سایر منابع:
سایر خبرها
اولویت های جبهه انقلاب
عزت ایرانی معطوف می شود که دشمنان به رغم یافته های شان در روند مذاکرات هسته ای تلاش دارند با بهره گیری از روش های دیگر آن را جبران کنند که شاهد مثال آن عطش انگلیسی ها در بازگشایی سفارت یا درخواست امریکایی ها برای گشایش دفتر حفظ منافع است که متأسفانه با نظر مساعد برخی مسئولان نیز مواجه شده است. مقام معظم رهبری در سخنان هفته گذشته خود در جمع دولتمردان با رمزگشایی از اهداف دشمنان در دوران پسابرجام بر ...
خدا بر ما منت گذاشت که بنده ای صالح، آگاه و دلسوز مانند امام(ره) را نصیب ما کرد
وحدت مسلمانان اظهار داشت: قرآن مجید بر وحدت تاکید کرده و خطر پراکندگی را به عنوان سومین عذاب الهی مطرح فرموده است. خدا را شاکر باشید که شما را در این راه قرار داده است. خدا بر ما منت گذاشت که بنده ای صالح و شفیعی عادل و اگاه و دلسوز مانند امام (ره) را نصیب ما کرد و امام را ماموریت داد تا مردم را از انواع ذلت ها نجات دهد. آیت الله موحدی کرمانی تصریح کرد: امام خمینی (ره) نهضت را شروع و با ...
بیم و امیدها به تدبیر و امید روحانی در میانه راه
فعالیتهای بسیاری در دولت تدبیر و امید انجام شده است. *امام جمعه کاشمر:کارنامه دولت در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی ضعیف بوده است امام جمعه کاشمر گفت: دولت در سخن گفتن، صحبت از اقتصاد مقاومتی می کند اما در عمل آثار آن مشاهده نشده است و به عبارتی سیاست های راهبردی دولت برای اقتصاد مقاومتی نمودی در جامعه نداشته است. حجت اسلام و المسلمین سید قاسم یعقوبی امام جمعه شهرستان کاشمر اما ...
تک جمله 511 شخصیت درباره روحانی/ از هاشمی و حسن خمینی تا انتظامی و مشایخی
...: دولت تدبیر و امید با مذاکرات سخت و فشرده چند ماهه سرانجام موفق به انجام کاری شد که بحث غنی سازی انرژی هسته ای ایران در دنیا به رسمیت شناخته شود. ***** 433** حجت الاسلام والمسلمین محمد ایوبی (امام جمعه کنگاور): عموم مردم از اقدامات صورت گرفته توسط دولتمردان خصوصا در بحث مذاکرات هسته ای رضایت دارد. **** 434**دکتر امیر احمدی (عضو هیات علمی و رئیس دانشگاه پیام نور ...
ولایتی: پاکستان مهم ترین کشور شبه قاره هند برای ایران است
افراط گرایی ندارند و می توان گفت که جزو اهل تسنن حقیقی هستند و علاقه دارند با شیعیان همانند برادر باشند. ولایتی در پاسخ به این سوال و با اشاره به رابطه تاریخی ایران با شبه قاره هند تاکید کرد: در میان کشورهای شبه قاره هند، پاکستان بیش ترین اهمیت را برای ما دارد. هم چنین ما نقش زیادی برای محمد علی جناح در استقلال مسلمانان این شبه قاره قائلیم. او ادامه داد: متاسفانه در سال های ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
تذکرات رهبری در جمع هیئت دولت
ایجاد نشود و دشمن نتواند از این فضای تردید و ابهام برای نفوذ خویش بهره ببرد. از همین جهت است که حضرت آیت الله خامنه ای هوشیاری در مقابل تلاش دشمن برای نفوذ پیچیده و تدریجی را، ضرورتی عینی برشمردند و تأکید کردند: باید در هر شرایطی در اتخاذ مواضع انقلابی صراحت داشت و صریح و بدون رودربایستی، در مقابل دشمن مواضع انقلاب و مبانی امام بزرگوار را بدون ترس و خجالت بیان کرد. 6. لزوم حفظ یکپارچگی مردم ...
