سایر منابع:
سایر خبرها
مس کرمان 2-0 داماش گیلان / شکستی دیگر برای داماش
آوای رشت: مس کرمان رکورد شکست ناپذیری اش برابر داماش را حفظ کرد. درچارچوب هفته سوم رقابت های لیگ دسته اول باشگاه های ایران در کرمان تیم فوتبال مس این شهر پذیرای داماش گیلان بودند که این دیدار در نهایت با دو گل به سود میزبان خاتمه یافت تا مس کرمان در یازدهمین بازی خود برابر داماش نیز شکست نخورد. گل های مس کرمان در این مسابقه را فرزاد حسین خانی در دقیقه 6 و بهنام داداشوند در ...
ماجرای شیرجه زدن استاد قرائتی در استخر
کلاس را برایش تعریف کرده و از هم جدا شدیم . از آن روز به بعد دیدم جلسه شلوغ شد و جوانان بسیاری شرکت کردند، متوجّه شدم که این به برکت تقلید از امام رضا علیه السلام و تأثیرپذیری و پی گیری آن جوان بوده است . شوخی با علامه جعفری در مشهد مقدس به مرحوم علامه محمد تقی جعفری (ره) برخورد کردم. به ایشان گفتم: کجا تشریف می برید. گفتند: به جلسه سخنرانی. عرض کردم: من نیز به جلسه ...
پس گردنی به روبرتو کارلوس شرط بندی بود/ درخواست ظریف از دولت/ واکنش زائری به حضور طلبه ها در شهربازی/ ...
زمین خواری ها و تصرفات غیرقانونی مختص یک نقطه نیست که روی آن دست گذاشته شود و درباره آن افشاگری شود بلکه به قدری عمومیت یافته که تمامی دشت مشهد را در بر می گیرد. چک پول 50 هزارتومانی هم "بنفش"شد گاف بازیکنان ستارگان فوتبال جهان تیم ملی فوتبال ستارگان فوتبال جهان امروز در دیداری نمادین و خیرخواهانه به مصاف ستارگان ایران رفت . پیش از بازی هماهنگ شده بود که در پایان ...
فشار دشمن زیاد شود اعتقاداتمان هم راسخ تر است
با الفاظ رکیک آزار می دادند. چند بار تذکر دادیم که بچه ها را با این کلمات صدا نزنید. گفتند: مگر به شما می گوییم. ما هم گفتیم: اگر به ما بگویید که زنده تان نمی گذاریم. اما اگر منظورتان بچه هاست که اینان هم برادران ما هستند و ناموس اینها ناموس ما. به خرجشان نرفت. قرار شد من و مرحوم سید رضا موسوی و محمد رضا حیدری دست به کار شویم و در یک فرصت خوب شروع کردیم به زدن اینها. بعد از ادب کردن آن دو سه نفر ...
تصاویر: حواشی دیدار ستارگان جهان و ستارگان ایران
را باز کند اما خداداد افشاریان، داور مسابقه آن را به علت خطا روی مدافع حریف، مردود اعلام کرد. در دقیقه 20 بازی علیرضا نیکبخت واحدی در پشت محوطه جریمه خطایی را روی یورک انجام داد که پس از آن هواداران به شدت کارلوس را مورد تشویق خود قرار دادند. در همین صحنه روبرتو کارلوس با ضربه ایستگاهی و برخورد توپ به دیوار دفاعی توانست دروازه عابدزاده را باز کند. در دقیقه 25 جواد زرینچه از ...
جهان عرب باید از توافق هسته ای درس بگیرد
خود یک تحول است. یکی از تفاوت های اساسی داعش با دیگر گروه ها از جمله القاعده حضور تشکیلاتی در فضای مجازی است. یک عنصر داعش به منظور انجام عملیات نیاز به تشکیلات سنتی و وابستگی های سازمانی ندارد. این عنصر از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در جهان عرب به خصوص در منطقه خلیج فارس، جذب می شود. بسیاری از جوانان این پتانسیل را دارند که بدون داشتن هیچ پرونده امنیتی تبدیل به عنصر انتحاری شوند ...
بیم و امیدها به تدبیر و امید روحانی در میانه راه
...> *مشکل ازدواج حل نشد امام جمعه شهرستان کاشمر با اشاره به برخی مشکلات جامعه گفت: متاسفانه هنوز گره اشتغال باز نشده است، مشکلات ازدواج جوانان و مسکن حل نشده و درآمد مردم تغییری نداشته است و اینها مواردی است که در جامعه محسوس است و اگر دولت رشدی هم داشته هنوز این رشد در جامعه نمود نداشته است. *برخورد با منقدان پدرانه نیست وی با بیان اینکه برخورد دولت در مورد منتقدان به خصوص ...
