سایر منابع:
سایر خبرها
ایوبی: در رشد مخاطب پس از چین دومیم
...: رئیس سازمان سینمایی گفت: سال 93 شاهد رشد 70 درصدی تعداد مخاطبان سینمای ایران بودیم و ایران پس از چین بیشترین رشد تعداد مخاطب سینما در دنیا را داشته است. دومین اجلاس سراسرسی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها با حضور مدیران سینمایی و مدیران کل ارشاد سراسر کشور در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد. "حجت الله ایوبی" در این مراسم با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان مدیران کل ...
تئوری زدگی و عدم همگرایی جنبش زنان در ایران/ فراجناحی بودن؛ راه خروج جنبش از بن بست
مورد تبعیض ظلم و خیانت قرار گیرد. تاریخ نگاشته شده توسط مردان، نقش زنان را نادیده گرفته است به گزارش مهرخانه، مهدیه گلرو؛ فعال حوزه زنان و فعال سیاسی نیز در این نشست درباره نقش زنان در شکل گیری انقلاب مشروطه و روند حضور زنان در عرصه اجتماعی سخنرانی کرد. وی عدم وجود اسناد تاریخی درباره زنان را به این علت عنوان کرد که معمولاً این اسناد توسط مردان نوشته شده و در تاریخ نگاری های مردان ...
روستاهای ایران ، بهشت اقتصادی
... جهانی بیندیشم و محلی برنامه ریزی کنیم. روستایی تلاش کنیم و جهانی تولید کنیم. توسعه منطقه ای با رویکرد عدالت و پیشرفت جغرافیایی در دنیا مورد توجه است و در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی باید طرح های توسعه منطقه ای را با جدیت بیشتری پیگیری و اجرا کنیم. در تعیین اهداف برنامه های توسعه باید توجه کنیم که تحقق پذیر باشند، انگیزه لازم را برای حرکت بیشتر ایجاد کنند ...
مجوز دولت برای واگذاری زمین 140 هزار متری در تهران/ ردپای سلطان شکر در پرونده بنیاد شهید
مجموعه تحت ریاست خود را ندارند. تصمیم دیروز العبادی در صورتی که به سرانجام برسد در واقع یک رنسانس در عراق از سال 2003 به بعد محسوب می شود و به مثابه کودتای نرم علیه روندی است که از سال 2003 در عراق رواج داشته است. طرح العبادی در انتظار تأیید پارلمان این در حالی است که این طرح چندبندی العبادی به عنوان یک لایحه قرار است در کابینه عراق تصویب شود سپس به مجلس برود و مجلس عراق راجع به آن تصمیم ...
سریر: کپی رایت شاید هزینه داشته باشد ولی در بلندمدت به ما اعتبار خواهد بخشید
ملزومات نظام جامع حقوق هنری در کشور، فعال تر شدن نهادهای صنفی است چرا که تجربه مدیریتی در عرصه فرهنگ نشان داده که اثرگذاری این نهادها بیشتر بوده است؛ از این رو خانه هنرمندان ایران، با درک ضروریات موجود و با هدف استفاده از نظریات متخصصان و گسترش بیشترِ مباحث حقوق مالکیت در عرصه هنر، به برگزاری این همایش، همت گمارده است. *شرایط بسیار مهم امروز کشور فرصت خوبی برای نشان دادن ظرفیت های کشور ...
جهاددانشگاهی بهترین الگوی تحقق اقتصاد مقاومتی است
اظهار کرد: جهاددانشگاهی در سال 59، به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی، زیر نظر ستاد انقلاب فرهنگی در سطح دانشگاه ها فعالیت خود را آغاز کرد که هدف اصلی این نهاد، بسط و گسترش فرهنگ و آرمان های انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه ها بود. وی اضافه کرد: در سال 65، اساسنامه این نهاد بازنگری شد و در سال 69 ماموریتی جدید برای جهاددانشگاهی ترسیم شد که این نهاد پلی بین دانشگاه و جامعه قرار گیرد که براساس ...