مراسم یادبود رحلت بانوی آفتاب در سنندج برگزار شد
اجتماعی سپاه کردستان در سنندج برگزار شود. امام زاده ها پایگاه فرهنگی و معنوی کردستان هستند امام جمعه شهر موچش نیز در این مراسم با اشاره به ارادت قلبی مردم کردستان به پیامبر(ص) و اهل بیت اظهار کرد: برگزاری این دست مراسمات نقش مهمی در افزایش وحدت و ترویج مبانی دینی و ارتقای شناخت از اهل بیت(ع) دارد. ماموستا اقبال بهمنی تصریح کرد: بنا به احادیث و روایت قرآن و اهل بیت ...
ضرورت بردباری برای برداشتن گام های استوار در زندگی
. حجت الاسلام باقری با اشاره به نقش صبر در روابط اجتماعی افراد اظهار کرد: شکیبایی مسلمانان در روابط اجتماعی و خانوادگی خود آثار مثبت بسیاری به دنبال خواهد داشت و علاوه بر پیشرفت و تعالی وی در اجتماع ،باعث گرمی و صمیمیت روابط در کانون خانواده و حفظ و تحکیم این بنیان و نهاد اجتماعی می شود. وی تصریح کرد:آیات بسیاری در باب ارزش والای صبر و شکیبایی مطرح، و صبر مقدمه رسیدن به پیشوایی ...
هفتمین همایش میلاد امام رضا (ع) در مرو برگزار شد
محبت قلبی کافی نیست؛ بلکه می بایست در عمل نیز باید در تمام امور اجتماعی و شخصی از آن بزرگواران تبعیت کرد و نتیجه آن، این می شود که در جمع مسلمانان یک هماهنگی و وحدت بی قرینی حاصل خواهد شد. در ادامه حجت الاسلام طباطبایی، امام جعمه قوچان نیز در سخنانی با بیان اینکه به امام رضا (ع)، امام رئوف یعنی امام مهربانی ها و امام خوبی ها و زیبایی ها و امام صلح و آشتی گفته می شود، گفت: این القاب به ...
امروز بیش از هر زمان نیازمند نهادینه کردن گفتمان رضوی بین مسلمانان هستیم
دنیا مواجه شدند؛ با ایجاد گروهک های تکفیری و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی، سعی در مخدوش کردند چهره نورانی اسلام کردند. وی تصریح کرد: برای خنثی کردن توطئه های دشمنان، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نهادینه کردن گفتمان رضوی بین مسلمانان و تقویت وحدت و همبستگی امت اسلام هستیم. استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد: با تحقق این مهم زمینه گفتگوی ادیان آسمانی و اهل کتاب با یکدیگر ...
شورای نگهبان مظهر نمایندگی امامت و امت / بررسی فرآیند تشکیل نهاد شورای نگهبان با تدبیر امام(ره)
6تن از حقوقدانان به استناد اصل 93 توسط این مجلس ،توسط همین افراد و جریانات مورد تردید حقوقی بجهت آن پشتوانه تشکیل آن می گردید و به تمام اقدامات بعدی این شورا اعم از تقنینی و نظارتی و انتخاباتی سرنوشت ساز تسری داده می شد .اما امام با آن تدبیر و صبر جمیل خود تمام این شبهات را دفع نمودند.بنابراین از چنین جایگاه مستحکم و با چنین پشتوانه ای است که امام از شورای نگهبان ،این مظهر میثاق امامت و امت تجلیل می ...