تک جمله 511 شخصیت درباره روحانی/ از هاشمی و حسن خمینی تا انتظامی و مشایخی
...: در دولت یازدهم عقلانیت، تدبیر، امید، همدلی و همزبانی برای آینده ایرانی آباد انجام شده است. **** 376**دکتر محمدرضا اسلامی (رییس دانشگاه آزاد اسلامی یزد): دولت یازدهم دولتی قانونگرا، شایسته سالار و مدبر است. **** 377** محمد علی مختاری (ملی پوش فوتبال ساحلی ایران): دولت یازدهم در حد وسع اعتبارات و امکانات موجود کشور به ورزشکاران و ارتقای رشته های ورزشی ...
تلویزیون از فوتبال فقط درآمدش را می خواهد؟
سازمان از فوتبال، همین برنامه نود پنجشنبه شب است که به مناسبت برگزاری مسابقه ستارگان ایران و ستارگان جهان انجام شد و در همان شب بیش از 5 میلیارد تومان سود نصیب رسانه ملی کرد. صدا و سیما، برنده بازی ستارگان ایران - ستارگان جهان مسابقه ستارگان ایران و ستارگان جهان برگزار شد و برای برگزاری این دیدار، هزینه بالای دو میلیارد تومان انجام شده بود. باشگاه ورزشی هنرمندان با پیگیری های ...
سخنان صریح وزیر درباره متن و حاشیه ورزش در ایران
گل که می خورد اینها فحاشی را شروع می کنند یک گل که می زند آرام می شوند در لاک می روند تا گل بعدی که بخورد. ساعت سه نصفه شب، در یکی از این شبکه های اجتماعی شما یک حمایت از وزارت ورزش کنید، صد نفر به شما تهاجم می کنند و با فحاشی های بسیار رکیک. فکر نمی کنید ارزیابی عملکرد وزارتخانه اغلب با استقلال و پرسپولیس و فوتبال انجام می شود؟ مثلا می گویند پرسپولیس در این دوره چند مدیر عوض کرده ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
فجر سپاسی سکوی پرتاب پاس همدان در لیگ دسته اول فوتبال
خواهد گذاشت و هر تیمی که بتواند از موقعیت های خود بهترین استفاده را کند در نهایت برنده مسابقه خواهد بود. مهابادی با اشاره به محرومان و مصدومان تیم فوتبال پاس در این بازی بیان کرد: در بازی گذشته برابر داماش گیلان جهانگیر عسکری از داور کارت قرمز دریافت کرد و از بازی اخراج شد و به همین علت در این بازی این بازیکن را به علت محرومیت در اختیار نداریم. وی یادآور شد: بازیکن مصدومی در ...
افزایش سطح اختیار فرمانداران سمنان/افتتاح 35 پروژه عمرانی درمیامی
به گزارش خبرنگار مهر ، محمد وکیلی که از صبح شنبه در راس هیئتی برای افتتاح پروژه های عمرانی، خدماتی و بهداشتی وارد شهرستان میامی شده بود در ابتدا با حضور در گلزار شهدای این شهر ضمن قرائت فاتحه و نثار گل، با آرمانهای شهدا تجدید میثاق کردند. وی در این آئین با اشاره به نقش کلیدی شهدا، جانبازان، ایثارگران در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گفت: جوانان و نوجوانان غیرتمند ما جان ...
ماجرای تعیین جریمه نقدی بدحجابی/ اعلام نظر سیدحسن خمینی درباره پذیرفتن مسئولیت/ واکنش مطهری به ممانعت ...
بازرگانی داشت، به رقم 5 میلیارد و 400 میلیون تومان می رسیم. از طرفی کل هزینه ساخت هر قسمت از برنامه نود بین 50 تا 70 میلیون تومان می شود که تمام این هزینه را اسپانسر پیامکی برنامه پرداخت می کند. به عبارتی صدا و سیما بدون اینکه هزینه ای برای برگزاری مسابقه ستارگان انجام داده باشد و حتی هزینه ای بابت تولید برنامه نود بکند، به سود 5.4 میلیارد تومانی از آگهی های این برنامه رسیده است. این البته جدا از ...
از افزایش فعالان محیط زیست در فضای مجازی استقبال می کنیم
: به دلیل همزمانی تاریخ اعلامی با برگزاری دو جشنواره فیلم عمار و محمد رسول الله (ص)، جشنواره بین المللی فیلم سبز در اردیبهشت 95 برگزار خواهد شد. دبیر جشنواره بین المللی فیلم سبز با تاکید بر اینکه انقلاب دیجیتال تاثیر خود را بر سینما هم گذاشته است، تصریح کرد: سینما به سمتی می رود که مخاطب تبدیل به جزئی از ماجرا می شود و همین امر موضوع مشترک ما با مخاطبان محیط زیست است و کوشش ما بر این است که ...