باروری ابرها، سرطان زا یا منجی بحران آب؟!
مستمر زیست محیطی انجام شود. البته باید این مساله را در نظر گرفت که نمی توان اثرات زیست محیطی باروری ابرها به روش یونیزاسیون را به صورت دقیق ارزیابی کرد. از سال 80 باروری ابرها به طور رسمی آغاز شد باروری ابرها نزدیک به بیست سال است که در ایران سابقه دارد و از قبل از انقلاب نیز این فناوری مورد توجه قرار گرفته است که البته از سال 80 عملیات باروری در کشور به طور رسمی انجام شد. ...
تداول ثروت میان اغنیا به معنای گردش سلطه و استیلا بر اموال جامعه است
برخی موارد نیز میان چند بنگاه که یک بازار خاص را تأمین می کنند، نسبت تمرکز بالایی برای تبانی وجود دارد، به گونه ای که دیگر تولیدکنندگان در عمل مجبور به پیروی از ایشان در قیمت محصول عرضه شده می شوند. در نتیجه درعمل برخی بنگاه ها نقش رهبر و برخی دیگر نقش پیرو را در تعیین میزان محصول و قیمت بازی می کنند. حتی در موارد اندکی که به عنوان انحصار طبیعی بر اثر وجود هزینه های ثابت زیاد و صرفه های ...
پایان نامه کیلوئی چند ؟پایان نامه و مقاله در خیابان!تولید علم با "کپی برداری" عملی نمی شود
گزارش جماران، اواخر مهرماه سال گذشته بود که حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی از پایان نامه فروشی و کپی برداری متون علمی انتقاد کرده بود؛ شروع فصل جدیدی در توجه دوباره به این کار غیرقانونی که به عنوان یک بیماری مزمن، سلامت آموزش عالی را به مخاطره انداخته است. روحانی گفته بود شأن علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر علامت سؤال قرار گیرد ...
شاه و انرژی هسته ای –چگونگی آغاز فعالیت های هسته ای ایران
. در ارتباط با کمک های هسته ای امریکا به ایران دو دیدگاه کلی مطرح است : الف) با توجه به استفاده آمریکا از بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی و تبعات منفی آن در جامعه جهانی، این کشور برای تلطیف فضای موجود، با طرح اصطلاح "اتم برای صلح" با انتقال این تکنولوژی به کشورهایی که در مدار سیاسی امریکا بودند، سعی بر تغییر جهت گیری ها در عرصه بین المللی و تحت شعاع قرار دادن فعالیت های هسته ای خود ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
20 رشته تحصیلات تکمیلی از مهرماه سال جاری در واحد ورامین
هم در مقطع دکتری خواهد بود. لزوم اهمیت دادن به این موضوع در سیاست اصلی دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه که همان توسعه عدالت آموزشی است، قرار داده شده است. وی در ادامه به لزوم ارتباط دانشگاه ها با مراکز مختلف کشور اشاره کرد و گفت: باید ارتباط بین دانشگاه و مراکز اجرایی مختلف در کشور وجود داشته باشد تا بتوانیم شاهد اثر بخشی اقدامات در جامعه باشیم. ما در این بخش تفاهم نامه های همکاری با ...
225 پروژه شامل 148 مورد مسکن مددجوئی و56 مورد طرح اشتغالزائی
به یاری خداوند متعال ، بیش از پیش در عرصه های مختلف دانش و فرهنگ پیروز و سربلند باشیم. وی دهه مبارک فجر را به تمامی مردم نوع دوست ایران، بویژه همکاران تلاشگر اداره کل بهزیستی استان اصفهان تبریک گفت و از پیشگاه حضرت احدیت سعادتمندی و توفیقات روزافزون ایشان را درجلب رضای خدا ، پاسداشت خون شهدا، امانتداری و خدمتگزاری به جامعه هدف بهزیستی خواستار شد.منبع: روابط عمومی بهزیستی استان اصفهان. ...
