سایر منابع:
سایر خبرها
بمب:عاشقانه ای عقیم و بیانیه ای سیاسی
گوشه خیابان ولو شده و ساندویچش را گاز می زند، اینکه همسایه آپارتمان و از حامیان ارزش ها با همسایه مخالف جنگ تخته نرد بازی می کند، و حتی اینکه معلم ورزش گوش شکسته مدرسه سیگاری است؛ هیچ کدام موضوع را آنقدر باورپذیر نمی کنند که تماشاگر از افشای این به ظاهر حقایق شگفت زده شود. به اعتقاد نگارنده، بمب، یک عاشقانه با تدوین مجدد می تواند به مراتب فیلم بهتر و منطق تری شود، کما اینکه کارگردان هم ...
زاویه دید فیلم به "پلاسکو" غیر انسانی است!
همسرانشان داشته باشند؟ بگذریم این بحث به جایی نمی رسد. ما به ترکستان می رویم. تنها مسئله ی مهم در فصل پلاسکو این است که همه به دنبال دوست دختر گمشده باشید! همین. به راستی سه چهارم ابتدایی فیلم – که ملغمه ای از فیلمفارسی ست- چه ارتباطی با قضیه پلاسکو دارد؟ خرده قصه ها را به یاد بیاورید: دو جوان آس و پاس کلاه بردار، دختر فراری از خانواده ضعیفِ جنوب شهری، زن پا به ماه که به نشانه اعتراض ...
قیصربازی با موسیِ فیلم "لاتاری"
اوج و فرودهایی باشند که مخاطب را به چالش که نه، با فیلم همراه کند. این فضا منتهی می شود به عاشقانه هایی که با واسطه قرار دادن گزاره ای به نام امید به برنده شدن در لاتاری بازتابی از فضای تینیجری متولدان دهه 70 داشته باشد. عاشقانه های امیرعلی با بازی ساعد سهیلی و نوشین با هنرمندی زیبا کرمعلی در بستر داستانی تک خطی و قابل باور آغاز می شود و حتی در بخشهایی سر به کلیشه موتور-گیتار و سازدهنی می زند. ...
جهانِ داستانِ نویسنده مسلمان
توان گفت: طرح شبکه ارتباطیِ حوادث و شخصیت هاست. به عبارت دیگر چرایی و منطق انتخاب زمان، مکان، شخصیت، حوادث و تعاملات و تاثیر و تاثّراتِ مابین آنها در طرح داستان پاسخ داده می شود. پس نویسنده در طرح داستان با علت و معلول ها سر و کار دارد. عنصر طرح یا پیرنگ، نه فقط مربوط به داستان و رمان، بلکه در هنرهای دیگر نیز هرکدام به فراخور مقتضیات خود وجود دارد. ممکن است در برخی هنرهای دیگر فاصله بین ...
آینه سیدی جلوی چشم تهرانی ها + عکس
تک تک ما بیرون بکشند! فیلم مغزهای کوچک زنگ زده شاهین (با بازی نوید محمدزاده) نماد یکی از همین افراد است که با همه خشونتش، دلِ بریدن گوش و دیدنِ جان کندن خواهرش را ندارد. در سکانس آخر هم اوج عشق به یک کودک را بی هیچ کلامی و ادایی نشان می دهد. شاید بهترین توصیف از مغزهای کوچک زنگ زده همان باشد که اگه چوپان نباشه، گوسفندا تلف می شن. یا گرگ بهشون می زنه یا از گرسنگی ...
نقد 2 فیلم جشنواره فجر/ بمب؛ یک عاشقانه فیلم حال و هوا و فضا
...، یک عاشقانه / پیمان معادی بمب... بیشتر فیلم حال و هوا و فضاست. شاید همین تاکید بیش از حد روی جزئیات و فضای اواخر دهه شصت باعث شده فیلمنامه و قصه مغفول بماند. مایه عاشقانه فیلم، بهانه خوبی است تا در آن مقطع زمانی جذاب، یک قصه حس برانگیز عاشقانه روایت شود ولی بی توجهی معادی به پرداخت هسته اصلی قصه، این موقعیت خوب را برباد داده است. درمجموع، حال و هوای آن سال ها خوب درآمده و به خصوص برای ...