گزارشی از خطبه های نماز جمعه در استان
جمعه شاهین شهر با بیان اینکه غرب به خصوص آمریکا و اسرائیل از پایه گذاران تروریست و گروه های تروریستی در جهان بوده اند، تأکید کرد: امیدواریم ریشه تروریسم در دنیا خشکیده شود زیرا ایران اسلامی در این راه 17 هزار شهید از همه اقشار جامعه تقدیم انقلاب کرده است. وی همچنین به 9 شهریور که مصادف است با ناپدید شدن امام موسی صدر (1357 ش) نیز اشاره کرد و گفت: این فرزند حضرت زهرا (س) با تلاش و ...
مدیریت جریان اعتدال؛ مانع پیوستن جوانان تونسی به داعش/ پاسخ تند علمای زیتونه به نامه محمد بن عبدالوهاب
رضوی و نقش حرم مطهر امام رضا(ع) در ارتقای سطح معنوی جامعه و زائران و نیز رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی منبعث از حرم مطهر و ملکوتی این امام همام اختصاص داده است و به عنوان میهمان جشنواره رضوی به کشورمان سفر کرد، معتقد است که اساسا امام رضا(ع) در حیات و شهادت خویش نقش انسان سازی داشته اند و این امری است که ده ها رساله دکتری را باید به خود مشغول کند. اقبال جوانان تونسی از محافل اسلامی ...
آنچه فرمانده سابق نیروی انتظامی افشا کرد٬ توطئه بود
های علمیه و ائمه جمعه و جماعات استان خراسان رضوی و شهر مشهد دیدار کرد. آغازگر این دیدار که در آستانه میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت برگزار شد، تلاوت قرآن کریم و مداحی بود و اشعاری در منقبت ائمه معصوم و امام رضا (ع) خوانده شد. پس از آن آیت الله واعظ طبسی، با تبریک میلاد ثامن الحجج، مراسم را مجمع علمی، روحانی و متین خواند و درباره نقش امام و ولایت در ...
شگرد داعش برای اشغال شهر ها چیست؟ / اروپا، مقصد جدید تروریست ها
می کرده و می کند نفوذ دادن نیروهای خود در مقصد بصورت مردم معمولی سپس قاچاق مهمات برای آنها و خریدن مزدور ودر نهایت ضربه زدن به هدف می باشد. این گروه از همین روش برای اشغال موصل — الرمادی و ده ها شهر و دهات در سوریه و عراق و لیبی و مصر و الجزایر و افغانستان و تونس و... استفاده کرد و در اکثر موارد موفق بود. از شروع بحران منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از زمان انقلاب تونس و ...
آیتالله موسوی جزایری: دغدغه مسئولان تحقق دغدغه های مدنظر مقام معظم رهبری باشد
خاطرنشان کرد: مورد دیگر دغدغه رهبری، این است که در سالهای گذشته در زمینه پیشرفتهای علمی و پژوهشی حرکت سریع و رو به رشدی وجود داشت که این رشد در سالهای اخیر کند شده و کیفیت گذشته را ندارد. امام جمعه اهواز تاکید کرد: دانشگاهها باید تولید محوری و انجام پژوهشها در جهت حل مشکلات جامعه را مورد توجه خود قرار دهند و در این زمینه مسئولان امر کلیدی ترین نقش را بر عهده دارند که باید به آن جامه عمل بپوشانند. **# 7 شهریور 1394 ##* 8/29/ ...
وحدت بین مذاهب را در عمل تقویت کنیم
خاورمیانه و دوری از تفرقه مهمترین نیاز امروز امت اسلامی است . حسینی به نقشه جدید استکبار برای ایجاد تفرقه بین مذاهب مختلف به ویژه شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: در برهه کنونی گروه هایی با پیروی از دستورات استکبار و سرویس های امنیتی و اطلاعاتی غرب از قبیل سیا و موصاد به اسم دین و با نام اسلام در صدد ضربه زدن به اسلام هستند . وی یادآور شد: مراجع بزرگ اسلام اعم از شیعه و سنی باید ...
