سایر منابع:
سایر خبرها
سیر تا پیاز قلیان سراها
اضافه می شد. حامد ادامه می دهد: ما مغازه را از ساعت 8 صبح باز می کردیم و تا 11 شب یکسره کار ادامه داشت. اما این ظاهر قضیه است. من و کارگرانم باید از 6 صبح بیدار می شدیم و کار تمیز کردن مغازه و شست و شوها هم تا 2 صبح ادامه داشت. یعنی فقط نهایتا 4 ساعت فرصت خوابیدن و استراحت داشتیم. او با اشاره به تعداد قلیان هایش می گوید: توی مغازه 100 قلیان خیلی خوب داشتم که روزانه حداقل 250 بار ...
چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن!
ندارد بلکه جنبه مشکل گشائی برای مشتریان واحدهای صنفی بدون دستگاه است و دود این آتش درزمان تحویل اظهارنامه مالیاتی به چشم صاحب کار خوان خواهد رفت؛ نیت اصلی از شروع یادداشت با این زمینه مقایسه دخل وخرج جامعه و افراد آنست که چگونه هرچه سعی می کنند شب ها گرد بخوابند صبح ها دراز بیدار می شوند؟! حقوق بگیرها بخصوص در بخش خصوصی قبل از دهم هرماه باید خواب حقوق ماه قبلشان را ببینند چون همین ده روز به اضافه ...
یک دزدی کاملا شیک و فرهنگی
مرسوم بود که می گفتند اگر کتاب گرفتی و پس دادی معلوم است عقل درست وحسابی نداری. چون آدم عاقل دو تا چیز را که امانت گرفته هیچ وقت پس نمی دهد، اولی کتاب، دومی هم فیلم. حالا انگار این شوخی ها کم کم جدی شده و کتاب دزدی کم کم زشتی اش را از دست داده است. شاید بشود گفت دزدها شوخی اهالی فرهنگ را زیادی جدی گرفته اند. آنقدر که در نمایشگاه های کتاب و کتابفروشی ها خیلی ها از افزایش کتاب دزدی حرف می زنند ...
آمریکا شاکله تحریم ها را مانند دوره پس از توافق ژنو حفظ می کند/ مجوز دولت برای واگذاری زمین 140 هزار ...
این فیلم در موقعیت مناسبی اکران شود و هم مراجع را قانع کنیم که نظر فقهی شان برای خودشان و برای مقلدانشان محترم باشد، اما اجازه بدهند این فیلم برای علاقه مندان آن، نمایش داده شود . ماهیت معترضان اکران رستاخیز درحالی مطرح شده است که آنها 24 تیر هم زمان با اولین روز نمایش این فیلم در سینماها با تجمع و دادن شعارهایی، مخالفت خود را نسبت به اقدام وزارت ارشاد نشان دادند. معترضان در این روز در مقابل ...
ظریف: بزرگ ترین خیانت این است که به مردم بگویند شکست خوردید
ایران را به پیش بردند و ما هم از لحاظ علمی و فنی توانی را ذخیره کرده بودیم و نشان دادیم که طرف مقابل نمی تواند با فشار خواسته ها و دیدگاه های خود را به ملت تحمیل کند. ظریف همچنین از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای قدردانی کرد و افزود: اعضای تیم مذاکره کننده دو سال شب و روز نداشتند. وزیر خارجه در ادامه سخنانش با بیان اینکه داده های غرب امنیتی کردن برنامه هسته ای ایران بود ...
ادعای احضار رحیم مشایی به دادسرا/ رد صلاحیت به روش موسوی خوئینی ها/ توصیه کریمی قدوسی به هاشمی/ شکایت ...
پیروان خط امام و رهبری در استان ها در تاریخ 29 ماه جاری خبر داد و اظهار کرد: این جلسه با موضوع انتخابات، بررسی مسائل روز سیاسی و هماهنگی بین اصولگرایان و تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان برگزار خواهد شد. واکنش وزیر ارشاد به قمه زنی در اعتراض به اکران رستاخیز علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با باشگاه خبر نگاران جوان؛ از ارتقای سطح اخلاق در جامعه به عنوان تأثیرات فیلم های ...