مایلی کهن دوباره شمشیر را از رو بست
گروه ورزش: یک بار دیگر مایلی کهن و یک بار دیگر انتقاد از کروش.پس از اینکه حاجی مایلی در بیمارستان بستری شد پزشکان به او دستور اکید داده بودند تا به دور از استرس باشد و البته مصاحبه نکند! به گزارش بولتن نیوز؛اما ظاهرا مایلی کهن و مصاحبه جزو لاینفک این فوتبال هستند و بعید است که او بتواند برای چند روز هم که شده علیه اجنبی ها فوتبال ایران مصاحبه نکند. پس از حرف های کروش درباره ...
پیروانی: اردوی مشهد برای تیم جوانان فوتبال مفید بود
به گزارش ایرنا از فدراسیون فوتبال، امیرحسین پیروانی امروز (شنبه) نشتسی را با فریدون معینی و مرتضی محصص مسئولان کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال برگزار و گزارشی از روند برنامه های تدارکاتی، اردوهای انجام شده و دیدارهای تدارکاتی ارائه کرد. وی در پایان این نشست گفت: خوشبختانه اردوی دو هفته ای تیم جوانان در مشهد به لحاظ کسب تجربه برای تیم خوب بود. سرمربی تیم فوتبال جوانان گفت: باوجود مشکلات و کنسل ...
نشست فعالان فضای مجازی با ابتکار برگزار شد
...> وی ادامه داد: خوشحال هستیم که ابتکار در سازمان محیط زیست حضور دارد، چرا که تعداد روزهای سالم نسبت به گذشته خیلی زیاد شده، همچنین پیگیر مشکلات محیط بانان نیز هستند. این فعال مجازی اظهار داشت: ابتکار با برنامه ریزی که انجام داده، چند وقت یکبار در فضای مجازی حضور دارد و درباره سفرهای خود اطلاع رسانی کرده و هر روز گزارش می دهد. رجائی پور با بیان اینکه خیلی ها مخالف جریان حرکتی ...
توفیق راهی ارمنستان شد
چند هنوز شرایط شهرداری تبریز مشخص نیست، اما شهرداری اراک تمریناتش را آغاز کرده است. محمدرضا عزیزمحمدی، مدیرعامل باشگاه اراکی می گوید: تمرینات تیم زیر نظر محمد کسایی پور و حمید کاشانی آغاز شد و ما یک کمک دیگر اراکی در کنار این مربیان داریم. هدف ما بومی سازی و بومی پروری است و هر بازیکن اراکی را در هر کجای ایران برای تیم شهرداری جذب می کنیم. عزیزمحمدی درباره بازیکنان دیگر ازجمله استخدام بازیکن خارجی ...
چند سال دوری!
.... این عینکی پرتحرک، سال 2013 به عنوان مربی – بازیکن با تیم سالیسبوری سیتی بین 24 تیم لیگ ملی انگلستان (دسته چهارم) هشتم شد. ادگار آخرین بازی اش را برای این تیم شنبه 7 دی ماه سال 1392 انجام داد. یک سال و 8 ماه و یک روز پیش مقابل بارفت 81 دقیقه بازی کرده بود که با نظر داور مسابقه کارت زرد دومش را گرفت و اخراج شد و البته این آخرین تجربه او درون زمین بود و تا آخر فصل تصمیم گرفت فقط یک مربی باشد نه ...
موناکو، خوان اول سن سیرو
قرعه کشی فصل 16-2015 رقابت های لیگ قهرمانان اروپا، پنجشنبه در موناکو انجام شد و 32 تیم حاضر در این تورنمنت در گروه های A تا H قرار گرفتند. اما برخلاف همیشه، این بار قرعه کشی کمی با تاخیر انجام شد و هواداران را برای دقایقی در انتظار نتیجه گذاشت اما به محض اینکه اسامی از گلدان ها درآمد، خیال همه راحت شد. این قرعه کشی همچون دفعات گذشته دارای برنده و بازنده بود. تیم هایی که در گروه های نسبتا آسان ...
یک عاشقانه آرام پر فروش ترین کتاب هفته اول شهریور/ نادر ابراهیمی از مارکز پیشی گرفت!
بیشعوری با فروش 36 جلدی در رده دوم این فهرست قرار گرفت. صد سال تنهایی با ترجمه بهمن فرزانه و مثل خون در رگ های من نوشته احمد شاملو از دیگر کتاب های مورد علاقه مراجعان بودند که با 19 و 18 جلد فروش، رده های سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند. همچنین رمان کوری نوشته ژوزه ساراماگو نیز با غیبتی چند هفته ای، با 15 جلد فروش به جمع پر فروش ها بازگشت. فروشگاه شهرکتاب شهید بهشتی ردیف عنوان نویسنده ...
