سایر منابع:
سایر خبرها
یک گام برای ممنوعیت کودک همسری
نکاح دختر قبل از 13 سال شمسی و پسر قبل از 16 سال شمسی ممنوع است . فتوایی که راه را هموار کرد سیاوشی می گوید تمام زنان مجلس موافق این طرح بودند و وقتی تمام خانم ها برای این طرح قیام کردند، مردان هم همراهی کردند. خوشبختانه فتوا هم داشتیم و خوشبختانه نمایندگان مجلس آمادگی ذهنی لازم را داشتند . اشاره طیبه سیاوشی به فتوای آیت الله مکارم شیرازی است. آذرماه سال 95 بود که ...
محتکران در جهنم با چه کسانی هم درجه هستند؟
مردم که ممکن است بر قیمت ها اثر بگذارد گفت: این مسئله نمی تواند به معنی احتکار به معنای فقهی آن باشد. در احتکار قید ذخیره کردن برای فروش وجود دارد. اما در اینجا این مسئله از دو جنبه قابل بررسی است. اول جنبه اخلاقی است. سیره اهل بیت هیچگاه اینگونه نبوده است. دوم اینکه باز هم این مسئله تابع نظر حاکم شرع است و اگر حاکم فتوا دهد که مردم نباید بیش از نیاز روزانه جنسی را ذخیره کنند، باید رعایت شود. ...
حکم حکومتی همان حکم ثانویه نیست
اسلامی با تصریح موقت بودن آن مادام که موضوع، محقق است و پس از رفع موضوع خود به خود لغو می شود، مجازند در تصویب و اجرای آن و باید تصریح شود که هر یک از متصدیان اجرا که از حدود مقرر تجاوز کرد، مجرم شناخته می شود و تعقیب قانونی و تعریز شرعی می شود. جایگاه صدور احکام ثانویه با بررسی احکام ثانویه و دسته بندی آن ها می توان نتیجه گرفت عمدتاً صدور فتوا بر مبنای احکام ثانویه منبعث از ادله ذیل ...
روایتی تکان دهنده از پیامبر اسلام(ص) در مورد محتکران
...، معتقد بود بحث احتکار را از این کتاب حذف کنید اما بنده عرض کردم مسائل مرتبط با احتکار از اختیارات ولی فقیه و حاکم شرع است که حکومت در دست اوست. تفاوت فتوا و وجود مراجع متعدد در مسائل عبادی که قطعا باعث مشکل در جامعه نمی شود اما در موارد حکومتی اگر دوگانگی آراء یا دوگانگی فتوا یا تعارض بین مرجع تقلید و حاکم شرع یعنی ولی فقیه به وجود بیاید وظیفه مردم اطاعت از حاکم شرع است؛ یعنی نفوذ فتوا و حکم ...
نقش شیخ طوسی در تحول و گسترش علوم اسلامی
نیمه قرن پنجم تا پایان قرن ششم سایه افکند و به سبب عظمت علمی شیخ طوسی، ابهتی از وی در میان فقهای امامیه به وجود آمد؛ به گونه ای که تا سال ها فقیه مستقلی که بتواند بر خلاف نظرات شیخ فتوا دهد، یافت نشد. قداست علمی او سبب شد تا بیش از 100 سال کمتر کسی جرئت مخالفت با نظراتش را داشته باشد. فقهایی که پس از وی کتابی می نوشتند، مرجع علمی آن ها کتاب های شیخ بود و همان را به بیانی دیگر نقل می کردند؛ به این سبب این عصر، دوره تقلید از افکار شیخ و رکود در فقاهت و اجتهاد نام گرفت. انتهای پیام/ ...
حضرت آیت الله سبحانی: استفاده از تخریج مناط در احکام اسلام به از بین رفتن فقه می انجامد
:( لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنْثَیَیْنِ ) و همچنین است مسأله دیه که موضوع انثی و ذکر است و هر دو موضوع به قوت خود باقی است. تصور این که زنان 1400سال قبل با زنان امروز فرق می کنند همان تخریج مناط است که باید از آن دوری جست. *** در مقاله اینجانب آمده بود، فقیهان نمی توانند همه گفته های غربیان را ملاک فتوا قرار دهند بر این گفته چنین ایراد گرفته شده در شگفتم این مرزبندی علوم به شرقی ...
آیا حرکت امام حسین(ع) در مقیاس احیای معیارهای تمدنی صورت پذیرفت؟
حسین و ودیگر ائمه نبایستی قربانی دغدغه های مذهبی شیعه شوند، بلکه شیعیان باید الگوی زیستی خودشان را از آنان بگیرند و این دو موضوع با هم فرق می کنند. انگیزه و حرکت امام حسین(ع) در عیار تمدنی وی در ادامه درباره انگیزه و حرکت امام حسین(ع) در عیار تمدنی گفت: درباره انگیزه مخالفت و اعتراض امام حسین(ع) چندین نظریه بیان شده است و همه نظریات در یک امر مشترک هستند که امام برای اثبات ...