برخورد دوگانه با حقوق بشرجهانی فاجعه بار است / از دیکتاتورهای مورد حمایت تا کشتار مردم بی دفاع توسط ...
در سند حقوق بشر اسلامی وجود دارد ولی نکات مثبت زیادی وجود دارد که به عنوان یک حرکت رو به جلو در بعد نظری و عملی حوزه حقوق بشر طرح شده است. رئیس مجلس با بیان اینکه پیشرفت هایی در حوزه حقوق بشر اسلامی صورت گرفته، گفت: بعد از 60 سال از تصویب کنوانسیون حقوق بشر فرصت برای فهم بهتر از موضوع ایجاد شده است. متاسفانه امروز نمی توان گفت که خشونت کمتر از گذشته شده است؛ به ویژه در یک دهه اخیر جنگ ...
اعلام موجودیت حزب قالیباف تا پیش از انتخابات مجلس
مدیریتی شبیه امپراتوری است که هر کسی کار خود را بدون توجه به کلیت ساختار و نیاز دیگران انجام می دهد. به همین دلیل نتایج مطلوبی را در تمام زمینه ها از جمله فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نخواهد داشت. قالیباف با داشتن سابقه مدیریتی قوی خود به دلیل این خلأها وارد عرصه می شود وگرنه ورود چنین افرادی که زحمات زیادی خصوصا در دهه گذشته کشیده اند چه معنایی می تواند داشته باشد؟ ما شاهد کار های ...
صالحی: تجلی مفهوم اخلاق در رسانه ها کم رنگ است/ توسعه کشور با پیوند نخبگان، رسانه و کتاب
مرکز اسنادی کشور اشاره کرد و گفت: این مجمع با هدف عدم تداخل و موازی کاری در حوزه اسناد به وجود آمد تا این مجموعه ها به جای رقابت، به همکاری با یکدیگر بپردازند. صالحی امیری همچنین درباره روند پژوهش های بنیادین در کتابخانه ملی گفت: دانشنامه فرهنگ معاصر پس از یک سال کار مقدماتی، رسماً دارای یک هیات تدوین متشکل از 30 نفر از نخبگان عرصه فرهنگ شده و قرار است در سه هزار مدخل منتشر شود؛ همچنین انتشار چهار مجلد از پروژه تاریخ شفاهی ایران (عصر پهلوی دوم) از ادامه این پروژه و انتشار مجلدات دیگر آن به تدریج طی ماه های آتی به انجام خواهد رسید. ...
عیادت اکبر ترکان از علی اکبر معین فر
زلزله ایران در دهه 40 در دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه توسط ایشان و به راهنمایی شادروان دکتر بهنیا آغاز شد. معین فر در سازمان برنامه و بودجه شروع کننده بسیاری از آئین نامه ها و دستورالعمل های فنی بوده و علاوه بر استاندارد 519 که شاید قدیمی ترین دستورالعمل فنی در صنعت ساختمان ایران باشد، آئین نامه بتن ایران در زمان تصدی ایشان در سازمان شروع شد و ابتدا با عناوین دستورالعمل های 1–18 تا 5–18 منتشر گردید. همچنین تدوین مجموعه مقررات ملی در وزارت مسکن و شهرسازی یکی دیگر از خدمات ماندگار مهندس معین فر به شمار می رود. منبع: پایگاه اطلاع رسانی نظام مهندسی ساختمان ...
امروز بیماری های قلبی عروقی، سرطان و سوانح توسعه اجتماعی را تهدید می کند
کرده است، با وجود اینکه نزدیک به 10 درصد بودجه های پژوهشی کشور به دانشگاه های علوم پزشکی و به حوزه سلامت اختصاص دارد اما 40 درصد فرآورده های پژوهشی کشور در این حوزه در حال تولید است، این امر نشان دهنده زیرساخت های خوبی است که در کشور ما انجام گرفته و در حال تحقق است. *به نظر شما پیش بینی های حوزه سلامت از بدو انقلاب اسلامی تا به امروز رضایتبخش بوده است؟ بعد از پایان جنگ تحمیلی ...