جاده قدیم، بمب، جشنواره ای که شعله ور می شود
اجتماعی و زندگی مردم در آن دوره با روایت عاشقانه درهم آمیخته تا از دل این تضاد بتواند قصه خود را تعریف کند. بمب؛ یک عاشقانه به ویژه برای نوجوانان دهه 60 که اکنون در آستانه میان سالی قرارگرفته اند می تواند یک فیلم نوستالژیک باشد که هم خاطره و هم تجربه های زیسته آنها را در آن دوره قاب می گیرد. ازجمله نقاط قوت فیلم بازنمایی نظام آموزشی و ساختار مدرسه و تجربه های دانش آموزی در آن دوره است که شکنندگی و ...
ابوالقاسم قاسم زاده
کرده است. اگر به روزنامه های دوران پرتلاطم ظهور و بروز انقلاب نگاهی کنید، اولین دریافت این است که روزنامه نگاران آن ایام قلم به تجارت و کاسبی نمی زدند و اگر اندکی به زندگی آنها سرک بکشید، درمی یابید که با درآمدی متوسط و یا پائین تر از متوسط چرخه معاش و زندگی خود و خانواده خویش را اداره و مدیریت می کردند. مردم از همه اقشار با شعار آزادی به خیابان ها آمده بودند و نزدیک ترین پیوند با آنها را ...
فاصله ای بین زمین و آسمان
...> اما متاسفانه در همین جشنواره امسال فیلم فجر، فیلم هایی مانند بمب، یک داستان عاشقانه یا کامیون و یا جاده قدیم آنچنان به لحاظ ساختار و فرم و تفکر، عقب افتاده و سخیف بودند که حتی در یک هفته فیلم دست چندم نیز قابل نمایش به نظر نمی آیند (مگر به ضرب و زور سفارش و پارتی و روابط آنچنانی) و در مقابل چنین آثار نحیف و پس مانده، با فیلمی مانند به وقت شام روبه رو می شویم که به شیوه جشنواره های استاندارد نه فقط ...
از شعارهای احمدی نژاد تا نمایش چهره واقعی داعشی ها در روز چهارم + عکس
یکی است و با داستان متوسط خود قصه زیبایی رو روایت کرده بود. زوج شبنم مقدمی و احمد مهرانفر در این فیلم همان زوج زاپاس نیک نژاد بودند و با همان شوخی های دم دستی و گاها بانمک که تمام تلاش خود را کرد تا بتواند لبخند بر روی لب مخاطبان خود بیاورد اما این فیلم هم در حد و اندازه جشنواره فیلم فجر نبوده و جای این سوال است که آیا قرار است اینگونه آثار، سینمای ایران را معرفی کنند؟ فیلمی که مقصودی می ...
نقدی بر فیلم بمب: یک عاشقانه
مشکل اصلی بمب: یک عاشقانه ، ناسازگاری لحن و فضای صحنه های خارجی (عمدتا مدرسه) و داخلی (خانه و زیرزمین) در فیلم نامه است. البته متوجه تضاد بین این دو مکان هستم. مدرسه به عنوان محلی برای آموزش و به بارآوردن نسل آینده - و آنچه در این مکان آموزش داده می شود- در تضاد فضای عاشقانه کلی و داستان اصلی است و صحنه هایی که مدیر مدرسه -با بازی دوست نداشتنی سیامک انصاری - به گوش کودکان بی خبر و بی ...
از به وقت شام تا اتاق تاریک؛ نگاهی به 4 فیلم جشنواره فجر
یادداشت هایی برای فیلم های ماهورا ، بانو قدس ایران ، به وقت شام و اتاق تاریک ماهورا/ حمید زرگرنژاد قصه ای که ظاهرا از روی یک اتفاق واقعی نوشته شده دستمایه ماهورا است. روایت روان و کم لکنت این قصه عاشقانه و تراژیک در روزهای اول جنگ، فیلم را به یک اثر پذیرفتنی بدل کرده است. کارگردانی، موسیقی، فیلمبرداری و بازی ها خوب و بالاتر از انتظار است. شاید اگر ساختمان فیلمنامه طراحی دقیق تری ...