فقها برای اجرایی کردن نظریات فقهی، ساختار ارایه دهند/ سه گانه حکم شرعی، راهبرد و ساختار
به مسائل حقوقی حکومت می پردازند. برای مثال آیت الله مکارم شیرازی در مورد 2030 و FATF فتوا و نظر می دهند. یعنی موضوع شناسی کرده اند و بر اساس فقه فتوا داده اند. حوزه خودش را خوب معرفی نمی کند متأسفانه حوزه، خودش را خوب معرفی نکرده است. من یک وقتی با آقای دکتر دینانی بودم، یک روز ایشان در مورد حوزه اشکالاتی داشت. به ایشان گفتم آقای دکتر باید بروید و حوزه علمیه قم را ببینید و ...
تعزیر مالی محتکران اشکال شرعی ندارد/ دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) درباره احتکار
از نظر حقوقی، احتکار عبارت از این است که کسی کالای مورد احتیاج و ضروری عامه مردم را نزد خود نگه دارد و برای جلوگیری از فروش به دولت یا مردم پنهان کند. احتکار در روایات وی ادامه داد: به عبارت دیگر، احتکار به معنای کاهش دادن یا متوقف کردن جریان توزیع کالا از سوی همه یا برخی از فروشندگان است. از نگاه روایات احتکار بسیار مذمت شده است. به عنوان نمونه امیرالمؤمنین(ع) در روایتی فرم ...
تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگیریم
صادقانه و حکیمانه مقام معظم رهبری موجب دلبستگی مردم به انقلاب اسلامی شده است چراکه مردم به صداقت، صراحت، شجاعت از جان گذشتگی رهبری ایمان دارند لذا وقتی رهبری یک جمله می گوید جان ناقابل را تقدیم می کنم کسی نبود که اشک از چشمانش جاری نشود. خطیب نماز جمعه خرم آباد ایمان به مقام عرفانی و شخصیت علمی و فقهی رهبری از دلائل دلبستگی مردم به انقلاب ذکر کرد و با بیان اینکه مردم حلال و حرام و فتوا را از ...
دانش تخریج در حدیث شناسی آنچنان که باید جایگاه خود را نیافته است
به گزارش همسو نیوز از قم، سلسله نشست های علمی السنه الشریفه به همت پژوهشکده مجمع الفکرالاسلامی برگزار شد. این نشست علمی که شامگاه دوشنبه 9 مهرماه در این مرکز برگزار شد، به موضوع فایده های بهره وری از دانش تخریج در اعتبار سنجی روایات پرداخت که حجت الاسلام والمسلمین عباس محمودی، ارایه دهنده بحث بود. در ابتدا دکتر محمود ملکی دبیر این نشست علمی با اشاره به اهمیت تخریج گفت: مبحث تخریج در ...
پایان بدون نتیجه نشست علمای افغانستان و پاکستان
رسانه های پاکستان نشست علمای دینی در مورد صلح و جنگ افغانستان نتایج ملموسی در پی نداشت. قبل از این هم علمای افغانستان و پاکستان با شرکت در نشست های افغانستان، عربستان و اندونزی به صورت جداگانه، فتوا هایی را در مورد عدم مشروعیت جنگ افغانستان صادر کردند که از جانب طالبان پذیرفته نشد. طالبان فتوای علما در جاکارتا را نپذیرفتند و آن را نقشه آمریکا و دولت افغانستان دانستند. طالبان ...
معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات!
کرد که مصادیق شعائر حسینی (ع) توقیفی است، در این صورت بسیاری از کارهایی که امروزه در ایام محرم انجام می شود - اما اهل بیت (ع) آنها را به جا نیاورده اند - از اساس باطل و مصداق بدعت محسوب می شود! طبق این مبنا، به این دلیل که مثلاً هیچیک از ائمه (ع) نه قمه زده اند و نه کسی را به قمه زنی و شکافتن سر خود توصیه نموده اند، عمل قمه زنی بدعت در دین و مذهب قلمداد شده و حرام می گردد! یعنی هر عملی که ...
فقه حکومتی درباره راهبرد جامعه صحبت می کند نه ساختار دولت/ حکومت اسلامی باید فهم عینی شود نه عرفی
اجتماعی هستند ولی فقهی نیستند برای نمونه ایجاد یک شرکت تعاون یک موضوع اجتماعی است ولی فقهی نیست. فقه حکومتی چگونگی رابطه حاکم و محکوم را مورد بحث قرار می دهد. حاکم از آن حیث که راهبر اجتماع است نه از آن جهت که عضوی از جامعه است. بنابراین فقه حکومتی فقهی است که مناسبات حاکمان و جامعه تحت برنامه یشان را مورد بررسی قرار می دهد. فقه حکومتی درباره رفتار حاکم، محکوم و رابطه میان این دو بحث می ...