هشداری در مورد خطر "لیبرالیزه" کردن ایران
اجرا نشد، فقط قرار آن را گذاشتند و معاهده بعدی پیمان داماتو! به کلینتون پیشنهاد دادند و او هم قبول کرد تحریم های جدید و مهمی علیه ایران برقرار شود که می توان گفت با این تحریم ها کمر کشور ما شکسته شد. با دکتر صالح اسکندری، رئیس مرکز مطالعات ژرفا و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره چهره آمریکا و انگلیس گفتگو کرده ایم. *** سابقه انگلیس در تاریخ کشور ایران، هیچ نقطه مثبتی ...
شکرانه نعمت امنیت داخلی؛ ضرورت حفظ امنیت منطقه ای
گسترش سرزمین و امپراطوری نبوده است. مهم ترین مسئله انقلاب اسلامی بازگشت به هویت خویش بود و در سایه این نگرش استقلال در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شکل گرفت و موجی از افکار جدید ایجاد شد. (8) انقلاب اسلامی موجب تغییر و دگرگونی معادلات سیاسی و موازنه قوا در مقیاس جهانی به سود ملت های اسلامی شده و اکنون با گذشت سه دهه از عمر پر برکت آن، راهبرد تفکر اسلامی به مثابه الگویی نجات بخش برای ...
شهید سید محمد اسحاقی، خبرنگار شهید گیلانی و روایتگر جنگ
بود تا اینکه در یک ماموریت درون شهری در رشت به همراه شهید رضا دانا مورد حمله منافقین قرار گرفت و بر اثر شکستگی پا چند ماهی خانه نشین شد. در ایام خانه نشینی وی نیز بی فایده نبود چون در این ایام موفق به اخذ دیپلم فرهنگ و ادب به صورت آزاد و سپس با شرکت در آزمون سراسری با کسب رتبه 206 وارد رشته تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تهران شد. دلیل انتخاب رشته تاریخ بعدها از وی پرسیده شد و او اهداف بلندی ...
هفته فرهنگ پهلوانی
گذاری این هفته به مناسبت این واقعه جهانی قدردانی می نماییم. قائدتا در این هفته بایستی جامعه ورزش به ویژه متولیان عشق به مولا را در داخل کشور و عرصه ی بین المللی بیشتر متبلور و متجلی سازند و با اجرای برنامه های متنوع در عمق بخشی و تبیین فلسفه ورزش از دیدگاه دین مبین اسلام و نگاه خردمندانه ی مظهر عدالت و شجاعت نقش بسزایی داشته باشند همانطوری که بحمدالله سفیران ورزشی بعد از انقلاب شکوهمند در ...
سردار شریف: تروریسم رسانه ای جلوه ای از جاهلیت مدرن است
اردوگاه دشمن با سناریوسازی های مختلف از جمله با توسعه جنگ رسانه ای و مقابله با گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت و استکبار ستیزی درصدد جلوگیری از استمرار موفقیت و درخشش بین المللی ایران عزیز است، جامعه رسانه ای کشور در خط مقدم این رویارویی برآمده و سلحشورانه نقش آفرینی می کند. به گزارش ایسنا، مسئول روابط عمومی کل سپاه افزود: طراحان اصلی جنگ، تجاوز و جنایت علیه کشورهای اسلامی منطقه بویژه ...
سرمقاله روزنامه های 18 مرداد
(مسئول دفتر موساد در تهران پیش از انقلاب اسلامی) معرفی کرد. 21 عدنان خاشوقی و همسرش شاه پری زنگنه حتی در حوزه نفت و انرژی نیز فعالند تا جایی که شاه پری در سال های دهه 2000 میلادی به کریستوف دومارژوری مدیر عامل شرکت توتال در رسیدن به قراردادهای کلان نفتی و گرفتن سهم در ذخایر نفت و گاز پارس جنوبی کمک کرد. با این اوصاف چندان عجیب به نظر نمی رسد اگر شاهد اجاره دکل های نفتی آبان از شرکتی ...
همایشی که برای خودمان بود!
دارند و به علم و دانش روز مجهزند. فریدون معتمدیان معتقد است: در کنار آن باید اخلاق مطبوعاتی و البته دقت عمل را نیز لحاظ کرد و از اصحاب رسانه هم خواست جایگاه و شان خود را حفظ کنند، تا از بیرون به ما بد نگاه نکنند. وی از انتخاب خبرنگار برتر هم به عنوان یک اقدام نو یاد کرد که قطعاً بی نقص نبوده و تلاش می شود در سال های بعد بهتر هم باشد و ادامه داد: هدف این کار ایجاد انگیزه و حس ...
رسانه های انگلیسی به دنبال نمایش مسلمانان افراطی
یافتن شغل را دارند. تحلیل های مربوط به داده های سرشماری و دیگر آمارهای مربوط، نشان داده اند که اجتماعات مسلمان در مقایسه با همه گروه های دینی کشور بدترین وضعیت بهداشتی، بالاترین میزان ناتوانی و پایین ترین سطح آموزش را دارند. مطالعات همچنین نشان داده اند که مسلمانان از نظر مسکن نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و اغلب در سکونت گاه هایی زیر استاندارد و بسیار شلوغ زندگی می کنند. در برخی از مکان ها ...
مؤلفه های سبک زندگی اسلامی
...، آیات و روایات. طرح مسئله از زمان طرح مفهوم سبک زندگی (1) در میان اندیشمندان غربی، جامعه شناسان و روان شناسان چندین دهه می گذرد؛ لیکن هنوز پژوهش های علمی قابل توجهی از منظر دین شناسانه به این مفهوم نشده و مطالعاتی که عامل دین را در سبک زندگی در نظر گرفته اند، بسیار اندک است. بیشتر مطالعات درباره سبک زندگی در دنیای غرب انجام شده است و با توجه به گسترش کم توجهی به دین در ...
تحقق همگرایی جهان اسلام در گسترش همکاری جهاد دانشگاهی با کشورهای مسلمان
: این نهاد باید با تعریف ماموریت ها و چشم اندازهای خود موجبات بقای حیات خود را فراهم کند. شوشتری با اشاره به تأسیس پژوهشگاه های علمی در این نهاد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه های پژوهش های بنیادی گام های مؤثری برداشته و این درحالی است که اگر مجموعه ای بخواهد موثر واقع شود باید با سایر ارگان ها نیز تعامل متداومی داشته باشد. وی ادامه داد: دانشگاه ها به عنوان خاستگاه اولیه ...
دغدغه مدیران شرکت مخابرات گیلان ارائه خدمات بهتر است /افتتاح وای فای شهرک تاریخی ماسوله در هفته دولت/راه ...
به گزارش گیل خبر رضا خضردوست مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات استان گیلان در مراسم تجلیل از خبرنگاران گیلان که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود گفت:بر تمام شهدای عرصه قلم و خبرنگار , شهدای انقلاب و روح پرفتوح امام شهدا درود می فرستم و برای کارگزاران دولت تدبیر و امید آرزوی موفقیت می کنم. (گزارش تصویری مراسم) خضردوست حساسیت شغل خبرنگاری را بسیار بالا دانست و ...
نظر هاشمی درباره علامه بودن سید حسن
خواندم و اسناد را نگاه کردم و تاریخ را خواندم و همان شکل محفوظ است. همان سخنرانی هایی که پیش از انقلاب می کردم، بعد از انقلاب هم می گفتم. قبل از انقلاب در یک ماه رمضان در مسجدی در بازار درباره عدالت اجتماعی صحبت کردم که درباره همان موضوع به تناسب با مسایل روز چندین خطبه در نماز جمعه خواندم. مطالبش یادداشت شده بود و داشتم که از بیشتر مطالب پیش از انقلاب فرق نمی کرد. بالاخص سال 84 به بعد ...