سایر منابع:
سایر خبرها
سو تفاهم حرفی بزرگ اما اثری بی مایه
ابتدا سرگرم می کند، شخصیت ها درون اسب تروا در ذهن مستحکم تماشاگر نفوذ می کنند، تا تروجان های مدهوش، ناگهان حقیقتِ شکست را باور کنند. سوتفاهم عکسِ این عمل می کند، کاراکتر ها با بازی بد و مصنوعی، تمامِ هیجانِ مخاطب، برای حل معما را خفه می کنند تا نه تعلیقی ایجاد و نه باوری ساخته شود، معتمدی مسیر داستان را به انحراف می کشد تا بازیگران زمانِ مساوی بازی کرده باشند، سوتفاهم پتانسیلِ یک اثرِ ...
سینما روی خط فلسفه در فیلم سو تفاهم
کرده است.داستان فیلم سو تفاهم درباره ی دختر جوانی است که پدر پولداری دارد. این دختر سودای بازیگری در سر دارد، او توسط گروهی از دانشجویان سابق سینما در برنامه نمایشی ربوده شدن خودش شرکت می کند تا هزینه ساخت فیلمی را از حساب پدر بدجنس و پول دوستش فراهم کند. فیلمی که قرار است نقش اول آن را برعهده داشته باشد اما این گروه فیلم ساز به نظر می رسد برنامه های دیگری در سر دارند. با پیشروی داستان خیال و واقعیت ...
نقدی بر فیلم سینمایی سوءتفاهم به کارگردانی احمدرضا معتمدی
قاعده و قوانین و جهانی دارد که آن را برای تماشاگر شرح می دهد. حال چرا آن مقدمه بالا را گفتم، اینکه به صرف اینکه فیلمساز دکترای فلسفه دارد و قرار است که فیلم فضای پست مدرن داشته باشد و در ابتدای فیلم هم چند خط از ایده نظریه ابر واقعیت را تایپ کنی و بعد هر کاری که دلت خواست در صحنه انجام بدهی نامش فیلم فلسفی نیست و مخاطب آن را پس می زند. سوءتفاهم اثری است که جهان بینی ندارد و قراردادش را با ...
فرا واقعیت
هامون رشیدیان فیلم سینمایی سوءتفاهم هفتمین ساخته احمدرضا معتمدی است که امسال در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. به گفته احمدرضا معتمدی نقطه کانونی این فیلم سینمایی، مفهوم فرا واقعیت است که جامعه شناسان، در تحلیل جامعه رسانه زده امروز استفاده می کنند. معتمدی تلاش کرده این مفهوم را در قالب یک داستان جنایی و با تعلیق های متعدد برای مخاطب به تصویر بکشد تا هم از جهت ...
کارکرد توریستی و تزیینی فقر و فساد در مغزهای کوچک زنگ زده
منحط و جنایتکار، اما در نتیجه گیری، مخاطب را به سمت زندگی بهتر تشویق می کنند. مثل فیلم جاده ای رو به تباهی که پسر نوجوان پس از همراه شدن با پدر جنایت پیشه اش، اما در نهایت تصمیم می گیرد که مسیری برخلاف پدر را در پیش بگیرد. اما در مغزها... تداوم راه خطا، تنها مسیر پیش روی شاهین (نوید محمدزاده) قرار دارد و او جانشین برادر خوانده اش می شود و این ماجرا به صورت سلسله وار ادامه پیدا می کند. گویی در ذهن کارگردان فیلم، هیچ راه دیگری برای زندگی وجود ندارد! ...
نگاهی به فیلم بمب؛ یک عاشقانه ؛سانتیمانتال عاشقانه یا نوستالژی کودکانه؟!
محمد تقی زاده دومین ساخته پیمان معادی پس از برف روی کاج ها فیلمی به مراتب ضعیف تر و البته پرمدعا تر از فیلم اول فیلمساز است که به زعم و زور انواع و اقسام نوستالژی های با ربط و بی ربط از قبیل تیله بازی ، شیرکاکائو کیک ، توپ دو لایه و... نیز نتوانسته فیلمی منسجم و تاثیرگذار بسازد و لحظات بسیار زیادی از فیلم قابل حذف و چشم پوشی است بدون آنکه به ساختار کلی فیلم آسیبی برساند. ریتم کند قطعا ...
