تحمل سال ها رنج به درجه رفیع شهادت نایل شد/ ماجرای در آغوش کشیدن شهید ...
اقرار نمی کنند، امّا در دلشان اقرار می کنند، این است قضیّه. نخیر، هیچ نگران نباشید! خوش لفظ: الحمدللّه؛ خدا سایه شما را ان شاءاللّه برای ما حفظ کند. معظّمٌ له: خدا ان شاءاللّه سایه شماها را کم نکند، سایه رزمندگان را کم نکند، سایه خانواده های شهدا را کم نکند. خانواده های شهدا گاهی می آیند اینجا پیش من؛ اصلاً زبان انسان قاصر است از اینکه این حالتی را که اینها دارند، توصیف کند ...
واسطه گری خلاف مبانی اسلام است/ روستاها؛ قلب تپنده اقتصاد اسلامی
السلام روایت می کند که حضرت فرمود: لَا تَلَقَّ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم نَهَی عَنِ التَّلَقِّی. قَالَ وَ مَا حَدُّ التَّلَقِّی؟ حضرت فرمود تلقی نکن؛ زیرا رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از تلقی نهی کرده است. سائل می گوید که سئوال کردم که تا کجا تلقی حساب می شود؟ قَالَ: مَا دُونَ غَدْوَةٍ أَوْ رَوْحَةٍ . قُلْتُ وَ کَمِ الْغَدْوَةُ وَ الرَّوْحَةُ؟ قَالَ أَرْبَعَةُ ...
با اعلام برائت از رژیم غاصب صهیونیستی بین خود و فرزندنتان فاصله گذاری کنید
...> قَالَ یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُکَ أَنْ تَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ (سوره هود / آیه 46) " خدا خطاب کرد که ای نوح، فرزند تو هرگز با تو اهلیت ندارد، زیرا او را عمل بسیار ناشایسته است، پس تو از من تقاضای امری که هیچ از حال آن آگه نیستی مکن، من تو را پند می دهم که از مردم جاهل مباش. " (ترجمه ...
شرح و تفسیر حکمت 239 نهج البلاغه
عَلَیْکَ وَیَهْتِکَ سِتْرَکَ; از سخن چینان و اهل نمیمه بپرهیز. نباید احدی از آنها به دستگاه تو راه یابند و مبادا خداوند تو را روز یا شبی ببیند که از آنها سخنی می پذیری که سبب می شود بر تو خشمگین شود و پرده تو را بدرد . این سخن را با حدیث پر از تأکیدی از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) پایان می دهیم که فرمود: أَ لاَ أُنَبِّئُکُمْ بِشِرَارِکُمْ قَالُوا بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ ...
سابقه تاریخی توهین به زنان (2)
برخوردار از روح کامل انسانی و اراده و اختیار است و در مسیر تکامل که همانا هدف خلقت است هر دو در یک ردیف قرار دارند و در قرآن با “ایّها النّاس” و “یا ایّها الّذین آمنوا” مورد خطاب قرارگرفته است. قرآن به طور صریح به این مطلب اذعان دارد که: یا ایّها الناس اتّقوا ربّکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها : ای مردم از پروردگارتان که شمارا از نفس واحدی آفرید و جفتش را (نیز) از او آفرید تقوی داشته باشید ...
مناظرات رضوی در بستر عقلانیت دینی
امام رضا (علیه السلام) از قول پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: دانش، گنجینه هاست و کلید آن پرسش است پس پرسش کنید – رحمت خدا بر شما باد – که به چهارکس به خاطر آن پاداش داده می شود؛ پرسشگر، معلم، گوش دهنده و پاسخ گوینده(صحیفه الإمام الرضا (علیه السلام)، 42) از آنجا که پرسش گری محصول و ثمره ی تعقل است، دارای ثواب دانستن آن حاکی از عمق پیوند میان عقل و دین در اسلام است. نکته ی کلیدی و مهم ...
تلاوت مجلسی آیات1-24سوره نساء توسط محمد محمود طبلاوی
خواهند داد و از شرک به دور بوده و در مشیّت الهی، از کسانی خواهد بود که خداوند از آنها در گذشته است در کلامی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده است: اگر فردی سوره نساء را روزهای جمعه تلاوت نماید، از فشار قبر در امان خواهد بود . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ ...