نمایشگاه کتاب تهران و 5 پیشنهاد خارجی
و عراق، فهرست گنجینه پژوهشی ولادیمیر مینورسکی، کتاب مصور ایران، روزهای یک عشق، مشاهیر ادبیات کهن فارسی، آهی که رفته بر باد، شما که غریبه نیستید و آموزش زبان فارسی، از دیگر برنامه هایی است که به گفته شهرام نیا در نمایشگاه امسال کتاب مسکو و در محل غرفه ایران انجام خواهد شد. وی همچنین خبر از رونمایی نسخه ترجمه شده نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی به زبان روسی و در بیست و هشتمین نمایشگاه ...
خط اول مرصاد
چکیده خط اول مرصاد : صفرعلی براتلو تصویر شهید حسین اسکندرلو از فرماندهان لشگر 10 سیدالشهدا را در کنار میز کارش قرار داده است. مسئول وقت ستاد لشگر 6 ویژه شهدا، در گفت وگو با به روایت اولین یگانی می پردازد که به صورت اتفاقی با ستون نظامی منافقین در عملیات مرصاد برخورد کرده است.
هر کس از ولایت فقیه فاصله بگیرد به سرنوشت مجاهدین خلق دچار می شود
چکیده هر کس از ولایت فقیه فاصله بگیرد به سرنوشت مجاهدین خلق دچار می شود : وقتی زنگ دوم دفتر یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت را فشار دادم، فکر نمی کردم باکسی روبرو شوم که بسیاری از فعالیت های سیاسی قبل و اوایل انقلاب توسط او کلید خورده و موقعیت خانوادگی و دوستانه او یکی از منحصربه ...
متخصص فیزیک اتمی در UCF اصفهان الان بیکار است!
چکیده متخصص فیزیک اتمی در UCF اصفهان الان بیکار است! : اگر بخواهیم تمام فعالیت های وزارت علوم دولت یازدهم را در یک عبارت خلاصه کنیم، باید از لفظ فتنه بورسیه استفاده کنیم ...
آیت الله هاشمی: پذیرش برجام با اذن رهبری بود/ از ولایت مداری تا ولایت معاشی!
، صندلی ها پر شده. جایی برای نشستن نیست. یکی از آقایان جایش را به من می دهد. اینهم یکی ازمزایای خانم بودن است!. آرام جاگیر می شوم. قلم و کاغذی در می آورم تا اصل حاشیه نگاری را آغاز کنم. می نویسم.بسم الله الرحمن الرحیم. آقای هاشمی که وارد می شود، بچه های جنگ، از ته دل صلواتی می فرستند و شعار صل علی محمد می دهند. دیدار فرمانده و یاران دفاع مقدس همیشه پرشور از آب در می آید. پر از شور و ...
اسطوره بی اخلاق ولی محبوب در کمین ریاست فیفا
فوتبال بوده و هست! بر صورت داور بازی آرژانتین و انگلیس بوسه می زند و با او آشتی می کند و در دو روز چهار بار مصاحبه می کند و می گوید: 12 سال است که مواد مخدر مصرف نکرده است! چند روز پیش بود که اسطوره فوتبال آرژانتین، به دیدار علی بن ناصر، داور دیدار معروف آرژانتین- انگلیس در جام جهانی 1986 رفت. علی بن ناصر در آن دیدار تاریخی، گلی که مارادونا با دست وارد دروازه انگلیس کرد را به اشتباه پذیرفت ...
تیم فوتبال جوانان تاجیکستان در تهران اردو می زند
با سوریه و عراق ( یک دیدار با سوریه و دو دیدار با عراق) برگزار کرده است . مسابقات مرحله مقدماتی فوتبال قهرمانی جوانان آسیا با حضور تیم های ایران ، نپال ، اردن و کویت از 10 تا 14 مهرماه در مشهد انجام می شود . ورزشی (1)**1828**1590
ناوچه پیکان در سمنان لنگر می اندازد؟
... پهلوانی با اشاره به قرار گرفتن پارک موزه بزرگ دفاع مقدس سمنان بر سر راه پر تردد تهران-مشهد گفت: پارک موزه دفاع مقدس سمنان یکی از بزرگترین پارک موزه های دفاع مقدس در کشور است که هم اکنون بخش های زیادی از آن ساخته شده و در حال تکمیل دیگر بخش های آن هستیم. وی با بیان اینکه ساخت این پارک موزه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است، افزود: پارک موزه بزرگ دفاع مقدس سمنان، بزرگترین ...