سوء تفاهم فیلمساز و مصادره سالوادور!
. در این روز، فیلم های ذیل در سالن نمایش پردیس ملت نمایش یافت: مصادره/ مهران احمدی سوء تفاهم/ احمدرضا معتمدی دارکوب/ بهروز شعیبی سالوادور مصادره/ مهران احمدی * (ضعیف) چکیده داستان: یک فیلم کمدی دربارۀ مصادرۀ اراضی یک مأمور ساواک به اسم اسماعیل یارجانلو (رضا عطاران) که به امریکا فرار کرده هست. مصادره نخستین ساختۀ مهران احمدی، توسط محمدحسین قاسمی ...
ترس از ممیز قهرمان ها را رها می کند
مهدی خرامان قهرمان در سینما مخاطب را همراه می کند. تماشاگر لباسِ قهرمان را بر تن می کند و واردِ دنیای خیالی قصه می شود. از سویی همراه فیلم است و از سوی دیگر در قامت قهرمان خود را در پرده عریض تماشا می کند، گویی درونی می شود و ذهن به سرعت به اِزای هر کاراکتر یک آشنا پیدا می کند. چشم ها بر پرده سفید دوخته می شود، اما بال های خیال در دنیای دیگری سیر می کنند. لاتاری درونمایه عشق را دارد و ...
حاتمی کیا با "به وقت شام" اصفهانی ها را به سینما کشاند
اصفهان به روی پرده رفت. از نکات جالب توجه اکران این فیلم حضور حداکثری و بیشتر از ظرفیت سالن سینما سپاهان بود همچنین نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و برخی از مدیران دستگاه ها از جمله حواشی این فیلم بود. "به وقت شام" تازه ترین روایت حاتمی کیا در حوزه سینمای دفاع مقدس بود که به موضوع حضور 2 خلبان ایرانی در سوریه اشاره می کند که توسط داعش گروگان گرفته می شوند. این فیلم ...
کدام فیلم ها برگزیده جشنواره فجر هستند؟
بعد مشکلات فراوان دو خانواده شهید در کنار هم می ایستند و برای شهیدان از خداوند طلب مغفرت می کنند. تنگه ابوقریب: تنگه ابوقریب در بیشتر لحظات، مجال نفس کشیدن به مخاطب را نمی دهد و ذهن مخاطب دائما زیر فشار اتفاقات این فیلم است.آخرین ساخته بهرام توکلی قصه ندارد و همان طور که از اسمش پیداست، روایت یک جغرافیاست.فیلمی جسور و فوق العاده تکنیکی چه از حیث فیلم برداری و چه از لحاظ ...
در ستایش تنهایی! اگر نتوانیم تنها شویم تنهاتر می شویم
متعددی با موضوع تنهایی به چاپ رسیده است. برای مثال، کتاب هایی مانند تنهایی (Solitude) و ابتدا خود را مقدم بدان (Lead Yourself First)، در رابطه با ارزش تفکر در تنهایی صحبت می کنند. کتاب ابتدا خود را مقدم بدان توسط یک افسر سابق ارتش که در حال حاضر به شغل قضاوت مشغول است، نوشته شده؛ بنابراین مضمونی مستدل و منطقی دارد و با دلیل و برهان، خواننده را تحت تاثیر قرار می دهد. این کتاب ...
باز گلی به جمال نویسنده ها
دختر و پسر و زن و مرد و نقد وضعیت اجتماعی باید در رمان منعکس شود. اصلا رمان راجع به چیست؟ جز بحران شخصیت و وضعیت؟ اگر این مشکلات را نویسنده در رمان منعکس نکند چطور می تواند گره افکنی و گره گشایی کند؟ منظورم از گره گشایی، حل المسائل نیست! اما نویسنده چطور تعلیق، معما و پیچیدگی ایجاد کند؟ منظورم از پیچیدگی، پیچیده گویی بی معنایی ناشی از سانسور و یا کم سوادی یا هر دو نیست. بلکه باید پیچیدگی زندگی را به ...
بازگشت به عقب محمدحسین مهدویان در لاتاری/جواد عزتی بار دیگر مخاطب را شگفت زده کرد+عکس
مخاطب خارج است. لاتاری از لحاظ زمان بندی نیز دچار ایراد است. پلان های طولانی و بی دلیل بسیاری در لاتاری وجود دارند که بدون شک با حذف آنها اتفاق خاصی در اثر نمی افتد. حتی خود مهدویان نیز در گفت و گوهای اخیرش به طولانی بودن فیلم اشاره داشته و گفته که در اکران عمومی فیلم کوتاه تر می شود. بازی ها در فیلم لاتاری مثل ماجرای نیمروز نسبتاً یکدست است اما ساعد سهیلی نتوانسته از پس نقش بر ...
حاتمی کیا، سینمای ایران را تکان می دهد!/ نجات سینمای انقلابی از هجمه های ناتمام روشنفکران
با آغاز و پایان وکشش های داستانی مناسب درنظر بگیرد. حاتمی کیا در "به وقت شام"، برخلاف فیلم های پیشینش در همان آغاز بنا را بر صراحت گفتار قرار نمی دهد و ذهن مخاطب را با زیرمتن های خلاقانه اش به چالش می کشد. زیر متن هایی که در ابتدا قهرمان داستان را پدر معرفی می کند و درنهایت با افشای تمام ماجرا همان پسری قهرمان داستان می شود، که در ابتدا به دلیل تفاوت های ایدئولوژی اش با پدر ...
داستان گو و با نهایت اغماض؛ متوسط
...، آغاز می شود. برگ برنده داستان هم همین است وگرنه چند شاخ و برگ اضافه داستان نظیر گشتن پدر به دنبال دختر خود یا پیگیری های زن باردار و . . . مناسبات داستان را دستخوش تغییری قرار نمی دهد و تعلیقی را هم نمی آفریند.این فیلم به نسبت دیگر ساخته های کیایی، اثر خنثی تری است.هر چند به مانند دغدغه های قبلی کارگردان، از فساد اقتصادی می گوید که کمتر از دیگر آثار او مانند خط ویژه قابل لمس است.شاید مخاطب این ...
وقتی کمدی مهم می شود!
بروزنیافتن ژانر سوق داده و سال هاست که سینمای ما از فقدان هایی رنج می برد که مصادره دست روی همان نقصان ها می گذارد و برای همین باید آن را از فیلم های مهم و جدی برشمرد. نباید فراموش کرد که ظهور و تثبیت سینمای دیجیتال، فیلمسازی را بشدت سهل کرد و البته به همان اندازه هم مشکل که واکاوی این موضوع خود مقاله ای مفصل و طولانی می طلبد اما صنعت دیجیتال مانند هر پدیده نوظهور دیگری دارای معایب و محاسناتی ...
به افتخارِ جان کیج
[ نسیم قاضی زاده - روزنامه نگار و منتقد ] بهزاد عبدی بار دیگر با ارکستر بزرگ برای آخرین ساخته محمدعلی باشه آهنگر موسیقی ساخته که البته با ساخته های قبلی اش فرق دارد، آرمان موسی پور برای خجالت نکش موسیقی کمدی نوشته، کارن همایونفر برای فیلم ورزشی عرق سرد موسیقی اندکی نوشته که کاندید دریافت سیمرغ بلورین هم شد و آخرین ساخته احمدرضا معتمدی آنقدر موسیقی دارد که مخاطب را فراری می دهد. ...
سیمرغ بر شانه 4 فیلم روز پایانی اصفهان/ شعله ورشدن عاشقانه سپاهان با بمب شبانه
امین حیایی به روی پرده رفت، این فیلم که اثری شخصیت محور است سعی داشته حسادت را دست مایه کار خود قرار دهد، بخش عمده ای از فیلم در زاهدان و طبیعت بکر آن فیلم برداری شده که بر جذابیت های این فیلم در ذهن مخاطب افزوده است. موسیقی متن شعله ور نامزد دریافت سیمرغ هم بود که از گرفتن آن در اختتامیه جشنواره باز ماند؛ امین حیایی هم با ایفای نقش مردی که از همسر سابقش طلاق گرفته و باید از پسر جوانش ...
مصادره ؛ وقتی کمدی مهم می شود!
ورطه نابودی و بروزنیافتن ژانر سوق داده و سال هاست که سینمای ما از فقدان هایی رنج می برد که مصادره دست روی همان نقصان ها می گذارد و برای همین باید آن را از فیلم های مهم و جدی برشمرد. نباید فراموش کرد که ظهور و تثبیت سینمای دیجیتال، فیلمسازی را بشدت سهل کرد و البته به همان اندازه هم مشکل که واکاوی این موضوع خود مقاله ای مفصل و طولانی می طلبد اما صنعت دیجیتال مانند هر پدیده نوظهور دیگری ...
کارگردانان گزیده کار سینمای ایران
. فاصله زمانی فیلمسازی خانم بنی اعتماد منطقی بوده اما بعد از خون بازی این فاصله بیش از حد طولانی شده است. چطور ساخته؟ ساخته های رخشان بنی اعتماد همگی مورد توجه بوده اند و برخی مثلا گیلانه، روسری آبی و نرگس بیش از دیگران توی ذهن ها حک شده اند. احمدرضا درویش فاصله بین دو فیلم آخر: 10 سال چرا فاصله افتاد: احمدرضا درویش بعد از فیلم بیگ پروداکشن دوئل، چند طرح ...
پیگیری رهبر انقلاب از سلامتی اکبر عبدی
لال بود و کارهای خانه تختی را هم انجام می داد، بازی کنم. این کارگر مرگ تختی را هم می بیند اما چون کر و لال بود، نمی توانست بگوید. مرحوم حاتمی به من گفت چون شما می توانید در مراسم تشییع تختی، اشک تماشاگر را در بیاورید، به شما نیاز دارم اما متاسفانه قسمت نشد و ایشان در 54 سالگی فوت کرد و به این شکل شاعر سینمای ایران از دست رفت. احمدرضا معتمدی آدم خاصی است و بازی برای او را با علاقه قبول ...
آدینه فجر با فراز و فرود مخاطب/ ادای دین به آتش نشانان در چهارراه استانبول
سکانس اول با این سؤال که چرا بهمن در وان حمام نفس خود را حبس می کند؟ آغاز می شود همین سؤال از ابتدا مخاطب را با فیلم همراه می کند، همراهی که تا پایان به دلیل فراز و نشیب و هیجان فیلم ادامه داشته و تند شدن روند فیلم در چند سکانس دهان ها را باز نگه می دارد. ششمین ساخته مصطفی کیایی که تازه پا به چهل سالگی گذاشته به قول خودش هیجانش از تمام فیلم هایم بیشتر شده، ثابت کرد که علاقه مخاطب را می ...
برنده جایزه بازیگری پس از 26 سال عاشقی
، کاملا کارشناسانه تک تک اتفاقات را دنبال می کنند می توانند نظر درستی بدهند. در کنار این موضوع باید بدانیم که هر کسی به عنوان داور انتخاب می شود دارای تخصص و البته سلیقه خاص خودش است. برای من پیش آمده که در یک اجرای واحد دو بازخورد متفاوت را از مخاطب متخصص دریافت کرده ام. اگر سنجش و نظر و داوری ما در کنار پرداختن به مسائل تکنیکی و علمی و به دلایلی منطقی باشد، روند طبیعی خود را دارد ( اعمال ...
انتخاب حیرت انگیز بهرام توکلی؛ قهرمان وطن به جای اقتباس از تنسی ویلیامز
؛ از همان سکانس های ابتدایی و خوردن هویج بستنی در بازار گرفته تا کل کل های مربوط به پرسپولیس- استقلال و... روی روابط و رفاقت کاراکترها تاکید می شود تا این موضوع عینیت بیشتری هم پیدا کند. در دیالوگ ها متوجه خرده داستان هایی می شویم که شخصیت ها در پس زمینه این شمایل قهرمانانه خودشان دارند اما به کسی بیشتر از دیگری پرداخته نمی شود تا در ذهن مخاطب نقش اول لقب گیرد. خیلی ها معتقدند تنگه ابوقریب ...
گروهک های تکفیری در قاب سینما
از ویژگی های حاتمی کیا ایجاد حس کنجکاوی در مخاطبان پیش از نمایش فیلم هایش است چرا که توانسته آثاری جذاب و پر کششی بسازد. در واقع وی از جمله کارگردانان موفق نسل دوم سینمای ایران است که در طول دوران فیلم سازی خود علاوه بر آثار سینمای دفاع مقدس، سراغ موضوع های اجتماعی و حتی فیلم هایی با پس زمینه سیاسی رفته است. در این دوره از جشنواره نیز چنین احساسی در مخاطبان وجود داشت و مخاطبان منتظر بودند ...
روایت احوالپرسی رهبر انقلاب از آقای بازیگر + فیلم
متاسفانه قسمت نشد و ایشان در 54 سالگی فوت کرد و به این شکل شاعر سینمای ایران از دست رفت. احمدرضا معتمدی آدم خاصی است و بازی برای او را با علاقه قبول کردم در ادامه بازیگر فیلم قاعده بازی درباره کارگردان این فیلم تصریح کرد: یکی از آن آدم های خاص، احمد رضا معتمدی است. وقتی از طرف او برای بازی در یک فیلم پیغام آمد، با علاقه قبول و سعی کردم با وجود مشکلاتی که داشتم، نقشی که ...
وقتی به وقت شام در کهگیلویه و بویراحمد دلربایی می کند
: یا لزومی نداشت دو خلبان ایرانی در این فیلم حتما پدر و پسر باشند و بخشی از فیلم بازگو کننده رابطه عاطفی و یا لجبازی این دو شود. شریف اسلامی افزود: نقطه قوت این فیلم کارگردانی آن بود و توانسته بود تماشاگر را در فراز و فرود فیلم نگه دارد و داستان را برای او باور پذیرتر کند. از جنبه دیگر نیز باید به حاتمی کیا بابت انتخاب سوژه مدافعین حرم تبریک گفت. وی تصریح کرد: کشورهای دیگر ...
کانال های "کراش " یاب با عرف و شرع مغایرت دارند
های کراش یاب وجود ندارد * پس به عقیده شما محتوای کانال های مزبور باعث شکسته شدن احترام و حیا در دانشگاه ها می شود. - به عقیده من اکثر پیام هایی که داخل کراش یاب ها منتشر می شود ساخته و پرداخته ذهن مدیران کانال هاست و بعید می دانم این مطالب از سوی دانشجویان باشد، اما چیزی که اهمیت دارد این است که ذهن و تصورات دانشجویان و جوانان را نسبت به اطراف، دانشگاه و دانشجویان دیگر تغییر ...
آستانه تحمل نقد فرهنگی و اجتماعی را از دست داده ایم
وقتی ساخته نمی شوند، امکان مطالعه برای مخاطب عام را هم از دست می دهند. چون تخصصی و گاه از نظر فهم عموم، بغرنج هستند. با توجه به این مسئله آیا این امکان وجود دارد که یک مخاطب عام هم، قادر باشد با فیلمنامه صرفنظر از اینکه ساخته شود یا خیر به عنوان متنی ادبی و مستقل برخورد کند؟ همانند خواندن یک رمان، با نحوه روایت فیلمنامه هم ارتباط ذهنی برقرار کند و از فرآیند خوانش به همان لذتی برسد که از مطالعه ...
پژمان جمشیدی و موج سوءتفاهم ها!
آخرین حضور او روی صحنه مربوط به تئاتری به نام آن سوی آینه است به کارگردانی علی سرابی. 5. آتش بس 2 در سال 1393 دروازه ورود پژمان جمشیدی به دنیای سینما بود و کمدی 50 کیلو آلبالوی مانی حقیقی مقصد بعدی. خوب، بد، جلف به کارگردانی پیمان قاسمخانی دنباله سریال پژمان نبود اما دقیقا از همان فرمول استفاده کرده بود و بازیگران اصلی اش پژمان جمشیدی و سام درخشانی بودند. نام او بعدتر در گروه بازیگران ...