از کمانچه یونانی تا عود عربی
الله شناخته می شود، اما با ساخت موسیقی شعله ور نشان داد که هنوز حرف های ناگفته و قصه های تعریف نکردۀ زیادی برای هم دارند؛ احتمالاً شبیه همان وضعیتی که نعمت الله و مقدم دوست سال ها است کنار هم تجربه می کنند و هنوز حرف هایشان برای هم ته نکشیده و می توانند از کنار هم بودن احساس رضایت و تازگی را تجربه کنند. موسیقی شعله ور در تیتراژ با فضای الکترونیک آغاز می شود؛ فضایی که بارها سهراب آن را ...
سندی از روز و روزگار کودکی ی ما
شادمانه ترین چیزها بود..دست بر دها ن و سر و صدا راه انداختن و دست تکان دادن برای میگ ها... حالا اما با فیلم بمب جنگ را در تهران می بینم... هر چند جنگ در اهواز با تهران فرسنگ ها فاصله داشت... آن گونه که پیش تر گفتم... با این همه... وجوه مشترک فراوان بود. یکی از وجوه اشتراکش، مدرسه و تنبیه و شعار بود. یکی دیگر عاشقانه های ممنوعه بود که من در کودکی،در کوچه پس کوچه های محله ی آخراسفالت اهواز به عینه شاهد ...
لاتاری برگ برنده جشنواره فجر اصفهان شد/ غربت داستان ابوقریب
نیمروز از اندیشه هوشمندانه و میهن دوستانه کارگردان تغذیه می شود. جسارت قابل تحسین مهدویان در ساخت لاتاری جسارت مهدویان در ساخت این فیلم قابل تحسین است چراکه به شکلی واضح به موضوعی می پردازد که در کمتر فیلمی شاهد آن بوده ایم. در واقع کارگردان این فیلم همانند فیلم های مستندگونه خود سراغ سوژه ای ناب رفته است، داستان فیلم در ابتدا عاشقانه به نظر می رسد و مخاطب را از تغییر موضع ...
به وقت شام و کهن الگوی ابراهیم و اسحاق
جامعه سینما:شهرام اشرف ابیانه/شگفتی تمام عیار. یکی از بهترین دستاوردهای فنی سینمای ایران در سالیان اخیر. اکشنی پرماجرا و پر کشش در حد و اندازه های استانداردهای هالیوود. یک حاتمی کیا در اوج بدون شعار و سخنرانی و پروپاگاندا آزار دهنده. صحنه سقوط هلی کوپتر در فیلم چ را به یاد بیاورید. آن را به تمام فیلم گسترش دهید میشود فیلمی به نام به وقت شام. نکته قابل توجه آنکه حاتمی کیا از هیچ کس تقلید نمیکند ...
خاطرات زیبای سال های جنگ
بازی استوار شده اثری چنین شریف، زیبا و دوست داشتنی را روانه پرده سینماها کنند دست مریزاد گفت. اغراق نیست اگر بگویم بمب پتانسیل حضور در بازارهای جهانی را نیز دارد و چنانچه مسؤولان اندکی به جای شعار دادن کمر همت به معرفی گسترده و اکران عمومی این فیلم در کشورهای مختلف جهان ببندند بدون تردید اولین و مهم ترین گام در راه سهم خواهی از اکران فیلم های ایرانی در سینمای دنیا با فیلمی درست و منطقی و خوش ساخت و البته شریف برداشته خواهد شد . ...
نظر مژده لواسانی از فیلم هایی که اخیرا در جشنواره سی و ششم فیلم فجر نمایش داده شده اند
... میشه نظرتون را در مورد بمب بگویید ؟ به لحاظ این فضاهای نوستالژی ، چون من دهه 60 را تجربه نکردم و سالی به دنیا امدم که جنگ کامل تمام شده بود منظورم این است که من تجربه موشک باران رو نداشتم ولی این فضا یک فضا دلچسبی بوده ولی اینکه تلفیق شده است با یک قصه عاشقانه بنظرم خیلی کار را جذاب کرده است به شدت منتظر لاتاری اقای محدویان هستم و امید وار هستم که فیلم هایی ساخته شود که بیش از اینها مردم خودشان را درون ان ببینند و همین باعث شود مردم بیشتر اشتی کنند با سینما ی ما . ...
