سایر منابع:
سایر خبرها
شرک مهم ترین عامل ضعف هویت فرهنگی
: دانشگاه امام صادق 1389 8 . شرفی محمدرضا. جوان وبحران هویت. تهران: سروش،1381 9. طباطبایی سیدمحمدحسین. شیعه دراسلام. قم: دفترانتشارات اسلامی،1362 10. محمدی ری شهری، محمد. حج وعمره در قرآن وحدیث. مترجم:جوادمحدثی، قم: دارالحدیث. 11. مراجع عظام تقلید. مناسک حج. باب محرمات احرام. فهرست منابع عربی 1. علامه مجلسی، بحارالانوار،چاپ دوم، بیروت ...
ضمان و مسؤولیت در امانت
(حقوق اسلامی)، چ6، 1392. 36. مفید، محمدبن محمد، تفسیر القرآن المجید، تحقیق سیدمحمدعلی ایازی، قم: انتشارات تبلیغات اسلامی، 1424ق. 37. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیرنمونه، ج7و25، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1374. 38. --------------، الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، ج3، قم: مدرسه امام علی بن ابی طالب7، 1421ق. 39. --------------، القواعد الفقهیه، ج2، قم: مدرسه امام ...
مصحف فاطمه نزد ائمه(ع) است
. فاطمه(س) معیار رضایت و خشم خداوند و پیامبر (ص) در شماری از روایات آمده که خوشحالی فاطمه(س) باعث خوشحالی پیامبر(ص) و ناراحتی فاطمه باعث ناراحتی پیامبر می شود. این امر از زبان پیامبر(ص) در میان مردم رواج داشته است. چنان که امام باقر(ع) فرمود: عمر بن عبدالعزیز هدایای زیادی به ما داد و در اعتراض برادرش که به او گفته بود: بنی امیه از تو نمی پسندند که فرزندان فاطمه را بر ...
همه مردان خانواده محمدی درجبهه بودند !
محمدی دنبال حق و حقوق جانبازی نرفتم من متولد 35 در تهران هستم. اولین اعزامم به جبهه با لشکر 77خراسان بود. چهار ماهی می شد که ازدواج کرده بودم که راهی آبادان شدم و در قضیه حصر آبادان حضور داشتم. بعد از چند ماه به سمت بستان رفتیم. در عملیات علی بن ابیطالب(ع) و فتح المبین شرکت داشتم. در مدت حضورم در منطقه دچار موج گرفتگی شدید شدم اما هرگز به دنبال حق و حقوق یا تشکیل پرونده نبودم.اصلاً خانواده ...
13 جمادی الثانیه: حضرت ام البنین (ع)
خرم فر ناشر: انتشارات دلیل ما شهر: قم چاپ: بهار 1391 شمارگان: 2000 نسخه قطع: وزیری صفحات: 544 صفحه گویا هنوز غیر از کتاب فوق، کتاب در خور دیگری، خاص شعر و زندگی حضرت ام البنین (ع) متشر نشده و یا لااقل ما سراغ نداریم؛ پس به نوعی می توان گفت در زمینه خودش منحصر به فرد است. البته چند سالی یکی از روحانیان مشهد که علاقه وافر ...
ماجرای 9 روز اسارت رزمندگان ایلامی در محاصره دشمن
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار ؛ وقتی مجید به دنیا آمد، امام در تبعید بود و او در گهواره، با لالایی مادرش، علی(ع) و حسین(ع) را شناخت؛ شاید آن روز کسی جز عبدالمجید و مادرش نمی دانستند گهواره که با دست مادرش تکان می خورد، پرتو این جمله امام را که یاران من در گهواره اند سرنوشت او را رقم می زند. امام که آمد و انقلاب پیروز شد، عبدالمجید قلاب سنگش را که با آن در ...
تحلیل آیه اولوالامر و دلایل رهیافت برگزیده
...، مجمع البحرین، ج1، تهران: کتابفروشی مرتضوی، چ3، 1416ق. 44. طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج4و11، تهران: انتشارات اسلام، 1378. 45. عبدالستار ، فتح الله، المدخل فی التفسیر الموضوعی، قاهره: دارالتوزیع، نشر الاسلامیه، چ3، 1418ق. 46. عسکری، حسن بن عبدالله، معجم فروق اللغویه، قم: انتشارات جامعه مدرسین، 1412ق. 47. فخر رازی، التفسیر الکبیر ...
همراهی نوجوانان با هشت قدم در کوچه باغ انتظار
جهت تهیه این کتاب می توانند در قم به نشانی خیابان شهدا، کوچه آمار، بن بست شهید علیان، مرکز تخصصی مهدویت، انتشارات بنیاد حضرت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف علیه السلام) و در تهران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان ایتالیا، پلاک 98 مراجعه کنند. منبع: شبستان برچسب ها : امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف علیه السلام) ظهور غیبت کتاب هشت قدم در کوچه باغ انتظار به اشتراک بگذارید : ...
تشیع در آستانه تأسیس مستنصریه
: دارالکتب العلمیه، 1425. راوندی، محمد بن علی، راحهالصدور و آیهالسرور، تصحیح محمد اقبال، تهران: امیرکبیر، 1364. سبط ابن جوزی، شمس الدین ابی مظفر، مرآهالزمان فی تاریخ الاعیان، تحقیق جنان جلیل محمد هموندی، بغداد: الدار الوطنیه، 1990. سیوطی، جمال الدین عبدالرحمان، تاریخ خلفا، تصحیح ابراهیم صالح، بیروت: دارصادر، 1424. شفیعی، محمود، اندیشه سیاسی سیدمرتضی، قم: مؤسسه بوستان کتاب، 1388 ...
مبانی فقهی تعزیر مالی در فقه اهل سنت
، بلکه احکام مخصوص خود را دارد، ولی آنچه قوی به نظر می رسد، مجازات های حکومتی نفس تعزیر است؛ زیرا تعزیر، تأدیب یا مجازات، برای کسی است که مرتکب عمل مخالف قانون شده است؛ فرق نمی کند جرم نقض شریعت باشد یا قانون نظامات حکومتی؛ همان گونه که پدر می تواند فرزند خود را تأدیب نماید، حاکم شرعی هم می تواند شهروندان را مجازات نماید (موسوی اردبیلی، 1427ق، ج1، ص28). زیرا وظیفه امام، حفظ انتظام و نظام ...
مبانی فقهی تعزیرات مالی در فقه امامیه
، عبدالله بن احمد، مغنی المحتاج، ج10، بیروت: دار احیاء التراث العربی، بی تا. 2. امام خمینی، سیدروح الله، موسوعه امام خمینی، ج10، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی;، 1392. 3. انصاری، قدرت الله و دیگران، تعزیرات از دیدگاه فقه و حقوق جزا، قم: پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، چ2، 1385. 4. تبریزی، میرزا جواد، تنقیح مبانی الاحکام، قم: مطبعه شریعت، چ2، 1385. 5 ...
زیارت حضرت ام البنین (س) با اعراب کامل و فایل صوتی
...> شهادت می دهم که پروردگاری جز خدای یکتا وجود ندارد و احدی شریک و همتای او نیست وَ أَشهَدُ أنَّ مُحَمَّدَاً عَبدُهُ وَ رَسُولُهُ و گواهی می دهم که محمد بنده و فرستاده اوست السَّلامُ عَلَیکَ یَا رَسُولَ الله درورد بر تو ای فرستاده خدا السَّلامُ عَلَیکَ یَا أَمِیرَ الُمؤمِنین درورد بر تو ای پیشوای مومنان السَّلامُ عَلَیکِ یَا فَاطِمَةَ الزَّهرَاءِ سَیِّدَةِ ...
مستنصریه و گسترش تشیع امامیه
جهت سیاست کنترل منازعاتی خویش، از وجود ایشان چشم پوشی نماید. به همین منظور، به انتصاب ابن علقمی شیعی به عنوان متولی مستنصریه، مبادرت ورزید. (ابن کثیر، 1429، ج13، ص 3693 / ذهبی، 1425، ج14، ص189 / خواندمیر، 1353، ج2، ص333) چنان که گفته شد، المستنصربالله در سیر تکامل مستنصریه، به لحاظ اداری و آموزشی، دنباله رو نظام الملک به شمار می آمد. از آن جایی که نظام الملک مطابق نصّ وقف نامه، تولیت ...
مراد از امانت و رابطه آن با غصب و خیانت
، محمدرضا، اصول الفقه، ترجمه عباس زراعت و حمید مسجدسرایی، ج1، قم: پیام نوآور(حقوق اسلامی)، چ6، 1392٫ 36٫ مفید، محمدبن محمد، تفسیر القرآن المجید، تحقیق سیدمحمدعلی ایازی، قم: انتشارات تبلیغات اسلامی، 1424ق. 37٫ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیرنمونه، ج7و25، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1374٫ 38٫ ————–، الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، ج3، قم: مدرسه امام علی بن ابی طالب7، 1421ق. ...
علت گرایش ایرانیان به مکتب تشیع چیست؟
معاویه بر مردم کوفه، حکایت های بسیاری در تاریخ هست، از جمله اینکه زیاد بن ابیه به جرم تشیع، هشتاد نفر از مردم کوفه را دست برید.14 پی نوشت ها: 1. بحارالانوار، ج 67، ص 168. 2. داود الهامی، سیری در تاریخ تشیع، قم، انتشارات مکتب اسلام، 1375، ص 29. 3. واقدی، المغازی، تحقیق: جونس، بیروت، عالم الکتب، 1404 ه .ق، چ 3، ج 1، ص 261. 4. نک: مرتضی مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران ...
محاربه جزء جرایم علیه امنیت جامعه و آسایش مردم است
، ج2، قم: دفتر انتشارات اسلامی. 20. العالمی، زین الدین بن علی (شهید ثانی)، (1425ق)، مسالک الأفهام، ج 15، انتشارات مؤسسه المعارف الاسلامی. 21. العالمی، زین الدین بن علی (شهید ثانی)، روضه البهیه، ج2، انتشارات مؤسسه الأعلمی للمطبوعات. 22. عوا، محمد سلیم، (1385ش)، اصول نظام کیفری اسلام، ترجمه: حمید روستایی، انتشارات سلسبیل. 23. الفتوحی، محمد بن احمد، (1419ق)، منتهی الارادات، انتشارات مؤسسه الرساله. 24 ...
40ملاک تشخیص احکام فقه کلان از فقه خرد
تفضیل بیان کرده ایم که مایز و حدفاصل بین فقه حکومتی -یعنی آن فقهی که از آن به عنوان فقه کلان یا فقه نظام تعبیر می کنیم- این است که هر جا مکلف به حکم، حاکم بما هو حاکم است یا حاکم و محکوم روی هم رفته و ترکیب حاکم و محکوم است؛ این حکم مربوط به فقه کلان است. مکلف چه کسی است؟ مکلف یک فرد نیست، بلکه یا حاکم بما هو حاکم است و حاکمی که جامعه را اداره می کند و او بما هُوَ حاکمِ این جامعه مورد خطاب است و خطاب ...
ابعاد و اجزای جرم محاربه
نیز با پایان نظام طاغوتی و روی کارآمدن نظام جمهوری اسلامی ایران، ضرورت گسترش و دامنه ی مفهوم امنیت برای مقابله با چالش های جدید و حرکت به سوی اجرای اصل چهارم قانون اساسی تحت عنوان اسلامی نمودنِ قوانین، موجِ گسترده ای از تحلیل های گوناگون و نظریه پردازی های متنوع در ابعاد و اجزای جرم محاربه به عنوان اقدام علیه حاکمیت های دولت مطرح شد که همگی به نحوی می کوشیدند که این عنوان را در فضای جدید به بند ...
آیا علم اسلامی اصطلاحی نادرست است؟
عنوان شاگرد امام جعفر صادق (علیه السلام) مطرح است. اما تحکیم پایه های حاکمیت الهی در زمین، هم با دنیا و هم با آخرت انسان ها سر و کار دارد. از همین باب است که می گوییم همه علوم از خداوند سرچشمه گرفته و اسلام راه واصله و طریق متصل بین مبدأ و مقصدِ انسان است. راهی که از زمان آدم آغاز و نشانه های این راه در زمان مصطفای برگزیده به کمال خود رسید و از این باب، می گوییم همه علوم از اسلام سرچشمه ...
مناسبات ولایت و منتظران از دیدگاه تصوف گنابادی!
از امثال آقای آزمایش هم انجام شده؛ در حالی که ظهور، با وجود گذشت زمان تعیین شده اتفاق نیفتاده است. به عنوان نمونه در دوران صفوی به استناد چنین پیشگویی ها، شاهان صفوی مقامات خاصی برای خود قائل شده اند (جعفریان، 1391: 133-136). رویکرد کلی فرقه ها و مدعیان، به سمت ملاقات گرایی و ادعای ارتباط خاص با امام زمان(عج) است . این مسیر در مورد گنابادی ها هم تحقق یافته است. همسو با مباحث ...
مروری بر نظریه انحصار دلالت آیه بر معصومان(ع)
...، تهران: تبیان، 1378. 22. حیدری، محسن، ولایه الفقیه، تاریخها و مبانیها، بیروت: دار الولاء للطباعه و النشر و التوزیع، 1424ق. 23. داورپناه، ابوالفضل، انوار العرفان فی تفسیر القرآن، ج8، تهران: صدر، 1375. 24. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت: دارالعلم، 1404ق. 25. رحمان ستایش، محمد کاظم، رسائل فی ولایه الفقیه، قم: انتشارات دفتر ...
کتاب حکومت و مدیریت در نهج البلاغه منتشر شد
اسلام است، تألیف این اثر به سال 400 به دست ابوالحسن محمد بن حسین موسوی معروف به سید رضی و شریف رضی طی شانزده سال به انجام رسید. سید رضی به سال 359 هجری دیده به جهان گشود و به سال 406 هجری درگذشت. این کتاب در شمارگان نخست خود در500 نسخه چاپ شده، و در 416 صفحه ، قطع رقعی، جلد نرم و بهای 20000 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به نشانی: قم، خیابان معلم، پلاک 125 مراجعه یا با شماره 02537740523 تماس بگیرند. پایان پیام/ 78 ...
شرح و تفسیر حکمت 307 نهج البلاغه
علاقه مندان، چنین شخصی را عزیز می دارند و احترام می کنند تا مصیبت خود را فراموش کند؛ ولی غارت اموال و ربودن آن به وسیله زورمندان غاصب نوعی ذلت برای انسان است، ازاینرو انسان نمی تواند آن را تحمل کند. در اینجا مناسب است به داستانی در زمینه قتل معلی بن خنیس به دست حاکم مدینه داود بن علی و گفتوگویی که میان او و امام صادق علیه السلام رد و بدل شد اشاره کنیم. علامه مجلسی؛ در جلد 47 بحارالانوار در شرح ...
احادیث رؤیت هلال
بتوانند اوقات را شناخته و برای آنها برنامه ریزی کنند. ارشاد رب العالمین است که: یَسْأَلُونَک َعَنِ الأهِلَّه قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ (بقره، 189) ترجمه: درباره هلال های ماه از تو می پرسند (که چرا هر دم به شکلی پدیدار می شود؟) بگو: آنها شناسه های زمانی (و تقویم طبیعی) برای (نظام زندگی) مردم و (تعیین وقت) حج هستند. پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز در احادیث ...
حضرت ارباب آمد، عاشقان سرمست باشید
مهم توفیق ملت انقلابی و مسلمان ما در مقابل دشمنان، تأسی به فرهنگ ناب حسینی است، اظهار کرد: امروز چنانچه می خواهیم در برابر دشمنان دین و مکتب و انقلاب بایستیم راهش این است که در مسیر بصیرت و آگاهی بخشی به مردم و جوانان بکوشیم و در این مورد از مؤلفه ها و شاخصه های نهضت حسینی بهره بگیریم. قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین با اشاره به این نکته که ترس و واهمه امروز دشمنان ...
شیوه تدوین کتاب اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات
امامت هر امام با عبارت النصوص علی امامه و معجزات آن معصوم در باب بعدی با عنوان معجزاته ذکر شده است. روایت 24 از فصل سوم باب 24: عن أحمد بن الحسن المیثمی. و کان واقفیا. قال: حدّثنی محمّد بن إسماعیل عن الفضل الهاشمی قال: دخلت علی أبی الحسن موسی بن جعفر(ع) و قد اشتکی شکاه شدیده، فقلت: إن کان ما أسأل اللّه أن لا یریناه فإلی من؟ قال: إلی علیّ ابنی، و کتابه کتابی، و هو وصیّی و خلیفتی من بعدی ...
شرح و تفسیرحکمت 307 نهج البلاغه
...، چنین شخصی را عزیز می دارند و احترام می کنند تا مصیبت خود را فراموش کند؛ ولی غارت اموال و ربودن آن به وسیله زورمندان غاصب نوعی ذلت برای انسان است، ازاینرو انسان نمی تواند آن را تحمل کند. در اینجا مناسب است به داستانی در زمینه قتل معلی بن خنیس به دست حاکم مدینه داود بن علی و گفتوگویی که میان او و امام صادق علیه السلام رد و بدل شد اشاره کنیم. علامه مجلسی؛ در جلد 47 بحارالانوار در شرح حالات آن ...
سومین کتابخانه بزرگ جهان اسلام با 75 هزار نسخه خطی
مرعشی سومین کتابخانه جهان اسلام با 75 هزار نسخه خطی سومین کتابخانه بزرگ جهان اسلام بعد از کتابخانه های سلیمانیه ترکیه و دارالکتب مصر در یکی از خیابان های اصلی شهر قم تحت نام کتابخانه آیت الله مرعشی است که نسخه های خطی این کتابخانه به 75 هزار عنوان و مشتمل بر بیش از 37 هزار مجلد است. شاید بسیاری از مردم ایران از وجود چنین کتابخانه عظیمی در شهر قم با خبر نباشند، اما آنچه که ...
ظلم و گناه نتیجه فراموشی مرگ و قیامت
با عذاب بیرون می آید و وای به حال چنین فردی. مولا علیه السلام می فرماید: من یمت یرنی من مؤمن او منافق قُبُلا؛ هرکس بمیرد، مرا پیش روی خودش می بیند؛ حالا مومن یا منافق قاسم بن علای همدانی از وکلای امام زمان عجل الله تعالی فرجه است که چشم ظاهر نداشت، ولی اهل دل و بینای دل بود. راوی می گوید نامه ای از امام زمان عجل الله تعالی فرجه برایش آمد که چهل شبانه روز دیگر می میری. کارهایت را انجام ...
دینداری برخی موقتی و منفعتی است
کرد و با اشاره به روایات و احادیث، گفت: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله)، معیار دینداری را ورع، خداترسی، دوری از گناه و پرهیزکاری عنوان کردند. آیت الله حسینی بوشهری افزود: بنا به فرموده امام صادق(علیه السلام)، اهل دین نشانه هایی دارند که با این معیارها شناخته می شوند؛ از جمله اینکه صادق و راستگو هستندو امانتدار هستند. وی تصریح کرد: وفای به عهد و صله رحم یکی دیگر از ...