در خبرآنلاین بررسی شد: چرا دعوا، یکی از 10جرم اول ایران است؟/ بی فرهنگ شده ایم یا بحران های اقتصادی عصبی ...
درشهرما تمام می شود تمام نیروها آماده باش هستند که شهرآسیب نبیند این به خاطر تاب آوری است که معمولا نرم افزار است وبا یک ماچه تکان منفجرمی شوند. مهارت تاب آوری به خاطرناامیدی به برابری وهمسانی فرصتهااست .چون همه تلاش می کنند که ازفرصتها استفاده کنند اما وقتی به ناکامی می رسند امکان خشونت وجود دارد و سعی می کند به هرطریقی به فرصتها برسد.آقای دکتر به خشونتهای شب اشاره کردند اما درروزهم این خشونتهای ...
مروری بر مواضع شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در مجلس، نسبت به بنی صدر
مسائلی که شهید دیالمه در آن روز هشدار داد، این نکته بود که کابینه باید طی مدت زمان تعیین شده به مجلس معرفی گردد و عدم همکاری رئیس جمهور نباید باعث تأخیر شود. دیالمه در بخشی از سخنانش گفت: ما آمدیم و این دوازه نفر را پذیرفتیم و در مورد بقیه افراد شش ماه طول کشید و ایشان[نخست وزیر] گفتند که آقای رئیس جمهور نظر نداده اند. ما درمقابل این چه بکنیم؟ اگر ما امروز هیأت وزیران را به صورت کلی بپذیریم وآن را قبول ...
فرهنگسرای رسانه هرمزگان در هفته دولت افتتاح می شود
، گفت: باید این دستاورد مهم با شفافیت در مطبوعات و رسانه ها مطرح و جرات دفاع از دولت را داشته باشیم. رسانه ها نبض نظام و جامعه هستند در ادامه آئین روز خبرنگار در هرمزگان حجت الاسلام محمد حسن فروزان نژاد امام جمعه موقت بندرعباس نیز رسانه ها را نبض نظام و جامعه دانست که باید دارای ویژگی های صداقت و امانت داری باشند. وی اضافه کرد: مردم از خبرنگاران انتظار دارند که ...
مهندسی فرهنگی امام صادق علیه السلام
نظام فرهنگی جامعه اسلامی ارائه نماید. ازاین رو شناخت و معرفی پیامدها و نتایج حاصل از فعالیت های فرهنگی ایشان ضروری به نظر می رسد. در زمینه مهندسی فرهنگی امام صادق(علیه السلام) تحقیقات قابل توجهی انجام نگرفته است. البته در لابه لای تحقیقاتی که درباره آن حضرت صورت گرفته، به صورت استطرادی اشاراتی به فعالیت های حضرت مشاهده می شود، ولی به هیچ عنوان چنین توجهاتی انعکاس دهنده تصویری کامل از ...
تقدم گیشه بر اندیشه
تغییر مسیر می دهد، انگار می توان نتیجه گرفت که به مرور زمان افراد بر اعتقاداتی که داشتند هم پایبند نیستند. تئاتر خصوصی هم تبدیل شده به محلی برای سوءاستفاده های عجیب وغریب برخی از افراد و جریان ها؛ چه از سمت دولت که به اسم خصوصی سازی، سوبسید همه گروه های تئاتری را حذف می کند و چه از سمت هنرمندانی که به این بهانه فقط به پرفروش شدن اثرشان می اندیشند و کیفیت را فدا می کنند . اندیشه زدایی، آفت ...
جهانگیری: تا این لحظه چیزی نگفته ام/ در سینه ام حرف های زیادی دارم که به وقتش می گویم
سرعت و با علاقه مندی به سمت بخش خصوصی گرایش پیدا کردند. در زمانی هر تحصیلکرده ای علاقه مند بود که حتما جایی در دولت پیدا کند. اما امروز شرایط به گونه ای است که کمتر تحصیل کرده خوبی پیدا می شود که تمایل به خدمت در دولت راداشته باشد، بلکه می خواهد به صورت جدی در بخش خصوصی فعالیت کند که این تفاوت دیدگاه، تفاوت مهمی است که بالاخره در بین تحصیل کردگان کشور به وجود آمده است که منزلت را در این نمی بینند ...
پایان نامه کیلوئی چند ؟پایان نامه و مقاله در خیابان!تولید علم با "کپی برداری" عملی نمی شود
خدمت به جامعه است. حال اگر از این هدف دور شویم و تنها آموزش برای آموزش را مد نظر قرار دهیم، نه آموزش برای تربیت نیروی انسانی را، به ناچار آنچه غالبا می بینیم اتفاق می افتد و صندلی های دانشگاه ها بدون توجه به نیاز جامعه در اختیار رشته هایی قرار می گیرد که نیاز جامعه نیستند. عمر دانشجویانمان که خودشان سرمایه اصلی کشورمان هستند نیز در جایی که نباید باشند، به هدر می رود. آنچه در دهه 80 شکل گرفت ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
همه بازیگران بردند جز جنگ طلبان
بررسی هایی صورت بگیرد محدودیت خواهیم داشت. ما این محدودیت ها را پذیرفته ایم زیرا اگر بخواهیم خریدی هم داشت باشیم در چارچوب کمیته این خرید را انجام می دهیم. باید یادآوری کنم که در گذشته ما این خرید ها را انجام می دادیم و چون غیر رسمی بود، مشکلات زیادی هم نصیب ما شده است، از جمله خرابکاری هایی که در دستگاه ها انجام می دادند و جوانان توانمند ما توانستند این خرابکاری ها را کشف کنند و امروز موزه ای هم ...
برانکو:با یک ریسک بزرگ هدایت پرسپولیس را قبول کردم
زمان ها مشخص شد. در آن زمان یوگسلاوی لقب برزیل اروپا را داشت چون تفکر مشابهی با فوتبال برزیل داشت امروز ولی این تفاوت ها وجود ندارد. امروز فوتبال مدرن شده است. در بازی، تیمی برنده می شود که امتیاز بگیرد. یعنی بازیکنان برزیلی یا لاتین اگر می خواهند در اروپا بازی کنند باید تهاجمی یا جنگنده باشند. دیگر این گونه نیست که بازیکنان بخواهند نمایشی بازی کنند. الان باید با قدرت بدنی بالا و محکم به مصاف ...
ما پیرو صادق(ع) و اهل صداقتیم
مثل یک استخوان در گلوی من است؛ نه می توانم بیرونش بیاورم و نه می توانم آن را فرو برم. نه می توانم مدرکی از او به دست آورم و او را بکشم و نه می توانم تحملش کنم. در نهایت در شبی از شب های تار بنی العباس در خانه اش را به آتش کشیدند و انگار فرزندان ابراهیم به آتش نمرود عادت دارند و مدینه النبی با آتش بر در و خون بر دل و دست بسته با ریسمان حکایتی دیرینه و تکراری دارد. و مدینه دوباره ساکت بود و مرده از ...
چرا واردات خودروهای لوکس نصف شد؟
مالیات سنگین وضع کرد، اما ما در ایران چه می کنیم؟ ما برای معلولان، جانبازان و ورزشکاران اعلام می کنیم واردات خودرو بدون در نظر گرفتن ضوابط فنی بلامانع است. اگر ما قرار است به یک قشر مشخص از جامعه کمک کنیم این شکل از کمک باید کنار گذاشته شود و حمایت و تشویق از آنها باید به نحو دیگری انجام گیرد. اخیرا اعلام شده که واردات خودرو های لوکس از 160 هزار دستگاه به 30 هزار دستگاه کاهش یافته و ...
اوباما: حفظ تحریم ها در صورت رد توافق از سوی کنگره توهم است
ایران بتواند به سلاح هسته ای دست یابد و اگر زمان گریز هسته ای همچنان طبق آنچه که هست کوتاه باشد و اگر آنها سانتریفوژهای پیشرفته و غیره را نصب کنند در این صورت آنها جسور خواهند شد تا مشغول فعالیت های بیشتری شوند که من درباره شان بحث کردم، در این صورت این اقدامات محدود به میزان پولی نمی شود که ایران دارد بلکه بیشتر به تصمیمات راهبری مربوط می شود که ایران در هر زمانی می گیرد. * هدف این ...
نشست ویژه بررسی توافق هسته ای با حضور صالحی، ظریف، عراقچی، تخت روانچی و خرازی
شفقنا- صبح امروز، یکشنبه، نشست ویژه بررسی توافق هسته ای از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی با حضور صالحی، ظریف، عراقچی، تخت روانچی و صادق خرازی برگزار شد. ظریف: همه بازیگران توافق به جز جنگ طلبان پیروز شدند محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت که حضور مردم در انتخابات این مذاکرات را به ثمر رسانده است و این شعار نیست. به گزارش خبرنگار شفقنا، دکتر ظریف در نشست بررسی ...
ادعای احضار رحیم مشایی به دادسرا/ رد صلاحیت به روش موسوی خوئینی ها/ توصیه کریمی قدوسی به هاشمی/ شکایت ...
انسان نیستند. ما که نگفته ایم عوارض نمی دهیم اما باید مهلت بدهند . به گزارش ایسنا، تا زمان ارسال خبر، پلمب باز نشده و خبرنگار ایسنا در محل حضور دارد. همچنین پیگیری برای توضیحات شهرداری با اینکه چند ساعت از این کار می گذرد بی نتیجه ماند و با وجود قولی که دوستان شهرداری دادند اما در ادامه پاسخ گو نبودند. شکایت خواننده زن لبنانی از خواننده ایرانی روز چهارشنبه چهاردهم مرداد برابر با ...
کسانی که نماز جمعه را درفردمنحصرمی دانند درک درستی ازدین ندارند
کریم نشان دهنده جایگاه والای خبرنگاری است درادامه این جلسه فریدون کریمی فرد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر خبرنگاران را به واسطه رسالت سنگین شان نقش آفرین توصیف کرد و افزود : انتخاب روز خبرنگار پس از شهادت شهید صارمی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور بوده و لازم است اصحاب رسانه درانجام فعالیت های خبری و رسانه ای خود به آن شهید والامقام اقتدا نمایند. کریمی فرد با بیان اینکه ...
دیروز کرسنت خط قرمز بود امروز برجام!
برگزار شد، با تبریک این روز به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: از آنجایی که کار خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است روزی که به این نام مشخص شده عجین شده است با تلاش در حوزه خبر، روزی که خبرنگار شهید صارمی در حادثه تلخ 17 مرداد در مزارشریف توسط یک گروه خشن به شهادت رسید. این شهید بزرگوار در این مقطع هنوز دوران نقاهت یک عمل جراحی را طی نکرده بود اما آنقدر وظیفه شناس بود که در حالی که خیلی از افراد ...
جسدهای اتاق تشریح را از کجا می آورند؟
روزهایی که تشریح را شروع کرد، چنین گفت: من در هنگام کالبد گشایی احساسی کودکی را داشتم که وارد شهربازی بزرگی می شود که هر روز اسباب بازی جدیدی برای بازی کردن در آن نصب می شود و او اجازه دارد از آن بهره ببرد این متخصص پزشکی قانونی، نظر خود را در رابطه با تحولات علم پزشکی از گذشته تا امروز اینطور بیان کرد: در دنیای شتابان امروز دانش های جدید هر روز و هر ساعت خود را نشان می دهند . سالهای ...
پاشایی؛نماد گسست جامعه شناسی از جامعه
حوزه اطلاع رسانی رسیدند. نمی دانم خاطرتان هست یا نه، ده روز قبل از آنکه پاشایی مرحوم شود و با آن وضعیت بستری بود، چندین بار خبر مرگ او منتشر شد. اما ساعت ده صبح روز جمعه بیست و سوم آبان بود که شبکه خبر زیرنویس رفت مرتضی پاشایی در بیمارستان درگذشت. دقیقاً بگویم این فضا و این جمله را بارها شما می توانستی در داخل این شبکه های طرفدار پاشایی ببینی که چون صداوسیما گفته پاشایی مرده است، پس ...
جایگاه منطقه ای ایران ربطی به برجام ندارد
رغم کشتارهای گسترده یمنی ها جامعه جهانی در قبال این جنایات سکوت اختیار کرده است. در سه ماهه اول حمله داعش به عراق که انواع جنایات و کشتارها را مرتکب شد و حتی مظاهر تمدنی را از بین برد جامعه غرب سکوت کرد و امریکا زمانی وارد عمل شد که طبق زمانبندی که امریکایی ها برای داعش پیش بینی کرده بودند تا بتوانند با استفاده از تروریست ها در سوریه به اهدافشان دست پیدا کنند، موفق نشدند و امریکا در ...
اگر کمتر از 18 سال دارید به تئاتر نروید
آن را از زبان خودشان، مدیران فرهنگی، دولتمردان، تماشاگران و... شنیده اند: "تئاتر ایران مخاطب ندارد! " در واقع به صراحت میتوان گفت : " تئاتر ما نه از جهت کمبود مخاطب، بلکه از نبود مخاطب رنج می برد!! " و مخاطبانی که تا به حال تئاتر کشور به خود دیده است شامل خود اهالی هنر ، خبرنگاران و دانشجویان بوده است . و کمتر مخاطب عامی را می بینیم که در طول سال برای رفتن به تئاتر برنامه ریزی و یا ...
دل نوشته مدیران و نخبگان فرهنگی، ورزشی، هنری و ... اصفهانی برای شهدای غواص
سفری دیگر و گامی پیشتر به سر منزل مقصود رهسپار شده است. آید آن روز که من هجرت از این خانه کنم از جهان پر زده در شاخ عدم لانه کنم رسد آن حال که در شمع وجود دلدار بال و پر سوخته کار شب پروانه کنم نصف جهان بار دیگر میزبان کاروانی از شاهدانِ شهید است که منزل ها طی نموده و در آخرین منزل که لقای محبوب است استقرار می یابند وعده دیدار نزدیک است یاران مژده باد روز وصلش می رسد ...
نارضایتی 93درصد مردم از خودروسازان داخلی
، بر اساس اطلاعاتی که خودشان در فاکتور فروش درج کرده اند 75،388،147 ریال است که آنها آن را 258،000،000 ریال میفروشند!!! ⬅️ کدام قانون به مالکان ایران خودرو اجازه داده کالایی را که هزینه واقعی تولیدآن 75،388،147 ریال است با سیاه نمایی اقتصادی در کشور به قیمت تمام شده 223،372،297 ریال یعنی با نرخ سود بیش از 196 % به مشتری میفروشن مدیر عامل شرکت ایران خودرو روز چهارشنبه مورخ 14 مرداد 94 ...
تنابنده از بزرگترین دشمن سینما می گوید
دو اثر با فاصله اندکی نسب به هم ساخته شده اند، هر دو هم مساله و بستر روایتش مردم معمولی است؛ اما نتیجه کار خیلی متفاوت است. تنابنده: هر دو در مسیر کاری من است، اما دلیل نمی شود شبیه به هم باشند، یک کارگردانی امروز فیلم جنگی می سازد، فردا اجتماعی می سازد و دو روز دیگر کمدی می سازد. به نظرم بحث ما این نیست، آن چیزی که امروز خیلی نمود پیدا کرده است یک معضل بسیار بزرگ ساری و جاری در سینما و ...