آخوند شیعه لندنی در آغوش رجوی +تصاویر
شده اند. وفاداری محمد الحسینی به حزب الله دیری نپایید و در مدتی اندک وی به یکی از سرسخت ترین دشمنان مقاومت و نظریه ولایت فقیه تبدیل گردید. به نوشته ی سایت وابسته به الحسینی: ایشان ضمن دفاع از سیاست های آزادی خواهانه، همواره مخالف خشونت گرایی بوده اند و اعتدال دینی را ترویج و تبلیغ می کنند. ایشان معتقد به گفتگو و تفاهم برای رعایت مصالح تمام گروه های مختلف هستند و در این زمینه ...
تکیه بر شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری ضروری و اشتغال آفرین است
. ایشان در همین زمینه افزودند: برای مراقبت از یکپارچگی جامعه، باید از حاشیه سازی و تشتت آفرینی دوری کرد و هیچ حرف و سخنی که وحدت را خدشه دار کند بر زبان نیاورد. حضرت آیت الله خامنه ای سپس در تبیین اولویتهای این مقطع، بر حفظ شتابِ پیشرفت علمی کشور تکیه و خاطرنشان کردند: علم، زیر ساخت واقعی پیشرفت کشور است و هر قدر در این زمینه هزینه شود، سرمایه گذاری برای آینده ایران است. ایشان ...
جشن سالروز میلاد امام رضا (ع) در خارج از کشور برگزار شد
سخنانی با اشاره به دستور قرآنی محبت اهل بیت(ع)، دوست داشتن امام هشتم(ع) را شرط اسلام دانست. در ادامه حجت الاسلام نوری مسئول گروه اعزامی از آستان مقدس رضوی به ترکیه ضمن بیان گوشه های از کرامت امام رضا علیه السلام به بیان حدیثی از امام هشتم شیعیان در خصوص شفاعت ائمه در روز قیامت پرداختند. حجت الاسلام ساعی ور مبلغ اعزامی از حمهوری اسلامی ایران در خصوص آیه مودت به ایراد سخن پرداخت ...
از برادری شیطان تا ارائه تصویر انحرافی از تشیع
این گروه برای امت اسلامی هشدار داده اند تا جایی که در چندماه اخیر رهبر انقلاب چندین بار نسبت از این جریان نام برده اند. در ادامه به بررسی اجمالی رویکرد و عملکردهای این جریان می پردازیم: هشدارهای صریح رهبر انقلاب در رابطه با شیعه نمایان انگلیسی رهبر انقلاب اسلامی همواره بر وحدت بین مسلمانان و اجتناب از هرگونه اقدام تفرقه افکنانه بین آحاد مختلف مسلمانان تاکیده کرده اند و ...
جایگاه امام مهدی در تاریخ چیست؟
امامت از امام علی (علیه السلام) تا ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و عکس العمل مسلمانان دربارة امامت (بطور عام) و مهدویت (بطور خاص) و نیز حوادث تاریخی در این زمینه می تواند از موضوعات مهم و حساس تاریخ اسلام به شمار آید. مسأله مهدویت در طول تاریخ مطرح بوده است، روایات شیعه و سنی مملو از بشارات پیامبر گرامی به آمدن حضرت مهدی4 است. موعود باوری در طول حیات تاریخی اسلام منشأ آثار فراوان ...
وحدت شیعه و سنی در حج متجلی می شود
عبدالکریم حدادی در گفت وگو با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به مدینه منوره با بیان اینکه در موسم حج نباید مسائل فرقه ای مطرح شود گفت: به نظر می رسد بزرگترین فلسفه حج تجلی وحدت بین مذاهب اسلامی از جمله شیعه و سنی است که باید به بهترین شکل به نمایش درآید. وی تاکید کرد: سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن شیوه قدیمی دشمنان قسم خورده اسلام از جمله انگلیس و جبهه استکبار است که مسلمانان ...
حج نمایی از وحدت امت اسلام است
... وی در ادامه همچنین به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران الحمدلله امروز به ام القرای جهان اسلام تبدیل شده و باید با الگو قرار دادن آن به وحدت دنیای اسلام بیندیشیم. وی ایجاد وحدت اسلامی را یکی از آرمان های بلند امام خمینی (ره) عنوان کرد و گفت: تمام هدف و تلاش امام خمینی وحدت امت اسلام و سربلندی این دین شریف بود که الحمدلله این هدف هم اینک ...
بحثی مفصل درباره چرایی پذیرش ولایتعهدی مامون توسط امام رضا(ع)
، اختلاف در میانِ امامیّه افتاد و بخش عظیمی از آنانتحت عناوینی چون "ناووسیّه"، "فطحیّه"، "محمّدیه"، و "سبعیّه"از پذیرش امامتِ حضرت موسی کاظم علیه السلام سرباز زدند. با این وصف، شکاف در صفوف امامیه، پس از شهادت امام موسی کاظم(ع)، ابعاد بسیار وسیعتری یافت و چنان افتاد که شمار کثیری از آنان، از تمکین به امامتِ حضرت رضا علیه السلام، سرباز زدند. فرقه های مهمّی که این گونه بر آمدند، چنین اند: "واقفه ...
پیامبر(ص) هرگز مانع حضور کودکان در مسجد نمی شدند
.../6/7 - 09:48 482215 خبرگزاری شبستان: نشست بررسی راهکارهای جذب کودکان و نوجوانان به مسجد با حضور حجت الاسلام محمد حسن راستگو، کارشناس دینی در حوزه کودکان و نوجوانان در خبرگزاری شبستان برگزار شد آنچه می خوانید بخش اول این گفتگو است. -حاج آقای راستگو، در ابتدای بحث مختصری درباره سیره پیامبر(ص) در برخورد با مسجد در صدر اسلام توضیح دهید. در زمان پیامبر اکرم (ص) هر ...
مهم ترین اخبار حج وزیارت در هفته ای که گذشت
90 درصد روادیدی زایران ایرانی تا به امروز صادر شده است. اعزام نخستین گروه از زائران بابدرقه سرپرست حجاج ایرانی نخستین گروه از زائران حج تمتع درمراسمی با بدرقه سرپرست حجاج ایرانی صبح امروزاز فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به سرزمین وحی اعزام شدند. در دیدار دیدار روحانیون معین و معینه های کاروان های اهل سنت مطرح شد؛ تاکید سرپرست حجاج ایرانی به ترغیب زایران برای ...
وحدت امت اسلامی از نیازهای امروز جامعه اسلامی است
تفرقه مهم ترین نیاز امروز امت اسلامی است. حسینی به نقشه جدید استکبار برای ایجاد تفرقه بین مذاهب مختلف به ویژه شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: در برهه کنونی گروه هایی با پیروی از دستورات استکبار و سرویس های امنیتی و اطلاعاتی غرب از قبیل سیا وموصاد به اسم دین و با نام اسلام در صدد ضربه زدن به اسلام هستند. وی افزود: مراجع بزرگ اسلام اعم از شیعه و سنی باید در برابر توطئه های دشمنان ...
نامه آیت الله مکارم به شیخ الازهر گام جدی برای رفع سوء تفاهمات بود
همگرایی بیشتر در سطح جهان اسلام می شود. وی افزود: این مساله همچنین در ارتقای سطح امید در جوامع اسلامی تاثیرگذار است و به طرد و منفورترشدن گروه های تکفیری در بین مسلمانان کمک شایان توجهی می کند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله العظمی مکارم در راستای وحدت و تقریب مذاهب اسلامی گام های بسیار ارزنده و بلندی برداشته اند ، ابراز داشت: به شکل متقابل نیز شیخ الازهر ...