تفسیرآیات130-138سوره آل عمران
معنا است که گنه کار گناهی مرتکب شود، نه از خدا طلب آمرزش کند، و نه نفس خود را (ملامت نموده ) وادار به توبه سازد، این است معنای اصرار. روایاتی درباره مغفرت خداوند و توبه و استغفار از گناهان و در تفسیر الدرالمنثور است که احمد از ابی سعید خدری از رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله ) روایت کرده که گفت : رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله ) فرمود: ابلیس به خدای عزوجل عرضه داشت : به عزتت ...
نیش زبان بدتر از زخم سر نیزه است
...، تمام روح و وجود انسان را تاریک و بی خاصیت می کند. گاهی انسان لیاقت سربازی و خدمت در لشکر امام زمان را از دست می دهد؛ فقط به این خاطر که نمی تواند زبانش را کنترل کند. حضرت امیر در آخرین فراز این دعا می فرماید: لغزش های زبان را بر من ببخش . چون لغزش های زبان، باعث جنایت انسان می شود و انسان را بدبخت می کند. تیزی زبان موجب سلب نعمت از انسان می شود نبی اکرم (صلی الله ...
به عشق سردار شهید مصطفی ردانی پور/ صلی الله علیک یا اباعبدالله(ع)
جلوه می کنند و دلربایی... و من و تو، که هزار در هزار دلدادگان کوی امام روح الله و جنود رحمانی او ( قبیله شهیدان ) هستیم، سر از پا نشناخته، در عرفات مودت هم او، دل و جان را صیقل داده و خود را به دست فراموشی می سپاریم که همه پر از خدا گردیم... به مانند عرفه ای که در صحرای عرفات مودت ِ مسیحا خواندیم و نوشیدیم از چشمه جاری عنایتش... و گرنه هفتاد و دو ملت عالم که علی الظاهر خدا را می خوانند و ...
نماز در حیات انسان نقش محوری دارد و سبب نهادینه شدن تقوی در او می شود
...> هنگامی که از طرف پروردگار به حضرت موسی وحی شد که من تو را به پیامبری انتخاب کردم پس گوش بده به آنچه برایت وحی می شود، بلافاصله می فرماید إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی یعنی من همان خدایی هستم که معبودی جز من نیست پس بنا بر این مرا بپرست و برای اینکه به یاد من باشی نماز را به پا دار. بحث توحید و عبودیت و صلاة در دعوت همه انبیاء بوده ...
پاکی و طهارت روح (3)
خود بترسید، همان گونه که از دشمنان خود می ترسید زیرا هیچ دشمنی گزندش به اندازه پیروی از هوای نفس و سخنان بی جا نیست. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک دشمن ترین دشمنان تو نفس تو است که بین دوپهلویت قرار دارد. قرآن شریف فرمود: و من اضل ممن اتبع هواه بغیر هدی من الله چه کسی گمراهتر از کسی است که هدایت خدا را رها کرده و از هوای ...
بنابر آیات و روایات چه افرادی می توانند شفاعت کنند
اللَّهُ لَهُمْ؛[8] برای منافقان استغفار کنی یا استغفار نکنی، (یکسان است.) اگر هفتاد بار برایشان آمرزش بخواهی، خداوند هرگز آنان را نخواهد بخشید. راز بی فایده بودن استغفارِ دیگران برای آنان نیز این است که آنها به خدا و رسولش کافر شدند و خدا کافران و فاسقان را به مقصد نمی رساند: ذَ لِکَ بِأَنَّهُمْ کَفَرُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَسِقِینَ [9]. در حالی که اگر آنها ...
شرح و تفسیر حکمت 239 نهج البلاغه
...> نباید احدی از آنان به دستگاه تو راه یابند و هرگز خداوند تو را روز یا شبی ببیند که از آنان سخنی می پذیری که علت می گردد بر تو خشمگین گردد و پرده تو را بدرد . این حرف را با حدیث پر از تأکیدی از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) پایان می دهیم که فرمود: أَ لاَ أُنَبِّئُکُمْ بِشِرَارِکُمْ قَالُوا بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِیمَةِ الْمُفَرِّقُونَ بَیْنَ الاَْحِبَّةِ الْبَاغُونَ ...
تلاوت مجلسی آیات43- 51 سوره کهف توسط کریم منصوری
... وَلَمْ تَکُنْ لَهُ فِئَهٌ یَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا کَانَ مُنْتَصِرًا و او را در برابر خدا گروهی نبود تا یاریش کنند و توانی نداشت که خود را یاری کند (43) هُنَالِکَ الْوَلَایَهُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَیْرٌ ثَوَابًا وَخَیْرٌ عُقْبًا در آنجا [آشکار شد که] یاری به خدای حق تعلق دارد اوست بهترین پاداش و [اوست] بهترین فرجام (44) وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ ...