سایر منابع:
سایر خبرها
گریه های حسینی بدرقه راه شهیدمحمدزاده شد
های حسینی عاشقان شهادت فضای حسینیه را دگرگون کرد. در این مراسم روحانی، حجت الاسلام اسدبیگی شهادت را نوعی تولد عنوان کرد و اظهار کرد: خداوند مرگ را پایان و فنا شدن نمی داند زیرا مرگ تولد ماندگاریست، امام حسین (ع) در روز عاشورا، مکتب بزرگ انسان سازی اش را پدید آورد و این یک تولد ابدیست که پایانی ندارد. این استاد حوزه تصریح کرد: حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) در روزهای مبعث و غدیر ...
برای آنکه عروسی شاد اما دینی برگزار کنیم، چگونه عمل کنیم؟
عقیق :همواره سؤالهای زیادی وجود دارد که ذهن افراد را به خود مشغول می کند، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند. پرسش: برای آنکه عروسی شاد، اما دینی و مذهبی برگزار کنیم، چگونه عمل کنیم؟ پاسخ: خداوند در قرآن درباره مؤمنانی که از رشد ایمانی بالایی برخوردارند ...
لحظه شماری مردم کویر جرقویه سفلی در میزبانی از دو شهید گمنام
بحث و تبادل نظر مقرر شد: سید مهدی فاطمی، فرمانده حوزه مقاومت بسیج امام سجاد علیه السلام به عنوان نماینده تام الاختیار برای هماهنگی و همکاری با ستاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و تحویل شهدای گمنام و اجرای برنامه در سطح بخش تعیین گردید. با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و هماهنگی های به عمل آمده از طرف حوزه مقاومت بسیج با ستاد حفظ آثار استان پیکر پاک و مطهر دو شهید گمنام ...
با ذهن تان آشتی کنید!
تان نه تنها واقعیت و درک شما از واقعیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهند بلکه بر دیگران نیز تاثیر می گذارند. در اصل فرافکنی ها، نگرانی ها و ناراحتی های ذهن شما می توانند جامه عمل بپوشند حتی اگر در ابتدا واقعیت نداشته باشند. وقتی چیزی را باور دارید دنبال سند و مدرکی می گردید تا باورها و عقاید خود را اثبات کنید و خط بطلان بر تمام آنچه مخالف نظر شماست، بکشید. تصور کنید چند بار به ذهن تان اجازه می دهید ...
خبرنگار، سرباز فداکار جبهه اطلاع رسانی است
: مشکلات اداری و آسیب های اجتماعی بسیار زیادی نیز وجود دارد که رسانه ها از جمله خبرنگاران می توانند با آن مبارزه کرده و آن را مهار کنند. ویژگی های خبر حرفه خبرنگاری، باخبر سر و کار دارد و آن را به شیوه های گوناگون به مخاطبان خود می رساند. این خبر، باید ویژگی هایی داشته باشد تا مورد توجه بینندگان، شنوندگان و خوانندگان قرار گیرد. خبر خوب، خبری است که درست، روشن و جامع باشد. اگر خبر درست ...
مداح نیویرک نشینِ دهه هفتادی
غیراسلامی را جایز نمی داند؛ مگر اینکه این مهاجرت برای تبلیغ باشد. برای این حرفش سند هم می آورد: حدیثی داریم مبنی بر اینکه عده ای از اهل تسنن و تشیع به محضر امام صادق آمدند. این گروه می گویند که سیل آمده و شهر و خانه های ما خراب شده است. حضرت به آن ها می گوید که انشاالله که خدا خانه های شما را آباد کند و زندگی شما را سامان بدهد. این ها می روند و گروه دوم که محبین اهل بیت بودند، به دیدار امام می آیند ...
ریاست طلبی دین و ایمان را نابود می کند
عقیق :پیامبر خدا (ص) در مذمت ریاست طلبی فرموده اند: هر کس دوست داشته باشد که مردم در برابرش به تعظیم بایستند، جایگاهش در دوزخ است. امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: ریاست [مایه] نابودی است . امام باقر (ع) نیز فرموده اند: در پی سرکرده بودن مباش که دنباله رو می شوی. امام صادق (ع) می فرمایند: از نجواهای خداوند متعال با موسی علیه السلام این بود که: به حال کسی که مردم از او خشنودند غبطه ...
فلسفه حقوق بشر از دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی
خداوند شما را جانشین خود در آن قرار داده است انفاق کنید. و این در حالی است که به بیان حضرت استاد: به گمان تنظیم کنندگان اعلامیهٴ جهانی حقوق بشر انسان کاملاً آزاد است که در دارایی خود تصرف کند، خواه پیوند خود با خدا را در نظر بگیرد و خواه نگیرد، در این تفکر مسأله ارتباط با خداوند مسأله ای تنها اخلاقی است و رعایت آن در قلمرو حقوق نقشی ندارد.[28] بر مبنای دیدگاهی که به فطرت ...
پایبندی به اصول و ترویج حق راه رسیدن به وحدت و همدلی(1)(زلال بصیرت)
اطعام می کنید و همدیگر را دعوت می کنید؟ یکی از آموزه های مکتب تشیع که از اهل بیت(ع) دریافت کرده ایم، این است که داشتن روابط دوستانه با کسانی که با شما جنبه های مشترکی دارند را جدی بگیرید؛ ولی متأسفانه شاید دیگران این آموزه ها را بهتر از ما یاد گرفته باشند. از جمله برکاتی که به وسیله حضرت امام (ره) شامل حال جامعه اسلامی و بویژه مردم کشور ایران شد، این بود که کمابیش به این مسائل توجه پیدا ...
زیارت آل یاسین شاهراه ارتباط صمیمی با امام عصر(عج)
امام زنده و حاضر. به عبارت بهتر هر انسانی با رجوع به خویش می تواند تشخیص دهد چگونه باید عمل کند که مورد رضایت امام عصر (عج) واقع شود، به عنوان مثال شیوه تجارت صحیح در بازار مشخص است یا در حوزه فرهنگی معلوم است که چه تحصیل و فعالیتی مناسب و مورد رضایت حضرت حجت (عج) قرار دارد. حتی خانم خانه دار می تواند با توجه به تعامل با همسر و فرزند خود این رضایت را تأمین کند. از این رو، رعایت این چارچوبها و خط کشی های رفتاری عملی، به همه ابعاد زندگی انسان در مسیر تأمین رضایت حضرت ولی عصر (عج) جهت می دهد. ...
کری: رد توافق سوءظن رهبر ایران به امریکا را ثابت می کند
.... این طرح، روز سه شنبه (13 مرداد، 4 اوت) ارائه شده و قرار است اوایل سپتامبر(حدود یک ماه دیگر) به رأی گذاشته شود و در صورت تصویب، توافق هسته ای با ایران از اعتبار ساقط خواهد شد. جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای امریکا مدعی است توافق هسته ای، به ایران اعتماد به نفس می دهد تا به تل آویو حمله کند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز همراستا با همین سمت و سو روز سه شنبه در پیامی ...
کردستان در زکات و امر به معروف از استان های اول کشور است
، اما زکات سبب تطهیر انسان از نظر روحی و روانی و کمک به قرب الی الله است. رئیس شورای زکات استان کردستان گفت: کمک به خلق در واقع کمک به خداوند است پس زکات یکی از راه هایی است که با خدا ارتباط برقرار کرد. وی در ادامه گفت: مایه مباهات است که استان کردستان در زمینه ادای زکات و اجرای امر به معروف و نهی از منکر از استان های اول کشور هستیم. حجت الاسلام حسینی شاهرودی ...
گفتگویی خواندنی با مداحی که مقیم کانادا می باشد
اینکه عده ای از اهل تسنن و تشیع به محضر امام صادق آمدند. این گروه می گویند که سیل آمده و شهر و خانه های ما خراب شده است. حضرت به آن ها می گوید که انشاالله که خدا خانه های شما را آباد کند و زندگی شما را سامان بدهد. این ها می روند و گروه دوم که محبین اهل بیت بودند، به دیدار امام می آیند. امام صادق این بار به آن ها می فرماید: انشاالله خانه های شما آباد نشود. زندگی شما سامان نیابد تا شما به مهاجرت ...
نود بعد از 17 سال هنوز محبوب است ؟ دشمنان نود را بشناسید!
مطمئنا در برنامه امسالش فرمان را طوری می چسبد که کمترین انحراف را به ایطرف و آنطرف داشته باشد. او می خواهد همچنان نامبر وان بماند. تکیه کلام های منحصر به فرد سرم رو بکوبم به میز این تکیه کلام را وقتی عادل فردوسی پور به کار می برد که مصالحه با مهمانش راه به جایی نمی برد. عمدتا با مطایبه مورد استفاده قرار می گیرد اما در زمان عصبانیت هم شنیده شده! خودجوش ...
وابستگی به جریان های سیاسی عامل بیماری رسانه / بی تقوایی رسانه ها جامعه را از بلوغ فکری و بصیرت دور می ...
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین ظهر امروز(14 مرداد ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اگر چه مشکلات و موانع بسیاری در مسیر زندگی افراد وجود دارد اما براساس آیات الهی در صورت توکل به خدا و رعایت تقوای الهی کارها آسان می شود. امام جمعه قزوین با اشاره به آیات قرآن کریم افزود: حضرت موسی(ع) که رسالت خبرنگاری و مبارزه با ...
301 سوال از بابک زنجانی راننده سابق رییس بانک مرکزی که از سالامبور فروشی آغازو می گوید :فقط 10 میلیارد ...
هم سخت باشد یا نه. اما این اتفاقی برایم رقم خورد. واقعا اتفاق بود. همین الان در مجموعه کاری ما، افراد خیلی با استعدادی هستند که وقتی روز اول آمدند، خیلی به آنها اعتماد نمی کردیم. اما امروز حساب های میلیاردی ما دست اینهاست. دست چک هایمان دست این افراد است. اینها اتفاقی است دیگر. * کارمندهای شما، چک های میلیاردی امضا می کنند؟ – بله. حتما همینطور است. خود آقای شیرازی منش [اشاره می کند به ...
کرامت انسان و حقوق بشر در سیره رضوی
پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد: موضوع کرامت انسانی و حقوق بشر از چه باب اهمیت دارد و چرا باید از منظر دین به آن نگریست؟ - درباره کرامت انسانی باید گفت انسان به لحاظ وجودی، گوهری نایاب است و از آیات قرآن الهام گرفته می شود که انسان باید عزیز باشد، چنانکه خداوند در آیه 70 سوره مبارکه اسراء می فرماید: بنی آدم را مورد اکرام و کرامت خود قرار دادیم. برخی ذیل این ...
تفاوت ظاهر و نصّ قرآن درچیست؟
ظهور در حیوان موجود در جنگل دارد یا این که در باغ وحش این حیوان را دیده باشد، اما احتمال دارد که گوینده از لفظ شیر معنای غیر حقیقی و غیر اصلی آن را قصد نموده باشد که مردم غالباً شیر را در انسان شجاع و توانا به کار می برند . مثال دیگر اینکه می گوید: برادرت از سفر خارج آمد این کلام ظاهر است در این که خود برادر باشد، اما اینجا ما احتمال می دهیم با توجه به این که قرار نبوده برادرش به این زودی ...
دعا؛ عامل نزول برکات الهی
خیری به انسان نخواهد رساند. چنانکه در دعا می خوانیم (یا مَنْ أزمّةُ الاُمُورِ کُلِّها بِیَدِکَ) ای کسی که زمام تمام امور در دست توست. (محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 83، ص 318) البته باید توجه نمود که حقیقت دعا، همان خواندن و توجه به خداست، که در عربی با عبارتی همچون (یا الله، اللهم و ...) و در فارسی با (ای خدا، خدایا و...) انجام می شود و لذا دعا در اصل به معنای گدائی از خدا نیست اگرچه گدائی ...
توکل، توسل و تلاش؛ سه اصل ویژه در کارهای فرهنگی
که انسان ها در زندگی از وسیله برای هدف استفاده می کنند و در بندگی که هدف خداست، هدف را هم باید خود خداوند تعیین کند. حجت الاسلام حسین زاده در همین موضوع و با اشاره به مذاکرات هسته ای ادامه داد: امام حسین(ع) الگوی ماست لذا باید ببینیم ایشان چطور برخورد می کرده اند نه اینکه بر اساس نظر خودمان عمل کنیم و باید بدانیم اگر برای دین به گفت وگو نشستیم نه برای نان، این پیروی از امام حسین(ع) است ...
گفتن اینکه مذاکرات از جنگ مهمتر بود ناشی از گرایشات افراطی به دولت است / عمده مشکلات کشور به ناتوانی ...
به گزارش گلستان ما ؛ سرعت اطلاعات و نشر اخبار و تحولات گسترده منطقه ای و جهانی باعث شده تا مخاطبین خبر برای دریافت اطلاعات و اخبار مورد نظر خود به سراغ رسانه ها و کارشناسان مختلفی بروند . با توجه به سفر اخیر دولتمردان به گلستان ، مباحث حساس مذاکرات هسته ای و توافق برجام و همچنین حضور شهدای غواص در جامعه به سراغ حضرت آیت الله سید حبیب الله قدمی از استاتید حوزه و دانشگاه رفتیم تا در مورد ...
جامعه خبری بدون آزادگی آسیب می بیند
: نکته دیگری که خبرنگاران باید توجه داشته باشند این است که ببینند خبرنگار چه کسی هستند، فرد می تواند خبرنگار هوای نفس، جذب پول و قدرت های حاکم، قران، معارف دینی، مردم، مظلومان و قرآن باشد و اگر می خواهیم ماندگار شدیم باید خبرنگار خدا باشیم. نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطر نشان کرد: صداقت نیز نکته مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و دور بودن از حیله و نفاق مهم است و امروز حریت و آزادگی و صداقت و راستی بسیار لازم است و باید روی بحث صداقت کار کنیم. پایان پیام/ پایان پیام/ 293 ...
حقوق بشر تطبیقی اسلام و غرب
فرمانبرداری انسان ها در برابر خدا تأکید می ورزد. در مقدّمه اعلامیه اسلامی حقوق بشر آمده است: با در نظر گرفتن عقیده توحید ناب، که ساختار اسلام بر پایه آن استوار شده است; عقیده ای که بشریت را فراخواند تا جز خدا کسی را پرستش نکرده و شریکی برای او قایل نشوند و احدی را به عنوان خدا به جای الله نگیرند. ... این شریعت، معنویات و ماده را با هم درآمیخت. این قسمت از اعلامیه برگرفته از آیه 64 ...
شرافت و کرامت انسانی دستاورد حقوق بشر اسلامی
خداوند به انسان بخشیده شده است و هیچ فردی اجازه ی تصرف در آن را هیچ گاه ندارد. اما حق آزادی به عنوان یکی از مبانی حقوقی اسلام برشمرده می شود که فرستاده شدن پیامبران مختلف از طرف خداوند و رهایی انسان ها از ظلم ستمکاران و رسیدن به آزادی نیز بر همین نکته دلالت دارد. در این زمینه سخن حضرت علی(ع) که بنده ی دیگری مباش، در حالی که خدا تو را آزاد آفریده است؛ تاکید بر اهمیت ارزش ذاتی انسان و دوری از بردگی بشر ...
حمایت های رهبری و هوشیاری مردم توطئه های گسترده بیگانگان علیه شورای نگهبان را خنثی می کند
وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدید نظر به مجلس باز گرداند. در غیر این صورت مصوبه قابل اجرا است. بنابراین نخستین لحظه عمل شورای نگهبان از حیث انطباق دهی قوانین با شرع و قانون اساسی از هنگام وصول مصوبات مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد. شورای نگهبان نیز براساس وظیفه خود هم از لحاظ انطباق مصوبات با شرع آ ن ها را بررسی می کند که ...
ای مردم ! یکی از نامهای خدا غفار است !
معصومه علیها السلام اقامه می کرده و امام خمینی ( ره) در نماز جماعت ایشان و در درس اخلاق که در منزل برای خواص می گفته، حاضر می شدند. مرحوم حجة الاسلام شیخ مهدی حکمی قمی می فرمودند: از ثمره مشروطه که خدا به ما عطا فرمود این بود که وسیله شد حاج میرزا جواد آقا در قم ساکن شود. اثر موعظه استاد آیت الله سید حسین فاطمی قمی نقل می کنند : معصوم علیه السلام فرمود: موعظه چون از قلب ...
نقد و بررسی مقاله اجتهاد بر پایه مقاصد شریعت و احکام حکومتی
... احکام تدبیری و حکومتی نکته ای که در فقه کنونی تا حد زیادی مورد بی توجهی واقع شده، اینست که در نصوص دینی با دو نوع حکم مواجه هستیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام دو عنوان داشته اند: یکی عنوان رهبری جامعه اسلامی و دیگری مقام تبلیغ دین خدا و ابلاغ آن به مردم. این دو جنبه باعث به وجود آمدن دو نوع از احکام در روایات شده است. بر این اساس برخی فقهای متقدم و برخی ...
علی (ع) تنهاست
محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد [...] محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد زیستن مشکل شده است و لحظات چنان به سختی و سنگینی بر من گام می نهد که احساس می کنم خفه می شوم ، اما می دانم کَسی درون من پا گذاشته و اوست که مرا بی طاقت کرده است ، نمی توانم در خود بگنجم و در خود بیارامم از ” بودن ِ” خویش بزرگتر شده ام و این جامه بر من تنگی می کنم . آه چه می کشم چه جان بخش است اینجا ” نبودن ” ، چه دامنی می کشد خیال ! و چه گسترشی می گیرد روح ! . از خواننده گان محترم عذر می خواهم که من به نقطه ای رسیده ام که باید از ” علی ” بنویسم و این مسئله برای من نهایت عجز است و شرمندگی . . . . وارد کردن علم و صنعت در یک اجتماع بی ایمان همچون فرو کردن درخت های بزرگ و میوه دار است در زمین نا مساعد و در فصل نا مناسب ؛ اما در عین حال آنچه که ما فاقد آن هستیم قدرت ایمان نیست بلکه عدم معرفت درست و منطقی و علمی به مسائلی است که بدان ایمان داریم . چرا اگر یک دانشجو بخواهد درباره ” بتهوون” که یک موسیقی دان آلمانی است و در خود اروپا هم سبک موزیک او را نمی نویسند می توان حد اقل سه کتاب مستقل بسیار عمیق ، درست و زیبا و بیش از صد ها مقاله و کنفرانس و مصاحبه های علمی و خواندنی پیدا کند . اما درباره ” علی ” یک کتاب که بتوان ادعا کرد که این بزرگمرد لااقل برای دانش پژوهان و دانش آموزان و طبقه کتاب خوان و روشنفکر به خوبی بشناساند ، یافت نمی شود !؟ همه اش ستایش و مدح و شعر . . . ! ملت ها سالهای فراوان محبت او را به قیمت زندان ها و شکنجه ها در دل خود مشتعل نگه داشته ، اما مردی که اینهمه تجلیل می شود و این همه دلها برایش می تپد ، کیست ؟ نمی دانیم و این درد است ! . قبل از هر شعر ، هر ستایش و هر تجلیل از ” علی ” و حتی محبت به او ، معرفت به ” علی ” ست که نیاز زمانه ی ما و جامعه ی ماست ، محبت بی معرفت ارزشی ندارد ، بت پرستی است . موضوع بی نهایت مهم است . سخن گفتن درباره ” علی ” بی نهایت دشوار است . ” علی ” تنها یک قهرمان و یک شخصیت تاریخی نیست . هرکس درباره “علی ” از ابعاد و جهات مختلف بررسی می کند ، خود را نه در برابر یک فرد برجسته انسانی در تاریخ می بیند بلکه خود را در برابر معجزه ای حتی در برابر مسئله ای علمی این خلقت احساس می کند . بنابراین درباره ” علی ” نوشتن و سخن گفتن برخلاف آنچه در وهله ی اول به ذهن می آید ، درباره یک شخصیت بزرگ سخن گفتن نیست بلکه درباره یک معجزه ای که به نام انسان و به صورت انسان و در تاریخ متجلی شده است ، هست . ” علی ” را باید از جهات مختلف دید و در ابعاد مختلف باید شناخت . یک بار به عنوان شیعه از نظر اعتقادی ما و گاه به عنوان مورخ ” علی ” را می خواهیم بشناسیم یعنی نقشی که “علی”در دوره های مهم و حساس بشر یعنی تاریخ اسلام داشته است . رُلی که “علی ” داشته ، پیروزی ها و شکست هایش ، موقعیتش در جامعه ای که در آن جامعه بوده و رهبری سیاسی و اجتماعی اش ، رابطه اش با مردم ، آزادی خواهی اش ، شخصیت سیاسی و اجتماعی اش در مقایسه با رقبایش و همچنین مقام و موقعیتی که حضور او و وجودش در تاریخ اسلام در زمان حیاتش و همچنین حیاتی که پس از تاریخ مماتش شروع شد در تاریخ اسلام . . . اینها مسائلی هست که در برابر محقق مطرح می شود و باید به صورت خاص رسیدگی شود . مسئله سوم که از آن دیدگاه ” علی ” را باید رسیدگی کرد تا شناختش ، به عنوان یک دید و نگاه انسان شناسی است . ما نه شخصیت اورا در تاریخ و تاریخ اسلام و نه حق و مقام و حقیتش را در تاریخ اسلام به عنوان یک شیعه بلکه از یک دیدگاه دیگر یک موجود شگفتی به نام ” علی ” در بشریت می بینیم و می خواهیم و می کوشیم تا او را بشناسیم . در اینجا مسائلی که دربرابر ما مطرح است با مسائلی که در برابر یک مورخ یا یک مسلمان در برابر محقق مطرح است شبیه نیست ، یک سلسله مسائلی است که باید از نظر روانشناسی ، فلسفه و بالاخص از نظر انسان شناسی مورد رسیدگی واقع بشود از این جهت است که متاسفانه تاکنون این بُعد کار نشده است . این شخصیت بزرگ و معجزه آُسا به نام “علی” موقعیت ویژه خودش را دارد . از این جهت پاسخ گفتن به این مسئله مهم و اینکه ” علی ” در انسانیت چه مقام خاصی دارد بسیار مشکل است زیرا مقدمتا هم باید “علی” را شناخت به عنوان یک معمای علمی و معضل فلسفی نه فقظ صرف شرح حال نویسی و بیوگرافی از یک شخصیت بزرگ و دوم موکول به شناختن یک موجود پیچیده و مجهول دیگر به نام ” انسان ” است که مجهول ترین موجود در علم ” انسان ” است . در حدیث آمد که یزدان مجید / جمله خلق را سه گونه آفرید . . . وان سوم هست آدمیزاد و بشر / از فرشته نیمی و نیمی ز خر نیم خر خود مایه ی سفلی بود / نیم دگر مایه ی علوی بود آن دو قوم آسوده از جنگ و حراب / وین بشر با دو مخالف در عذاب به قول الکسیس کارل ؛ انسان همواره به بیرون پرداخته و همواره در جستجوی سر در آوردن از عالم از اشیاء و از پدیده های مادی بوده و هرگز متوجه این نشده که قبل از شناختن بیرون ، درون را باید شناخت . مقصود از درون معنای صوفیانه آن نیست ، منظور اصالت وجودی انسان است . ما درون را بنگریم و حال را / نی برون را بنگریم و قال را قبل از اینکه هر تمدنی را بسازیم یا فرهنگ یا مکتبی را وضع کنیم باید “انسان ” را بشناسیم . هدف فلسفه ها و علوم سابق معرفت انسان بود به عالم اما هدف علم امروز منجر شدن آن به کوشش های علمی به ” صنعت ” است . انحصار علم در چنین رسالتی ، خیانتی به علم و خیانتی به انسان است ، چنانکه امروز عواقب چنین حصری برای علم و برای اندیشه ی انسانی کاملا پدیدار شده ؛ زیرا : رسالت مقدس تر از مقتدر شدن انسان در زندگی ، خوبتر شدن انسان در زندگی است و علم چنانکه _ بیکن می گوید : _ به قدرتمند کردن انسان در زندگی و طبیعت کمک می کند و هرگز برای اینکه انسان چگونه خوبتر شود هیچ چاره ای نیاندیشیده است . از همه ی دوره های تاریخ ، انسان آشنا تر است نسبت به طبیعت و همچنین مقتدر تر و از همه دوره های تاریخ نا آگاه تر و نادان تر است نسبت به خودش !!؟ اگر قبل از اینکه انسان را اصلاح کنیم ، به او خدمت کنیم با این خدمت به انحراف بیشتری کمک کرده ایم . احساس و اعتقاد انسان به اینکه “انسان” آنچه هست ، کمش است و احساس به اینکه در این چهارچوب عالم مادی که او می بیند زندانی است ، غریب است ، این احساس غریب در اینجا ، ناله و درد و اندوه را در او به وجود آورده است ! . یک غم مبهم در آن حالاتی که دچار احساس عمیق تر و انسانی تر و خودآگاهی تر است ، بیشتر است . و ” علی ” یکی از آن شخصیت های بزرگی است که پیغمبر را باید از او سوا کرد که از همه وقت ناشناخته تر است و کاش ناشناخته تر بود ؛ بد شناخته تر است . هرگز نمی توان این نکته را قبول کرد که رنج های مدینه و رنج های عرب و جامعه ی عرب و حتی جامعه ی اسلامی و حتی یارانش ، این روحی را که این همه از آفرینش بزرگتر است ، آن درد خیلی باید درد نیرومندی باشد که این روح را به این اندازه بیتاب بکند مسلما این همان دردی است که انسان خود را در این عالم زندانی می بیند . هر کسی انسان تر است از ” آنچه هست ” بیشتر در خود احساس نیاز می کند زیرا به میزانی که برخوردار است انسان نیست بلکه به میزانی که خود را نیازمند تر احساس کند انسان است . چه بگویم ! زبان قاصر من عاجزتر از آنست که بتواند این شخصیت عظیم را بشناساند و بسط دهد و همه ی ویژگی ها و صفات ایشان را بر شمارم . لیکن آن شاعر عارف واصل و جامعه شناس ؛ مولانا جلال الدین رومی به روشنی شخصیت آن بزرگوار را بر روی این لوح سپید به وضوح هر چه تمام تر نگاره گر بوده است که می فرماید : ای علی که جمله عقل و دیده ای / شمه ای وا گو از آنچه دیده ای بازگو دانم که این اسرار هوست / زانکه بی شمشیر کشتن کار اوست چشم تو ادراک غیب آموخته / چشم های حاظران بر دوخته سحر عین است این عجب لطف خفی ست / بر تو نقش گرگ و بر من یوسفی ست یا تو واگو آنچه عقلت یافته ست / یا بگویم آنچه بر من تافته ست در محل قهر این رحمت ز چیست ؟ / اژدها را دست دادن کار کیست ؟ گفت : من تیغ از پی حق می زنم / بنده ی حقم نه مامور تنم شیر حقم نیستم شیر هوا / فعل من بر دین من باشد گواه من چو تیغم پر گهر های وصال / زنده گردانم نه کشته در قتال کَه نیم ، کوهم ز صبر و حلم و داد / کوه را کی در رباید تند باد ؟ خشم بر شاهان شَه و ما را غلام / خشم را هم بسته ام زیر لگام تیغ حلمم گردن خشمم زدست / خشم حق بر من چو رحمت آمده ست تو منی و من توام ای محتشم / تو علی بودی علی را چون کشم معصیت کردی به از هر طاعتی / آسمان پیموده ای در ساعتی مر جفاگر را چنین ها می دهم / پیش پای چپ چه سان سر می نهم پس وفاگر را چه بخشم تو بدان / گنج ها و ملک های جاودان الگوی ما بهتر از ” دموستنس ” سخن می گوید اما نه برای احقاق حق خویش ، او بهتر از” بوسئه ِ”ی خطیب سخن می گوید اما نه در باره ی لوئی بلکه پیشاپیش قدرتمندان است که فریاد می کشد ، او بهتر از “سقراط “می اندیشد اما نه برای اثبات فضایل اخلاقی اشرافیتی که بردگان از آن محروم اند بلکه برای اثبات ارزش های انسانی که در ما بیشتر است . برخلاف حکیمان دیگر و برخلاف نوابغ و اندیشمندان دیگر که اگر نابغه اند مرد کار نیستند و اگر مرد کارند مرد اندیشه و فهم نیستند و اگر هر دو هستند مرد شمشیر و جهاد نیستند و اگر هر سه هستند مرد پارسایی و پاکدامنی نیستند و اگر هر چهار هستند مرد عشق و احساس و روح نیستند و اگر همه هستند خدا را خوب نمی شناسند . اما ” علی ” قربانیِ خویشاندِ پیغمبر بودن است چرا که در جامعه قبایلی عرب روابط قبیله ای نیرومند تر از اسلام است . ” علی ” کسی بود که با جامعه یثرت هیچ گونه پیوندی نداشت مگر شمشیر هایی که به خاطر حق زده و خطر هایی که به خاطر حقیقت کشیده ...... و رنج ها و همین شمشیر ها او را تنها گذاشته است . بنابراین او در ” مدینه ” تنهاست از این دردناکتر اینکه ” علی ” در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست . به همین خاطر بزرگترین عاملی که ما را از دست یافتن به سر چشمه ی نخستین حقیقت باز می دارد جنگ بی سر انجام دو گروه ؛ متقدمِ منجمدِ کهنه پرست سنت گرا از یک طرف و نسلِ جوانِ متجدد مآّب از طرفی دیگر . و ما باز دوباره شاهدیم که مارهای زخمی اشرافیت جاهلی به تدبیر پیغمبر کوفته و افسرده شده بودند در گرمای خودخواهی اصحاب پیامبر دوباره جان گرفته و بیدار شده اند و به همین دلیل است که بارها گفته اند : امروز به شناخت ” علی ” نیازمندیم نه به محبت او زیرا که عشق و محبت بدون شناخت نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه هیچ جهلی سنگین تر از این نیست که یک نوع معرفت کاذب پیدا کند . که عمر ” علی ” به سه دسته تقسیم می شود : 23 سال مبارزه برای مکتب 25 سال سکوت برای وحدت 5 سال حکومت برای عدالت و در آخِر ؛ ای خدای کعبه این مردمی را که هر صبح و شام رو به خانه ی تو دارند و رو به خانه ی تو میزی اند و رو به خانه ی تو می میرند ، این مردمی را که بر گرد خانه ی ابراهیم تو طواف می کنند قربانی جهل شرک و در بند جور نمرود مپسند . و السلام علی حقیقتی بر گونه های اساطیر ؛ دکتر علی شریعتی علی تنهاست ؛ دکتر علی شریعتی آری این چنین بود برادر ؛ دکتر علی شریعتی انسان در قرآن – انسان و ایمان ؛ استاد مرتضی مطهری مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم درج شده توسط : بهزاد باقری / دبیر سرویس شهدا و منتظران " میرملاس نیوز "bagheri1348@yahoo. ...
چرایی تعارض حقوق بشر با آموزه های اسلام
سازگار نیست. اولاً: برداشت مزبور با بینش توحیدی تعارض دارد. زیرا در نگاه فردگرایان جنبه مادی حیات و تمایلات بشری اصالت می یابد و هرگونه اقتدار برتر از انسان مورد انکار قرار می گیرد، در صورتی که جهان بینی توحیدی انسان در اصل هستی و تداوم حیاتش به موجودی برتر از خویش نیازمند است. درست است که انسان فاعل افعال خویش و در برابر آن مسئول است، ولی فاعلیت وی افسار گسیخته نیست، بلکه در سلسله علل طولی به خداوند ...
توسل عبدالباسط به موسی بن جعفر(ع)
تلاش کنید که مبلغ قرآن و اسلام باشید، در این ایام انسان های زیادی هستند که ضجه می زنند و لبیک می گویند اما حاجی واقعی کم است، شما سعی کنید از ضجه زنندگان نباشید. خداوند همه جا هست کعبه برای این است که به یاد خدا دور آن بچرخی و وقتی آمدی دور خدا بچرخی. باید رفتار ما بعد از حج تغییر کند نه اینکه بعد از چهل حج به محض اینکه اسم طرف را ببرند خانواده اش بر خود بلرزد. انتهای پیام/ ...