"لاتاری"؛ زنده باد قهرمان، زنده باد غیرت
برای بسط درون مایه اش محافظه کار و گیج. دوربین اثر نه می تواند مستند صرف باشد، که بیشتر مستندنمایی می کند و قلابی است و نه می تواند سینمایی صرف باشد که گاه قاب بندی می کند اما با مستندنمایی اش این بنا را فرو می ریزد. نبود انسجام و تعیین تکلیف در انتخاب زاویه دید، دوربین آگاه یا دوربین ناظر، دوربین مستند یا سینما، همه و همه لحن و مواجهه ای گنگ را به بار می آورد که ضربه نخست را به فیلم وارد می سازد و ...
عشق را به زیر زمین بفرستیم/ بیا با هم شعاری حرف بزنیم!
روبروی دیواری مکث می کند که تمامی آن شعارها سفید شده اند و اگر این سکانس را در کنار پیام فضای خانه میترا و ایرج بنشانیم که همانا بیا با هم حرف بزنیم است، در می یابیم که کارگردان بر همان گفتمان سیاسی بی فرجام درعمل تاکید دارد. با همه این اوصاف حقیقتا مستقیم گویی ها و اشارات به شدت شعار زده توی ذوق مخاطب می زند. از جهت دیگری به نظر می رسد درعنوان فیلم هم باید تجدید نظر گردد و کلمات یک عاشقانه که به دنبال کلمه بمب یدک کشیده می شود، حذف گردد؛ چرا که اساسا فیلم بمب شعارهای سیاسی از آب در آمده و مسئله عشق و همدلی بین افراد در حاشیه واقع شده اند. انتهای پیام/ غ ...
نماز جمعه فعلی جناحی است / راه حل های آبی برای رفع کم آبی /روحانی از امنیت کشور دفاع کرد / زنجیره ای ها ...
نخبگان از استان خوزستان شده است، گفت: در وضعیت کنونی، در واقع هر شخصیت تاثیرگذار که توان خارج شدن از استان را دارد، از خوزستان مهاجرت می کند.گرد و غبار زندگی مردم را مختل کرده که یکی از موارد آن تاثیر منفی بر سلامت جسم و سلامت روان مردم بوده است. این پدیده همچنین موجب بروز مشکلات اساسی در نظام شهری، مدارس، بیمارستان ها و هرگونه خدمات رسانی شده است . ساری همچنین در ادامه با اشاره به اقدامات اخیر ...
ارزیابی بازیگران در ویترین سه روز اول فیلم فجر
... اما چهارمین فیلم سینمای رسانه ها آخرین ساخته پیمان معادی با نام بمب٬ یک عاشقانه بود که با بازی خود او و نیز لیلا حاتمی، سیامک صفری، سیامک انصاری، حبیب رضایی و همچنین محمود کلاری نمایش داده شد. این فیلم با وجود بازیگران مطرحی که داشت تقریبا هیچ بازی ویژه ای که توجهی را جلب کند ارائه نکرد، جز سیامک انصاری که نقش یک مدیر مدرسه را با شکل و شمایلی متفاوتتر از دیگر نقش های خود ایفا کرده بود ...
جشنواره فیلم فجر سی و ششم نقد فیلم لاتاری : وقایع نگاری یک انتقام
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
بمب پیمان معادی روایت عاشقانه هاست نه تیشه به ریشه ها!
کاملا بازتولید فضای مدارس همان دوران است، با اندکی لحن طنزگونه که نیاز کشش مخاطب در یک فیلم سینمایی است. احتمالا نویسنده یادداشت حوزه علمیه، شاکله مدارس دوران جنگ را درک نکرده است. سوم: فیلم بمب، یک عاشقانه ، با تیزبینی دقیقی، روایت های چندگونه از عشق را در همان دوران به تصویر کشیده است. اینکه از نگاه متخصصان سینما، اجزاء فیلم چقدر درست سرجای خودشان به تصویر کشیده شده اند، در تخصص نگارنده و ...
نگاهی به فیلم بمب؛ یک عاشقانه ، فیلمی از پیمان معادی
داستان مقهور اشیا می شوند. فضا سازی که آن و روایت هم که این! می دهد فیلمی که خیلی خوشبینانه در نهایت معمولی است. هر چند که اهمیت گفت و گو و عشق را یادمان بیاورد. هر چند که دغدغه های خوبی داشته باشد و لابه لای نوستالوژی بازی هایش بخواهد خشونت جنگ و دهه 60 را یادمان بیاورد، موسیقی خوب، طراحی لباس خوب، ایده هایی چون کراوات بستن در خیابان، گیلکی خواندن آن معلم مدرسه و بیم ها و امیدها و تخته نرد در پناهگاه، همه محترم و قابل ستایش است اما ضعف های بمب را پوشش نمی دهد، گو این که کسی برای دیدن چند ایده درخشان یک فیلم نمی بیند مثل همان هایی که برای یک دکمه کت نمی خرند. برترین ها ...
بمبی که هرگز منفجر نشد
عاشقانه" به روی پرده رفت. پیمان معادی علت این تغییر نام را زیبایی نام انگلیسی این اثر عنوان کرد. The bomb: a. love story؛ بمب روایتگر داستانی است که در اواخر جنگ اتفاق می افتد و محدود به دو یا سه لوکشن خانه، خیابان و مدرسه می شود. روایتی شاعرانه که انگار جنگ نقش نخ تسبیح را برای فیلم معادی بازی می کند. کمتر کسی قبل از دیدن فیلم فکرش را می کند که حضور این اجماع از عوامل به نام تولید این ...
چه کسی تیشه به ریشه ها می زند و تسویه حساب سیاسی با انقلاب می کند؟ درباره فیلم بمب، یک عاشقانه
نیاز کشش مخاطب در یک فیلم سینمایی است. احتمالا نویسنده یادداشت حوزه علمیه، شاکله مدارس دوران جنگ را درک نکرده است. فیلم بمب، یک عاشقانه به ما می گوید که در اوج جنگ هشت ساله ایران و عراق، عشق در میان مردمان این سرزمین از گونه های مختلف متولد شده است. فیلم نشان می دهد که عشق در اوج آسیب ها، میان کارگران، بین معلمان، بین خانواده ها و حتی بین بچه های نوجوان و جوان، چگونه در جریان زندگی جاری بوده است. اگرچه ممکن است متخصصان سینما معتقد باشند که کارگردانی این نشانه ها در مجموع ضعیف بوده است./ خبرآنلاین کلمات کلیدی فیلم بمب، یک عاشقانه پیمان معادی ...
نیمی خوب نیمی بد
. داستان خیلی خوب آغاز می شود. شخصیت ها از پردازش مناسبی برخوردارند. تعلیق به خوبی در قصه و به تبع آن در ساختار رعایت شده است. ساختار از ضرباهنگ مناسبی بهره برده و همه این ها سبب می شود تا مخاطب با اثری جذاب مواجه شود، اما این جذابیت و تعلیق و ضرباهنگ صرفاً تا زمان رسیدن قصه و آدم هایش به پلاسکو بروز و ظهور دارد و بعد از آن هم محتوا و هم ساختار دچار افت فاحشی می شوند که بخش مهمی از این ...
پسری که ظاهرش با بقیه فرق می کند!
باشند چه برسد به اینکه با آنها دوست یا هم کلاسی هم باشند. اوگی پولمن می خواهد یک پسر 10 ساله معمولی باشد. او کارهای کاملا عادی انجام می دهد، بستنی می خورد، به زمین بازی بچه ها می رود، به فروشگاه می رود و ... اما به خاطر چهره غیرطبیعی اش هیچ گاه به مدرسه نرفته و همیشه مادرش که یک تصویرگر کتاب کودک بوده به او آموزش می دهد. تا اینکه در 10سالگی والدینش تصمیم می گیرند او را به مدرسه بفرستند ...
لحظه های دلهره آور پایین کشیدن مجسمه شاه واولتیماتوم گاردی ها/شروع فعالیت ضد رژیم از مسجد حاج محمد ...
را درجا زدن یا پس رفت نمی داند. او ادامه می دهد: با تمام سختی ها، همه باهم متحد حرکت می کردند. موانعی که بر سر راهمان وجود داشت گاه از ناحیه ساواک بود و گاه از سوی خانواده هایمان. همسرم و پدرو مادر دوستانم خطر را حس کرده بودند و از حضور ما در خیابان ها وحشت داشتند. نداشتن فرهنگ تخاطب، مشکل اصلی ارتباط با جوانان / روی پشت بام ها شعار می دادیم زهرا شیرزادی، یکی از همراهان ...